Vətən də bir səcdə yeridir...
Poeziya bədii fikrin poetik vəsfi kimi xarakterizə
edilir.
Fikri-prosesi də (bir təfərrüat olaraq) şeirdə
xarakterizə etmək yaradıcı şəxsdən (əsas
olaraq) bir neçə amilə diqqət yetirməyi vacib bilir:
Janrı fərqli müstəvidə ictimai çalara bükmək.
eyni məntiqə fərqli zaman məğzləri
hopdurmaq, qabarıq meyllərə fəlsəfi ovqat verən cəmiyyət
reallığında mənəvi kriteriyalar çözmək
və s.
Zənnimizcə, qələm sahibinin bu proseslərə
dürüst yanaşması (onun) janra hərtərəfli bələd
olması anlamına gəlir. Heç şübhəsiz,
zəkasında yurd səcdəli təfərrüatlar
cilalanan Nəzakət xanımın şeirdə zaman kəsb
etmək bacarığı onun janr vizuallığına
könül isidə bilməsi ehtimalı ilə sonuclanır.
Bu əhatəli zəminə onun 2018-ci ildə
"Araz" nəşriyyatında işıq üzü
görmüş "Yurd dediyim bu torpaq" kitabında da rast
gəlmək mümkündür. Kitab
(özünün sistem ardıcıllığı ilə)
şeirlərarası janr kateqoriyalarına zəruri səmt
verə bilir, janr məntiqi üzrə qabarıq metodoloji (bir)
əhatə yaradır. Buradakı şeirlərdə
parametrik çarpazlaşma eyni məzmunda cərəyan etsə
də, hadisə və proseslərə müəllif
baxışı fərqlidir. Və kitabda
toplanmış şeirlərin mental cizgiləri dövrün,
mühitin, tarixin və zamanın oxşar-fərqli tərzləridir.
Açığı,
"Yurd dediyim bu torpaq" kitabdakı şeirlərin
süjet xətti vahid bir mənbədən ovqat əxz edir:
müəllif Vətəni, yurd acılarını ən
şirin hayqırtıya çevirən sevgini (daxildə) bir
təlatüm sanır, zahirdə ictimai zəmin kimi xarakterizə
edir. Bəlkə də bu baxımdan,
adıçəkilən kitabda oxucu yaddaşına nüfuz
edə biləcək xoşovqat bir missiya var və bu missiya
özündə (ənənəçi ruha sirayət edən)
fərqli-qabarıq meyllər əks etdirir.
Kitab
"Şəhid zirvəsi" poeması ilə start
götürür. Bu poemada yurda səcdəlik haqqı,
talesizlik və ağrı-acı faktları (zaman mərhələləri
üzrə) geniş müstəvilidir; həm də (zahirən)
bənzər ovqatlar müəllif fikrini müxtəlif ictimai
proseslərlə əhatələyir...
Elə
bil səngərtək qazılıb sinəm,
Qəlbimdə duyğular barıt qoxulu.
Uğrunda
ölməyə hazıram, Vətən,
Hər
misram döyüşən bir əsgər yolu...
Bəlli ki, poemada mübarizə əzmi (bir motiv kimi) sərxoş
sevdaları sistemdən çıxarır, cəmiyyət
reallığı ənənəçi ruhda təcəlla
edir, müəllifin yurd eyhamındakı sistemsiz eşq ictimai
meyllərə əhatəli baxış sərgiləyir və
bu, faktiki olaraq dürüst ictimai mənaya gerçək zəmin
verir. Bu çalar ən çox da "Kəsərdən
düşübdü qeyrət qılıncı, Sonuncu
ümidin solur nəfəsi..." eyhamı ilə oblast
tapır. Yəni necə ki, eşq bir sevgi
çaları kimi gerçək həyatda özünə
yer tapa bilmir, eləcə də mümkün təzahürlərdə
yurd yanğıları kəskin xarakterlər kimi acı
girdaba tuşdur. Müəllifin
"Uğrunda ölməyə hazıram, Vətən, Hər
misram döyüşən bir əsgər yolu..." məntiqindəki
inandırıcı fakt (elə) onun özünün
könül çırpıntıları və şair qəlbinin
döyüşkən ruhlu olmasıdır.
Başqa bir tərzdə, müəllif hər
misrasını bir əsgər yolu kimi mənalandırır,
ruha sirayət edən bənzətmə verir. Lakin (təəssüf
ki,) belə halda, ictimai motivaisyada həyat proqramı tərtib
etmək ya çox çətin olur, ya da heç olmur.
Yəni sonuncu ümidin nəfəsi kəsildisə, yurd
acıları mübarizlik yox, biganəlik xofu yaradır... Biz müəllifin eyhamındakı aşkar təlatümləri
aydın sezirik.
Dərdinə
qısılıb çəkir içini,
Bu yalçın qayalar, mamırlı daşlar.
Torpağın,
ağacın, otun içindən
Həmişə
bir həsrət cığırı başlar...
Doğrusu,
ağılsız sevdalara tuşolma mübarizə deyil (ola da bilməz), bu mənada müəllif poema
boyu hadisələri obrazlar əhatəsində sistemli dəyişikliyə
məruz qoyur və oxucunu nəticə çıxarmaq cəhdi
ilə üz-üzə buraxır. Elə "Torpağın,
ağacın, otun içindən Həmişə bir həsrət
cığırı başlar..." işarə kodu da bu cəhdə
diqqət yönəldir. Belə deyək, müəllif
"torpağın, ağacın, otun içindən
başlanan həsrət cığırı" içində
torpaq ətri olan hər kəsin Vətənə sarı
yönəlmək sevdasıdır...
Əslində, müəllif poemada mübarizə hissini
bir labirint kimi əxz edir, obrazların ictimai israrında zaman
meyllərindən bir qədər kənar hisslər
qabardır; yəni əsl məntiqdə mübarizlik
yanğısı özünün çılğın
xarakterini saxlasa da, həyat axarı münasib zəminə
yüklənə bilmədiyi üçün talesizlik sevgi
çaları kimi yox, giley, təəssüf kimi ovqat
tapır. Belə
deyək, müəllif torpaqlarımızın hələ də
işğalda olması səbəbindən poema boyu oxucuya
(bütün səmtlərdə) "bir həsrət
cığırı" göstərir... Anlayışlı
oxucu onun eyhamındakı yönü, səmti aydın
görür, qulağına dolan səsin hənirində təlatümə
gəlir.
Bu səslə
durulur Vətən suları,
Bu səsdən ər oğlu bir Mən
görünür.
B u səs
gündoğanım, günbatanımdır,
Bu səsdən
bir böyük Vətən görünür...
Nəzakət xanımın poemadakı fikir zəhmi,
eyham ağrısı yalnız öz məqsədlərini
düşünənlərə sərt (bir) mesajdır; oxucu
müəllifin içində çırpınan
hayqırtıları aşkar sezsə də, sabaha dikilən
nəzərlərdə bir süstlük görür.
Ancaq nə etməli; Vətən yanğılarına su
çiləyən obrazların düşdüyü mühit
də eynidir, xarakterlər yanğısı da, fərqli olan
sivilizasiyalı tərzlərə sabahkı olacaqlar kimi önəm
verə bilməməkdir. O mənada ki,
baxdığımız bütün səmtlərdə
"...böyük bir Vətən görünür", fəqət
kor bəbəklər Vətən əvəzinə şəxsi
maraqlar, mal, mülk görür... Təbii ki,
(bütövlükdə) "Şəhid zirvəsi"
poemasının əsas təsir manevrləri bu əhatələrə
səmt (və məna) verir.
Kitabdakı
şeirlərin süjet xəttində də bir uyğunluq
sezirik; yəni əksər şeirdə tale zəminləri
mübarizə cəhdləri kimi diqqət çəkir, ancaq
müəllif eyhamındakı təəssüf müxtəlif
səmtlərə fikir ötürür:
Pəncərəm
açılır qəbristanlığa,
Gördüyüm mənzərə gözümə
batır.
Məəttəl
qalıram uca Tanrıya,
Alimi
cahillə yanaşı yatır...
***
Nə
deyim mən sənə, amansız dünya,
Neynirəm, seçilmir qaradan ağım.
Həsrətin
əlində ruhum göynəyir,
Tək sənə
yetməyir hayım, harayım...
***
Dözməkdən
bezmişəm, ruhum ağrıyır,
Həzrəti İsatək sanki dardayam.
Bəxtim
yatan yeri tapdım, oturdum,
O vaxtdan
bu vaxta hələ ordayam...
Tarix, bəlli ki, ictimai dönəmdə bir zaman
intervalıdır - hadisələrin yayılma, başvermə
və təsiretmə arealıdır. Bu ictimai müstəvidə
şəxsiyyət fərd olaraq aşkar-izhardır, lakin fərdin
həyata mütabiqliyi zaman gerçəklərinə təsiretmədə
mümkün qədər qeyri-aktivdir. Buna
qismən mühit zəmin yaradırsa, qismən də siyasi
manevrlər təkan verir. Heç
şübhəsiz, "Yurd dediyim bu torpaq" kitabında da
ictimai dönəm qabarıqdır. Kitab əslində,
tarixin zaman gerçəklərinə müdaxiləsidir və
bu, müəllifin ədəbi-ictimai dərketməsi və vətəndaşlıq
yanğısı fonunda qabarır. Min illər
əvvəlki həyatın bu gün eyni - oxşar tərzdə
təkrarlanması təəssüf doğurmaya bilmir.
Son hədd dözmək sevdasıdır; bəxtin yatan yerini
tapıb orada var-gəl etməkdir...
Yaman
narahatdır ruhun, bilirəm,
Durur qisas günün hələ, şəhidim.
Torpaq qan
içində, düşmən əlində,
Dağın
göz dağıdır elə, şəhidim...
Bu eyhamda da yuxarıda bəhs etdiyimiz poemadakı hənirlər
qabarıq-aşkardır. Şeir, demək istədiyimiz
hər şeyi deyir. Fəqət hamı
müəllifin "Nə qədər ağrın var,
ağrınla varam" ricətindəki qaynarlıqda duruş
tapmır və bu yadlıq yurda acı verir, içimizdə
çabalayan Vətən ruhunu öldürür.
Gözüm
arzu dolu körpülər salır,
Üzü Qarabağa gedən yollara.
Qəlbimdə
sönməyən ümid əl edir,
Bizdən
ayrı düşüb itən yollara...
***
Qarabağın
yağıların tapdağı,
Meşələrin
yalquzaqlar oylağı,
Yaman olduq
yad dillərin qınağı,
Vətən,
bizi bağışlama!
***
Ölümün
gözünün içinə baxdım,
Ölümü hər anın özündə daddım...
Necə qəribədi, ölümdən qaçıb
Ölümə gedirəm hər gün bir addım.
Nümunə kimi verdiyimiz bu parçaların süjet xətti iç deşən ağrılardır. Bu ağrıların üst və alt qatlarında həyat, Vətən, yurd, el-oba, tale və bir qədər də israrçı zaman məğzləri, bütövlükdə bəşəriyyətin ürcah olduğu hazırkı dəhşətlər sıralanıb. Müəllif, bu ağrıya real zəmin kimi yanaşır, onu ruhun təqdisi hesab edir. Bu, onun ədəbi ovqatında fərqli dəyişilmələrlə səciyyələnir. Üstəlik, bu nümunələrin cəm olduğu şeirlərdə sabaha inam hissi də qabarıq sezilir; oxucu məyus olduğu səmtlərdən sıyrılır, ümid dolu vadilərə yol tapır və mübariz olmaq şanslarına sahib çıxır. Sonra da müəllifin "Necə qəribədi, ölümdən qaçıb Ölümə gedirəm hər gün bir addım" fikrinin məna çalarına inanır, özü ilə həyat arasındakı uzaqlığı görür. Məhz bu kimi meyarlarına görə kitabın insan-zamansızlıq faktları maraqlı quruluşdadır.
Kitabda (bütövlükdə) Vətən obrazı başadüşülən şəkildədir, müəllif acizlik əxz edən hayqırtılara aludə deyil, əksinə, fikri-hissiyyatla cilvələnən ruhi rahatlığı obraz daxilində poetik mənaya çəkir.
Ümumiyyətlə, kitabda müəllifin yaradıcı baxışı, ictimai israrı qabarıq, hadisə və proseslərə nəzarəti sistemli, məntiq və poetik israrı ictimaidir. Burada obrazlar fəlsəfi-gerçək məğzə israrçı zəmin kimi deyil, sistemli proyeksiya kimi nüfuz etdikləri üçün taledən gələn hənirlərə daha sürətli alışa bilirlər. Belə deyək, onların cəmiyyət tərzlərində həyat da, tale də, talesizlik və acıçəkmə də oxşar müstəvilidir. Açığı, obrazların bir çoxundakı əməksevərlik müsbət aura yarada bilir və müəllif onları həyat israrlarında mümkün gerçəklərə tuş salır. Sanki bu obrazların həyat-tale pərvanələri elə onların öz içlərində bərq vurur. Onlar bəlkə də hamıdan daha çox şərəfli ömrə sahib olmaq üçün cəhddədirlər.
Həmçinin, kitabın dil xüsusiyyətləri bizi mümkün əhatədə qane edir. Müəllifin oxucu münasibətinə bədii cəhəti kitabdakı şeirlərin oxunaqlı olmasına zəmin yaradır. Burada cəmiyyətin qismən real işə əks-real yanaşmaq məğzi də aşkarlığı ilə varid olur. Müəllif modernçi ənənədən sıyrılan xalq yazı üslubuna yaradıcı meyllər verir, bu zəminləri mümkün reallığa çəkə bilir. Bu mənada, (bəlkə də) kitab boyu Vətən yanğıları, yurd ağrı-acıları modern-israrçı baxışla sərgilənir.
Məhz bədii israra könül aça bilməsi səbəbindəndir ki, adıçəkilən kitab Nəzakət xanımın yaradıcılığında şah nöqtə mərtəbəsinə ucala bilib.
Heç bir şübhəmiz yoxdur ki, "Yurd
dediyim bu torpaq" kitabı Nəzakət xanımın
şair istedadının parlaq nümunəsidir. Bu kitab
özündə bir səcdəlik haqqı tapan Vətən
obrazıdır, insan taleyidir, bütövlükdə tapdaq
altında inildəyən yurdlarımızın acı
hayqırtısıdır. Bu hayqırtıya diqqət çəkə
bildiyi üçün müəllifi (məxsusi)
alqışlayırıq.
Hikmət
MƏLİKZADƏ
525-ci qəzet.- 2019.- 17 aprel.- S.20