İbn Ərəbi fəlsəfi
görüşləri və Nəsimi təsəvvüfü
Min illər
boyu dini-mənəvi düşüncələr insan, zaman,
varlıq kontekstində Yaradan və mövcud olan, daha
doğrusu, Allah və insan (cəmiyyət) haqqında təlimlər
sistemi yaratmağa xidmət göstərmiş, mütləq dəyərlər
axtarışında yeni-yeni dini-fəlsəfi təməllərin
əsasını qoymuşdur.
Orta əsrlər Şərq fəlsəfi və bədii
düşüncəsinin formalaşmasında mühüm rol
oynamış, yeni elmi təlimin əsasını qoymuş
şəxsiyyətlərdən biri də İbn Ərəbidir. İbn Ərəbi
təliminin əsasını ağıl və idrak prosesində
dərk olunanların və görünənlərin insan təxəyyülündə
"Vəhdəti-vücud" fəlsəfəsinə
uyğun dəyərləndirilməsi təşkil edir. Bu mənada o, həm Şərqin, həm də Qərbin
bir çox ədəbi-fəlsəfi, nəzəri fikir
dühaları ilə müəyyən fərqli və bənzərli
müstəvidə dayansa da, dahi Azərbaycan şairi İ.Nəsimi
ilə daha çox oxşardır. Belə demək
mümkünsə, İbn Ərəbi ilə Nəsimi zaman
etibarilə müxtəlif dövrlərdə yaşasalar da,
onlar fikir, ideya, ürfani görüşlər, fəlsəfi
ədəbi düşüncə və s. baxımından
bir-birlərinə yaxın olmuş, İbn Ərəbi təlimi
müəyyən mənada Nəsimi tərəfindən davam
və inkişaf etdirilmişdir. Belə ki, Nəsimi
ilk öncə insanların düşüncə tərzini dəyişdirməyin
qayğısını çəkirdi. Bunun
üçün ən gözəl vasitə ilahi eşqi
şeirin başlıca predmetinə çevirmək idi. Ona görə ki, eşqdə ilahi saflıq var.
"Məhəbbət" "Tamı" daha dərindən
duymağa imkan verir, mahiyyəti dağılmağa qoymur.
Bu, səmavi hökmranlığa daxili yol
açdığı kimi, ruhi bərabər olanların da
bir-birini dərk etməsinə imkan yaradır. Nəsimi eşqə daha dərin məna verir.
Onun mahiyyətini maddi-cismanidə deyil, ruh-mənəvidə
arayır:
Sirri-mütləq
eşqdir, həqqü həqiqət eşqdir,
Varlığı
yoxdur onun kim, eşqdən
düşmüş kənar.
Şair
demək istəyir ki, "mütləq"in, yəni
tanrının sirri, qüdrəti "eşqdir", Həqqin
həqiqətini, daha doğrusu, Allahın sirrini bu eşqdən
kənarda kəşf etmək qeyri-mümkündür.
Bu fikirlər İbn Ərəbinin vəhyə əsaslanan
insan təxəyyülünün gücünə verdiyi
önəmlə üst-üstə düşür. Şeyxə
görə, peyğəmbərə vəhy olunan bilgi
insanın təxəyyül gücünə yerləşə
bilər. Ağıl bilgini duyğu
üzvləri vasitəsilə ətraf gerçəklikdən
alıb predmetə çevirir.
İslam fəlsəfi fikir tarixinin tanınmış
şeyxi İbn Ərəbi "həqiqət" sistemlərinin
özəl xüsusiyyətləri, forma və prinsipləri
haqqında bütöv bir təlim yaratmışdır. Heç
şübhəsiz, bunlar tam mənada "vəhdəti-vücud"
fəlsəfəsinə əsaslanan, varlığın tək,
tək olanın isə Allah olması təliminə söykənən
fikir cərəyanıdır. Bu məqam Nəsiminin
"Allaha qayıtmaq" fəlsəfəsi ilə
üst-üstə düşür, İbn Ərəbi fikirlərinin
Nəsimi düşüncəsində başqa bir "tərzin",
lakin "eyni mahiyyətin" göstəricisinə
çevrilir.
Nəsiminin lirik qəhrəmanının qənaətinə
görə, biz (təbiət, insan, subyekt) əvvəldən
vahidik. Təbiətimiz məhəbbətdə və Allahda
birdir. Yəni ilahidən ayrılmaq, "təbiətimizdən"
ayrılmaq özündə müqəddəs olanı məhv
etməkdir. Beləsi məhəbbətdə,
müqəddəslikdə birləşə bilməz. Nəsiminin fikrincə, inamın kamilliyi Allaha
qayıtmaqdır. Şairin izlədiyi
panteizm fəlsəfəsinin məramından
görünür ki, hamı tanrıdadır, harmoniya
dağılan deyil. Lakin inkişaf edən
də deyil. İnsanların canlı
harmoniyası Allahla birliyidir. Nəsimiyə
görə, bu, ilahi hökmranlıqdır. Məhz bu mənada Nəsiminin görüşləri
ilahi hökmranlığın harmoniyasına əsaslanır.
Çünki bəzi tədqiqatçıların
mülahizələrinin əksinə olaraq əslində,
şəriətlə Nəsiminin tanrı haqqında qənaətləri
arasında ixtilaf yoxdur. Daxildən onlar
bir-birini tamamlayır. Fərq zahiri məqamlarda,
haqqa çatmaq yollarının üst-üstə düşməməsindədir.
Əzəl
gündən tanrı birdir, bir olaraq qalacaq da,
Sənin ruhun haqqın nuru, ağlın isə bir
peyğəmbər.
Göründüyü kimi, şair Allahın birliyinə,
əzəli və əbədiliyinə dərin inam və
etiqad bəsləyir, ruhun əsasını haqqın nuru kimi qəbul
edir.
Bütün bu deyilənlər belə bir yekun qənaəti
doğurur ki, "sirri-sübhanı" anlamaq yollarında
İbn Ərəbi düşüncəsi müəyyən mənada
Nəsimi şeirinin təsəvvüf qaynağına
çevrilir və özünəməxsus axarda inkişaf
etdirilir.
Ta qədimlərdən
bəri islam düşüncəsində
varlığı zehniyyatla dərk edənlərlə
hissi-emosional qavrayanlar, başqa sözlə, regionalistlərlə
sufilər arasında ixtilaflar mövcud olmuşdur.
İslamda sufizm, təsəvvüf fəlsəfəsinin
hüdudları genişdir. Sufizm insan şüurunu buxovlardan
azad etməklə sənətkara həyatı bütün
gözəlliyi ilə dərk etmək imkanı verdi. Hər şeydən əvvəl ona
görə ki, bu fəlsəfədə düşüncə
sistemi məhəlləçilikdən uzaqdır, Vətən,
millət, din anlayışları ya tamamilə yoxdur, ya da
nisbi şərtilikdə əksini tapır. Şərq sufi
şairləri, o cümlədən, İbn Ərəbi və
Nəsimi gözəllikdən vəcdə gələrkən,
sevgi cəfalarını, hicran əzablarını vəsf
kontekstində Allaha qovuşmaq həsrətini, ondan ayrı
düşmək məşəqqətini də dilə gətirmiş
olurlar. Onların poeziyasında çatılmaz
dərinlik və incəliklə gerçək insani hislər,
iztirablar və sevinclər, peşmançılıqlar və
ümidlər vəhdət təşkil edir. Bu poeziyada vəhdətə
can atma təbiidir. Çünki hər şey nəyinsə
hissəsi olsa da, öz həllini bütövdə, başqa
sözlə, vahiddə, mütləqdə tapır.
Nəsimi
sufi görüşlərinin həm də
İbn Ərəbi təsəvvüfündən
qaynaqlandığı məlum həqiqətdir. İbn Ərəbi ilahi hüsnü, gözəlliyi,
saf eşqi, dünyəvi gözəlliklə ilahi gözəlliyin
vəhdətini, eyniyyətini vəsf edir. Nəsimi
də İbn Ərəbi kimi eşqi məhz ilahi eşq səviyyəsində
poetik düşüncə predmetinə çevirir.
"Haqq mənəm", "Haqq məndədir"
inamında israrla olan böyük sufi
şair Nəsimi insanın ilahi başlanğıcına
önəm verir, İbn Ərəbiyə görə sufi-şair
ruh aləminin yolçusudur. O, bu yoldakı düşüncələrini
gah şeirin, sənətin, gah da fəlsəfənin fikir
imkanlarında ifadə edir. Sufi ilham, vəcd
şairə Haqqı görmək, eşitmək, duymaq, Haqla
özü arasındakı pərdələri bir-bir
qaldıraraq ona qovuşmaq imkanı verir. Lakin
bu elə də sadə məsələ deyil. Məsələn, İbn Ərəbi
"gördüyüm gözəllik idraka
sığmır" deməklə idrakın
gücsüzlüyünü etiraf etmiş olur. Deməli, elə gözəlliklər var ki, onu
yalnız görmənin fiziki yox, bəsirət imkanları ilə,
"qəlbin gözü ilə" (Nizami) görmək
mümkündür. Böyük Azərbaycan
şairi Füzuli də ilahi gözəlliyi dərk etməkdə
idrakın yetərli olmadığından təsadüfi gileylənməmişdir.
"Eşq tanrıçılığı" sufi-fəlsəfi
düşüncə axarı ilə irəliləyən Nəsiminin
lirik qəhrəmanında Mühyiddin İbn Ərəbi təsirinin
duyulması təbiidir. Məhz İbn Ərəbi ilahi eşq
düşüncəsini konseptual məcraya yönəltmişdir
ki, burada təsəvvüf özünün fəlsəfi
imkanlarını tam gücü ilə ortaya qoya bilmişdir.
Bu konsepsiyaya görə, göylərdən o tərəfə
boylanmaq və orada öz könül mülkünə
qovuşmaq məhz seçilmişlərin qismətidir. Sufi şair isə bu zirvəni poetik ilhamın, vəcdin
vüsət və qüdrəti ilə fəth edə bilir.
Burada önəm kəsb edən yaradanı
özündə tapmaq yox, özünü ilahidə
tapmaqdır, onun içində əriməkdir. Eşqlə gözəlliyin təməl prinsiplərinin
reallaşması məsələlərinə İbn Ərəbi
ilə Nəsiminin özəl baxışları olsa da,
çıxışlıq məqamında oxşarlıqlar,
yaxınlıqlar da kifayət qədərdir. İbn Ərəbinin gözəllik barədə
söylədiyi aşağıdakı fikirlərdə insan
xislətinin fəlsəfi düşüncə predmetinə
necə həssaslıqla çevrildiyi aydın sezilir.
O
yazır: "Sevginin səbəbi gözəllikdir. Zira gözəllik təbiətcə sevilən
şeydir". Nəsimidə də eşq
və gözəllik iki nisbi bərabərlik olaraq vəsf
edilsə də, sonucda eşq üstünlük təşkil
edir. Bununla belə, Nəsimi poeziyasında
eşqin önəmi heç də dini hissin unudulması kimi
başa düşülməməlidir. Lakin
bir vaxtlar ədəbi tənqiddə və rəsmi fəlsəfəçilərin
düşüncəsində belə bir yanlış yozumlama
olmuşdur ki, guya Nəsiminin ilahi eşq haqqında
görüşlərinin mərkəzində yaşarlı
Şərq konsepsiyası təsəvvüf dəyərləri
deyil, məhz həyati gözəllik öndə olmuşdur.
Lakin Nəsimidə varlıq təsəvvüf mənasında
vəhdəti, vücudi-mütləqi, ona qovuşmağı,
ondan qopub yenidən ona qayıtmağı nəzərdə
tutur. Varlıq, "kövnü məkan" ilahi
eşqin təzahürüdür. Sufizmin fəlsəfi
əsası olan panteizmdə, varlıq özü ilahi ruha və
hüdudu olana ayrılır. Bu
baxışa görə zahirdə bir-birindən ayrı
düşənlər səma altında birlik təşkil
edir. İstək obyektlə vəhdətdə
olmaq arzusudur. Gözəllik ilahi
başlanğıc kimi vəhdəti, bütövün
harmoniyasını ifadə edir.
Bizə belə gəlir ki, Nəsiminin görüşlərində
dinə, şəriətə, müqəddəs ruhani şəxsiyyətlərimizə
qarşı zidd meyllərin axtarılması dövrləri
indi artıq arxada qalmışdır. Bu gün Nəsimi
fikir azadlığına, şəxsiyyətin etiqad sərbəstliyinə
geniş meydan açan şair-mütəfəkkir kimi doqmatik
təsəvvürləri misilsiz sənət qüdrəti ilə
kənara atır, tanrıya, müqəddəs-ruhani
kökümüzə qayıtmağın yollarını
maddilik xıltlarından təmizləyir. Nəsiminin
qəbul etdiyi və sənətinin qüdrəti və şəxsiyyətinin
ləyaqəti ilə reallaşdırmağa çalışdığı,
yolunda özünü fəda etdiyi hökmranda hamı
üçün ümumi olan var. Bu hökmranlıqda həyatın
birliyi duyulur, əksliklər aradan götürülür.
Nəsiminin fikrincə, insanları məhəbbət vasitəsilə
birləşdirməkdən dərin ideya ola
bilməz. Bu, bütövdə, vahiddə ilahi
ruhu görməkdir. Sufizmdə vəhdət,
birlik yaradana qovuşmaq, onunla birləşməkdir. Bu
konsepsiyanı şair özünəməxsus şəkildə,
ardıcıl surətdə lirik qəhrəmanın təhkiyəsində
reallaşdırmağa çalışmışdır:
İkilik
küfrdür, rədd et, sən ol tək,
vahidü yekta,
Xudadan başqa hər şeydən uzaqlaş, ey
dili-şeyda.
Misralarda vəhdətin doğurduğu vəcd şairin
könül evini məftun etdiyi xudanın yeganə
şövq predmeti olması tərənnüm edilmişdir. Şairin
"vəhdət məqamına inamı" sənət
eşqi olmaqla bərabər, həm də görüşlərinin
əsasını təşkil edir. Nəsimi sufi şair kimi din, məzhəb, şəriət
ziddiyyətlərini, təfriqəçiliyi rədd edir,
insanları dinindən asılı olmayaraq vahid bir etiqad
altında birləşdirməyə
çalışırdı. Sufizmdə olduğu kimi, Nəsimi
də ruhi azadlığı, şəxsiyyətin mənəvi
sərbəstliyini əsas tuturdu
Bu aləmi-möhnətdə
yox alçaq-uca əsla,
Haqq yolda birgə gedir müsəlman ilə tərsa.
Şair "aləmi-vəhdət" deyəndə real
dünyanı, "kövnü məkanı" deyil, məhz
Allah dərgahını, "vücudi-mütləqi" nəzərdə
tutur. Allah üçün bəndələrinin
hamısı birdir. Din onları bir-birindən ayıran
vasitə deyil, əksinə, tanrıya bağlayan amildir.
Hegelin "Din fəlsəfəsi"ndə irəli
sürdüyü ən mühüm qənaətlərdən
biri budur ki, dinə cəhd tanrıya məhəbbətin ən
yüksək formasıdır.
Nəsiminin
bir beytində insan konsepsiyası ilahi eşq ideyası
kontekstində belə formalaşdırılmışdır:
Zahid mənəm,
abid mənəm, asi mənəm, fasiq mənəm,
Mömin mənəm, kafir mənəm, mən
külli-insan olmuşam.
Nəsiminin tarixi şəxsiyyətinə və ədəbi
simasına, izlədiyi qayənin saflığına bələd
olan hər kəs çox gözəl anlayır ki, beytdə
"mən" anlayışına aid edilən həmin dəyərlər
bilavasitə şairin şəxsi "mən"i və onun
"külli-insan" anlamı ilə vəhdət təşkil
edir. Əlbəttə,
"külli insan" sırasında - zahid, abid, asi, fasiq, mömin, kafir və s. dayana bilər. Lakin bunlar fərdi məna kəsb etdikləri
üçün ayrılıqda ümumi-substansional mənaya
malik deyillər. "Külli-insan" daha
çox xeyirin təntənəsini özündə ehtiva
etdiyinə görə məhz substansional əsasa malikdir.
"Külli-insan" tanrı eşqinin
daşıyıcısı və onu təzahür etdirəndir.
"Kaf" ilə"nun", "kün" - "fəyəkün"
ilk öncə "külli-insanı" yaradıb,
"asi" və "fasiq"i yox.
Nəsiminin taleyi xalqın həyatına yanmağında, ona zərurət gətirməyində idi. Nəsimi ilə mövcud real aləmin, tarixi şəraitin qarşıdurması gedirdi. Onun ruhu bu aləmdən azad yaşayırdı. Aləmini onu hədələyən taledən ayırmırdı. Şairi vəcdə gətirən eşq onu tanrısı ilə vəhdətə çəkirdi. Bununla yanaşı, qeyd etmək lazımdır ki, Nəsimi tarixi şəraiti öz idealına qarşı qoyurdu. Bu da onun məhvini irəlicədən qərarlaşdırırdı. O, öz taleyinin qabaqcadan verilmiş göstərişindən qaçmağa səy etmədi. Ölümü sevinclə qarşıladı və inamla fani dünyadan köç etdi. Nəsimi tanrının birliyini, əzəli olmasını vəsf edərkən anlayırdı ki, o, hər şeyin əvvəli və axırıdır. Hamı, hər şey bu nöqtədən çıxır və yenidən ora qayıdır. Allah elə mərkəzdir ki, hər şeyə əsas gətirir və həyat formasında olanların hamısını canlandırır. Allah təbiət aləmi üzərində hökmrandır ruhun üzərində hakimdir. O, hər iki başlanğıcın mütləq harmoniyasıdır və bu harmoniyanı doğurur, eyni zamanda, onda mövcud olur. Nəsimi görüşlərində ilahi başlanğıc lirik şeirlərinin idrak predmeti kimi təzahür edir. Şair bu problemin ağırlıq mərkəzini "özünü dərk" və "özünü tərk" müstəvisi üzərinə keçirir: "Sən özünü dərk elə ki, haqq sirrini dərk edəsən", "Sən özünü dərk eləsən, dərk edərsən tanırını da", "Tərk et özünü dərk edəsən ta ki xudanı". Diqqət yetirilsə aydın anlaşılar ki, şair lirik qəhrəmanını çətin və mürəkkəb bir prosesə daxil edir. Yəni "müəmma"nın "aydınlaşması" üçün "xacə" təkcə "özünüdərk"lə kifayətlənə bilməz, həm də "özünü tərk" etməlidir. Başqa sözlə, mərifət məqamına ucalmaqla xudanı dərk etmək olar. Bunun üçün həm də gərək vəcdə gələsən, özünü şövq predmeti kimi duyasan. Daha doğrusu, gərək elə bir ruhi-mənəvi məqama çatasan ki, şairin özünün dediyi kimi, "Ta zatına bir yol tapıb dərk edəsən əsrarını. Bu yalnız ruhu xüsusiləşdirmək, zahiri məqamları təcrid etmək, müvəqqətinin hökmranlığından azad olmaqla mümkün olar.
Nəsimidə özünüdərk əbədiləşir. Çünki ruhun özünüdərki əbədidir, mütləqdir, əbədi həyat anıdır. Yəni zamandan, dəyişiklikdən, reallıqdan, ikilikdən ucada durur. Allahın bizə görmək imkanı verməsini Nəsimi bədii idrakının qüdrəti ilə, daxili bir inamla vəsf etmişdir:
Haqq bizə göz verdi, biz də haqqı gördük, Cavidan,
Şeylərə öz hüsnümüzlə güzgü olduq hər zaman.
Nəsimi tanrını şüur predmetinə çevirir, idrakı Allahla münasibətə yönəldir. Allah haqqında təlimdə bildirilir ki, o, özü özündə obyektdir, ruhu bilən ruhdur. Bütün yüksək dinlərdə Allah mütləq, vahid substansiyadır və eyni zamanda subyektdir. Yəni insan şəxsiyyətə malikdir, onda müəyyən subyektivlik, fərdilik var. Nəsimi şeirlərində bəşəri və ilahi vəhdət təşkil edir. Bu lirikada ruhun dərinliyinə nüfuz edilir. Aparıcı qəhrəman fani olub, Allaha qovuşmaq həsrətini çəkir. Bədii ideyanın qüdrəti sayəsində insan Allah dərəcəsinə yüksəlir. Burada aləm və kainat vəhdətdən ibarətdir. Həmin vəhdəti əmələ gətirən zat isə "eşqi - ilahi"dir. Bu baxımdan böyük Füzuli təsadüfən yazmamışdır ki, "Vadiyi-vəhdət həqiqətdə məqami eşqdir". Nəsiminin görüşlərinə görə aləmin başlanğıcı Allahın varlığının isbatıdır. İnsan gözəlliyi Allahın qüdrətinin təzahürüdür. Sufi görüşlərində ikilik küfr hesab edilir, cənnət və cəhənnəm haqqında təsəvvürlər kor - koranə qəbul olunmur:
Ey yarının əhvalından heç bir xəbər tutmayan,
Bil ki, dünya və axirət cümlə yardır, vəssalam.
Təsəvvüfdə "yar" ruhi-mənəvi mənaya malikdir. Çünki cismani olan keçicidir, müvəqqətidir və fani olandır. Nəsiminin vəhdət şərabından məst olan lirik qəhrəmanına şövq gətirən, onu "qəlb Turuna" qaldırıb könlünə "cila" verən yar yalnız yaradan olur. Şairin sufizm görüşləri əsasında yazdığı şeirlərdə başlıca fikir Allaha doğru gedən yolun məhəbbət olmasıdır. Nəsimiyə görə, Allah insanda, təbiətdə, əşyada təcəssüm edir və insan daxili təkamül yolu ilə Allahla birləşib "ənəlhəqq" ola bilər. Yeri gəlmişkən, qeyd etmək lazımdır ki, şəriət xadimlərini ən çox qəzəbləndirən məhz bu kimi görüşlər olmuşdur. Buna görə də onlar "ənəlhəqq" deyən Həllac Mənsuru, Nəsimini və digərlərini kafir elan edib cəzalandırdılar. Faciə bundan ibarətdir ki, şəriətçilər "ənəlhəqq" anlamına zahiri mənada yanaşıblar, Nəsiminin sözləri ilə desək, "dar başlıq" ediblər. Əslində, şəriət də, Nəsimi də xudanı "vahidi-yekta"dan ibarət bilib, başqa baxışlılara "ikilik küfrdür" deyib. Lakin şəriətlə Nəsiminin fərqi Allahın birliyini müxtəlif formada qəbul etmələrində idi. Bu isə zahiri əlamətdir. Daxildə hər iki meyil bir-birilə ziddiyyət təşkil etmir. "Vəhdəti-vücud" anlamına, onun yaratdığı şövqə şəriətçilər heç də biganə deyildilər. Bir sözlə, təsəvvüf görüşləri islama yad deyildir, əksinə, onu daxildən zənginləşdirib tamamlayırdı. Bu baxımdan aşağıdakı beytin məzmunu Nəsimi görüşlərinin məntiqi təzahürü kimi yozulmalıdır:
Batinim öylə bürünmüşdür, "ənəllah" nuruna,
Könlümü mütləq odur Musa odunda, yandıran.
Yeri gəlmişkən, qeyd etmək lazımdır ki, Nəsimi bir çox qəzəlində "Ənəllah", onun nuru, "Ənəlhəqq", "Musa odu", xüsusilə, "Anəstünarən" ("mən bir od gördüm") və s. ifadələri kifayət qədər işlətmişdir. Bunlar Nəsimi lirikasının, eləcə də görüşlərinin təfsirində xüsusi çəkisi olan, dərin ruhi-mənəvi ideyaları rəmzləşdirən mühüm vasitələrdir.
Təbiidir ki, batini, yəni ruhi-mənəvi aləmi "ənəllah" nuruna bürünən, könlünü "Musa odunda" yandıran şairi, onun lirik qəhrəmanını "küfr"də günahlandırıb cəzalandırmaq subyektiv mülahizələrdən irəli gəlmişdir. Əslində, Nəsimi şeirlərində reallaşdırılan mühüm ideyaların təfsirini aparanda aydın olur ki, şair Qurana, özünün tez-tez ifadə etdiyi kimi "Müshəfə", müqəddəs dini yazılara, ruhani şəxsiyyətlərə, tarixi-əfsanəvi simalara böyük hörmət və ehtiramla yanaşmış, bəşərin nicatında bunların misilsiz rolunu bədii idrakın predmetinə çevirmişdir.
Şair sevginin ülviliyini, ilahi mənasını, Tanrıya doğru yolun məhz könüllərdən keçdiyini vurğulayır. Yəni Nəsimidə də İbn Ərəbidə olduğu kimi, vəsf predmeti hər hansı bir sevgi deyil, məhz ilahi eşqdir. Bu eşqin isə aparıb çıxara biləcəyi bir yüksək məqam var ki, bu məhz Tanrıdır. Biz yuxarıda səsləndirilən Nəsimi örnəklərində təsəvvüfdən gələn, xüsusən, İbn Ərəbi fəlsəfəsində və poeziyasında yüksək səviyyədə tərənnüm olunan bir xəttin davamını aydın müşahidə edirik:
Səni bu hüsni-camal ilə, kamal ilə görüb
Qorxdular Haqq deməyə, döndülər insan dedilər.
Burada insan gözəlliyi ilə
"hüsnü-eşq" vəsf predmetinə çevrilir. Bu baxımdan
İbn Ərəbi və Nəsimi poeziyasında Haqqın həqiqətinin
tərənnüm obyekti olaraq ilahi eşq müstəvisində
sıx sıra təşkil etməsi təbiidir.
Həm İbn Ərəbi, həm də İmadəddin
Nəsimi "hüznü bəla" şairləridir və
onların şeirlərində sərgilənən heyrət
yaradıcılıqlarındakı özəlliyi kəskin
şəkildə göstərməkdədir. Hər iki
şair klassik Şərq poeziyasının ölçüyəgəlməz
simalarıdır.
Himalay
ƏNVƏROĞLU, professor
Elman
QULİYEV, professor
525-ci qəzet.- 2019.- 19aprel.- S.12-13.