Nizami-60: gənclik və müdriklik
YAXUD,
NİZAMİ, BƏS ROMAN NƏ OLDU?
Mən bu kiçik təbrik yazısını
bitirdikdən sonra, bir də nəzərdən
keçirəndə, gördüm
ki, "Nizami-60" əvəzinə,
"Nizami-50" yazmışam və fikirləşdim ki, bu, mexaniki
səhv deyil, sadəcə, təhtəlşüur
Nizaminin 60 yaşını
qəbul etmir, onunla bağlı maksimumun sərhəddi hələlik 50-dən yuxarı
ola bilməz, çünki söhbət
cismən də, mənən də gənc bir insandan,
bir şəxsiyyətdən
gedir.
Ancaq bu gəncliyin müdriklik kimi bir müttəfiqi
də var.
Bu böyük müttəfiqi
Nizaminin intellekti, zəhmətkeşliyi... və
sevgisi qazanıb.
Söz sevgisi, qələm sevgisi.
Bu sevgi Nizaminin qələmi ilə həm öz Sözünü yazmağı,
həkk etməyi bacarır, həm də - bu da
çox mühüm və qiymətli bir cəhətdir - bir çox başqa qələm sahiblərinin ifadə etdiyi Sözün qiymətini verə bilir.
Bunları yazıram, fikir
isə məni 35 il, bəlkə də daha artıq
bir vaxta aparır - o gözəl vaxta ki, mən
Yazıçılar İttifaqının
cavan bir katibi idim və
günlərin bir günündə elə orada da universiteti
yenicə bitirmiş gənc bir oğlanla
tanış oldum, məlum oldu ki, bu gəncin
adı Nizami, famili də Cəfərovdur.
Nizami Cəfərov
"Ədəbiyyat və
incəsənt" qəzetində
işə başladı.
O vaxt, əlbəttə, mənim heç ağlıma da gəlməzdi ki, haçansa elə bir vaxt gələcək
ki, bu gənc
oğlanın 60 illiyi olacaq və
mən də görkəmli bir dilçinin, ədəbiyyatşünasın,
türkoloqun, tənqidçinin,
ictimai xadimin - Nizami Cəfərovun yubileyi münasibətilə
bu kiçik təbrik sözünü
yazacağam, ancaq sən demə, rəhmətlik İlyas Əfəndiyevin tez-tez təkrar etdiyi bir atalar sözü
- "Hər şey vaxta baxsa da,
vaxt heç nəyə baxmır"
- bizə də aid imiş.
Və burası da Nizami ilə bağlı mənim üçün əlamətdar
və qiymətli bir cəhətdir ki, bu zaman
sürəti ilə onun elmi, tənqidi
və publisistik əsərlərinin həcmi,
ümumiyyətlə yaradıcılığının
kəmiyyəti heç
vəchlə üst-üstə
düşmür, yəni
bu mənada ki, yüzlərlə məqalə, 100-ə qədər
elmi, elmi-publisistik, tərcümə və tərtib kitabları, bura pedaqoji fəaliyyəti,
bir çox dissertasiyalara elmi rəhbərliyi, yazılmış
rəyləri, opponentliyi
də əlavə etsək - həmin zaman sürəti, elə bil, azalır,
yavaşıyır, çünki
bu yaradıcılığı
meydana çıxaran
vaxt o sürətin müqabilində artıq bir təmkin tələb edir.
Üst-üstə düşən isə kəmiyyətlə keyfiyyətdir.
Nizaminin
yaradıcılıq diapozonuna
fikir verin: bir tərəfdən
"Füzulidən Vaqifə
qədər", o biri
tərəfdən "Türk
dünyası: xaos və kosmos", bir tərəfdən
"Eposdan kitaba",
o biri tərəfdən
"Azərbaycan türkcəsinin
milliləşməsi tarixi",
bir tərəfdən
"Azərbaycan xalqının
tarixi və ya tərcümeyi-halı",
o biri tərəfdən
"Türkologiyanın müasir
problemləri", "Ədəbiyyatın
müstəqilliyindən müstəqilliyin
ədəbiyyatına" və
"Molla Pənah Vaqif", "Etnoloji etüdlər" və
"Keçən günlərin
dastanı" və
s.
Ferdinand de Sössürün məşhur "Ümumi
dilçilik kursu"
kimi mürəkkəb
elmi mətninin ruscadan azərbaycancaya tərcüməsi də Nizami Cəfərova məxsusdur.
Universitet
məzunluğundan akademikliyə
aparan o yolun da zaman sürəti
müqabilində hər
bir addımı, yəqin ki, asan olmayıb, çünki bu cür böyük məsafə həmişə
hamar ola
bilməz və mən şübhə etmirəm ki, bu məsafə boyu Nizaminin rastlaşdığı mürəkkəbliklər,
həm elmi, həm də həyat və güzəran baxımından
çətinlikləri az
olmayıb.
Nizaminin
Söz sevgisi ilə Söz məsuliyyəti də zəncirvari şəkildə
bir-birinə bağlıdır
və elə bil, bu sevginin
də, bu məsuliyyətin də estafetini o, tədqiq, təhlil və təbliğ etdiyi böyük mənəvi irsdən, bu irsin "Füzulidən Vaqifə qədər"
- bundan da əvvəlki və sonrakı sahiblərindən
almışdır.
Bu gün Azərbaycan şairi Nizamini az qala 900 ildən
sonra Azərbaycan alimi Nizami tədqiq
və təşviq edirsə, bu da, elə bilirəm
ki, indiki kontekstdə həmin mənəvi estafetin göstəricisidir.
Bu gün Nizami Cəfərovun özü
haqqında da kitablar yazılır (Rüstəm Kamal, Tehran Əlişanoğlu, Rahid Ulusal, Sabir Bəşirov),
hətta görkəmli
şairimiz Nəriman Həsənzadə ona poema da həsr
edib.
Bu kitablar, Nizaminin monoqrafiyaları haqqında
yazılmış çoxsaylı
məqalələr, əlbəttə,
onun qazandığı
elmi-ədəbi nüfuzun
göstəricisidir və
bu nüfuzu ona həmin müdrikliklə, zəhmətkeşliklə
(hansı qəzeti açırsansa, orda Nizaminin professional və maraqlı bir yazısı var!), Söz sevgisiylə bərabər, daha bir qiymətli cəhəti - təvazökarlığı
qazandırıb.
Mən Nizamini heç vaxt, ən mötəbər
məclislərdə belə,
qalstuk taxan görməmişəm və
bu, məncə, qalstukla "ədavətin"
nəticəsi deyil, hətta bəlkə özü o qalstuku taxmaq da istəyir,
ancaq şəxsiyyətin
(eqonun) daxilindəki sadəlik buna imkan vermir.
Bu - yalançı sadəlik deyil, bütövlükdən
gələn sadəlikdir.
Mən yuxarıda
universiteti yenicə bitirmiş o gənc oğlanı xatırladım
və indi bu da yadıma
düşdü ki, o gənclə tanışlığım
zamanı fikrimdən keçdi ki, yazıçılarımızın sayı bir nəfər
də artacaq.
Yazıçılarımızın yox, onun timsalında
alimlərimizin sırası
bir nəfər də artmış oldu.
Ancaq mən Nizaminin xatirələrini, mənim
də yaxşı tanıdığım və
xatirələrini əziz
tutduğum dilçilər
(Muxtar Hüseynzadə,
Fərhad Zeynalov, Ağamusa Axundov, Əlövsət Abdullayev,
Yusif Seyidov, Tofiq Hacıyev, Ağamalı Həsənov
və b.) haqqında yazdığı
sənədli əsərini
oxuyandan sonra hiss etdim ki, hələ
hər şey irəlidədir.
Yəni
"Nizami-70", "Nizami-80", "90", "100" qeyd olunanda - söhbət görkəmli
alim-tənqidçi ilə
bərabər, görkəmli
də bir yazıçının yubileyindən
gedəcək.
Buna görə də, mən hər dəfə onu görəndə soruşuram:
- Nizami, bəs roman nə oldu?
10 mart 2019
Bakı.
ELÇİN
525-ci qəzet.- 2019.- 20 aprel.- S.12.