"Əsir düşərgəsi":
ən yanıqlı fəryad kimi
Redaksiyadayam. Qəzetin şənbə sayı
üçün yazı hazırlamalıyam. Mövzumu da bilirəm, nəyi necə
yazacağımı da.
Gözlərimə yığılmış, ordan qopub
yanağımla qovuşmaq üçün bircə
qırpımı gözləyən yaşları uda-uda, dəqiqələrdir,
komputerimdə açdığım boş səhifəyə
baxıram.
Onsuz da cəmi 235 səhifəlik kitabı günlərdən
bəri necə ağrıyla, əzabla oxuduğumu bir Allah
bildi, bir mən, bir də göz yaşlarımın iz
saldığı o kitab... Bilirdim belə
olacağını, bilirdim. Ona görə
"tez oxuyub bitirəcəyəm" fikrilə
aldığım kitabı, neçə vaxtdı, guya
görməzliyə vururdum. Şəxsi kitabxanamda ən
öndə olan o ağ-mavi üz qapağından hər dəfə,
öz yəqinimdə, gözlərimi elə ustalıqla
yayındırırdım ki...
Oxumağa
qorxduğum çox az sayda kitablardan biri
oldu Vüsalə Məmmədovanın "Əsir düşərgəsi".
Hələ bir dəfə sosial şəbəkədə
müəllifin özünə də yazmışdım bu
barədə.Yazmışdım ki, kitabınızı
oxumağa cəsarətim çatmır... Çünki
kitabda toplanan hekayələrlə illər öncədən,
Lent.az-da yayımlanan "Əsir düşərgəsi"
layihəsindən tanış idim. O qədər
olub ki, bu hekayələri oxuduğum yerdə
hönkürtü üzündən yarımçıq
qoymuşam...
Kitab, ya da Vüsalə xanımın uzun zamandır
apardığı layihə barədə məlumatı olanlar
artıq bildilər ki, söhbət Qarabağ müharibəsində
ermənilərin əsir və girov götürdüyü
insanların üzləşdikləri işgəncə və
zorakılıqdan, yaşadıqları dəhşətlərdən
bəhs edən hekayələrdən gedir. Müəllifin
bu layihədən olan "Cəhənnəmdə
böyük çığırtı" adlı birinci
kitabındakı kimi, burada da hekayətlər əsir və
girovların öz dilindən qələmə alınıb.
Kitabda cəmi doqquz hekayə toplanıb ("Alça
ağacının altındakı məzar", "Qarın
qanatdığı yaddaş", "Ölümə
alışmalıyıq", "Burada saat lazım
olmur", "Əcələ iməkləmək",
"De ki, atam tez qayıdacaq", "125 gündə
qocalmaq", "Qızımı görmədiniz?",
"Ən kədərli vidalaşma"). Bu
hekayələr təxminən otuz insanın, otuz girovun
taleyini, yaşadığı faciəni əhatə edir.
Bir çox faktlar geniş ictimaiyyətə ilk
dəfə çatdırılır.
Müharibə
uşaqları
Doqquz hekayənin hər birində müharibə
uşaqlarını görürük. Sevdiyi kəndinə,
doğma evinə qayıtmağın sevinci bircə güllə
ilə qursağında qalan 8 yaşlı Nicat, ermənilərin
guya sağaltmaq adıyla qolunu ömürlük şikəst
qoyduğu 2 yaşlı Şövqi, anasını əsirlikdə
itirən, düşmən zərbəsindən
ömürlük gözləri tutulan yaş yarımlıq
Nurlanə, əmisinə, atasına verilən bütün
işgəncələri öz gözləriylə görən
altı yaşlı Sirac, öldüsü, qaldısı
heç zaman bilinməyən, adı hələ də itgin 21
uşağın yer aldığı siyahıda olan Şahnaz,
Məzahir, Arzu, Ramil, Babək, Gülnaz, Elmidar, Habil, İlhamə
və başqaları müharibənin ən böyük vəhşiliklərini
yaşamış körpələrin cəmi bir hissəsidir.
O hissə ki, elə təkcə onların qorxularını
oxumaq müharibəyə olan nifrətin min qat
çoxalmasına, düşmənə qəzəbin
damarlarına od vurub yandırmasına səbəb
olur: “Zatən biz - müharibə uşaqları heç
birimiz böyümədik. Uşaq da ola
bilmədik... Buna görə də Şövqinin sol qolu mənim
üçün müharibə uşağının
simvoludur... Bizim hamımızın - kiminin içində,
kiminin də dışında böyüməyən bir hissəmiz
var..."
Əsirlikdə
ana olmaq...
Müharibədə uşaq olmaq çətindir. Bəlkə də
ən arzuolunmazdır. Bəs ana olmaq?
Müəllifin dili ilə desək, müharibələrin
mövcud olduğu dünyada ana olmaq nəyə gərəkdir
axı...
Yazıda
əsir analara xüsusi hissə ayırmağımın əsas
səbəbi Səma Kərimova ("Qızımı görmədiniz?"),
Bəsti Abbasova ("Ölümə
alışmalıyıq"), Gülcamal Quliyeva, Nərgiz
("Ən kədərli vidalaşma") və onların
fonunda öz canını unudub, balasının həyatının
hayına düşən bütün analardır. Hərəsinin
öz ağrısı, hərəsinin öz kədəri, hərəsinin
öz faciəsi...
Balası
Nurlanə ilə birgə əsir düşən Səma
özünün qadınlıq qüruruna, ana adına
ləkə düşməməsi, "əsir qadın"
adını üstünə almamaq üçün saç
sancağıyla damarlarını kəsib intihar edir. Əlbəttə, özü ana olan bədbəxt gəlin
həm də bir ananın qızı idi. Anası
Sevda Kərimova əsirlik görməsə də, ondan betər
faciəni yaşamağa məcbur oldu. Bala
dağı ömürlük onu öz cəngində əsir
saxladı.
Gülcamal
Quliyeva... Mənfur düşmənə əsir
düşərkən səkkiz aylıq hamilə idi. Amma erməni faşistləri hamilə qadına belə
rəhm etmir, onu da digər əsirlər kimi döyür, təhqir
edirdilər.
"... Gülcamal doğuş sancılarını çəkərkən
bu ağrıların dünyada ən dəhşətli
ağrı olduğunu hesab edirdi. Amma indi başa
düşürdü ki, doğum evini övladsız tərk
etməyin verdiyi əzab daha məşəqqətli, daha
dözülməzdir..."
Yox, onun övladı ölməmişdi, əlindən də
almamışdılar. Ancaq düşmən nə etmişdisə,
uşaq ömürlük şikəst qalmışdı, dərd-sərini
isə tapan olmadı. Beləcə, əsir düşərgəsində
doğulan Arzu cəmi 10 il yaşaya bildi, əlbəttə,
buna yaşamaq demək mümkün idisə...
Nərgiz...
Namusunu və uşaqlarını düşməndən
qorumaq üçün heç gözünü qırpmadan
iki oğlu ilə birgə özünü qayadan atan bu
qadın təsadüf nəticəsində sağ qala bilir və
məşəqqətli yollardan, ağır sınaqlardan
keçə-keçə əsir düşməkdən,
ölməkdən qurtulur.
Nərgiz
kimi, Səma kimi, Gülcamal kimi taleyinə müharibə
yazılmış qadınlar heç də az
deyildi. O qadınlar ki, yanlarındakı yol yoldaşları
öləndə onlara həsədlə baxırdılar. Ölmək üçün yollar
axtarırdılar. Kimi bunu bacarır, kimi isə...
"Hamısını
eyni aqibət gözləsə də..."
"Əsir düşərgəsi" Qarabağ müharibəsinin ən gizlin məqamları ilə dolu bir əsərdir. Müharibə deyəndə daha çox atəş, gülləbaran, ölüm, ən yaxşı halda əlillik gözümüzün qabağına gəlir. Yəqin çox azımız əsirliyi yada salırıq. Ancaq bəlkə də müharibənin ən dəhşətli faciəsi əsirlikdir. Qanını içməyə hazır olan düşmənlə eyni havanı udmaq, öz torpağında, ata-baba yurdunda onun hər cür işgəncəsinə, təhqirlərinə dözmək aldığın fiziki zərbələrdən ən ağırıdır. Bunu öyrədir bu kitab. Hekayələrin birində Ağdamın yandırılmasını təsvir edən qəhrəman deyir: "Ağdam elə yanırdı ki, şəhərdə istidən nəfəs almaq mümkün deyildi..." Bu cümləni oxuyanda, heç görmədiyim o şəhəri xarabaya çevirən alovu düz boğazımda hiss etmişdim. Sanki udqunsam, bütün bədənimi yandırıb kül edəcəkdi... Əslində, bu cümlə o əsir aqibətlilərin hər günü, hər anı idi. Ağdamda daş-kəsək, ev yanırdısa, insanların damarlarındakı qanı, sinələrindəki ürəyi, heysiyyəti, duyğuları yanırdı. O yanğının alovu isə illər keçsə də, sönəcək kimi görünmür.
Müharibə qurbanlarının hamısını eyni aqibət gözləyir: ölüm. Kimisi elə hərb meydanında, kimisi evində, kimisi də əsirlikdə ölür. Aqibət eyni, ölümlər isə fərqlidir. Heç tanımadığın, döyülməkdən, işgəncələrdən sonra canındakı ağrının hayına düşüb adını belə soruşmadığın kamera yoldaşınla maraqlanırsan, eyni döşəmədə, bəzən kürəyini söykəyib yatdığın insanın kimliyini bilmirsən, heç bilmək də istəmirsən. Bircə onu bilirsən ki, o da əsirdir. Sənin kimi, burada və digər kameralarda zarıltılarını, iniltilərini eşitdiyin başqaları kimi... Əsirlik həm də tanımadığın, naməlum insanlarla yan-yana ölümü gözləməkmiş, bu kitabda öyrəndim.
Müharibə hamının canını almır. Ən yaxşı halda necəsə qurtulur, nəfəs almağa davam edirsən. Amma yaşayırsanmı, yaşaya bilirsənmi, bunu o qurbanlardan başqa heç kim dəqiq bilə bilməz. Özləri isə ya susur, ya da o qanlı günlərdə itirdikləri doğmalarını xatırlayıb köks ötürərək, "bizi də müharibə öldürdü" deyirlər...
Kitabı oxuduqca hiss olunur ki, müəllif öz dürüstlüyünü və humanizmini də qoruyub saxlamağı bacarıb. Onun təqdimatında kinin, nifrətin duyğusuz, ruhsuz qoya bilmədiyi erməni də var: Bakı ermənisi Valeh. O, əsirlərə işgəncə verən ermənilər arasında deyil, azərbaycanlılarla eyni həbsxanada yatan məhkumdur. Bakı aşiqi, Azərbaycan sevgisi olan hər bir erməni orada azərbaycanlı əsirlərlə eyni aqibəti yaşayırdı. Çünki onlar düşmənə "satılmışdılar". Valeh öz millətinin vəhşiliyinə dözə bilmir, onlara nifrət edir. Onun tək arzusu aşiqi olduğu Bakıya yenidən qovuşmaqdır. Bu müharibənin qurbanlarından biridir o da. Ona görə də öz əsir yoldaşları bir-birini satdıqları halda Valeh qaçmaq istəyən iki azərbaycanlı əsirə şərait yaradır, onların qaçmağına göz yumub ələ vermir.
Türkün türk dostu... Əsirlərin "qoruyucu mələyi"
Kitabda yazılanlar insanı hələ heç doğulmadığı, ya da qundaqda körpə olduğu o dəhşətli illərə elə sürətlə aparır ki, olduğun yer, tanıdığın insanlar, həyatdakı bütün gözəlliklər gözündə bircə anda heçə çevrilir. Və birdən səhifələrin arasından gözəlliyin hələ var olduğunu, insanlığın ölmədiyini sübut edən günəş doğur, gülümsəyir üzünə. Barmaqlarınla bərk-bərk tutduğun kitabı az qalırsan, gözündə, ordan da ürəyinin içində gizlədəsən.
"Əsir düşərgəsi"nin ilk günəşi 1993-cü ildə könüllü olaraq Azərbaycan Milli Ordusunun sıralarına qoşularaq, Qarabağda döyüşən Türkiyə vətəndaşı Atilla Yumakdır. Ondan çox-çox uzaqda baş verən döyüşlərə "Azərbaycan türkü tək deyil, onun bizim kimi qardaşları" var deyərək ailəsini, iki övladını atıb qatılan Atilla əsl qardaşlıq nümunəsidir. Və Atilla bu cəbhədə tək deyildi. Döyüşlərin birində əsir düşən Atillanın hekayəsi qanı bir qardaşlarımızın hamısının hekayəsinə bir nümunə idi, əslində.
Kitabın ikinci günəşi isə 1995-ci ildə Şuşa həbsxanasında saxlanılan əsirlərin məruz qaldığı işgəncələrə etirazını bildirmiş Beynəlxalq Qırmızı Xaç Komitəsinin nümayəndəsi, əsirlərin öz aralarında "qoruyucu mələyimiz" adlandırdığı İsveçrə vətəndaşı Pyer Reyçeldir. Əsirlərin hamısı onu çox sevir, sayğıyla xatırlayırlar. İllərlə əsirlikdə işgəncələr görən girovların həyatı məhz Pyer Reyçel və tibb bacısı Yelizavetanın fədakarlıqları sayəsində yüngülləşmişdi. Həqiqətən də bu dünyada nə pislik unudulur, nə də yaxşılıq...
Qarabağı dolaşmaq...
Vüsalə Məmmədovanın ən azı 30 aylıq araşdırmaları nəticəsində araya-ərsəyə gələn "Əsir düşərgəsi" bir xalqın qan yaddaşının ən ağrılı və unudulmaz səhifələrindəndir. O yaddaş ki, künc-bucağında təkcə 90-cı illərin deyil, bütövlükdə əsirlərin faciələri qalaqlanıb. "Qarabağ haqqında həqiqətlər yazılmır, dilə gətirilmir" motivli iradların tez-tez dilə gətirildiyi zamanda həm bu iradlara cavab, həm də düşmənə, bütün yamanlıqlara vurulan sərt sillədir "Əsir düşərgəsi"! Bu cavabın və "sillə"nin hansı çətinliklərlə başa gəldiyini isə müəllifin "Ən kədərli vidalaşma" hekayəsində "görəsən, hansı qurbanın qalıqlarını tapdayıb ruhunu narahat edirəm" qorxusuyla bir küncə büzüşdüyü Murov səfərində, Kəlbəcərlə bağlı sitatında daha aydın görmək mümkündür: "Orada heç vaxt olmamışam. Amma kəlbəcərli girovların hekayəsini dinləyəndə gözlərinə baxmışam. Orada Kəlbəcərin ən xırda cığırı belə əks olunur. Onları duymaq üçün gözlərində Kəlbəcəri qarış-qarış dolaşmışam..."
Qarabağda heç olmamışam. Amma
Vüsalə xanımın qələmində Qarabağı,
əsir düşərgələrini
qarış-qarış dolaşdım...
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 20 aprel.- S.11.