Teleradioda söz və musiqinin vəhdəti:
böyük sənətkarların gözü ilə...
Azərbaycanda müasir dövrdə televiziyanın özü bir incəsənət növü kimi inkişaf etməkdədir. Dövlət dəstəyinin
fonunda bu inkişafı aydın şəkildə görmək
mümkündür.
Bu gün televiziya sistemi mürəkkəb bir şəbəkəni
xatırladır. Televiziya bütün digər
missiyaları ilə bərabər, auditoriyanı maarifləndirərək,
müəyyən dünyagörüşü və estetik
zövq formalaşdırır. Bu vəzifənin yerinə
yetirilməsində musiqi, bədii ədəbiyyat, teatr, kino
kimi incəsənət növləri nə qədər əhəmiyyət
kəsb edirsə, həmin sahəyə dair televiziya
proqramları da o qədər iş görməkdədir.
Dünya televiziya məkanı - xüsusilə demokratik ölkələrin
telekanalları qeyd etdiyimiz incəsənət növlərinin estetik dəyərlərdən
əlavə, həm də demokratik dəyərlərin
formalaşmasına xidmət etməsini nəzərə alaraq
fəaliyyətlərində bunlara ayrıca diqqət yetirilir.
Xalqımızın
musiqi sənətini dünyaya tanıtdıranlardan olan
böyük bəstəkar Fikrət Əmirov hələ
1971-ci ildə "Kommunist" qəzetində dərc etdirdiyi
"İfaçılıq və tələbkarlıq" sərlövhəli
məqaləsində Azərbaycan professional musiqisinin - incəsənətin
bu parlaq janrlarının təbliğindən narazı
qaldığını bildirir və televiziyanın bu sahədə
fəaliyyəti ətrafında məsləhətlərini
verir. Bu məqalədə televiziyamızın formalaşma
dövründə incəsənətə dair verilişlər
ətrafında maraqlı fikirlər var:
"Azərbaycan radio və televiziyasının xoru 30 ilə
yaxındır ki, yaranıb. Şübhəsiz,
televiziya xeyli vaxtdır ki, Azərbaycan xor musiqisinin yeganə təbliğatçısı
olmuş və dinləyicilərimizin rəğbətini
qazanmışdır. Bu iki kollektivin
inkişafı üçün onların işində biz bəzi
məsələləri gərək aydınlaşdıraq.
Kapella - akademik üslub, mürəkkəb,
polifonik, klassik və müasir əsərlərin əsas
ifaçısı olmalıdır. Radionun
xoru isə əsasən xalq musiqisinin yenidən, ehtiyatla, məhəbbətlə
işlənmiş nümunələrini, bəstəkarlarımızın
bu səpkidə yazdıqları əsərləri ifa etsə,
öz profilini, məncə, düzgün müəyyənləşdirmiş
olar. Beləliklə, akademik profili Azərbaycan
kapellası ilə bu kollektiv bir-birini bir növ tamamlayar.
Radio və
televiziya xoru kollektivinin tərkibində sənətkarlıq səviyyəsi,
səs qabiliyyəti bir-birinə uyğun gəlməyən
ifaçılar az deyil və bu, ifada da pərakəndəlik
yaradır, vahid bir ahəngin saxlanmasında çətinlik
törədir. Bu, acı olsa da, həqiqətdir.
Xalq çalğı alətləri orkestrinə, 30 ildən
artıqdır ki, hörmətli bəstəkarımız Səid
Rüstəmov başçılıq edir. Kollektivin fəaliyyətində
son zamanlar yaranmış bir canlanmanı görməmək
olmaz. Nəhayət, pult arxasına cavan bir
dirijor qalxdı. Özü də mənim fikrimcə,
istedadlı bir dirijor: Nəriman Əzimov.
Bu kollektivin ifa xəritəsi, təəssüf ki,
yalnız radio və televiziya binasıdır. Qəribədir, belə
orijinal tərkibli, not sistemli Milli orkestri nəyə görə
qardaş respublikaların xalqlarına və hətta deyərdim
ki, dünya
xalqlarına tanıtdırmaq üçün təşəbbüs
göstərmirik?"
Müəllif
- yəni Fikrət Əmirov xüsusilə televiziyanın
yayım imkanlarını nəzərə alaraq davam edir:
"Digər ziyalılarımız da televiziyanın bu
mövzularda verilişlərini diqqətdə
saxlayırdı. Respublikamızda iki estrada
kollektivi var: biri dövlət estrada orkestri, o biri Azərbaycan
radio və televiziyasının estrada ansamblıdır. Biz istərdik
ki, estrada kollektivləri, hər şeydən
qabaq Azərbaycan estrada musiqisinin təbliğatçıları
olsunlar. Təəssüf ki, onlar Azərbaycan musiqisi adına ifa etdikləri əsəri bəzən
elə kökə salırlar ki, bilmirsən: Azərbaycan,
yoxsa əcnəbi musiqisidir.
...
Axır vaxtlarda yeni profili, özünəməxsus ahəngi,
repertuarı, ifaçılıq xüsusiyyəti və s. məziyyətləri
olan xalq çalğı alətləri tərkibli ansambllar da
yaranmışdır. Qocaman musiqiçimiz
Əhməd Bakıxanovun, istedadlı tarzən Əhsən
Dadaşovun rəhbərlik etdikləri ansamblları nəzərdə
tuturam.
Azərbaycan radio və televiziyasının bu iki
çalğı alətləri ansamblı və bu profildə
yaranacaq hər hansı ansambl tərkibini artırmaq həvəsinə
düşməməlidir. Çalışmalıdır
ki, xalq musiqisinin fotoşəklini çəkməsin, onun
üzərində bir zərgər kimi incə
yaradıcılıq işi aparsın. Onların
repertuarlarını, əsasən, xalqımızın musiqi
miniatürlərini müasir dinləyicilərin
zövqünü oxşaya biləcək bir bəstəkar qələmi
ilə cilalamaq lazımdır. Əlbəttə,
bu heç də musiqi folkloru əsərlərinin
orijinallığını təhrif hesabına yox, ehtiyatla bərpa
etmək, tamamlamaq hesabına olmalıdır".
Bu mənada Xalq şairi, SSRİ Dövlət Mükafatı
laureatı Rəsul Rzanın da bir məqaləsində də
ciddi münasibət öz əksini tapır. Şair özünün
"Adamları böyük mədəniyyətə
qovuşdurmaq lazımdır" adlı məqaləsində
yazırdı:
"Bakı
televiziyasında adətən belə olur: rubrikalar var -
"Beş dəqiqə poeziya", "On dəqiqə
poeziya". "Ekran işıqlanır və
biz cərgə ilə əyləşmiş bir neçə
adamı görürük. Onlardan biri deyir
ki, burada filan-filan şairlər toplaşıb və öz
şerlərini oxumaq üçün sözü onlardan birinə
veririk. Sonra növbə ilə ikincisi,
üçüncüsü şeirlərini oxuyur. Bəzən veriliş çox
darıxdırıcı olur. Çünki
bütün şeirlər bir-birinə bənzəyir. Gözünü yumsan, adama elə gəlir ki,
onların hamısını bir nəfər
yazmışdır". Şair daha sonra, haqlı olaraq,
zəif poetik düşüncəni də
günahlandırır və həm də televiziyaya məsləhət
verir: "...Burada, əlbəttə, poeziya da
günahkardır. Ancaq bizim poeziyaya bələd
ola-ola maraqlı və bir-birinə bənzəməyən
adamlar tapmaq olar. Televiziyada seçmə
bacarığı xeyli dərəcədə verilişin
müvəffəqiyyətini, yaxud uğursuzluğunu müəyyən
edir". R.Rzanın qeyd olunan fikirləri bu gün
üçün də çox müasir səslənir və
incəsənət proqramları elə indinin özündə
də bu tövsiyələrə diqqət yetirməlidir:
"Və mən bir məsələdə də əminəm:
hər şeir televiziya üçün deyil. Kitabda
şeiri bir dəfə, iki dəfə, üç dəfə
oxuya bilərəm, ayrıca bir sətirə diqqət yetirə
bilərəm, təzədən başlanğıca qayıda
bilərəm. Şeirin ətrafında
düşüncəyə dalmağa, onu anlamağa və hər
sətri qiymətləndirməyə mənim imkanım var.
Televizordan isə bu, bir dəfə olur. Deməli,
şeirlər mənasına və ifadə tərzinə
görə anlaşıqlı olmalıdır. Mən demirəm ki, onlar mənasına və ifadə
tərzinə görə anlaşıqlı olmalıdır.
Mən demirəm ki, onlar primitiv
yazılmalıdır, bilirsiniz ki, bu sözdən və onunla
bağlı nə varsa hamısından zəhləm gedir.
Lakin şeir mənaca daha şəffaf, məzmunca
aydın olmalıdır. Axı, televiziya
ani əks-əlaqədən məhrumdur. Televiziya
tamaşaçısı poeziya gecələrində olduğu
kimi öz suallarını da sizə birbaşa verə
bilmir".
Şairin
bu fikirləri həm elmi mahiyyət daşıyır, həm
də televiziya peşəkarlığına aiddir:
"... Şeiri şeir xətrinə oxumaq mənasızdır.
Poetik rubrikaları adlarla yükləmək o qədər
də məsləhət deyil. Ən
yaxşısı bu dəfə bir şairə, gələn dəfə
başqasına imkan vermək lazımdır. Axı, televiziyanın vaxt imkanı genişdir.
Belə proqramlar vacibdir. Tutaq
ki, bu ay biz Nazim Hikmət haqqında veriliş verməyə
hazırlaşırıq. Lakin şeirlərin
oxunuşundan əvvəl, qoy onun poeziyasını sevənlərdən
birisi qısaca (yaxud lap geniş) danışsın ki, o nəyə
görə bu şairin şeirlərini sevib, şeirlərin nə
kimi xüsusiyyəti var, nəyə görə bu şeirlər
ildən-ilə daha gur və nikbin səslənir. Əgər o, şeirlər haqqında ümumi şəkildə
yox, özü başa düşdüyü kimi
danışarsa, bu, adamlara sonra artistlərin, yaxud şair-tərcüməçilərin
oxunuşunda həmin şeirləri "kəşf" etməyə
köməklik edər". Bu fikirlərdən sonra R.Rza
televiziya barədə nəzəri fikirlər söyləyir:
"Mənə elə gəlir ki, televiziya verilişlərinin
vəzifəsi zövqü axsayan kütlənin arxasınca
getmək yox, onun bu zövqünü tədricən inkişaf
etdirib qaldırmaqdan ibarətdir. Bu iş vaxt, səbr tələb
edir, qəfil addım, əksinə, adamları ekrandan
uzaqlaşdıra bilər. Bütün istiqamətlər,
silsilələr, rubrikalar üzrə verilişlərlə
tamaşaçının səviyyəsini artırmaq
lazımdır. Bədii verilişlər
hazırlanarkən bu prinsipə daim əməl
olunmalıdır. Ancaq hərdən əyləncəli
proqramlara baxanda düşünürsən, necə də
bayağılığa aparır. Əgər
birdən televiziyaya getsəniz, sizə o saat deyəcəklər
ki, bu populyar verilişdir, filan qədər məktub
almışıq. Lakin məktubları
yazan adamların özlərini də böyük mədəniyyətə
qovuşdurmaq lazımdır".
Görkəmli
dirijor Niyazi incəsənət proqramlarının sənətkarlıq
məsələsinə toxunan "Verilişi yaxşı edən
müəllifdir" sərlövhəli məqaləsində
yazırdı: "Musiqinin yayılma radiusu çox
genişdir. İnsanı onunla qovuşduran əsas
vasitələrdən biri də radiodur. Mən
respublika radiosunun bu istiqamətdəki fəaliyyətinin bəzi
cəhətləri üzərində dayanmaq istəyirəm.
... Hər bazar günü radio dalğalarında Tofiq Quliyevin çox tanış bir melodiyası səslənir. Şövkət Ələkbərovanın səsi dinləyiciləri səmimi görüşlərə çağırır. Beləcə, dinləyicilərimiz, musiqisevərlərimiz sevimli verilişlərin, o cümlədən, "Axşam görüşləri"nin efir səfərini səbirsizliklə gözləyirlər. Bəzən deyirlər ki, ekran, televiziya bizim günlərdə radionu üstələyib. Lakin "Axşam görüşləri" kimi faydalı verilişlərin gözəl nümunəsi sübut edir ki, bu fikirlə qətiyyən barışmaq olmaz. İndi dinləyici, tamaşaçı daha tələbkardır, onun intellekt səviyyəsi durmadan artır. Əgər bu səviyyəyə cavab verən və belə dinləyiciləri öz ardınca aparmağı bacaran proqramlar olarsa, şübhəsiz ki, onların öz sabit dinləyiciləri və pərəstişkarları da yaranacaqdır. "Axşam görüşləri" verilişinin indiki populyarlığı və dinləyici rəğbəti də təsadüfi deyil".
Müəllif öz məqaləsində aparıcı məsələsinə də toxunur və bu barədə nümunə gətirərək fikirlərini belə əsaslandırır:
"Bu, ilk növbədə verilişin daimi müəllifi və aparıcısı Rafael Hüseynovun gərgin fəaliyyəti, fədakar axtarışları, həmişə orijinal ifadə vasitələri tapması ilə bağlıdır. Verilişi yaxşı edən müəllifdir. Başqa verilişlərə də qonaq olmuş ayrı-ayrı sənətkarlar Rafael Hüseynovla müsahib olanda sanki başqalaşırlar, daha söhbətcil olurlar, daha maraqlı təfərrüatlardan bəhs edirlər. Çünki qarşılarında istedadlı, həssas, musiqimizin problemlərini və tarixini dərindən bilən bir şəxsiyyətin olması onlara əhəmiyyətli təsir göstərir və daha yaxşı açılmalarına, sözün əsl mənasında ürəklərini boşaltmalarına meydan açır". Diqqət yetirsək görərik ki, böyük musiqi korifeyinin aparıcı haqqındakı bu fikirləri həmişə müasirdir. O, daha sonra yazır:
"Axşam görüşləri" hər həftə, deyərdim ki, milyonlarla dinləyicini müxtəlif ifaçılarla görüşdürür. Bəs verilişin "qonaqları" kimlərdir. Əlbəttə, siyahı çox böyükdür. Məsələn, Səfiəddin Urməvi, Əbdülqadir Marağayi - XIII-XVI yüzillikdə professional Azərbaycan musiqisinin korifeyləri; Azərbaycanda xanəndəlik sənətinin inkişafında hədsiz xidmətlər göstərmiş Cabbar Qaryağdıoğlu, Mirzə Məhəmmədhəsən Şirvani, səsi vala köçürülmüş ilk qadın müğənnimiz Mirzə Güllər, həmçinin, böyük ustadlar - Şəkili Ələsgər, Segah İslam..."
Əlbəttə, böyük Niyazi bu mətndə incəsənətə dair radio proqramlarını təhlil edir. Ancaq onun elektron informasiya vasitəsində musiqi sənətinin təqdimatı, klassikaya məhəbbəti və başqa bu kimi keyfiyyətlər televiziya incəsənət proqramlarının da bu sahədəki mövzunu zənginləşdirməyə xidmət etməkdədir. Ona görə də böyük sənətkar öz yazısında belə bir sual qoyur:
"Soruşula bilər: bu gün, musiqimiz dünya şöhrəti qazandığı bir vaxtda, xalq musiqi mədəniyyətimizin uzaq keçmişdəki və yaxud hətta dünənki elçilərini bir daha xatırlamağa ehtiyac varmı? Var və böyük bir ehtiyac var. Niyə? Ən əvvəl ona görə ki, əslində, bugünkü uğurlarımızın kökü, özülü məhz o keçmiş sənətkarların böyük sənət sevgisi və məharəti ilə qoyulub. Onların ömür tərzində və sənət yolunda bugünkü ifaçıların öyrənməli olduqları nöqtələr, sirlər çoxdur. O keçmiş sənətkarların bir qisminin səsi, nəğməsi qulaqlarda, dillərdə qalıb, sonralar isə vallarda həkk olub. "Axşam görüşləri" bax, bu istiqamətdə nəcib iş görür.
Bir çox müğənnilərlə "Axşam görüşləri"ndə aparılan söhbətlər orijinallığı, şablondan uzaqlığı, təbiiliyi və səmimiliyi ilə dinləyicini razı salır. Bu söhbətlərə qulaq asanlar sənətkarların daxili aləmini, xarakterlərini, ifaçılıq üslubunu bütün incəliyi ilə öyrənə bilirlər".
Bu mətndə bir-birinin ardınca elə məsələlər önə çəkilir ki, onların hamısı incəsənətin təqdimi prosesində televiziyaya kömək edər:
"Azərbaycan musiqisində nəzəri cəlb edən ən mühüm məsələlərdən biri mahnı problemidir. Mahnı dilimizin güzgüsüdür. Dilimizin gözəlliklərini, zərifliklərini bariz şəkildə nümayiş etdirən bir natürmortdur. Mahnı həyat yollarında bələdçimiz, sirdaşımız, həyan və sevincimizdir. Xalq mahnılarına diqqət edin. Görün, üç-dörd dəqiqəlik bir əsərdə, məhdud çərçivə içərisində nə qədər dolğun obrazlar yaradılıb. Nə qədər dramatik hadisələr təsvir edilib. "Qaçaq Nəbi" mahnısını yada salın. Ömrü boyu ədalətsizliyə, haqsızlığa qarşı mübarizə aparmış mətin xalq qəhrəmanının şərəfli, çətin, əzablarla dolu həyatı bir nəğmə içində nə qədər mükəmməl, nə qədər həssaslıqla vəsf edilib! Yaxud yada salın dramatizm dolu, böyük bir hekayətin süjeti ola biləcək "Apardı sellər Saranı" mahnısını.
Bəzən bir bəstəkarın 300, 400, 500 mahnısı olduğunu eşidirəm. Əlbəttə, o qədər yazmaq olar. Ancaq bunlar, adətən yaşamayan, ömürsüz mahnılardır. Mahnı yazmaq çətin, çox çətin işdir. Gərgin zəhmət, xüsusi istedad tələb edən mahnı yaradıcılığına yüngül münasibət acınacaqlı nəticələr doğurur. Məncə, biz mahnı sahəsində öz mübariz rolumuzu son vaxtlar bir qədər unutmuşuq. Nəticədə az ömürlü, ucuz, mənasız, bir-birinə bənzəyən mahnılar xeyli artıb.
Musiqimiz milli, mədəni, mənəvi sərvətimizdir. Onun təbliği yolunda ardıcıl fəaliyyət göstərmək, saflığına, yad təsirlərdən qorunmasına çalışmaq hamımızın borcudur. Arzu edirəm ki, Azərbaycan radiosunun "Axşam görüşləri" verilişinin bu sahədəki işi də yeni tələblər səviyyəsində qurulsun, onun efir ömrü uzun və uğurlu olsun!"
Göründüyü kimi, radio və televiziyada incəsənət proqramları elə formalaşmışdır ki, artıq ziyalı sözü hansısa bir proqram - indiki halda "Axşam görüşləri" kimi bu gün də tamaşaçıların yaxşı yadında qalan bir veriliş haqqında xeyli fikir söyləyir.
Televiziya və radionun bir elektron informasiya vasitəsi kimi cəmiyyətə güclü təsiri bu media vasitəsinin formalaşma prosesi keçirdiyi ilkin çağlardan günümüzə qədər etiraf edilməkdədir. Bu təsir bir sıra veriliş və proqramlarda daha qabarıq şəkildə əks olunmaqdadır. Öz təsdiqini tapmış elmi həqiqət budur ki, televiziya verilişləri insanların mənəviyyatına həm də ona görə güclü təsir edə bilir ki, o, incəsənətin bütün formalarından və imkanlarından istifadə edir.
Beləliklə, artıq incəsənət
proqramları formalaşdıqca onunla bağlı ictimai rəy,
ədəbi-bədii tənqid, elmi yanaşma kimi məqamlara
diqqət də artmağa başlayır.
Fəxriyyə
LİLPAR İSAYEVA
faxriyyaisayeva@gmail.com
525-ci qəzet.- 2019.- 24 aprel.- S.16;19.