Zülfü Livanelini yetişdirən və
ona təsiri olan yazıçılar...
"Olarmı sizi bir dəfə qucaqlayım?",
"Bir şəkil çəkdirə bilərik?",
"Əlinizi sıxa bilərəm?", "Bir imza...",
"Bir toxunuş..." - Mən isə kənarda dayanıb
baş verənlərə baxıram.
Bu mənzərəyə neçə dəfə
şahid olduğumu unutmuşam. Bildiyim budur ki, hər
səfər ilk dəfə görmüş kimi heyrətlənirəm.
Öz-özümə düşünürəm
ki, İlahi, bu boyda sevgi seli olar?! Kimi
ağlayır, kimi tir-tir titrəyir, kiminin gözləri dolur,
kiminin dili söz tutmur, bəziləri şoka
düşmüş kimi eləcə donuq baxışlarla
baxır. Gördüklərim mənə
lap özümü xatırladır. Bir neçə ay əvvəl
Yapı Kredi Kültür və Sənət Mərkəzində
qarnından yumruq zərbəsi almış kimi sancılar hiss
edən, görəsən, hansı tərəfdən gələcək
deyə gözləri gah liftə, gah pilləkənə
baxmaqdan birtəhər olan, həyəcandan əsim-əsim əsən
halım yadıma düşür. Elə bundan
dolayı insanların onun qarşısında keçirdiyi
hissləri yəqin ki, mənim qədər yaxşı anlayan
olmaz.
Zülfü Livanelini deyirəm - yazıçı, siyasətçi,
ssenarist, rejissor, musiqiçi Livaneli. Aylardır, ondan
yazıram. Amma bəzən mənə elə gəlir ki,
bundan sonra min il yazsam da, yetməyəcək.
Çünki Livanelinin dünyası
qat-qatdır. Bu qatların altında nələr var, nələr!
Bəzən onu hər yanı xəzinə olan
dağa bənzədirəm. Hansı tərəfindən
qazmağa başlayırsan başla, önünə
sandıq-sandıq ləl-cəvahirat tökülür. Bu qədər öyülməyi sevmədiyini bilirəm.
Hətta bu sətirləri oxuyanda Günəş
kimi təbəssümünün təvazökar ruh halına
qarışaraq üzünə yayılacağına əmin
olduğum üçün keçirəm sərgiyə.
Zülfü
Livaneli, Alper Taşdelen, Nebil Özentürk
30-cu Ankara Film Festivalı çərçivəsində
"Zülfü Livanelini yetişdirən və ona təsiri
olan yazıçılar" sərgisinin
açılış mərasimi keçirildi. Açılış
Zülfü Livanelinin, Çankaya Bələdiyyə
başqanı Alper Taşdelenin, sərginin kordinatoru Nebil
Özentürkün və bir çox sənətsevərlərin
iştirakı ilə gerçəkləşdi.
Alper
Taşdelen sərgiyə ev sahibliyi etməkdən
qürur duyduğunu dilə gətirdi: "Bu gün bir
böyük ustanın obyektivindən digər böyük
ustanı anladan, ona təsir edən
yazıçıların, aydınların yer
aldığı bir bioqrafiya görürük. Yaxşı
ki, varsınız, Zülfü Livaneli. Bu
möhtəşəm sərginin Zülfü Livaneli
Kültür Mərkəzində keçirilməsi bizim
üçün xoşbəxtlikdir".
Nebil
Özgentürk Zülfü Livaneli və Ara Gülerin üzərində
çox əməyi olduğunu dedi: "Belə bir layihə
gerçəkləşdirmək istədiyimi Ara Gülere
söyləyəndə sevinmişdi. İlk sərgi
Sankt-Peterburqda açıldı. Amma o,
bunu görə bilmədi. Gözlərini əbədi
yumdu".
Zülfü
Livaneli isə duyğularını belə ifadə etdi:
"Bir zamanlar mənə desəydilər ki, adıma bir mədəniyyət
mərkəzi olacaq, inanmazdım. Amma bu xəyalı
Alper qardaşım həyata keçirdi. Bu
cür gözəl sənət ocağı açdı.
Böyük yazarlarımız, dəyərlərimiz
olmasaydı, bizlər də olmazdıq. Bu
mədəniyyət yuvalarını Mustafa Kamalın Xalq evlərinin,
Kənd institutlarının yeni cümhuriyyət
insanını yetişdirmə cəhdinin davamı olaraq
görürəm. Sərgidə əməyi
keçən hər kəsə təşəkkür edirəm".
"Serenad",
"Mutluluk", "Leylanın evi"
Zülfü Livaneli Kültür Mərkəzi
Çankayanın mərkəzində yerləşir. Üçmərtəbəli
bina insanı uzaqdan maqnit kimi özünə çəkir.
Qarşısında Türkiyənin iki nəhənginin
- Nazim Hikmətin və Zülfü Livanelinin heykəli
ucaldılıb. İçəridə "Mutluluk"
sərgi salonu, "Leylanın evi" konfrans zalı,
"Serenad" kafesi, musiqi, ədəbiyyat, kino və rəqs
atelyeləri var. Burada məqsəd bilgi aşılamaq, nahamar
düşüncələri cilalamaq, yön verməkdir. İçərini gəzərkən bir də
görürsən, "Mutluluk"dan çıxan topa-topa
balacalar oynaya-oynaya, gülə-gülə "Serenad"a
qaçırlar. Yeniyetmələr kino sənətinin
incəliklərini, gənclər yazmaq sənəti öyrənirlər.
Mərkəzin qapıları yaş məhdudiyyəti
olmadan öyrənmək istəyən hər kateqoriyadan insana
açıqdır.
"Adım
Nazim Hikmətin adı ilə eyniləşdi"
Zülfü Livaneli ilə Kültür Mərkəzinin
önündə dayanıb Nazim Hikmətlə ucaldılan heykəlinə
baxanda təzadlı duyğulara qapılıram. Təzadlı
olar də, özü yanında, heykəli qarşında, necə
min fikrə düşməyəsən?! Deyəsən,
təkcə mənə yox, elə özünə də qəribə
gəlir:
- Mumyalar,
heykəllər, büstlər, mədəniyyət mərkəzləri
- bunlar olduqca maraqlıdır. Çünki bu günə qədər
yaşayan insanın adına belə
işlər görülməyib. Bütün bu
addımlar adətən öldükdən sonra atılır.
Fəqət, qəribədir, mən
yaşadığım halda bunları görürəm.
İlk olaraq Zülfü Livaneli Kültür Mərkəzini
Çankaya Bələdiyyəsi açdı. Ardınca Bəylikdüzü hərəkətə
keçdi. Həmin vaxt oranın
başçısı Ekrem İmamoğlu idi. Bir Zülfü Livaneli Kültür Mərkəzi
açdı, önündə də heykəlimi ucaltdı.
Sonra Zülfü Livaneli adına park və
ayrıca uşaq oyun bağçası açdı.
"Mutluluk" romanımın adını da həmin
bağçaya verdi. Bu
yaxınlarda növbəti Zülfü Livaneli Kültür Mərkəzi
Büyükçekmece Bələdiyyəsi tərəfindən
istifadəyə verildi. Bir çoxları
isə öz ərazilərində açmağı
planlaşdırırlar. Burada
gördüyün Kültür Mərkəzi
Çankayanın ən işlək ərazisində tikilib.
Modern binadır. Bir müddət
əvvəl yaddaqalan təməlatma törəni və
möhtəşəm açılış mərasimi
keçirildi. Fəaliyyətə
başlayandan bu günə qədər Ankaranın ən
çox marağa səbəb olan, gənclərin, yeniyetmələrin,
uşaqların boş buraxmadıqları yerə
çevrildi. Önündə də Nazim
Hikmətlə birlikdə heykəlimizi ucaltdılar. Bu, mənim üçün böyük qürurdur.
Nazim Hikmətin iyirmidən çox şeirinə
musiqi bəstələmişəm. Bunları
çətin dönəmlərdə etmişəm. TRT və digər kanallarda həmin mahnılara
qadağalar qoyulmasına baxmayaraq, o mahnılar çox məşhurlaşdı.
Mənim adım Nazim Hikmətin adı ilə
bir növ eyniləşdi. Türkiyənin
hər yerində bu adlar birlikdə anılır. Gördüyünüz heykəl də buna nümunədir.
Daha sonra İstanbulda Sarıyer Bələdiyyəsi
Yaşar Kamalla mənim heykəlimi ucaltdı. Ora da başqa aləmdir.
"Yaşayarkən
öz heykəlini seyr etmək qəribə hissdir"
-
Doğrusu, insanın yaşayarkən öz heykəlinin
ucaldıldığını görməsi bir az
qəribə görünür. Hətta Bəylikdüzündəki
açılışda dedilər ki, adətən ölənlərin
heykəli ucaldılır, siz bunu canlıykən
gördünüz, nə hiss edirsiniz? Mən də
İmamoğlunu qəsd edərək dedim ki, Bələdiyyə
başçısı imam olduğuna görə bir az tələsdik (gülür). Yeri
gəlmişkən, Əkrəm İmamoğlu mənim
qardaşımdır. İstanbul Bələdiyyə
başçısı seçilməsindən son dərəcə
məmnunam. Türkiyənin yeni və
parlaq lideridir. Ona inanıram, çox
gözəl işlər görəcək. Başdan bəri birlikdə idik. Onu
bu namizədlik üçün razı salan da mən
olmuşam.
"Zülfü
Livaneliyə təsir edən yazarlar"
- Bu gün Kültür Mərkəzində "Zülfü Livaneliyə təsir edən yazarlar" sərgisi açıldı. Qeyd edim ki, bu sərgi ilk dəfə Sankt-Peterburqda təşkil edilmişdi. İkincisi də gördüyünüzdür. Böyük fotoqraf Ara Gülerin fotoları da sərgidəki şəkillər sırasında idi. Sərgidə etdiyim çıxış da bu mövzuda oldu. İndi siyasi partiyalara baxın, CHP-nin böyük şəhərlərdə üstünlük əldə etdiyini deyirik. Yaxşı, bəs, o səs verən insanları kim yetişdirir? Hə, onları yetişdirən şairlər, yazarlar, mədəniyyətdir.
"Qərb elmi əsərlərlə, Şərq şeirlərlə formalaşır"
- Daha əvvəl dedimmi, bilmirəm, Qərb cəmiyyəti elmi əsərlərlə dəyişir, formalaşır. Karl Marks "Kapital"ı, Monteskyö "Qanunların ruhu"nu yazır, dünya dəyişir. Hegel, Kant, Dekart, Jan Jak Russo yazır, dəyişir. Şərqdə belə şey yoxdur. Şərq bu cür kitablarla yox, şeirlə, ədəbiyyatla inkişaf edir. Ədəbiyyatla özünə axmaq üçün başqa bir məcra tapır, cəmiyyətə bu şəkildə təsir edir. Ölkənin öndə gedənlərini, aydınlarını, Atatürkçüləri ədəbiyyatçılar yetişdirdi. Bu sərgi həm də Nazim Hikmət, Yaşar Kamal və digər böyük ədəbiyyatçılarımıza bir sayğı duruşu oldu. Bu cür sərgilər çox açılır. Məsələn, Bursada, Antalyada, Manavqatda, Eskişehirdə təşkil edildi. İstanbulda mumiyadan hazırlanmış heykəllərim var. Yəni indidən məni yavaş-yavaş muzeyə yerləşdirirlər (gülür).
"Anadoluda
danışılan dil Azərbaycan dilinə çox
yaxındır"
- Bu sərgidə
sadəcə, türklərdən bəhs etdik. Amma
istər dünya, istərsə də yerli
yazıçıların və şairlərin həyatıma
güclü təsiri olub. Məsələn,
XIII əsrdən etibarən böyük şairlərimiz Yunus
Əmrə, XVI əsrdən Pirsultan Abdal, XVII əsrdən
Karacaoğlan, Dadaloğlu kimi nəhənglərimizin izi
danılmazdır. Onlar bizim böyük
xalq şairlərimizdir. Xarakterimi
onların şeirləri və musiqiləri müəyyənləşdirdi.
Türk dilini doğru istifadə etməyi də
onların yazdıqlarından öyrəndim. Bizim şəhərlərimizdə, məktəblərimizdə,
hətta aydınlarımız belə, türk dilində
düzgün danışmırlar. Düzgün
danışıq dili Anadoludadır. Orada
osmanlıca deyilən o dilə qarşı türk dilinin
çox gözəl ifadə gücünü qoruyublar. Anadoluda danışılan dil sizin dilə çox bənzəyir.
Bu dillər kökə daha yaxındır.
Amma şəhərlərdə dəyişib.
"Rus
yazarları Qoqolun şinelindən çıxdığı
kimi, biz də Nazimin şərfindən
çıxdıq"
- Nazim Hikmət həyatıma dərindən təsir edənlərdəndir. Onu görməmişəm, amma üzərimdə izi böyükdür. Sərgidə yazarların hər birinin şəklinin altına kiçik-kiçik qeydlər yazmışdım. Nazim Hikmətə həsr edilən misralar isə belə idi: "Rus yazarları Qoqolun şinelindən çıxdığı kimi, biz də Nazimin şərfindən çıxdıq". Həqiqətən elədir, Nazim Türkiyə ədəbiyyatının atasıdır. Bu sıralamada Yaşar Kamal da var. Həm Türkiyənin ən böyük yazıçısı, həm də 44 il heç ayrılmadığım dostumdur. Onunla hər gün görüşdük. Görüşmədiyimiz günlərdə telefonla danışdıq. İsveçə getdik, orada illərlə bərabər yaşadıq. Xarici səfərlərə həmişə bərabər yollandıq. Onunla da adımız həmişə eyni anılır. Sərgidə Orxan Vəlinin də rəsmi var. Onun da şeirlərinə musiqilər bəstələdim. Həmin mahnılar Türkiyənin ən böyük xitləri oldu. Həmçinin, Yahya Kamal var, keçmiş dönəmin böyük şairidir. Sözləri zərgər kimi o qədər incəliklə və dərin işlədib ki, ona "söz zərgəri" deyirəm. Atilla İlhan fövqəladə sevgi şeirləri yazan şairimizdir. Müdhiş ifadə qabiliyyəti var. Əziz Nesin mənim dostum olub. Türkiyəyə özünəməxsus üslüb gətirib. Hələ də danışılır. Nəsə baş verəndə "bu, Əziz Nesinlik hadisədir" deyirlər. Bizdə həmişə dərindən təsir edən, dəyişdirən bir aydınlıq çayı çağlayıb. O çay axmasaydı, bu dinçilər bizi boğardı. Türkiyəni qoruyan o aydınlardır. Əsas güc budur!
Ankara
Türkan
TURAN
525-ci qəzet.- 2019.- 27 aprel.- S.12-13.