Kino sənətimizin əbədi
imzası
Azərbaycan milli
kinosu günündə Xalq artisti Amaliya Pənahovanı
anırıq
2 avqust Azərbaycan milli kinosu günüdür, yəni Bakıda hərəkət edən təsvirlərin ilk nümayiş günündən düz 121 il ötür. Bu tarixin 121 rəqəminə
gəlib çatması bu tarix qədər çəkisi və
xidmətləri olmuş insanların misilsiz əməyinin nəticəsidir.
Aktyor isə...
Bəli aktyor kino sənətinin,
kinematoqrafın güzgüsüdür. Əslində,
tamaşaçı aktyor vasitəsilə rejissoru,
prodüseri, ssenari müəllifini, kameramanı, bir sözlə,
hamını görür. Hər şey
aktyorun özünü ifadə vasitəsi, əsas fikri
çatdırmaq imkanı və ən əsası yaşama məktəbindən
asılıdır. Məktəb birdir, sadəcə
hər aktyora bu məktəbə öz izini qoymağı nəsib
etmir. Üstəlik, elə aktyorlar olur ki,
zaman dəyişəndə, onlar yeni zamana, hətta cürətlə
deyirəm, müasirliyə adaptasiya olmur. Arxivimə
göz gəzdirirdim, təsadüfən qarşıma bir video
çıxdı. 2015-ci ildə çəkilmiş,
amma müəyyən səbəblərdən efirə verilməmiş
bir serialdan səhnə idi. Xalq artisti,
görkəmli kino və teatr aktrisası, rejissor Amaliya Pənahova
çəkilmişdi. Amaliya xanımı
fərqli ampulada görürdüm. Evində
təsadüfi qonaq olan qızı sorğu-sual edirdi. Bu
sorğu-sualda həm mərhəmət vardı, həm də
narazılıq. Niyə narazılıq? Çünki qızı onun evinə oğlu gətirmişdi,
kömək məqsədilə. Amma təbii
ki, qız bu ailə üçün yad idi, Amaliya xanım o
yadlığı yüksək peşəkarlıqla
nümayiş etdirirdi, gözləri və mimikaları ilə
bu münasibəti çatdırırdı. Səhnə elə bu baxışlar və üz ifadələrinin
sayəsində baxılırdı, qısa da olsa, yadda
qaldı və inanmıram bir daha yaddaşımdan silinsin.
Odur ki, biz kino işçiləri
üçün əziz olan bugündə Amaliya xanımı
xatırlamamaq mümkün deyil. Qeyd etdim ki, elə
aktyorlar var ki, onlar yeni dövrə adaptasiya ola
bilmirlər, söhbət pafos, yaxud yaşama məktəbinin
pillələrindən getmir. Kinoda ümumiyyətlə,
adaptasiya prosesi olmur, kino hərəkəti bədii təsvir
vasitəsilə çatdırmaq imkanlarına malikdir. Bu imkanlar dedikdə təkcə işıq, rakurs,
kompozisiya quruluşu və digər bədii təsvir vasitələrindən
nəzərdə tutulmur, üz və sifət ifadələri,
baxışlardan da söhbət gedir. Axı
kino iri planları sevir. Amaliya Pənahova
iri planların misilsiz ifaçısı idi, o, ekranda
mimikaları ilə danışmağı bacarırdı.
Səs imkanları isə sadəcə
aktrisanın oyununa təkan vermiş olurdu.
Rejissor Adil İsgəndərovun ölməz "Əhməd
haradadır?" kinokomediyasında Məsmə epizodik rolu ilə
kinoya gələn Amaliya Pənahova kinoda da qala bildi. Şəhər
və kənd personajları aktrisanın kino
yaradıcılığında növbələşirdi.
Əgər aktrisa "Mən mahnı
qoşuram" bədii filmində Sonanın anası kimi
sıravi kəndli qadını canlandırırdısa, "Mezozoy
əhvalatı"nda fərqli xarakterli şəhərli Nərminə
personajı diqqətimizi cəlb edir. Əlisəttar
Atakişiyevin "Qərib cinlər diyarında"
nağıl filmində isə Amaliya xanım hiyləgər
cin qadını Zərrini canlandıraraq, Azərbaycan
nağıl kinosuna yeni imza qoyur. Əslində,
Sovet dövlətinin tərkibindən olmasaydıq, həmin
film dünya nağıl filmləri ilə eyni səviyyədə
dayana bilərdi. Çünki həmin illərdə
Qərbdə kifayət qədər nağıl filmləri
çəkilir, dünya ekranına vəsiqə qazanır və
sevilirdi. "Qərib cinlər
diyarında" isə Sovetlər ölkəsinin sərhədləri
ilə məhdudlaşdı, buna rəğmən sevildi.
Amaliya xanımın Zərri isə filmin
personajları arasında daha parlaq və yaddaqalandır. Qəribi yoldan çıxartmağa
çalışan Zərrinin gözlərindən hiyləgərlik
yağır, amma Amaliya xanım bu hiyləgərliyi
mümkün qədər gizlətməyə
çalışır ki, bu da ənənəvi sovet
nağıl filmlərinin stereotiplərini
sındırmış olur. Yəni
tamaşaçı başa düşməlidir ki, aktyor tərəf
müqabili ilə körpü yaratmağa müvəffəq
olur və yaşamaq məktəbinin bir prinsipi elə budur.
Amaliya Pənahovanın kino
yaradıcılığında "Babək" epik filmində
yaratdığı Zərnisə obrazı xüsusilə diqqətçəkəndir. Amma bu barədə
kiçik bir haşiyəyə çıxandan sonra
danışacağam. Orta əsr tədqiqatçıları
yazır ki, Qafqazdan olan xanımlar mərdlikləri və cəsarətləri
ilə seçilirdi, onlar lazım gələrsə ərləri
ilə bərabər silah götürüb döyüşə
atılırdılar. Amaliiya Pənahovanın
"Babək" epik filmində yaratdığı Zərnisə
personajı məhz həmin cəsarətli xanımların rəmzidir.
Ümumiləşmiş sözünü qeyd
etməsəm də, Amaliya xanım öz ifası ilə
ümumiləşmiş xətt ortaya qoyur. Aktrisa Zərnisəni təkcə güclü, məğrur,
eyni zamanda, bic lider qadın olaraq təqdim etmir, ssenaridən gələn
məziyyətlərə uyğun olaraq, qayğıkeş ana
kimi göstərməyə çalışır. Ümumiyyətlə, Amaliya Pənahova kino personajlarına
bir xətli yanaşmayıb, hər dəfə personajların
alt qatlarında gizlənən "mən"ləri taparaq
üzrə çıxarmağa çalışıb.
Qeyd etdiyim kimi, Amaliya xanım kino
üçün xarakterik olan iri planlar aktrisası idi, o, istənilən
dramatik məqamı gözləri və sifət ifadələri
ilə aydın şəkildə çatdıra bilirdi.
Onun, tamaşaçıların sevə-sevə
baxdıqları "Arxadan vurulan zərbə" detektivində
yaratdığı Ziba obrazını da - burada artıq
personaj yox, obraz sözünü işlədirik - xüsusi
qeyd etmək lazımdır. Zibanın "Ə bu
nə maşındır gətirmisən, başqa
maşın tapılmadı mənə?" xitabı ilə
Amaliya Pənahova çarəsiz vəziyyətdə qalsa da,
çıxış yolu tapmağa çalışan
qadının narahatlığını ustalıqla ifadə
edə bilmişdi. Bu ifadə film ekranlara
çıxandan sonra dillər əzbəri olmuşdu.
Amaliya Pənahovanın kino
yaradıcılığında Muradovun arvadı personajı
da diqqəti çəkir. Sovet İttifaqının günahlar
şəhərinə çevrilmiş Sumqayıt və onun
sakinlərinin faciləli həyatından bəhs edən
"Mənim ağ şəhərim"
bədii filmi dramatik səpgidədir. Zavod
direktoru Muradovun (S.Aslan) cinayətkar bandanın əlində
oyuncağa çevrilməsi, üstəlik, oğlunun polisə
düşməsi qadının əsl faciəsini ortaya
qoymuş olur. Amaliya xanım dramatizmi bu dəfə
də gözləri ilə təqdim edir. Ekranda
gələcəyi şübhə altında olan
qadının faciəsini görürük.
Çıxış yolu var: zəhər emal edən o sex
bağlanmalıdır, amma Amaliya Pənahovanın personajı
bu məsələdə hədsiz acizdir. Bununla da Amaliya
xanım "Mənim ağ şəhərim"də
möhürvuran personaj yaratmağa müvəffəq olur.
2007-ci ildə Amaliya Pənahovanın çəkildiyi
"Nəfəs" qısametrajlı bədii filmindəki
Ağabəyim personajı aktrisanın gənclərə hər
zaman dəstək olmasından xəbər verirdi. Filmə gəldikdə
isə, digər kino personajlarından fərqli olaraq, bu filmdə
Amaliya xanım oyun texnikasını müəllif kinosunun tələblərinə
uyğunlaşdıra bilmişdi. Bir daha
burada da qeyd edirəm ki, Amaliya Pənahova üçün kino
yaradıcılığında - elə teatrda da - janr sərhəddi
olmayıb. Onun ustalığını səciyyələndirən
ən vacib amillərdən biri də elə bu idi. O, sadəcə
yaşayırdı, kino üçün zəruri olan da elə
budur. Yaşamaq, sözsüz fikri
çatdırmaq.
2009-cu ildə rejissor Rövşən Almuradlının
çəkdiyi "Cavad xan" bədii filmində Amaliya
Knyaginya Darya personajını yaradır. XIX əsr rus
zadəgan xanımını yaratmaq Amaliya xanımın
personajlar qalereyasında təzad idi. Həmişə
milli personajları yaradan və onlara möhür vuran aktrisa bu
dəfə başqa bir millətin nümayəndəsini təqdim
edirdi. Əslində, mürəkkəb
heç nə yox idi, sadəcə fərq onda idi ki, Amaliya
xanım milli ruhlu personajlarının yanına həmin milli
ruha qənim kəsilən işğalçı
qadını yaratmalı idi. Amma aktrisa bu dəfə
başqa bir texnika ortaya qoyur. İstənilən
halda Zərnisə, kimi Knyaginya Darya da qadındır və hər
şey qadın xətti üzərində cəmlənməli
idi. Amaliya xanım bu xətti uğurla təmin
edərək, milliyətindən asılı olmayaraq qadın
təqdim etmiş olur ki, bu da aktrisanın adaptasiyadan
savayı, manevr imkanlarından xəbər verirdi.
Amaliya Pənahovanın səsi kino üçün
tapıntı idi. Filmlərin səsləndirilməsi və
dublyajı prosesində yaxından iştirak edən Amaliya
xanım hətta rolunu zəif ifa etmiş aktrisanın belə
"eyiblərini" misilsiz və özünəməxsus səsi
vasitəsi ilə örtmüş olurdu. Odur
ki, "dublyaj rolun 50 faizi deməkdir" ifadəsini heç
də təsadüf işlətmirlər. Filmin səsləndirilməsi
prosesi bəzən çəkiliş prosesindən də
çətin və mürəkkəb olur. "Gün
keçdi"nin Əsməri, "Dədə Qorqud"un
Selcanı, "Alma almaya bənzər"in Aişəsi,
"Var olun qızlar"ın Sonası və daha neçə-neçə
personal Amaliya Pənahovanın səsi ilə dilə gəlmişdi
və populyarlıq qazanmışdı.
Televiziya kinonun törəməsi, övladıdır. Amaliya Pənahova
Azərbaycanın televiziya teatrının inkişafında həm
aktrisa, həm də rejissor kimi misilsiz xidmətlər göstərib.
"Topal Teymur", "Qapalı orbit",
"Ömrün yolları", "Təkan" (həm də
rejissor), "Mənim günahım" (həm də
rejissor), "Sənsiz" (həm də rejissor)
tele-tamaşalarında aktrisa teatr və kino sənətinin vəhdətini
təqdim etmiş olur. A.Pənahovanın
"Qapalı orbit" tele-tamaşasında
yaratdığı Marqaret personajı əslində,
var-dövlət içində yaşayan bədbaxt
qadındır. Həyat yoldaşı
Uolter həyatın mənasını pulda görsə də,
Marqaret ona yad olan bu mühitdə özünü tapmağa
çalışır. Amaliya Pənahova
tele-tamaşanın bir sıra səhnələrində
amerikalı qadının faciəsini yalnız sükutla təqdim
etmiş olur ki, bu da süjet xəttinin dramatikliyinə təkan
vermiş olur. A.Pənahovanın rejissor
kimi quruluş verdiyi Şıxəli Qurbanovun "Sənsiz"i
ötən əsrin 80-ci illərinin sonunda başlanan Azərbaycan
xalqının milli-azadlıq mücadiləsi ərəfəsində
hər birimizin ürəyindən xəbər verirdi.
"Sənsiz", Sevincin (Amaliya Pənahova) və Tərlanın
(Füzuli Hüseynov)
timsalında dünyada repressiyaya məruz
qalmış bütün ailələlərin faciəsini əks
etdirirdi. Amaliya Pənahovanın məharəti
onda idi ki, həm rejissor, həm də aktrisa qismində
çıxış elədiyi bu tamaşada hər iki
missiyanı dəqiq yerinə yetirə bilmişdi. Amaliya xanım ekranda idi, eyni zamanda, ekranın
arxasında dayanaraq, bütün əhvalatı mükəmməl
şəkildə idarə edirdi. "Sənsiz"
mövzusuna görə Azərbaycan ekranında yeni idi. Düzdür, növbəti illərdə rejissorlar
bu və ya digər şəkildə repressiya mövzusuna
müraciət etmişdilər. Amma ilk dəfə
bu mühüm addımı atan Amaliya Pəhanova oldu, üstəlik,
rejissor kimi. Əslində, hər aktyor bu
cür çətin missiyanı üzərinə
götürərək, uğurlu əsər ortaya qoya bilməzdi.
Söhbət təkcə peşəkarlıqdan
deyil, eyni zamanda, cəsarətdən gedirdi. Bu tamaşaların hər biri bu gün Azərbaycan
Dövlət Televiziyasının Qızıl Fondunda qorunub
saxlanılır və bu bütün Azərbaycan
xalqının mədəni irsidir.
Amaliya Pənahovanın 1992-ci ildə təsis etdiyi və
ömrünün sonuna qədər rəhbərlik elədiyi
Bakı Bələdiyyə Teatrında təkcə teatr ənənələri
yaşamırdı. Amaliya xanım teatral ustalığı ilə
yanaşı, kino ustalığınıda bu teatrda, daha
doğrusu, teatrın aktyor və aktrisa heyətinə
ötürməyə çalışırdı. Təsadüfi deyil ki, bu gün filmlər və
seriallarda çəkilən sənətçilərin
arasında Bakı Bələdiyyə Teatrının aktyor və
aktrisalarının parlaq imzasını görmək
mümkündür. Bu isə bilavasitə
teatra rəhbərlik etmiş Amaliya Pənahovanın
özündən sonra nəsil yetişdirmək məqsədindən
doğurdu.
Əslində, Amaliya Pənahovanın yaratdığı personajlar ayrı-ayrılıqda deyil, bütöv bir personajın müxtəlif personajlarıdır. Qəliz səslənsə də bu, belədir, çünki ustad sənətkarın yaratdığı hər bir personaj o özüdür. Xarakterinə zidd olan personajlar olsa belə Amaliya xanım hər bir kino personajı özününküləşdirməyi bacarmışdı. Bəlkə də elə buna görə rejissorlar ona müraciət edir və onunla çəkiliş meydançasında işləməkdən zövq alırdılar. Hər kəs personaj təqdim edə bilər, amma ona əbədi imza qoymaq hər bir bir aktyorun yükü və imkanı deyil. Kino sənətimizin əbədi imzası Amaliya xanım, milli kino gününüz mübarək! Siz həmişə bizimləsiniz!
Kamran QASIMOV
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin dissertantı
525-ci qəzet.- 2019.- 2 avqust. S. 5.