Azərbaycan ədəbiyyatında Məmməd
Səid Ordubadi imzası
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Deyirlər,
ədəbiyyat tarixi öyrənmək baxımından tarix
elmindən daha çox iş görür. Doğru,
düzgün, tarixi faktlara və tarixi sənədlərə
dayanan, yazıçı təhkiyəsinin şirinliyi ilə
qələmə alınan tarixi əsər oxucunun
yaddaşında daha dərin izlər buraxır.
Tariximizin
ədəbi-bədii salnaməsi
Bu baxımdan, M.S.Ordubadinin Azərbaycan tarixi və ədəbiyyatı
üçün gördüyü işlər əvəzsizdir. Ədəbiyyatımızda
tarixi roman janrının ilk rüşeymləri məhz onun qələmindən
cücərməyə başlayıb. Onun
yarardıcılığının böyük hissəsi bu
janrla sıx bağlıdır. "Dumanlı Təbriz",
"Gizli Bakı", "Döyüşən şəhər",
"Qılınc və Qələm" və s. kimi romanlar
Azərbaycanın çoxəsrlik zəngin tarixinin müxtəlif
dövrləri haqqında oxucuda dolğun və dəqiq təəssürat
yaratmaq iqtidarına malikdir.
Yavuz
Axundlu M.S.Ordubadi haqqında yazdığı tədqiqat
işində onun tarixə və tarixi romana yanaşma tərzindən
söz açarkən yazır: "Tarixi mövzuda əsər
yazan hər bir sənətkar üçün əsas qiymətli
mənbə tarix elmidir. M.S.Ordubadi öz tarixi
romanlarını yazmağa başlayanda bu, mümkün
deyildi. Çünki onun özünün
dediyi kimi, "Bizim nöqsanımızın böyüyü
orasındadır ki, indiyə qədər Şərq haqqında
sistem üzərində bir tarix yazılmamışdır.
Tariximiz bəzən Herodot və Esterabonların
buraxdığı irslər, bəzən də səyyahların
xatirat dəftərlərinə əsasən
yazılmışdır".
Professor Mir Cəlal "Qocaman ədibin
yaradıcılıq yolu" adlı məqaləsində
yazır ki, M.S.Ordubadi öz tarixi romanlarını qələmə
aldığı vaxt Azərbaycan ədəbiyyatında tarixi
roman janrı yaranmamışdı və izlənməli bir
nümunə yox idi.
M.S.Ordubadi bütün ömrü və
yaradıcılığı boyunca mənsub olduğu
xalqın milli ruhunu, mənafeyini həm ürəyində, həm
də qələmində daşımış sənətkarlardandır. O, milli kimliyini çox
yaxşı dərk edir, bəzən açıq, bəzən
qapalı şəkildə bunu öz əsərlərində
dilləndirməkdən də çəkinmirdi. Məhz buna görədir ki, illər keçməsinə
baxmayaq, o, indi də müasir yazıçı kimi oxunur və
sevilir.
Akademik İ.Həbibbəyli özünün
"Böyük Ədəbiyyat nəhəngi Məmməd Səid
Ordubadi" monoqrafiyasında yazıçını
böyük rus ədibi Lev Nikolayeviç Tolstoyla müqayisə
edir. Daha doğrusu, onu Azərbaycan ədəbiyyatının
Tolstoyu adlandırır. Akademikin fikrincə, M.S.Ordubadinin
məşhur tarixi romanları, xüsusən, "Dumanlı Təbriz",
"Qılınc və qələm" özünün
monumentallığına, əzəmətinə görə,
epoxanın eposunu yaratmaq xüsusiyyətlərinə görə
Lev Tolstoyun "Hərb və sülh" romanı ilə
müqayisə oluna bilər.
Ədibin tarixi romanlarında həm tarixi, həm də
müəllif təxəyyülündən yaranmış surətlər
var. Lakin bu uydurma surətlər də qələmə
alınan dövrün səciyyəvi cəhətlərini
özündə əks etdirir. Onlar da
özünün fərdiliyi və tarixi səciyyəsi ilə
seçildiklərindən heç də qondarma təsir
bağışlamır, həqiqi tarixi şəxsiyyətlərin
obrazlarının kölgəsində qalmırlar.
Fikrimcə, roman yazmaq nə qədər çətin və
ağır prosesdirsə, tarixi roman yazmaq ondan dəfələrlə
ağır və böyük zəhmət tələb edən
işdir. Çünki birinci növbədə müəllif
müraciət etdiyi dövrü mükəmməl bilməli,
həmin dövrdə yaşayan xalqın əxlaqını,
adət-ənənələrini, məişətini dərindən
öyrənməli, canlandırdığı tarixi şəxsiyyətləri
araşdırmalıdır.
Bu barədə
M.S.Ordubadi özünün "Ədəbiyyatımız və
tənqidimiz haqqında" adlı məqaləsində
yazırdı: "Şair tarix cəhətcə savadsız,
öz xalqının keçmişini bilməkdən aciz və
xəbərsiz olursa, o, hansı talant və hansı bir
düha ilə tarixi əsərlər və tarixi dastanlar
yarada bilər?!
Vətəni sevmək kifayət deyil, onu layiqincə
tanımaq lazımdır. Xalqı sevmək
azdır. Onun əxlaq və adətlərini layiqincə
öyrənməlisən... və əsərində tərənnüm
etməlisən... Biz isə... xalqı layiqi ilə
tanıya bilməmiş, əsərlərimizdə onun qəhrəmanlıq
tarixini əks etdirə bilməmişik.
Bir şair və bir ədib öz əsərlərini
elmi əsaslar üzərində qura bilmədiyi, onda bir
süjet xətti yaratmağı bacarmadığı və əsərinə
nəzəri fikir cəlb edə biləcək qiymətli
libaslar geydirməyi bacarmadığı üçün
öz təbinin məhsuluna cahan ədəbiyyatı sərgisində
müştəri tapa bilməyəcəkdir".
XX əsrin birinci yarısında M.S.Ordubadi ədəbiyyatımızda
tarixi roman janrı istiqamətində böyük nailiyyətlər
əldə edir. O, 1933-cü ildə yazdığı dörd kitabdan
ibarət "Dumanlı Təbriz" əsəri ilə Azərbaycan
ədəbiyyatında tarixi roman janrının əsasını
qoyur.
Ədib
xüsusən, "Dumanlı Təbriz", "Qılınc
və qələm" kimi irihəcmli əsərlərində
Azərbaycan xalqının milli mübarizə, milli
düşüncə, dövlətçilik məsələlərini
geniş planda təsvir edir. O, bir sıra tarixi
romanlarını yaratmaqla xalqının mübarizə
qüdrəti və mücadilə əzminin tarixini yazdı.
1933-1938-ci illərdə qələmə alınan
"Dumanlı Təbriz" əsərində 1906-1911-ci illər
Cənubi Azərbaycan inqilabı mövzuya alınıb. Amma Təbrizin
bir inqilab, mücadilə beşiyi, milli dəyərləri,
bütün keyfiyyət və xüsusiyyətlərilə təsvir
olunmasını, uzun müddət Azərbaycan dövlətinin
paytaxtı olan bir şəhərin simvolizə edilməsini nəzərə
almaqla demək olar ki, romanın qəhrəmanı Təbriz
özüdür. Ədib şəhəri
bütün etnoqrafik, siyasi, ictimai halı ilə təsvir edərək
bir ölkənin və xalqın taleyini əks etdirir. Əsərdəki hadisələr Azərbaycan
xalqının dövlətçilik təfəkkürünün
bədii əksi kimi böyük əhəmiyyət kəsb
edir. Həmçinin, milli azadlıq və
tarixi bütövlük idealı daşıyan bu əsər
yazıldığı dövrdə Sovet
İmperiyasının repressiya tüğyanına
qarşı da bir cavabdır. Əsər
müəllifin böyük cəsarətinin nümunəsi
kimi də qiymətləndirilə bilər.
Məmməd Səid Ordubadinin "Döyüşən
şəhər" (1938) və "Gizli Bakı" (1940) əsərləri
də Azərbaycan tarixi romanının yaddaqalan nümunələridir. O, "Gizli Bakı"
romanında tariximizin çox mürəkkəb bir
dövrünə müraciət edir. Burada 1905-ci ilədək
olan dövrün tarixi hadisələri təsvir olunub, kortəbii
fəhlə çıxışlarının get-gedə
mütəşəkkil proses alması əks etdirilib.
"Döyüşən şəhər" romanı bir
növ "Gizli Bakı"nın
davamıdır.
Tarixi romandan danışmaq, əsərin əvvəldən
sona tarixə sadiq qaldığı demək deyil. Ordubadi bu
üç, eləcə də "Qılınc və Qələm"
romanlarında macəra xarakterli hadisələrə də yer
ayırır. Bu, tarixə köklənmiş
oxucunu bir anda real həyatdan qoparıb sentimental, romantik
axına çəkərək marağını əsərə
daha da artırmaq məqsədi daşıyır.
Ədibin son tarixi romanı "Qılınc və qələm"dir.
Özünün yazdığına görə, bu əsər
üzərində 1939-cu ildən işləməyə
başlayıb. 1946-cı ildə tamamlanan roman Azərbaycan
tarixinin Nizami dövrünün ədəbi salnaməsi hesab
olunur. Lakin bu əsər Nizami Gəncəvinin
mühiti, müasirləri ilə bağlı əsər idisə
də, özündə Azərbaycan milli dövlətçiliyinin
nailiyyətləri ifadəsini tapırdı. Bolşevik ideologiyası Azərbaycan xalqına elm,
maarif öyrətdiyi haqqında fikir yürütmək istərkən
XII əsrdə dünya ədəbiyyatı korifeyinin Azərbaycanda
yazıb-yaratmasının təsvir olunması layiqli bir cavab
idi.
Ordubadi
dövrün ən çətin zamanlarında, ədəbiyyatın
sıxışdırıldığı, hakimiyyətin
uşaqdan-böyüyə hər kəsi nəzarətdə
saxladığı, tarixin
saxtalaşdırıldığı bir vaxtda nəhəng
yazıçılıq qüdrətilə Azərbaycan
xalqının tarixi taleyi, dövlətçilik tarixi,
mübarizə əzmi barəsində sanballı əsərlər
yaradırdı.
"Qılınc və qələm" tarixi romanı
XII əsr tarixinin də misilsiz zəngin mənbəyi
sayılmağa layiqdir. Əlbəttə, bu baxımdan roman təkcə
ədəbiyyatşünaslar üçün deyil,
tarixçilərdən üçün də əhəmiyyətli
qaynaqdır.
Gələcəyə
Ordubadi mirası
Görüldüyü kimi, M.S.Ordubadi ta gənc
yaşlarından başlamış bütün
yaradıcılığı boyunca istər nəzm, istər
nəsr, istərsə də publisistik əsərlərində
hər zaman azərbaycançılıq ideyalarını təbliğ
edib, xalqın maariflənməsinə çalışıb,
milli düşüncənin, milli məfkurənin təbliği
ilə məşğul olub. Heç bir repressiya,
heç bir sıxıntı, heç bir təqib onu
tutduğu bu şərəfli yoldan döndərə bilməyib.
O, qələmi ilə yalnız Şimali və ya Cənubi Azərbaycanın
deyil, bütöv və vahid Azərbaycanın uğrunda
savaşıb, öz ideyalarını əsərləri vasitəsilə
gələcək nəsillərə miras qoyub.
İ.Həbibbəylinin
diliylə desək, M.S.Ordubadinin əsərləri mənsub
olduğu xalqın milli-mənəvi
bütövlüyünün, birliyinin, mübarizə ruhunun,
oyanış və azadlığının böyük ədəbiyyat
səviyyəsində dolğun əks-sədasıdır:
"Onun tarixi romanları da, ümumiyyətlə, müxtəlif
janrlarda yazılmış qiymətli əsərləri də
Azərbaycan xalqının çoxəsrlik tarixinin və
keşməkeşli taleyinin ədəbiyyatı olaraq
ümummilli mənafelərin ədəbi yaddaşda həkk
olunması ilə yanaşı, həm də gələcəyə
işıq salmaq missiyasına xidmətin ifadəsidir.
Yəni Lev Nikolayeviç Tolstoyun öz xalqı
üçün gördüyü işi Azərbaycanda XX əsrdə
bir neçə görkəmli sənətkarlarla birlikdə həm
də Məmməd Səid Ordubadi gerçəkləşdirməyi
bacarmışdır. Görüntüdə keçmiş sovet rejiminin Azərbaycandakı
rəhbərləri ilə münasibətləri haqqında əfsanələr
yaşayan Məmməd Səid Ordubadi idealının ədəbiyyatdakı
ifadəsi milli-mənəvi bütövlüyə, tarixi
yaddaşın yaşadılmasına xidmətin nümunəsi
kimi ədəbiyyatı tarixi əhəmiyyətli işə
çevirməyin gerçəkliyini canlı və real şəkildə
əks etdirir. Bu gün böyük ədəbiyyat
nəhəngi Məmməd Səid Ordubadini öyrənməyin
və öyrətməyin zəruriliyi həmişə
olduğundan daha aktualdır".
Təəssüf ki, üstündən bir əsr
zaman keçməsinə baxmayaraq, Məmməd Səid
Ordubadinin elmi və bədii irsi hələ də tam şəkildə
toplanıb nəşr edilməyib. Eyni zamanda, böyük ədib
yalnız bədii yaradıcılıqla deyil, həmçinin,
elmi-tədqiqatla da məşğul olub. Onun bu
sahədəki fəaliyyəti gələcək ədəbiyyatşünasların
diqqət mərkəzindəki mövzuların sırasına
rahatlıqla daxil edilə bilər. Ədibin zəngin və
çoxşaxəli ədəbi irsinin gələcəkdə
gənc tədqiqatçılar tərəfindən daha ətraflı
və ixtisaslaşmış şəkildə öyrənilməsi
ədəbiyyatımıza bənzərsiz töhfə olacaq.
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 7 avqust.- S.6.