Milli maraqların müdafiəsində
Əhməd bəy Ağaoğlu-150
Əhməd bəy Ağayev
(Ağaoğlu) "Kaspi"
qəzetinin səhifələrində
yalnız mənsub olduğu Azərbaycan türklərinin deyil, çar Rusiyasında yaşayan qeyri-rus xalqların, ilk növbədə
isə dini fərqlər baxımından
daha çox sıxışdırılan, milli
zülmə uğrayan
türk-müsəlman əhalinin
maraq və mənafelərini ardıcıl
müdafiə edirdi.
Belə
məqalələrdən biri aşağıda
rus dilindən tərcümədə "525-ci qəzet"in oxucularına
təqdim olunur. Məqalə
müəllifin ictimai-siyasi
baxışlarını və
rəsmi ideologiyaya müxalif mövqeyini qiymətləndirmək baxımından
diqqətəlayiqdir.
"Kaspi"nin 8 noyabr 1903-cü il tarixli 241-ci sayında dərc edilən "Raskolnikovlar və Kərəmlər" məqaləsinin
maraqlı yazılma tarixçəsi vardı.
Peterburqda
velikorus şovinisti A.S.Suvorinin (1834-1912) naşirliyi
və redaktəsi altında çıxan ifrat sağçı və qaragüruhçu
"Novoe vremya" qəzetində tez-tez
"inorodetslərə" - yad soylulara, özəlliklə Qafqaz və Orta Asiya
müsəlmanlarına qarşı
çevrilmiş aşağılayıcı
yazılar yer alırdı. Rusiya imperiyasının təbəələri sayılmalarına
baxmayaraq, qəzet onları açıq şəkildə ikinci dərəcəli vətəndaşlar
kimi təqdim etməkdən çəkinmirdi.
Hökuməti qeyri-rus
əhali arasında təhsil şəbəkəsini
genişləndirməyə, yeni məktəblər, universitetlər açmağa,
mədəniyyət yaymağa,
yerli xalqları öz milli dəyərlərinin
həqiqi sahiblərinə
çevirməyə çağırmaq
əvəzinə "Novoe
vremya" əksinə, hakimiyyətə
öz vətəndaşların
daha mürtəce üsul və vasitələrlə
əzməyin, hüquqsuz
vəziyyətə salmağın
yollarını göstərirdi.
"Novoe vremya"
ardıcıl şəkildə
müsəlman Qafqazı
böyük bir cinayətkar yuvası, qaçaq-quldur məskəni
kimi qələmə verirdi. Baş redaktor A.S.Suvorin
bu fikrin rus insanının beyninə yeridilməsi, cəmiyyətdə həyəcan
və narahatlıq toxumu səpməsi, nifrət əhval-ruhiyyəsi
doğurması naminə
xüsusi canfəşanlıq
edirdi.
Bu məsələ ilə
bağlı Əhməd
bəy Ağayev "Kaspi" səhifələrində
ilk dəfə 1903-cü ilin
başlanğıcında kəskin
polemika açmışdı. Qəzetin
19 yanvar 1903-cü il tarixli 16-cı sayında dərc etdirdiyi "Bizim diyarımız cinayətkar
yuvasıdırmı?" məqaləsində
cinayətkarı milli
və dini mənsubluğa görə
müəyyən etməyi
bu ciddi hüquqi-sosial bəlaya cinayətkarcasına yanaşma
örnəyi adlandırırdı.
Eyni mövzunun davamı kimi düşünülmüş
"Raskolnikovlar və
Kərəmlər" adlı
məqalədə isə
Əhməd bəy rus və Azərbaycan
mühitinin iki ümumiləşdirilmiş cinayətkar
obrazını - F.M.Dostoyevskinin
məşhur "Cinayət
və cəza" romanından tanıdığımız
qatil Raskolnikovla məşhur "namus qaçağı" Qaçaq
Kərəmi müqayisə
edir, onları cinayət yoluna sövq edən motivləri araşdırırdı.
Yeri gəlmişkən, məqalənin
çap olunduğu dövrdə Qaçaq Kərəm Rusiyada da kifayət qədər populyar idi. Onun haqda yeni rus
ədəbiyyatının ulduzu
sayılan Maksim Qorki yazmışdı...
Əhməd bəy də Azərbaycandakı Qaçaq
Kərəm tipli hökumətə qarşı çıxan, yeganə günahı öz namus və şərəfini
qorumaq olan cinayətkarları cəngavər
sayır, onları acgözlük və tamah ucundan cinayətə
yuvarlanan Raskolnikovlardan
üstün tutur, hətta müəyyən
mənada cəmiyyətin
sanitarları sayırdı.
Yeni polemikanın
açılmasına Suvorinin
öz qəzetində
dərc etdiyi bir məqalə səbəb olmuşdu. Həmin yazıda
müəllif Qafqazın
müsəlman əhalisini
"tərbiyə etmək",
onlar arasında cinayətkarlıq hallarının
qarşısını almaq
üçün yerli
gənclərin hərbi
mükəlləfiyyətə cəlb edilməsini vacib sayırdı. Həm də "inorodetslərə" münasibətdə
ordu vətənin müdafiəsində dayanmaq
kimi yüksək amala xidmət edən məktəb
deyil, Arakçeyev prinsiplərinə əsaslanan
cəza düşərgəsi
kimi təsəvvür
olunurdu. Yəni bir qədər kobud desək, bu orduda müsəlmanları
"döyə-döyə adam eləmək", onların canından cinayətə, qaçaq-quldurluğa
olan meyli çıxarmaq metodu
əsas tutulurdu. Bu məqamda Əhməd
bəy haqlı olaraq istehza ilə soruşurdu ki, bəs elə
isə nə əcəb qaragüruhçular
ordunu Rusiya həbsxanalarındakı saysız-hesabsız
cinayətkarlardan, oğru
və əyyaşlardan
formalaşdırmırlar. Çünki
müsəlmanlara tətbiq
etmək istədikləri
tərbiyə üsulları
ilə onları da doğru yola
gətirmək olardı...
Əhməd bəy Ağayev prinsip etibarı ilə soydaşlarının
orduda xidmət etmələrinin və hərbi işin sirlərinə yiyələnmələrinin
əleyhinə deyildi. Sadəcə ordunu bu cür
utilitar tələblərə
tabe tutmaq istəyənlərin bəsirətsizliyinə
qarşı çıxırdı.
Maraqlıdır ki,
prinsipial əhəmiyyət daşıyan
bu məqaləni Əhməd bəy Rusiya xalqlarına bərabər hüquqlar vəd edən məşhur 1905-ci il 17 Oktyabr manifestindən iki il əvvəl qələmə
almış və mətbuatda dərc etdirmişdi.
Bu da azərbaycanlı
müəllifin adını həmin hüquq
və azadlıqlar uğrunda mübarizə
aparanların sıralarına daxil etməyə
tam mənəvi əsas verir.
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.- 2019.- 10 avqust.- S.6.