Xəyaldan gerçəyə -
"Baksı" və ya bir rəssamın uğur hekayəsi
Türkiyənin Azərbaycandakı Mədəniyyət
və Tanıtma müşavirliyinin dəstəyi ilə
getdiyimiz Bayburta çatar-çatmaz gəzəcəyimiz
maraqlı yerlər, şəhərə xas mədəni irslə
maraqlandıq.
Bu baxımdan hələ yola çıxmazdan öncə
və oradakı ilk günümüzdə müşavirimiz,
Türkiyə və Azərbaycan sevdalısı İrfan
Çiftçinin verdiyi məlumatlar, yönləndirmələr
çox köməyimizə çatdı. Artıq onun
sayəsində Bayburtu qiyabi olaraq tanıyırdıq.
"Mütləq görməlisiniz"- dediyi yerləri isə
bələdçilərimizdən soruşur, bizi tanış etməklərini istəyirdik.
Onlardan biri də Baksı muzeyi idi. Kuzeydoğu Anadolu
Kalkınma Ajansının (KUDAKA) nümayəndəsi Mehmet
Öksüzer elə ilk gün muzey haqqında məlumat verdi. Dedi ki, Bayburtun mərkəzə 45 km
uzağındakı əvvəllər Baksı, indi isə
Bayraqdar adlanan qədim kəndində yerləşən bu
muzey böyük bir mədəniyyət mərkəzidir. Muzeyin əks-sədası nəinki Türkiyə,
Avropada belə eşidilir, hətta 2014-cü ildə Avropa
Şurası tərəfindən "ən yaxşı
muzey" mükafatına da layiq görülüb.
Dağlar
arasındakı mədəniyyət
Beləliklə, Bayburtdakı ilk günümüzdə
yolumuz Baksıyadır. Şəhəri çıxandan az
sonra hər iki tərəfdən dağlar bizi qoynuna alır. Çoruh çayının yanından keçərkən
ağaclar sürətlə bir-birini əvəz edir. Əvvəl kiçik daxmalardan, birmərtəbəli
evlərdən kəndlərin içərisiylə getdiyimizi
anlayırıq, sonra onlar da görünməz olur. Dağlarla baş-başa qalırıq. Getdikcə yol daralır, bir qarış
uzaqlığımızda uçurum qaralır. Heyrətamiz mənzərəyə qorxu, vahimə və
çılpaq təbiət də qarışıb.
Yollar o qədər qorxulu olmağa başlayır ki, bir
anlıq peşman olur, "dağların arasında nə
muzey, hansı mədəniyyət ola bilər
ki?"- deyə düşünürəm.
Nəhayət, saat yarımlıq vahimə dolu səfərimizdən
sonra uzaqda- dağların arasında bir tikili
görünür. Ağ rəngli tikili öncə
özünün qeyri-adi dizaynıyla diqqət çəkir.
Sözünü etdikləri muzeyin bura
olduğuna inanmıram. Sonradan
gördüklərim isə bütün bu deyilənlərə,
o uzun, vahiməli yola dəydiyini sübut edir.
Bizi ilk qarşılayan muzeyin həyətindəki iki
heykəl olur.
Hər kəs binaya girərkən mən ətrafa
və qarşımda ucalan dağlara baxıram. Dörd
bir yandan əl dəyməmiş, bakirə təbiət
üzümə gülümsərkən, arxamda insan
oğlunun əliylə ucalan mədəniyyət mərkəzi
var. Lalənin üzərindəki xal kimi... Amma qara deyil, mədəniyyət,
xoşbəxtlik, hüzur və həyatı özündə
ehtiva edən ağ xal...
Muzeyə
ilk gələn qonaqlara akt zalında "Baksı"nın yaradılışını əks
etdirən video çarx nümayiş edilir.
Kiçik
kənddən böyük dünyaya...
Balaca kənddən çıxıb dünyaya
açılan, uğurlarıyla təkcə özünə,
ailəsinə deyil, kəndinə, ölkəsinə, insanlığa
qatqılar qazandıran insanların hekayələri hər kəs
kimi mənə də maraqlı olub. Baksı muzeyinin
yaradıcısı və direktoru, rəssam Hüsaməddin
Koçan da onlardan biridir. O, 1946-cı ildə Baksı
(Bayraqdar) kəndində doğulub. Uşaqlığı
burada keçib.
Fərqli mənbələrdə müxtəlif rəqəmlər
göstərilsə də, kənd muxtarının dediyinə
görə, Bayraqdarda 534 nəfər yaşayır. Əvvəllər
dulusçuluq, toxuma, əl işləri, dülgərlik və
daş hörmə sənətilə məşğul olan kəndlilər,
öz tələbatlarını ödəyərək həyatlarına
davam edirlərmiş. Lakin son 20 ildə həyat
şərtlərinin çətinləşməsi
ucbatından insanlar buradan köç etməyə
başlayıblar. Ən çox
Çorum, Ankara, İstanbul, İzmir, Bursaya
köçüblər. Bu illərdə
köçüb başqa şəhərlərdə
yaşayan bayraqdarlıların sayı beş
mindən çoxdur.
H.Koçan bu kəndin ilk universitet məzunudur. Mühəndislik
ixtisasına yiyələnmək üçün yola
çıxan Koçan bu sənətin ona yad olduğunu
anlayıb ixtisasını dəyişərək Tətbiqi Sənətlər
Məktəbinə gedir və rəsm çəkmək
bacarığını inkişaf etdirir. Sevdiyi
sənət ona uğur gətirir. Çox keçmir ki,
Beynəlxalq Plastik Sənətlər Dərnəyinin
prezidenti, İstanbul İncəsənət Sərgisinin
qurucusu və sonralar prezidenti, Mərmərə Universiteti
gözəl sənətlər fakültəsinin dekanı,
onlarla mükafat və 44 fərdi sərgi sahibinə
çevrilir. Əsərləri nəinki
Türkiyədə, eləcə də ölkə xaricində
təqdim olunur.
Onu kəndinə sevgisi, soykökünə
bağlılığı böyük şəhərlərdə
belə rahat buraxmır, yenidən buraya dönməyinə gətirib
çıxarır. Buna bir səbəb də 1987-ci ildə
atası vəfat edərkən döndüyü kənddə
gördükləri idi. Baksı Hüsaməddinin
qoyub getdiyi o kənd deyildi artıq. Gənclər az qala hamılıqla kəndi tərk edib, əhali
televizorun qarşısından durmaz olub. Ənənəvi
mədəniyyət unudulmaq üzrədir. Nə qədim sənət növləriylə məşğul
olan var, nə köhnə tikililəri qoruyanlar. Bu ürəkağrıdıcı mənzərə
qarşısında kəndlilərinə keçmişi
xatırlatmaq məqsədilə öncə
"uşaqlığımızda vaxtımızı
keçirtdiyimiz o köhnə malikanəni yenidən inşa
edək" düşüncəsi yaranır. Sonra zaman keçdikcə malikanə fikri muzey xəyalına
çevrilir. "O dövrdə "muzey bir yaddaş
deposu, keçid mərkəzidir, fərqli dəyərləri
yan-yana təqdim edir"- deməyə
başlamışdım. Sonra sənətin həyat
içində genişlənməsi, insana çatması məni
çox maraqlandırırdı. "Sənətçilər
olaraq mərkəzdən xaricə getməliyik"-
deyirdim".
2005-ci ildə Baksı Mədəniyyət və Sənət
Vəqfini qurur. Muzeyin ana binasını 2010-cu ildə
çox çətinliklə, dövlətdən heç bir
yardım almadan, könüllülərin dəstəyi ilə
tikdirir. Muzey üçün Baksı adının
seçilməsi Baksının bu kəndin ən qədim
adlarından olması və şamanların deyimində dərman,
məlhəm, qoruyucu mənasından irəli gəlir:
"2000-ci ildə keçmiş əsrin hekayəsini
özündə əks etdirən Baksı Muzeyi layihəsinin
təməllərini qazmağa başladıq. İstəmirdim
ki, kəndimin sakinləri başqa yerdən ümid
axtarsınlar. Onların ehtiyaclarını
ödəmək, işlə təmin etmək, məhsul
istehsal etmək və məşğulluq sahəsini
artırmaq üçün buranı təkcə muzey şəklində
deyil, eyni zamanda mədəniyyət mərkəzi kimi tikdirmək
qərarına gəldim. Baksı
özünü inkişaf etdirən könüllərin sayəsində
hazırlanan bir mərkəzdir. Heç
zaman "mənim mərkəzimdir" deyə
düşünməmişəm. Mərkəzin
hazır olmasında sənətçi dostlarım,
könüllülər, kəndlilərimizin özləri belə
kömək oldular. Burada
çalışan ustaların yeməyini kənd camaatı
hazırlayırdı. Mərkəz tikiləndə
uşaqdan tutmuş yaşlılara qədər hər kəs
sevinirdi. Əlbəttə bizə
inanmayanlar da vardı. "Bu təpədə
nə olacaq?", "bu təpənin heç bir yanından
yol da keçmir, insanlar bura necə gələcək?"-
deyib bizi ruhdan salmağa
çalışanlar da az deyildi. Hətta tikinti
gedən zaman bu gördüyünüz təpə haqqında
əfsanələr uydururdular. Kimisi deyirdi
ki, guya burda qızıl tapmışıq, kimisi də neft
olduğunu uydururdu. Anadolu insanının möhtəşəm
xəyal dünyası var. Artıq 19 il
keçib. Dünya muzeyləri sırasında
özünəməxsus yer tutmuşuq və bu uğuru kəndlilərimizin
sayəsində əldə etmişik".
Bir insanın yaşam mübarizəsi olan
"Baksı" hazırda dünyanın dörd bir
yanından gələn turistləri qarşılayır. Muzeydə kəndin
qədim geyimləri, məşğuliyyəti,
Koçanın əsərləri, o dövrü xatırladan
rəsmlər sərgilənir, qonaqlara qalmaq üçün
otaqlar təklif olunur. Böyük bir ərazini əhatə
edən və müasir standartlara uyğun şəkildə
hazırlanan mərkəzdə 500 kv.metr sərgi salonu,
qadınların hazırladıqları aksesuarların
nümayişi və satışı üçün iki
ayrı bina, geniş kitabxana, konfrans salonu, yataqxana, qonaq
otağı, anbar var.
Muzeylə üzbəüz dağda Koçanın
valideynləri uyuyur. Rəssam muzeyi məhz burada- onların məzarıyla
üz-üzə tikdirməsini belə əsaslandırır:
"Valideynlərim uyuduqları yerdən baxanda, buradakı
uğurlarımı görüb, mənimlə qürur
duysunlar".
Qadınlara açılan üfüqlər
Bayburt hədsiz mühafizəkarlığı ilə də diqqətimizi çəkdi. Deyilənə görə, əvvəllər daha qapalı imiş buralar. Qadınların nəinki işləmək, oxumaq hüququ da yoxmuş. Amma indi hər şey dəyişib. Şəhərdə qadınların da asudə zaman keçirməsi, işləməsi, pul qazanması üçün şəraitlər yaradılır. Bunlardan birincisi toxuculuq mərkəzləridir. Burada xanımlar xalçalar, geyimlər, ehramlar, pul qabları, çantalar toxuyur, əl əməklərini mərkəzin ikinci mərtəbəsində satışa çıxarırlar. Bayburtlu xanımların gündəlik olaraq istifadələri üçün yundan toxuduqları ehramlar yayda sərin, qışda isə isti geyim kimi yararlıdır.
Baksı muzeyi də qadınları, uşaqları unutmayıb. Kəndin qadınları burada kurslara yazılır, dizaynerlərdən öyrəndikləri şəkildə aksesuarlar, geyimlər hazırlayır və həmin məhsullar mərkəzdə satışa çıxarılır. Hüsaməddin bəy deyir ki, gələcəkdə bu məhsulları marka halına gətirib, dünyaya çıxarmaq niyyəti var. Heç təsadüfi deyil ki, burada çalışan xanımların əl işləri keçən il "Alev Ebüziyya" adlı beynəlxalq sərgidə nümayiş olunub. Övladları ilə birlikdə mərkəzə gələn xanımların uşaqları isə burada tədris olunan rəsm, kino, teatr, dünya bilgiləri və sair dərslərlə daha geniş biliklərə sahib olmaq imkanı əldə edirlər.
Nuri Bilgə Ceylan Baksıda...
Hələ muzeyə girmədən bizi "Nuri Bilgə Ceylan Baksıda" adlı böyük bir lövhə qarşılayır. Sən demə, səfərimiz peşəkar rejissor, ssenarist, fotoqraf Nuri Bilgənin sərgisi zamanına təsadüf edib. Bir NBC sevər olaraq, bu, mənimçün gözlənilməz və mükəmməl bir sürpriz idi. Öyrəndik ki, mayın 1-də açılan sərgi avqustun 25-nə qədər nümayiş olunacaq.
Hüsaməddin bəy deyir ki, burada məşhur insanların əsərləri sərgilənir. Kənd sakinləri və qonaqlar Türkiyənin sayılıb-seçilən sənətçilərilə bu vasitə ilə daha yaxından tanış olmaq imkanı əldə edirlər.
"Dirimart"ın dəstəyiylə keçirilən və Ceylanın 2003-2013-cü illərdə çəkdiyi şəkilləri özündə əks etdirən sərgi "Atamın Dünyası" və "Sinemaskop Türkiyə" adlı iki bölmədən ibarətdir. Burada Ceylanın sərbəst işləriylə yanaşı, filmlərindən bizə artıq tanış olan kadrlar da yer alıb. Sərgi rejissorun çoxyönlü və dərin dünyasının Anadoluya daşınan təxəyyülünün bir hissəsini özündə əks etdirir. Bu sərgi eyni zamanda sənətçinin filmlə fotoqrafiya arasındakı duyğu keçidlərini də özündə ehtiva edir. NBC filmlərində çox istifadə etdiyi təbiəti təbiətin qoynunda var olan "Baksı"ya daşımaqla muzeyin içi ilə çölü arasında bir çuğlaşmaya nail olub.
Koçan deyir: "Ceylanın Anadolu ilə, köçlə, yalnızlıqla qurduğu, bir zamana deyil, bütün zamanlara aid kino və onun bənzəri olan fotoqrafiya dilinin Baksıya, bizim təbiətə çox yaraşacağını düşündük".
Hədiyyə
kitab və ya son olaraq...
Hüsaməddin
bəylə söhbətimizdə müəllifi olduğum
kitabın böyük bir uğur hekayəsini hər
daşında əks etdirən Baksının kitabxanasında
yer almasından qürur duyacağımı dedim və
"Şahanənin nağılı"nı
muzeyə hədiyyə etdim. Hədiyyəmdən olduqca məmnun
qalan rəssam da bunun qarşılığında macəralarla,
risklərlə, uğurla dolu həyatını mövzu alan Aslıhan Lodinin "Bir dağda
möcüzə yaradan rəssam: Hüsaməddin
Koçan" adlı kitabını mənə hədiyyə
etdi. Yazımda kitabın bəzi yerlərindən
istifadə etdim. Sonluğu da Lodinin bizim müşahidəmizlə
səsləşən cümləsiylə bitirirəm:
"Baksı Muzeyi Bayburtun sıx qapanmış
qapılarını dünyaya açır..."
Bayburt-Bakı
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 17 avqust.- S.12.