Seyfəddin Dağlı: şəxsiyyət
kimi təkrarsız, yazıçı kimi unudulmaz
Görkəmli yazıçı-satirik, şair, jurnalist, tərcüməçi və
dramaturq Seyfəddin Dağlı (Seyfəddin Əliağa oğlu Abbasov) 27 avqust 1921-ci ildə Azərbaycana Cəfər Cabbarlı, Mikayıl Muşfiq, Cabir Novruz, Zeynəb
Xanlarova, Şəfiqə
Eyvazova kimi söz və sənət ustalarını
bəxş etmiş Xızıda anadan olub.
Tale ailənin ilki
olan Seyfəddinə elə dünyaya gözünü açandan
xoşagəlməz sürpriz
hazırlamışdı. On üç günlük olanda Qəmər xanımın vaxtsız ölümü onu birdəfəlik ana nəvazişindən məhrum
etdi. Atası dövlət qulluğunda
çalışdığından, müxtəlif rayonlarda işləməli olurdu.
Ona görə də babası Bəhlul kişinin himayəsində
böyüdü. Bəhlul
kişi savadsız olsa da, işgüzarlığı,
əliaçılığı, insanpərvərliyi ilə
Xızıda böyük
hörmət sahibi idi. Nəvəsinə yaxşı təhsil
vermək arzusu ilə o, tezliklə ailəsi ilə Bakıya köçdü.
Qayğıkeş, mehriban baba
sevimli nəvəsindən
heç nəyi əsirgəmir, hər bir istəyini həyata keçirməyə
çalışırdı. Bakıda gələcək yazıçı
məktəbə getdi,
sonra Sənaye texnikumuna daxil oldu.
Seyfəddin Abbasov yaradıcılığa
məktəbdə oxuyarkən
şeir və satirik hekayələrlə
başladı. Sənaye texnikumunda oxuyanda
"Kommunist" qəzeti
ilə əməkdaşlıq
etdi, bu qəzetin ədəbi işçisi, şöbə
müdiri, məsul katibi oldu.
Böyük Vətən Müharibəsi
başlayanda o, Sovet Ordusu sıralarına çağrıldı və
ömrünün on beş ilini hərbi xidmətə həsr etdi. "Ordu" qəzetinin
ədəbi işçisi,
"Diviziya" qəzetinin
redaktoru oldu. 1944-1946-cı illərdə Sovet qoşun hissələrinin tərkibində
İranda xidmət keçdi.
Seyfəddin Abbasov jurnalistikaya 1938-ci ildə maraqlı felyetonları ilə gəldi. İlk kitabı
- "Dəniz kəşfiyyatçısı"
- on il sonra,
1948-ci ildə işıq
üzü gördü.
Onun əsərləri ilk gündən
geniş oxucu kütləsinin rəğbətini
qazandı. İkinci
dünya müharibəsi
dövründə felyetonları
və satirik hekayələri "Vətən
uğrunda" jurnalında,
"Ədəbiyyat", Təbrizdə
çıxan "Vətən
yolunda" qəzetlərində
çap olunurdu.
S.Dağlı 1952-1956-cı illərə Lenin adına Moskva
Hərbi-Siyasi Akademiyasının
redaktorluq fakültəsinin
müdavimi olub. Orta məktəbi Azərbaycan dilində bitirməsinə baxmayaraq,
çalışqanlığının,
əməksevərliyinin və
istedadının sayəsində
təhsildə Sovet İttifaqının hər
yerindən olan yoldaşlarından geri qalmayıb, əksinə, Akademiyanı əla qiymətlərlə bitirib,
hər sahədə iş yoldaşlarına nümunə olub.
1953-cü ildə böyük
dramaturq Cəfər Cabbarlının qızı
Gülarə xanımla
ailə qurub.
1956-cı ildə Moskvada
təhsilini başa vurandan sonra ordu sıralarından tərxis olundu və Vətənə qayıtdı. Bakıda o, jurnalist və
ədəbi fəaliyyətini
davam etdirdi. Tezliklə
"Dağlı" təxəllüsünü
götürdü və
bu adla yeni
yaradıcılıq zirvələrini
fəth etdi.
1956-1959-cu illərdə Dövlət radio komitəsinin
baş redaktoru, Bakı televiziya studiyasının baş redaktoru, sədr müavini işləyib. Onun rəhbərliyi
altında yaradıcı
kollektiv çox səmərəli işləyir,
yeni-yeni əsərlərlə
tamaşaçıların qəlbini fəth edirdi. Azərbaycan televiziyasının fəaliyyətinin
ilk illərindəki uğurlu
addımlarında Seyfəddin
Dağlı böyük
pay sahibidir. O, rejissor Rauf Kazımovski və rəssam Nəcəfquluy ilə birlikdə "Gəlməli,
görməli, gülməli"
adlı ilk miniatür
teatrı yaratdı. Tamaşaların əsas müəllifləri
mahir qələm ustaları Seyfəddin Dağlı və Salam Qədirzadə idi. Onların hər ikisi 1960-1970-cı illərin ən yaxşı satirik yazıçıları sayılırdı.
Yaratdıqları miniatür teatrın
tamaşaları Azərbaycan
televiziyasının Qızıl
fondunda saxlanılır,
bu gün də televiziya tamaşaçıları tərəfidən
maraqla baxılır.
Bu tamaşalarda komediya janrının ən yaxşı aktyorları Əliağa Ağayev, Bəşir Səfəroğlu, Fazil Salayev və başqaları çıxış
edirdilər.
Seyfəddin Dağlı həmkarlarından
özünəməxsus üslubu
ilə seçilirdi. Onun yaradıcılığı
zəngin və çoxşaxəli idi.
O, bir çox hekayə, oçerk, povest, romanın müəllifi idi. "Adı sənin, dadı mənim",
"Aydınlığa doğru",
"Mənziliniz mübarək",
"Təzə gəlin",
"Kölgələr pıçıldaşır",
"Bahar oğlu"
romanı (Cəfər
Cabbarlının həyatı
haqqında), "Məşəl",
"Kəcil qapısı",
"Sabiqlər" adlı
ədəbi şedevrlər
yaratdı. Lakin çoxşahəli yaradıcılığında o, satirik-yumoristik janra üstünlük verirdi.
Bu sahədə o, müasir Azərbaycan ədəbiyyatının ən
görkəmli nümayəndəsi
idi. Onun pyesləri Akademik
Milli Dram teatrının,
Musiqili Komediya Teatrının, Gənc Tamaşaçılar teatrının
dəfələrlə səhnəyə
qoyulub.
S.Dağlı həm satirik, həm də yumoristik povestlər, hekayələr ustası idi. Onun əsərləri oxucuda şüurlu və mənalı gülüş yaradır,
ona görə də onların süjet xətti, quruluşu, ifadə tərzi, dilinin sadəliyi və şirinliyi ilə yadda qalırdı. Onun yaradıcılığında məhz satirik axar xüsusilə seçilir. Yazıçının
tənqid və satira hədəfi müasir cəmiyyətin eybəcərlikləri idi,
bütün qəhrəmanları
həyatdan götürülüb.
Müəllif tərəfindən yaradılmış hər
bir obrazın öz bədii xüsusiyyətləri var
və bir-birindən xeyli fərqlənir.
Yazıçının fəaliyyətinin ən mühüm mərhələsi
"Kirpi" satirik jurnalına rəhbərlik
etdiyi dövr olmuşdu. O, 1959-cu ildən
1976-cı ilədək bu
jurnalın baş redaktoru kimi fəaliyyət göstərdi.
Jurnal zamanın tələbinə
uyğun olaraq 1952-ci ildə məşhur "Molla Nəsrəddin" ənənələrinin davamçısı
kimi çıxmağa
başlayıb. Məhz bu
jurnalda işlədiyi
illərdə yazıçının
istedadı özünü
daha parlaq göstərdi. Jurnal bütün
respubikada çox populyar idi. Onun əsas prinsipi haqqı, ədaləti müdafiə etmək, cəmiyyətdəki nöqsanları
göstərmək, rüşvətxorlara,
əliəyrilərə, bürokratlara
qarşı mübarizə
aparmaq idi. S.Dağlı bu mübarizəni
qətiyyətlə aparır,
işinin öhdəsindən
layiqincə gəlirdi.
Gərgin iş qrafiki, prinsipial mövqeyi, böyük məmur ordusu ilə üz-üzə qalması ona başağrısı gətirirdi.
Lakin o, bir dəfə də öz prinsipial mövqeyindən çəkilmədi, tutduğu
yoldan dönmədi.
Fitri istedadlı insanlar haqqında yazmaq həmişə çətindir. Satira kimi bir əhəmiyyətli janrın istedadları haqqında yazmaq ikiqat çətindir. Əsərləri ilə oxucuları ağlatmağı çoxları bacarır, ancaq onları ürəkdən güldürməyi hər adam bacarmır. Seyfəddin Dağlı bunu çox gözəl bacarırdı. Çünki o, ədəbiyyatımızın, dövrünün yetişdirdiyi nadir istedadlardan idi. Mənim yaxşı yadımdadır, 1960-1970-ci illərdə o, əsərləri ən çox oxunan yazıçılardan biri idi. Məktəblidən tutmuş təqaüdçüyədək onun yeni kitablarını səbirsizliklə gözləyir, kitab mağazalarından, kitabxanalardan onun əsərlərini axtarıb tapır, oxuyur, müzakirə edirdilər. Bu yazıçıya, onun yaradıcılığına olan əsl xalq məhəbbətinin təzahürü, ona verilən ən böyük qiymət idi.
Onunla işləyən, ünsiyyətdə olan insanlar onu məsuliyyətli, sözündə, əməlində dürüst, haqqı nahağa verməyən, işdə tələbkar, eyni zamanda, qayğıkeş bir insan kimi tanıyırdılar. Çalışırdı ki, hamıya kömək etsin, alınmayanda, çox narahat olurdu. Sanki dünyaya hər kəsin qayğısına qalmaq, əziyyət çəkmək üçün gəlmişdi.
Seyfəddin Dağlı öz təkrarolunmaz üslubu ilə Azərbaycan ədəbiyyatının satirik məktəbinin ən yaxşı ənənələrini, Mirzə Fətəli Axundzadə, Cəlil Məmmədquluzadə, Mirzə Ələkbər Sabir kimi böyük söz ustalarının işini davam etdirdi. Onun satirası, yumoru kəskinliyi, sadəliyi və dəqiqliyi ilə seçilirdi, sadə və oxunaqlı idi. O, hər sözü, cümləni yüz dəfə ölçüb-biçərdi.
Yazıçı ailəsini, uşaqlarını çox sevirdi, bütün boş vaxtlarını onlara həsr etməyə çalışırdı. Böyük oğlu Bəhlul sevimli babasının adını daşıyır. İkinci oğlunun adı Altaydır. Sevimli qızı Qəmərə nənəsinin adını qoyub. Qəmər xanım babası Cəfər Cabbarlının Ev-muzeyinin direktorudur. Övladları atalarının xatirəsini çox əziz tuturlar. Ataları ilə Moskvada, Rusiyanın digər şəhərlərində, Pribaltikada, xüsusən Şuşada, İsa bulağında keçirdikləri günləri xiffətlə xatırlayırlar.
İllərin davam edən gərgin iş rejimi yazıçının səhhətinə pis təsir etmişdi. Yüksək təzyiq, ürək sancmaları onu çox narahat edirdi. 18 yanvar 1983-cü il. Nəhayət, ailə üzvləri, yaxınları onu həkimə getməyə razı saldılar. Tale burada da ona qarşı amansız davrandı. Evdən çıxmaq istərkən ürəyi dayandı. Bir gün əvvəl qızı Qəmərin oğlu anadan olmuşdu. Nəvəsini görmək ona nəsib olmadı. Ülvi də babasının üzünü görmədi. Ancaq o, həmişə Seyfəddin babası ilə fəxr edib. Özünəməxsus şəkildə babasının və ulu babasının xatirələrini əbədiləşdirib. Oğlanlarının adını Cəfər və Seyfəddin qoyub. Balaca Seyfəddinin səkkiz yaşı var. Yəqin ki, o, məşhur babasının işini davam etdirəcək, yarımçıq qalmış yaradıcılıq planlarını tamamlayacaq, ədəbiyyatımıza öz töhfələrini verəcək. Çox yaxşı olardı!..
Elə insanlar var, onların bu dünyadan köçməsi təkcə doğmaları, yaxınları üçün deyil, həm də cəmiyyət üçün böyük itki hesab edilir. Seyfəddin Dağlı belələrindən idi. Özündən sonra onlarla təkrarsız povestlərini, romanlarını, pyeslərini, hekayələrini miras qoydu.
O, insanlarla mehriban ünsiyyət qura, dostluq edə bilirdi. Onun Moskvaya səfərləri, İttifaqın müxtəlif respublikalarından gələn yazıçı və şairlərlə görüşləri əsl bayrama çevrilirdi. Dostları, tanışları, həmkarları onu sevirdilər, ürəyiaçıqlığına, comərdliyinə görə çox hörmət edirdilər. Onu "Krokodil" jurnılının baş redaktoru Manuil Semyonovla, yazıçı, tərcüməçi, azərbaycanşünas İqor Peçenevlə, tərcüməçi-şair Arseni Tarkovski ilə sıx dostluq əlaqələri birləşdirirdi.
Seyfəddin Dağlının əsərləri bir çox dillərə tərcümə olunmuş, müxtəlif ölkələrdə çap edilmişdi. Yazıçının xidmətləri medallara, Azərbaycan SSR Dövlət mükafatı laureatı adına, Azərbaycan SSR Ali Sovetinin Fəxri Fərmanına layiq görülüb. Bakının küçələrindən biri yazıçının adını daşıyır.
Ömrünü ədəbiyyata, oxuculara həsr etmiş insanın əsl mükafatı isə onun yaradıcılığına olan ümumxalq məhəbbəti, kitabları, ölkənin teatrlarında tamaşaya qoyulan pyesləri, "Kirpi" jurnalının bir-birindən maraqlı onlarla nömrəsidir. Qədirbilən Azərbaycan oxucusunun, ədəbiyyatseverlərin, əzizlərinin, dostlarının, tanışlarının yaddaşında bu istedadlı, təvazökar, mehriban, qayğıkeş, səmimi, nəcib qəlbli İnsan həmişə xoş xatirələrlə yaşayacaq.
Vəzir QASIMOV
525-ci qəzet.- 2019.- 30 avqust.- S.7.