Yusif Həsənbəy
yaradıcılığının təkamül yolları
Şair, dramaturq və nasir Yusif Həsənbəy ədəbiyyatımızda
şəxsiyyəti kimi yaradıcılıq mövqeyini
saxlayıb, daim cəmiyyət həyatında, sosial proseslərdə
fəal olub.
Mən bu
fikrimi sözgəlişi ifadə etmədim: ötən əsrin
60-cı illərindən onun yaradıcılığına bələdəm,
ədəbi proseslərdə öz sözünü deməkdən
çəkinməyən, haqsız mübahisələrə
qarşı dözümsüz şəxsiyyət kimi
tanımışam. Təbii ki, illər öz işini
görür, yaşın üstünə yaş gəlir,
lakin təsirsiz ötmür, bir şərtlə, xüsusilə,
içində xalq, Vətən məhəbbəti, öləziməyən
sevgi olana "dəyib-dolaşmır", gəncliyində
necə yazıbsa, "kökdən" düşmür. Bunun ən bariz nümunəsini cəsarətlə
deyərdim ki, Yusif Həsənbəydə görmək
mümkündür.
Necə
ki, iki il öncə Yusif Həsənbəyin
"Qayıda bilmərəm, gözləmə məni"
şeiri deyərdim oxucular arasında "bomba" kimi
partladı və onun qəlpələri cavanların qəlbini
isindirdi, yaşa dolmuşların qəmli, çox-çox
uzaqlarda qalmış xatirələrini oyatdı. Bax, şeirin
akselativliyi və afektivliyi bu məqamlarda özünü
göstərir, axı, poeziyada da fizikanın
"qravitasiya" - cazibə qüvvəsi mövcuddur! Şeir nə gizlədim, məni elə tutdu ki, təəssüratımı
cilovlamadım, geniş məqalə ilə
çıxış etdim və bir neçə qəzet həmin
yazımı səhifələrinə çıxartdı.
Bu faktı ona görə xatırladıram ki,
şair Yusif Həsənbəy poeziyaya hansı templə gəlmişdisə,
o ruhda da yazır. Son poemalarından biri "Siziflərin
qiyamı"nı qələmə
aldı, akademik Nizami Cəfərov və bu sətirlərin
müəllifi yüksək fikir söylədilər.
Yaradıcılıq,
xüsusilə, poeziya barədə proqnoz vermək çətin
məsələdir, çünki bu fenomen əslində,
yazardan da asılı olmur, ilahidən kodlaşmış bir
möcüzədir: baş tutmaya da bilir. Əlbəttə,
şair, yazıçı, alim doğulanlar üçün
bu qapı açıqdır! Belə bir nikbin qənaəti
bu günlərdə çapdan çıxmış
"Göy qurşağı - cənnət
körpüsü" kitabı (Bakı, "Şirvannəşr",
2019) bir daha təsdiqlədi.
Yusif Həsənbəyin kitabında toplanmış
şeirlər, poemalar və bir povest dövrün ictimai-siyasi
və sosial-mənəvi proseslərini özündə ehtiva
edən bədii nümunələrdir, lakin "siyasiləşmiş"
poeziya deyil. Poeziya biliyin xüsusi forması deyil, şairin öz
həyat təcrübəsini hisslərilə təhlil
süzgəcindən keçirib əsərin materialına
çevirir. Şairin vəzifəsi
yaşadıqlarını ümumiləşdirməkdir,
başqa sözlə, oxucuya şəxsi həyat təcrübəsindən
irəli gələn təəssüratların
bütövlüyünün özünü qaytarmaqdır.
Yusif Həsənbəy sadə deyimlərdən
fərqli olaraq Ulu öndər Heydər Əliyevə həsr
etdiyi şeir və poemalarını həqiqətin
mövcudluq forması kimi qələmə almışdır.
"Karvan" poema-pritçası yığcam olsa da, həcmcə,
məzmun - ideya baxımdan siyasi bir hadisənin: Ümummilli
Liderimiz Heydər Əliyevin ikinci dəfə hakimiyyətə
gəlişi münasibətilə qələmə
alınıb. Bu həmin zaman kəsiyi idi,
respublikada xaos yaranmışdı, hakimiyyətə
inamsızlıq formalaşmışdı. Ölkə belə bir vəziyyətdə davam edə
bilməzdi, yetkin siyasi və dövlət xadiminə ehtiyac
vardı. Bu gəlişin tarixi olaya
çevriləcəyinə şübhə yox idi. Yusif Həsənbəyin bir sənətkar kimi poetik
enerjisi siyasi-sosial istiqamətə yön almaya bilməzdi və
"Karvan"ı yazdırdı. Poemanın
adında həqiqətdən irəli gələn rəmzi məna
vardır. Dəvələrdən ibarət
karvan susuz, ağac bitməyən qumluq səhradan keçir və
irəlidə Sarıban gedir. Çətin,
keşməkeşli səfərdir, amma ümidi
qırılmayan inamdır. Bu yol rəvan deyil:
Torpaq
cadar-cadar,
Yatağından
toz qopan
Çayları
susuz
Bürkülü
bir səhrada,
Şəfəqlərlə
Süngülü
bir səhrada
Tənbəl-tənbəl
sürünür köç!
"Köç"
məfhumunda xoşagələn əlamət olmur: məcburiyyətdən
hadisə baş verir. Eləcə də ulu
torpaqlarından qovulan köçkünlərin taleyi. Başqa fəlakətlərin baş verəcəyi
də istisna deyil. Bu ab-havanı duyan
şairin idrakı gerçəkliyin (yaxud baş verəcək
hadisənin) dərin qatlarına nüfuz edir, sosial-mənəvi
cəhətlərini poetikləşdirir. Təbii
bunu nəsrlə də ifadə etmək mümkündür,
lakin poeziyanın dililə vurğulamaq şairin işidir.
Onun "İnanmışıq, inanırıq",
"Bakıya gəmi gəlir" şeirləri Heydər Əliyevin
siyasi addımlarının poetik təsvirilə bağlı
yazılıb.
Bu tarixlər mənim yadımdadır və
kinolenti kimi gözlərim önündən keçir. 1994-cü ildə hökuməti qanunsuz yolla ələ
keçirmək cəhdində bulunan bəzi siyasi qüvvələr
ölkədə qarmaqarışıqlıq yaratmağa səy
göstərirdi, hətta respublika vətəndaş
müharibəsinin bir addımlığında idi. Bu vaxt (4 oktyabr,
1994) Heydər Əliyev televiziya ilə üzünü xalqa
tutdu, demokratiyanın qorunmasına çağırdı. Bu faktı xatırlatmaqda iki məqamı nəzərə
aldım. Birincisi, belə bir müraciət
tarixin elə mərhələsində baş verir, xalq sanki
başını itirmişdir, siyasi və mənəvi dəyərlər
təhlükə qarşısındadır, ikincisi isə
poeziyanın mahiyyətindən, şairin təbiətindən
irəli gələn poetik məqamlardır.
Poemada şairin səmimiliyi onunla oxucu arasında adekvat
münasibəti reallaşdırır.
Oxucu əsərlə
tanış olub onun mahiyyətinə
varır və Ulu Öndərin obrazını yenidən
yaradır yaddaşında.
Yusif Həsənbəy vaxtaşırı nəsrə də
müraciət edir, hekayə, povest və roman yazır, bu,
şairin nəsr təfəkkürünün epik zənginliyini
sübut edir.
"Göy qurşağı - Cənnət
körpüsü" kitabında "Əbdül
dayı" povesti verilib. Əsərdəki
hadisələr bizdən çox aralanmasa da, mürəkkəb
bir qısa dövrə təsadüf edir, uydurulmuş hadisələrdən
və əyləndirici situasiyalardan uzaqdır, eyni zamanda,
çoxobrazlıdır.
Povest dinamik süjet üzərində cərəyan
edir, hadisələrin vəhdəti pozulmur, müəllif təhkiyəsi
Əbdül dayının və sahibkar Məhərrəmin
xarakterini gizlətmir, həyat epizodları birbaşa montaj
edilmir. Məhərrəm
Qorxun - Qaraxanlı yolunu "UA2" maşını il gedərkən Əbdül dayıya -
bibisinin ərinə rast gəlir və yol yoldaşı
olurlar. Gənc və orta yaş həddinə
çatmış Əbdül dayını
yazıçı belə təqdim edir sualı özünə
verməklə: "Bəlkə sanballı bir təşkilatın
rəhbəri, ya varlı-karlı kişi,
sözü daşdan keçən nüfuz sahibidir? Xeyr. Nə eləsindən, nə beləsindən!
Qohumdu! Amma nə olsun ki? Əbdül
dayı qohum yox, lap Allahın bacısı oğlu olsa belə
qabağından yeməyən Məhərrəm onun
başına dolanmayacaq!" Həqiqətən,
Əbdül dayı çoxuşaqlı ailənin
başçısı, əlinin qabarı ilə dolanan kişidir.
Məhərrəm isə başqa bir qütbdə
dayanan gənc, bibisi qızını (Əbdül kişinin
qızı Nurcahanı) sevən "əlləm-qəlləm",
pul qazanmaq arzusunda olandır. Əbdül dayının
belə bir əqidəsi vardır: "Yaradanın
yaratdığını yaşatmaq borcumuzdur" və bir
addım da bu fikrindən geri çəkilmir.
Yazıçı
Yusif Həsənbəy Məhərrəm surətilə zərif
şəkildə sahibkarlıq peşəsinin
nüanslarına toxunur, onun mahiyyətinə işarələr
edir: alqı-satqı, ticarət münasibətləri
sağlam düşüncənin məhsulu olmalıdır:
insanların həyat tərzində, məişətində
olan silki - korporativ hədlər fərdlərin maddi vəziyyətini,
sərvətlərini ciddi qaydada tarazlaşdırar, bir şərtlə,
insanın sağlam yaşamasına yönəldilsin. Müəllif ölkədəki hərc-mərcliyi Məhərrəmin
dar, məhdud, utilitar yanaşması ilə oxuculara
çatdırır. Bəli, müstəqilliyimizin ilk
illərində "özəlləşdirmə"nin acı taleyini yaşamışıq. Heydər Əliyevin hakimiyyətə ikinci gəlişindən
sonra ictimai mühitdə oyanış, qayda-qanun, nizam-intizam bərqərar
olmağa başladı. Məhz
Əbdül dayının gözlərtisi də bu deyildimi?!
Əbdül dayı halallığı sevəndir
və Məhərrəmi də bu əxlaqa
çağırır, praktik (yol əhvalatları ilə
bağlı) əməllərilə. Yazıçının təhkiyəsindən:
"Əbdül dayı basıb-kəsən, atıb-tutan
olmasa da, fit anlayan, işarə qanan adamdı. Məhərrəmin
onun bostanına atdığı daşları nəinki
görür, o, hətta bu daşların əlvan rənglərinə
heyran olurdu". Əbdül dayı namuslu
kişidir. "Qız yükü, duz
yükü! İndi əksər valideynlər
qızlarını dallarına şəlləyib meydan-meydan,
bazar-bazar gəzdirirlər ki, çox yağlı olmasa da,
heç olmasa ortabab bir müştəriyə
ötürsünlər".
Müstəqilliyimizin ilk illərində ictimai və mənəvi həyatımızın əxlaqi dayaqları titrəyirdi, insanlar tənzimlənmənin qayda-qanunları cızığından çıxırdı, ona görə ki, bu tənzimlənmə insanın həm obyektiv, həm də subyektiv sahələrini əhatə etməkdə acizdi, lazım gəlirdi ki, nüfuzlu bir şəxsiyyət - böyük dövlət xadimi hakimiyyətin idarə olunma mexanizmini yoluna qoysun və bu dahi artıq ölkəyə qədəm qoymuşdu, bölgələri gəzir, əhalinin durumu ilə, əhval-ruhiyyəsilə, iş şəraitilə tanış olurdu. Bu xəbər Qaraxanlı elatına da çatmışdı. Və burada oxucu Əbdül dayının halal boya-başa çatdırdığı, oxutdurduğu rəssam-xalçaçı qızı Nurcahanla tanış olur.
Ulu öndərin gəlişi xəbəri əsərə təsadüfi düşməmişdir: mən povestə siyasi-sosial rəng vermək fikrindən uzağam, yazıçının belə bir ideyası da yoxdur. Lakin Yusif Həsənbəy əxlaqi sərvətlər müstəvisində qanunlara, prinsiplərə, davranış normalarına hörmətindən ictimai rəyi nəzərə almışdır. Xalq, əhali Ulu Öndər Heydər Əliyevin siyasi-sosial-mənəvi kursunu alqışlayır; bu isə obyektiv göstəricilərlə xarakterizə olunur. Bu, fərdlərin və sosial qrupların əxlaqi seçmədə rəyidir, ilkin əxlaqi mövqeyidir.
Povestdə obrazlar bizə tanış və doğmadırlar, sevməyi və nifrət etməyi bacarırlar, bu "ikilik"də məcburiyyət yoxdur, inandırma vardır. Bir də Məhərrəm obrazının simasında "təmizlənmə" - Aristotelin "katirsis"i. Bu intəhasız yolda gənc rəssam xalçaçı Nurcahanın da təsiri yox deyil. Yeni nəsil dünyaya təzə, sağlam uşaqlar gətirəcəklər. Hər bir ictimai quruluş bəzi situasiyaları xarakterizə olunur, əgər onun idarəetmə sükanı arxasında xalqın nüfuzunu qazanmış lideri dayanmışsa, belə olanda insanlar əxlaqi seçim edir, azad, sərbəst qərarlar qəbul edir. İctimai rəy bu cür situasiyalara ümum əhəmiyyətli qiymət verir. Ayrıca fərd üçün də bu qiymət, bu nümunə də əxlaqın mövcud etalonlarını daha da möhkəmləndirir, bu stabil, dəyişməz kurs - yol siyasi, ictimai xadimin qəhrəmanlıq tərcümeyi-halının tərkib hissəsinə çevrilir.
Yazıçı Yusif Həsənbəy "Əbdül dayı" povestində görkəmli şəxsiyyətin həyat fəaliyyətinin canlı timsalı kimi əxlaqi ideala malik olduğunu göstərir. Eyni zamanda, gənc nəsil həyat fəaliyyətinin mühüm sərvət meyllərini, mənəvi dəyərlərini formalaşdırır.
Mən şair və
yazıçı Yusif Həsənbəyin
yaradıcılığından (kitabdakı əsərləri
xatırladıram) aldığım təəssüratı -
poeziyasını və nəsrini bir-birlərindən
ayırmaq istəmirəm, bu bədii nümunələr
üzvi vəhdət yaradır, vaxtilə deyilmiş bu obrazlı fikri
xatırladım: "Bədii əsərin
ayrı-ayrı elementləri bir-biri ilə dəstəkdəki
güllər kimi yox, çiçəklənmiş bitkinin
hissələri kimi birləşirlər".
Allahverdi
EMİNOV
Pedaqogika
üzrə fəlsəfə elmləri doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2019.- 4 dekabr.- S.17.