1920-ci illərin elmi-nəzəri fikrində
Nəsimi
İsmayıl Hikmətin
tədqiqatları əsasında
İlk ədəbiyyat tariximizdə - F.Köçərlinin
tədqiqatlarında Nəsimiminin adının çox səthi
keçməsi, yaşadığı əsr haqqında belə
büsbütün qeyri-dəqiq məlumat verilməsi sübut
edir ki, nəsimişünaslıq həqiqi mənada öz
başlanğıcını 1920-ci illərdən
götürür.
Bu mənada,
ədəbiyyat tariximizdə yer alan
aşağıdakı fikrə tam şərik olmaq lazım gəlir:
"... Nəsiminin bədii irsinin elmi
baxımdan öyrənilməsinə XX yüzilliyin ikinci
onilliyindən sonra başlanmışdır" (Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi. Altı cilddə.
III cild. Bakı. Elm, 2009, s.207). Tədqiqatçının
Y.V.Çəmənzəminlinin, S.Mümtazın,
M.F.Köprülüzadənin araşdırmalarında
"şairin Azərbaycan ədəbiyyatındakı
yerinin" müəyyənləşdirilməsi, "nəsimişünaslığın
əsasının qoyulması" haqqındakı fikirləri
ilə razılaşmaq lazımdır. Fikrimizcə, Y.V.Çəmənzəminli
və S.Mümtazla bərabər, İ.Hikməti də sənətkarın
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında ilk tədqiqatçısı
kimi təqdim edən elmi mövqe də kifayət qədər
əsaslıdır (Y.Babayev. Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi (XIII-XVIII əsrlər). Bakı.
Elm və təhsil, 2018, s.227).
İ.Hikmətin Nəsimi haqqında tədqiqatı
çoxistiqamətlidir. Fikrimizcə, bu araşdırmalar indiyə
qədər bütün tərəfləri ilə elmi təhlil
obyektinə çevrilməmişdir. Halbuki
nəsimişünaslığın ilk mərhələsinin
təmsilçisi kimi onun buna haqqı vardır. İkinci tərəfdən, İ.Hikmətin bu
istiqamətdə gördüyü işin mahiyyətinin tam
açılması onun 20-ci illərin nəsimişünaslıqdakı
roluna da aydınlıq gətirə bilər.
Ədəbiyyatşünaslıqda S.Mümtazın Nəsiminin
"həyatı, şəxsiyyəti,
yaradıcılığının bəzi cəhətləri"
haqqında araşdırmalar aparması ilə bağlı,
müəyyən mənada, haqlı olan bir mövqe yer alsa da,
məsələnin başqa bir tərəfinə də diqqət
göstərmək lazım gəlir. Professor N.Şəmsizadə
yazır ki, "ədəbiyyat tarixi yaratmaq sahəsində
F.Köçərli bizdə Şərq təzkirəçiliyi
kimi tanınan "bioqrafik ədəbiyyatşünaslığ"ın
ənənələrini davam etdirir". Bu
çox doğru olan qənaətin bizim üçün
maraqlı olan cəhəti budur ki, S.Mümtazın da tədqiqatçılığında
və Nəsimi ilə bağlı təqdimatında bu ənənə
əsas yer tutur. "Nəsimi" (1923),
"Seyid İmadəddin Nəsimi" (1926) məqalələrində
mənbələrə istinadla fikir yürütmək meyli
çox zəifdir. Əsas istinad mənbəyi
sənətkarın öz əsərləridir. Digər tərəfdən, tədqiqatın
ağırlığı burada daha çox bioqrafik
faktların aşkarlanması üzərinə salınır,
bədii materialın da analitik təhlil yox, çox vaxt sadəcə
təqdimi yolu tutulur. Bu tip tədqiqatlarda isə təzkirəçilik
ənənəsi qabarıq görünür.
M.F.Köprülüzadənin "Azəri ədəbiyyatına
aid tədqiqlər"ində Nəsimi haqqında deyilənlərin
informativ xarakter daşıdığını nəzərə
alsaq, İ.Hikmətin "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" (I cild) kitabındakı (1928) "Nəsimi"
oçerkinin həqiqi ədəbiyyat tarixçiliyi
nöqteyi-nəzərindən dəyərini xüsusi qeyd etməliyik. İlk
növbədə və ən əsası onu demək
lazımdır ki, İ.Hikmət Nəsimi
yaradıcılığının estetik mahiyyətini
açmaq üçün, ilk növbədə, təsəvvüf
ədəbiyyatı məsələsinə aydınlıq gətirməyi
lazım bilir. Bu, düzgün elmi mövqe
idi. Çünki dini - fəlsəfi cərəyanın
ədəbiyyata nüfuzunun mahiyyətini və onun
poetikasındakı yerini müəyyənləşdirmədən
sənətin estetikasını aşkarlamaq, ona elmi şərh
vermək mümkün deyildir. Bu mənada
İ.Hikmətin "Nəsimi"dən qabaq "Dini cərəyan.
Təsəvvüf (Mistizm)" adlı oçerkdə təsəvvüfdən
bəhs açması, onun yaranmasını şərtləndirən
amilləri izaha çalışması, tarixən mövcud
olmuş dinlər, o cümlədən, İslamla, eləcə
də müxtəlif fəlsəfi təmayüllərlə əlaqəsi,
İran və türk ictimai-siyasi mühitlərində yeri, təriqətlərin
yaranması, onların ədəbiyyata nüfuzu, xüsusən
hürufilik və poeziya məsələləri ilə
bağlı müfəssəl şərhləri Nəsimi
dünyagörüşünü, bu
dünyagörüşünün poeziyasındakı əksini,
hürufi poetikasını başa düşməyə
açar verir.
İ.Hikmət məsələni belə qoyur ki, Nəsimini
başa düşmək üçün ən əvvəl təsəvvüfün
mahiyyətini bilmək, hürufilik təriqətinin təsəvvüflə
bağlılığını və özünəməxsus
cəhətlərini dərk etmək lazımdır. Buna görə də, ilk
növbədə, belə bir sual qoyub ona cavab verməyi zəruri
hesab edir: "Hürufilik nədir və təsəvvüflə
nə münasibatı vardır?" Məhz bu
sualın izahından sonra "Ədəbiyyatda
hürufilik-Seyid İmadəddin Nəsimi" probleminin elmi
şəkildə həllini mümkün sayır. İ.Hikmətin təsəvvüflə
hürufiliyin bağlılığı və hər birinin
mahiyyəti haqqında dedikləri məsələnin məntiqi
şəkildə izahı baxımından ciddi maraq
doğurur.
Təsəvvüfü
"dini bir fəlsəfə" hesab etməyin
mümkünlüyünü söyləyən alim, eyni
zamanda, onun "intixabi" (eklektik) xarakter
daşıdığını qeyd edərək, yaranma tarixinə
diqqət çəkir: "İslamdan əvvəl də
Hinddə, Misirdə, İranda, yunanda təsəvvüf
vardı. İbranilərdə və
xristianlıqda da qüvvətli bir təsəvvüfün
vücudunu görürüz. Əsli,
vücudiyyə və ya vəhdəti-vücud (panteizm) deyilən
fəlsəfəyə istinad edən təsəvvüf nou əflatuniyyə
ilə əlaqəlidir".
İ.Hikmət "nou əflatunilik" məsələsinə
belə bir şərh verir: "Miladdan 3-4 əsr sonraları
İsgəndəriyyədə doğulmuş bir məsləkdir
ki, Əflatunun əski fəlsəfəsiylə təsəvvüfün
qarışmasından meydana gəlmişdir".
Tədqiqatçı
İslam alimlərinin iki qütbə
bölündüyünü, "zahirilər"in və
"batinilər"in əks qütblərdə
dayandığını, birinci qütbdə dayananların
"İslam zahidləri-şəriətçilər"
olduğu fikrini önə keçirərək, onların əqidəsini
belə müəyyənləşdirir: "Dini olduğu kibi
alar, Quranı olduğu kibi anlar adamlardır".
"Zahirilər" və "batinilər"
arasındakı düşüncə fərqi Allahın
dünyanı necə yaratması məsələsində
meydana çıxır. Təsəvvüfün yolu burada artıq
ortodoksal İslamdan - zahidlərin mövqeyindən
ayrılır.
İ.Hikmətin
təfsirlərindən aydın olur ki, Allah öz varlığını-camalını
və eşqini "cilvələndirmək", meydana
çıxarmaq istədi və bu istəklə kainatı
yaratdı: "Bu halda görülür ki, vücudi-mütləq
bütün bu maddi və mənəvi aləmləri öz
varlığından izhar etmişdir; yəni
büsbütün yoxdan var etməmişdir. Öz
varlığının cilvələrini izhar etmək sifətiylə
ifşa (meydana çıxarmaq - izah İ.Hikmətindir) eyləmişdir".
Allahın bütün kainatı öz varlığından
yaratması ideyası təsəvvüf
daşıyıcılarını bütün mövcudatda
Allahın sifətlərini görməyə, maddi
varlığın bütün üzvlərində Allahın
varlığını təsəvvür etməyin mümkünlüyü
məntiqinə gətirib çıxarır. Təsəvvüfə
görə, "bir daş, bir ağac, bir insan" və s.
bütün mövcudat, "onların hər biri
vücudi-mütləqin bir adını daşıyır və
o adın məzhəridir". Bu ad
daşıyıcılığı və "adın məzhəri
olmaq" - Allahın sifətini daşımaq keyfiyyəti
mövcud olana bu yolda yüksəliş imkanı verir. Təsəvvüf bu imkanı büsbütün
gerçəkləşdirəcək maddi varlıq olaraq
"bütün mövcudatların ən mükəmməli"
kimi insanı görür. Bu zaman Qurani Kərimdəki
"ənə qələn xələqəl-insan fi əhsəni
təqvim" ("Biz insanları ən yaxşı tərtib
və nizamda yaratdıq") hökmünü də özlərinə
istinad mənbəyi kimi seçirlər. Bu
ayəyə, eləcə də "xələqəllahə
adəm əla surətə və əla surət-ür-rəhman"
("Allah insanı öz surətində və rəhman
(Allahın isimlərindən biri) surətində
yaratdı") ayəsinə istinadla Allahın bütün
mövcudatı öz varlığından yaratması və
özünün də bu mövcudatın ən kamili olan
insanda təcəlla etməsi fikrini əsaslandırırdılar.
İ.Hikmətə görə, təsəvvüfün
vücudi - mütləqin insanda təcəllasına dair
baxışları hürufilikdə - hürufi şeirdə
F.Nəiminin Allah səviyyəsində tərənnümü
şəklində meydana çıxır. Alim "hicri səkkizinci və
miladi on dördüncü əsrin sonlarında yetişən
və türkcə yazan şairlərin ən qüdrətlisi,
ən qüvvətli və sənətlisi" hesab etdiyi Nəsiminin
"hürufatdan bir taqım cəvahir-əsrar"
çıxararaq hürufiliyi təbliğ etməsini,
hürufi fəlsəfənin onun
dünyagörüşünü büsbütün zəbt
etməsini, qələminin bütün gücü ilə bu fəlsəfəni
təbliğə çalışmasını sənətə,
milli və bəşəri düşüncəyə xidmət
nöqteyi-nəzərindən qəbul edə bilmir. Lakin Nəsiminin sənət qüdrəti, bu
qüdrətin türk poeziyasına qazandırdığı
bir çox digər əsaslı cəhətlər İ.Hikməti
onun yaradıcılığını əsaslı tədqiq
yoluna salır.
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
ilk dəfə məhz İ.Hikmət sənətkarın
yaradıcılığını dünya nəsimişünaslığı
kontekstində araşdırır. Bunu deyərkən biz onu nəzərdə
tuturuq ki, o, Rzaquluxan Hidayətin "Riyazül-aşiqin",
Lətifinin "Təzkireyi-Lətifi"sində və bir
çox digər təzkirələrdə Nəsimi
haqqında yer alan materiallardan tutmuş, dünya kitabxanalarındakı
Nəsimi divanlarını, həmçinin, "Xülasətül-əşar",
"Məcalisül-üşşaq", "Məcmuətül-əsar"
kimi əlyazma kitablarını, o cümlədən, bu istiqamətdə
M.F.Köprülüzadə, müəllim Naci, Gipp və b.
apardığı araşdırmaları müqayisəli təhlilə
cəlb edir, onun tərcümeyi-halı və
yaradıcılığı haqqında həm deyilənləri
ümumiləşdirmək, həm də onlara öz qənaətlərini
əlavə etmək yolu ilə elmi fikir
formalaşdırmağa çalışır. Fikrimizcə,
onun tədqiqatının bu yönü həm Azərbaycan ədəbiyyat
tarixçiliyini, həm də nəsimişünaslığını
"təzkirəçilik" - "bioqrafik ədəbiyyatşünaslıq"
ənənəsindən uzaqlaşdıraraq Avropa tipli ədəbiyyatşünaslıq
yoluna salır.
İ.Hikmət Nəsiminin harada anadan olması
haqqında indiki nəsimişünaslıqda belə,
sözün mütləq mənasında, həllini
tapmamış məsələ ilə bağlı öz
zamanına qədərki bütün mülahizələri təhlilə
cəlb edir və heç birini də qəbul etmir. Onun, fikrimizcə,
tam doğru olan mövqeyinə görə, "heç bir məxəz
və heç bir vəsiqə göstərmədən Nəsimiyə
yer-yurd təyin edənlərin sözləri heç bir qiyməti-haiz
olamaz".
İ.Hikmət
Nəsiminin mənşəyi, mənsub olduğu millət
nöqteyi-nəzərindən əsərlərində
seyidliyi ilə bağlı "qüvvətli dəlillər"in
olmasına baxmayaraq, sənətkarı
"bağdadlı", "şirazlı" elan edənlərin
ciddi bir mənbə göstərə bilmədiyini əsas
alaraq əsassız sayır. Tədqiqatçı
əsərlərinin türk dilinin Azərbaycan şivəsində
yazıldığını və bu şivədə
yazılan əsərlərin "bütün türk ədəbiyyatı
üzərinə ölməz bir təsir"
buraxmasını Nəsiminin mənşəcə türk
olmasını təsdiq edən təkzibedilməz dəlil
sayır.
Məlumdur ki, Nəsiminin hürufiliyi qızğın təbliği
onunla ortodoks İslam arasında ziddiyyəti dərinləşdirir
və həyatının faciəli ölümlə nəticələnməsinə
səbəb olur. Böyük sənətkarın daim
ölümlə izlənən və nəticələnən
həyatı orta əsrlərin əfsanə, rəvayət
tülünə bürünür. Nəsiminin
həyatı və ölümünü bu əfsanə və
rəvayət tülündə ilk dəfə Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
S.Mümtaz təqdim edir. Lakin bu da bir həqəqətdir
ki, S.Mümtaz
bu "rəvayətlər"i elə rəvayət
biçimində təqdim edir, onların
qaynaqlandığı mənbələr, əsasən,
göstərilmir. İ.Hikmətin kitabında da Nəsimi haqqında bu rəvayətlərə
kifayət qədər yer ayrılır. Lakin
S.Mümtazdan fərqli olaraq İ.Hikmət həmin rəvayətlərin
yer aldığı qaynaqları dürüst göstərir və
rəvayətləri bir qədər elmi traktovkada təqdim
edir.
İ.Hikmətin Nəsimi irsinə bələdliyinin dairəsi də maraq doğurur. 20-ci illərdə onun, demək olar ki, Nəsiminin türk dünyası, xüsusən Türkiyə kitabxanalarında saxlanan bütün divanları haqqında məlumatı olmuşdur. İ.Hikmət yazır: "Nəsiminin 1260-cı ildə İstanbulda Əxtər mətbəəsində basdırılan türkcə divanı nöqsanlıdır. Tam bir nüsxəsi İstanbulda "Kitübxaneyi-umumi"də olduğu kibi, 909 tarixi hicrisində Sultan Əhməd Hərəvi xəttiylə nəfis bir təliq ilə (İranlılara məxsus xətt - İ.H.) yazılmış bir nüsxəsi də Fatehdə Əli Əmiri əfəndinin Millət kütubxanəsindədir. Nəsiminin öz əliylə yazılmış bir divanının da Ərzurumda "Cənnətzadə" kütubxanəsində bulunduğu rəvayət edilməkdədir. Yazma bir nüsxəsi də Leninqradda Akademiyanın Şərq muzesindədir. Hənuz təb edilməmiş bir fars divanı da vardır". Sitatda deyilənləri ümumiləşdirməyə çalışsaq, belə bir qənaətə gəlmək olur ki, 20-ci illərdə İ.Hikmət Nəsiminin həm türkcə divanlarının nüsxələri ilə, həm də farsca divanı ilə əsaslı şəkildə tanış olmuş, onları tədqiqata cəlb etmişdir. İkincisi, o, hicri 1260-cı ildə çap olunan türkcə divanı ilə daha qədim türkcə divan nüsxələrini müqayisə etmiş, sonuncunun ciddi nöqsanlarla çap olunduğunu aşkarlamışdır.
İ.Hikmət Nəsimi divanının "hicri doqquzuncu, onuncu əsrlərə aid olduğu"nu güman etdiyi Bakı nüsxəsi haqqında da məlumat verir. Xüsusən, həmin əlyazma nüsxəsini türkcənin Azərbaycan şivəsinin xüsusiyyətlərini qabarıq əks etdirməsi baxımından "tarixi əhəmiyyətli bir vəsiqə" hesab edir.
(Ardı
var)
Təyyar
SALAMOĞLU
525-ci qəzet.- 2019.- 6 dekabr.- S.14.