Söz qalası
Şair dostum Ramiz Qusarçaylının
dəvəti ilə bu yaxınlarda Qubada Mədəniyyət evində keçirilən
gözəl bir poeziya məclisində regionda yaşayıb-yaradan
tanınmış şairlərin
həm şeirlərini,
həm də ədəbiyyat, bədii yaradıcılıq barədəki
mülahizələrini dinlədik. Və səmimiyyətlə
deyə bilərəm
ki, bir neçə
saat davam edən görüş məndə günlərlə
təravətini qoruyub
saxlayan son dərəcə
xoş duyğular oyatdı.
Əlbəttə, ilk təşəkkür ona görə Ramiz Qusarçaylıya düşür ki, hələ 80-ci illərin
sonu-90-cı illərin əvvəllərindən
ölkə miqyasında
qazandığı halal
şair şöhrətinə
baxmayaraq, doğma Qubaya döndü, əvvəl "Ay işığı"
ədəbi məclisini
yaratdı, on il sonra ? 2002-ci ildən
isə Azərbaycan Yazıçılar Birliyi
Quba bölməsinə
rəhbərlik eləməklə
regionun söz-sənət
tarixində müasir mərhələnin əsasını
qoydu.
Quba şairləri Qafqaz, İran və türk mənşəli etnoslara mənsub ən azı üç qədim ədəbi-mədəni irsin
varisləri olsalar da, onları birləşdirən ali məram, heç şübhəsiz,
azərbaycançılıq məfkurəsidir ki, öz multikultural zənginliyində Azərbaycan
xalqının mənəvi
dünyasının, bir
regionun timsalında belə, miqyasını nümayiş etdirir.
Və bu dünyanın olduqca istedadlı, sözün geniş mənasında ziyalı (və vətənpərvər!) övladları
içərisində hələ
tələbəlik illərindən
tanıdığım Cəlaləddin
Budatoğlunun yeri xüsusidir. Hansı mövzuda yazırsa yazsın, hər bir şeirində, hər bir ideya-estetik
həsbi-halında arxeoloji
dərinlik axtarışı
(və ehtirası!) elə bir enerji
ilə təzahür edir ki, bunu
yalnız fərdi yaradıcılıq stixiyası
saymaq, sadəcə olaraq, mümkün deyil... Şairin "Mən kiməm" adlı ilk kitabına ön söz yazmış Ramiz Qusarçaylı ilə tamamilə razıyam ki, Cəlaləddin "yerindən oynadılan daşların poeziyası"nı
yaradır: min illər
"yuxuya getmiş"
hisslər, duyğular,
mənəvi gözəlliklər
(əslində, onların
min bir çalarları)
dağlar oğlunun ədəbi təqdimində
mənalı-məzmunlu bir
diskursa çəkilir...
Vaxtilə hansısa mütəfəkkir xəbərdarlıq
etmişdi: uca dağların qoynuna sığınmış çoxlu
xalqlar mövcuddur ki, nə zamansa
öz yüksək mövqelərindən enib
dünyamıza yüz
illər boyu axtardığımız saflığın,
səmimiliyin nədən
ibarət olduğunu öyrədəcəklər. Cəlaləddin
Budatoğlunun poeziyası
həmin mövqedən
təşrif buyurmuş
müdrik bir səmimiliyin tarix dərslərini danışır:
Bu dağları qarış-qarış
gəzmişəm,
Babadağım söz danışır, dil bilir.
Qırxbulağa su içməyə
gəlmişəm,
Ərənlərim qayıdarmı, kim bilir.
... Bu dağların zirvəsinə
baş əyib,
Ətəyində namaz qılır qocalar.
Torpağıma göz dikənə
daş dəyib,
Daşı qoysam daş üstünə, ucalar.
Daşı qoysam daş üstünə, ucalar,
Dağ püskürər,
qara ləkə götürməz.
Namərd
oğlu, yalvarışın
gec olar,
Bizim dağlar
düz ilqarı itirməz.
Və bu dərslərin baş qəhrəmanı
dağlar, qayalar, daşlar, ifadə-təqdim
poetexnologiyası isə
dağ, qaya, daş kimi süxur-süxur
içinə yığılmış
janrlardır ki, şairin təəssüratlarına
fövqəltəbii bir
metafizika gətirir:
İlahi,
daş olmaq istəyirəm mən,
Atılım bir küncə, qalım doyunca.
Daşları yanıma səsləyirəm
mən,
Daşlar uşaq kimi qaçır dalımca.
... Daşlar uşaq kimi qaçır dalımca,
Mən də
min ildi ki daş olmuşammış.
Bir daş güllə kimi uçur dalımca,
Bir daşın
gözündə yaş
olmuşammış.
Cəlaləddin Budatoğlu peşəkar
tarixçidir, Bakı
Dövlət Universitetinin
tarix fakültəsini
bitirib, ancaq onun tarixçi "akademizm"i şair təxəyyülünə mane ola bilmir.
Və bu təxəyyül istənilən
modernist tarixçinin qibtə
edəcəyi qədər
müasir bir tarix yazır:
Buduq deyil, bud-oğuzdu,
Qurdun oğlu qurd-oğuzdu,
Türkün qolu yurd-oğuzdu,
Ocağıma, soyuma gəl.
Cəlaləddin Budatoğlunun böyük
ziyalı-vətənpərvər xidmətidir ki, mənsub olduğu etnosun - buduq-budatların dil, ədəbiyyat və tarixini araşdırır. Bu günlərdə
buduq, Azərbaycan, rus və ingilis
dilərində nəşr
olunmuş "Biz budatıq,
bayatıq" kitabı
həmin araşdırmaların
sadəcə yekunu deyil, eyni zamanda,
buduq-budatlar haqqında daha geniş, daha dəqiq təsəvvürün
yaranması, başlıcası
isə qədim olduğu qədər də unikal bir mədəniyyətin qorunub inkişaf etdirilməsi yolunda atılmış zəruri
addımdır.
Görünür, belə bir fakt
yalnız onun yox, ümumən mənsub olduğu etnosun tərcümeyi-halı
baxımından əlamətdar
(və tarixi!) bir hadisədir ki, buduq dilində
yazılı poeziyanın
ilk nümunələrini də
Cəlaləddin Budatoğlu
yaratmışdır.
Aşağıdakı suallara gəldikdə isə onları da ancaq öz el-obasına hayan durmağı bütün
mənəvi-etnoqrafik məsuliyyəti
ilə hiss edən mütəfəkkir bir şair verə bilər:
... Bir-bir, iki-iki köçüb getdilər,
Diz çöküb
torpağı öpüb
getdilər.
Ömrün karvanını çəkib
getdilər,
Qaytarıb yoluna qoyan kim ola?
Şehli
yamaclarda günüm,
ayım hey,
Daşla
çiçəkləyən ömür payım hey,
"Can qardaş" harayım,
"Nənəvay"ım hey,
"Kəllə qoparan"a qıyan kim
ola?
... Öz Dərbənd yolum var, öz
Şirvan yolum,
Yenisey bir qolum, Orxon bir
qolum.
Sonun başlanğıcı ölüm,
ya olum
Döyür qapımızı, boylan,
kim ola?..
Cəsarətlə demək olar ki, Budatoğlunun poeziyası onun buduq-budatlarına böyük
hörmət, ehtiram (və məhəbbət!)
aşılayır. Hər şeydən
əvvəl ona görə ki, şair xalqının zəngin mənəvi dünyasına tərcümanlıq
etmək missiyasını
istedadla yerinə yetirir. Və bunun bir təzahürü
də gənclik illərindən qələmə
almağa başladığı
"Mən kiməm"
dastan-poemasıdır ki,
görünür, heç
zaman bitməyəcək...
Mən kiməm? Yükümü
zaman daşıyır,
Adi vətəndaşam,
adi insanam.
Qafqaz dağlarında bir xalq yaşayır,
Orda layla çalır müqəddəs
anam.
Əslində, Cəlaləddin Budatoğlunun
bütövlükdə yaradıcılığı
"mən kiməm"
sualına dərin fəlsəfi-etnoqrafik əsasları
olan müfəssəl
cavabdır. Və həmin müfəssəllikdə
uğurla uğursuzluq,
qələbə ilə
məğlubiyyət, sevinclə
kədər həmişə
qabaq-qənşər dayanır.
Ədəbiyyat tarixinin min illərlə ölçülən təcrübəsi
göstərir ki, böyük şairlər
ən bədbin məqamlarda da mənsub olduqları xalqın (və ümumən insanlığın!)
nikbin həyat fəlsəfəsinə dayanıb
əbədi dirilik ideallarını tərənnüm
etməkdən geri çəkilmirlər. Bununla belə,
uğurdan çox uğursuzluğa, qələbədən
çox məğlubiyyətə,
sevincdən çox kədərə həssas
(və şərik!) olurlar.
Cəlaləddin Budatoğlu, heç
şübhəsiz, böyük
şairdir. Onun yaradıcılıq yolu Tanrı yoludur, ancaq bu yolun
da enişi-yoxuşu, alıb-aldatmağı, güldürüb-ağlatmağı
var:
Tanrı
bizə yazan yolu,
Məkr,
hiylə pozan yolu,
Əzan
yolu, Ozan yolu,
Güldürüb ağlatdı bizi.
Körpə kimi bələklədi,
Hür oxuyub mələklədi,
Mənim işim fələklədi,
Gör necə aldatdı bizi.
Ağ, qaradı, qızıl rəngi,
Göy qurşağı gül çələngi.
Təbiətin öz ahəngi,
Özündən yaratdı bizi...
Cəlaləddin Budatoğlu Qafqaz dağlarının qoynunda elə bir söz qalası yaradır ki, doğma diyarın mənəvi varlığını yüz illər boyu hər cür təcavüzdən mühafizə edəcək, hər cür hədyanlara sinə gərəcək, dosta dost, düşmənə düşmən olmağın dədə-babalardan gələn dərslərini gələcəyə ötürəcək. Bu qala bizim qala...
Nizami
CƏFƏROV
525-ci qəzet.- 2019.- 7 dekabr.- S.19.