Nəsimi və İslam
AÇAR SÖZLƏR: İslam, Nəsimi, elm, din, haqq.
Görkəmli Azərbaycan şairi İmadəddin Nəsimi, uzun illər ədəbiyyatşünaslar və tarixçilər tərəfindən cəmiyyətə anadilli fəlsəfi şeirin banisi və eşq şairi kimi təqdim edilmişdir. Xüsusən, yetmiş illik sövet hakimiyyəti dövründə onun əsərlərinin əsas mahiyyəti yetərincə araşdırılmamış, hakim ideologiyasının təsiri ilə onun yaradıcılığı yanlış təbliğ edilmiş, özü isə cəmiyyətə ateist bir insan kimi təqdim edilmişdir. Rejimin siyasi ideologiyasının diktəsi ilə Nəsimi ideyası və sufizm qəsdən İslama qarşı qoyulmuş, onun yaradıcılığı isə irfana zidd elan edilmişdir.
Halbuki son dövrdə aparılmış araşdırmalar sübut etmişdir ki, onun yaradıcılığı nəinki İslama qarşı olmuş, elm və irfanla birləşərək dünya ədəbiyyatına Nəsimi dühasını bəxş etmişdir.
Ərəb dilindən tərcümədə "böyük və əhatəli bilik" mənasını verən irfan kəlməsi isə həyatın və insanlığın mahiyyəti, Allah-Təalanın varlığının və sifətlərinin təhlili haqqında bilik və düşüncələrin məcmusu anlamlarını ifadə etməkdədir. Çox zaman "irfan" sözü "təsəvvüf" kəlməsi ilə eyni mənada işlədilir. İrfan əməli və nəzəri olmaqla iki hissədən ibarətdir.
Əməli irfan insanın daxili aləmi ilə, onu əhatə edən xarici aləmlə və Allahla əlaqələrini, bunların qarşısında daşıdığı vəzifələri öyrənir. Nəzəri irfan isə Allah, aləm və insanın izahı ilə məşğuldur. Nəzəri irfan fəlsəfə və kəlam elmlərinə yaxındır, amma bunların da arasında bəzi fərqlər vardır. Məsələn, fəlsəfə və kəlam yalnız əqli prinsiplərə və metodlara əsaslanır. İrfanda isə kəşfə dayanan prinsip və metodlar əsas sayılır. Kəlam aliminin nəzərində həm Allah, həm də Allahdan qeyri şeylərin hamısı həqiqidir. Fərq bundadır ki, Allah "vacibül-vücud" (mövcudluğu heç bir səbəbdən asılı olmayan), Ondan savayı hər şey isə "mümkünül-vücud", yəni mövcudluqları ilkin səbəbdən asılıdır. Hər şey yalnız Allahın ad, sifət, iradə və təcəllasıdır, ondan başqa bir şey deyildir.
Anlaşıldığı kimi, İrfan elmin ana xəttini Allahı tanımaq və ona qovuşmaq təşkil edir ki, bu da, öz növbəsində qeyd edəcəyimiz dörd mərhələdən ibarətdir: Şəriət, Təriqət, Mərifət, Həqiqət.
Mərhələ isə öz növbəsində - Tələb, Eşq, Mərifət, İstiğna, Tövhid, Heyrət və Fəna kimi yeddi pillədən ibarətdir. Nəsimi yaradıcılığını isə heç şübhəsiz, bu qeyd etdiyimiz yeddi xüsus təşkil etmişdir.
Sufizm isə irfana əsaslanan İslama bağlı bir təriqət, bir cərəyandır. Sufi təfəkkürü insanı daima Allaha yaxınlaşdırır, onu kamillik mərtəbəsinə qaldıraraq Uca Yaradana qovuşdurur. Onlara görə ruhun məkanı yoxdur və o, dünyaya da sığmaz. İslamın izah elədiyi kimi, bəşər övladı ələst aləminə qalxaraq, Allaha qovuşmağa can atır. Sufi təsəvvüfündə Tanrıya gedən bulma, qovuşma yolu dörd mərhələdən başlayıb, qırx məqamda məqsədə - ruhla haqqın qovuşmağına, böyük buluşmaya gedən yoldur. Şəriət bu yolun başlanğıcı, həqiqət isə sonudur. Şəriət haqqın vahidliyini qəbul etməklə, İslamı qəbul etmək, həqiqət isə Tanrıya qovuşmaqdır.
XI əsrin sonu XII əsrin əvvəllərində yaşamış İslam dünyasının görkəmli mütəfəkkiri, teoloqu, filosofu və sufi alimlərindən olan Əbu Hamid əl-Qəzali Şəriətlə bağlı fikirlərini belə dilə gətirmişdir: "Şəriətə hamı əməl edə bilər, əsl çətin yol təriqətdir".
Lakin Nəsimi yaradıcılığı fərqli fikirlərinə görə zamanında təqiblərə məruz qalmışdır. Şairin qəzəlləri onu sadə insanlara sevdirib rəğbətini qazandırsa da, hakim təbəqə, o cümlədən, dini təbəqəyə düşmən kəsdirmişdir. Hüseyin Bayqaranın vəziri Kəmaləddin Hüseyin "Aşiqlər məclisi" əsərində Nəsimi yaradıcılığına diqqət çəkərək qeyd etmişdir ki, Nəsiminin sözlərini başa düşmədilər, halbuki onun kəlmə və hərfləri incilər kimi kənara dağılırdı.
Anlaşıldığı kimi, Nəsiminin dünya görüşü və yaradıcılığı, həm zamanında, həm də çağımızda bilərəkdən düzgün araşdırılmamışdır. Bu səbəbdən Nəsiminın nəhəng yaradıcılığına qısa bir nəzər salacaq, poeziyasından gətirdiyimiz sitatlarla şairin İslam sevgisini, irfana bağlılığını göstərməyə çalışacağıq.
Ey könül, Mənsur ənəlhəqq söylədi,
Həqq idi, həqqi dedi, həqq söylədi.
Mərifət sirrini mütləq söylədi
Arif amənna-vəcəddəd söylədi.
Sözügedən beytə görə, Nəsimini Mənsur Hallacın özünə Allah deməsinə haqq qazandırmaqda qınayıb, kafirlikdə ittiham etmişlər. Ancaq sözün dərin mənalarından anlaşılır ki, burda fikir tamamilə başqadır. Nəsimi Mənsura "həqq idi" dedikdə ona heç də Allah demir, onun - düzgün, haqlı, dürüst olduğunu, həmişə həqiqəti dediyini göstərməyə çalışır.
İslamda haqqa, Allaha qovuşmağın pillələrindən biri də mərifətdir. Şair beytində: "Mərifət sirrini mütləq söylədi", - deməklə, Mənsurun Uca Yaradana qovuşmağın sirlərinə bələd olduğunu, İslamı bildiyini və onu sevdiyini göstərməyə çalışmışdır.
Şol meyi cəmi kim cəmidir anın günəş,
Şol ki, buyurmuş: "Və Səkahüm", nida.
Kim ki, bu meyxanəyə basdı qədəm
Bisərü pa oldu, nə sər, ya nə pa?
Şairin bu beytində isə şərab ilahi eşq mənasındadır, yəni mənim qəlbim Allah eşqi ilə doludur. Başsız, ayaqsız sözləri isə sufizmdə əlaqələrin kəsilməsidir. Meyxanə sözü isə, Tanrının hüzurudur. Nəsimi demək istəyir ki, ilahi eşqi içən hər kəs öz iradəsini Allaha təslim etməli, "başsız", "ayaqsız" olmalıdır. Özünü Allaha təslim etmək isə İslamın əsas şərtidir.
Cami-səfayı bizə sun, saqiya,
Kim susamış ol
mehə əhli-səfa.
Ey saqi, saf ürəkli
adamlar o şəraba susadıqları üçün,
saf şərabı bizə ver. Yəni ilahi eşq saf ürəklərdə,
mənəvi təmizliyi
olan qəlblərdə
ola bilər.
Bu fikrinin də,
İslami dəyərlərlə
üst-üstə düşdüyü
aydındır.
Tovhid içində nöqteyi-əşrarı
bulmuşam,
Sahibi-nəzər gərək ki,
bu halə xəbir ola.
Şair burda bütün sirlərin mənasını
tövhiddə tapdığını,
hər düşüncə
sahibinin dərk etməyin mümkünsüz
olduğunu bəyan etmişdir. Məlum olduğu kimi,
Tövhid dini bir termin olub,
Allahın bir, tək və vahidliyini ifadə etməkdədir.
Surətin lövhində endirdi
Kəlamı Cəbrayıl
Ey Camalın
həq kitabı, innəvü-şeyün-əçib.
Dinimizə görə, Allahın əmr və buyruqları Həzrət Məhəmmədə (s) vəhy
mələyi olan Cəbrayıl tərəfindən
çatdırılmışdır. Yuxarıda keçən
misralarda isə Nəsiminin İslamı necə yaxşı bilməsi bir daha özünü sübut etmişdir.
O, Kainatdakı bütün
gözəlliklər kimi,
sevgilisinin gözəlliyinin
də, Uca Yaradan tərəfindən
yaradıldığını bəyan etmiş, həmin gözəlliyi xəlq etmiş Xaliqin böyüklüyünə
mat-məəttəl qalaraq,
"doğurdan da qəribə işdir"
deyərək, Allahın
ucalığını vəsf
etmişdir.
Gün hüsnünə, xətm
oldu bu gün
dövrü-məlahət
Ey fitnələrin
xatəmi, şəqqül-qəmər
eylə.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz bu beytində isə Nəsimi özünü saxtakarlıqla
xatəm - yəni peyğəmbər elan edənlərə qarşı
üsyan qaldıraraq onların da, Həzrət Məhəmməd
(s) kimi möcüzə
göstərmələrini, ayı ikiyə bölməsini tələb
etmişdir.
(Dini mənbələrdə
qeyd edildiyinə görə, "şəqqül-qəmər"
hadisəsi (onun ayı ikiyə bölməsi) Allah Elçisinin
(s) göstərdiyi yüzlərlə
möcüzəsindən biri
olmuşdur).
Hər kişi kim,
əzəldə binəsib
oldu mənidən
Ayəti təfsirü kəlam, ana xəbər nə faidə?
Kim ki, əzəldən, mənadan, dərkdən, irfandan uzaqlaşırsa, yəni onun Allahı dərki yoxdursa, ona Quran ayətlərindən, təfsirdən,
ümumiyyətlə, Allahın
kəlamlarından xəbər
verməyin nə mənası var?
Nəsiminin poeziya sahəsindəki misilsiz istedadı və Hurufi cərəyanındakı üstün
mövqeyi ona bir çox ad və təxəllüslər
qazandırmışdır. Ona bu təxəllüslərinin yanında
Quran şairi adının
ehtiva edilməsi heç də mübaliğə olmazdı.
Belə ki, o, sözün əsl mənasında güclü bir Qurani-Kərim şairi olmuşdur. Çünki ona görə
öncəki Səmavi
kitablar təhrif olunmuş, hökmləri aradan qaldırılmışdır.
Haqq kitab kimi ancaq
"Fürqan", yəni
Quran qalmışdır:
Həqdürür, batil degil kim gökdən
endi Dörd Kitab;
Üçü mənsux oldu, şimdi həq degil Fürqanə sən.
Yaradıcılığının sonuncu səmavi kitabın təfsiri olduğunu iddia edən Nəsimiyə görə,
nəzmlə yazılmış
qeyd edəcəyimiz bu şeiri Quran-Kərimin Nur surəsinin 35-ci ayəsini
- "Allah göylərin və
yerin nurudur..." şərh etməkdədir:
Nəzmi
Nəsiminin yəqin Allahi nurun şərhidür,
Ol nuru hər kim bilmədi, həqdən nəsibi nar imiş.
Anlaşıldığı kimi, şair yuxarıda qeyd etdiyimiz bu beytində
O nuru bilməyənin
nəsibinin Cəhənnəm
alovu olmasına diqqət çəkmişdir.
Göstərilən beytlərdən bir daha belə anlaşılır ki, Nəsimidə Sonuncu səmavi kitaba, onun təfsirinə nə qədər böyük qiymət verilmişdir.
Ümumiyyətlə, onun fikrinə görə ayələri,
Allahın kəlamlarını
anlamayan insan mənadan uzaqdır. O, bu fikirlərini qeyd edəcəyimiz aşağıdakı
beytlərdə belə
ifadə etmişdir:
Münkirin iqrarı yoxdur həqqə, ey sahibnəzər.
Həqqə iqrar eylə sən, münkirdən iqrar istəmə.
Qeyd edəcəyimiz
beytlərdən bir daha bəlli olur ki, Nəsimi
yaradıcılığında Uca Yaradandan, ona imandan kənarlaşma
yoxdur. Əksinə, onun dünya
görüşünün, poeziyasının əsasını
İslam və Allah sevgisi təşkil etmişdir. Qeyd edəcəyimiz bu beytlərdə isə Nəsiminin İslam dininə sadiqliyi tam açıqlığı ilə
özünü büruzə
vermişdir:
Qaziyə
nəsnə verməriz
rüşvət üçün
bu dəvidə
Qaziyi həqq
qatında çün
adil imiş şühudumuz.
Mau məindən ey fəqih, əsrəyübən
iki denə
Çünki yeganədəndür farid
ilə vürudumuz.
Su gətirənimiz də,
gələn suyumuz da, o yeganədəndir.
İslam inancına görə, Qiyamət günündə
mələklər, o cümlədən,
insanın bütün
əzaları - gözləri,
qulaqları, əlləri
və ayaqları onun əleyhinə şahidlik edəcəklər. Nəsimi də
bu inancdan yola çıxaraq belə dürüst şahidlərin olacağı
təqdirdə, qazıya
rüşvət verməyin
mənasız olmasına
diqqət çəkmiş,
"Haqq qazi" sözü ilə isə, Allahın ədalətindən yüksək
ədalət olmadığını
vurğulamışdır.
Şairin axırıncı beytində
isə, su bədən, su gətirən isə, ruh anlamındadır. Belə
ki, insan vücudunun təqribən
70 faizi sudan
ibarətdir. Dahi şair bu beyti
ilə hələ zaman bəşər övladının yaradılış
formasına nəzər
salmış, onun sudan ibarət
olmasına diqqət çəkmişdir. Uca Yaradanın
vahidliyini bəyan edərək yaradılışımızın
məhz onun əsəri olduğunu bəyan etmişdir.
Zülfi
rüxsarini görməklik
üçün, Leyli
nahar,
Oxuram səbül
məsaini ilə
Quran, bəri gəl.
Bu beyti oxuyanda isə bəzi ədəbiyyatşünasların görkəmli şairə
qarşı nə qədər haqsız olduğu aşkar görünməkdədir. Yarının telini və çöhrəsini görmək
üçün, gecə-gündüz
fatihə - Quran oxuyan bir şəxsi necə allahsızlıqda
günahlandırmaq olar?
Misrada bəhs olunan "Səbül - məsaini" Quranın ilk surəsi olan yeddi ayəli fatihə surəsidir. Öz arzusuna çatmaq üçün, ümidini müqəddəs kitabımıza bağlayan, onun sahibindən nicat uman şəxsi necə küfürdə ittiham etmək, onu müsəlman adlandırmamaq olar?!
Uzun illər Nəsimini dərk etmədən, yaradıcılığının əsas mahiyyətini bilərəkdən və ya bilməyərəkdən anlamadan onun özünü "Tanrı" hesab etdiyini iddia etmişlər. Əsərlərində Allahın vahidliyini bu cür bəyan edərək varlığımızın məhz onun əsəri olduğunu vurğulayan belə bir şəxs heç özünü iddia edildiyi kimi "Tanrı" adlandırarmı?!
Ümumiyyətlə, Nəsimi
yaradıcılığına nəzər saldıqda görərik
ki, o, Qurani-Kərimi çox yaxşı tanıyan və onun elmlərinə bələd olan büyük bir mütəfəkkir olmuşdur.
Belə ki o, əsərlərində
Sonuncu səmavi kitabın 222 ayəsinə
iqtibas etmiş, 449 ayəyə
işarə vurmuş, 25 surənin
adını xatırlatmış, Quranda
barəsində bəhs edilən 7 məsələyə toxunmuşdur.
Səyyad
ARAN
Dini
Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsi sədrinin
birinci müavini
525-ci qəzet.- 2019.- 7 dekabr.- S.17.