Naxçıvanın şeir mühiti
"BÖLGƏLƏRDƏ
ƏDƏBİ HƏYAT" SİLSİLƏSİNDƏN
Dünya
xəritəsində "bir bənövşə
yarpağı qədər yeri olan" (Qasım Qasımzadə)
Azərbaycan bəşər mədəniyyəti tarixinə
elə sənətkarlar - söz ustaları bəxş
etmişdir ki, onların yaratdıqları əsərlər bu
gün də Şərqin və Qərbin bədii idrak sərhədlərini
dolaşmaqdadır.
Azərbaycan
ədəbiyyatı ayrı-ayrı mədəniyyət mərkəzlərinin
- ədəbi regionların çevrəsində yaransa da,
lakin bu ədəbi məkanları bütövlükdə
özündə birləşdirən böyük - ulu bir məkan
var - o da o taylı-bu taylı Azərbaycan və onun ədəbi-mədəni
sərvətləridir. Ona görə də bizdə ayrıca
Gəncə ədəbiyyatı, ayrıca Quba ədəbiyyatı,
ayrıca Təbriz ədəbiyyatı, ayrıca Şirvan ədəbiyyatı,
ayrıca Naxçıvan ədəbiyyatı
anlayışı yoxdur. Kiçik çaylar
böyük çaylara, o böyük çaylar da dənizə
qovuşduqları kimi, bölgələrdə yaranan ədəbiyyat
da böyük Azərbaycan ədəbiyyatının tərkib
hissəsinə çevrilir. Amma təbiətin
pozulmaz bir qanunu var - ən dərin dəryalar öz mənbəyini
çaylardan götürür, meşələr, ormanlar
ayrı-ayrı ağacların, quşların, bitki
örtüyünün vəhdətini özündə əks
etdirir, bunların biri olmazsa, ekoloji faciə baş verə bilər.
Çayları qorumaq, ağacdarı,
quşları hifz eləmək lazımdır ki, dəniz
qurumasın, meşələr öz gözəlliyini itirməsin.
Ədəbiyyata da bu meyarla yanaşsaq, bölgələrdə
yaranan ədəbiyyatı qorumaq, hifz eləmək
lazımdır. Çünki ədəbiyyat
təkcə Bakıda yaranmır.
Keçirəm əsas mövzuya. Naxçıvanda
ta qədimdən şeir mühiti çox qüvvətli olub.
Akademik İsa Həbibbəyli
"Nuhçıxandan-Naxçıvana" adlı
sanballı kitabında XIII əsrdən ta XXI əsrə qədər
Naxçıvan ədəbi mühiti, xüsusilə, burada
yaranan poeziya haqqında çox geniş icmallar, oçerklər
verib. Ancaq mən Naxçıvanın
müstəqillik illərindəki şeir mühiti barədə
mülahizələrimi sizə çatdırmaq istəyirəm.
1.
Naxçıvan mövzusu şairlərin şeirlərində
necə əks olunur?
Təbii ki, hər bir şair öz doğulduğu
torpağı, boya-başa çatdığı kəndi,
ata-ana ocağını unuda bilməz. Bu xüsusda
Azərbaycan poeziyasından yüzlərlə misallar gətirmək
olar. Amma Naxçıvana həsr olunan
şeirlər, poemalar bu sayın bəlkə də
yarısından çoxunu təşkil edir. Məncə, bu qədim diyarda elə bir şair
tapmaq olmaz ki, Naxçıvana şeir həsr etməsin.
Məsələn, 2009-cu ildə nəşr olunan və Muxtar
Respublikanın 85 illiyinə həsr edilmiş
"Dünyanın bəzəyi", 2015-ci ildə
çapdan çıxan "Xoş baharlı
Naxçıvanım" toplularında, həmçinin,
Naxçıvan ictimai-siyasi, ədəbi-bədii,
elmi-publisistik jurnalın 2016-cı ildə, 33-cü sayında
yüzdən artıq şairin Naxçıvana həsr
olunmuş şeirləri ilə tanış olduq. Mən bu
statistikadan əl çəkib (hərçənd ki, bu, tam
deyil) qayıdıram o suala: "Naxçıvan mövzusu
şairlərin şeirlərində necə əks olunur?"
Əlbəttə, bu yazıda hər bir
şairin Naxçıvana həsr edilmiş şeirlərindən
bircə-bircə söhbət açmağa imkan yoxdur. Amma bəzi misallara müraciət edəcəyəm.
Mən mərhum deməyə dilim gəlmədiyi
Elman Həbibin ayrı-ayrı şeirlərindən ibarət
"Naxçıvannamə"sində Naxçıvan
obrazını bütöv və tam gördüm. Bu "Naxçıvannamə"də
Naxçıvanın keçmişi, onun bu günü, tarix
boyu keçib gəldiyi yol, möhtəşəm abidələri,
Azərbaycana, Şərqə və dünyaya bəxş
etdiyi dahi sənətkarları, gözəl və bənzərsiz
təbiət mənzərələri əks olunub. Elman Həbibin "Torpağın
yaşıdı" lirik poeması haqqında da eyni fikri
söyləmək olar. Kəmalə Ağayevanın,
Vaqif Məmmədovun, Asim Yadigarın, Xanəli Kərimlinin,
Muxtar Qasımzadənin, Əbülfəz Muxtaroğlunun,
Əbülfəz Ülvinin, Ələsgər
Talıboğlunun şeirlərində də Naxçıvana
içəridən gələn və poeziya havasına
qarışan duyğularla üzləşirsən. Xüsusilə,
Validə Hüseynovanın yaradıcılığı ilə
tanış olmasam da, "Dünyanın bəzəyi"
antologiyasında onun Naxçıvana həsr etdiyi gözəl
bir şeirindən də misal gətirmək istəyirəm:
Burda
yamaclara yaxşı nəzər sal,
Sanki qayaları Fərhad oyubdur.
Al-əlvan rəngləri itməsin deyə.
Təbiət dağları çılpaq qoyubdur.
Bəlkə
də Bəhruzun fırçası düşüb,
Torpağı boyayıb əlvan xalı tək.
Qol-qola
tutublar uca qayalar,
Elə bil indicə yallı gedəcək.
Naxçıvan
mövzusundan söz açırıqsa,
Ulu öndər Heydər Əliyevə həsr olunan
şeirlər də bu mövzunun aparıcı bir xəttini təşkil
edir. Asim
Yadigarın kiçik bir şeirini misal gətirmək istəyirəm:
Tufanlar,
qasırğalar tüğyan edən zamanda,
Gəldi ulu öndərim Simurqun qanadında.
Sönmüş, donmuş, gül açdı
Naxçıvanda.
Gözümüzün
işığı, nuru, ziyası gəldi,
Anam Azərbaycanın
Heydər dühası gəldi!
Mən bu Naxçıvan mövzusunu Kəmalə Nəsrinin
bir şeiri ilə sona çatdırıram. Bu şairəni
mən bircə şeirinə görə tanımışam.
"Gəmilər gəlməz
Naxçıvana". Doğrudan da
Naxçıvanda dəniz yoxdu və təbii ki, ora gəmilər
yol ala bilməz. Çünki qədim
odlar diyarı Naxçıvan, bizim bildiyimiz kimi, ən
çox dağlardan, qayalardan ibarətdir. Amma poeziya -
sözə ehya verən, yoxdan sözü var eləyən bu
sehrli qüvvə real təsəvvürlərimizi bir andaca dəyişə
bilər və gözlərimizin qarşısında
poeziyanın yaratdığı bir dəniz canlanar:
Dağlar
dalğa-dalğa dənizə bənzər,
dağların başında buludlar gəzər-
bəyaş felkənlərə bənzər:
ilanlar
sürünər
boz torpaqlarında
balıqlar kimi,
Duzlağın
tamı var
Dənizin şor sularında.
Bu şeirə assosiativ şeir də demək olar,
çünki dəniz və dağ, dəniz və torpaq
bir-birilə reallıq baxımından yaxın
anlayışlar deyil. Amma poeziya onları "birləşdirir".
Sənətin mahiyyəti obrazlı təfəkkürlə
bağlıdır, assosiativ təfəkkür elə
obrazlı təfəkkürdən doğur, ancaq obrazlı təfəkkürdən
fərqli olaraq burada mürəkkəb ümumiləşdirmələr
diqqəti cəlb edir, bir-birilə əlaqəsi olmayan ya zəif
olan məfhumları xüsusi intuitsiya ilə "birləşdirə"
bilir.
2.
Naxçıvanın təbiəti, özünəməxsus
gözəllikləri və koloriti.
Bu mövzu da Naxçıvanda yaşayan şairlərin
yaradıcılığında mühüm yer tutur. Əlbəttə,
Xalq şairlərimiz Hüseyn Arifin, Məmməd Arazın,
Musa Yaqubun bu şairlərə təsiri böyükdür.
Heç şübhəsiz, təbiət
mövzusunu təkcə peyzaj xarakterli şeirlərlə məhdudlaşdırmaq
olmaz. Azərbaycan poeziyası təbiətin
sırf tərənnümü motivi ilə yanaşı, təbiət-insan,
təbiət-cəmiyyət paralellərinə də meyl edir və
bu meyl, bu istiqamət keçən əsrin 60-cı illərindən
başlayaraq ön sıraya keçdi. Xatırlayaq
Bəxtiyar Vahabzadənin "Gəl, ana təbiət",
Hüseyn Arifin "Təbiət düşünür",
Musa Yaqubun "Yaxşı ki, sən varsan" şeirlərini.
Sənət sirlərinə, estetik zövqə təbiətdən
gələn saf gözəlliyi alman filosofu Kant belə qiymətləndirib:
"Nəcib, yaxud gözəl sadəlik özündə təbiətin
möhürünü daşıyır". Mən
bu sadəliyi Naxçıvanda yaşayan şairlərin
şeirlərində də izlədim.
Duman
yalmanına yatıb dağların
Oxşayır ruhunu meh nəfəsiylə.
Kirpiyi
şəbnəmli tər çmçəkləri
Oyadır bulaqlar zümzüməsilə.
Qayanın
çınqılolı əiəklərində
Oxuyur kəkliklər xoş avazıyla.
Şəbqəmdən
yoğrulan dağ gölləri də
Nazlanır yaşılğaş sonalarıyla.
Bir
çiçək ətri də Vətən ətridir,
O
duyğu qəlbinə sığılsa əgər.
Onda
görərsən ki, babalar haqmış
Bu torpaq uğrunda ölməyə dəyər.
Bu, Xanəli Kərimlinin şeiridir. İlk
misralarda təbiətə romantik baxış və sonda təbiəti
Vətən kimi sevmək duyğusu əks olunur. Deyim ki, Xanəli Kərimlinin şeirlərində
ilin fəsillərinin, xüsusilə payızın təsviri
orijinal təşbihlərlə, metaforalarla diqqəti cəlb
edir.
Mən Naxçıvanın tarixi abidələrinin,
qalalarının, dağlarının poetik təsvirini Muxtar
Qasımzadənin "Günçıxandan gəlirəm"
şeirlər kitabındakı silsilə şeirlərdə
izlədim.
Baxın: "Haçadağ", "Gəmiqaya",
"Əshabi-kəhf", "Çalxanqaya",
"Əlincə", "Köhnə qala haqqında ballada",
"Xaraba Gilan", "Gülüstan", "Xanəgah",
"Zorxana", "Buzxana" şeirləri
Naxçıvan tarixinin bədii təcəssümü
deyilmi? Naxçıvanın tarixi abidələri
haqqında heç təsəvvürü olmayan adamlara, ya da
xarici turistlərə bu şeirlər oxunsa, çox bilgilənərlər.
3. Sevgi
mövzusu.
Azərbaycan poeziyasını sevgi şeirləri olmadan təsəvvür
etmək mümkün deyil. Nizamidən, Füzulidən,
Nəsimidən, Xətaidən, Nəbatidən, Vaqifdən,
Seyid Əzimdən, Əlağa Vahiddən, Səməd
Vurğundan ta bu günün ən gənc şairlərinə
qədər hamı eşqin, məhəbbətin tərənnümçüsü
və əsiri olublar. "Ya rəb, bəlayi
eşq ilə qıl aşina məni, Bir dəm bəlayi
eşqdən etmə cüda məni" (Füzuli), "Mənim
tanrım gözəllikdir, sevgidir" (H.Cavid). Və müasir Azərbaycan poeziyasında ən
gözəl sevgi şeirlərində Füzuli
ölçü meyarına çevrilib və ən gözəl
sevgi şeirlərində Füzulidən bir dad, bir duz
vardır. Ancaq burada bir fərqi qeyd etməliyəm: Zahirən
heç nə dəyişilməyib. Məhəbbət
Füzulidə olduğu kimi, bir çox şeirlərdə
yenə də ən ali, müqəddəs
bir hiss kimi tərənnüm olunur. Lakin zaman dəyişdiyi
kimi, insanın sevgiyə münasibəti də yeni
çalarlarla diqqəti cəlb edir. İndi
orta əsr klassik poeziyasındakı romantikanı daha çox
real hissi münasibətlər əvəz edir. Sevgi, eşq romantikası aya, ulduzlaracan gedib
çatırdı, məsələn, "Deyil bihudə gər
yağsa fələkdən başıma daşlar, Binasın
tişeyi-ahımla viran etdiyimdəndir" (Füzuli). Amma indiki sevgi şeirlərində daha çox
"sən və mən" sırf şəxsi münasibətlər
ön plana çıxır. Hətta bazar
münasibətlərinin də sevgi şeirlərində izini
görürəm. Bununla bahəm, sevgi
şeirlərində yenə Füzulidən bir dad, bir duz var.
Təfərrüata varmadan qısaca Naxçıvanda
yaşayan şairlərin yaradıcılığında sevgi
mövzusunu izləyək. Naxçıvanda
yaşayan şairlər arasında ən çox sevgi
şeiri yazan Əbülfəz Ülvidir. Onun
şeirlərində səmimi hisslər, daha doğrusu,
yaşanılan hisslər yetərincədir. "Mən dünyaya sənə görə gəlmişəm,
Əllərimi ətəyindən üzmə gəl" - bu
misra Əbülfəz Ülvıinin sevgi şeirlərinin məğzini
ifadə edir, - desəm, yanılmaram. "Elə
sev, damarda coşdursun qanı", yaxud "Sevgi ömrümüzə
qızıl ilmədir" misraları da həmçinin.
Çoxdur eşqi dəyərləndirən belə
misralar. Amma Əbülfəz Ülvinin
sevgi şeirlərində məhz bu günün real hisslərlə
yaşayan müasir bir aşiqin etirafları səslənir.
Və bu etiraflarda bədbinlikdən çox,
nikbinlik duyulur.
Elxan Yurdoğlunun sevgi şeirləri mənə ona
görə xoş gəldi ki, o, intizarın,
ayrılığın və tənhalığın poetik rəsmlərini
çəkir, bu rəsmlərdə ayrı-ayrı orijinal təşbehlər
- cizgilərlə qarşılaşırsan.
Səsini
eşidəndə rənglər düşür yadıma,
Söylə, sevirəm səni.
Bir az yağış kimisən, bir az meh
olmağın var,
Yasəmən çiçəyində təzə
şeh olmağın var.
Tükənməz
sevgin ilə şahənşah olmağın var,
Payla, sevirəm səni.
Bir dəfə
de - son dəfə, yum gözünü qu kimi,
Dadına
baxmadığın əlçatmaz arzu kimi
Söylə, sevirəm səni.
Ayrılıq
küçəsində bir ev, o evdə
"tənhalıqdan ağrıyır bir qadın bədəni".
"Bayırda narın bir yağış.
Duyğular yağışın səsinə
çırpar özünü, Duyğular pəncərə
şüşəsində naxış" - o təhna
qadının faciəsini nəql edir. Darıxmaq
haqqında belə deyir: "Adam ancaq darıxanda səmimi
olur. Darıxmaq çıxarır atır
içindən bütün saxtalıqları Özü olur
hamı darıxanda". Darıxmaq barədə
çoxlu şeirlər oxusam da, Elxan Yurdoğlunun "Bəzən
sevmədiyi üçün də darıxmalı adam" şeiri təzəliyi ilə
seçilir. Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, təkcə
sevgi şeirlərində deyil, digər şeirlərində də
Elxan Yurdoğlu müasir şeir təfəkkürünə
yiyələndiyini sübut edir.
Hüseyn Bağıroğlunun sevgi şeirlərində
də ənənəvi sevgi şeirlərindən fərqli məqamlar
diqqəti cəlb edir.
Ömür
bir an kimi gəlib keçsə də,
Sevgi əbədidir sevənlər üçün.
Çöllərdə
bir Məcnun külək oxuyur,
Bağlarda bir Leyli çiçək qoxuyur.
Sevib həzin-həzin
ürək oxuyur,
Sevgi bir nəğmədir sevənlər
üçün.
Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, Hüseyn
Bağıroğlunun şeirlərində orijinal deyim tərzi,
özünəməxsus ifadə çalarları ilə
qarşılaşırıq. Hüseyn
"Yurdum" şeirində ənənəvi mövzuya
poetik çalarlar qata bilir. Yazır ki: "Mənim
şəhid-şəhid azalan yurdum, Sevinci qəmindən az
olan yurdum". Məna misranın içindədir.
Şəhidlər çoxaldıqca yurd bu
amansız itkilərdən azalır. Başqa bir
şeirində: "Adam kölgəsinə səsləmə
mənim, ağac kölgəsində günüm xoş
keçir". Onun ən gözəl şeirlərindən
biri "Badam ağacının ağ çiçəkləri"dir:
Kimin sevgisidir belə gül açıb?!
Nəyin həsrətidir belə dil açıb?!
Bəlkə
Göy üzünə Yer könül açıb -
Badam
ağacının ağ çiçəkləri.
Günəşin
gül açan nurudu bəlkə,
Nənəmin
ağappaq ruhudu bəlkə,
Torpağın
işıqlı şeiridi bəlkə,
Badam
ağacının ağ çiçəkləri.
4. Ədəbi
tənqiddə uzun illərdir poeziya ilə bağlı məqalələrdə
"lirik qəhrəman", "lirik mən" ifadələri
işlənir. Şairlərin həm
özünüifadəsində, həm də təsvir etdikləri
insan olbrazlarında "lirik qəhrəman", ya "lirik mən"
təbii ki, şairin şeirdə ifadə etdiyi mənadan təcrid
edilmir. Altmışıncı illərdən
başlayaraq poeziyada şairin özünüifadəsi ön
plana çıxır, şair və dünya, şair və
zaman, şair və cəmiyyət, şair və təbiət
paralelləri "lirik mən"in moqoloqlarına
çevrilir. Beləliklə, "lirik mən"
Şair obrazında təcəssüm tapır. Bunu biz naxçıvanlı şairlərin şeirlərində
də izləyə bilərik. "Lirik mən"in
özünüifadəsi müxtəlif rakurslarda nəzərə
çarpır. Məsələn, böyük
şairimiz Məmməd Arazın hələ
altmışıncı illərdə qələmə
aldığı "Özümdən şikayət məktubu"
şeirində "Nə vaxt yazasıyam şah əsərimi,
İlk sözüm hardadır, Son sözüm harda"
misraları və ümumiyyətlə, şeirin sonuna qədər
şairin özünü ittihamla səslənən
misraları sırf "lirik mən"in monolru kimi
xatırlanır. Yeri gəlmişkən, burda
bir məqamı qeyd edim ki, Məmməd Arazın naxçıvanlı
şairlərə poetik təsiri çox güclüdür.
Naxçıvanlı şairlərin Məmməd
Araza həsr etdikləri şeirləri bir böyük toplu təşkil
edir. Təkcə ona həsr edilən
şeirlər deyil, həmçinin, sözü Məmməd
Araz kimi incələmək, poetik cazibəyə çevirmək
də naxçıvanlı şairlərin ustad dərslərini
necə mənimsədiklərini sübut edir.
Yenə "lirik mən" - Şair obrazı ifadəsinə
qayıdaq. Belə bir suala cavab verək ki, Şair obrazı
naxçıvanlı şairlərin şeirlərində necə
ifadə olunur. İbrahim Yusifoğlunun
şeirlərində deyərdim ki, "lirik mən" elə
onun özüdür. O, öz şair mənindən
söz açanda da, kədərini ifadə edəndə də,
"Mən çəkən dərdləri barı sən
çəkmə" deyəndə də, "Mənim
üçün qazılan məzar başında, Mən
özüm özümü ağlayan gördüm"
söyləyəndə də öz varlığından qopan
hıçqırıqları ifadə edir. Amma
onun şeirləri təkcə hıçqırıqdan, kədərli
notlardan ibarət deyil. Nikbin notlar daha
çoxdur. Ümumiyyətlə, Şair
obrazı çoxrəngli, çoxçalarlıdır.
Məsələn, Muxtar Qasımzadənin
"Avtoportret"ində həyatının keşməkeşlərindən
danışılırsa ("Özüm görünmədim
heç, şəkilim suya düşdü"), yaxud:
"Alışdım dərdlər çəkməyə,
Yurdda qürbətlər çəkməyə"
misralarında Dərdinə sığınırsa, amma əksər
şeirlərində nikbindir. Bu fikri-bu təzadı
ona görə xatırladıram ki, vaxtilə-sovet dönəmində
hər hansı şair kədərli şeir yazırdısa,
öz taleyindən, günündən-güzəranından
şikayətlənirdisə, tənqid hədəfinə
çevrilirdi. Amma unudulurdu ki, şair də insandır,
onun da kövrəlməyə, şikayət etməyə
haqqı var. Asim Yadigarın yazdığı kimi:
"şairlər kövrək olur". Amma
bununla biz şeirdə kədər, qəm, şikayət
motivlərinin ifrat həddə çatmağının əleyhinəyik.
Poeziya, şeir İşıq deməkdir və bu
İşıq nə qədər güclü olsa, həyatın
və insan ömrünün gözəlliklərini poetik
şəkildə əks etdirsə, daha gözəl
5. Nəhayət,
janr və sənətkarlıq xüsusiyyətləri
haqqında qısaca. Naxçıvanda
yaşayan şairlər üçün janr məhdudiyyəti
yoxdur. Ən çox heca şeiri, daha sonra
sərbəst şeir. Əruza da müraciət edənlər
az deyil. Qoşma, gəraylı,
bayatı, heca şeirinin müxtəlif bölgüləri, sərbəst
şeir nümunələri. Mən ucdantutma onların
bütün şeirlərinə əliyyül-əla demirəm,
orta və hətta zəif şeir nümunələri də az deyil. Misal gətirmək istəmirəm
və poetik axtarışların bəzi şairlərdə
çox zəif getdiyini deyirəm. Amma təbii
ki, sevindiyim anlar çox olur. Məsələn,
Ələsgər Nehrəmlinin cığalı təcnislər,
dodaqdəyməzlər, samit dodaqdəyməzlər qələmə
alması, özü də bu aşıq şeiri nümunələrində
uğur qazanması əlbəttə, sevindiricidir. Naxçıvanda yaşayan şairlərdən Asim
Yadigarın təxmisləri və qəzəlləri, Hacı
Firidun Süleymanoğlunun, Ələsgər Nehrəmlinin qəzəlləri
əruza meylin artdığını sübut edir.
İki sözüm qaldı. Birincisi: Naxçıvanda doğulan Kəmalə Ağayevanın, Hüseyn Razinin, Əliyar Yusiflinin, Elman Həbibin, Vaqif Məmmədovun ölümünə təəssüflənirəm. Allah onların ruhunu şad eləsin - deyirəm.
İkincisi: bu
çıxışımda əslən
naxçıvanlı olub Bakıda yaşayan Zeynal Vəfanın,
Ramiq Muxtarın, Rafiq Odayın, Nizami Muradoğlunun, Ələsgər
Talıboğlunun, Sərvər Məsumun, Sərdar
Zeynalın, Aləmzar Sadiqqızının, Asif Asimanın
yaradıcılığından söz açmadım.
"Naxçıvanın şeir mühiti" (1950-2000-ci illər)
kimi düşündüyüm kitabda bu boşluğu aradan
qaldıra bilərəm.
Vaqif YUSİFLİ
Filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.-
2019.- 11 dekabr.- S.20;21.