Məhəmməd Hadi
yaradıcılığında mənsur şeir örnəkləri
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin Sərəncamı
ilə 140 illiyi qeyd olunan mütəfəkkir
şair-publisist Məhəmməd Hadinin ideya-bədii mükəmməlliyi
ilə səciyyələnən şeirləri, poemaları,
aktual mövzulu məqalələri bu gün də öz dəyərini
saxlamaqdadır.
Ustad sənətkar Azərbaycan ədəbiyyatında mənsur
şeir janrının təşəkkülündə də
xüsusi xidmətlər göstərib. Məhəmməd
Hadinin 1908-ci ildə Bakıda "Kaspi" mətbəəsində
çap olunmuş "Firdovsi-ilhamat" kitabının
221-232-ci səhifələrində
"Düşündüklərim" başlığı
altında verilmiş mənsur şeirləri ədəbiyyatımızda
bu janrın ilk nümunələridir. Müəllif
özü də bunları "mənsur şeirlər"
adlandırıb.
Mütəfəkkir ədibin
yaradıcılığı üçün səciyyəvi
olan humanizm konsepsiyasının fəlsəfi aspektdə təqdimi,
fərdi romantik duyğularla bəşəri düşüncənin
üzvi vəhdəti, dünya kədəri problemi və digər
keyfiyyətlər mənsur şeirlərdə də aşkar
görünür. Mənsur şeirlər silsiləsinin əvvəlində
müəllif bir klubda ziyafətdə olduğunu, az sonra məclisdə
sıxıldığını, salonun bir kənarına
çəkilərək düşüncələrə, xəyallara
daldığını təsvir edir. Olub-keçənlər
və gələcək, həyat və ölüm, insan və
zaman barədəki düşüncələr müəllif
tərəfindən fəlsəfi-romantik səpkidə qələmə
alınıb. Onu da deyək ki,
düşüncələrin əksəriyyəti məhəbbət
mövzusu fonunda dilə gətirilib. Elə
ilk mənsur şeirdən anlaşılır ki, M.Hadinin lirik
qəhrəmanı dərin məhəbbətlə sevir, lakin
eşqi cavabsız qalır, ona görə də dərdlidir, əlindəki
siqaradan qalxan mavi tüstünü qəlbindən
çıxan odlu aha bənzədir. Sarsıntılı
hisslərin və duyğuların emosional təqdimi lirik qəhrəmanın
sevdiyinin daşqəlbli, mərhəmətsiz olduğunu, onun ali məhəbbətini lazımınca dəyərləndirə
bilmədiyini nəzərə çatdırır: "Bən
tanıdığım o qəlb riqqət, şəfəqqət,
mərhəmət kimi hissiyyati-aliyyədən məhrum
yaradılmış bir səngparədir. Onda istedadi-mərhəmət
yoxdur... Fəqət nə yapayım ki, qəlbimə
qarşı tifiləm. Sənin
könlün əlində, mənim könlüm isə sənin
dilindədir, ey sənəm!"
Belə məqamlarda sevən aşiqin həmdəmi yenə
öz könlü olur. O könül ki, M.Hadinin "Düşündüklərim"
silsiləsindəki ayrı-ayrı mənsur şeirlərdə
müxtəlif kontekstlər əsasında bir-birindən fərqli
təşbeh və epitetlərlə təqdim olunur və bu təqdimlərin
hər biri ideya-estetik qayənin bədii-semantik
daşıyıcısı kimi üzə çıxır. Məsələn, bir yerdə "xəyali-həqiqətnəmunla
çocuqdan daha çocuq olan könlüm" ifadəsi
romantik qəlbin xəyallara inanmasını, uşaq kimi
saflığını mənalandırır. Başqa
bir məqamda isə ictimai mündəricə
qabarıqlaşır, müəllif eşq zəlzələsinin
sarsıtdığı, bərbad vəziyyətə
saldığı könlünü xarabazar olmuş Vətənə
bənzədərək yazır: "Zəlzəleyi-eşqinlə
vətənimizdən heç bir fərqi olmayan xarabazar
könlüm abad olmaq istərsə, yenə eşqinlə abad
və dilşad olur".
Şairin konrastlı duyğuları və deyimləri də
mənsur şeirlərə xüsusi bədii dəyər gətirmişdir. M.Hadinin lirik qəhrəmanı
sevdiyinə müraciətlə bildirir ki, "acı fəqanlarla
həlavətyab iztirab olan könlüm bu həqiqətə məzhər
olmuşdur. Məhəbbətinlə abad,
həm də bərbaddır". Aşiq sevdiyindən diqqət
görmədikdə könülə xitabın xarakteri də
dəyişir, qınaq notları ilə
çulğaşır: "Ey arsız, ey səfili-eşq
olan könlüm!" Lirik qəhrəmanın
istiqbala yönələn romantik ovqatı da mənsur şeirlərdən
birindəki müraciətdə müvafiq yer tutur.
"Qaranlıq dərununda" sıxılan aşiq arabir gələcəyə
ümidlə də baxır, nikbin duyğular mühitində xəyallanır:
"Ey əsrarəngiz qaranlıqlar ağuşunda
işıqlı əməllər, ümidlər bəsləyən
könlüm!" Belə təbəddülatlı,
sarsıntılı halların, əzablı gerçəkliklə
gələcəyə qanadlanan ümidli xəyalların
ağuşunda çırpınan könül
böhranlı, şaşqın hallara da düşür:
"Ey kəndi əlində şaşan könlüm! Tərifə
sığmayan bir cəfakarın məczubu bulunan
könlüm! Onun vəfası ilə sənin
parlaq əməllərin şu əvalimə uçdular.
Sən də o yari-şivəkarı salıver
uçsun. Qəfəsə
düşmüş bir quşcuğazın
çarpıntısı daima məni rahatsız ediyor".
Ən müxtəlif duyğuların, rəngarəng və
emosional hisslərin məkanı olan könülə edilən
bu cür lirik müraciətlər ötəri üztutmalar
deyil. M.Hadi mənsur şeirlərdə bunların hər
birini doğuran məqamları, yaşantıları təsirli
dillə canlandırmış, cavabsız bir eşqin acı
taleyinin oyatdığı təəssüratı bədii
müstəviyə gətirmişdir.
Mənsur şeirlərdə bir çox ciddi ictimai-fəlsəfi
mətləblər sevgi motivi zəminində öz yozumunu
tapmışdır. M.Hadi, ilk növbədə, amal və vəfa
anlayışlarına fəlsəfi-romantik münasibətini
lirik boyalarla açıqlayır, bəşər
övladı, cəmiyyət həyatı üçün
onların mühüm dəyərini vurğulayır:
"Amal, vəfa deyilən şu iki zadeyi-lətafət, iki məxluqi-lətif
surətinə təməssül edib, kəsafəti-bəşəriyyədən
xali bulunan cahani-safiyyətdə istədikləri kimi
qonuşur, aydın bir surətdə yekdigərinə
elani-eşq və məhəbbət edə bilərlər". Romantik ədib
vurğulayır ki, insan böyük amallar ardınca getməli,
bu yolda vəfasızılıq etməməlidir. Yəni amal
kölgə kimi qaçıb uzaqlaşmaq istəsə də,
ona çatmaq istəyən insan vəfa göstərməli,
çətinliklərdən qorxmamalıdır: "Amal nədir? Bir sayeyi-gürizan.
Üzərinə atıldıqca uzaqlara
qaçır. İnsanlar istiğna
göstərən şeyə təbii aşiq olduqlarından
amalı, şu sayeyi-pərtövnümayı təqibdən
usanmayırlar". Mənsur şeirlərdə
romantizmin təbiətinə uyğun olaraq həqiqət məfhumu da amal
və xəyal kontekstində mənalandırılır:
"Həqiqət nədir? İnsanlara həyatı
gözəl göstərmək üçün sırf bir xəyali-həqiqətpərvər".
Xəyali həqiqəti və mövhumi amalı
"dünyanın iki ziiqtidar hökmdarı" sayan M.Hadi
eyni zamanda xəyallardakı şirin həqiqətlərin
gerçəkləşmədiyini də kədərlə dilə
gətirirdi: "Nerədə həqiqəti-müxəyyilə,
nerədə amali-mövhumə? Yazıq xəyalı həqiqət
... şəklində görənlərə! Günah
olsun anlaya-anlaya kəndilərini anlamazlığa qoyanlara.
Amal, amal, yəni bir məxluqi-müxəyyəl".
Həyatda
səadətin mümkünsüzlüyünü təəssüflə
nəzərə çatdıran romantik sənətkar
gerçəkliyin "həqiqət vüsalından artıq
xəyal vüsalının dadlı olduğunu" yazır və əlavə
edir: "Ləzzət vüsalda deyil, xəyal
vüsaldadır". Romantik ədiblər, o
cümlədən də, M.Hadi gerçəkliyin faciələrindən
çox yazırdılar. Həyatın
acı həqiqətlərinin təsvirinə tez-tez üz
tuturdular.
Bəşər
övladının xoşbəxt gələcəyi barədə
xəyallar bəsləyən M.Hadi "hürriyyət, bərabərlik,
həqiqət" məfhumlarına xüsusi önəm
verir, hürriyyəti bütün insanlar üçqn əsl
gözəllik sayır, zaman-zaman
humanist dahilərin söz açdığı elə
bir cahan arzulayır ki, orada hürriyyətin qanad açan
quşlarını məhv edəcək
ədalətsiz daşlar, zülm oxları, istibdad olmasın:
"O cahanlarda tayiri-büləndpərvazi-hürriyyətin əcinnəyi-safiyyəyi-lahutiyyəsini
qıracaq nə səngi-bidad və nə də tiri-zülm və
istibdad vardır. O cahanların ərzinə, səmasına
yazılan parlaq xətlər-hürriyyət, müsavat, həqiqət
kəlamatından ibarətdir... Zatən
hürriyyət təcəssüm edərsə, əhsəni-məxluqat
olmazmı? O cahanlar dahilərin əflak idrakı məsəlla
fəshətabad, şairlərin xəyalı kimi ali, dilbərlərin istiğnası qədər
layətənahidir".
M.Hadinin mənsur şeirlərində həyat və
ölüm barədə lirik-fəlsəfi fikirlər də
mühüm yer tutur. Bu həyatda əzablı ömür yaşayan,
"işıqlı cahanı qaranlıq məzarə dönən"
lirik qəhrəmanın ölüm və axirət barədəki
düşüncələri həm onun fəlsəfi
mühakimələri kimi maraq doğurur, həm də sevgidəki
sabitqədəmliyini, məhəbbətinə bu dünyada da,
axirətdə də sadiq qalacağını bir daha göstərir:
"Ah! Sevdiciyim! İkimiz də qərargahi-əbədiyyətə
çəkiləcəyiz. Naz və nemət
içində bəslənən nazik bədənlərimiz
arayişi-xaki-məzar olacaqdır. Aqibət
torpaq olacağız. Bən xaliq olsaydım, nə o
gözəlliyi səndən alar və nə də şu nur
kimi vücudunu qara torpaqlara düşürməyə
qıyardım... Qorxma, ey vəfasız! İşıqlı
dünyada sən bəni buraxmaqla cahanı bana qaranlıq məzar
etdin. Bən səni o cahani-müzəlləmdə
yalnız buraxmam".
Alovlu qəlbini çırağa çevirib sevdiyinin məzarını
işıqlandırmaq istəyən aşiq onu da anlayır
ki, hər şey - yaxşı da, pis də, onların
anlaşılması, düşünülməsi də bu
dünyadadır, ölüm hər şeyin sükunəti və
əbədi yuxudur. Bütün bunların ardınca M.Hadi yenə
üstünlüyü həyata, canlı mühitə verir,
yaşamaq eşqinin gözəlliyindən danışır,
bildirir ki, əgər insanlar həmişə ancaq
ömrün sonunun fani olduğunu düşünsəydilər,
hamı ruhdan düşər, kimsə bir amal ardınca getməzdi,
"dünya bir tətilgahi-ümumi olurdu". Deməli,
şair bütün əzablarına,
ağrı-acılarına baxmayaraq, son nəticədə yenə
də üstünlüyü həyata verir, hər anı xəzinələrdən
dəyərli olan həyatın qədrini bilməyə
çağırır: "Hər saniyəsi yüz min gəncinələrə
müadil bulunan ömrü-bahadarımızın hər ləmhəsindən
istifadə edəlim. Mənfəət verib, mənfəət
alalım. Mənayi-həyat nədir?
- İfadə, istifadə. Başqası
varsa, göstər, baxalım!"
Bakıda çıxan "Tərəqqi" qəzetinin
1 aprel 1909-cu il tarixli sayında M.Hadinin "Aydınlıq gecə"
adlı daha bir mənsur şeirinə rast gəlirik. Bu əsərdə
müəllif səmada Ayın (Qəmərin) parlaq
işıq saçmasından, sonra isə batmasından
söz açır, lakin buna təəssüflənmir.
Çünki M.Hadi azadlığın əbədi nur saçan
Ayına məftundur: "Bunların nuru müvəqqəti
olduğunu bildiyimdən qəmərin üfuluna çox da təəssüf
etməmişdim. Çünki müvəqqəti
parlayıb sönən həqiqət şayani-məhəbbət
deyildir. Mənim sevdiyim, layiqi-pərəstiş
gördüyüm bir dilbər gündən-günə təzyidi-nur
edərək qocaldıqca cavanlaşmalıdır, işlədikcə
kəskin olmalıdır. O nədir? Bilirmisiniz?
Hürriyyətin parlaq qəməri! Ey qəməri-hürriyyət!
Mən səni istərəm, sevirəm".
M.Hadinin
Bakıda çıxan "Səda" qəzetinin 21 yanvar
1910-cu il tarixli sayında
"Düşünmüşdüm" rubrikasında dərc
etdirdiyi "Duman süpürgəsi" adlı əsəri
də dərin ictimai mündəricəsi və bədii-emosional
gücü ilə seçilir. Müəllif
yazır ki, Türkiyə qəzetlərinin birində bir
ingilis ixtiraçısının gəmilərin hərəkətinə
mane olan dumanı dağıtmaq üçün "Duman
süpürgəsi" adlı alət icad etdiyini oxuyub.
Şərq "ixtiraçılarının" isə ancaq
xalqı avamlıqda saxlayan vasitələr icad etdiklərini kədərlə
sadalayan azadlıqsevər ədib bu düşüncələrin
sonunda arzu edir ki, kaş Şərqin cəhalət, xurafat
dumanını aradan qaldıra biləcək belə bir alət
də ixtira olunaydı: "Öylə bir alət ki, Şərqilərin
afaqi-idrakını dumanlatmış o xürafələri, o
xüliya sislərini birdən-birə süpürsəydi, biz
də istiqbalı görsəydik, səfineyi-həyatımızı
sahili-salamata çıxarmağa müvəffəq
olardıq... Böylə bir aləti-xüliyanın
icadını Şərqilərin idrak siyahısı
üçün bütün mövcudiyyətim ilə təmənna
edirəm... Mən böylə
düşünmüşdüm. Siz də
başqasını düşününüz!" Göründüyü kimi, hər iki əsərdə
müəllifin hürriyyət, istiqlal və tərəqqi barədə
romantik arzuları öz bədii ifadəsini tapıb.
Məhəmməd Hadinin mənsur şeirləri ədəbiyyatımzda bu janrın ilk nümunələri kimi mühüm əhəmiyyətə malikdir. Uğurlu yaradıcılıq axtarışları aparan ədib ədəbiyyatımızda mənsur şeirin gələcək nümunələrində sabitləşib aparıcı keyfiyyətə çevrilən bir sıra istiqamətlərin də əsasını qoydu. Mənsur şeir daxilində normativ poeziya örnəklərinin verilməsi və bu mənzum parçaların ideya-bədii arxitektonika ilə üzvi surətdə bağlanması, ənənəvi nəsr üslubundan fərqli olaraq söz sırasının pozulması (inversiya), ahəngdarlıq, lirizmin dərinliyi, emosionallıq, fəlsəfi vüsət, hadisəçiliyin yox, yaşantının, hissiyyatın, duyğu-düşüncənin təqdimi və s. məziyyətlər bu qəbildəndir. Müəllifin işlətdiyi təkrirlər, təşbeh və epitetlər, simvolika, xüsusən təbiət fonunda gerçəkləşən rəmzlər də buraya əlavə olunmalıdır.
Hüseyn HƏŞİMLİ
AMEA Naxçıvan Bölməsi İncəsənət, Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun direktor müavini, Əməkdar elm xadimi, professor
525-ci qəzet.- 2019.-
13 dekabr.- S.14.