Kitabxanalarda informasiya mədəniyyətinin
formalaşmasına dair ilk
monoqrafik əsər
Bugünlərdə Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası (AMEA) Məhəmməd
Füzuli adına
Əlyazmalar İnstitutunun
elmlər doktoru hazırlığı üzrə
dissertantı, tarix üzrə fəlsəfə
doktoru Adilə Abdullayevanın "Mədəni-tarixi
dəyərlər sistemində
informasiya mədəniyyəti
və kitabxanalar" adlı kitabı işıq üzü görüb.
İlk dəfə olaraq cəmiyyətdə informasiya
mədəniyyətinin formalaşdırılmasında,
cəmiyyətin maariflənməsində
xüsusi əhəmiyyət
kəsb edən kitabxanaların iştirakı
və əvəzsiz xidmətləri araşdırılan,
"Müasir elmi ədəbiyyat" seriyası
ilə nəşr edilmiş monoqrafiyanın elmi məsləhətçiləri
tarix üzrə elmlər doktoru, Bakı Dövlət Universitetinin fəxri professoru Abuzər Xələfov, AMEA Məhəmməd
Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun
elmi işlər üzrə direktor müavini, filologiya üzrə elmlər doktoru Aybəniz Əliyeva-Kəngərli, elmi
redaktoru AMEA Məhəmməd
Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun
şöbə müdiri,
tarix üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Cavid Cəfərov,
rəyçi Rusiya EA
Dövlət Kütləvi
Elmi-Texniki Kitabxanasının
aparıcı elmi işçisi, tarix üzrə elmlər doktoru, professor İrina Lizunovadır.
Qeyd etmək
lazımdır ki, informasiya mədəniyyətinin
formalaşdırılması problemi bugünkü Azərbaycan cəmiyyətində
çox aktual məsələ olduğu
üçün bu
problem müxtəlif sahələrin
mütəxəssisləri tərəfindən tədqiq
edilib. Lakin cəmiyyətdə informasiya mədəniyyətinin
formalaşdırılmasında kitabxanaların iştirakı
ilk dəfə bu monoqrafiyada araşdırılmış,
cəmiyyətin maariflənməsində
böyük əhəmiyyət
kəsb edən kitabxanaların bu prosesdə əvəzsiz xidmətləri tarixi aspektdə tədqiq olunub. Müəllif qarşısına qoyduğu
əsas məqsədə
nail olub, Azərbaycanda
informasiya mədəniyyəti
anlayışının yaranması
və formalaşmasından
başlayaraq onun müasir informasiyalaşdırılmış
cəmiyyətdə yeni
inkişaf mərhələlərinə
qədər keçdiyi
tarixi inkişaf yolunu müəyyənləşdirib,
cəmiyyət üzvlərinin
informasiya mədəniyyətinin
formalaşmasında kitabxanaların
rolunu və əhəmiyyətini, bu istiqamətdə kitabxanaların
fəaliyyətində baş
verən inkişaf meyllərini, yeni iş üsullarını
ümumiləşdirib, bu
sahədə qazanılmış
uğurları və mövcud problemləri aşkara çıxarmış,
problemlərin həlli
yollarını araşdırıb.
Monoqrafiya
ilə ilkin tanışlıq onu deməyə əsas verir ki, müəllif
bir çox mənbələrə müraciət
edib, araşdırılan
məsələləri müfəssəl
tədqiq etmək məqsədilə Azərbaycan,
rus və ingilis dillərində 127 adda zəngin elmi ədəbiyyatlardan bəhrələnmiş, əldə
etdiyi elmi nəticələri bir neçə bölmə və yarımbölmələrdə
təqdim edib.
"İnformasiya mədəniyyəti
və onun formalaşdırılması" adlı bölmədə mədəni-tarixi dəyərlər
sistemində informasiya
azadlığı və
informasiya təhlükəsizliyi
məsələlərindən bəhs edilmiş, informasiya mədəniyyəti
anlayışının məzmunu
və mahiyyəti, beynəlxalq müstəvidə
şərhi tarixi aspektdə təhlil edilib ümumiləşdirilmiş,
informasiya mədəniyyətinin
əsas komponentləri
və şəxsiyyətin
informasiya mədəniyyətinin
yüksəlməsinə təsir
edən başlıca
amillər tədqiq edilmişdir. İnformasiya mədəniyyətinin tarixən cəmiyyətdə
mövcud olmuş primitiv formadan informasiya inqilabları nəticəsində bu günə kimi keçdiyi müəyyən
tarixi mərhələlər
araşdırılmışdır.
Kitabda diqqəti cəlb edən məsələlərdən biri
də ilk dəfə olaraq informasiya mədəniyyəti ilə
yanaşı, bu gün aktuallıq kəsb edən "Rəqəmsal savadlılıq",
"İnternet savadlılığı",
"Media savadlılıq", "Şəbəkə savadlılığı"
kimi bir sıra anlayışların
da dünya alimlərinin yanaşmalarına
əsaslanaraq şərh
edilməsidir. Burada bir
sıra ölkələrdə
cəmiyyət üzvlərinin
maariflənməsinə, informasiyanı
düzgün qiymətləndirərək
ondan etik şəkildə istifadə
etməsinə xidmət
edən müxtəlif
informasiya mədəniyyəti
modelləri barədə
ətraflı məlumatlar
ilk dəfə olaraq elmi dövriyyəyə daxil edilmişdir. Haqlı olaraq tədqiqatçı informasiya
mədəniyyətinin formalaşması
və inkişafının
orta və ali məktəblərdə
xüsusilə faydalı
və zəruri olduğunu düşünərək
"Böyük 6-lar", "SCONUL-İnformasiya savadlılığının
7 sütunu", "Güclü
8-lik" kimi beynəlxalq
modelləri müfəssəl
şərh edib.
Monoqrafiyanın ikinci bölməsi "Azərbaycan kitabxanalarında
informasiya mədəniyyətinin
formalaşdırılmasının müasir vəziyyəti və perspektivlər" adlanır və burada Azərbaycan kitabxanalarında informasiya
mədəniyyətinin formalaşdırılmasının
müasir vəziyyəti
və perspektivləri
istiqamətində qiymətli
elmi təhlillər aparılıb, kitabxanalar informasiya mədəniyyətinin
formalaşmasının tarixi
mərhələlərində əsas vasitə kimi araşdırılıb.
Zənnimcə, monoqrafiyanın ən
mühüm məziyyətlərindən
biri Azərbaycan kitabxanalarında informasiya
mədəniyyətinin formalaşdırılması
vəziyyətini hərtərəfli
araşdırmaq məqsədilə
respublikanın mühüm
kitabxanalarından olan
Azərbaycan Milli Kitabxanası, AMEA-nın Mərkəzi Elmi kitabxanası, BDU-nun Elmi kitabxanası, "ADA" Universiteti
kitabxanası və eləcə də bir çox region: Gəncə, Şirvan, Mingəçevir, Quba, Qusar, Xaçmaz, Şəki, Qax, Ağdaş, Göyçay,
Ağsu, Hacıqabul
rayon Mərkəzləşdirilmiş Kitabxana Sistemlərinin əsas tədqiqat obyekti kimi seçilməsi
və əldə edilmiş elmi nəticələrin regionlardan
mərkəzə doğru
prinsipi ilə əhali arasında informasiya və rəqəmsal bərabərsizliyin
aradan qaldırılmasına
xidmət etməsidir.
Tarix üzrə fəlsəfə
doktoru Adilə Abdullayeva Azərbaycan cəmiyyətində oxucuların
informasiya mədəniyyətinin
səviyyəsini öyrənmək,
onların bugünkü
informasiya tələbatının
ödənilməsində və
gələcək elmi
fəaliyyətində kitabxanaların
bir elm, informasiya və mədəniyyət
müəssisəsi kimi
necə vasitəçilik
etdiyini müəyyənləşdirmək
və araşdırdığı
sahə üzrə
real nəticələr əldə
etmək üçün
sosioloji tədqiqat metodundan istifadə etmişdir. Monoqrafiyada Azərbaycan Milli
Kitabxanasının müxtəlif
tərkibli oxucuları
arasında keçirilmiş
anket sorğusunun nəticələri hərtərəfli
təhlil edilərək
3 illik zaman çərçivəsində diaqramlarla əks etdirilmişdir. Diaqramlardan
da aydın müşahidə etmək
olur ki, hər növbəti il əhalinin
informasiya mədəniyyəti
üzrə maariflənmə
səviyyəsi nisbətən
yüksəlmiş və
kitabxana etikası, sənədlərlə və
informasiya axtarış
sistemləri ilə, elektron verilənlər bazası və elektron resurslarla işləmək bacarıqları
qismən inkişaf etmişdir.
Müəllif oxucuların informasiya mədəniyyəti vərdişlərini
daha da inkişaf
etdirmək üçün
bu istiqamətdə kitabxanaların qarşısında
duran əsas vəzifələrə də
diqqəti yönəltmişdir. Təqdirəlayiq haldır ki, bu vəzifələrin həlli istiqamətində
irəli sürülmüş
təkliflər dünya
kitabxanalarının fəaliyyətinə
əsaslanmaqla Malayziya,
Rusiya, Türkiyə, Özbəkistan Milli Kitabxanalarının qabaqcıl
təcrübəsinə uyğun
şəkildə müəyyən
edilmişdir.
Sonda tədqiqatın
yekunu olaraq əldə edilən əsas elmi-nəzəri və təcrübi nəticələr göstərilmiş,
informasiya mədəniyyətinin
formalaşmasında kitabxanaların
daha fəal iştirakına və roluna dair tövsiyələr
verilmişdir. Burada vahid informasiya
mədəniyyəti konsepsiyasının
yaradılması, kitabxanaçıların
informasiya mədəniyyətinin
formalaşdırılması, reklam fəaliyyəti, PR üzrə ayrıca şöbənin və ya struktur bölmənin
təşkili, kitabxanalarda
informasiya mədəniyyəti
məsələlərinə dair milli resursların
hazırlanması və
s. üzrə təkliflər
təqdim edilmişdir.
Eyni zamanda, xaricidilli oxucular üçün kitabın rus və ingilis dillərində xülasəsi
də sonda təqdim edilmişdir.
Belə
dəyərli elmi tədqiqat əsərini
AMEA-nın M.Füzuli
adına Əlyazmalar İnstitutunun Azərbaycan
elminə, kitabxana işinin inkişafına,
eləcə də milli kitabxana-informasiya resurs bazasına növbəti çox mühüm və dəyərli töhfəsi
hesab etmək olar. Ümidvarıq ki, "Mədəni-tarixi
dəyərlər sistemində
informasiya mədəniyyəti
və kitabxanalar" adlı monoqrafiya kitabxanaların informasiya mədəniyyəti probleminin
öyrənilməsi istiqamətində
ilk elmi tədqiqat işi kimi bu
sahədə yeni-yeni elmi tədqiqatlara da yol açacaqdır.
Nadir
İsmayılov
BDU-nun
kafedra müdiri
525-ci qəzet.- 2019.-
13 dekabr.- S.8.