"O qadın"ın
yaşadıqları və yaşatdıqları
Əslində, həmin günün axşamında
teatrla bağlı başqa bir tədbirə
qatılacaqdım. Səhər işə gedərkən
fikrimdə həmin tədbir olsa da, yolda təsadüfən
bir elan gördüm.
Azərbaycan Dövlət Kukla Teatrının mətbuat
katibi Həmidə Rüstəmova eyni saatda baş tutacaq bir tamaşanın
premyerasından danışırdı. Bir binada iki
teatra qucaq açan sənət ocağıyla bağlı
bütün məlumatları qaçırmamağa
çalışdığımdan tələsik həmin
elanı da oxudum. Deyilirdi ki, axşam saat 19:00-da "O
qadın" tamaşasının premyerası olacaq. Və
ardınca əlavə edilirdi: "Tamaşa son vaxtlar qadın
qətllərinin artması, ailə-məişət
münaqişəsi zəminində daha çox onların zərər
çəkməsi, ən əsası kütləvi şəkildə
fiziki və mənəvi zorakılığa məruz
qalmalarına etiraz olaraq səhnələşdirilib.
Cəmiyyətdə ciddi narahatlıq doğuran bu məsələyə
etirazını səhnə vasitəsilə
çatdırmağa çalışan tamaşanın ideya
müəllifləri yazıçı-rejissor Səidə
Haqverdiyeva, kinotənqidçilər Sevda Sultanova və
Aygün Aslanlıdır.
Rejissor Günay Səttarın quruluş verdiyi
tamaşada rolları Ülviyyə Əliyeva, Ləman Mərrih
və Elgün Həmidov ifa ediblər.
Sənədli teatr üslubunda hazırlanan tamaşa
adından da göründüyü kimi real faktlar, zərərçəkmiş
qadınların həyat hekayələri əsasında səhnələşdirilib.
Birhissəli sosial-psixoloji mövzulu tamaşanın əsas
məqsədi qadınlar arasında maarifləndirmə işi
aparmaq, onlara məruz qaldıqları hər hansı
zorakılıq faktına qarşı hüquqi və psixoloji
dayaq nöqtəsini formalaşdırmaq və istənilən
halda pozulmuş hüquqlarını bərpa etməyə cəsarətləndirməkdir.
Tamaşada qadın hüquq müdafiəçisi Mehriban
Zeynalovanın qadın sığınacağında məskunlaşan
qadınların, eləcə də gender üzrə mütəxəssislərin
və psixoloqların videomüsahibələri də
nümayiş olunacaq.
Qeyd edək
ki, bu layihə Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
Azərbaycandakı nümayəndəliyinin Ailə, Qadın
və Uşaq Problemləri üzrə Dövlət Komitəsinin
qadınlara və qızlara qarşı zorakılığa
mübarizəyə həsr olunmuş fəallıq
kampaniyasına dəstəyini də ifadə edir".
Deməli, mərkəz Qadındır. Son zamanlar dünyada az qala üç xəbərdən ikisində
döyülməsi, öldürülməsi, şiddət
görməsiylə bağlı xəbərlər yer alan o
qadın. Sevindirici haldır ki, cəmiyyətimizdə
bu durumla bağlı bir "SOS" siqnalı verilir,
ayrı-ayrı qurumlar, təşkilatlar diqqəti məhz
bunun üzərinə çəkmək üçün
sosial layihələr həyata keçirir, fərqli vasitələrlə
şiddət görən qadınların səsi olmağa
çalışırlar. Deməli, hər zaman cəmiyyətin
problemlərinə biganə qalmayan, dövrlə, zamanla
ayaqlaşan Kukla Teatrı və onun kollektivi bu dəfə də
susmur, yenə də səsini çıxarıb mövqeyini
bildirəcək, özü də sənətin, mədəniyyətin
vasitəsiylə.
Hələ tamaşaya baxmadan onların seçdiyi bu
yolu alqışlayıram. Çünki bəzən
danışmaq, öyrətmək, anlatmaq,
qışqırmaq, tələb etmək, əmr vermək,
xahiş etmək, yalvarmaq heç bir nəticə vermir.
İnsanlar əgər istəmirlərsə,
bütün səslərə qulaqlarını qapayırlar.
Bu yerdə görüntü köməyə gəlir.
Kino, tamaşa, səhnəcik... İnsanlar
öz əməllərini, ya da başına gətirilənləri
əyani şəkildə görəndə sanki qəflət
yuxusundan ayılırlar. Beş
addımlığında başqasının
yaşadıqlarını öz içində, qəlbinin dərinliklərində
anlayıb narahat olmağa, nəyisə dəyişməyə,
o gördüklərindən olmadıqlarını sübut
etməyə çalışırlar. Əlbəttə,
bu, hər zaman belə olmur, amma çox zaman
görüntü gözlənilən nəticəni, ya da ən
azından ona yaxın effekti verir. Bütün bu
düşüncələr axşamkı planımı dəyişib
Kukla Teatrına yol almağıma səbəb oldu...
Altı
qadın, bir kişi...
Nəhayət,
deyilən vaxta az qalmış Kukla
Teatrındayam. Foyedə tanış simalar
bir-birini əvəz edir. Jurnalist,
yazıçı həmkarlar, rejissorlar, aktivistlər və
digərləri - hər kəs "O qadın"ı görməyə
gəlib. Diqqətimi çəkən isə
qadınların çoxluq təşkil etməsidir. Tamaşanın yaradıcı heyətinin
özündə də qadınlar çoxluq təşkil
edir. Ümumi götürsək, tamaşa üzərində
altı qadın, bir kişi
çalışıb. O qadınlardan dördünü
artıq foyedə görürəm, salamlaşıb, uğurlar
arzulayıram. Hamısı bir-birindən həyəcanlı
və sevincli görünürlər.
Bir anlıq düşünürəm, bu cür sosial
layihələrə kişilər daha çox cəlb olunsa,
yaxşı olmazmı? Axı şikayətimiz onlardandır.
Məsələn, burdakı kişilərin
neçəsi öz qadınına əl qaldırıb, ya da
qadınların neçəsi ərindən,
qardaşından, atasından heç olmasa, ömründə
bir dəfə şiddət görüb? Amma
hamısı qadına şiddətin əleyhinə həsr
olunmuş tamaşanı həvəslə gözləyir.
Eybi yox, neynək, bu da bir uğurdur. Dedik axı, görüntü daha effektivdir. Bəlkə
elə bu tamaşa aramızdakı kim
üçünsə də vasitədir? Tamaşadan öncə
belə düşünürəm, sonra isə... Hələlik,
tələsməyək...
Şiddətə
tuşlanan işıq
Beləcə,
"Ağarmayın, ay saçlarım, amandı" - deyən
yanıqlı qadın səsiylə tamaşa başlayır. Bu tamaşanı digərlərindən fərqləndirən
bir cəhət də divardakı monitordur. O monitorda isə
nələr yoxdur ki. Sığınacaqda məskunlaşmış,
şiddət görmüş qadınlar bir-bir
danışmağa başlayırlar. Onlar
danışır, aktyorlar da səhnədə onların
danışmadıqlarını göstərirlər. Bizsə yarım saat müddətində "O
qadın"ın həyatına ortaq oluruq.
Səhnə əsərinin ilk dəqiqələri
qadın çığırtıları, uşaq
ağlamaları və onları daha da dramatik, vahiməli edən
ritmik musiqi sədalarıyla başlayır. Elə o
çığırtıların özü insanın ətini
ürpətsə də, görəcəklərimiz hələ
qabaqda imiş.
Monitor
işıqlanır. Üzünü görmədiyimiz bir
qadın danışır:
- Məndən
əvvəl iki dəfə evlənmişdi. İki
qadın da evlənəndən bir ay sonra qaçıb
getmişdi. Mən ərə gələndən
sonra özü deyirdi bunları.
Sonra
başqası davam edir:
- Gecələr
durub qışqırırdı, öz-özünə
danışırdı. Heç vaxt elə
şey görməmişdim deyə qorxurdum. Bir gün
qaynanama dedim. Dedi ki, bizim nəsildə sayıqlama var, qorxma.
Özün də bunu heç kimə demə, ailəndi,
yoldaşındı... Anamgilə getmək,
görüşmək qadağan idi. Arabir
telefonda danışırdıq. Onda da ərim
dururdu başımın üstündə, qorxa-qorxa deyirdim ki,
hər şey yaxşıdı, mama, narahat olma".
Bir
başqa səs:
-
Saçımdan tutub sürüyürdü,
uşaqlarımı gözümün qabağında
döyürdü.
Monitor
sönür, söz aktyorlarındır.
"Mən
ölsəm, deyəcəklər, əri namus üstündə
bıçaqladı"
Pərişan görünüşlü iki qadın səhnədədir. Onlar hərəkətlər
vasitəsilə yaşadıqları əzabı,
gördükəri şiddəti çatdırırlar.
Və əlində bıçaq tutmuş kişi
(Elgün Həmidov) görünür. O, öncə birinci,
sonra isə onu xilas etməyə çalışan ikinci
qadını döyür, bıçaqlayır. Qadınlar
bir-birinə sığınıb yerdə can çəkişirlər.
Birdən
qadınlardan biri (Ülviyyə Əliyeva) "dilə gəlir",
gördüyümüz mənzərənin nə olduğunu
danışır:
- Bilirsiz,
o bizi niyə döydü, niyə bıçaqladı? Çünki mən ondan boşandım.
Düz on il onun şiddətinə
dözdüm. Hər gün yoldaşım
işdən gələndə qaynanamla, qaynatam
qızışdırıb salırdılar üstümə,
hər cür bəhanəylə məni döyürdü.
Özüm də bilmirəm, niyə
döyülürdüm. Amma mən
dözürdüm. Uşaqlarıma görə.
Çünki özüm də atasız
böyümüşəm. Amma
axırıncı dəfə döyəndə böyük
oğlum gəldi ki, mənə kömək eləsin,
yoldaşım ona elə bir yumruq vurdu ki, uşaq
yıxılıb başından travma aldı. Ondan sonra qərar verdim ki, boşanacam. Boşandım da.
Qadının bundan sonra danışdıqları
damarımda qanımı dondurdu. Çünki mən
bu hadisəni bilirdim. Anasıyla birlikdə
boşanma məhkəməsindən çıxan
qadının əri tərəfindən öncə
maşınla divara sıxışdırılıb, sonra isə
bıçaqlanmasını təxminən
üç-dörd ay öncə hadisə şahidlərindən
bir qadın danışmışdı mənə. İndi isə həmin qadın "özü"
danışırdı. Deyirdi ki,
yoldaşı ona 11, anasına 19 bıçaq zərbəsi
vurub. Onlar al qanın içində yerdə
çabalayarkən qaynanası ilə qaynatası nəinki
onlara kömək eləmək, əksinə,
oğlanlarını qızışdırırmışlar:
"Vur, vur öldür, canı çıxsın, qoy
uşaqlar bizə qalsın!"
Sonra isə
o qadın gözlərini xəstəxanada açır və
həkimlərə yalvarır: "Qurban olum, qoymayın da mən
ölüm. Mən ölsəm, camaat deyəcək
ki, əri onu namus üstündə bıçaqladı".
Oddan
qaçıb alova düşmək
Sonrakı səhnədə bir ailə təsvir olunub. Qız
uşağı yatmağa hazırlaşır, narahatdır.
Anası onu sakitləşdirsə də, bir
xeyri görünmür. Atası gəlir,
heç nəyin üstündə qırğın
başlayır. Atası anasını
döydükcə qızcığaz yerində
çabalayır, qulaqlarını tutmaqla o
qışqır-bağırdan xilas olmağa
çalışır və nəhayət, qərar verir, ərə
gedib bu əzablardan qurtulacaq. Gəlinliyini
tərs geyinmiş gənc qadının (Ləman Mərrih) əzabları
isə elə toy günü başlayır. Atasının, qardaşının şiddətindən
qaçarkən "Vağzalı" sədaları
altında ərinin vəhşiliyinə tuş olur. Əri, qaynanası, baldızının döyməyi
azmış kimi, ərinin sevgilisinin də sillə-təpiklərinə
məruz qalır.
Başqa bir səhnə xəstəxanada cərəyan
edir.
Arvadının burnunu vurub sındıran kişi,
ağrıdan ağlayan qadın və o ağrıların
üstünə ağrı gətirən, qardaşına
haqq qazandıran, gəlini insan yerinə qoymayan baldız. Bu səhnədə acı həqiqətlər
yumoristik dillə çatdırılır.
Yenidən
monitor işıqlanır. Çox gözəl və gülərüz
qadın danışır:
- Məni
çarpayıya yıxıb döyürdü. Döydükcə qışqırırdım.
Qışqırdıqca daha bərk vururdu,
"qışqırma, qonşular eşidir" - deyirdi.
Çox vaxt üstümə gələndə
ayaqlarımla müqavimət göstərir, itələyirdim".
Ümumiyyətlə, əsər boyunca hər səhnədən
sonra monitordakı qadınlar danışırdı. Hamısının ortaq dərdi
isə bu idi: "Bilmirdik niyə döyülürük. Qaynanam, baldızım qızışdırırdı.
Ailəmiz də bizə sahib
çıxmırdı, qadınsan, dözməlisən
deyirdi".
Axırda
isə gender məsələləri üzrə mütəxəssis
Nisə Hacıyevanın sözləri:
- Yeni
qurulan ailələrə qarşı xüsusən,
yaşlı nəsil tərəfindən neqativ yanaşma var.
Yaşlı nəslin neqativ reaksiyası isə ondan irəli gəlir
ki, özləri vaxtilə onlara qarşı olan şiddətə
dözüblər. Müəyyən səbəblərdən.
Ona görə də başqasının
dözməmək imtiyazını görmək onlar
üçün çox çətindir.
Və sonda...
Bu fikirlərin fonunda "O qadın" yekunlaşır. Öncə səhnədən aktyorlar, sonra isə Aygün Aslanlının moderatorluğu ilə tamaşaçılar qadına şiddətə "YOX!" deyirlər. Tamaşa sonrası müzakirədə rejissor Gümrah Ömər əsəri şərh edərkən çox gözəl bir fikir dedi: "Tamaşa onu göstərdi ki, hər qadının faciəsində mütləq bir qadın rolu, qadın izi var, qadına qarşı zorakılığın təkanvericisi də qadındır". Onun bu fikri bəziləri tərəfindən qınaqla qarşılansa da, məncə, haqlıdır. Danışan bütün qadınlar qaynanalarının, baldızlarının da onları döydüklərini, ya da ərini qızışdırıb üstünə saldıqlarını, öz evlərində isə analarının belə onlara sahib çıxmadıqlarını deyirsə, deməli, yenə də kilidin açarı qadındır. Nahaqdan demirlər ki, qadın qadının düşmənidir. Ən azından o kişilərin ilkin tərbiyəçisi anaları, yəni biz qadınlarıq. Unutmamalıyıq ki, "O qadın" bizim hamımızıq!
Müzakirə vaxtı Aygün xanım bir xoş xəbər də verir. Belə ki, bu tamaşanın sənədli film versiyası da hazırlanacaq. Polemika şəklində davam edən müzakirələri Kukla Teatrının direktoru Rəşad Əhmədzadəylə "Yuğ" teatrının baş rejissoru Mehriban Ələkbərzadənin tamaşa haqqındakı xoş və müsbət fikirləri yekunlaşdırır.
Azərbaycan teatr məkanında bir ilk olan bu
uğurlu layihədə zəhməti olan hər kəsə təşəkkür
edir, qadına şiddətə qarşı ucaltdıqları
səslərinə biz də səs veririk!
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 14 dekabr.- S.17.