Aktyor əzəməti
Yasin Qarayevin
teatrda yarımştata
keçəndən sonra
oynadığı rollardan
biri də Cəfər Cabbarlının
"Oqtay Eloğlu"
dramının tamaşasındakı
Hacı Zaman obrazıdır.
Premyerası 29 noyabr 2019-cu ildə oynanılan tamaşanın
quruluşçu rejissoru
Vaqif Əsədov, rəssamı Mustafa Mustafayev,
musiqi tərtibatçısı
Vüqar Hümbətovdur. Rejissor dramı
ənənəvi janr-üslubda
hazırlamayıb. Onun səhnə
təfsirinin maraqlı
tərəfləri də
var, mübahisəli və Cabbarlı dramaturgiyasına yad görünən cəhətləri
də. Burada rejissorla mübahisəyə
girmək fikrim yoxdur, çünki mövzum Yasin Qarayevdir.
Ümumilikdə, mənim fikrimcə, ayrı-ayrı aktyor oyunlarında uğurlu tapıntılar vardır və onlardan biri də Yasin
Qarayevin ifasıdır. Onun ilhamla,
sənətkarcasına yaratdığı
Hacı Zaman çox orijinal, cazibəli, bitkin yaradıcılıq nailiyyətidir.
Yasinin yaratdığı Hacı
Zaman indiyədək gördüklərim Hacı
Zamanlarla müqayisədə
tamamilə yeni və yeni olduğu
qədər də Cəfər Cabbarlı ruhuna doğma, koloritli və bitkin səhnə obrazıdır.
Mətndən bilirik ki, Hacı
Zamanın sözləri
azdır. Rejissor yozumuna görə
isə Hacı Zaman sözü olmayan bir neçə
epizodda da səhnədə görünür.
Mizanlar elə verilmişdi ki, onu səhnənin
müxtəlif məkanlarında
və əsasən arxa planda görürdük.
Yəqin
ki, bunda da rejissorun hansısa
fikri var və mən onu da "axtarmaq"
istəyində deyiləm.
Maraqlısı odur ki, mizanları səhnənin
dərinliyində verilmiş
aktyor hərəkət
plastikası, sifət
ifadələri ilə
ön planda gedən hadisələrə
elə ahəngdar reaksiya verir ki, sanki böyük
bir monoloq söyləyir. Hətta müəyyən
anlarda səhnənin mərkəzində, sağ
və sol yanlarında
da tamaşaçı
Hacı Zamanı görür. İşığın
arxa plana bir qədər zəif verilməsinə baxmayaraq, aktyorun Oqtayı (Şövqü
Hüseynov), Yaşlı
adamı (Qurban İsmayılov), Xaspoladı
(Elnur Hüseynov), Aslan bəyi və Rejissoru (Elşən Hacıbabayev),
Mazandaranskini (Elşən
Çarhanlı), Firəngizi
(Günel Məmmədova),
Sevəri (Asya Atakişiyeva), Şahqulunu
(Elşən Şıxəliyev),
tütək çalan
kor kişini (Eyvaz İbrahimov) və daha bir
neçə obrazı
baxışları ilə
müşahidə etdiyi,
Gülgəz (Qəmər
Məmmədova) ilə
qısa ünsiyytdə
olduğu anlarda çox cazibəlidir. Daxilən gərgin psixoloju duyğunu ifadə etməsində güclü
təsir bağışlayan
aktyor möcüzəli
sənətkar sücaəti
göstərir. Onun
bu hərəkətlərində,
baxışlarında, sifət
cizgilərinin gərginliyində,
hətta yanağının
titrəyişi də
görünən anlarda
tamaşaçı obrazın
daxili duyğularını,
psixoloji halını,
keçirdiyi mənəvi
sarsıntını görür,
hiss edir və aktyorun sənətkarlıq
məharətinə heyran
qalır.
Aktyorun ifasının
psixoloji təsirini gücləndirən, ona dərin məna aşılayan vasitələrdən
biri də Vaqif Əsədovun Hacı Zamana verdiyi səhnə mizanının (mübahisəli
görünməsinə baxmayaraq)
estetik yozum baxımından özünün
rejissor konsepsiyası ilə uyarlı və dinamik-dramatik fikir yüklü olmasıdır. Ziqzaqlı, dalğavari və
sərtliklə çarpazlaşan
dinamik mizanlar səhnədəki ovqatın
dramatik-psixoloji kəsərini
gücləndirir. Yasin Qarayev
və daha bir neçə aktyor təzadlı mizanların məna, fikir yükünü aydın mənimsəməklə
ifalarında, hərəkət
dinamikalarında təbii
təsir bağışlayırlar.
Yasin Qarayev tamaşanın sonuna yaxın Hacı Zamanın monoloqunu xüsusi ustalıqla söyləyir, şahanə
bədii vasitələrlə
rəsm edir. Tamaşada səhnənin
sağında, solunda və dərinliyində üzərində dayaq-meydançalar
olan dəmir pilləkənlər verilmişdir.
Bu tərtibatın əsas
qurğusu bir neçə il
əvvəl hazırlanmış
"Oliver Tvistin macəraları"
(Çarlz Dikkens) tamaşasından götürülmüşdür.
Sözüm onda deyil.
Fikrimin canı odur ki, həmin dayaq-meydançalarda və
pilləkənlərdə lal-dinməz
gəzişən aktyor
bütün anlarda obrazla yaşadığını
məharətlə salona
çatdırır. Hacı Zamanın
monoloqunu söyləyəndə
isə aktyor salondan baxanda sağ tərəfdəki
dayaq-meydançadan asta-asta,
ləngərli yerişlə
pilləkanlarla aşağı
düşür. Aşağı düşdükcə də
gözlərimiz önündəcə
sənətkar qüdrəti
pillə-pillə yüksəklərə
ucalır. Bu məqamda sanki aktyorun daxilinə yığılmış enerjinin
atomlara parçalanması
baş verir. Obrazın daxili fırtınasını ağrılı
sözlərlə və
qəzəblə salona
"püskürən" Yasin Qarayevin ehtiraslı hayqırtısı,
rəzilliyə, riyakarlığa,
zavallılığa vətandaş
etirazı gücündə
səslənir. Aktyor əvvəlcə
kövrək dramtik, tədricən mürəkkəb
dramatik notlara keçməklə yekun sözləri qəlbləri
titrədən faciə
ahəngində, romantik
çılğınlıqla söyləyib-oynayır. Həmin anda
bir tamaşaçı
kimi mənə elə gəlirdi ki, səhnədə Yasindən başqa aktyor yoxdur, varsa da "görünmürdülər". Çünki aktyor daxilindən
cingilti ilə qopan harayı göstərəndə, canlandıranda
emosional-dramatik, fəlsəfi-psixoloji
söz və ifa ahəngi ilə bütün diqqəti özündə
cəmləşdirmişdi. Bəstəboy Yasin zavallı
Hacı Zaman obrazında səhnəyə
sığmayan nəhəng,
qüdrətli, azman təsir oyadan ustad sənətkar təsiri bağışlayırdı.
Teatrşünasların termini
ilə buna AKTYOR ƏZƏMƏTİ deyilir.
İlham
RƏHİMLİ
525-ci qəzet.- 2019.- 14 dekabr.- S.13.