Qalib və məğlub Səyavuş Aslan
Səyavuş Aslan haqqında fikirləşəndə nəyə
görəsə xəyal məni ötən əsrin 70-ci illərinin
əvvəllərinə - Azərbaycan televiziyasında hər
həftə yumoristik novellalar adlı verilişin - hekayə-səhnəciklərin
şıdırğı yayımlandığı vaxtlara
aparır.
N.Zeynalova, Ə.Ağayev, H.Bağırov, E.Zeynalov kimi
gülüş ustalarını bizə daha yaxından
tanıdan bu səhnəciklərin daimi
iştirakçılarından biri də Səyavuş və
Ofeliya Aslan cütlüyü idi. O vaxtlar onlar cavan, enerjili idilər, həmin
səhnəciklərdə də əksər hallarda ər-arvad
duetini oynayırdılar və bu duetdə Səyavuş adətən
arvadına xəyanət edən ər, Ofeliya xanım isə ərinin
hər şıltaqlığına dözüb onun
qulluğunda dayanan vəfalı həyat yoldaşı rolunda
olurdu. Çoxlarımız bilirdik ki, səhnədə
bir-birinə yaraşan bu aktyorlar həyatda da cütləşiblər,
bir dam altında yaşayan ər-arvaddırlar. Lakin
ağlımıza gəlməzdi ki, rollara girib oyun oynaya-oynaya
bizə gülüş bəxş edən bu cütlük həyatda
öz əsas rollarını oynayanda bu həyat
tamaşasının dramatizmi ilə hamımızı mat
qoyacaq, yaddaşlarda təkcə yaratdıqları şux,
komik obrazlarla yox, qeyri-adi bir ailə dramının, faciə ilə
tamamlanan, başa çatan bir ömür dastanının bəxtsiz
personajları kimi yaşayacaqlar.
Amma bizim
ağlımıza gəlməyənlər bu
cütlüyün başına gəldi...
Bu ailə dramı boşanmaqla, yolların ayrılması
ilə bitsəydi, nə vardı ki? Lakin bu cütlük bizi daha bir
gözlənilməz sürprizlə heyrətləndirdi: şəkildə
gördüyünüz bu göyçək xanım ərinin
istəyi və təkidi ilə xalq arasında dəlixana
adlandırılan bir ünvana göndərildi, evin kişisi
isti yuvasından, ocağından didərgin düşüb
teatr binasında gecələməyə başladı. Bizə
isə iki personajın oynadığı yeni bir
"Dağılan tifaq" dramının
tamaşaçıları kimi təəccübdən
ağzımızı açıb heyrətlənmək
qaldı...
Lakin bu dramın ən təsirli səhnələri
sonralar - artıq psixi durumu sarsılmış Ofeliya xanım
xəstəxənadan çıxandan sonra, Səyavuş isə
ölümündən bir qədər əvvəl televiziya ilə
çıxış edəndə oynanıldı. Kosmik fəzadan
gələn müəmmalı siqnallar barədə
danışan Ofeliya xanım keçmiş ərini heç
vaxt bağışlamayacağını, onu Allaha tapşırdığını
deyirdi. Artıq əvvəlki
şuxluğundan, gurhagurundan əsər-əlamət qalmayan,
danışa-danışa göz yaşlarını saxlaya
bilməyən Səyavuş Aslan isə öz həyat
yoldaşına münasibətdə səhv addım
atdığını, onu bədbəxt etdiyini söyləyib
haqq dünyasında olan xanımının ruhundan üzr istəyirdi.
Mən bu
vaqiyənin detallarına varmaq, ordan-burdan eşitdiklərim əsasında
versiyalar irəli sürmək fikrində deyiləm - bu
dramın həqiqi motivlərini, kökündə dayanan
konflikrin sirlərini onların özlərindən başqa dəqiq
bilən kimsə ola bilməz. Onlar isə artıq həyatda deyillər (Allah hər
ikisinə rəhmət eləsin).
Səyavuş və Ofeliya Aslanların taleyi sənətdə
(səhnədə) və həyatda yaşanan ömürlərin
qarşıdurmasına klassik nümunə olmaqla
yanaşı, həm də aktyorluq sənətinin nə qədər
çətin, məşəqqətli olmasına inandıran
bir hadisədir.
Səyavuş Aslan fitrətən komik aktyor idi, səhnədə,
kamera qarşısında improvizasiyalar etməyi,
yaratdığı obazı tamaşaçılara sevdirməyi
çoxlarından qat-qat yaxşı bacarırdı. Məlumdur ki, aktyorun
yaratdığı obraza münasibətində iki
başlıca məqam var: o, ya bütünlüklə
obrazın içində əriməli, yəni bir növ
özü yox olub obraza
çevrilməli, ya da həmin obrazı öz
"mən"inə tabe edib arxasınca aparmalıdır. Səyavuş Aslanın özəlliyi onda idi ki, o,
bu iki məqamın qızıl kəsişmə nöqtəsini
tapıb öz oyununun ağırlıq mərkəzini həmin
nöqtəyə keçirərək spesifik oyun
estetikası, manerası yaratmışdı. Bu obazlar xarakterinə görə bir-birlərindən
fərqlənirdilər. Lakin
hamısının mayasında Səyavuş müəllimin
öz naturasından gələn nə isə vardı.
O, nəinki məşq vaxtı, hətta tamaşa
oynanılanda, yaxud film çəkiləndə də
obazın məzmunca zənginləşməsinə xidmət
edən nüanslar tapmağın, necə deyərlər,
ekspront gedişlər etməyin ustası idi.
Hərdən
fikirləşirəm: həyatda heç də gülməli
aurası olmayan, qarşılaşdığı çətinlikləri,
problemləri gülüşlə qarşılayıb vəziyyətdən
çıxan şən və hazırcavab adam
standartlarına uyğun gəlməyən Səyavuş Aslan
nə üçün səhnədə, kinoda öz
naturasının tərs üzünü yaratmağa
üstünlük verirdi və nə üçün bu, onda
alınırdı? Çox vaxt deyirlər ki,
gülüş - müdriklik əlamətidir. Lakun Səyavuş
Aslan həyatda müdrik statusundan, imicindən də uzaq adam idi. Deməli, ümid
qalır daxildən gələn istedada ki, onu da yaradan
yalnız özünün seçdiyi bəndələrə
verir. Düşünürəm ki,
Tanrı Səyavuş Aslanın alın yazısını səhnədə,
sənətdə uğurlara aparan istedadla şəxsi həyatda
uğursuzluğa, faciəyə aparan
istedadsızlığın çox mürəkkəb,
üzücü əksliyi şəklində
düşünmüşdü. Məhz bu
alın yazısının məntiqindən qurtarmağın
mümkünsüzlüyü idi ki, Səyavuş Aslan səhnədə,
kinoda milyonları güldürməklə məşğul
olur, tamaşaçılara xoş anlar bəxş edir, amma həyatda
özünə və ailəsinə sevinc gətirən
xoş anları yaşaya bilmirdi. Rəsmi olaraq
ayrıldığı həyat yoldaşı ilə uzun illər
bir dam altında, lakin yad adamlar kimi yaşamağa, bu limit bitəndə
isə teatr binasında gecələməyə,
tamaşalardan, çəkiliş günlərindən sonra
rahat bir guşədə dincəlmək əvəzinə,
"dığ-dığı" əskik olmayan qapalı məkanda
ailə mübahisələri ilə məşğul
olmağa məhkum edilmək - istedad, sənət
uğurları baxımından taleyin səxavətini görən
Siyavuş Aslanın şəxsi həyat sarıdan hansısa
şər qüvvənin (şeytanınmı?) lənətinə
yenilməsinin acı nümunəsindən başqa bir şey
deyil.
Hərdən
düşünürəm ki, onun yaratdığı Qurban,
bazarkom Nadir, Gümüşov kimi ümumxalq rəğbəti
qazanmış obrazlar bəlkə də Xeyir və Şər
mələklərinin nəyinsə xətrinə
barışıb müvəqqəti "sülhə" gəldikləri
xoşbəxt anların məhsuludur və bu buyruq yuxarıdan
ona görə gəlib ki, bu dünyada Səyavuşun
istedadından da nişanə qalsın.
Bu, mənim qənaətimdir. Düzünü isə
Allah bilir.
Sənətdə improvizasiya etməyi çox
yaxşı bacaran Səyavuş Aslan həyatda daxildən gələn
bu stixiyaya yenilərək səhvən elə fikirləşdi
ki, qəliz ər-arvad münaqişələrini də elə
ekspromt şəkildə tənzimləmək, ailə modelini
improvizasiya ladında qurmaq olar. Bu, onun daxilindən gələn
inersiyanın təntənəsi, özünün isə
böyük məğlubiyyəti idi.
Səyavuş Aslan M.Əliyev, B.Səfəroğlu,
L.Abdullayev ənənələrini davam etdirən
gülüş ustası kimi tanınır və sevilirdi. Səhnə obrazları ilə
işim yoxdur, elə kinoda, televiziya filmlərində yaratdığı
Saqqal Ramiz, Şubay, Qurban, bazarkom Nadir obrazları onun
adının kino tariximizdə əbədi əbədiləşməsinə
zəmanət verir. Səyavuş müəllimin
bu obrazları haqqında ayrıca danışmaq olar. Lakin mən vacib bildiyim bir neçə məqam
üzərində dayanmaq istəyirəm.
Mən 1982-ci ildə İçərişəhərdə
"Evlənmək istəyirəm" filmini bir epizodunun
çəkilişinin şahidi olmuşam. Epizod da nə
epizod - Hacı Kamyab tələsik addımlarla Həsən
ağanın evini axtarır (deyəsən, bu epizod heç
filmə düşmədi də). Həmin səhnədə
ən çox yadımda qalanlar isə improvizasiyaları
azaltnaq və bir az akademik tərzdə
oynamaq üçün filmin rejissorunun bu rolu oynayan Səyavuş
Aslanı dilə tutduğu məqamlar idi. Hərçənd
Hacı Kamyab Səyavuş müəllimin oynadığı
ikinci dərəcəli rollardan biri kimi onun
yaradıcılığında önəmli bir yer tutmurdu.
Amma Səyavuş müəllimin əsas
sözü çəkiliş meydanında tapdığı
ekspront jestlərlə çatdırmaq istəyi həmin o
çəkiliş günündə də bulaq kimi
qaynayırdı. Məncə, o, ən
yaxşı ekran obazlarını da məhz belə imtiyaz
aldığı filmlərdə yaradıb. Müqayisə
edin: "Ulduz"da bu imtiyazdan məhrum olduğuna görə
özünü tam reallaşdıra bilməyən Səyavuş
Aslan "Evləri köndələn yar" telefilmində,
"Yuxu", "Bəyin oğurlanması" və
xüsusilə "Yol əhvalatı" filmlərində
öz sənət palitasının bütün rəng
çalarlarını nümayiş etdirə bilib. Bu obrazlar məhz Səyavuş
müəllimin çəkiliş prosesində
tapdığı reprilakar, əvvəlcə
proqramlaşdırmayan jestlər, plastika sayəsində daha da
dolğunlaşıb. Ənənəvi "qədeş"
tiplərinin ölçülərində
düşünülmüş bazarkom Nadir - günü pul
saymaqla, gözlənilən yoxlamaları "necə
lazımdır" qarşılamaq üçün planlar
cızmaqla keçən bu tanış tip Səyavuş
müəllimin koloritli oyun tərzi, obrazın nitqinə,
replikalarının gözünə qatdığı
atmacalarla fərqləşir. Aktyor onun bu yekəxanalıq,
böyüklük iddiasını müfəttiş bildiyi
şairin süni zəhmi qarşısında darmadağın
olub, az qala lal kimi kəkələmək dərəcəsində
qorxuya çevrildiyini elə təbii, inandırıcı
yaradır ki, obraza yox, elə bazardan gətirilən real tipə
tamaşa etdiyini düşünürsən.
"Yol əhvalatı" filmində
yaratdığı Qurban, məncə, Səyavuş
Aslanın kinoda yaratdığı ən möhtəşəm
roldur. Aktyor burada, necə deyərlər, təkcə imkan
verdildiyi qədər yox, həm də ürəyi istəyən
kimi sərbəstdir. O, Qurbanı xalq
gülüşü estetikasının prinsipləri əsasında
yaradıb ki, mütəşəkkil cinayətkarlıq
mövzusuna parodiya kimi çəkilmiş filmin uğrunda bu
faktın, heç şübhəsiz ki, böyük rolu var.
Parodiya dedim, yadıma düşdü. Çox-çox
illər bundan əvvəl N.Zeynalova, Ə.Ağayev və
S.Aslan hansısa bayram proqramında "Otello"
tamaşasından bir epizodu komik maskalarla parodiya edirdilər.
Otello (Ə.Ağayev) Dezdomonanı (N.Zeynalova) boğmağa
hazırlaşır və Yaqo (Səyavuş Aslan) təngnəfəs
özünü çatdırıb bəyan edir ki, Otello
Dezdomonanı yox, əclaflığına görə onu
boğmalıdır (Əliağa Ağayev məşhur
"Yaqub kimdir, alə?" replikasını məhz həmin
məqamda demişdi). Bu səhnəyə
tamaşa edəndə tam inanırdın ki, Səyavuş
müəllim heç vaxt ciddi, dramatik rol oynaya bilməz.
Amma...
Amma rejissor Tofiq İsmayılov "Yayda xəzan
yarpaqları" filmində baş rola - kənd məktəbinin
direktoru Şəmsi müəllim roluna Səyavuş müəllimi
dəvət edəndə mümkün olmayanı
mümkünə çevirməyin
mümkünlüyünü (!) nümayiş etdirdi və biz
Səyavuş Aslanı yenidən kəşf etdik. Mən imkan məhdudluğunu
nəzərə alıb bu obrazı təhlil etmək istəmirəm.
Maraqlananlar qoy filmə baxıb özləri qərar
versinlər. Lakin bir məqamı qeyd etməliyəm.
Bu filmin qəhrəmanı da bir növ ailə-məişət
dramı yaşayır, o, məktəbdə təhsilin səviyyəsini
yüksəltmək, dərslərini buraxıb valideynlərinin
təhriki ilə "pul qazanmaq" sənətini öyrənən
uşaqları məktəbə qaytarmaq üçün
çalışır, bu məqsədlə kənd
camaatı arasında maarifləndirmə işləri
aparır və nə qədər qəribə olsa da,
hamının, o cümlədən, arvadının, oğlunun
tənəsinə tuş gəlir. Sonda
arvadı onu tərk etsə də, o, təslim olmur, əqidəsinə
xəyanət etmir - yel dəyirmanı ilə vuruşan Don
Kixot imici qazanıb tək-tənha qalsa belə. Bu filmdə
Şəmsi müəllimin tənhalığını oynayanda Səyavuş
müəllim hardasa elə öz tənhalığını
oynayırdı. Məncə, 1-2 dostu olsa da, Səyavuş
Aslan həyatda tənha idi və onun bütün şəxsi
dramı da bu tənhalıqdan qurtulmaq üçün
uğursuz çabalamaqdan başqa bir şey deyildi...
Səyavuş Aslan ömrünün qürubunda
ağır xəstə idi, köməksiz, tək-tənha
qalmışdı və deyəsən, belə anlarda vəfalı
həyat yoldaşının qayğısının, köməyinin
nə demək olduğunu anlamışdı. Odur ki, müsahibələr
verəndə elə ki, söhbət gəlib bu məqama
yetişirdi, özünü saxlaya bilmir, "Axı, niyə
belə oldu" deyə fəryad qoparıb
hönkür-hönkür ağlayırdı...
Bu, öz sənəti ilə ürəkləri fəth
edən, lakin özünə məğlub olan istedadlı bir
adamın acı taleyinin son akkordları idi.
Bu da bir taledir...
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 18 dekabr.- S.19.