Ekranda yazılan tarix
Azərbaycan
Televiziya və Radio Verilişləri QSC-nin aparıcı
strukturlarından olan "Azərbaycantelefilm"
Yaradıcılıq Birliyi, 60 illik sənət yolu
keçmiş, yüzlərələ sənədli, bədii,
musiqili və cizgi televiziya filmlərinə ekran həyatı bəxş
etmişdir.
Müasir
texniki tərəqqi əsrində milli mənəvi dəyərləri,
tarixi həqiqətləri yaşatmaq, gələcək nəsillərə
çatdırmaq, dünyaya pəncərə açaraq
xalqımızın zəngin mənəvi aləmindən,
onun etnoqrafiyasından, folklorundan, tarixə şahidllik edən
abidələrindən, yurdumuzun rəngarəng, gözəl təbiətindən
və ən nəhayət, onun yurdsevər insanlarından
ekranın gözü ilə söz açmaq imkanı yaradan
"Azərbaycantelefilm" Yaradıcılıq Birliyi, bu
gün özünün ən məhsuldar sənət
axtarışları dövrünü yaşamaqdadır. Azərbaycan
Televiziya və Radio Verilişləri QSC-nin fondunda qorunub
saxlanan 2300 adda müxtəlif janr və formalı 1500 saat həcmində,
sənədli televiziya filmləri xalqımızın mənəvi
sərvəti, tariximizin canlı yaddaş salnaməsidir.
Azərbaycanda televiziya kinosu 1956-cı ilin fevralından fəaliyyətə
başlayan Bakı Televiziya Studiyasının qoynunda dünyaya
göz açmışdır. 1958-ci ildə Radio və
Televiziya Verilişləri Komitəsi nəzdində müxtəlif
yaradıcılıq bölmələri, o cümlədən,
kinolentdə xronika və sənədli televiziya filmləri
çəkən "Kinoqrup" yaradıldı. Həmin ildən başlayaraq Televiziyada
çalışan rejissorlar, operatorlar respublikamızın
ictimai-siyasi, iqtisadi, mədəni həyatından bəhs edən
süjetlər, xronikalar və sənədli televiziya filmləri
çəkməyə başladılar. Azərbaycan
televiziyasıında 1958-ci ildə operator-rejissor Nəriman
Şıxəliyev iki hissəsi "Səməd
Vurğun" sənədli televiziya filmini çəkdi.
Çox təəssüf ki, bu sənədli
filmi bu günə kimi qoruyub saxlamaq mümkün
olmamışdır.
Çox keçmədi ki, Moskvada keçirilən Azərbaycan
incəsənəti ongünlüyünü kinolentə
almağı operator-rejissor Nəriman Şıxəliyevə
həvalə etdilər. Beləcə, 1959-cu ildə "Moskvada Azərbaycan
ongünlüyü" adlı televiziya film xronikası
yarandı. 1960-cı ildə rejissor-operator Əlibala
Ələkbərov, Azərbaycan
kinematoqrafçılarının həyatından bəhs edən
"Azərbaycan kino sənəti", "Mənim Azərbaycanım",
"Sonuncu müsahibə", "Azərbaycan təsviri sənəti"
adlı sənədli televiziya filmlərini çəkdi. Qısa bir vaxtda təşəkkül tapmış
Bakı Televiziyasında novator sənət axtarışı
ilə gecəli-gündüzlü çalışan, öz
istedadını realizə etmək istəyən bir qrup
entuziast rejissor-operatordan ibarət kinoqrupun tərkibində olan
Kamil Rüstəmbəyov, yeni bədii televiziya filmi çəkmək
fikrinə düşdü. Səməd
Vurğunun eyni adlı poeması əsasında çəkilən
"Aygün" bədii televiziya filmi ilə Azərbaycan
kinosunda yeni bir yaradıcı qolun əsasını qoyuldu.
1961-ci ildə nümayiş etdirilən
"Aygün" filmi rəğbətlə
qarşılandı.
Həmin il Rüstəmbəyov bir neçə sənədli
televiziya filmləri çəksə də, onun əsas məqsədi
bədii filmlər çəkmək idi. Elə
də oldu. Ənvər Əlibğəyli "Zəncirlənmiş
adam" ssenarisini
ona təqdim etdi. Ssenari Argentina yazıçısı
O.Draqunun "İtə çevrilən adam"
hekayəsinin motivləri əsasıında
yazılmışdı. Dramatik süjetli televiziya filminin
çəkilişinə başlayan Kamil Rüstəmbəyov
əsas rollara Adil İskəndərovu, Ağadadaş
Qurbanovu, Tamila Ağamirovanı, Sadıq Hüseynovu və
başqalarını dəvət etdi. Aktyor
seçimində yanılmayan rejissor orijinal yozumlu, maraqla
baxılan, emosional təsir və təlqin gücünə
malik olan bədii televiziya filmini çəkdi. 1964-cü
ildə çəkilən "Zəncirlənmiş adam" bədii televiziya filmi bu gün də
tamaşaçılar tərəfindən rəğbətlə
qarşılanır.
Arif Babayev Azərbaycan kinosunda öz filmləri ilə
özünün heç kəsə bənzəməyən
sənətkar portretini çəkmiş bir imzadır. Özü də nə qədər
qəribə görünsə də, illər keçib, nəsillər
dəyişsə də, əməkdar incəsənət
xadimi, Dövlət mükafatı laureatı Arif Babayevin sənət
portreti, bu gün də iri planda insanları öz cazibə
qüvvəsində saxlamaqdadı. Arif Babayevin
yaradıcılıq taleyində Azərbaycan
televiziyasının xüsusi yeri var. Kinoda ilk
addımlarını o, burada atmışdı. Bakı
Telestudiyasıında 1959-cu ildə Elxan İbrahimovun ssenarisi əsasında
Nəriman Şıxəliyevin quruluşçu operatorluğu
ilə, onun rejissor kimi çəkdiyi ilk sənədli
televiziya filmi "Dostluq dili" adlanırdı. Sonradan İmran Qasımovun ssenarisi əsasında
Neft daşlarına həsr olunmuş "Xəzərdə
möcüzə" (1961) adlı sənədli televiziya
filmini çəkən Arif Babayev, kinonun sehrli cazibəsindən
yaxa qurtara bilmədi. Bir-birinin ardınca "Xəzərin
sahilində şəhər" (1962), "Şəhərimizin
uşaqları" (1964), "Bahar gəlir" (1965), "Biz
arzu edənlər nəslindənik" (1965), "Molbertlə
dünya ölkələrinə səyahət" (1965) kimi
müxtəlif mövzulu sənədli televiziya filmləri ərsəyə
gəldi. Bu ekran əsərləri Bakı
Telestudiyasının bazasında çəkilməklə,
Arif Babayevin istedadının pardaxlanıb intişar
tapmasında mühüm rol oynadı. Bax beləcə,
Arif Babayev üçün böyük kinoya yol öz
başlanğıcını Dövlət
Televiziyasının mavi ekranından götürdü.
Rauf Kazımovski Dövlət televiziyasının ilk təməl
daşını qoyanlardan biri idi. Zəngin intellekti ilə
seçilən Rauf Kazımovski bir rejissor kimi müasir,
klassik, rus, Avropa, eləcə də Azərbaycan
dramaturgiyasının təbliğində çox
böyük rol oynamıışdı. Əslində,
teatr şinelindən çıxan Rauf Kazımovski televiziya
teatrının yaranmasına çalışırdı.
Sonradan bu onun Azərbaycan Televiziyasında quruluş verdiyi
"Şamdan bəy", "Hacı Qara",
"Laçın yuvası", "Bəxtsiz cavan",
"Marallarım", "Müsibəti-Fəxrəddin",
"Həyat", "Son yarpaq", "General", "Dilbər",
"Cənnətin qəbzi", "Aldanmış Kəvakib",
"Mirzə Səfər", "Körpə", "Dədəgünəş
əfsanəsi", "Anacan", "Mədinənin ürəyi",
"Kişmiş oyunu", "Mirzə Fətəli",
"Qırmızı fırça", "Əlvida
silah" kimi televiziya tamaşalarında özünü
göstərdi. Lakin daim sənət
axtarışında olan Rauf Kazımovski təkcə televiziya
tamaşaları qurmaqla öz işini bitmiş hesab etmir,
televiziya filmləri də çəkirdi. Onun çəkdiyi
"Aktrisanın təbəssümü", "Bəşir
Səfəroğlu", "Yun şal", "Körpə",
"Poçt qutusu" bədii televiziya filmləri bu gün
xüsusi minnətdarlıq hissi ilə baxılır. Bu ekran əsərlərində rejissor yozumu, aktyor
oyunu, operator işi, teatr, kino və televiziyanın sənət
peyvəndindən bəhrələnib qidalanmaqla bədii
bütövlük və ekran bitkinliyi təşkil edir.
Keçmiş sovet məkanında radio və
televiziyanın ideoloji baxımdan cəmiyyətdəki rolu
yüksək qiymətləndirilirdi. Sürətli
informasiyanın kütləvi vasitəsi olan mətbuatla
yanaşı, radio və televiziyaya daha geniş meydan verilməyə
başlandı.
1965-ci ildə rejissor Rasim İsmayılov
"Danışan işıqlar" adlı ilk cizgi filmini
çəkdi.
Bu aplikasiya filminin operatoru Vaqif Behbudov, rəssamı
Rafis İsmayılov, səs rejissoru İqor Popov, bəstəkarı
Ruhəngiz Qasımova idi. Balacaların
sevincinə səbəb olan bu ilk televiziya cizgi filminin
ardınca, 1969-cu ildə Rasim İsmayılov ikinci
"Qırmızılar, qaralar və başqaları"
adlı rəngli film alleqoriyası çəkdi. Sonradan rejissor-operator Vaqif Behbudov televiziya cizgi filmlərinin
çəkilişi ilə müntəzəm məşğul
olmağa başladı. "Göyçək
Fatma", "Möcüzədər adası",
"İlham", "Qız qalası", "Basatın Qəhrəmanlığı",
"Qurbanəli bəy", "Sağ ol, dostum",
"Yayın bir günündə" kimi cizgi filmləri ona
aiddir. Hər iki rejissorun çəkdiyi televiziya cizgi filmləri
təkcə respublikamızda deyil, ümumittifaq televiziya filmləri
festivallarında uğurla nümayiş olunaraq, müxtəlif
diplom və mükafatlar qazandı.
1968-ci ildə televiziyada fəaliyyət göstərən
"kinoqrup" bazasında "Ekran"
Yaradıcılıq Birliyi Yaradıldı. Jurnalist
Hacı Hacıyev Birliyə baş redaktor, rejissor Rüfət
Şabanov baş rejissor təyin olundu. Rejissorlar Tofiq Mirzəyev
və Arif Qaziyev çəkdikləri "Abşeron
mahnıları", "Polad Bülbüloğlunun
mahnıları", "Şur", "Təsnif",
"Toyda görüş", "Salam Zeynəb" və
başqa filmlərlə janr baxımından ekranda yeni musiqili
televiziya filmlərinə meydan açdılar. Bu
gün həmin filmlərin dəyəri əvəzsizdi.
Bu filmlərdə təkcə Azərbaycanın
musiqi korifeyləri, sənətkarları deyil, həm də həmin
dövrdə yaranmış musiqilər, bu musiqilərin virtuoz
ifaçıları, professional orkestr və ansambllar kinolentin
yaddaşında öz təcəssümünü
tapmışdı.
"Ekran" Yaradıcılıq Birliyinin adı dəyişdirilərək
"Azərbaycantelefilm" oldu. 1970-ci ildə
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin göstərişi ilə
televiziyanın maddi-texniki təchizat bazasını möhkəmlətmək
məqsədilə "Kinokompleks" inşa olunaraq istifadəyə
verildi. Kinobazanın mövcudluğu
çox sayda sənədli televiziya filmlərinin çəkilməsinə
şərait yaratdı.
Müxtəlif
vaxtlarda Yaradıcılıq Birliyinə baş redaktor, rejissor
və direktor kimi Rüfət Şabanov, Elxan İbrahimov, Məlik
Məlikov, İshaq İbrahimov, Hacı Hacıyev, Kamil
Rüstəmbəyov, Kərim Kərimov, Firudin Ağayev, Afaq
Məsud, Etibar Babayev, Yalçın Əfəndiyev, Vaqif
Behbudov, Rauf İsmayılov, Musa Bağırov, Hafiz
Nağıoğlu, Qəhrəman Hümbətov, Nazim Abbas,
Vüqar Tapdıqlı, Səyavuş Məmmədov və
başqaları rəhbərlik etmişdi. 2019-cu
ilin ilk aylarından "Azərbaycantelefilm" Yaradıcılıq
Birliyinə rəhbərlik Xalq artisti, rejissor Ramiz Həsənoğluna
həvalə olunmuşdu.
Bu illər ərzində "Azərbaycantelefilm" Yaradıcılıq Birliyinin bazasında sənədli, cizgi, musiqili televiziya filmləri ilə yanaşı, bədii televiziya filmləri də çəkilmiş və çəkilməkdədi. Müxtəlif nəsil rejissorların çəkib ərsəyə gətirdiyi bədii televizia filmləri təkcə mövzu əlvanlığı, ideya yozumu baxımından deyil, həm də rəngarəng yaradıcı rejissor və operator üslubu ilə fərqlənəməklə diqqət çəkir. Bu ekran əsərlərinin hər birində biri digərinə bənzəməyən orijinal yozumlu rejissor dəsti-xətti ilk kadrdan özünü büruzə verir. "Aygün", "Yun şal", "Poçt qutusu", "Quzu", "Bizi dağlarda axtarın", "Dvorjakın melodiyası", "Zəncirlənmiş adam", "Həyat sən kiminsən?", "Körpə", "Sahil bağı", "Bir az da Bahar bayramı", üç hissəli "Yaz yuxusunun işığı", iki hissəli "Leyli və Məcnun", "Məhəbbətin hökmü", "Bəsdir, ağlama", "Ayna", "Pilləkən", "Sirkə", "Lal", "Başmaq", "Oyun", "Abbas və Gülgəz", "Koroğlu" film dastanı, eləcə də "Son gecə", "Sonuncu" və başqa bədii ekran əsərləri televiziyanın film fondunu zənginləşdirmişdi.
2019-cu ilin yanvarında Azərbaycan televiziyasında baş verən dəyişikliklər öz müsbət təsirini "Azərbaycantelefilm" YB-də göstərməyə başladı. Bu gün yaradıcılıq birliyi "Bədii və Sənədli Filmlər Studiyası" adı ilə öz sənət missiyasını davam etdirir.
Vaxt, zaman haqqında düşünərkən,
istər-istəməz keçmişə qayıtmaq lazım
gəlir. Geriyə nəzər salarkən, irəli getməyi
düşünürsən. Vaxt və zamanın gözləmədiyini
çox gözəl dərk edən "Azərbaycantelefilm"də
çalışanlar bu gün öz sənət
axtarışları ilə sabaha can atırlar.
Yaqub
ƏLİOĞLU
525-ci qəzet.- 2019.-18 dekabr.- S.16.