"ODLU
YURD" ÇIXARKƏN
A.Ergün
Çinar
XIX yüz ilin başlarında Azərbaycanı istilaya başlayan ruslar, yüz ilin ilk çərəyində Azərbaycan güneyi İran-Qacar dövlətində qalmaq üzrə feilən ikiyə ayırmışlardı. Zəif
Azərbaycan xanlıqlarının müqavimətlərini
qolayca alt edən Çarlıq Rusiyası mövcud durumu
Osmanlı dövləti ilə yapdığı Ədirnə
anlaşması (1829) və İranla yapdığı
Türkmənçay anlaşması (1828) ilə
rəsmləşdirdi və İrəvan və
Naxçıvan xanlıqları da daxil olmaq üzrə
Azərbaycan Araz nəhri ilə Talış dağları
sınır olmaq üzrə ikiyə
ayrıldı.
Çarlıq
idarəsi bu tarixdən etibarən İrana rus kolonizasyonunu
təmin üçün çeşidli tədbirlərə
baş vurdu. Özəlliklə
Qarabağa köçürülən İran
erməniləri ilə bu məntəqənin etnik tərkibi
dəyişdirildi. Yüz il boyunca yapılan dəmir yolları, limanlar,
Bakı neftinin Avropa sərmayəsinin yardımı ilə
işlətməyə başlaması ilə Azərbaycanda
modern anlamda bir tacir sinfi ortaya çıxdı. Genişlənən
təhsil müəssisələri vasitəsilə də
batılı fikirlər yayılmağa, ədəbiyyat,
sənət və mətbuat sahəsində fikirlər gəlişməyə,
ədəbiyyat, sənət və basın sahəsində
özünü göstərməyə başladı.
Azərbaycanda
çıxan ilk türk qəzetəsi Həsən bəy
Zərdabi tərəfindən 1875-1877 illər arasında
yayınlanan "Əkinçi" qəzetəsidir. "Əkinçi" çarlıq
idarəsincə qapadıldıqdan sonra Hacı Səid
Əfəndi Ünsizadə yaxşı qeyrət etdikdən
sonra "Ziya" ("Ziyayi-Qafqasiyə") ünvanlı
qəzet Tiflisdə nəşr edilməyə başladı. 1879-1884 illəri arasında çıxan
qəzetə Azərbaycan aydınlarını tətmin
etməsə də yazarları arasında S.Ə.Şirvani,
N.Vəzirov, S.Vəlibəyov kimi önəmli aydınlara da
təsadüf olunmaqdadır. Yenə Tiflisdə 1883-1891 illəri arasında 123
sayı çıxan "Kəşkül" də
ehtiyatlı dilinə, "siyasətdən" uzaq
durmasına baxmayaraq digər Azərbaycan mətbuat
orqanları kimi qapadılmaqdan qurtaramamışdı. 1905
inqilabı öncəsində çıxan son türk
qəzetə "Şərqi-Rus" qəzetəsi olub
M.Şaxtaxtinskinin redaktorluğu altında 1905 ilinə
qədər davam etmişdir. 1906 ilində nəşrə
başlayan və 1931 ilinə qədər Cəlil
Məmmədquluzadə tərəfindən nəşr olunan
mizah ağırlıqlı "Molla Nəsrəddin"
məcmuəsi sadəcə Azərbaycan üçün
degil, İr həyatını anlamaq üçün də
mühüm bir dərgidir. "Molla Nəsrəddin"
sahib ola gəldigi din qarşıtı
təvrini sovet idarəsində çox qaba bir hala
gətirəcək əski təsirini qeyb etmişdir.
1905 rus
inqilabına qədər Azərbaycan mətbuat həyatı
ağır senzor şərtləri qəzetələrin
sıxca qapadılması daima ehtiyatlı bir lisan qullanması
kibi səbəblərlə çox verimli
olmamışdır. Qəzetə
çıxarmaq üçün yapılan pək çox
təşəbbüs isə Çarlıq idarəsincə
qəbul görməmişdir. Çarlıq Rusyanın Yaponiya ilə yapılan savaşdan
məğlub olaraq çıxması ilə 1905 ilindən
etibarən Rusya Azərbaycan türklərinə nisbi bir
mədəni sərbəstlik vermək zorunda qaldı. Qəzetə çıxarmaq, xeyriyə
cəmiyyətləri qurmaq, okul açmaq kibi xüsuslarda
bəlli ölçülərdə qolaylıqlar
sağlanmağa başlandı. 1905 sonrası çıxan "Həyat",
"İrşad", "Tərəqqi" və
"Füyuzat" kibi qəzetə və
məcmuələrdə nisbi hürriyət havasında daha
dolğun və daha qəlitəli yazılar
görülməyə başlandı. Bu mətbuat
orqanlarında özəlliklə İran inqilabı və
jöntürk hərəkatı ilə ilgili çox sayda
yazı və yoruma yer verildiyi görülməkdədir. İstanbul türkcəsinin və
Osmanlı imlasının hakim olduğu Azərbaycan
mətbuatı sıx-sıx Osmanlı elm və fikir
həyatından və ədəbiyyatından bəhs edərək
iqtibaslarda bulunurdu. Tağıyev
kibi bir petrol zəngini xeyirsevərcə
dəstəklənən Azərbaycan mətbuatında
Əhməd Kəmal Bəy kibi önəmli bir isim də boy
göstərmiş, müəllim Cövdət Bəy kibi
önəmli bir egitimçi də Tağıyevin
dəvətilə Bakıya gəlib Azərbaycan maarifinə
hizmət etmişdi.
1905 Rus inqilabından Azərbaycan Xalq
Cümhuriyətinin yıxıldığı 1920 tarixinə
qədər Azərbaycan mədəniyyət və
ədəbiyatında Osmanlı təsiri belirgin bir
şəkildə hiss edilmişdir. XIX yüz ilin 2-ci yarısından
etibarən artan rus nüfuzu və tənəzzülə
uğrayan şiə-fars mədəniyətinin 1905 rus
inqilabı sonrasında təbii bir nüfuzedici gücü
olan Osmanlı-Türk mədəniyyətilə
yarışmayacaqları görülüyordu.
Ekim (oktyabr)
1917 Rus inqilabının Azərbaycan tarixində önəmli
bir dönüm nöqtəsi olmuşdur. İxtilal sonrası təsis edilən
Qurucu Məclisin 1918 ocağında (yanvarında) bolşeviklərcə
dağıdılması Rusiyada parlamentar bir demokratisinin qurula
biləcəginə olan ümidləri söndürmüş
və Qafqas xalqlarında bağımsızlıq fikrini
alovlandırmışdı. 28 Mayıs 1918-də elan edilən və 27 nisan 1920-dəki rus işğalına
qədər yaxlaşıq 2 il sürən bağımsızlıq
dönəmində Azərbaycanda siyasi, iqtisadi və
mədəni sahələrdə önəmli atılımlar
yapılmış, Türkiyədən öyrətmənlər
və dərs kitabları gətirərək, İstanbul
türkcəsi
yayğınlaşdırılmışdır. Bolşevik
işğalından sonra isə Müsavat Partiyası
mənsublarına yönəlik təqiblər
başlamış, çox sayda müsavatçı və
aydın tutuqlanmışdır. Pək çox Azərbaycan ziyalıları mövcud durum
dolayısı ilə başda Türkiyə olmaq
üzərə İran, Almanya, Fransa və Finlandiya kibi
ölkələrə sıxınmışlardır. Azərbaycan mühacirləri Azərbaycan
içində II Dünya Savaşına qədər
sürən və zaman-zaman silahlı üsyan və
müqavimətə dönüşən mücadiləyi
Azərbaycan dışında mətbuat və siyasət
sahəsində icra etməyə başlamışlardır.
Azərbaycan
istilası vaxtı və daha sonra Azərbaycandan
qaçmağa müvəffəq olan müsavatçılar
başda İstanbul olmaq üzərə müxtəlif
mərkəzlərdə toplanmağa və mücadiləyə
başladılar. İstanbulda
bulunan müsavatçılar Məhəmməd Əmin
Rəsulzadənin də aralarına qatılmasını
mütəaqib Azərbaycan davasının mühacirətdəki
ilk dərgisi olan "Yeni Qafqasya" çıxarmağa
başladılar. "Yeni
Qafqasya" türk qamuoynunda böyük ilgi gördü. Türk Ocaqları bütün
şöbələri naminə dərgiyə əbunə
oldu. Dərgi İran, Misir, Hindistan, Afqanistan
kibi Şərq ölkələrində də ilgi ilə
qarşılanarkən Azərbaycandakı Sovet mətbuat
orqanlarında isə ağır tənqidlərə və
qaralamalara məruz qalmışdır. "Yeni Qafqasya" Sovet Rusiyasının
basqısı ilə 1927 ilində baqanlar qurumu qərarı
ilə müzur nəşriyatda bulunduğu
gərəkçəsilə qapadılmışdır. "Yeni Qafqasya"nın qapadılmasından çox qısa
bir sürə sonra "Azəri Türk" dərgisi
yayınlanmağa başladı. 1 şubat (fevral) 1928-dən 1
mart 1931-ə qədər toplam 32 sayı yayımlanan dərgi
"Yeni Qafqasya"nın davamıdır.
"Odlu
Yurd" dərgisi isə "Azəri Türk"ün
yayınını davam edərkən
başlamışdır. "Odlu Yurd"u Məhəmməd Əmin
Rəsulzadə və Mirzə Bala 1929-1931 illəri arasında
31 sayı çıxarılmışdır.
"Odlu
Yurd" zəngin yazar kadrosu və geniş bir fəxri
müxbir dəstəsilə başda Türkiyə,
Azərbaycan və İran olmaq üzərə çox etkili
olmuşdur. Dərgi mövcud
yasağa rəğmən qaçaq yollarla Azərbaycana daxil
olmuşdur. "Odlu
Yurd" və digər mühacir dərgiləri haqqında
komunist Azərbaycan mətbuatında ağır və
atəşli tənqidlər yapılmasının bir
səbəbi də bu durumdur. "Odlu Yurd" İranda anti-türk pəhləvi rejimini
kəndincə haqlı sayıla biləcək
səbəblərlə açıqca tənqid
etməkdən çəkinməsinə rəğmən
İrana girişi yasaqlanmışdır.
"Odlu Yurd"da Azərbaycan istiqlal
mücadiləsi tarixi, Müsavat Partisi, Azərbaycanın
içində bulunduğu mövcud durum, Azərbaycan
mühacirləri və fəaliyətləri, Azərbaycanda
icra olunan kollektifləşdirmə hərəkatı,
Azərbaycan petrolu, dünya siyasəti içində
Azərbaycanın vəziyəti, Azərbaycan tarixi, Azərbaycanda
maarif həyatı, Azərbaycan və Rusya basınından
iqtibaslar, İran, Türkmənistan, Əfğanıstan
və Qafqasya xəbərləri, kitab və qəzetə
tanıtımları kibi mövzularda ağırlıqla yer
verilmiş pək çox ölkəyə yayılmış
bulunan Azırbaycan kolonisi ilə ilgili xəbərlər
yanında Dərgi Türk siyasi həyatı ilə ilgili yorum
və xəbər verməkdən genelliklə
qaçınmamışsa da, zaman-zaman Türk
mətbuatından iqtibaslar yaparaq Mustafa Kamal Paşa və
devrimləri dəstəkləyən hərarətli bir dil
qullanmışdır.
"Odlu
Yurd" böyük bir gücə qarşı cidi bir
himayə görməkdən çox sıxıntılı
və zor bir yayın hıyatı sürmüşdür. Bu durumla bağlantılı olaraq da
dərgidə müstəcar isimlər və rümuzlara
(rəmzlərə) sıxca raslanılmaqdadır. Dərginin 2 ana yazarından biri olan
M.Ə.Rəsulzadənin M.Əmin, Azəri, Mirzə
Balanın Daşdəmir, Kamal, M.B.Məhəmmədzadə
kibi müstəcarlar isimlər qullandığı
görülməkdədir.
Mühacir
Azərbaycan mətbuatı Türkiyə kamu oyununda da etkili
olmuşdur. M.Ə.Rəsulzadə,
Mirzə Bala, Abdullah Battal (Taymas), Mir Yəqub, Əhməd
Cəfər oğlu Mustafa Çokayoğlu, Məhməd
Ağaoğlu, Şəfi Bəy Rüstəmli, Nağı
Keykurun, Hüseyin Baykura, Hilal Münşi kibi zəngin və
qəlitəli bir yazar kadrosu olan mühacir Azərbaycan
mətbuatı məaləsəf Sovet Rusyanın
Türkiyəyə qarşı yapdığı ağır
təzyiqlər nəticəsində çox uzun
ömürlü olamamış və sıx-sıx
qapatılmışdır. Eyni aqibətə "Odlu Yurd" da
uğramış və 31 sayından sonra tətil
edilmişdir. Bu tarixdən
sonra yurd dışına qoyulan Müsavat nəşriyatı
zaman-zaman Türkiyəyə giriş yasaqlarına məruz
qalmış və özəlliklə Türkiyədəki
oxuyucu kütləsinə uluşamamaqdan dolayı ciddi maddi
sıxıntılara uğramışdır.
1923-də "Yeni Qafqasya" ilə İstanbulda başlayan və Avropanın müxtəlif şəhərlərində davam edən Azərbaycan mühacir mətbuatı, kəndisi ilə eyni sırada yürüyən qardaş Türkistan, İdil-Ural və Krım mətbuatı ilə birlikdə Türk ürfanına Sovet Rusya məhkumu millətlərin tarixinin araşdırılması və öyrənilməsi üçün misilsiz bir xəzinə buraxmışdır. Bu fədakar insanlar hər zaman
təqdirlə və şükranla anılacaqlardır. Nə acıdır ki sadəcə
dərgi və qəzetələrlə deyil yayınlanan
çox sayda kitab, broşur, bəyannamə və s. ilə
müəzzəm bir yekuna ulaşan bu zəngin
müqtəsabat təkrar mədəniyət
həyatımıza qazandırılmamışdır. Gündən-günə
uzaqlaşdığımız bu böyük mizas təkrar
mədəni həyatımıza qazandırılmalı
və yeni çalışmalara ilham qaynaqlığı
etməlidir.
"Odlu
Yurd" yayına hazırlanarkən tibqibasını
yapılması üçün bilgisayar ortamına axtarılaraq
mümkün olduğunca təmizlənmişdir. Bu konuda əməyini
əsirgəməyən sayın Musa Sarıqayaya
təşəkkür edirəm. Tibqibasının sonuna eklənən indeksin istifadəyi
kolaylaşdıracağı aşikardır. Yolumuza bir digər
"M.Ə.Dərgisi" olan "Bildiriş" ilə davam
edəcəyiz. Oxucuların
göstərəcəyi ilgi və həssasiyatın bu yola
davam etmək üçün əlzəm olduğunu
söyləməyə bilməm lüzum varmı? Son olaraq böylə bir yükü
də yüksəlmədən qəbul etdiyi üçün
Məhməd Varış Bəyə Türk
ürfanı adına təşəkkür etmənin bir vacibə
olduğunu söyləməliyəm.
A.Ərgün
Çinar
"Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin doğumunun 130 ili
xatirəsinə"
"Odlu
Yurd" (1929-1931), cild I, Kitab evi, İstanbul, 2014
525-ci qəzet.- 2019.- 17 dekabr.- S. 14.