Füzuli aşiqi rəssam
"Evdə hər şey yerli-yerində idi. Anam qabları
elə düzürdü, elə bil rəssam idi. Örtükləri elə qatlayırdı ki, rəng
çalarları bir-birinə uyğun gəlsin. Onun üçün bu elədiyi bir sənət əsəri
idi, bu, bir gözəllik idi". Öz
gündəliyində rəssam belə yazırdı. Lakin o, adi rəssam deyildi. Nağılların,
bambaşqa dünyanın insanı idi.
Uzun
barmaqları, nazik əlləri, işıldayan iri mavi gözləri,
köpük kimi qaynayan saçları, qarabuğdayı
siması olan, sanki bir çox sirlərdən agah, dərviş
surətli, arıq bir insan idi. O, Səttar Bəhlulzadə idi.
Azərbaycan rəsm sənəti üçün Səttar
Bəhlulzadənin nə əhəmiyyət kəsb etdiyini
qiymətləndirmək çox çətindir. Hələ
sağlığında ikən canlı əfsanə idi.
Azərbaycan rəsm sənətində lirik mənzərənin
əsl siması idi.
1909-cu il, dekabrın 15-də Bakının Əmircan
qəsəbəsində Bəhlul və Hökümə
adlı sadə insanların ailəsində anadan olmuşdu. Demək olar ki, elə bütün ömrünü
də orada keçirmişdi. Rəssamlığa
sevgisi atasının balaca vaxtı ona hədiyyə etdiyi rəngli
qələmlərlə başlamışdı. Həmin gündən Novruz rəngarəngliyi,
kosa-keçəl oyunları, yaşadığı doğma
Əmircanın təbiəti, suyu, havası balaca Səttarı
öz sehrinə almış, rənglərin sirli aləminə
çağırmış və bir daha
buraxmamışdır.
Səttar
Bəhlulzadə ilk ixtisas təhsilini Bakıdakı rəssamlıq
texnikumundan başlamış, sonra isə Moskvadakı
V.İ.Surikov adına Rəssamlıq
İnstitutuna qəbul olunmuşdur. Moskvada diplom
işi üçün Babək mövzusunu seçmiş və
başqalarından fərqlənərək diplom işi olaraq
bir yox, iki əsər - "Babək üsyanı" və
"Bəzz qalasının müdafiəsi"
tablolarını işləmişdir. Lakin
İkinci dünya müharibəsinin başlaması ona
diplomunu müdafiə etməyə imkan verməmişdir.
Müharibədən sonra hələ də diplomsuz qalan rəssama
dəfələrlə Moskvaya gəlib diplom işini müdafiə
etmək təklif olunsa da, o, buna etiraz edib və "Məgər
rəssamın özünü sübut etməsi
üçün diploma ehtiyac var?", -
deyə etiraz etmişdir.
Onun əsərləri fərqli idi. Heç kəsinkinə
bənzəmirdi. Özü kimi. Həm çox canlı, həm də reallıqdan
uzaq idi. O, detalları vurğulamırdı. Əsərlərində
kontur, haşiyə
yox idi. Rənglər bir-birinə qarışırdı.
Lakin təəccüblüsü odur ki, bu rəngarəng
çalarlar bir-birilə əsrarəngiz ahəng təşkil
edirdi. Rəqs edirdi. Bir
Səttar dünyası, bir nağıl aləmi
yaradırdı. Qəlbən çox həssas
olmasına, dünyanın ağrı-acısını ürəyilə
hiss etməsinə baxmayaraq, əsərlərində tünd rənglərə
yer yox idi. Al-əlvan rənglər onun
sehirli dünyasının sakinləri idi. O, al-əlvanlıqdan
şənlik yaratmaq üçün istifadə etmirdi. O, sadəcə
hiss etdiklərini yaradırdı. Bəlkə o
səbədəndir ki, onun üçün sənəti ailəsi
olmuşdu. O, təbiətin hər nəbzini duyur, onu
tablolarına köçürür və yaratdıqları
ilə nəfəs alırdı. Deyəsən,
hər iki tərəf bir-birinə tabe olurdu. Rənglər
Səttara, Səttar isə rənglərə.
Adətən insanlar, dərk etmədikləri aləmi qəbul
edə bilmir, onun yaradıcısını da sevə bilmirlər. Əslində,
bu, çox normaldı. Çünki insan
qəliz, yabanı olanı açıqlaya bilmədiyi
üçün ondan ehtiyatlanır. Lakin
onunla bambaşqa idi. Onu sevənlər sevməyənlərdən
daha çox idi. Əsərlərini
başa düşməyənlər belə çox sevirdi.
Kiçikdən, böyüyə qədər;
qonşular, kəndlilər, çobanlar, uşaqlar, tələbələr,
məmurlar, nazirlər, şairlər, əhatəsindəki hər
kəs.
Hətta rəssamların sevimlisi idi, Səttar Bəhlulzadə. Ağla
sığası kimi deyil. İnsanı da rəqibini sevərmi!?
Amma onu sevirdilər. Onun
dünya şöhrətli olduğunu, çox öndə
olduğunu bilə-bilə sevirdilər. Çünki
onun üçün nə qazandığı
titullarının, nə də şan-şöhrətinin bir əhəmiyyəti
yox idi. Onun üçün dəyərli
olan rənglər, fırçası, insanlar, təbiət
idi.
Bir gün qonşu oğlan onun emalatxanasına gəlir. Rəssam, təzəcə
əlindəki tablosunu bitirirmiş olur. Elə həmin an təzə çəkdiyi əsərini
qonşu oğlana hədiyyə edir. O, bütün sevdiyi
insanlara şəkillərini təmənnasız hədiyyə
edirdi. Rəssam bütün Azərbaycanı
qarış-qarış gəzirdi. Maraqlı
yarpaqlar, çiçəklər toplayırdı. Azərbaycanın bulaqlarından içir,
havasını udur və Azərbaycanını hər kəsə
hədiyyə edirdi. Çünki vətənini
hədsiz dərəcədə sevən bir insan idi. O
gözəl təbiət üçün vətəndən
kənara gedənlərə irad tutaraq deyirdi: "Mən ilham
və natura ardınca Qogen kimi baş götürüb Taiti
adasına getmirəm və bunu başqalarına da məsləhət
görməzdim. Çünki doğma xalqın həyatı,
Vətən torpağı əsl ilham mənbəyidir"
Səttar Bəhlulzadə yaratdığı əsərləri
ilə bərabər, qəribəlikləri ilə də məşhur
olan insan idi. Onun qəfildən evdən çıxıb, aylarla
yoxa çıxmaq adəti var idi. Bu
müddətdə onu sevənlər rəssamın Azərbaycanın
hansısa bölgəsində təbiətlə təkbətək
qaldığını bilirdi. Hətta xalq
rəssamı Toğrul Nərimanbəyov öz yaxın dostu və
yaradıcılığında əvəzolunmaz iz qoyan Səttar
Bəhlulzadə haqqında xatirələrində də bu
haqda danışmışdır. Bir
gün gecə saat 12-də Səttar Bəhlulzadə Toğrul
Nərimanbəyova zəng vurub deyir ki, "səni
"Baksovetin" qarşısında gözləyirəm.
Toğrul Nərimanbəyov deyir: "Görüş bəlkə
sabaha qalsın? Səttar Bəhlulzadə
razılaşmır və nəhayət, deyilən yerdə
görüşürlər. Toğrul Nərimanbəyov:
"Getdim, gördüm qanı qaradır". Səbəbini
soruşanda məlum olur ki, Səttar Bəhlulzadə
"Qızbənövşə"yə getmək istəyir.
Bu yer Quba ərazisində yerləşir. Səttar Bəhlulzadə deyir ki, "indi ora getməsəm
ölərəm". Birtəhər
maşın tapıb səhər 4-də Qubaya
çatırlar. Səhər tezdən Səttar işləməyə
başlayanda Toğrula deyir: "Sən məni ölümdən
xilas elədin". Beləcə Məcnun təki vurğunu idi vətəninin əsrarəngiz
təbiətinə. Bu sevgiylə qərinəlik,
ölümsüz əsərlər yaratdı.
"Qudyalçay vadisi", "Qızbənövşəyə
gedən yol", "Doğma düzənlər",
"Cıdır düzü", "Muğanda bahar",
"Dədəgünəş", "Qədim
Şamaxı", "Naxçıvan dağları",
"Abşeronun tacı" tabloları və s. həmin səfərlərin
nəticəsində gerçəkləşən sənət
inciləridir.
Olduqca sadə,
əliaçıq
insan idi. Bəlkə də dünyada
bu vaxta qədər Səttar kimi ikinci bir səxavətli rəssam
olmayıb, desək yanılmarıq. Hələ
sağlığında müasirləri onu "Aramızda gəzən
dahi" deyə çağırırdılar. Özünün bundan xəbəri yox idi. Bilsəydi inciyərdi. Tərifi
xoşlamazdı. Çəkdiyi əsərləri
üzünə tərifləyəndə də haldan-hala
düşər, gözlərini bir nöqtəyə zilləyərək
"İşləyirik də... hələ çox şey eləmək
lazımdı", deyib söhbətin yönümünü
dəyişməyə çalışardı.
Rəssamlar İttifaqından, xalq rəssamı Tahir
Salahovun təşəbbüsü ilə ona verilən
ikiotaqlı mənzili təmənnasız gənc bir rəssama
hədiyyə etmişdi. Maşını ola biləcəyi
halda doğma Əmircanına, evinə elektriçka ilə
gedib gəlirdi. Siqaretin ən ucuzunu çəkirdi.
Olduqca sadə geyinirdi. Bu
dünyanın təbiətini, rənglərini çox
sevirdi, özü isə insanlığı ilə, ruhu ilə
bu günahlı dünyaya aid olmayan insan idi. Yaradanın gözəl bir sənət əsəri
idi Səttar Bəhlulzadə.
Bütün
dünyada tanınsa da, o, öz doğma Əmircanının əski
memarlıq tikililərini, burada toxunan "Xilə"
xalçalarını, sadə insanlarını,
ziyalılarını, Azərbaycanının hər qarış
torpağını, suyunu, havasını dünyada heç nəyə
dəyişməzdi.
Rəssam gənc vaxtlarında təsviri sənətin
bir çox janrlarda özünü sınamışdır. Müəllimi Əzim
Əzimzadənin təklifi ilə karikaturalar çəkmiş,
lakin bu sənət
növünün onluq olmadığını hiss etdiyi
üçün, qrafik janra da müraciət etmişdir. Nəhayət ki, özünü lirik təbiət mənzərəsində
tapmışdır. Əzim Əzimzadə
ilə əməkdaşlıq Səttar üçün ilk sənət
məktəbi olmuş, sonralar münasibətləri
dostluğa çevrilmişdir.
Rəssamın
şəxsi sərgiləri Əlcəzair, Misir, Livan, Suriya,
Tunis, Norveç, Bolqarıstan, Almaniya, İraq, Kuba, Kanada,
Belçika, Fransa, Yaponiya kimi dövlətlərdə
keçirilmişdir. Hazırda da Azərbaycanımızla
yanaşı, dünyanın bir çox ölkələrində,
o cümlədən, nüfuzlu muzey və şəxsi
kolleksiyalarda onun rəngkarlıq və qrafika əsərləri
qorunub saxlanılır.
Çox tez-tez Səttar Bəhlulzadəyə haqlı
olaraq "rəssam-şair", deyə müraciət edirdilər. O, klassik Azərbaycan
poeziyasına canlandırdığı təbiət qədər
böyük sevgi duyurdu. O, yorulmadan Nizamidən, Füzulidən,
Vaqifdən, Sabirdən, Xaqanidən, Şirvanidən sitatlar gətirə
bilərdi. Bundan xüsusi zövq alırdı.
"Mənim üçün birinci yerdə
Füzuli, sonra Vaqifdir. Digərlərinin
yerlərini özünüz müəyyənləşdirin",
rəssam deyirdi.
1973-cü ildə rəssam toksemiya - qanın zəhərlənməsi
ilə səhhətində ciddi problemlər yaşayır. Dostlarının
maddi dəstəyilə Moskvaya müalicəyə göndərilir,
oradaca əməliyyat olunur. Lakin xəstəliklə
baş etmək mümkün olmur. 1974-cü
ildə isə rəssam Səttar Bəhlulzadə vəfat
edir. Hətta ölümü ilə belə, Fəxri
Xiyabanda yox, doğma Əmircanda, anasının məzarı
ilə yanaşı basdırılmasını vəsiyyət
edərək, öz təvazökarlıq və vətənpərvərliyini bir daha sübut edir.
Rəssam hələ Moskvada ikən, əməliyyatdan
sonra ikinci dəfə xəstəxanada yatarkən, gecə-gündüz
ona Gürcüstanın Azərbaycan kəndlərindən gələn
cavan bir oğlan qulluq edir. Rəssamın qohumunun "siz
kimsiz?" sualına cavan oğlan belə cavab verir:- "Mən Səttar müəllimin dostuyam.
O, bizim kəndimizə çox gəlib. Evimizdə
qonaq olub. Rəsmlərini işləyib.
Bizim kənddə hamı Səttar müəllimi
çox sevir, onun üçün narahat olur. Odur ki, məni də bura göndəriblər".
Ölümündən sonra Əmircanda məzarının
üstündə Səttar Bəhlulzadənin Azərbaycanın
xalq rəssamı Ömər Eldarovun yaratdığı iki
boş şəkil çərçivəli heykəli
ucaldılmışdır. Ömər Eldarov bu sənət əsəri ilə
iki incə məqama toxunmuşdur. Bir məna Azərbaycan
rəsm sənətində baş verən ağır itki,
ikincisi isə rəssamın davamçılarına, yeni
istedadlara işarə idi. Çünki Səttar
Bəhlulzadə bir çox istedadlı gənclərin
formalaşmasında çox böyük rol
oynamışdır. Onlardan ən bariz
nümunə Toğrul Nərimanbəyov idi.
Səttar
Bəhlulzadənin adı Bakının küçələrindən birinə
və Mərkəzi Sərgi salonuna, eləcə də,
Əmircan Mədəniyyət sarayına verilmişdir.
Doğma qəsəbədə onun ev
muzeyində rəssamın şəxsi əşyaları və
əsərlərinin surəti saxlanılır.
Bu il Səttar Bəhlulzadənin dekabr
ayının 15-də 110 illiyi tamam oldu. Lakin bir neçə
100 il daha keçsə də, Allahın yaratdığı
Füzuli aşiqi, dərviş simalı qeyri-adi insan, rəssam
Səttar Bəhlulzadə, kiçikdən böyüyə hər
kəsin sevimlisi olaraq yenə də yaşayacaq.
Fidan MALİK
525-ci qəzet.- 2019.- 20 dekabr.- S.16.