Xatırladığım ömür
və Əziz Nesinin bildikləri
Yazmaq eşqdir... Oxumaq isə vəfa... Bir də oxumağı bütün nazıyla qəlbinə çəkmək
lazımdır.
Əziz Nesini oxumaq yazmaq
eşqimə olan xəyanət idi, bilirdim, amma oxumağa olan sədaqətimi nümayiş
etdirməkdə gecikmək
istəmirdim. Məncə, Əziz Nesini oxuyan bir yazıçı,
ən azı, iki ay heç nə yaza bilmir...
Məsələn, mən bir aydan artıqdır ki, yarımçıq hekayəmi tamamlamağa cəsarət edəmmirəm.
Bir də yazıçıların əsərlərindən
əlavə, onların
yazmaq-oxumaq haqqındakı
düşüncələrini də anlamağa çalışıram. Düşünürəm ki, bütün yazıçılar yazdıqları
əsərlər sayəsində
əfsanələşir, amma
bu əfsanənin qəhrəmanı olmağa
heç vaxt cəhd etmirlər.
Əziz Nesin haqqındakı əfsanələrdən biri
onun boyunun balaca olması ilə bağlıdır. O əfsanə
belədir: "İlk
kitabını 33 yaşında
yazan Əziz Nesin bütün həyatı boyu 110 kitab yazır. Bütün kitablarını
üst-üstə qoyduqdan
sonra yanında duraraq: "Boyumdan böyük kitab yazdım!" - deyir..."
Mənim oxuduğum hekayələrində
də özündən
böyük idi Əziz Nesin. O, bildiyini
bilmək istəmirmiş
kimi yazıb həmişə... Məsələn, "Quldurlar" hekayəsindəki
uşaq. Məncə, Əziz Nesin həmin uşağı çox sevib. Ona görə də onu hekayənin ən namuslu obrazı edib. Uşağın oğurladığı çantadan çıxan
200 dollar bələdçi kimi polis komissarının
əlindən tutub fahişəxanaya, qumarxanaya,
qanunsuz tikinti sahəsinə, gizli heroin fabrikinə aparır.
Cəmiyyətin arxa kadrlarındakı çirkli
və köhnə palitranı görəndə
komissar uşağa deyir: "Onlara baxanda sən çox namuslusan!"
İnsan
yaşadığı ömürdən
doymur heç vaxt... Gəncliyində uşaqlığının, qocalıqda gəncliyinin həsrətini çəkir.
İllərin tez keçdiyini
düşünür. İnsanların yaşadığı
ömrə baxıb heyfisləndiyini gördükdə
ağlıma gələn
bu olur: "Şükür Tanrıya,
heç olmasa, ana bətnindəki 9 ayı xatırlamırıq".
Xatırladığım ömürdə qəzet redaktorluğundan televiziya redaktorluğuna kimi mətbuatın mərkəz xəttində
işlədiyim illər
olub. Və bu illər haqqında bəzən danışmaq istəyirəm.
Bütün fəxarətimi
ürəyimə yığıb
sözlərə çevirmək
istəyəndə vicdanını
qələminin ucundakı
bir damla mürəkkəbdə boğan jurnalistlər
gəlir gözümün
qabağına. Demək
istədiklərim də
sıxılan dişlərimin
arxasında intihar edir...
Əziz
Nesinin "Bir qəzet filan tarixdə necə bağlandı" hekayəsinin
baş qəhrəmanını
mən iyirmi yaşımdan bu yana tanıyıram.
Sadəcə, hər il bir başqa adda, bir başqa görünüşdə qarşıma
çıxır; gah
qadın olur, gah kişi. Ya qəzet redaktoru olur, ya sayt
müxbiri. Fərqi yoxdur,
hansı yaşda, hansı şəhərdədir,
Nesinin qəhrəmanı
yaşayır və hələ də mətbuatla bağlı verilən bütün qərarları ədalətsiz
hesab edir. Axı, onun ədalət ölçüsü
yalnız özünə
aiddir... Qəhrəman etiraf edir ki, heç keçirilməyən konsertdən
yazı yazıb.
Sonra da ölkəyə gəlib çıxmayan nümayəndə heyəti
ilə görüşdən
reportaj hazırlayıb
və onlar Türkiyəni çox sevdiklərini deyib. Sən demə, onların təyyarəsi qəzaya uğrayıb. Burda qəhrəmanın
daha bir xüsusi taktikasını
görürük; o, köhnə
qəzetlərdən oxşar
reportajları kəsib
ora-burasını dəyişir,
qəzetə verir.
Bir sözlə, hekayə tam olaraq günümüzdə
tində-döngədə çıxan
"Feşmənkəsin həqiqəti"
adlı qəzetlərin
güzgüsüdür.
"Biz evə qəzet almırıq" hekayəsindəki
incə yumor məni güldürməyi
bacardısa da, qəzetlərin, nənəm
demiş, "urvatdan düşməsinə" elə
ağlamaq istədim ki... Amma bacarmadım. Nə yalan deyim, qorxdum
ki, gözsüz qalaram.
Hər nə qədər "siyasət"
anlayışından daim
uzaq qalmağa çalışsam da,
"Adamı zorla dəli edərlər"
hekayəsi məni günlərlə düşündürməyi
bacardı. Bələdiyyə
rəisi seçilən
ağıllı, abırlı
adamı tərifləyə-tərifləyə
xudbinə çevirirlər...
Sonra da deyirlər ki, gedək həkimdən kağız
alaq, bu da dəli çıxdı.
Gələn dəfəyə isə ağıllı rəis seçəcəklərinə
ümid edirlər.
Bütün düşüncələrim bir suala cavab
tapmağı bacarmadı,
düzünü deməliyəm.
Həmin sualla bir vaxt Söylü
şair Moşuya üz tutmuşdu, mən cəmi bir sözü dəyişdirdim: "Moşu,
siyasət budu?"
"Sizin ölkədə
eşşək yoxdurmu?"
hekayəsini dönə-dönə
oxumalıdır hər
bir oxucu. Amma mən
cəmi bir dəfə oxudum. Çünki eşşək
alanı da, eşşək satanı da hər gün
görürəm... Elə onları
oxumaq mənə bəs edir; təkrar biliyin aynasıdır. Əslində
isə, hər bir insan ömrü
"olmaq, ya olmamaq?" sualının
əllərimizdə və
əməllərimizdəki inikasıdır...
Əziz Nesinin bir məşhur cümləsi var, deyib-deyib yorulmağı gəlir adamın. Amma nə sirdirsə, Əziz Nesinin adıyla bağlı olan heç nədən yorulmaq olmur. O, insanın ürəyindəki yanğını cümlələriylə körükləməyi bacarıb və bacarır... "Mən göz yaşlarının içindən keçib gəldim, ağrı-acılarım məni satira yazarı elədi" - deyirdi Əziz Nesin... Hərdən paxıllığım tutur ona; ən azından, ağrılarına gülməyi bilib. Kim bilir, bəlkə elə "BÖYÜK İNSAN" anlamı bu gülüşdə gizlənib?!
"Oğru bu idimi?" hekayəsi də Əziz Nesinin yanğılı gülüşüdür... Bu gülüşdə bütün Yer kürəsini öz evi sayan, "ən adi həyati hadisələri" yaşayan insanların "adam kimi yaşamaq" arzusu əks-səda verir...
Bir də "Uçuruma yuvarlanırıq" hekayəsini sevirəm Əziz Nesinin... Əsərin qəhrəmanı o qədər saf və səmimi dillə düşündüklərini dilinə gətirir ki! Könül istər, bütün insanlar bu cür səmimi, içdən danışsınlar bir-birləriylə... Amma faydasız. Eh, indi kim Nesinin qəhrəmanı kimi yanağında Qızıləhmədi rəngi üzünü polis komissarına tutub deyər: "Mən məhkəmə icraçılarının evimizə gəlməsini heç də xoşlamıram. Onlar müsadirə etməyə bir şey tapa bilməyəndə adam xəcalət çəkir". Heç kim... Bax, burdakı "heç" kəlməsi çox ağır gəlir mənə...
Çünki Əziz Nesin demiş, biz ölçünü çoxdan itirmişik... Özü də bir-birimizə ürəyimizdən keçənləri olduğu kimi deməyin ölçüsünü. Əziz Nesin deyirdi: "Mənə elə gəlir ki, biz Türkiyə türkləri bir-birimizi batırmaqda, siz Azərbaycan türkləri bir-birinizi göylərə qaldırmaqda ölçünü itirmişik". İndi durub yeni ölçülər qoymağa cəhd edə bilərəm, buna cəsarətim var. Amma məlum sual yenə meydana çıxır: "Olmaq, ya olmamaq?" Mənim cəsarətimə ürəyində gülüb, hər fürsətdə yoluma daş qoyub, "uğurlar, irəli!" deyənlərin ölçülü olub-olmamağı adamın bütün düşüncələrini uçuruma itələyir... Uçurumlar geri dönüş ehtimalı olmayan istiqamətdir!
"Taxtalı köydən məktublar" ayrıca bir yazının mövzusudur... Mən bu ayrıcalığı yaşamaq istəmirəm; ayrılıq mənə çoxdan xəyanət edib!
... Yük altında ləhləyən, qan-tərə batmış eşşək eyvanda xəfif küləyin altında oturub içki içən eşşəyə həsrətlə baxaraq:
- Özünü nə yaman dartırsan, nə olub? Yer üzündə
sən də yaşayırsan, mən də... - deyib.
Eyvandakı eşşək yük
altında ləhləyən
eşşəyə belə
cavab verib:
- Düzdür. Sən də yaşayırsan,
mən də. Amma sən elə
yaşayırsan, mən
belə...
Əminəm ki, Əziz Nesin bunu yazanda
nə vaxtsa mənim oxuyacağımı
bilirdi... Onu da bilirdi ki, məni yalnız
düşündürərək susdura bilər.
İnstitutda oxuyanda Sevda adlı bir tələbə
yoldaşım vardı. Mənə yol-hərəkət
qaydalarını başa
salırdı. Bir
dəfə dedi:
- Çalış, həmişə
qoşa xəttin üstündə dayan. Maşın səni vursa,
günah onda olacaq.
Təzə öyrəndiklərimi evdə danışanda anam gülərək demişdi:
- Məni maşın vurub öldürəndən
sonra nə fərqi var, günah ondadı, ya məndə?
"Taxtalı köydən" yazılan dördüncü məktubda eyni epizodu oxuyanda Əziz Nesinin bütün dövrlərin müasiri olduğuna bir daha əmin oldum. O yazıb:
- Adamın bəxti gətirəndə təcili yardımın altına düşür.
- İnsan öləndən sonra ya avtobusun, ya taksinin, ya zibil maşınının, ya şəxsi maşının, ya da təcili yardımın altına düşsün, bunun bir fərqi varmı?
Səkkizinci məktubu oxuyanda Anarın "Yaxşı padşahın nağılı" əsərini xatırladım. Anar öz əsərində bir başçının "yaxşı" xüsusiyyətlərini və xarakterinin təlqin etdiyi davranışlarını qələmə alıb. Əziz Nesin isə bir növ, oxucunu situasiyanın pərdə arxasına tərəf istiqamətləndirib: "Əgər mən də dövlət başçısı olsaydım və öskürsəydim, dərhal: "Aman Allah, nə böyük öskürəkdi!" - hər tərəfdən dillənəcəkdilər", - deyə yazıb.
On üçüncü
məktubda "insan olmağın şərti
insan kimi
yaşamaqdır" - deyir Əziz Nesin. Və
ölməzdən öncə öz-özündən soruşduğu "son arzun nədir?" sualına verdiyi
cavabın niyə ağrılı olduğunu
anlayırıq... Onun bütün
həyat boyu ürəyinə, əllərinə,
çiyninə yığdığı ağrı yükün ucundan tutub elə hey ölümə
tərəf dartan kəlmə bu idi: "Yaşamaq!"
Şəfa VƏLİ
525-ci qəzet.- 2019.- 20 dekabr.- S.13.