Səlahəddin Xəlilov: "Mühit
yaradıcılığa dəstək ola bilmirsə, gərək
ən azı mane olmasın"
Professor Səlahəddin Xəlilov
araşdırmalarını bir neçə ildir ki, Türkiyədə
davam etdirir.
Bu günlərdə Bakıya qayıdan alimlə müsahibəmizin
ikinci hissəsində onun Türkiyədəki fəaliyyəti,
Azərbaycanda və Türkiyədə elm,
elmşünaslıq və fəlsəfənin vəziyyəti
və bir də milli fəlsəfi fikir, Türkiyədə nəsimişünaslıq
və Nəsimi fəlsəfəsi haqqında söhbət
etdik:
(əvvəli 18 dekabr sayımızda)
-
Beş-altı ildir ki, çox vaxt Türkiyədə oluram. Amma mənim əsas yurdum, davamlı
yaşadığım yer Azərbaycan, Bakıdır. Əgər elə bir fikir formalaşıbsa ki, mən
İstanbula köçmüşəm, yanlışdır.
Sadəcə Şərq fəlsəfəsi və
özəlliklə Türk-islam fəlsəfi fikri ilə
bağlı araşdırmalarım bu arada mənim daha
çox İstanbulda olmağımı tələb edir. Hələ 1994-cü ildən
"Şərq-Qərb: fəlsəfə körpüsü"
- tədqiqat mərkəzinə rəhbərlik edirəm. Bu Mərkəz on ildən artıq Azərbaycan
Universiteti nəzdində fəaliyyət göstərib.
1997-ci ildən başlayaraq bu Mərkəzin öz jurnalı
da çıxıb: "İpək yolu". Əsas
istiqamət də Şərq ilə Qərb arasında sadəcə
dəmir və ya ipək yolu açmaq deyil, həm də mədəni-mənəvi
körpüləri bərpa etmək, bu yöndəki hədəfləri
müəyyənləşdirmək olub.
Mühit
o dərəcədə əhəmiyyətlidir ki...
Yaradıcılığa dəstək ola
bilmirsə də, gərək ən azı mane olmasın.
Tələbəlik illərində Bakıdakı
kitabxanalar və buradakı elmi mühit yetərli idi. Gənclik və aspirantura
dövrlərində elmin fəlsəfəsiylə məşğul
olarkən, əsasən Moskvanın kitabxanalarında
çalışırdım, çünki əksər elmi ədəbiyyat
orda idi. Qərb fəlsəfəsi rus dilinə
daha çox tərcümə edilib. Bu sahədə
korluq çəkmədik. Amma Şərq
fəlsəfəsinin, xüsusən Türk xalqlarının
fəlsəfəsinin öyrənilməsi baxımından
çətinliklər yaşadıq. Bu sahədə
ədəbiyyat daha çox Türkiyədədir. Təəssüf ki, biz nəinki Şərq və
ya Qərb fəlsəfəsinin, öz fəlsəfəmizin də
köklərini, tarixini öyrənmək imkanından məhrum
olmuşuq. Bizim elmi kitabxanalar əsasən Rusiyada
çıxmış kitablar üzərində qurulub. Ərəb-fars mənbələrinin isə əksəriyyəti
türk dilinə çevrilib və Türkiyə
kitabxanalarında var. Mən bir Şərq-Qərb fəlsəfəsini
araşdıran, xüsusən türkdilli fəlsəfəni
öyrənmək istəyən tədqiqatçı kimi
İstanbulun kitabxanalarında işləməyə ehtiyac
duydum. Beləcə sırf o kitabxanalarda
işləmək üçün Türkiyəyə üz
tutdum.
Türkiyədə fəlsəfəyə münasibət
bizimlə müqayisədə "toya gedəsidi". Bizdə sadəcə bir
universitetdə fəlsəfə şöbəsi var. Orda da nə
tədrisin keyfiyyəti, nə dərs kitabları, nə də
bura daxil olan tələbələrin səviyyəsi qənaətbəxşdir.
Halbuki Türkiyənin bütün böyük
universitetlərində fəlsəfə ixtisası üzrə
kadrlar hazırlanır. Düzdür, ayrıca fakültə
şəklində deyil, amma
ya fənn-ədəbiyyat, ya da ilahiyyat fakültələrinin
nəzdində fəlsəfə şöbələri var.
Avropada və Amerikada təhsil almış və
araşdırma aparmış xeyli sayda fəlsəfə
professorları var. Dünya miqyasında demək olar ki,
bütün fəlsəfə klassiklərinin və əksər
müasir filosofların əsərləri operativ şəkildə
tərcümə olunur. Hətta rus dilindən də
tərcümələr getdikcə artmaqdadır. Xüsusən Rus ədəbiyyatına böyük
maraq və sevgi var. Ən çox da Tolstoy və Dostoyevskinin əsərlərini
mütaliə edirlər.
Mən
Bakıda universitet rektoru olarkən bir neçə dəfə
Türk dünyasını əhatə edən Fəlsəfə
forumları, Şərqin və Qərbin böyük
filosoflarına həsr olunmuş konfranslar və simpoziumlar
keçirtmişdik. Orta Asiyadan, Qazaxıstandan, Türkiyədən
tanınmış filosofları buraya cəlb eləmişdik. Bakı bir növ Türk-İslam fəlsəfəsinin
mərkəzinə çevrilmişdi. Biz
Azərbaycan Fəlsəfə və Sosial-siyasi Elmlər
Assosasiyası olaraq bu konfransları keçirir, əlaqələr
yaradırdıq. Rusiya Fəlsəfə Cəmiyyəti ilə
Türkiyə Fəlsəfə Cəmiyyətləri
arasında əlaqələrin qurulmasında da bizim
böyük rolumuz oldu.
Bir yerə qədər bu işləri gördük. Amma Bakı
Türk-İslam fəlsəfəsinin mərkəzi
üçün o qədər də uyğun məkan deyildi.
O baxımdan bu işləri İstanbulda davam etdirmək qərarına
gəldik. Hələ 2003-cü ildə
Ümumdünya Fəlsəfə Konqresi İstanbulda
keçiriləndə biz - Türk dünyasını təmsil
edən filosoflar bir araya gələrək "Ortaq Türk fəlsəfi
terminolojisi" mövzusunda simpozium təşkil elədik.
Rusiyadan gələn filosofların da bir qismi -
türk mənşəli olanlar bu simpoziuma qatıldılar.
Sonrakı illərdə mənim təşəbbüsümlə
bir neçə dəfə Bakıda
yığışıb bu mövzunu müzakirə etdik.
Çünki fəlsəfə dillə sıx
surətdə bağlıdır. Riyaziyyatın,
təbiət elmlərinin öz dilləri var - bütün
xalqlar üçün eynidir. Fəlsəfə
isə bu baxımdan poeziyaya daha yaxındı - dillə
iç-içədir.
Bütün Türk-islam dünyası ilə sıx əlaqə
qurmaq üçün İstanbul daha uyğun bir yerdir. Bundan
başqa, İstanbulda Osmanlıdan qalma kitabxanaların
olması, Orta çağ ərəb mənbələrinin tərcüməsi,
müasir dövrdəki yeni araşdırmaların qısa
dövrdə operativ şəkildə türk dilinə
çevrilməsi və daha geniş elmi mühit
baxımından yaradıcılıq üçün əlverişli
göründü. Orda biz Beynəlxalq Fəlsəfə
Araşdırmaları Mərkəzi təsis etdik. Mən
bu qurumun sədri olaraq beş il fəaliyyət
göstərdim. Bu yaxınlarda bu qurumun fəxri
sədri seçildim.
İndidən sonra bu zamana kimi topladıqlarımı,
araşdırdıqlarımı cəmləşdirib kitab
halına salmalıyam. İctimai işlərin özü də
vaxt aparır və mən artıq şəxsi
yaradıcılığıma fokuslanmaq istəyirəm.
Bundan sonra da təkcə Bakıda, Moskvada, İstanbulda
deyil, harda lazım gəldisə, orada da fəaliyyətimə
davam etməli olacağam. Bu fəaliyyətin iki
istiqaməti var; biri araşdırmadır ki, ilk mənbələrə
müraciət tələb edir, o biri bizim öz
yazdıqlarımızın təqdimatıdır ki, nə qədər
geniş məkanda olsa, o qədər yaxşıdır.
Filosofun əsl
dünyası onun iç düny
asıdır. Mən hardayamsa, mənim vətənim iç
dünyamda məni müşayiət edir. Bu
baxımdan mən Azərbaycandan ayrılmıram. Son 20 ildə mənim əsas yaradıcılıq
istiqamətim Şərq və Qərb fəlsəfəsi,
bunların qarşılıqlı münasibətidir. Bu
araşdırmaların əsas xətti isə Azərbaycanda və
Türk-islam dünyasında fəlsəfi
düşüncənin sistemləşdirilməsi və
öz nəzəri-konseptual ifadəsini tapmasıdır. Hələ
2008-ci ildə mənim Türkiyədə çıxan
"Doğudan Batıya: felsefe köprüsü" adlı
kitabım bu gün də yaradıcılığımın əsas
qayəsini ifadə edir. Bizdə də,
Türkiyədə də bu qütbləşmə probleminin
çözülməsi çox ağrılı keçir.
Körpüyə böyük ehtiyac var. Söhbət
sadəcə qərbyönlülərlə şərqyönlülərin
barışmazlığından getmir. Söhbət
həm də din ilə elmin, ağıl ilə sevginin
düşüncələrdəki prioritetliyi, bir araya gələ
bilməsi, uyuşmasından gedir.
- Bu sahədə
Türkiyədə vəziyyət necədir? Hansı
tərəfə daha çox üstünlük verilir?
-
Türkiyədə alimlərin və cəmiyyətin, dövlətin elmə
münasibətini sadəcə təəssürat olaraq deyil,
həm də araşdırmalarımın nəticəsi kimi
deyə bilərəm. Onların televiziya proqramlarında
çıxış edərkən də dedim ki,
özünün müstəqil elm və təhsil
strategiyası olmayan bir ölkə heç bir sahədə irəli
çıxa bilməz.
Azərbaycan nisbətən kiçik ölkədir. Ola bilsin ki, Azərbaycanın
özü üçün təhsil, elm strategiyasını həyata
keçirmək
elə də asan deyil. Amma Türkiyənin
böyük dövlətlər arasında olmaq iddiası var.
Əgər belə bir iddiası varsa, onda strategiyasını
ortaya qoymalıdır. Çünki elmdən
kənarda inkişafdan söhbət gedə bilməz. Təəssüf ki, hələ də bir çox
ölkələrdə nə elm, nə də təhsil
strategiyası var. Vaxtilə Azərbaycan üçün
yazıb-hazırladığım, sadaladıqlarım şərtlərin
çoxu elə Türkiyəyə də aiddir. Köhnənin üzərində kortəbii şəkildə
bəlli ixtisaslar üzrə kadr hazırlığı,
bir-birinin təkrarı olan universitetlərin
açılması davam edir. Bir plan, sistem, metodoloji və
fəlsəfi əsas yoxdur. Fəlsəfi təməl
üzərində aparılmayan islahatlar heç zaman xeyir gətirə
bilməz. Başqasının təcrübəsi
üzərində, başqasını örnək alaraq nəyisə
qurmaq da ən ziyanlı metodlardan biridir. Azərbaycanda
da bu cür hallar müşahidə olunurdu. Mən o dövrdə təhsillə bağlı
kitablar, məqalələr də yazmışam. İzah eləməyə
çalışmışam ki, ABŞ-ın, Fransanın elm
və ya təhsil sahəsindəki strategiyası bizimkiylə üst-üstə
düşə bilməz. Biz onları təqlid
edə bilmərik. Hər bir cəmiyyət
özünəməxsus xüsusiyyətlərə malikdir.
Birinci cəmiyyətin özünü,
xalqın tarixi keçmişini, yaradıcılıq ənənələrini,
üstün cəhətlərini və imkanlarını
öyrənib ortaya qoymaq lazımdır ki, bunun əsasında
da biz dünya xalqlarının qatıldığı
yarışa hansı cəhətlərimizlə qatıla biləcəyimizi
təyin edək. Həm bir xalq olaraq tarixi ənənələri
öyrənmək baxımından, həm də
sıfırdan başlamaq deyil, dərin kökləri olan bir
prosesi davam etdirmək baxımından, digər tərəfdən
də dünyada gedən prosesi diqqətlə öyrənərək,
onları təqlid edərək deyil də, onlara alternativ
elmi-fəlsəfi üslub ortaya qoyaraq fəaliyyət göstərmək
lazımdır ki, həmişə geridə qalmayasan. Bunun hardasa müsbət cəhətləri də
var. Biz indi geridə qalmışıq, bizdə bəlli sahələr
inkişaf etməyib, digər böyük ölkələr
bizdən irəlidədirlər. Onların
mənfisi də odur ki, onlar məhz irəlidədirlər, bəlli
sahələrdə çox inkişaf ediblər; ətalət
prinsipinə görə ağır şeyin istiqamətini
döndərməsi çətindir. Onlar
da bu baxımdan ağırlaşıblar, operativlikləri
aşağıdır. Çünki
çox sistemləşiblər, elmin müəyyən sahələrinə
xeyli kapital qoyublar. Ona görə də
yeni sahələrə diqqət ayırmaqları çətindir.
Biz isə yeni başlayırıqsa,
ölçək görək XXI əsrdə hansı sahələr
daha perspektivlidirsə, biz də o sahəyə
gücümüzü verək. Amma biz nə
edirik? Yenə də onların getdiyi yolla
gedib, onların etdiklərini təkrarlamaq istəyirik. Sanki başqa bir yol yox imiş.
İrəlidəkilərin yoluyla gedərkən heç
zaman onları ötə bilməzsən. Ancaq onun təqlidçisi ola bilərsən. Amma yeni, kəsə,
dövrün tələbinə uyğun yollar tapa bilsən,
görərsən ki, onlar səni təqlid etməyə
başlayıblar. Çünki sən bu
sahədə irəlidə olacaqsan. Bunu da
elmin fəlsəfəsi, elmşünaslığın
inkişafı ilə müəyyənləşdirmək
olar. Bunları mən Türkiyədə
Elmlər Akademiyasının prezidentiylə, eləcə də
digər tanınmış elm adamlarıyla görüşlərimdə
də izah etməyə çalışıram. Amma orda da görünür ki, çox çətindir.
Daha təməlli, fundamental təhsil sisteminin
qurulması üçün Türkiyə sanki hazır deyil.
Buna baxmayaraq, bir elmşünas-filosof olaraq, hər
hansı bir ölkənin nə etməli olduğunu biz onlara
göstərməliyik. Gec-tez bunların
hamısı qaydasına, yoluna düşəcək. Amma onda da zamandan geri qalmamalıyıq.
Azərbaycanda
da bu baxımdan müəyyən islahat tendensiyaları var.
Ümid edirəm ki, nəhayət, mən dediyim mənada məhz
elmi təməllər üzərində islahatlar
aparılmasına başlansa, Azərbaycanın böyük
perspektivləri ola bilər. Elmdə
də, fəlsəfədə də. Təəssüf
ki, bəziləri elə bilir ki, yeniliyi ancaq gənc kadrlar
müəyyənləşdirməlidir. Sanki
yaşlı nəsli çıxarıb yerinə cavan qoyanda hər
şey öz-özünə düzələcəkmiş.
Bu, çox yalnış təsəvvürdür.
Tam tərsinə, yeni nəsil o əyər-əskiyin,
çatışmazlıqların yetişdirdiyi, ən
yaxşı halda isə Qərbdə təhsil alıb
qayıdan adamlardır. Onların gördüyü
iş ordakı strukturları bura daşımaq, transfer etmək
ola bilər ki, bu da yenə təqliddir.
- Bu il ölkəmizdə Nəsiminin 650 illiyi ilə
bağlı xeyli işlər görülüb. Bəs Türkiyədə vəziyyət nə yerdədir?
Sizin özünüzün bu sahədə
araşdırmalarınız varmı?
Hazırda Nəsiminin həmin dövrdə, həmin məkanda
yayılmış fəlsəfi dünyagörüşü
və təsəvvüf ənənələri ilə
müqayisəli analizini aparıram. Sadəcə hürufilik deyil... Onun Nəimidən öncə təsirləndiyi Həzrət
Əlinin “Nəchül Bəlağə”si, Mənsur Həllacın
“Təvasin”i, Mahmud Şəbüstərinin “Gülşəniraz”ı
var, təsəvvüf ənənələri, Bəktaşilik
təriqəti və s.
Mansur Həllacdan
Nəsimiyə gedən yolda Sührəvərdi, İbn Ərəbi,
Mövlana, Şəbüstəri məntəqələri
var...
Hürufiliyin
yayılmasından, Fəzlullah Nəimidən öncə
Mövlana yazırdı:
"Rəhmət ilə zəhmət arasında bir
nöqtə fərqi vardır. Allah dilərsə, zəhmətdəki
nöqtəni qaldırar."
Yəni nəinki dil, hətta əlifba da fikrin atributuna
çevrilmişdi. Xüsusən ərəb əlifbası
fikrin fantaziyası üçün geniş meydan
aşırdı.
Nəsimini daha dəqiq anlaya bilmək üçün ərəb
əlifbası ilə yanaşı, dilimizin - Türk dilinin fəlsəfi
potensialı açılmalıdı.
Məsələn, "üz" sözü -
"Varlıq və yoxluq" kontekstində mənalandırılır.
Dilimizdə
varlıqla yoxluğun eyniləşmə məqamına
maraqlı bir misal: "Üzlü" və
"üzsüz"ün dialektikası: Eyniyyət və fərq
məqamları!
Üzsüz
= simasız = öz mövqeyi olmayan.
'Üzlü' olmaq - üzünü itirməkdən
qorxmamaq.
(Kim
qorxmaz - ehtiyat üzü olan və ya çoxüzlü olan =
simasız.)
"Üz qoymaq." - "Üz qoyubmu ki, üzüm dərə..."
"Sizin qarşınızda üzüm yoxdu..." - yəni
üzümü itirdim, ancaq tək üzü (siması) olan
üzünü itirməyi dərd edə bilər.
"Üzünü itirmək" -
abırsızlaşmaq - çoxüzlü olmaq -
simasızlaşmaq və s.
Üzlülük
= çoxüzlülük. Burdan sabitlik və dəyişkənlik,
Vəhdət və kəsrət mövzularına keçid
yaranır.
Fəlsəfədə sabitlik - varlığın, dəyişkənlik
- yoxluğun əlaməti sayılır. "Simasız"
- özünə aid, sabit siması olmayan deməkdir.
Elə
bir dünya var ki, orda hər şeydən bir dənədi... Və
bu bir dənə hər şeyin ən kamilidi; ya artıq
oluşmuş haldı (mütləq gələcək - son mənzil
- hədəfdəki işıq), ya da hələ
pozulmamış haldır (mütləq keçmiş - ideal
hal, ideya və ya lövhi məfhuz)...
Və bir
də elə bir dünya var ki, orda hər şeyin çoxlu
nüsxələri var, amma heç biri tam kamil deyil, ideal deyil
- ya oluşum, ya da pozuluş halındadır - prosesin
hansısa bir məqamı... Məqamlar çoxluğu...
İki
yol var:
Biri -
pozulma/bozuluş sürəci,
o biri -
oluşma/oluşum sürəci.
Birincinin
ideal halı ilk yaradılış halı - Allah yaradır və
sonra bu dünyaya - Kəsrət dünyasına
atır/qovur/göndərir... - və bütün
mümkün variantların yoxlanması və ya
yaşanması üçün onu çoxaldır - hərə
bir yol seçir...
Burdan da
Zaman və Məkan probleminə keçid yaranır:
"Məkansız
oldu Nəsimi, məkanı yoxdur anın,
Məkana sığmayan ol biməkan məkanı nə
edər?!"
(Nəsimi).
Bəli,
"Məkanı yoxdur anın!", -
deyir Nəsimi.
Zaman məhdud, hüdudu olan, lokal bir məkandakı hərəkətin
sürəklilik ölçüsüdür. Sonsuz məkanda
baş verən proseslər zamanla ölçülə bilməz.
Sonsuzluq - insan zəkası üçün əlçatmazdır.
Amma bu şeirdə Nəsimi sonsuz zamandan deyil, andan bəhs
edir. Sonsuz
böyükdən deyil, sonsuz kiçikdən...
İnsanın normal, gündəlik həyatı məkan-zaman
kontiniumunda lokallaşır, bəlirlənir. Amma məkana
sığmadığı, onun dışına
çıxdığı anlar da olur. Məhz anlar! Və böyük İnsanın normal insandan fərqi
məhz belə anlarda üzə çıxır.
Bu an sezgi anıdımı, vəcd və ya kəşf
anıdımı, yoxsa ilahi eşq məqamıdımı? Bu
anın möcüzəsini duymaq üçün gərək
heç olmasa ömründə bir dəfə bu anı
yaşamış olasan...
Şimşək bir anda çaxır, dünya
işıqlanır və yenə əvvəlki halına
dönür.
Yaxud Vəhdət
ideyası! Ənəlhəqqdən Vəhdət-i
vücuda keçid.
Nöqtənin
potensial zənginliyi!
Nöqtədən
açılan yeni varoluş! Başqa dünyada - başqa bir
xətt üzrə davam!
Nəsimidə
Zaman, Varlıq və yoxluq məsələləri müasir fəlsəfə
baxımından da çox aktualdır.
Çekme
alamını beyhude yere varla yokun
Olan oldu,
olacaksa daha meydanda değil.
Yaxud:
- Bi-vəfa
dünyadan usandı könül,
Yox dedi
dünyayı yox sandı könül.
550 il sonra Haydeger zaman anlayışına
varlıq və yoxluğun dialektikası kontekstində yenidən
baxacaqdı...
Nəsimidən
xəbərsiz: Haydegermi xəbərsiz, bizmi xəbərsiz?
Təəssüf ki, bizdə müqayisəli təhlil
aparılmır. Amma bu, bütöv bir fikir prosesi, fəlsəfi
bir fikir axınıdır. Burada ayırmaq
bəzən mümkün olmur. Nəsimini
də təkcə Fəzlullah Nəimi üzərindən
araşdırmaq çox böyük ədalətsizlikdir və
onun fəlsəfəsini, yaradıcılığını məhdudlaşdırır.
Onun fəlsəfəsini daha çox Mənsur Həllac
üzərində də araşdırırlar. Çünki onun "ənəlhəq"
ideyası Mənsur Həllaca, hətta ondan daha əvvələ
də gedir. İstər bizdə, istərsə
də Türkiyədə bunu İbn Ərəbi ilə
başlayırlar ki, bu da yalnış təsəvvürdür.
Ondan daha öncələrə gedib
çıxır. Haqqın içdən
idrak olunması, dünyanınmı insanın içərisində,
insanınmı dünyanın içərisində olması
ideyası çox zaman başa düşülmür. Buna görə də insan-dünya münasibətlərində
vəhdət ideyasının başa düşülməsi
lazımdır. Bu, ən çox Mahmud
Şəbüstəridə müşahidə olunur. O
da Azərbaycanın cəmi bir qərinə (33 il)
yaşamış, amma möhtəşəm bir fəlsəfi
irs qoyub getmiş, Türkiyədə isə çox az bilinən
filosoflarındandır. Maraqlıdır ki, Nəsimiylə bir
tərəfdən İbn Ərəbi, , həm
də ideya vəhdəti var. Onların bu cür vəhdət
halında araşdırılması lazımdır. Ümumiyyətlə, Nəsimi fəlsəfəsi
yenidən araşdırılmalıdır. Bir-iki əsəri çıxmaq şərtiylə
onun fəlsəfəsi haqqında ciddi tədqiqat hələ
ki yoxdur. Yazanlar çox ola bilər,
amma böyük fəlsəfi təməllərlə əlaqə
qurmaq elə də asan iş deyil.
İdeyanın
birinci deyilişi: Mən - hər şeyəm, bütün
dünya; küreyi-ərz, yerlər, göylər - məndədir...
Başqa deyilişi də budur ki, məndə
olmayan heç bir şey yoxdur.
Bax bu məqam - çox incə bir məqamdır.
Belə bir məntiqi keçid
mümkünmü? Ən azından mənim
üçün yoxdur.
"Ənəlhəqq - Haqq məndədir" - Nə
anlamına gəlir?
Sualı tərsinə qoyarsak - Hak bende deyilsə, ben
Hakkın dışındamı kalıyorum?
Hakk tüm dünyanı ehtiva edər.
Hakk - varlıqdır, onun dışında heç nə
yoxdur.
Başqa
sual - "Ənəlhəqq - Hak məndədir" ifadəsi
Hakk hər yerdədir, həm də mənim
dışımdadır anlamı ilə nə kimi bir
münasibətdədi?
Yaxud - əgər
söhbət ehtiva etməkdən gedirsə - həm məndədir, həm
başqa varlıqlardadır...
Yəni mən ayrı, yerdə qalan dünya
ayrıdır, Hakk da həm məni, həm də
Dünyanı ehtiva edir.
Nəsiminin
sələfi Mahmud Şəbüstəri deyir:
Özün
ta gördü bir şəxsi-müəyyən,
Sual etdi, düşündü bəs nəyəm mən?
Keçib
ol zərrəlikdən küllə yetdi,
Onu seyr eylədi, sonra qayıtdı.
Nəsiminin
müasiri şair Abdal deyir: "Zərrə və günəş
mənəm, gizli mənəm, faş mənəm."
Yəni bu ideyalar bütövlükdə dövrün
ruhunda var idi.
Və fərqli şairlər bu ruhu fərqli səviyyədə
canlandıra bilirdilər.
Füzuli
deyir:
Məndə
olan aşikar sənsən,
Mən
xud yoxam, ol ki var - sənsən!
Burda "mən" və "sən"in eyniyyəti,
sadəcə sevən və sevilənin eyniyyətini
aşır. Fərqli bir baxış bucağında subyekt və
obyektin bir-birinə keçməsi təsvir olunur ki, bu da əsrlər
sonra fenomenologiya adlı fəlsəfi təlimdə öz əksini
tapmışdır. "Mən" və
"sən" - iki subyekt bölgüsü Sartr və
Levinasda açılır. Sonra isə
"mən", "sən" və "o" (yəni bir
başqası) kimi davam etdirilir. Füzulinin
dediklərini biz aça bilmədiyimiz üçün
sartrlar açır və sanki sıfırdan
başlayırlar.
Yaxud:
Anıb tənhalığı
qəbr içrə nifrət qılma ölməkdən,
Təriqi-üns
tut kim, hər ovuc topraq bir adəmdir.
Şekspirin Hamleti, onun qəbristanlıqda insanın
torpağa dönüşü ilə bağlı fəlsəfi
ricəti Qərbdə fəlsəfi
dünyagörüşün oluşmasına böyük təsir
göstərmişdir. Ondan bir əsr
öncə Füzuli "hər
ovuc topraq bir adəmdir" deyir. Çox maraqlı məqamdır:
"Hər ovuc topraq bir aləmdir" də demək olar. Çünki burda "aləmlə" "adəmin"
bir eyniyyəti duyulur. Adəmin,
insanoğlunun başlanğıca dönüşü
bütün dünyanın, təbiətdəki
sirkulyasiyanın analoqu kimi keçir. Yəni
İnsan ilə Təbiət arasındaki vəhdətdən
söhbət gedir. Dünyanın maddi və
mənəviyə ayrılışı arxa plana keçir,
gücünü itirir və bu iki dünya eyni bir
dünyanın fərqli təcəlliləri kimi üzə
çıxır. Vəhdəti-vücud təliminin daha
bir aspekti, örnəyi:
Ey mələksima
ki, səndən özgə heyrandı sənə
Həqq
bilər, insan deməz hər kim ki
heyrandır sənə.
İki fərqli
variant - Bir, Məni
və
Dünyanı ehtiva edən daha böyük, sonsuz məkan... Amma Dünya məgər sonludurmu? Bəs Mən? Mən məgər
sonlumuyam? Onda
biz iki sonsuzu ehtiva edən bir sonsuzluqdan danışmalı
olarıq. Digər tərəfdən,
dünya dediyimiz vahid deyil, necə ki, mən özümü
ondan ayırıram, eləcə də başqaları
ayırır... Və başqaları sadəcə
insanlar deyil, hər nə qədər şey varsa -
hamısı sonsuzdur. Dünya özü sonsuz sayda
sonsuzların cəmi kimi...
İki
cür sonsuzluq var: Bir sonsuz kiçik ki, hər şeyə
daxildir. Və bir də sonsuz böyük ki, hər
şeyi ehtiva edər.
Yenə də
Damla və Dəryanın: Zərrə və Günəşin
dialektikası!
"İçimizdəki sonsuzluğu kəşf edə
bilsək, özümüz də sonsuzluğa qovuşmuş
olarıq."
(Əbu Turxan).
Zenon "Axilles və tısbağa" aporiyasında məhz
sonsuz kiçiklərin toplananda sonlu olduğunu nəzərə
almamışdı. Sadəcə olaraq o dövrün riyazi təfəkkürü
buna imkan vermirdi...
Və bir də... sonsuzluq bir tərəfdən sürəklilik,
digər tərəfdən də tükənməzlik
anlamına gəlir və bunların da bir eyniyyət məqamı
var.
Əslində hər şey sonsuzdu. Bizə sonlu
kimi görünənlər də. Sadəcə
bizim idrakımız sonlu saydıqlarımızın
sonsuzluğunu təsəvvür etmək üçün yetərli
olmur çox vaxt.
(Bu
günün fəlsəfi təfəkkürü riyazi təfəkkürdən
də geri qalır...)
Məqsədimiz sadəcə bunları xatırlatmaq
deyil.
Məqsədimiz diqqəti sonlu və kiçik
saydıqlarımızın (o cümlədən həyatın,
ömrün) böyük və hətta sonsuz potensialına
yönəltməkdir.
Sadəcə düşüncənin hüdudlarını genişləndirmək...
Vəhdət ideyasının fərqli çalarları, dünyanın bütünlüyü, daxili vəhdəti haqqında ideyalar qədim Çin fəlsəfəsində də var:
"Göy və yer, hər şey mənim özümdən, ruhumdan,nəfsimdən və canımdan artıq deyil. Ölən heç bir şey, doğan heç bir şey yoxdur."
Amma bizimkindən fərqlidir.
Çin fəlsəfəsində deyilir: "Burax, qoy canımız göyün və yerin, hər şeyin canı ilə qarışsın; ağacların calanaraq bir ağaca çevrildiyi kimi."
Bizdə isə sonradan qarışmaq, calanıb birləşmək deyil, təməldə birlik ideyası tərənnüm olunur.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 21 dekabr.- S.10-11.