Səvadsız savadlılar, yaxud "ürək dövləti"
Keçmişdə (və indi də!)
hədsiz bilikli olanlara savadlı adamlar deyiblər. Bəs savadsız deyilən adamlar da olub
axı! Kim olub
onlar?! Əlbəttə
ki, Yunis İmrə kimi "Eşq başımdan aşa gəldi"deyənlər!
Bu yazı da elə bu haqdadı.
Savad və Səvad haqda.
Savad biliklə
bağlıdır.
Səvad yazı qabiliyyəti olmamaqla, yazı-pozuya o qədər də meyl salmamaqla.
Çox təəssüf ki, bu nəsnələri bir-biriylə qarışdıranlar
bu üzdən ən savadlı adamları bəzən savadsız sanıblar.
Halbuki onlar savadsız yox, səvadsız olublar.
Hətta
peyğəmbərimiz də!
lll
Nur dağının
Hira mağarasında Cəbrayıl ona göründü.
- Ya Məhəmməd! Sən Allahın peyğəmbəri, Rəsulusan.
Oxu! Yaradan Rəbbinin adı ilə! Oxu!
- Axı mən oxumaq və yazmaq bilmirəm.
- Bilirik. Bizə hər şey
məlumdur.
Ona görə
də "Yaz!" demirik. "Yazdır!" deyirik...
- Axı yadımda qalmaz.
- Hər şey bizim əlimizdədir. Elə edərik ki, heç yadından çıxmaz" (Qurani-Kərim.
"Əla" surəsi 6-cı ayə).
Bu ayədən məlum
olur ki, Məhəmməd peyğəmbərin
doğrudan da yazmaq qabiliyyəti yoxmuş. Səvadsızmış.
"Quran" nazil ola-ola
səhabələr onu
əzbərləmiş, vəhy
katibləri yazıya almışlar.
Amma peyğəmbərimiz
həm də savadlıymış. Biliyini İlahidən alırmış...
Allah "Quran"ı hər yetənə endirərdimi? Bundan ötrü
gərək savadlı
savadsız, səvadsız
savadlı olaydın.
Nəsiminin bir rübaisində
buna işarə edilib:
Ey qaşınla kirpikin, zülfün yedi,
Ol yedi kim,
şeytan onu bilmədi.
Həqq
bu sirri Əhmədə kəşf
eylədi,
Anın
üçün adına ümmi dedi.
Yuxarıda qeyd etdik ki,
savad biliklə, səvad yazı ilə bağlı bir nəsnədir.
F.B.Köçərli "Azərbaycan ədəbiyyatı"
kitabında M.P.Vaqifin bir qəzəlindən danışarkən belə
bir ifadə işlətmişdir. "Səvadi-namə
ruhuna şəfa və həyati-əbədi
bəxş edir. "Yəni məktub
adamın ruhuna şəfa, əbədi həyat bəxş edir.
Xatırlasaq ki, səvad qara rəng, yazı anlamındadır,
onda nə üçün "səvadi-namə " deyildiyi aydın olar.
Belə
bir yazı - "Səvadi-namə" ifadəsi
S.Ə.Şirvaninin yaradıcılığında
da işlədilmişdir:
"Səvada çox
baxanın məhv olur gözündən nur..." Yəni yazıya çox
baxanın gözünün
nuru azalıb yoxa çıxır.
"Yəhya bəy
Dilqəm məktəb,
mədrəsə təhsili
almamışdır. Mən 1979-cu ildə onun yaxın qohumlarından, Şəmkirin Dəllər-Cırdaxan
kəndində yaşayan
83 yaşlı Məmməd
Rüstəmin yanında
oldum.Yəhya bəy Dilqəm haqqında söhbətlərini yazdım.
Dilqəmin savadlı, savadsız
olması haqda o dedi ki,Yəhya
bəy yazı-pozu bacarmırdı. Ona görə də sözlərini yazıya alan Molla
Əmir idi" (H.Arif "Seçilmiş
əsərləri" VII cild).
"Bir ustad deyirdi ki, "mən ümmiyəm".
Ümmi - yazı yazmayandır.
Məndə heç vaxt
yazı yazmaq adəti olmayıb. Söz məndə qaldıqca hər an başqa üz
göstərir" deyən
Şəms Təbrizinin
də əslində, savadlı deyil, səvadı-yazı qabiliyyəti
olmayıbdı.
Sokrat da, Yunus İmrə də, Aşıq Ələsgər də ümmi-səvadsız olublar.
Amma savadlarına söz yoxmuş!
Haqdan bilikləndirildiklərinə gö
rə.
Dərvişin duyduğu Haqq,
Haqdan eşidir səbaq!
Tərpənmədən dil-dodaq,
Sözü eşidən gəlsin!
(Y.İmrə)
Nizami də bu səbaqdan
(dərsdən) danışmırdımı,
belə demirdimi:
"Hünər odur
ki, gözün olmadan görəsən, qulağın eşitmədən
eşidəsən, dilin
olmadan danışasan".
Aşıq Çələbi öz təzkirəsində Y.İmrə
haqda qeyd edir ki, o, "gərçi ümmidir, amma dəbistanı-Xuda səbiskanıdır".
Bu fakt da bir daha göstərir
ki, Yunus (və Yunus kimilər)
savadsız yox, səvadlı olublar. Səvadsız-yazı qabiliyyətləri olmamasına
baxmayaraq, Tanrı məktəbində dərs
alıblar.
Səvadsız olduğunu-ümmi olduğunu
Y.İmrə başqa
bir şeirində özü də etiraf edib:
O dost mənə ümmi demiş,
Həm adımı ümmi qoymuş,
Dilim şəkər, gövdəm
qamış,
O söyləyən nəmdir
(nəyimdir) mənim?!
...Sokrat Afinanın
küçələrində və meydanlarında fəlsəfi söhbətləri
aparırdı.
Dediklərini şifahi şəkildə
deyirdi, şagirdləri
toplayıb yazıya alırdılar.
Buna kimlərsə inanır,
kimlərsə inanmırlar.
"Dərs almadan kitab açdım, oxudum" deyən Abbas Tufarqanlıya, sizcə, o saat inanıblarmı ki?! Mizan-tərəzi axtarıb sual
edənlər azmı
olub ki, "nə danışdığındı,
a kişi? Kitab oxumadan,
dərs almadan da elmmi öyrənmək
olar, savadlımı olmaq olar?"
Olar! - deyib ariflər!
Olar! - deyib aşiqlər!
Məhəmməd peyğəmbər bir
gün Həzrət Əliyə dedi: "Ey Əli! Allah-Təala bir quluna kəramət verib onu üstün
etmək istəsə,
ona gözlərin görmədiyi, bir qulağın eşitmədiyi,
bir kimsənin ağlına gəlməyən
şeyi verir!
Fikir verin, peyğəmbərimiz
"verir" deyirdi,
"yazdırır" demirdi!
Gəlin açıq danışaq.
Aşıq Ələsgərə savadsız
demək olarmı? Onu savadsız sananların özləriymiş savadsız!
Unudublar ki, Ələsgərdən
danışanda da söhbət heç də savaddan yox, səvaddan (onun da yazı
qabiliyyəti olmadığından)
gedir.
"Nizami, Firdovsi Hafiz, Nəsimi.
Onlar da yazdığı, ayə,
məndədi".
yaxud
"Altı min, altı yüz ayə məndədi" deyən
kişi (övliya!) savadsız ola bilərdimi? Bir də ki, Aşıq
Ələsgər təkcə
aşıqdımı ki?
Aşıqdı, alimdi, filosofdu, təbiətşunasdı, kainatşunasdı.
Halbuki o da heç bir məktəbdə oxumamışdı. Tanrı
məktəbində oxumaqdan
başqa İlahi nəsnələrdən əli
ilə toxunurmuş, gözü ilə görürmüş kimi
söhbət açırdı:
Aşıq Ələsgərdi soruşsan
adım,
Huş başımdan
gedib, yoxdu savadım.
Sözlə mətləb yazmaq
deyil muradım,
Arifə
eyhamla deyirəm hurfat,
Sədrin olsun sat!
Burda əlbəttə
ki, "yoxdu savadım" deyəndə
ustad böyük təvazökarlıq edib. Sonra da açıq-aşkar bildirib
ki, "yazmaq deyil muradım".
...Bir gün Mövlana,
Şəms Təbrizinin
söhbətlərindən təsirlənərək, çaşıb
qalmışdı.
Şəms dedi:
- Nə soruşacaqsansa soruş.
Mövlana dedi:
- İsanın nəfəsi
kimi nəfəsin var.
- Bəli, başqa?
- Kimya elmində tayın-bərabərin yoxdur.
- Ola bilər, başqa?
- Ulduznamələri oxumaqda,
riyaziyyat, ilahiyyat, fəlsəfi sözlər,
astronomiya, təfsir, hədis və başqa elmlərdə mahirsən, bu, necə olur? Məktəbə getmədin, dərgahlarda
iqamə etmədin, mürşidin olmadı.
Bütün bunlara necə nail oldun?
- Ürək dövləti qurdum!
Məgər ürəkdən məharətli
mürşidmi var? İllərdir axtarmaqdan yoruldum, sən demə, axtardığım məndə
imiş, tapdığım
səndə imiş.
Mövlamız Həzrəti Məhəmməd
məgər məktəbmi
oxudu?
- Xeyr!
- Oxuyub yazmaq bilirdimi?
- Xeyr?
- Onun bəs mağarada
işi nə idi?
- ...
- İzah edim. Quyu Yusifin
məktəbi idi, Çöl İsanın,
dağ Musanın dərgahı idi. Mağara da Həzrəti Məhəmmədin məktəbi
idi.
Şəms Təbrizinin bu söhbətinə bir məqamı da əlavə etməyə ehtiyac duyulur. Unutmayaq ki,
"səvad sözü"
"qara", "qaranlıq",
anlamını verdiyi kimi, peyğəmbərimizin
sığındığı mağarada da bir qaralıq (bir qaranlıq) vardı.
Bir daha təkrar da səslənsə, bilirik ki, yazıda
da qaralıq var, sanki bir
"qaranlıq" var. Bu qaralığa-qaranlığa
M.P.Vaqifin bir qəzəlində işarə
olunubdu:
"Dili-rövşən gərək
nadan içində sərf edən ömrün,
Çırağı səltənətgahi
səvadi-şami
yeldadir.
Belə
bir misal Molla Pənahın başqa bir qəzəlində də yer alıb:
Səvadi
namənin, ey gül,
məgər zülmati-heyvandır,
Ki, ruhum Xızrtək onda
bəsa kəsbi-kamal etdi.
Bütün deyilənləri ümumiləşdirib
birmənalı şəkildə
demək olar: Məhəmməd peyğəmbərin
də, Sokratın da, Şəms Təbrizinin də, Yunus İmrənin də, Aşıq Ələsgərin də...
savadı, biliyi (xüsusən, İlahi biliyi!) vardı. Səvadı
- yəni yazmaq qabiliyyəti yoxdu.
Onlar savadlı
səvadsızlardı. Səvadsız
savadlılardı!..
Vəssalam!
Barat
VÜSAL
525-ci qəzet.- 2019.- 21 dekabr.- S.17.