Daşların işığı
Mən
Göyçənin Zod qəsəbəsində
doğulmuşam: qızıl mədənlərinin olduğu
bir yerdə. Sonra da Azərbaycanın ən yüksək
nöqtələrindən birində - Daşkəsəndə
böyümüşəm və dünyanı buradan
tanımışam: daşların kəsildiyi, dağların
yarılıb içindən dəmir filizi, mərmər,
kobalt, daha nələr çıxartdıqları bir yerdən.
Bəlkə bu səbəbdən daşlara
marağım olub, onların mistikasına inanmışam.
Bu il Coğrafiya İnstitutunun əməkdaşı,
geoloq alim Rəşid Fətəliyevin Qurani Kərimdə
xatırlanan qiymətli daşlar haqqında məqaləsini
oxuyanda keçmiş marağım təkrar canlandı, hətta
Rəşid müəllimlə bərabər, bir elmi-nəzəri
seminar da keçirdik. Ancaq hələ nə qədər
deyilməmiş sözlər, həqiqətlər qaldı.
Hər halda indiyə qədər öyrəndiklərimi
paylaşım.
Müqəddəs
mətnlərdə qiymətli daşlar
Ləl-cəvahirat həmişə insanın malik
olduğu qüdrətin, hakimiyyətin göstəricilərindən
biri kimi qəbul olunur. Hələ "Min bir gecə"
nağıllarından yadımdadır ki, səyyahlar, həramilər
bir sandığa yerləşən cah-cəlala arxalanıb
qüdrəti dünyanı ehtiva edən Yaradana asi çıxıb, hətta Ona meydan oxuyublar.
Yəqin daş-qaşların parıltısı insana
özünü az qala Günəş kimi
hiss eləməyə imkan verir. Qəribədir
ki, sanki azalan mənəvi işığı
daş-qaşların parıltısı ilə bərpa etməyə
çalışırlar. Bilmirəm, bu məsələdə
həqiqət payı nə qədərdir, ancaq bir danılmaz
həqiqət var ki, zamanın dəyirmanı insanları
üyüdür, onların əməlləri, malik
olduqları daş-qaşlar isə dəyirman
daşının qırağında qalır. Yunus Əmrə demiş,
Mal sahibi,
mülk sahibi,
Hanı
bunun ilk sahibi,
Mal da
yalan, mülk də yalan,
Al, bir az da sən oyalanan.
Bibliyada qiymətli daşların xatırlanması ilk dəfə
Davud və oğlu Süleyman Peyğəmbərlərin
adları ilə əlaqəlidir. Hər ikisi səltənət
və hakimiyyət sahibi olan, uzaq ellərdən hərbi qənimət
kimi sandıqlarla qiymətli daş-qaş gətirmək
imkanı olan şəxsdir. Bunlarla yanaşı,
Tövratda incə bir məqam da var. Yəhudi din xadimi mütləq
üzərində yəhudiliyin 12 nəslini simvolizə edən
12 qiymətli daş yerləşən "axirət
yaxalığı" taxmalıdır (Çıxış
28,?15-21.?39,?12). Bu yaxalıq üzərində
4 cərgədə yerləşdirilən hər daşın
öz yeri var. Məsələn, almaz ikinci cərgədə
3-cü yeri, rubin birinci cərgədə birinci yeri tutur və
s. Diqqətə çatdırılan hikmət isə budur: hər
nəslin öz xüsusiyyəti, öz parıltısı,
öz dəyəri var və bunu bütün yəhudilər əzbər
bilməlidir. Əhdi-Cədiddə də
daşlar məhz var-dövlətin, qüdrətin simvolu kimi
xatırlanır. Qurani Kərimdə isə
onların mənasına əlavə notlar da əlavə
edilir. Əvvəla burada yalnız dörd qiymətli
daş xatırlanır: mirvari, mərcan, yaqut, büllur. Əlbəttə, bunlardan yalnız biri həqiqi
daşdır, ancaq digərləri də dəyərinə,
gözəlliyinə görə qiymətli daşlar kimi qəbul
edilir, onlardan da zinət əşyaları düzəldilir.
İkincisi, daş-qaşlar Bibliyada olduğu
kimi, həm də müəyyən bir hikməti
çatdırmaq üçün istifadə edilir. Əslində, "Bilin ki, var-dövlətiniz də,
övladlarınız da ancaq bir imtahandır. Böyük mükafat isə Allah dərgahındadır"
(Quran 8/28) deyən Qurani Kərimdə hər ayənin,
sözün öz mənası, həqiqəti olduğu
göz önündədir. Bu baxımdan,
onların var-dövlətdən daha çox, başqa bir hikmətə
işarə etdiyinə inanırsan. Məsələn,
Qurani Kərimdə cənnətdəki qızlar haqqında
deyilir: "Onlar sanki yaqut və mərcandırlar" (Quran
55/58). Bir başqa ayədə isə hurilər
qara gözlü və (sədəf içindəki) mirvariyə
bənzədilir (Quran 56/23). İstər-istəməz
sual yaranır: nə üçün məhz bu daşlar?
Mərcan qiymətli daş deyil, həyatını
başa vurmuş dəniz canlısıdır. 6000-ə qədər
növü məlumdur. Bir balaca mərcan
budağında bir milyona yaxın polip var. Gözəlliyinə,
unikallığına görə mərcanları dənizaltı
dünyanın gülüstanı da adlandırırlar. Növündən və görkəmindən
asılı olaraq müxtəlif yerlərdə zərgərlikdə,
tibdə istifadə olunan mərcanın doğma məkanı
tropik sular olsa da, sonrakı həyatı başqa dünyada -
quruda davam edir. Yetişdiyi mühitə
görə də tərkibində yod və kalsium var ki, onlarla
ünsiyyətdə olan, onlara toxunan insanların bədəninə
keçir və xeyir verir. Ən vacibi isə,
inanclara görə sahibini şərdən qoruyur. Yəni bir mühitdə həyatını başa
vursa da, digər həyatda da öz aktivliyini saxlayır. Bəlkə də bu səbəbdən mərcan qədim
şumerlərdə müqəddəs sayılıb, qədim
misirlilər onu əbədiyyət daşı kimi qəbul
ediblər.
Mirvari də
mərcan kimi, canlı orqanizm sayıldığına görə,
onunla oxşar bəzi xüsusiyyətləri var. O da hələ
Kleopatra dövründən, yaxud qədim Çin müdriklərindən
qalma bir hikmətə görə, gəncliyi dəstəkləyən
bir qüvvəyə malikdir. Tibbi baxımdan da təsdiqini
tapan məlumata görə, ölmüş bir orqanizm olsa da,
mirvari bioloji aktivliyini qoruyur və sahibinə enerji verməyə
davam edir. Maraqlıdır ki, hazırda qədim
Tibet və Çin təbabətində mirvaridən
hazırlanmış içki bədəni toksinlərdən
təmizləyir, orqanların funksiyasını tənzimləyir.
Həm mirvari, həm də mərcanda
vurğuladığımız cəhət budur: insan onlardan
istifadə etməyə başlayanda onlar artıq
özünün birincidən tam fərqlənən ikinci
"həyatını" yaşayırlar. Belə
demək mümkündürsə, müəyyən bir zaman kəsiyində
var olan bu canlılar bəlli bir ölçüyə və məqama
çatanda öz kökündən, mənbəyindən
qopur, yaxud qoparılır. Bununla belə,
onlar öz sahibi ilə üzvi əlaqə yarada bilir, öz
müsbət xüsusiyyətlərini ona ötürə
bilirlər.
Yaqut möhkəmliyinə görə qiymətli
daşlar arasında ikinci yerdədir, almazdan sonra. Kimyəvi
xüsusiyyətlərindən biri budur ki, ultrabənövşəyi
və infraqırmızı şüalar xromun
üçvalentli ionlarını
"qıcıqlandırır", enerji verir və daşlar
görünən işıq saçır. Bu işıq həm ürəyə xeyirdir, həm
də beyinə. Ən maraqlı tərəfi
odur ki, yaqut sevgi ilə doludur və onu taxan şəxs bu
müsbət enerjini mütləq hiss edir.
Qayıdaq Qurani Kərimdə təsvir olunan cənnətdəki
huri qızlara, ancaq fərqli baxış bucağından. Deməli, huri
maddi dünyada həyatını başa vursa da, başqa bir
şəkildə ikinci həyatını yaşayan gözəl
bir varlıqdır. Yalnız zahiri ilə
deyil, qoruyub saxladığı başqa xeyirli xüsusiyyətlərinə
görə də, yanındakına xeyir verən, onu
ziyanlı şeylərdən qoruyan bir ...aksessuar, zinət əşyası
kimi. Deməli, hurilər də axirət
dünyasının bəzəyi, necə deyərlər,
mirvarisi, yaqutudur.
Qurani Kərimdə xatırlanan daha bir qiymətli daş
isə büllurdur. Qurana görə, cənnətdə qədəhlər
büllurdandır: "Onların ətrafına
gümüşdən hazırlanmış qablar və
büllur qədəhlər dolandırılacaq" (Quran
76/15). Ancaq büllurun bütün keyfiyyəti,
xüsusiyyəti başqa bir surədən bəlli olur.
Rəvayətə görə, Süleyman peyğəmbər
onun sarayına qonaq gələn Səba məlaikəsi Bilqeysi
heyrətləndirmək üçün döşəməni
büllurdan düzəltdirir: "Qadına: "Saraya daxil
ol!" - deyildi. O, sarayı gördükdə
onu dərin bir gölməçə hesab etdi və
baldırlarını açdı. (Süleyman) dedi: "Bu,
büllurdan hamarlanıb düzəldilmiş bir
saraydır!" (Qadın) dedi: "Ey Rəbbim! Mən özümə zülm etmişdim. İndi isə Süleymana tabe olub aləmlərin Rəbbi
olan Allaha təslim oldum!" (Quran 27/44).
Əslində, büllur da qiymətli daş
deyil, tərkibində 24% qurğuşun olan şüşədir.
Bu səbəbdən ən nazik qatı belə
şüşədən daha möhkəmdir. Eyni zamanda, daha plastikdir və daha rahat cilalanır.
Xüsusi parıltısı və səsi var.
Bütün müqəddəs mətnlərdə təqdim
edilən bu rəvayətə qayıdaq. Əcəba,
özü kifayət qədər zəngin olan bir şahzadəni
büllurla, şüşə ilə heyrətləndirmək
nə dərəcədə inandırıcıdır?
Əlbəttə, ola bilsin ki, büllur o
zamanlar hələ Səba elində tanınmırdı. Yaxud büllur döşəməni su zənn etməsi
də xanımı heyran qoya bilərdi. Ancaq
məsələnin daha dərin qatlarına enək.
Bibliyada bu rəvayətin nisbətən fərqli
detalları var. Belə ki, Süleyman peyğəmbər
Bilqeysə aşiq olur, ancaq onun bir insan, yoxsa cin
olmasını dəqiqləşdirmək üçün əvvəlcə
ayaqlarını görmək lazım idi. Peyğəmbər
qeyd olunan üsuldan istifadə edir və xanım bilaixtiyar
ayaqlarını göstərməli olur. Sonra
da bu hiylədən əsəbləşib Süleyman peyğəmbərdən
uzaqlaşır. Deyilən faktları birləşdirək
və nəticə çıxaraq. Şüşədən
fərqli olaraq büllur isinmir, daim soyuqluğunu saxlayır.
Aşiq olmuş Süleyman peyğəmbər
soyuq düşüncə ilə qərar verməlidir və zəmin
soyuq olmalıdır. Digər tərəfdən,
Allahın elçisi öz var-dövləti ilə
öyünən bir hökmdara göstərir ki, o dövr
üçün nadir hesab edilən büllur - var-dövlət
ayaqlar altına sərilir və insanlığın, mənəviyyatın
təyinində heç bir rol oynamır. Bu
baxımdan, Qurani Kərimə görə, Bilqeysin qeyd-şərtsiz
məhz Allaha təslim olması məntiqli və ibrətamizdir.
Qiymətli
daşların cilalanması
Daşların qiymətini təyin edən onun
parıltısıdır, saçdığı
işıqdır. İşıq fəlsəfəsinin banisi Şihabəddin
Sührəvərdinin yazdığına görə, yaradılış
iyerarxiyasında tutduğu mərtəbəyə müvafiq
olaraq nurlanan hər bir varlığın mənbəyə -
Nurlar Nuruna yaxınlığı onun mahiyyətini və vəzifəsini
təyinləşdirir: "Bil ki, nurlar mərtəbəsi
sonu vacib olan silsilədir və artıq başqa bir mücərrəd
nur alınmayan nurla bitir". Deməli, ilk nurdan
başlayan səbəb-nəticə zənciri maddi dünyada,
yəni özü nura sahib olsa da, nur verə bilməyən
varlıqlarda bitir - mineral və daşlarda. Sührəverdi onu da yazır ki, "Artıq
özündən sonra varlıq yaradacaq nura sahib olmayan minerallardan
bəziləri "nurlu bərzəxə" (yaqut,
qızıl və s.) malikdirlər
ki, "adi bərzəxlərə və onların
nurlarına bənzəyir və insanları xoşbəxt
edirlər". Deyilənlərə xırda bir
təhlil verək.
Yaradan Mütləq Nurdur və hər
yaratdığında o Nurdan bir zərrə var. Hər
yaradılmışın nur payının öz missiyası
var. Bəzisi mövcudluğun təminidir, bəzisi isə
üstəlik, yaradıcılıq qüdrəti verir. Belə nur
yalnız insanda var və o, özü də yaratmaqla bərabər,
həm də başqa varlığın nurunu kəşf etmək,
üzə çıxartmaq bacarığına malikdir. Başqa sözlə desək, insan bütün
başqa varlıqların mahiyyətini dərk edə və bu
nurlar vasitəsilə nur iyerarxiyası boyunca yüksələ
bilir. Dərk etmək - başqa
varlıqların da nurunu görmək, anlamaqdır. İnsanın bu bacarığı sayəsində məlum
olur ki, hətta ilk baxışda bütün işıqdan mərhum
daşın da nuru varmış. Söhbət
məhz cilalamaqdan gedir.
Cilalamaq çox geniş mənalı sözdür. Bir ustadın
öz tələbəsinin istedadını üzə
çıxartması, ona düzgün yol göstərməsi
də cilalamaqdır. Heykəltaraşın
bir qranit parçasını yonub ondan möhtəşəm
heykəl düzəltməsi də cilalamaqdır. Zərgərin bir almaz dənəsini yonub brillianta
çevirməsi də cilalamaqdır. Mən
yalnız sonuncunu təhlil etsəm də, sözlərim tam mənası
ilə hər üçünə aid olacaq, xüsusilə
ustad-tələbə münasibətinə.
Nədir cilalamaq? Hər daşın, kristalın optik oxu
var. Onu düzgün təyin etmək və bütün
cilalanma prosesini ona nisbətdə aparmaqla həmin kristalın
parlaqlığını, şəffaflığını,
işıq şüalarının "cilvələnməsini"
artırmaq mümkün olur. Yəni dəyərini
qaldırır. Naşı bir usta əlinin ehtiyatsız
hərəkəti xırda bir səhvə, bir çata səbəb
olur, nəticədə ən qiymətli daşın qiyməti
heçə enir. Deyilənlərdə əhəmiyyətli
bir məqam var: ustad gözü daşın daxilindəki
işığı - optik oxu görə bilir. Eyni
zamanda, ustad əli o işığı gün üzünə
çıxarıb onun işığı ilə
bütövləşdirir. Necə ki, bir
kristallı digərlərindən onun cilası fərqləndirir,
eləcə də bir insanı da kütlə arasında əriməkdən
onun tərbiyəsi, düzgün təhsili və
formalaşmış şəxsiyyəti xilas edir.
Yaddaşın
daş işığı
Bir hədisə görə, "hər insan müsəlman
doğulur, sonra ana-atası onu yəhudi, xristian və ya məcusi
edər".
Müsəlman deyəndə Yaradanına təslim
olan insan nəzərdə tutulur. Kontekstə uyğun
olaraq bu hədisi belə dəyişmək olar: hər insan
eyni doğulur, sonradan içindəki işığın cilalanmasına
uyğun olaraq dahi, məmur və ya oğru kimi yetişir. İnsan zatən torpaqdan yaranıb və onun
içindəki işığın - ruhun üzə
çıxması, şəxsiyyətin formalaşması
üçün onun cilalanması zəruridir.
Mirvarinin,
mərcanın, oniksin və bəzi qiymətli daşların
en kəsiyinə baxanda ağaclarla bir eyniyyət görmək
olur: onlarda da illərin, formalaşma prosesinin halqaları
mövcuddur. Belə məlum olur ki, hər
daş cilalanmadan öncə müəyyən
ölçüyə, "yaşa" gəlməlidir,
dolğunlaşmalıdır. Hər məkana,
yəni orada olan minerallara, şəraitə uyğun olaraq
müəyyən daş yaranır. Məsələn,
almaz vulkan kraterinin düz boğazında "doğulur".
Belə sərt bir yerdə yetişməsinin nəticəsidir
ki, o, daşlar arasında ən möhkəmi, ən qiymətlisidir.
Başqa sözlə desək, qiymətli
daşlar bir növ həmin məkanın xüsusiyyətlərini
özünə hopdurmaqla oranın yaddaşına
çevrilir.
İnsan torpaqdan yaranıb və yaddaşı əslində,
onun "qiymətli daşı"dır. Bu
"daş" nə qədər iri, dolğun, möhkəm
olarsa, bir o qədər dəyəri yüksək olur. Körpəliyində, uşaqlığında qat
üstündən qat gəlir, yaddaş formalaşır və
gənclik dövrünə çatanda cilalanmağa
başlayır. Onu da mütləq vurğulayaq ki, hər
qat tamamlanmalıdır ki, sonralar cilalanma vaxtı bir boşluq
yaranmasın, çat verməsin. Bir də
baxırsan, kiminsə yaddaşı işıqdan -
qayğıdan, diqqətdən məhrum qalır, qara
palçıq kimi tapdaq altından çıxa bilmir. Bir başqasının yaddaşının
işığı palçıqda qalsa belə, brilliant dənəsi
kimi gec-tez özünü büruzə verir, ətrafını
nurlandırır.
Əgər insanı möhkəmliyinə görə daşlarla eyni sıraya qoysalar, ən möhkəmi o olar. Almazı yalnız almaz yona, kəsə bildiyi kimi, insanı da yalnız insan cilalaya bilər. Ancaq burada çox əhəmiyyətli bir məqam var. Cilalanmadan asılı olaraq, insan layiqli bir vətəndaş da ola bilir, nəslini, hətta millətini batırmağa hazır olan ayağa bağlanmış ağır daş da. Bir insanın başdaşı o millətin abidəsinə də çevrilə bilir, o millətin xilas olmaq, yaddaşından silmək istədiyi ləkə də. Bəli, daşlar fərqli olur. Kimsə illərin verdiyi təcrübələr nəticəsində qranitə çevrilir, bir başqası heç cür özünü toparlaya bilmir, ovxalanıb quma qarışır.
Bəli, Yaradan yaratdığı hər varlığa bir hökm, bir hikmət yükləyir. Yetər ki, onu görən, düzgün qiymətləndirən məhək daşı olsun...
Könül
BÜNYADZADƏ
fəlsəfə elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2019.- 21 dekabr.- S.15.