Vüsala səsləyən
"Ayrılıq"
1875-ci il iyulun 22-də ilk nömrəsinin nəşri ilə Azərbaycan milli mətbuatının bünövrəsini qoyan "Əkinçi" qəzeti də olduqca mürəkkəb bir şəraitdə fəaliyyətə başlamışdı. Həsən bəy Zərdabinin də indi Təbriz ziyalılarını düşündürən problemi var idi: "Bəs qəzetləri necə çıxardım? Pul yox, yazıçı yoldaşı yox, çapxana yox, əmələ yox. Bir-iki yüzdən artıq oxuyan da olmayacaq. Dövlət tərəfindən izn almaq da ki bir böyük bəladır". Amma Həsən bəy Zərdabi hələ o zaman təkbaşına bu problemin öhdəsindən gəldi. Mətbuat tarixçilərinin obrazlı şəkildə söylədiyi kimi, "Əkinçi" milli ictimai şüurun yuxuya verilmiş "xam torpaqlarını" şumlayıb, oraya milli varlığımızın münbit toxumlarını səpdi. Bu toxumlar cücərib sonrakı onilliklərdə yeni-yeni dövri nəşrlərin yaranmasına, milli demokratik mətbuatın inkişafına güclü təkan oldu. "Əkinçi"dən estafeti qəbul edən "Kəşkül" jurnalı ilk dəfə olaraq milləti öz adı ilə çağırmağa başladı. Sonra isə yüzlərlə qəzet-jurnal "Əkinçi"nin çırağını məşələ çevirdi.
Bəs görəsən, o tayda bu çırağı kimi yandıracaq? Doğrudur, İranda "türki dili"ndə qəzetlər çap olunur, teleradio verilişləri var. Lakin mətbuat dövri xarakter daşımır, yaxud "Keyhan" kimi qəzetlərin bir-iki səhifəsi "türki dili"ndə çıxır ki, onlar da əsasən reklam və elanlardan ibarətdir. Teleradio verilişləri cəmiyyətin ovqatını, istəyini, zövqünü, səviyyəsini, hara getdiyini elə aydın göstərir ki... Cəmiyyətin təhtəlşüuruna asta-asta yeridilən, kodlaşdırılıb şifrələnən idbar təfəkkür və davranış kodeksinin məğzinə elə güzgü tutur ki... Verilişlərin əksəriyyəti dini ayinlərdən, aşura mərasimlərindən hazırlanan reportajlardır. Digər verilişlər isə qatışıq bir dildədir, ana dilində yalnız feillərdir, çox vaxt feillərin özü də qarışıq və farslaşmış halda olur. Məsələn, "Təbriz bələdiyyəsinin qərarı ilə bu işə son qoyuldu" cümləsi "Şəhrdare möhtərəme Təbrizin rizayətilə bu işə əncam verildi" şəklində ifadə olunur.
Belə şeylər bizə də yad deyil. Özünü elita sayan kosmopolit təbəqə öz dilində danışmağı eyib sayır, yalnız Moskva televiziyasına baxır, rus dilində yazıb-oxuyur, danışır. Elmi ədəbiyyat əsasən rus dilindədir, ən yaxşı bədii ədəbiyyat rus dilində nəşr olunur.
Bir dəfə Makuda Azərbaycan televiziyasına baxırdıq. Diktor xəbər oxuyurdu: "Aqrar sənaye kompleksində istehlak vasitələrinin istehsalı infrastrukturun gücləndirilməsinin prioritet istiqamətlərindən biridir".
Ev sahibi soruşdu ki, bu nə dilində danışır, bizi də agah elə. Doğrusu, o cümlənin mənasını mənə də agah eləyən gərəkdi.
O tayda elə,
bu tayda belə. Məkan fərqli olsa da, sanki
eyni taledi. Bəzi ziyalılara qalsaydı,
dil çoxdan assimlyasiya edilmişdi. Yaxşı
ki sadə xalq var, dili yaşadan onlardır. Makulu
tanışımın fars dilini bilməyən
ata-anası kimi... Savadsızlığa bəraət
qazandırdığım üçün günahımdan
keçin.
Qeyd etdiyimiz kimi, Təbriz İranda baş vermiş
inqilablarda həmişə öncül rol
oynamışdır. İslam inqilabının Xomeynidən əvvəlki
lideri təbrizli Şəriətmədari idi. İnqilaba başlayan təbrizlilər öz dini
liderlərinin müdafiəsinə qalxıb şəhər
radiosunu ələ keçirmiş, "Şəriətmədari"
şüarları ilə küçələrə
çıxmışdılar. Təbii ki,
Tehran məsələnin bu səviyyəyə qalxması ilə
barışa bilməzdi və odur ki, Təbrizə
böyük bir ordu yeridildi, şəhərdə yenidən
"hökuməti-nizami" elan edildi.
İndi Təbrizdə həmin dəhşətli hadisələrlə
bağlı yarı gülməli, yarı ağlamalı bir əhvalatı
çoxları xatırlayırlar. O qanlı günlərdə Təbrizdəki
qədim körpünün üstündə bir dəstə adam yaşlı bir kişini saxlayıb
soruşur:
- Sən
homeyniçisən, yoxsa şəriətmədariçi?
Cavab vermək çox çətindir. Çünki
əks cəbhədən olanları körpüdən
aşağı tullayıb öldürürlərmiş.
Kişi ha baxır, onu sorğu-suala çəkənlərin
kimin adamları olduğunu ayırd eləyə bilmir.
Odur ki, bir xeyli tərəddüddən sonra deyir:
- Mən
qurumsağam.
Ağlına gələn yeganə xilasedici cavab
silahlı adamları güldürür və kişini
buraxırlar.
Ərk qalası yaxınlığında siqnal verə-verə
gələn böyük bir maşın karvanı
qarşımıza çıxdı. Elə bildik bizdəki
kimi gəlin gətirlər. Tanışımız Mehdi
dedi ki, bunlar İraqda əsirlikdə olanlardır, əfv ediləndən
sonra vətənə qayıdırlar. O ki qaldı toylara, indi
toy vaxtı bir-iki saat yalnız aşığın
çalıb-oxumasına icazə verirlər. Bir
dəfə aşıq Dehqanın iştirak etdiyi məclis
uzanıb. Aşıq bəylə gəlinin
şəninə çalıb oxuyurmuş. Birdən məclisə Mələkkutinin adamları
gəlib çıxırlar. Hamı özünü
itirir, amma aşıq sazına xitabən vəziyyətdən
çıxır:
O yanı
quti, bu yanı quti
Yaşasın
Mələkkuti!
Adamlar xəlvətə
çəkiləndə Mələkkuti ilə bağlı
saysız-hesabsız "cok"lar, yəni
lətifələr danışırlar.
"Saat
qabağı" meydanında tanış
bir səs qulağıma dəydi. Yaxınlaşıb
adamları yara-yara önə keçdim. Şərurlu
müğənni Yavər idi. Qadağaya-filana məhəl
qoymadan oxuyurdu:
Bu ocaq, bizim ocaq.
Alovu qucaq-qucaq.
Qoymayın
odu sönsün,
Sönsə, yadlar udacaq.
Təbrizdən dönərkən Arazqırağı
Nazikkənddə qonaq olduq. Axşam kəndin səfalı
yerində qarşımızda qeyri-adi mənzərə
açıldı. Gözümüz
qarşısında Arazın bulanıq suları bərq vurur,
o tayda Naxçıvan şəhəri apaydın
görünürdü.
İki gün əvvəl
çıxdığımız doğma şəhər
üçün yamanca qəribsədik. Yaman
olurmuş vətəndən vətənə baxmaq. Bax, o Möminə Xatın məqbərəsidir, bu
tərəfdəki mədəniyyət sarayıdır, o biri
"Təbriz" otelidir, - deyə nazikkəndlilərə ərz
edərkən birdən-birə hər şey yoxa
çıxdı, sanki ilğım, xəyal
görmüşdük. Şəhər
qeybə çəkildi. Nə onlar, nə
də biz təəccübləndik. Adi hal
idi, şəhərdə yenə işıqlar
sönmüşdü.
Üç günlük səfərimizi başa vurub
geri qayıdanda İran Culfasında böyük bir qələbəlik
gördük.
Kimisi Xoydan, kimisi Təbrizdən, kimisi də Mərənddən,
Şotdan, Makudan, Qaraziyəddindən, Səlmasdan, Urmiyadan
qayıdırdı. Bir çoxunu uzun illərin
ayrılığından sonra tapdığı qohum-əqrəbası
yola salırdı.
Ələmdarda mənə bir dəstə süni
gül hədiyyə etmişdilər. Elə bilirdim ki, Təbrizin,
Mərəndin, Xoyun, Meşginin, Gərgərin ətri var o
çiçəklərdə. Gülləri
sinəmə sıxıb Arazüstü körpüdən
keçərkən tələsmirdim. Çünki
öndə də Vətən idi, arxada da...
Örtülü
bazar dostluğu pozar
"Ayrılıq" bir xalqı ikiyə bölən
tikanlı məftillərə kinin, nifrətin ifadəsidir. Bizim istəyimiz
o taylı, bu taylı soydaşlarımız arasındakı
tilsimi sındırmaq, Arazüstü körpülərdən
gediş-gəlişə nail olmaq idi. Artıq
bir ildir ki, arzularımız gerçəkləşib,
ayrılığın sonu çatıb. O taydakı
doğma el-obaya qovuşmaq, sevincinə sevinc qatmaq nə
böyük səadət imiş. Sədərəyin
erməni hücumlarından müdafiəsində bütün
el-oba ayağa qalxmışdı. Onların arasında
özünü Arazın soyuq sularına vurub köməyə
gəlmiş o taylı soydaşlarımızı da görməkdən
əsl qürur duyurduq:
Dağ
döşündə damım var,
Bağımda
badamım var,
Gəl
qapımdan gir, qardaş,
Desinlər, adamım var.
O
döyüşlərdə Şahruxun, Puriyanın, ələmdarlı
Nurəddinin mərdliyini, cəsurluğunu heç zaman
unutmayacağıq.
Qanı
qanımızdan, canı canımızdan, dini dinimizdən,
dili dilimizdən olan insanlarla görüşüb bir araya gəlmək
ulu şairimiz Şəhriyarın da arzusu idi:
Bir
uçeydim bu çırpınan yelinən,
Bağlaşeydim
dağdan aşan selinən
Ağlaşeydim
uzaq düşən elinən
Bir
görəydim ayrılığı kim
saldı,
Ölkəmizdə
kim qırıldı, kim qaldı.
Hərdən bu mövzunu - "uzaq düşən
el"nən ayrılığı kimlərin
saldığını redaksiyamıza gələn o taylı
soydaşlarımızla müzakirə edirik.
Bu söhbətlərdə həm də son vaxtlar
qarşılıqlı gediş-gəlişin məhdudlaşdırılmasından
narahatçılıq ifadə olunur. Həqiqətən də
gömrük-keçid məntəqələrində
gediş-gəliş məhdudlaşdırılmış, nəticədə
qaçaqmalçılıq halları artmışdır.
Belə səhnələrlə Şərurun
Qorçulu, Muğanlı, Kərimbəyli, Alışar, Xələc
kəndlərində tez-tez rastlaşmaq olar. Televizor
keçirən kim, benzin, yanacaq alan kim.
Görəsən,
nə üçün sərhədyanı ticarətin qanuni təşkili
qaydaya salınmır, bu iş yubadılır? Axı
Poldəştdə (keçmiş Ərəblər kəndi)
Şərurda, Şotda, Culfada, Yolagəldidə,
Naxçıvanda sərhədyanı ticarət təşkil
edilsə, bundan həm o taylı, həm də bu taylı
soy-daşlarımız fayda götürər.
Doğrudur, "cin bazarları" var, lakin bu bazarlar
dövlət nəzarətində deyil, ayrı-ayrı
inhisarçıların əlindədir. Belə
bazarlar aldatmaq, kələk gəlmək prinsipi üzərində
qurulur və arzu-ümidlərimizi, müqəddəs
amallarımızı heçə endirməyə xidmət
edir.
Bəzən o taylı soydaşlarımızın
malları sərbəst ticarət yolu ilə deyil, təhdid
yolu ilə alınır, digəri aldadılır,
başına "börk" qoyulur. Gör dünyanın nə
vaxtıdır ki, ticarət sövdələşmələrində
hamıdan usta olan İran tacirləri Naxçıvandan suyu
süzülə-süzülə gedir.
Birisi "cin bazarı"ndan BK-1500 markalı kondisioner
alıb aparırmış. Həmşərilərinə
tərif eləyib ki, qiyamət şeydir, isti-soyuq hava verir, su
qiymətinə aldım. Özü də
yoxlayıb. Ön tərəfi soyuq püləyir,
arxa tərəfi isti. Bir çətinliyi
var ki, qışda gərək arxa tərəfini
otağın içinə çevirəsən.
Biri redaksiyamıza gəlmişdi, əlində
möhürlənmiş sənədi. Bu sənədə
görə bir ətək pulundan keçib şair dostundan
Möminə Xatın məqbərəsini alıbmış.
Diribaş naxçıvanlı məqbərənin
ulu nənəsinə məxsus olduğunu, indi isə əli
aşağı olduğundan satmaq istədiyini bildirib, şəninə
şeir yazdığı Vətən oğlunu soğan
qabığı kimi soyaraq aradan çıxıb.
O
taylı soydaşımız "Böyük bağ"da gəzərkən
təbii ehtiyacı yaranır. Özünü
ora-bura vurub ayaqyolu axtarır. Bağda
ayaqyolu nə gəzir, odur ki, özünü verir kolların
arasına. İşin şirin yerində bağın
gözətçisi kəsir başının
üstünü:
- Gədə,
ekologiyamızı korlayan az idi, sən də
bir tərəfdən? Bu saat gedəcəyik
şöbəyə.
Şöbə adını eşidən qonaq yalvar-yaxar
eləyir ki, məni çevir balalarının başına,
şöbəyə aparma. Əvəzində nə
deyirsən göz üstə.
Gözətçi insaflı adammış, beş-on
manat alır ki, günortadı, gedib yeməkxanada nahar eləsin. Elə ki, kefi kök halda
bir azca aralanır, qonaq arxadan səsləyir: - Əmoğlu,
soruşmaq ayıb olmasın, mən bu kolluğun dalında o
işi görməsəydim, sən naharda nə yeyəcəkdin?
O
taylı qoçaq soydaşlarımızdan biri isə gedib
Moskvaya çıxır. İki-üç
aydan sonra qayıdır vətənə. Eşidən-bilən
yığışır başına, orada nə iş
gördüyü ilə maraqlanırlar. Soydaşımızdı
axı, - bezrabotnuydum, - deyə cavab verir. Yəni
baxın-görün rusca necə öyrənmişəm.
Qohum-qəblə
məzəmmət edir:
- Ay sarsaq, adam da
elə işi qoyub üstümüzə gələr?
Birisi isə
kisədə elektrik lampaları aparırmış, İran
Culfasında gömrük işçisi kisəni təpikləyərək
soruşub:
- Bu vəsail
nəmənədi?
- Bir təpik
də vursan heç nə.
Həmin gömrük işçisi danışır
ki, şurəvidən birisi kardon qutuda quş gətirirmiş,
boğulmasın deyə qutuda deşik açıbmış. Bir də
gördüm ki, quş deşikdən başını
çıxarıb baxır. Soruşdum ki, bu nədir,
dedi bayquş. Dedim ədə, filan-filan şüdə, məgər
İranda bayquş az idi ki, birini də sən
gətirmisən?
Digəri isə köhnə "Zil-131" markalı
yük maşınının dirsəkli valını
satmağa aparırmış. İki-üç nəfər
ona kömək edib yükü İran gömrüyünə
qədər sürükləyir. Gömrükçülər
onun nə olduğunu anlamadıqları üçün anbara
vurmaq istəyirlər. Lakin yük ağır
olduğundan onu qaldıracaq adam
tapılmır. Bizim müsafir arada
yaranmış nəzarətsizlikdən istifadə edərək
yükü dik götürərək aradan çıxır.
Malı satmaq istəyi ona iki yüz
kiloqramlıq yükü qaldırmağa imkan verir. Heyf ki, azçəkili bu adamın
ağırlıqqaldırmada dünya rekordu təzələməyindən
İran gömrükçülərindən başqa kimsə
xəbər tutmur.
Naxçıvanlı
dərzi Təbrizdə sap almaq istəyirmiş. Girir bir
dükana:
- Ağa,
yorulmayasız, sap almaq istəyirəm.
- Sap nəmənədi,
oğlan?
Dərzi başlayır sapın əlamətlərini
saymağa.
Saydıqca dükançı soruşur:
-
Deşik nəmənə deşikdi?
- İynənin deşiyi, sapı oradan keçirib paltar
tikərlər.
- Hə,
denən qərqərə də, yoxsa nə sap-map salmısan?
Qərqərə o yandakı ikinci dükanda
satılır.
Dərzi
həmin dükana gəlir:
- Ağa,
yorulmayasız, sizdə qərqərə var?
- Qərqərə
nəmənədi, oğlan?
Birinci dükanda başına gələn burda da
başına gəlir. Nəhayət satıcı soruşur:
- Bəlkə
sap istəyirsən?
- Hə,
hə sap...
- Denən
sap də, yoxsa nə qərqərə salmısan?
Təbrizdə beləcə məsxərəçilik də
var.
Yol gedirdik. Mənzil başına çatanda təbrizli dostum
şoferə dedi:
- Ağa,
lütf edib maşını körpünün yanında
saxlasan, məmnun olaram.
Sürücü maşını saxladı. Dostum yol pulunu verib dedi:
- Ağa,
əllərin ağrımasın!
- Ağa,
lütf etdiniz!
Bu dialoqu Naxçıvanda - işdən taksi ilə evə
gedərkən xatırladım. Sürücü indicə
maşının təmirini qurtarmışdı deynən,
heç üst-başının tozunu da
çırpmamışdı. Tüklü
sir-sifətindən gözləri işarırdı. Yolboyu hardasa bizon açarını itirdiyindən
danışırdı. Mənzil başına
çatanda eynən təbrizli dostum kimi dedim:
- Usta,
lütf edib maşını bazarın yanında saxlasan məmnun
olaram.
Sükan az qala sürücünün əlindən
çıxdı, maşın səkkiz yaza-yaza bir təhər
dayandı. Dönüb tərs-tərs mənə baxdı:
- Məllim,
nə dedin?
- Nə
deyəcəm, dedim ki, maşını saxla.
- Denən
yenirəm da... yoxsa nə lütfbazarlıqdır, məni ələ
salmısan?
O dedi ki,
mənə indiyədək "dur" deyiblər,
"dayan" deyiblər, bir sözlə, əmr ediblər.
İndi bizon açarını itirdiyi vaxt birdən-birə...
Lütf
edin, ağalar! Biz o taylı elimizlə bir
xalqıq, bir soya mənsubuq. Biz bir olanda
güclüyük, ayrılıqda isə...
Ayrılıqda bizim Dağlıq
Qarabağ dərdimiz var. Belə bir vaxtda hər birimiz
üçün müqəddəs olan Vətən, Millət
sevgisini alverə, ticarətə çevirməyin!
Lütf
edin, ağalar!
"TƏBRİZ":
MEHMANXANA, YA DÜŞMƏNXANA?
Bu
günlər (90-cı illər) o taylı, bu taylı
soydaşlarımız yetmiş illik ayrılığın
acısını çıxararaq qarşılıqlı səfərlər
edir, sorağında olduğu qohum-əqrabasına qovuşur,
kəndləri, şəhərləri gəzir, görməli
yerlərlə tanış olurlar. Naxçıvana gələn qonaqlar əsasən
şəhərin mərkəzindəki "Təbriz"
mehmanxanasında yerləşirlər.
Bu otel memarlıq baxımından şəhərin ən
gözəl binalarından biridir. Keçən onilliyin
quruculuq ünvanları sırasında mehmanxana öz möhtəşəmliyi
ilə seçilir. Ona "Təbriz"
adının qoyulması da bir çox mətləblərdən
xəbər verir. Əvvəllər xidmət
müəssisəsi səliqə-sahmanı, kommunal şəraiti
ilə heç də Avropa standartlarından geri qalmayıb.
Otel yaxın-uzaq ünvanlardan gələn
qonaqlarda həmişə xoş təəssüratlar
yaradıb.
Lakin son illər laqeydlik və baxımsızlıq
ucbatından bu xidmət müəssisəsində çoxlu
problemlər ortaya çıxıb. İsti su bir tərəfə
qalsın, soyuq su saatlarla, bəzən günlərlə kəsilir.
Nəticədə yaranmış vəziyyətin
şərhinə ehtiyac varmı? Qonaqlar narazı halda
tez-tez soruşur: bura mehmanxanadı, ya düşmənxana? Otaqlarda, sanitar-texniki qurğularda antisanitariya hökm
sürür, iaşə xidməti yoxdur və s. Bütün
bunların müqabilində isə müsafirlər bir gün
üçün 20 manat ödəməli olurlar. Ümumiyyətlə, mehmanxanada yaranmış vəziyyət
təcili tədbirlər görülməsini tələb
edir.
Yaxşı ki, xalqımıza məxsus yüksək
milli-mənəvi dəyərlər var. Bu dəyərlərdən
biri də qonaqpərvərlikdir. Otelə gələn o
taylı soydaşlarımız evlərə qonaq dəvət
edilir, qarşılıqlı mehribançılıq,
gediş-gəliş yaranır. Lakin etiraf
edək ki, indi qonaq qabağına çıxmaq hər
oğulun işi deyil. Sosial-iqtisadi çətinliklər,
ərzağın talonla satıldığı bir dövrdə
qonaq qəbul etmək hünər sayılmalıdır.
Vay odur ki, qonaq da üzlü ola, ev sahibinin
qonaqpərvərliyindən sui-istifadə edərək onun
acı xəmrəsini kəsə. Necə ki,
tamaşaçılarımızdan birinin başına gəlib
və məşhur çex satiriki Yaroslav Qaşekin qələmə
aldığı əhvalat onun yanında toya getməlidir.
AXIRINCI
XORUZ
Günlərin bir günündə Seyyid Məşədi
İbadulla Rza müəllimin evinə qonaq gəldi. Tək
özü deyildi, özünün üç,
qızının dörd ailə üzvünü nəzərə
almasaq, qudasının doxsan yaşlı anası da onunla idi.
Ev yiyəsi qonaqların rahatlığından
ötrü əlindən gələni əsirgəmirdi.
Bu minval
ilə bir həftə keçəndən sonra Rza müəllimin
ömür-gün yoldaşı ərinə dedi:
- Göydə
Allahdı, yerdə sən, ey mənim əziz ərim! Qonaqlardan yaxamızı qurtarmağın vaxtı
çatmayıbmı? Bu zalımların hərəsi
bir oturuma üç nəfərin yeməyini yeyir, bir azdan
evimizdə heç nə qalmayacaq.
- Yox, belə
yaramaz, - deyə Rza müəllim dərdli-dərdli cavab verdi, - Allahın mömin bəndələrini
evdən qovmaq olmaz, şəhərdə rüsvay-caiz
olarıq.
Həmin
minval ilə ikinci həftə də ötüb keçəndən,
soyuducu, ərzaq şkafları boşalandan, həyətdəki
bibər, badımcan, pomidor və xiyar kollarının
qorası da tükənəndən sonra Rza müəllimin
arvadı yenə öz ərinə müraciət etdi:
- Göydə
Allahdı, yerdə sən, ey mənim əziz ərim! Daha bu qonaqlar çıxıb getməlidi, bir azdan
heç özümüz də yeməyə bir şey
tapmayacayıq.
Bu dəfə Rza müəllimin razı olmaqdan başqa
çarəsi yox idi. Seyyid Məşədi İbadulla
bağçadakı çəmənlikdə oturub
heyranlıqla göydəki ulduzlara baxırdı. Rza
müəllim həmin aydınlıq gecədə
sıxıla-sıxıla qonağına yaxınlaşaraq, -
ya Seyyid, - deyə sözə başladı, - evimizə gəlib
bizi şərəfə yetirdiyiniz üçün
hüzurunda min dəfə baş əyirəm. Amma
Allahın buyruğu ilə, deyəsən, daha bizdən gedəsi
olacaqsınız, çünki hər cür ərzağımız,
qış üçün tədarük etdiyimiz qovurma da
tükənib və axırıncı xurmanı da yemişik.
Allahın
bəndəsi başını tərpətdi və dedi:
- Allah deyən
olsun! Sabah sübh tezdən məni yuxudan oyat, duraq düzələk
yola, çünki yolçu yolda gərək!
Sübh
tezdən, elə ki, göydən ulduzlar yox oldu, Rza müəllim
Seyyid Məşədi Ibadullanı yuxudan oyatdı:
- Ya
Seyyid, ey Allah adamı, oyan! Allah sənin canını həmişə
sağ eləsin, ailənin başından əskik olmayasan,
yaxşı yol! Vaxtdı daha! Xoruz da banladı.
- Hə,
sənin hələ xoruzun var?! - deyə
Seyyid Məşədi İbadulla həyatından razı halda
dilləndi və sonra o biri böyrü üstə
çöndü ki, müqəddəs yuxusunu sakitcə
yatsın özü üçün.
"Ayrılıq"
verilişinə gələn tamaşaçı məktublarından
"Naxçıvan televiziyasının
"Ayrılıq" verilişinin hər dəfə mənim
ifa etdiyim eyniadlı mahnı ilə başlaması məni qəlbən
sevindirir. Bu mahnını Naxçıvanla bahəm
İranın sərhədboyu kənd və şəhərlərində
də dinləyirlər. Güman edirəm
vətən həsrəti olmasaydı, çətin ki,
"Ayrılıq" mahnısı da yaranaydı. Doğrudur, bu mahnı bir neçə ifada səslənib.
Amma mənim ifamda hədəf odur ki, gərək o tay, bu tay arasında dəmir pərdə
götürülə, bir-birimizə get-gəl ola.
Mən ki, şimali Azərbaycana gəldim, xalqımı
gördüm, o ki istəyimə yetişdim, ta canıma
yüz ölüm gəlsə də, fərq eləməz. Ölsəm də,
Azərbaycan iftixarında öləcəyəm və fəxr
edəcəyəm" (Yaqub Zürufçu - müğənni).
"Sizləri görmək ümidi ilə yaşayıram. Azərbaycan
böyük bir ölkədir. Azərbaycan
xalqı heç vaxt qoymaz ki, bu əziz diyar iki parça
qalsın. Mənim erməni başkəsənlərinə
də sözüm var: Qarabağ Azərbaycanın
gözüdür. Heç kəs
gözünü çıxarıb başqasına verməz.
Hər kəs Qarabağı Azərbaycandan qoparmaq
istəsə, bunu bilsin ki, azərbaycanlılar oyaqdırlar və
doğma yerlərindən bir addım da geri çəkilməyəcəklər.
Mən də o taylı qardaşlarım kimi Qarabağ
üçün canımdan keçməyə hazıram:
And olsun
Tomrisin qanlı əlinə
And olsun
Qorqudun şirin dilinə
And olsun Səttərxan
tutan bayrağa
And olsun Səhəndə, Savalan dağa.
Nə qədər
zülm evi bərbad olmayıb
Doğma
ana dilim azad olmayıb
Azərbaycan
türkü yatmayacaqdır,
Bu fikri başından atmayacaqdır.
(M.Abbaszadə.
Təbriz)
"Sizin "Ayrılıq" verilişinizin
sorağı Salyana da yetişdi. Arazın o tayında
yaşayan qan qardaşlarımıza, qəlbi hərarətli
bacılarımıza böyük töhfədir sizin
"Ayrılıq". Mən də
neçə illərdir ki, Təbriz radiosu ilə əlaqə
saxlayıram. Tehrandan, Təbrizdən, Ərdəbildən,
Səlmasdan məktublar alıram. Salamımı
o taya çatdırın. Arzum budur ki, səmamız
aydınlaşa, bağlı yollar açıla, ağsaqqal
babalarımız, ağbirçək nənələrimiz
bir-biri ilə görüşüb hal-əhval tuta. Əzəməti ilə ad-san qazanmış Heydər
babanın, başı qarlı Savalanın üzü gülə,
bulaqları ağlaya. Biz də ətəyindən
dərəydik laləni, boynubükük bənövşəni.
Minbir ətirli gül-çiçəkdən
dəst bağlayardıq.
Mənim səkkiz qardaşım var. Onların
qulluğunda dayanmaqdan zövq alıram. Daha çox
qulluğunda dayandığım Vüqar deyəndə ki, o
taylı qardaşlarına məktub yazandan sonra bu taylı qardaşlarına
da yemək ver, - qəlbim sevincdən aşıb daşır.
Arzum budur ki, qoy atanı oğuldan, bacını
qardaşdan ayıran sərhəd dirəklərindən
vüsal körpüləri tikilsin.
Bir də
əgər imkan varsa, veriliş inizin yeni il proqramında o
taylı dostlarımıza - Huşəng Rezaiana, doktor Mənçöhr
Əziziyə, vəkil Fəthiyə, Aydın Təbrizliyə,
Axşin Ağkəmərliyə salamlarımızı
yetirin". (Gülarə Bağırova. Salyan şəhəri)
"Ayrılıq" verilişi başqaları kimi mənim
də qəlbimdə həm sevinc, həm də kədər
oyatdı. Bir tərəfdən sevinirəm ki, heç olmasa
indiyə kimi deyə bilmədiyimiz ürək sözlərimizi
deyə bilirik. İkinci tərəfdən
isə ayrı düşmüş
qardaş-bacılarımızın acı taleyi məni
çox kədərləndirdi. Bir az
da cəsarətli olun, çünki bir neçə
verilişinizlə sübut etdiniz ki, artıq cin
şüşədən çıxıb. Qoy hamı
bilsin ki, Rusiya ilə Qacar səltənəti arasında
baş verən müharibədən sonra Gülüstan və
Türkmənçay müqaviləsinin şərtləri əsasında
Azərbaycan ikiyə bölünüb. Bu siyasi
bölgü bizi heç vaxt ayıra bilməmişdir; eyni ləhcə
ilə danışır, eyni acıları yaşayır, eyni
mahnıları oxuyur, eyni ağılara ağlayırıq... Türk dünyasını parçalamaq istəyən
böyük güclərin yardımı ilə keçən
əsrin 20-ci illərində İranın min illik türk
hakimiyyəti devrilib farslara təslim edildi.
Bütün bunlara baxmayaraq, hazırda İranda 35, Azərbaycan
Respublikasında 10 milyona yaxın türk yaşayır. Son min ildə İranı
birləşdirib böyük dövlətə çevirən
Səlcuq, Atabəy, Qaraqoyunlular, Ağqoyunlular, Səfəvilər
dövlətini quran bizik, Azərbaycan türkləri!
Arzu edirəm ki, bu cür cəsarətli verilişlər
tez-tez efirə buraxılsın. Verilişi
hazırlayan hər bir televiziya işçisinə dərin
minnətdarlığımı bildirirəm". (Dövran Əliyev. Şərur rayonu,
Tumaslı kəndi)
"Dünyada bütün parçalanmış xalqlar
birləşib. Azərbaycan da gec-tez öz istiqlalına
qovuşacaq. Ayrı düşmüş bacı-qardaşlar
bir-birinə qovuşacaq. Mən istərdim
ki, o tayda dostlarımın sayı get-gedə çoxalsın.
Əlaqələr o qədər genişlənsin
ki, daha iki parça Azərbaycan bir-birində həll olsun.
Buna görə də mənim ünvanımı hər kim istəsə verin, ta mənə məktub
yazsınlar. Əllərimizi sıxmaq vaxtı
yaxınlaşıb. Qoy sıxan əllər
çoxalsın. Qoy xalqımız birləşmə
ruhundan düşməsin. Qoy dünya bilsin ki, biz bir
xalq, bir can, bir millət və Azərbaycanıq. Dilimiz, yolumuz birdir. Bunu heç bir qüdrət
dana bilməz. Cin daha
şüşədən çıxıb". (Qulamrza Dadigər. Təbriz)
"Qılıncını sıyır qından,
Naxçıvan!
Millətimin
keçiyində sərvaxt dayan,
Naxçıvan!
Zülm zəncirini
qır biləyindən
İllər
boyu darda qalan, Naxçıvan!
Bir can
idin paralanıb ortadan,
Hər
ikimiz ayrı qalan, Naxçıvan!
Biz
qardaşıq, qanı, dili bir olan
Düşmən
bizi ayrı salan, Naxçıvan!
Aç
qolunu, Zahidi bas bağrına
Küfrü
sıxıb, haqqın alan
Naxçıvan! (Səfər Zahidi. Maku)
"Bir
biləydim ayrılığı kim
saldı..."
"Ayrılıq" verilişinə baxdıqca
qızım Nurxanımın 50 ildən sonra Arazın o
tayından məni səsləyəcəyinə inanıram.
1937-ci ildə Bulqan kəndində
yaşadığımız vaxt 12 yaşındakı
qızım Nurxanım bir neçə qızla Arazdan su
götürmək üçün çayın sahilinə
yanaşırlar. O vaxt kənd camaatı içməli suyu Arazdan
götürürdü. Nurxanım səhəngi
doldurarkən ayağı sürüşüb və
çaya düşüb. Bunu görən
qızlardan biri onu xilas etmək üçün suya
tullanıb. Lakin geri qayıtmayıb.
Bir neçə gündən sonra isə onun
meyidi tapılıb. Qızımın
axtarışından isə bir nəticə hasil olmadı.
Bir müddət sonra xəbər
çıxdı ki, Nurxanımı İran tərəfdə
Yəhya adlı bir çoban xilas edib. Həmin
gündən qızımın sorağındayam.
1965-ci ildə Araz Su Elektrik Stansiyasının tikintisində
bizim inşaatçılarla yanaşı, iranlılar da
işləyirdilər. Onlar söhbət zamanı
qızımın Arazboyu Bəycan, Qəmbərkənd, Həsənkənd,
Sərdara kəndlərinin birində
yaşadığını, üç övladı
olduğunu demişlər.
İndi - ömrümün 90-cı illərini
yaşadığım bir vaxtda sizə müraciət etməyim
heç də hədər deyil. Mənim uzun
ömür sürməyimin birinci səbəbi qızım
Nurxanımın həsrəti olub ki, haradasa, nə vaxtsa,
onunla görüşəcəyəm.
Əminəm ki, bu görüş sizin vasitənizlə
baş tutacaq.
O zaman mən və övladlarım sizə əbədi minnətdar
olacağıq. (Nənəxanım Bağırova. Bulqan kəndi)
Bu məktub efirə gedəndən sonra redaksiyamıza
telefon zəngi gəldi. İranın Arazqırağı Sərdara
kəndindən idi bu zəng. Telefon edən
Nurxanımın qızı idi. Televiziyada
Nənəxanımın hekayətini eşitmişdilər.
Tezliklə anası ilə birlikdə Nənəxanımın
görüşünə gələcəklərini bildirirdi.
Culfada - Araz üstündəki körpüdə ana ilə
balanın 45 illik ayrılıqdan sonra vüsala
qovuşması hamını ağlatdı.
Yaşantıları sözlə ifadə etmək
mümkün deyildi. Yalnız ana və balanın
hıçqırıqları eşidilirdi:
- Ana, ana,
başımın tacı ana!
- Can bala!
...Toran
qovuşanda ana doğma balasından ayrılmışdı.
Bir də qırx beş il sonra toran
qovuşanda görüşdülər. Hər gecənin bir
gündüzü də var axı... Sabah günəşinin
hələ bundan sonra da neçə-neçə talesiz
yurddaşlarımızın ömrünə öz parlaq
şəfəqlərini salacağı günlər hələ
irəlidədir.
Artıq
Araz o Araz deyil...
Naxçıvan televiziyası. 1987-1990-cı
illər
Əsgərov, Hüseyn
525-ci qəzet.- 2019.- 25 dekabr.-
S.20-21;24.