Hamletin "Hamletliyi"
Hamlet
Xanızadə böyük sənətə asta və kövrək
addımlarla - hay-küy salmadan, öz adı ətrafında
qeyri-adilik illüziyası yaratmadan gəlib. Hərçənd,
hər bir sənət adamının can atdığı olimpə
doğru yürüşdə bu astagəllik onun temperamenti,
elmi dillə desək, psixoloji portreti ilə uyuşmurdu. Hamleti
yaxından tanıyanlar təsdiq edərlər ki, özünəməxsus
auraya, xarakterik üz cizgilərinə, səs tembrinə,
danışıq tempinə, nüfuzedici baxışlara malik
olan bu şəxs zahirən çox gərgin, narahat,
asanlıqla ipə-sapa yatmayan adam təsiri
bağışlayırdı. O, daim içində nəyinsə
həsrətini çəkirdi, elə bil hansısa
yarımçıq və vacib işini davam etdirmək
üçün həmişə harasa tələsirdi.
Bəlkə
o, ona ayrılmış ömür payının çox az - cəmi 49 il olduğunu əvvəlcədən
duymuşdu və daxili gərginliyi, kürlüyü, tələskənliyi,
illah da ki, içində gəzdirdiyi və heç cür
gizlədə bilmədiyi qüssə də bundan irəli gəlirdi?
Teatr səhnəsində yaratdığı obazları,
ümumiyyətlə, yaradıcılığının teatr
dövrünü araşdırmağı
teatrşünasların öhdəsinə buraxıb Hamletin
kino sənətimizə verdiyi töhfələr barədə
danışmaq istəyirəm.
Onun kinoda ilk işlərindən biri "Bizim Cəbiş
müəllim" filmində yaratdığı kiçik bir
obraz - zabit obrazı idi. X.Hanızadə adı, soyadı bilinməyən,
funksiyası çağırışçılara
"faraqat" komandası verib onları vaqonlara doldurmaq, Cəbiş müəllimin
arvadı ilə atüstü "atışmaq" olan bu
obrazı təbii ki, ön plana çıxara bilməzdi. Ona görə yox ki, istedadı buna imkan vermirdi, yox,
sadəcə olaraq obrazın qəlibi bütün parametrlərdə
sovet zabiti obrazının standart ölçülərində
idi, üstəlik, nəinki ikinci, heç beşinci dərəcəli
obraz da deyildi. Amma ümumxalq məhəbbəti qazanan
"Yeddi oğul istərəm" filmində Hamlet öndə
görünə, necə deyərlər, bir aktyor kimi
möcüzə yaradıb həyat verdiyi obrazı
tamaşaçı yaddaşının "unudulmayanlar"
qovluğuna daxil edə bildi. Hamletin birqollu giziri o
dövrün ideoloji meyarlarına görə yaxşı adam,
müsbət qəhrəman deyildi və rəqibini arxadan - kürəyindən
vurduğuna görə Bəxtiyar tərəfindən layiqincə
cəzalandırılır. Amma bir obraz kimi bədii-estetik
sanbalına, təbiiliyinə, pafos və ritorika effektlərindən
uzaqlığına görə o, filmin böyük
"çəkiyə" malik bəzi obrazlarından, hətta
komsomolçuların özündən belə geri
qalmırdı.
Növbəti
filmdə isə rollar dəyişdi - "Yeddi
oğul"dakı komsomolçuların simasında hökumətə əl qaldıran
gizir "Axırıncı aşırım" filmində həmin
şura hökumətini təmsil edən Talıbov qiyafəsində
peyda oldu və bu dəfə özü kommunistlərə xas
olan üsulla - arxadan atılan güllə ilə
öldürüldü. Qəribə idi - gizir
komsomolçulara güllə atanda namərd olurdu, Talıbov
isə kürəyindən güllələnəndə qəhrəmana
çevrilirdi. Səbəb əlbəttə ki, məlumdur:
Ölən həm kommunist-qəhrəman, öldürən hər
antikommunist isə antiqəhrəman olmalıydı. Amma iş
burasındadır ki, H.Xanızadə incə bir fəhmlə,
necə deyərlər, altıncı duyğunun köməyi
ilə sovet ideologiyasını azacıq da olsa azdıra,
çaşdıra, Talıbovu "ideal",
"yaxşı" qəlibindən çıxarıb təbii
instinklərlə yaşayan adi adam ölçülərinə
sala bilmişdi. Bütün süjet boyu
qarşılaşdığı situasiyalara əsəbi
reaksiya verən, daim narahatçılıq keçirən, hər
şeyə şübhə ilə yanaşan Talıbovun səksəkəsi
filmin uğurunda Abbasqulu bəyin təmkinindən,
soyuqqanlığından, Kərbəlayi İsmayılın qətiyyətindən
heç də geri qalmırdı.
Hamletin də
rol aldığı "Qatarda" dramı ictimaiyyətə
televiziya tamaşası kimi təqdim olunsa da, əslində,
görkəmli rejissor Ramiz Həsənoğlunun
laboratoriyasında ərsəyə gələn bu əsəri
"kino estetikası ilə yaradılmış televiziya
oyunu", yaxud "teatral estetika ilə bağlı film"
adlandırmaq daha doğru olar. Hamlet isə artıq həm
teatr, həm də kino "qazan"ında bişmiş bir
aktyor kimi bu
telefilmdə Qasım kişi kimi maraqlı bir obraza
əbədi ömür verə bildi.
"Qatarda"da
Dadaşovun məqsədli şəkildə qurduğu
"böyük adam" oyununun müti
iştirakçısı olmağı öz ləyaqətinə
sığışdırmayan, qabağından yeməyən,
hətta Dadaşovun prokuror imicindən çəkinməyən
Qasım kişinin xislətində əsərin özündən
gələn və obrazı bir qədər ideal müstəviyə
çəkən çalarlar H.Xanızadənin təbii
oyunu, ifadəli jestləri, sanballı cümlələrin
ekvivalenti olan mimikası ilə uğurla
neytrallaşdırılır və nəticədə obraz
plakata çevrilməkdən sığortalanır. Hətta
sonda şampan şərabı almağa göndəriləndə
qismən də olsa sazişə girməyə məcbur olsa
da, Qasım kişi öz nitqinə son nöqtəni (daha
doğrusu, nida işarəsini) qoymağı da unutmur -
Dadaşov tərəfə - bütöv bir epoxanı simvolizə
edən əxlaqa, davranış stereotiplərinə, yekəbaşlıq
fəlsəfəsinə tüpürür və cəmiyyətin
yaşam, həyat tərzi modeli adicə bir
sürücünün mövqeyindən onun qətiyyəti və
cəsarəti hesabına darmadağın edilir.
Mən əvvəlki
yazılarımın birində yazmışdım və indi də
yada salmağı vacib bilirəm ki, yaradıcı
düşüncədə 60-cı illər intibahı təkcə
bədii ədəbiyyatı yox, təsviri incəsənəti,
musiqi sənətini, teatrı, kinonu da ehtiva edən kulturoloji
bir proses idi. O illərdə diqqəti buna qədər
insanların göstərməyə, nümayiş etdirməyə
məcbur edildiyi çöl dünyasından ayırıb
hamıdan gizlətdikləri mübhəm iç
dünyalarına keçid, onları yalnız dediklərinin
yox, həm də düşündüklərinin
prizmasından göstərmək istəyi milli kino və teatr
sənətlərimizdə də müəyyən keyfiyyət
dəyişiklikləri yaratmışdı: auditoriyanı
deyilən sözə inandırmaq üçün son ümid
yeri olan pafos, patetika, bəlağət öz yerini
pıçıltı ilə, dolayı üsullarla deyilən
həqiqətə təslim edir, plakatçılıq,
tribunluq məhz həmin illərdə sənətə gələn
yeni nəslin istedadına təslim olub meydandan çəkilirdi.
Bunun nəticəsi idi ki, həmin illərdə çəkilən
filmlərdə tamaşaçı ilə ekran
arasındakı məsafə get-gedə qısalır, həyat
və sənət sözün yaxşı mənasında
bir-birini tamamlayır, hətta çox vaxt axına
qarşı - hamıdan biri olub hamı kimi
yaşamağın əksinə getdiklərinə görə
ilk baxışdan qəribə təsir bağışlayan
obrazlar sxematikadan qurtulub real və təbii biçimə
düşürdülər. Həmin o illədə
Azərbaycan aktyorluq sənətində yeni tendensiyanı təmsil
edən istedadlardan biri də H.Xanızadə idi.
Obrazı gurultulu, ritorik nitq axarında, romantik oyun
manerasında deyil, təbii hisslər, psixoloji yaşantılar
burulğanında təqdim etmək, öz qəhrəmanlarının
danışdıqları yox, daha çox susduqları
anların hikmətini diqqət
mərkəzinə çəkmək, onları
proqramlaşdırılmış robot-tribun kimi yox,
düşünən insanlar kimi göstərmək - həmin
nəslin parlaq nümayəndəsi kimi H.Xanızadənin də
oyun fəlsəfəsinin təməlində dayanırdı. Üstəlik, o, psixoloji oyun üslubunda impovizasiyalar
etməyi, daxili yaşantıların bütün
çalarlarını plastik işarələrə
çevirməyi bacaran aktyor idi. Bu, onun
"Imtahan" filmində yaratdığı Qiyas
obrazında, "Qətl günü" filmində qurduğu
Xəstə - Sədi Əfəndi - Şair triadasında
xüsusilə qabarıq duyulur. Arvadının Don Kixot,
bəzilərinin isə həqiqət, ədalət fanatı
adlandırdıqları Qiyas milli-mənəvi dəyərlərə bağlı
bir ziyalı, cəmiyyətin nadisliklərinə qarşı
nümunə göstərmək, ilk addımını atmaq
modeli ilə mübarizə aparmağın
mümkünlüyünü və zərurətini gündəliyə
gətirən obraz kimi ilk növbədə yazıçı
Anarın kəşfi idisə, H.Xanızadənin şəxsində
həm də kinomuza ən əzabkeş,
psixoloji basqılara yenilməyən, sonadək özü
olaraq qalan maraqlı obazlardan biri kimi daxil oldu. Aktyorun
bu yazının əvvəllərində qeyd etdiyim təbii
imkanları, ciddi, qayğılı sifəti, nüfuzedici
baxışları daxili gərginliyi obrazın da təbiiliyini
təmin etmişdi və tamaşaçı XX əsrin bu Don
Kixotuna - əslində isə vicdan və məsuliyyətin
obrazı olan Qiyasa inanıb onu sevirdi.
Qiyas dil pəhləvanı,
gəlişigözəl sözlərin parıltısı
altında gizlənən adam deyil, o, əqidəsini həyat tərzinə
çevirmiş, geniş dünyagörüşlü,
möhkəm xarakterli şəxsiyyətdir. Ona görə də
geri çəkilmir, həqiqəti müdafiə edərək
oğlunu "qurban" verir...
Əlbəttə, Qiyasın bəzi hərəkərləri
müxtəlif baxış bucaqlarından müxtəlif
cür qiymətləndirilə bilər. Lakin Qiyas
üçün bu dəyərləndirmələr heç
bir əhəmiyyət daşımır. Ən
əhəmiyyətlisi odur ki, "insanların ürəyində
həqiqətə inamı öldürməyəsən,
yaxşı dünyanın sonu çatar". Qiyasın Dilarəyə dediyi bu sözlər filmin ideya-məzmun
konsepsiyasının ana xəttinə çevrilir. Tamaşaçı Qiyasın sınaqlardan, imtahandan
bütöv şəxsiyyət kimi, üzüağ,
başıuca çıxmasına sevinir, inanır ki,
dünya belə adamların çiyinləri üzərində
dayanıb.
"Babək" filmindəki Mötəsim isə
Hamletin çox təəssüf ki, dünyanı erkən tərk
etdiyindən sonadək açılmayan imkanlarının bəzi
mühüm tərəflərini nümayiş etdirən
yaradıcılıq uğuru idi. Babəkin ərəb
işğalçılarına qarşı mübarizə
apardığı illərdə xəlifə olan Mötəsimi
heç şübhəsiz ki, bir qədər fərqli - ciddi
müstəvidə təqdim etmək, onun xarakterini dramatik oyun
üslubu ilə açmaq olardı. Lakin
H.Xanızadə başqa yol seçir. Bu
müstəbidin orijinal - qrotesk və karikatura elementləri ilə
sintez olunmuş psixoloji-ruhi portretini yaradır. Geniş
açılmış, az qala hədəqəsindən
çıxmaq dərəcəsində bələnmiş
soyuq gözlər, kəskin jestlər, qəribə
danışıq və gülüş tərzi H.Xanızadənin
kəşfləri idi və o, bu kəşflər hesabına
obrazı manikal şizofreniya mərəzinə mübtəla
olan bir tiran səviyyəsinə qaldırır. Onun Babək ilə
görüşdüyü səhnədə aktyor zahiri qələbəsinə
rəğmən obrazın məğlubiyyətini də
ustalıqla canlandırır, sanki onun içində qövr
edib ruhunu sarsıdan qorxunun vizual görkünü yaradır. Çox maraqlıdır ki, filmin rejissoru da aktyorun
nail olduğu bu yaradıcılıq qalibiyyətinin cazibəsinə
düşərək monoloqu kəsməyə cəsarət
etməmiş, bu səhnəni bir dubla və montaj
kadrlarına bölmədən çəkmişdir. Çünki anlamışdır ki, epizodun kadrdaxili
montajı elə çəliıiş prosesində həll
olunub - H.Xanızadənin orijinal oyun tərzi ilə.
Və nəhayət, H.Xanızadənin kino karyerasının son akkordu - "Qətl günü" filmində yaratdığı üç obraz - Xəstə, Şair və Sədr Əfəndi. Mən vaxtilə filmin rejissoru G.Əzimzadədə ilə etdiyim söhbət əsasnda bir-birindən xeyli uzaq zaman məsafəsində yaşayan bu obrazların bir aktyor tərəfindən yaradılmasını zərurətə çevirən amillər barədə yazmışam. Ona görə də təfərrüatlara varmayacayam. Sadəcə qeyd etmək istəyirən ki. H.Xanızadə bu obrazları əslində, bir varlığın - insanın zaman qarşısında məsuliyyyətinin, bu yolda məruz qaldığı və qalacağı çətinliklərin, əzab və iztirabların, son nəticədə isə vicdanın obrazı kimi yaradır və nəticədə uç qismə ayrılmış zaman bütöv bir kateqoriya, həyat isə sonu olmayan əbədi bir yol kimi qavranılır. Hamletin intellektual lada köklənmiş psixoloji yozum tərzi, xüsusilə baxışları, gözləri ilə oynamaq, daxili batimə çevirmək bacarığı bu obrazın dolğunluğu, məzmun bitkinliyinin əsas şərti idi.
Məzmun demişkən, H.Xanızadə öz adında, soyadında gerçəkləşmiş məzmunu tamamlayan nadir adamlardan idi. Onun Azərbaycanın bu məşhur adı daşıyan ilk şəxlərdən biri olub-olmaması barədə qəti bir fikir söyləyə bilmərəm. Amma bu qənaətimdə israrlıyam ki, onun adı, bir insan kimi psixiofizioloji portreti Hamlet obrazının məzmununa çox uyğun gəlirdi. Fərq yalnız bunda oldu ki, Hamlet kimi narahat, gərgin, içində daim nəyisə götür-qoy edən Hamlet Xanızadə fiziki anlamda adını daşıdığı məşhur obrazdan cəmi 19 il artıq yaşadı (Şeksprin faciəsində hadisələrin zaman koordinatları göstərilməsə də, təsvir olunan olayların Hamlet doğulandan 30 il sonra baş verdiyinə işarə var).
Amma hər ikisi əbədiyyətə qovuşdu - biri obraz, digəri aktyor kimi.
Və nə yazıq ki, bu obrazı oynamaq ona
qismət olmadı.
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 25 dekabr.- S.19.