Filosofun ağrısı
esse
Hər
insan həyatı boyu mütləq ağrı ilə üzləşməli
olur. İlk
"görüş" nə vaxt, necə baş verir, bunu
çoxları xatırlamır. Ən azından onun bu
maddi dünyaya gəlişi bir ağrıdır.
Ağrı olmasa, var gücü ilə
bağırıb ağlamaz. Ana deyib güvəndiyi tərəfindən
süddən kəsiləndə də ağrıdır, ilk
süd dişi çıxardanda da... Yadda
qalmır, ona görə də, demək çətindir.
Ancaq qəribə bir qanunauyğunluq da
müşahidə eləmək olur. Düşüncə
inkişaf etdikcə, ağrının mahiyyəti dəyişir,
daha dərinə işləyir. Ya
düşüncə sanki fiziki ağrıları yumşaldıb,
korşaldır, ya da ruhun hiss etdiyi daha ağır, əzablı
olduğuna görə, başqa ağrılar hiss olunmur, onlara
heç reaksiya da vermir.
Nədir ağrı? Demək çətindir,
çünki nə ölçü vahidi var, nə də təsvirə
gələn keyfiyyətləri. Məsələn, Erix
Mariya Remark yazır ki,
Ah,
ağrı! Yaralar boylanır -
Açıq yaralar - taybatay qapılar.
Yaxud Ramiz
Rövşən deyir ki,
Bu
ağrı -
canımın əziyyətidi,
Ruhuma atılan qarmaqdı yoxsa?
Bu
ağrı -
dünyanın
son ləzzətidi,
Bu
ağrı -
sonuncu
günahdı yoxsa?
Qələm
sahibi ağrını nə dərəcədə
güclü hiss edirsə, bir o qədər aydın
çatdırır. Ağrıdan yana-yana axan
göz yaşları qələmin yanan xəttinə
çevrilir. Ancaq möcüzədir sanki.., o sətirlərdəki
acını yalnız onu heç olmasa, bir dəfə
yaşamış şəxs hiss edə, görə bilir. Bəli, ağrı mənzərə, tablo deyil, məhz
hissdir, ona baxmaq yox, yaşamaq lazımdır.
Bir dəfə
türk musiqisinin ustadlarından biri Rəhmi Oruc Güvən
ağrının çox gözəl izahını
vermişdi: insan orqanizmində hər hüceyrənin öz səsi
var və yalnız bu səslər harmonik şəkildə
bir-birini tamamlayanda insanın həm bədəni, həm də
düşüncəsi rahat və sağlam olur. Hansı isə hüceyrə narahat olanda harmoniya
bozulur, nəticədə ağrılar yaranır. Tibbi izahda da bu fakt vurğulanır - ağrı
müəyyən hüceyrənin dağılması, zədələnməsidir.
Həmin yerin neyronları mərkəzi sinir
sisteminə xəbər göndərir, o da
özünümüdafiə tədbiri kimi ağrı ilə
cavab verir. Hər iki izahda ortaq bir məqam var:
ağrı normal haldan kənara çıxmaqdır. Bəs fəlsəfə nə deyir?
Yəqin
ki, yalnız fəlsəfə iddia edir ki, ağrının da
bir hikməti var. Hətta bir şairin,
yazıçının ağrını təsvir etməyindən
onun düşüncəsinin nə dərəcədə fəlsəfi
zirvəyə yüksələ bildiyini, yoxsa sadəcə bir
söz ustası olduğunu təyin etmək mümkündür.
Nitsşe deyir ki, "ağrıda, elə ləzzətdə
olduğu qədər hikmət var, o da nəsil qoruyan birinci dərəcəli
qüvvələrə aiddir. Belə olmasaydı,
çoxdan yox olardı; ondan əzab çəkmək
heç də onun əleyhinə olan bir arqument deyil: bu, onun
mahiyyətidir". Mahiyyəti bilinməyən
hər şey qorxunc, qeyri-müəyyən
göründüyü kimi, ağrı da elədir. Deməli, onu tanımaqla öz düşüncəndə
yeni bir qat da kəşf edə bilərsən.
Tibb elmi xroniki, kəskin, somatik, fantom və daha hansı
isə ağrılar arasında təsnifat aparıb və
onların sırasına psixolojini də əlavə edib. Ancaq psixologiya
başqa, fəlsəfə başqa. Psixologiya
hisslərin inciməsindən danışır, fəlsəfə
ruhun. Bir var hisslər bütün
düşüncələri üstələyir, insanı əzir,
nəfəsini kəsir, əlini-ayağını işdən
soyudur, hətta "üz görəndə", qidalananda
özünəqəsdə də götürür. Güclü ağrı qarşısında aciz qalan
insan başqa bir ağrıyla ona son qoymaq istəyir. Amma düşüncələrin, ruhun
ağrısı başqadı. Bu ağrı daxili
dünyanı ələyib ələkdən keçirdir,
keçmişini indisinə qatıb çalxalayır, sonra
duruldur; göylərə qaldırıb qeyri-adi həqiqətlər
göstərir, sonra ordan var qüvvəsi ilə yerə
çırpır, nə götürə bildinsə, sənindir;
indiyə kimi üstündə əsdiyin dəyərləri
bir anda gözündən salır, təxirə
saldıqlarınla üzləşdirir; ətrafında
"yallı gedən" mənasız şeylər
arasında çökməmək üçün dizinə
təpər verir. Psixoloqların depressiya dediyi
bu halı fəlsəfə katarsisə çevirə bilir.
Bəli, katarsiz - ağrı-acıdan ruhun təmizlənməsi
məhz fəlsəfi prosesdir. Ağrı
insanı öz içinə boylanmaq imkanı verir -
özü ilə baş-başa qoyur. İlk
dəfə Aristotel "Poetika"da ona xüsusi diqqət
verib deyir ki, ağrı insanı bütün
murdarlıqlardan, affektlərdən təmizləyir. Maraqlıdır ki, filosofun fikrinə görə, bu
prosesdə musiqi stimulverici rol oynayır. Bəlkə də
bu səbəbdən əzab çəkən, ruhu inciyən
bir şəxsin ağrısını musiqi az
da olsa avazıda bilir. Rəhmi Oruc hocanın təbiri
ilə desək, musiqi sızıldaşan, üsyana qalxan
hüceyrələri öz ritminə qaytarır, sakitləşdirir.
Dünyanın ən böyük təbii fəlakətlərindən
biri, bəlkə də birincisi sunamidir. Sunami deyəndə
adətən yada Yaponiya, nəhəng dalğalar, yuyub
aparılan evlər düşür. Məni
isə düşünürəm ki, sunami yerin
ağrısıdır. İndiyə kimi
sakitcə duran o nəhənglikdə dalğa dünya
çalxalananda öz "beşiyinə
sığmır", çarpalanıb kənarlarına
tökülür. Bir var bir nəlbəkinin
"dalğası" - ağrısı, bir də var Sakit
okeanın. İnsan da belədi. Düşüncəsi dayaz olan ilk ağrıda
tükənir, ortada dibi qurumuş... mənlik qalır. Dərin ümmanların ağrısı isə bir
dalğa olub qabarır, çəkilir, qabağına
keçənin "düşüncəsini"
silib-süpürür. Çünki, Nəsimi dediyi
kimi,
Gərçi
mühiti-əzəməm, adım Adəmdir, Adəməm,
Dar ilə künfəkan mənəm, mən bu məkanə
sığmazam.
Necə ki, əsrlər boyu Nil çayının
qabarmaları nəticəsində ölkə çiçəklənib,
sivilizasiyanın yaranmasına təkan verib, eləcə də
insanın ruhunun ağrıları onun
yaradıcılığına yol açır. Nitsşenin
dediyi kimi, insan ağrı məqamında tufanlı dənizdə
gəmini düzgün idarə edən bir kapitana bənzəyir.
Lazım gələndə yelkənləri
yığmağı əmr edir, lazım gələndə
enerjini azaldıb, sürəti yavaşıdır.
Əsas odur ki, ağrının mahiyyətini dərk edib,
duyub, onunla həmahəng ola biləsən.
Bəlkə bu səbəbdən ağrı
yaradıcı adamların daimi yoldaşına,
sirdaşına çevrilir? Öz dünyalarına
çəkilib düşünür, daşınır,
qara-qara fikirlərlə çarpışır, sonra
işıq gəlir və o, yeni bir əsər qoyur ortaya.
Çox sadə səslənir, ancaq o sadəlik hər kəsin
öz iç dünyasından asılıdır - kimdə isə
dayaz arxdı, kimdə isə dərin ümmandır. Bəlkə
də dağdır... Lap bir sevgi dastanının sonunda ucalan
Ağrıdağ boyda.
Səndə
tufan, səndə boran,
Dərinmidir
sənin yaran,
Dünya
ilə yoxdur aran,
Həp göylərdə gözün sənin.
Bəli, filsofoun ağrısı düşüncələrin
çarpalanmasıdır. Kənara düşən
"ideyalar" ya bir ümman yaradır, ya quruyub gedir.
İçində kəşf etdiyi İnsan bir cəmiyyətin,
bir maddi dünyanın hüdudlarında sıxışanda,
inciyəndə Nəsimi kimi bir "sunamiyə"
dönür:
Məndə
sığar iki cahan, mən bu cahanə sığmazam,
Gövhəri la məkan mənəm, kövnü məkanə
sığmazam.
Ağrı bədənin özünümüdafiəsidir,
qorumasıdır. Nə qədər qəribə olsa da,
ancaq ağrını hiss etmək üçün əvvəlcə
onun mənbəyinə kifayət qədər
yaxınlaşmaq lazımdır. Ən
ağır yaranı ən çox yaxın olan vurur. Bu, həm fiziki ağrıya aiddir, həm də ruhi
ağrıya. Uşaq barmağını ocağa
yaxınlaşdırmasa, cızz ola bilmədiyi
kimi, ruhuna yaxın olmayan birinin də səni yandırıb
kösövə döndərmək ehtimalı çox
azdı. Ancaq bu ağrının maraqlı bir
hikməti də var. Bəzən ağrının səbəbi,
məkanı yadda qalmasa da, özü, izi həmişə
qalır. Məsələn, uşaq yandırdığı
barmağının ağrısını ömrü boyu
unutmur. Ruhunu sızıldadan bir səbəbi
insan ümumiyyətlə həyatından silməyə
çalışır. Ancaq hər iki ağrıda bir
reallıq göz qarşısında olur: ağrıdan sonra nə
isə dəyişir, əvvəlki kimi olmayacağı
açıq bəlli olur. Çalxalanan ruhun ətrafa
səpələdiyi hisslər, düşüncələr bir
tərəfdən öz məkanından kənara
çıxır, sərhədləri aşır, digər tərəfdən
əvvəlki məkanında bir boşluq yaranır.
Okeanlarda sahilə hücum edən sunamilərin yerində
adalar yaranır: yeni həyat, yeni şərait, yeni canlılar.
Əslində, dəqiq təyin etmək çətindir,
birinci adalar yaranır və dalğaların yerini dar edir, yoxsa
əksinə... İnsanların
ağrısını ətrafa bəlli edən onun
yaratdığı əsərlər olur - oxucularını
silkələyən, mənəviyyatlara təsir göstərən
ideyalar, mülahizələr. İçində
yaranan boşluğun yerini isə yeni bir həyat, yeni bir
başlanğıc tutur.
Ağrılar fərqli olur. Bir var, xroniki hala
çevrilən davamlı ağrı. İnsan
belə ağrıyla o qədər doğmalaşır ki,
onunla bərabər doğulduğunu zənn edir. Belə olanda, ondan qorunmaq çətin olur. Məsələn,
hər nə qədər Sabir: "oxutmuram, əl çəkin",
"millət necə tarac olur, olsun, nə işim var" -
deyib millətin xroniki xəstəliyinin diaqnozunu qoymağa
çalışsa da, ağrı hələ də davam edir. Viktor Hüqonun "Səfillər"ində Javer cəmiyyətin
xəstələnmiş bir hüceyrəsidir, hətta
özünü sağlam zənn edib, hər kəsi
özü kimi olmağa təhrik edir. Jan
Valjan insanlığın ağrısını yaşayan, dirənən
bir ürəkdir. Oxucu inanır ki, bir cəmiyyətin
sağlam ürəyi varsa, orqanizm duruş gətirə biləcək.
Tenardye isə məhz xroniki ağrıdır.
Hər zaman olub, var və olacaq. Çünki onun kimi ağrılar özünü
nə çox büruzə vermir ki, onunla açıq
mübarizəyə qalxalar, nə də tam itib, yox olmur ki,
orqanizm həqiqətən sağlam adlana bilsin. Eləcə, ətrafını incidə-incidə, zəhərləyə-zəhərləyə
mövcudluğunu saxlayır. Qəribədir,
gərək Viktor Hüqo kimi bir dahi olasan ki, hər
üç ağrını özündə hiss edib,
yaşaya biləsən. Vacib olan isə
budur ki, bu üç ağrı yalnız fransız cəmiyyəti
üçün yox, hər cəmiyyət üçün
xarakterikdir. Ən azından hər millətin
bir xroniki ağrısı - tenardyesi var.
Bir
ağrı növü də var ki, haqqında mütləq nə
isə deyilməlidir - fantom ağrı: kəsilmiş,
itirilmiş orqanın yerinin ağrısı. Haradasa
oxumuşdum ki, ayağı kəsilmiş bir əsgər o
ayağının ağrısını hiss etdiyini deyir.
Təsəvvür edin ki, güclü bir
çay axır. Qəfildən onun
qarşısını bir divar kəsir. Çay
var qüvvəsi ilə gəlib o divara
çırpılır. Bir
övladını itirən valideyn ölüm adlı divara
çırpılıb parça-parça olduğu kimi.
O valideyni təkrar toparlamaq mümkün olmur. Bir
millətin ziyalı övladlarını məhv etmək də
eyni hissi yaşadır. 37-ci ilin Stalin
repressiyaları bir millətə fantom ağrını
bütün mahiyyəti ilə yaşatdı, hələ də
davam edir o ağrı. Bir şeyi dəqiqləşdirim.
Milləti üçün canını verən bir qəhrəmanın
şəhid olması onun ailəsinə fantom ağrı
yaşadır, amma millət, vətən üçün mənliyində
yox olmaq ağrısının müalicəsi ola
bilir. Qəribədir. Bir
ağrı, acı dərman kimi daha böyük bir
ağrıdan xilas edir.
Bəli, filosofun ağrısı fərqli olur. Bu, əlinə
tikan batmış bir kəsin, yarından ayrılmış gəncin,
hətta övladını itirmiş ananın da
ağrısı deyil. Hamısı bir yerdə
desək, yəqin mübaliğə olmaz. Filosof
ictimai dünya ilə o qədər iç-içə olur
ki, hardasa baş qaldıran ağrı birinci onun sinir mərkəzinə
xəbər göndərir, onun ruhunda əks-səda tapır.
Ana bir tək oğlunu, itirilmiş
arzularını ağlayır, filosof həm o ananın
özünü, həm də millətin gələcəyini.
Cəfər Cabbarlı kimi,
Əl
çək bu həqarətdən,
Qurtar bu əsarətdən,
Xar ol bu xəcalətdən,
Dur, ey xar olan millət.
Çöldə palçığa batan atı
qucaqlayanda, yəqin ki, Nitsşe atın neyronlarının gətirdiyi
impulslardan ağlayırdı. Bəzən
düşüncəsi millətin faciəsinin ta kökünə
qədər işləyən bir mütəfəkkir
bütün tarixin gedişinin ağrısını çəkə
bilir. Bu ağrının şiddətini Hüseyn Cavid
İldırım Bəyazidin Əmir Teymura cavabında
hayqırır: "Əvət, sən qalibsin. Lakin
bu qələbə türk əqvamını deyil, yalnız
fürsət bəkləyən qomşu hökumətləri
məmnun etdi. Ah, daha doğrusu, İslam aləmini
başsız qoydu".
Beləcə, bəşəriyyətin ağrısı
bir şəxsin könlü, dili vasitəsilə haray
qoparır. Bu səbəbdən filosofun ümman mənliyindən
qopan sunami o qədər güclü olur ki, illər boyu
düşündürür, incidir.
İnsanlığın ölməyinin, tanrısız
qalmağının ağrısını Nitsşe Zərdüştün
dili ilə az qala ağı deyir: "Həqiqətən,
insan çirkli axındır. Dəniz olmaq
lazımdır ki, bu çikli axını qəbul etsən də
çirklənməyəsən". Filosof daha
böyük bir ağrını dilinə gətirir!
İnsanın özünün bir ağrı olmasını! Bəli, elə ki, insan öz mahiyyətindən
aralı düşür, o, cəmiyyət üçün
özü boyda ağrıya, yaraya çevrilir. Bu
ağrını yaşayan da, ondan qorunmağın yolunu
axtaran da yenə də mütəfəkkir olur, Cavid kimi:
Hüseyn
Cavid:
İblis nədir?
- Cümlə
xəyanətlərə bais...
Ya hər kəsə xain olan insan nədir?
-
İblis!..
Bəli,
ağrıdan danışmaq ağırdır, çünki
biri haqqında yazanda başqa bir ağrı da baş
qaldırır: "mən də varam" deyir. Beləcə, gah kəskin ağrıdan ürəyin
sancır, gah fantom ağrıdan qanın donur, gah da xroniki
ağrıdan yorulub dizlərin kəsilir, qıvrılıb
qalırsan yerdə.
Könül BÜNYADZADƏ
fəlsəfə elmləri doktoru
525-ci qəzet.-
2019.- 29 dekabr.- S.15.