Rejissor Vəfa Ağabalayeva: "Çəkilişə
başlayanda qəribə reaksiyalarla
qarşılaşdım"
Budəfəki müsahibimiz televiziya və radio
aparıcısı, idman jurnalisti, sənədli filmlər
üzrə rejissor Vəfa Ağabalayevadır.
Vəfa
xanımla söhbətimizə bir müddət əvvəl
araya-ərsəyə gətirdiyi "Döngə" filmi ilə
başlasaq da, jurnalistika, idman, rejissorluq, Azərbaycandakı
film sektoru və s. kimi məsələlər ətrafında
da danışdıq:
- Vəfa
xanım, bu yaxınlarda "ƏSA" Teatrına həsr
olunmuş "Döngə" sənədli filmini çəkdiniz
və film rezonansa səbəb oldu. Elə
söhbətimizə də bu filmin yaranma ideyasından
başlayaq.
- Bir
gün evdə Rusiya kanallarının birində filmə
baxırdım. Film daun sindromlu uşaqların
muziklda çıxışından bəhs edirdi. Bu insanların cəmiyyətə adaptasiyası,
fiziki məhdudiyyəti olsa belə öz həyat eşqini,
motivasiyasını necə qoruyub saxlaması mənim
üçün maraqlı oldu. Etiraf etmək
nə qədər utandırıcı olsa da, əvvəllər
mən bir növ o insanlardan qaçırdım. Əlbəttə, heç bir fiziki
görünüşünə görə yox, sadəcə
qorxurdum ki, mən bilmədən elə ifadə işlədərəm,
elə söz deyərəm ki, xətirlərinə dəyərəm.
Amma bu filmin çəkilişi zamanı tanış
olduğum, filmdə iştirak edən insanlar mənim nə qədər
yanıldığımın sübutu oldu. Çünki
gördüm ki, bu insanların həyat eşqi, günlük
yaşantısı bəlkə də mənimkindən daha
maraqlı və sevinclidir. O filmə baxarkən
düşündüm ki, görəsən, biz də öz
ölkəmizdə onlar üçün nəsə
etmişikmi? Bir az maraqlandım. Sən demə, bizdə teatr fəaliyyət göstərir.
Həmin teatr fiziki məhdudiyyətli insanlardan ibarətdir və
Azərbaycanın ilk inkluziv teatrıdır: "ƏSA".
Bu ad iki mənadadır: həm əsa aləti, həm də
"Əngəlsiz, Sərhədsiz, Azad" sözlərini
özündə ehtiva edir. Vaxt itirmədən
teatrın təsisçisi ilə əlaqə saxladım,
ideyamı ona bildirdim. O da heç bir problem görmədi
və razılaşdı. O ərəfədə onlar yeni
tamaşanın premyerasına hazırlaşırdılar. Mən də çəkilişlərə
üç ay öncədən başladım. Çünki əgər filmimin sonunda premyeranı
göstərmək istəyirəmsə, həmin premyeraya qədər
tamaşanın hansı zəhmətlərlə araya-ərsəyə
gəldiyini də göstərməli idim. Filmdə yalnız onların aktyor kimi fəaliyyətləri
deyil, eləcə də həyat hekayələri, gündəlik
həyat tərzləri, gördükləri işlər,
hobbiləri və digər bir neçə sferalar rol alıb.
- Dediniz
ki, o zamana kimi bu insanlardan qaçmısınız. Ancaq birdən-birə onların arasına daxil olur və
hətta həyatlarını filmləşdirirsiniz. Bu. sizin üçün çətin olmadı ki?
Yəni qorxduqlarınız başınıza gəlmədi?
- İdeya yarananda və çəkilişlərə
başlayanda hər şey çox asan və rahat idi. Mən filmi
çəkməyə başlayanda onu televiziya
üçün deyil, sırf festivallar üçün nəzərdə
tutmuşdum. Xüsusən, beynəlxalq
festivallara təqdim etmək fikrim vardı ki, onlara göstərim,
baxın, bizdə fiziki məhdudiyyətli insanlara diqqət,
qayğı bu cürdür, biz onları kənarlaşdırmırıq,
əksinə, öz istedadlarını nümayiş etdirmək
üçün şəraitlər yaradılır. İlkin mərhələdə hər şey əla
idi. Çəkilişlər başlayandan
sonra isə ilk qarşılaşdığım ətrafın
qəribə reaksiyası oldu. "Sənin
ki fiziki məhdudiyyətin yoxdur", "Ailəndə,
qohumda kimsə fiziki məhdudiyyətlidir, yoxsa sevgilin belədir
ki, sən buna diqqət çəkmək, insanlara dərs
keçmək istəyirsən" kimi fikirlərlə
qarşılaşdım. Halbuki bunların
heç biri deyildi. Hətta o günə
kimi mənim ətrafımda bircə nəfər də olsun
fiziki məhdudiyyətli tanışım olmayıb. Sadəcə olaraq, bəlkə də özümdəki
o baryeri aşmaq istəyirdim. Onların
arasına daxil olduqdan sonra isə mən tamamilə bu qorxularımın
əksi ilə qarşılaşdım. Fiziki
məhdudiyyətli aktyorlar, onların dostları, həmin
teatra gələn tamaşaçıların hər biri
hansısa istedada malik, incəsənəti sevən və incəsənətə
həvəs göstərən insanlardı. Çox pozitiv və maraqlı insanlardı.
Üç aylıq çəkiliş müddətində mən
bir dəfə də olsun hiss etmədim ki,
qarşımdakı müsahibim fiziki məhdudiyyətli
insandır.
- Filmə
maddi dəstək oldumu?
- Biz
işə başlayanda ya yaxşı olmaldır, ya da
heç olmamalıdır prinsipi ilə
başlamışdıq. Film tam olaraq, öz
büdcəmiz hesabına çəkilib, heç bir sponsor dəstəyi
olmayıb. Çünki heç sponsor
axtarışına vaxtımız da yox idi. Premyera
olacağı üçün çəkilişlərə
maksimum tez başlayıb, bitirməli idik. Cavid
İmamverdiyevin texniki dəstəyi ilə, heç bir maddi
maraq gözləməyən komandamızla filmi çəkdik.
Əlbəttə, yüksək büdcəylə daha möhtəşəm
işlər etmək olardı, amma gözlədiyimizdən
daha yaxşı iş alındı.
- Həmin
ərəfələrdə Əmək və Əhalinin Sosial
Müdafiəsi Nazirliyi "ƏSA" Teatrına dəstək
olacaqlarını dedi və bununla bağlı
çağırış da oldu.
- Bəli,
bu haqda məlumatım var. Bildiyim qədərilə nazirlik də,
Amerikanın Azərbaycandakı səfirliyi də
"ƏSA" Teatrına dəstək göstərirlər.
Bizim filmimiz hazır olandan sonra "Azərbaycan"
kinoteatrında onun təqdimatını keçirdik. Həmin təqdimatda həm nazirlikdən, həm səfirlikdən
əməkdaşlar, həm də tanınmış incəsənət
nümayəndələrimizdən də iştirak edənlər
oldu. Gözlədiyimdən daha çox dəstək
gördük.
- İdman sahəsində çalışan jurnalist kimi
bu filmdə də idmanı unutmamısınız.
- Bəli,
filmə bir növ idmanı da daxil etmişik. İmran
adlı ayaqları protez olan aktyor həm də velosiped
sürür. Bu, Azərbaycanda ilk dəfədir
ki, olur. Buna yer vermək istədiyimizi
ssenaridə görəndə o, narazılıq etmədi və
çəkildi. Bir başqa aktyor vardı
ki, onun ən sevdiyi futbol klubu "Neftçi" idi. Komandanın stadionuna getdi. Həmin
ərəfədə klubun baş məşqçisi Tərlan
Əhmədov idi. O, çox xoş qarşıladı. Futbolçularla görüşdülər, onlara
forma da hədiyyə etdilər. Filmdə
çox maraqlı sahələrə toxunmuşduq və
sevindirici haldır ki, həmin sahələrdən olan qonaqlar da
təqdimatda iştirak edirdilər.
- Bundan əvvəl
hansı sənədli filmlər çəkmisiniz?
- CBC Sport kanalında işlədiyim zamanlarda idman sahəsiylə
bağlı sənədli filmlər çəkirdim. İlk çəkdiyim
"26-ci dəqiqə" filmi 1996-cı ildəki Azərbaycan
- İsveçrə oyununa həsr olunmuşdu. O, ilk oyun
idi ki, Azərbaycan 1:0 qalib gələrək seçmə mərhələdə
ilk rəsmi qələbəsini qazanmışdı. Təbii, tarixi bir oyun idi. Onun
haqqında çəkdiyimiz film də Olimpiya stadionunda təqdim
olundu, xoş reaksiya doğurdu.
Ondan başqa, Azərbaycan Cüdo Federasiyasının
tarixi haqqında film çəkmişəm. "Qələbə
yolu" adlanan bu filmdə cüdoçularımızın
keçdiyi yol əks olunmuşdu. Onu da
qeyd edim ki, hansı mövzuda sənədli film çəkməyimə
baxmayaraq, həmin mövzuyla kifayətlənmirəm,
çalışıram ona aidiyyatı olan bütün sahələri
əks etdirim.
- Azərbaycan
idman mətbuatında son illərdə
xanımlarımızı görməyə
başlayırıq. Siz də ilklərdən
birisiz deyə bilərik. Necə
seçdiniz bu sahəni?
- Mən Bakı Dövlət Universitetinin Jurnalistika
fakültəsini bakalavr oxumuşam, Ankara Dövlət
Universitetində magistraturanı kinematoqrafiya üzrə
bitirmişəm. Azərbaycana gələndə CBC Sport
kanalı hələ təzə yaranırdı. Qarşıma elan çıxanda təsadüfən
CV göndərdim və düzünü deyim ki, sonra da
unutdum. Ancaq onlar məni kastinqə dəvət
etdilər və sınaqlardan sonra işə başladım.
Həmin kanal açılanda orada qızlar
çox idi. Azərbaycanda demək olar ki,
ilk idi. Mənim isə idmana marağım
2002-ci ildə futbol üzrə dünya çempionatından
başlamışdı. Mən onda niyəsə
uşaq ağlımla Braziliyaya azarkeşlik edirdim. Elə o gündən bu günə bütün
dünya çempionatlarında Braziliyanı tuturam. Ölkə çempionatında isə "Kəpəz"
futbol klubunun fanatıyam. Səbəbi sadə
və asandı. Çünki bölgə
olaraq, mənim bölgəmdir, həm də mən uşaq
vaxtı babamın qucağında oturub onların oyunlarına
baxırdım. O vaxt da "Kəpəz"
adlı-sanlı komanda idi. İndi isə necə
olacaq bilinmir, amma ümid edirik ki, Premyer Liqayaya qayıdacaq.
- İdman sahəsində xanım olaraq
çalışmağın hansı çətinlikləri
ilə qarşılaşırdınız?
- Hər
bir sahənin çətinlikləri var. Sənətin növündən,
işçinin cinsindən asılı olmayaraq. Təkcə idman jurnalistikası deyil, elə
jurnalistikanın özü çətindir. Ancaq sənətini sevirsənsə, ona sahib
çıxa bilirsənsə və məsələn,
uğurlu bir müsahibə götürmüsənsə,
artıq xoşbəxtsən və o mərhələyə qədər
qarşılaşdığın bütün çətinliklər
unudulur.
- Nə
zamansa, bədii filmlər çəkmək fikriniz varmı?
- Bu
sualı hər eşidəndə dərindən bir
"ah" çəkirəm (gülürük). Bəli, bir neçə ideya və
düşünülmüş ssenari var. Əslində isə
sənədli film bədiidən daha çətindir. Mən sənədli film çəkməyə
başlayanda müəllimlərim dedilər ki, niyə ən
çətinindən başlayırsan? Çünki
sənədli filmin ssenarisi, əsasən, montajda
yazılır. Müsahibin sənin ssenarin
üzrə danışmır, sən müsahibinin
danışdıqlarından ssenari qurursan.
Amma bədii filmə də müraciət etmək
fikrimiz var, zamanla o da olacaq.
-
Hansı rejissorların təcrübələrindən bəhrələnirsiniz?
- Konkret
ad çəkməyəcəm. Çünki
film elə bir sahədir ki, burada imza deyil, çəkilən
rol oynayır. Bir rejissorun uğurlu filmi də ola bilər, uğursuz filmi də. Məsələn, Almaniyada yaşayan bir türk
xanım rejissor film ssenarisi hazırlayır. O, ssenarini təqdim
edir və buna film çəkmək istədiyini deyir. Onun ilk işi olduğu üçün qəbul
edilmir və deyirlər ki, get başqa bir film çək,
baxaq, sonra qərar verək. Xanım razılaşır
və Türkiyəyə qayıdıb 6 gün ərzində
ssenari yazıb, bir film çəkir. Həqiqətən
də çox uğurlu bir film alınır. "Mustanq" adlı bu film bütün beynəlxalq
müsabiqələrdə, festivallarda müxtəlif
nominasiyalar üzrə qalib olur. Xanım gəlir
və ilk ssenarisinə film çəkmək istədiyini yenidən
deyir. Ona büdcə ayrılır və
o, filmi çəkir. Bu film isə tamamilə
uğursuzluqla nəticələnir. Yəni
bu sahə o qədər qeyri-adidir ki, nəbzi tutmaq çox
çətindir.
Liza Liman adlı bir rejissor var, o, bütün ömrü
boyu sənədli filmlər çəkib. Mən onunla
görüşəndə bu sualı ona verdim ki, niyə məhz
sənədli? O dedi ki, mən insanların həyat hekayəsini
yazmağı deyil, dinləməyi sevirəm. Bu
cavabı eşidəndə düşündüm ki, həqiqətən
də, bu, mənim də hisslərimdir.
- Azərbaycanda
film sektorunu necə dəyərləndirirsiz?
- "Döngə" filmini Azərbaycandakı
"Qızıl Pəri" film festivalına göndərmişdik. Filmimiz orda
qısametrajlı sənədli filmlər üzrə beş nominantdan biri oldu. O günə qədər
mən niyəsə həmişə
düşünürdüm ki, Azərbaycanda film sahəsində
durğunluqdu, filmlər çəkilmir. O festivalın təqdimat
mərasimində isə mən xoş təəccüb
keçirdim. Gördüm ki, nə qədər
filmlər çəkilirmiş. Hələ
ora gələnlər seçilən filmlər idi. Seçilməyənlər ondan da çox idi
axı. Onda başa düşdüm ki,
yox, Azərbaycanda film sahəsi inkişaf edir. Sadəcə daha çox işıqlandırmaq, həvəsləndirmək
lazımdır.
- Kəmiyyət
olaraq var, bəs keyfiyyət olaraq?
- Keyfiyyət
olaraq da yaxşı filmlər heç də az
deyil. Kinoteatrlarda olan filmlər isə nədənsə,
ancaq komediyalardır. Digər janrlarda olan
filmlər də çəkilir, nümayiş olunur, ancaq yetəri
qədər kütlə toplamır. Rejissorlar
da yəqin düşünür ki, komediya daha çox
baxılır və onlar da buna müraciət edirlər.
Mən isə şəxsən getmirəm.
Bu, mənim subyektiv seçimimdir, məni qane
etmir. Çünki sahəm
başqadır. Əgər mən o
komediyadakı yumora gülmürəmsə, deməli, film
alınmayıb. Amma bu, sirr deyil ki, gedənlər
var.
- Sizcə,
sənət sənət üçündür, yoxsa sənət
xalq üçündür?
- Məncə,
bir insan nə iş görməyindən asılı olmayaraq,
öncə maddiyyatı düşünməməli, ondan mənəvi
zövq almalıdır. Əgər sən öz işinə
ruhunu, varlığını qoyursansa, ondan xoşbəxt ola bilirsənsə, deməli, sənin işin
uğurlu alınıb. Uğurlu işə də
insanlar baxırlar, bəyənirlər. Yox,
maddiyyatın, ya da nəyinsə xətrinə iş
görürsənsə və o, səni belə qane etmirsə,
xalqı necə qane edəcək?
- Onda deyə
bilərikmi ki, rejissor kütlənin yox, kütlə rejissorun
dalınca getməlidir?
- Bu
sualın cavabı mənimçün birmənalı olaraq
yoxdur. Əslində, xalq bayağı
veriliş, bayağı film istəmir. Kamera,
televiziya sənin əlindədirsə, deməli, xalqı
yönləndirmək də sənin əlindədir. Niyə əksəriyyətimizin evində kabel
televiziyaları var, niyə xaricə baxırıq? Çünki daha keyfiyyətli işlər görmək
istəyirik. Mən işimin xətrinə
baxıram, amma baxıb, təəssüflənirəm. Xalq da maariflənmək istəyir. Bu isə rejissorların, televiziyanın əlindədir.
- Son
olaraq indi hansı işlə məşğulsunuz, nə kimi
planlarınız var?
- Hal-hazırda iki filmin ssenarisi üzərində işləyirəm və düşünürəm ki, idmanımız, mədəniyyətimiz üçün maraqlı layihələr olacaq. Bir neçə başqa layihələr də var. Çalışıram ki, xarici kanallarda həsrətlə baxdığımız verilişləri nəhayət, öz efir məkanımıza daşıyaq.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 1 fevral.- S.7.