Beş cildlik ədəbi tərcümeyi-hal
YAXUD
ELÇİN İSGƏNDƏRZADƏ YARADICILIĞI
BÜTÖV BİR ÇƏLƏNG HALINDA
“İstedaddan
xəbər verən misraların işığı”
Mərhum Xalq şairi Məmməd Araz onun
yaradıcılığından bu cür bəhs edib. Onun poetik ilham
mayasının Allah vergisi olduğunu böyük əminliklə
söyləyib. Yəqin bu vergisini sehrinə,
qüvvətinə inamı imiş ki, ona ədəbi
yaradıcılıqdakı ilk xeyir-duanı da məhz
özü verib.
Söhbət Elçin İsgəndərzadədən
gedir. Alim,
şair, publisist, hər şeydən öncə isə vətənini,
torpağını coşğun məhəbbətlə sevən
vətəndaş Elçin İsgəndərzadədən...
M.Araz daha
sonra bu fikirləri qeyd edib: “Görünür,
yanılmamışam. Şeirdən-şeirə,
kitabdan-kitaba Elçin sözün qədir-qiymətini bilə-bilə,
artıra-artıra irəliləyi, istedadı cilalanıb, qələmi
bütövlənib, hardasa mənim etimadımı
doğruldub”.
Nə
xoş Elçin İsgəndərzadənin halına... Ona
inanan, güvənən, ona ilk xeyir-duanı verən, çətinliklərlə,
ağrılarla, maneələrlə dolu yaradıcılıq
yoluna ilk işıq salan böyük insanın, ulu şairin
etimadını doğrultmaq, zaman keçdikcə özü
haqqında daha da yüksək fikirləri
formalaşdırmağı bacarmaq hər insana nəsib olan
xoşbəxtlik deyil.
Xalq şairi onun haqqında illər öncə - 1998-ci
ildə yazıb bu sözləri. Onun “Müqəddəs
görüş” adlı kitabına Ön söz olaraq. Mənsə, onu bu günlərdə Elçin
İsgəndərzadənin əsərlərinin
toplandığı beşcildliyin birinci cildində oxudum.
“Vektor” Beynəlxalq Elmlər Akademiyası Rəyasət
Heyətinin qərarı ilə çap olunan beşcildliyə
müəllifin müxtəlif illərdə yazdığı
və sistemli şəkildə seçilmiş əsərləri
toplanıb.
Birinci cilddə müəllifin şeirləri
toplanıb. Cildin Ön sözü kimi Məmməd Arazın həmin
məqaləsi verilib. Bu cildə məhz
sözügedən məqalənin daxil edilməsi heç də
təsadüfi deyil. Çünki mərhum
Xalq şairi məqalədə onun poeziyasının ən dərin
qatlarından söz açır, ustalıqla təhlil edir və
maraqlı nəticələrə gəlir. “İstedad
olan yerdə insanın daxili qızınır, istilənir,
ürəyinin dərinliyində səni nəsə tərpədir”
- deyən Məmməd Araz, Elçin İsgəndərzadənin
şeirlərini oxuyarkən bu hissləri keçirdiyini
vurğulayır, onun poeziyasını belə şərh edir:
“Elçinin şeirlərində Vətənə, torpağa
doğma, mərhəm münasibət bütün tarixi
çalarlarla, yəni onun dünəninə baxış, bu
gününə qayğı və sabahına
narahatçılıq hissləri, vətəndaşlıq
yanğısı ilə poetik şəkildə əks olunur.
Sayı gündən-günə çoxalan səfil və dilənçi
uşaqlarımıza həsr etdiyi bir şeirində olduğu
kimi:
Adı nə
evdə var, nə də məktəbdə,
hamının yadından çıxmaq olarmı?
Sabahı
dilənən bir məmləkətdə
bu
gün yaşamağa haqqımız varmı?!
Elçinin
doğulub boya-başa çatdığı Qarabağ
torpağının başına gətirilən faciələri
əks etdirən şeirləri ilə yanaşı, Vətənin
miqyasca heç də ondan kiçik olmayan digər dərdlərinə-unutqanlığına,
biganəliyinə, rüşvətxorluğuna,
haqsızlığa və digər bu kimi ictimai-sosial bəlalara
həsr etdiyi şeirləri də obrazlı, yaddaqalan və təsiredicidir.
Bu şeirlərin hamısına Vətən üçün
yanan bir ürəyin poetik çırpıntıları, mənəvi
narahatlığı əks etdirən döyüntülər
demək olar...”
Kitabda şeirlər müxtəlif başlıqlar
altında toplanıb. Başlıqların adı isə, hiss
olunur ki, təsadüfi deyil, özündə
topladığı şeirlərin ruhuna, mövzusuna,
duyğusuna uyğun şəkildə adlandırılıb.
Məsələn, birinci bölmə “Pəncərə
möcüzəsi” adlanır. Bölmədəki şeirlərin
birində şair deyir:
Ürəyimdə
hələ dərddir gül açan,
Novruzgülün mənim kimi bağrı qan.
Xarıbülbül,
qovuşarıq bəs haçan,
Qarabağa
bizsiz gəlir bu yaz da...
Uzun illərdir Qarabağa dar, sınıq-salxaq “pəncərədən”
baxmağımızı şair Qarabağ haqqındakı
şeirləri bu adla birləşdirərək ifadə edir.
“Sevdalı bəyaz dualar” adlı bölmədə
şairin bəlkə də ən kövrək, ən
duyğu dolu şeirləri yer alıb. Bu bölmədə həsrət
də var, vüsal da, gecənin sükutu da var, günəşin
nuru da, Vətən də var, vətənsizlik də...
“Ürəyimin
sevda türküləri”, “Ölkələr...insanlar...sevdalar...”,
“Ebrülər...ebrülər...”, “Miniatür motivləri”,
“Xoşbəxtliyin rəngi” bölmələrində,
adlarından da göründüyü kimi, ən müxtəlif
mövzulu, insan duyğularını dilləndirən,
ictimai-sosial problemləri qabardan şeirlər cəm olub.
Beşcildiyilin birinci cildi “İkiliklər”lə bitir. Bu cildlə
şairin şeirlərini oxuyub bitirdiyimizi
düşünürüksə, yanılırıq.
Çünki özü demiş:
Yazılmamış
şeirlər -
könüldə gizlənən sirlər.
“Üfüqdə
qırmızı Günəş”
İkinci kitabda daha bir Xalq şairi “salamlayır” bizi - Nəriman
Həsənzadə. Onun da Elçin İsgəndərzadə
haqqında öz sözü var. O, şairin
yaradıcılığını türkçülük-vətənçilik
kontekstində təhlil edir. Deyir ki, Elçin İsgəndərzadə
yaradıcılığında Şuşa
harayını eşidirəm. Xalq şairi sonrakı abzaslarda
fikrini daha geniş izah edir: “Onun “Avtoportret”, “Türkün qəzəbi”,
“Qaranlıq, zülmət, qan və qaçqınlıq”,
“Qazi türküsü” kimi şeirlərində və silsilə
poemalarında Şuşa həsrəti, Qarabağ dərdi bir
torpaq oğlunun ruhi ağrıları kimi hiss olunursa,
türkçülük-şairin yaradıcılıq
manifesti kimi özünü daha şəffaf göstərir. Elçinin türkçülüyü isə - vətənçilik
kontekstində onun poeziyasının leytmotividir”.
Poema demiş, ikinci cilddə şairin poemaları
toplanıb. Elə Nəriman Həsənzadə də Ön
sözündə onun yaradıcılığının bu
hissəsinə daha çox diqqət ayırıb. Burada
“Adil Mirseyidin göyərçinləri”, “Rəssamın pəncərəsi”,
“Səttar Bəhlulzadə nağılı”, “Pikasso və
Minotavr”, “Van Qoqun günəbaxanları”, “Salvador Dali
üçün Madriqal”, “Qoyya”, “Lorka və Siyah Ay”,
“Üfüqdə qırmızı Günəş”, “Cavid
cihadı”, “Məmməd Araz qayası”, “Bir eşqin simfonik nəğməsi”,
“Bu qala bizim qala”, “Turan savaşçısının nəğmələri”,
“Şahmar şikəstəsi”, “Adil Mirseyidin palitrası”, “Mavi
Mərmərə”, “Biganəlik iqlimi”, “Oğlum Əliyə
dualar”, “Eşq”, “Qarabağ xronikası”, “Rəssam və mələk”
poemaları oxucuları fərqli dünyalara səyahətə
çıxaracaq.
“Ümidin
qanadlarında”
Elçin İsgəndərzadə şair olmaqdan əlavə,
həm də dəyərli alim, publisistdir. Onun müxtəlif
mövzulu məqalələri, kitablara yazdığı
ön sözlər, rəylər də özünəməxsus
fikir dolğunluğu, obyektiv yanaşması ilə
seçilir. Biz onun bu yazılarını
beşcildliyin üçüncü cildində oxuyuruq.
Ondan öncə isə daha bir Xalq şairi - mərhum Zəlimxan
Yaqub “Ümidin qanadlarında” salamlayır bizi, qələminin
ucunda bir dəstə Elçin İsgəndərzadə
misrası ilə...
O, müəllifin
poetik yaradıcılığını zərgər dəqiqliyi
ilə incələyir, misralarının bədii mahiyyətini
açıb oxucuya təqdim edir. O, Elçin İsgəndərzadəni
səmimi şair deyə səciyyələndirir: “Onun qələmi
yazır, əli işləyir, ürəyi döyünür.
Hər üç ilahi varlıq Tanrı
töhfəsi şairin bütövlüyünü
yaradır. Vətənin müqəddəsliyindən
söz açanda da, şeirlərini qürbətə
uçuranda da... Qarabağın dərdi ilə
bağlı qanlı şeirlər yaradanda da, qələm
dostlarına şeirlər yazanda, həyatda olan
.çatışmazlıqları qamçılayanda da
Elçin səmimidir”.
Kitabın
“Ömür və peşə idealım” adlı ilk məqaləsi
elə birinci abzasdan diqqətimi çəkdi:
“Ömrümün 50 illik yaşantıları ilə
vidalaşarkən öz-özlüyümdə belə bir qənaətə
gəldim ki, Tanrımızın lütfü ilə layiq ola bildiyim az-çox nə qədər
uğurlarım varsa, onlar müəllimlik adım, müəllimlik
peşəm, müəllimlik fəaliyyətim və müəllimlik
ləyaqətim ilə bağlıdırlar”.
Ömrü boyunca böyük uğurlar qazanmış,
orden, medallara, müxtəlif mükafatlara layiq
görülmüş, neçə-neçə kitablar
müəllifinin özünün ən böyük
uğurunu müəllimlik olaraq görməsi, bu sənətə
olan sonsuz sevgi və sayğısının daha bir təsdiqidir.
Bu cilddə
müəllifin Vaqif Bayatlı, Tofiq Abdin, Suqra Bağırzadə,
Rəşad Məcid, Xudu Məmmədov, Nail Tan, Qərib
Mehdi, Rəsul Rza, Əbülfət Mədətoğlu və
başqaları haqqında dəyərli fikirləri yer
alıb.
“Danış
görüm səni...”
Həmişə düşünmüşəm ki,
yaradıcı insanı ən yaxşı müsahibələrində
və fəlsəfi məzmunlu yazılarında daha
yaxşı tanımaq olur. Bu baxımdan
beşcildliyin dördüncü cildinin qapağını
açmaq bambaşqa bir Elçin İsgəndərzadə
dünyasına giriş deməkdir. Qapının
önündə isə bizi Qərib Mehdinin “Uzağa uçan
söz arısı” qarşılayır. O, müəllifin
özü və yaradıcılığı haqqında
müfəssəl məlumat verir. Burada öncəki
müəlliflərin ön sözlərində
qarşılaşmadığımız şeirlər, fikirlə
rastlaşırıq. O, Elçin İsgəndərzadənin
uzaq-uzaq ölkələrə saysız-hesabsız səyahətlərinə
və bu səyahətlərin onun
yaradıcılığında qoyduğu izlərə
işıq tutur: O deyir ki, Elçin İsgəndəzarə
bir söz arısı olaraq dünyanın uzaqlarına,
ucqarlarına qədər uça bilir. Səyahət təəssüratı
müqayisə etməyə, fərqləndirməyə və
bəşəri nəticə çıxarmağa imkan
verir...
Elçin İsgəndərzadənin müsahibələri
də yazıları kimi təsirli və maraqlıdır. Hiss olunur ki, o, bütün
söhbətlərində səmimidir, özüdür. Bər-bəzəkli cümlələr, pafoslu fikirlər
yoxdur. Qarabağ dərdi isə
yaradıcılığı kimi, söhbətlərində də
əsas mövzu obyektidir. Məsələn,
2004-cü ildə “Ekspress” qəzetində Rəfael İncəyurda
müsahibəsində dedikləri insanın ürəyinə
ox kimi sancılır. Uşaqlığından söz
açan şair deyir: “...bir dəftər dolusu şeir
yazdım. Hər söhbət düşdükcə
yanıb-yaxılıram. Qaçqın
düşəndə o dəftər kənddə qaldı.
O dəftərlə birgə 2500 şəxsi kitabım əsir
düşdü Ağdamda...
Qarabağ dərdi, qaçqınlıq taleyi ürəyimin
ağrısındadı. Səni inandırım ki, şəhidlərimizin
sayı qədər şəhidlik nisgili gəzdirirəm,
yaşayıram içimdə...”
Və
son, yaxud “Şuşa Adam”...
“Ədəbiyyat” qəzetinin baş redaktoru Azər Turan
E.İsgəndərzadəni “Şuşa Qardaşım”
adlandırıb. Beşcildliyin sonuncu - beşinci cildinə
Ön söz kimi daxil edilib bu yazı. Yazının
müəllifi dərin təəssüf içərisindədir:
“...mən onu necə deyərlər, “məhdudlaşdırmaq”,
Turan müstəvisindən birbaşa Şuşa müstəvisinə
köçürmək və şeirlərini itirilmiş vətənin
dilində oxumaq istəyirəm. Bəlkə də
dostumun qəlbinə toxunacaq, amma demək istədiyim odur ki,
Elçin İsgəndərzadə Turanın deyil,
Şuşanın şairidir. Bu mənada, zaman indiki
çərçivəsində Şuşanın şairi
Turanın şairindən heç də az
əhəmiyyətli deyil. Şuşanın
şairliyi, təəssüf ki, həm də Elçin
İsgəndərzadə ilə tamamlanır. Bu, faciədir”.
Son cilddə müəllif haqqında ayrı-ayrı
söz, sənət, ədəbiyyat xadimlərinin dedikləri,
yazdıqları toplanıb. Elə ilk fikir də
dünya şöhrətli qırğız
yazıçısı Çingiz Aytmatova aiddir. O deyir
ki, Elçin İsgəndərzadənin poeziyasının son
illər dünyanın onlarla ölkəsində yerli dillərə
çevrilərək çap olunması ondan xəbər
verir ki, Türk poeziyası da artıq dünya poeziya
okeanına yelkən açmaqdadır.
Kitabın sonrakı bölməsi isə Elçin İsgəndərzadəyə həsr olunmuş poema və şeirlərdir. Hər birini oxuduqca görürsən ki, insan olan özü-özün gizləməyi bacarmır. Hələ o yazırsa, hisslərini, düşüncələrini kağıza büküb onu oxuyanlara əmanət verir deməkdir. Kim onu duya bilən ürəyə sahibdirsə, əmanəti bax beləcə, bu kitabda yer alan dəyərli söz adamları kimi hisslərində, sözlərində və qələmində yaşadır.
Beşcildliyin redaktoru akademik, millət vəkili Nizami Cəfərov, texniki redaktoru isə Şükufə Əhmədlidir.
Bu kitabları vərəqləyərkən
düşündüm ki, heç bir yerdə Elçin
İsgəndərzadənin tərcümeyi-halı verilməyib.
Adətən, kitabların ilk səhifəsində, ya da arxa
üzündə olur müəllif haqqında məlumat. Bu
kitabların isə heç birində yox idi. Sonra isə
öz-özümə dedim: “Beş cilddən böyük tərcümeyi-hal?!”
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 2 fevral.- S.18.