İLK
CÜMHURİYYƏTİMİZ: OLMUŞLAR VƏ
DÜŞÜNCƏLƏR
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal
mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə
mühacirətdə nələr yazmış, nə düşünmüş,
bizlərə nəyi vəsiyyət etmişlər - oxuyaq,
düşünək, onlarla və bu günümüzlə fəxr
edək!
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
AZƏRBAYCANDA
MAARİF
Azərbaycanda
yüksək (ali) məktəblər
baş müfəttişi H. bəyin ələlümum Sovet
Rusiya və bilxassə Azərbaycan maarif işləri
haqqında yazmış olduğu bu raporu şimdiki Sovet maarifi
haqqında əsaslı məlumatı ehtiva etdiyi
üçün eynən dərc edirik. Rapor
mühərriri H. bəy bir müddət əvvəl Azərbaycandan
çıxmağa müvəffəq olmuş və indi
hüdud xaricində bulunmaqdadır.
Sovetlərin
sənaye və sosyalizm quruluşunu inkişaf məqsədilə
meydana atdıqları 5 sənəlik plan, maarif sistemində dəxi
bir çox cəzri (əsaslı) təbəddüllərin
yapılmasına mucib olmuş və bu sahədə də
öz təsirini göstərmişdir. Bugünki Rusiyanın
müqəddəratını əllərində bulunduran
sovet ricalı ixtilalə qədər mövcud bilcümlə
məktəbləri oraq və çəkiclə təməlindən
təxrib edərək bunların yerində “Cahan inqilabı
mübarizləri” yeni “Komunist nəsli” yetişdirmək məqsədilə
yeni ocaqlar vücuda gətirməyə qərar vermişlərdir.
Bu təxrib
əməliyəsinə orta təhsili hələlik bir tərəfə
buraxaraq ibtidai və ali təhsil olmaq
üzrə iki tərəfdən
başlanılmışdır.
Orta təhsil
məsələsinin müvəqqəti bir zaman
üçün “Marksizm və Leninizm təsirindən uzaq
bulundurulmasına səbəb, ibtidai və ali
təhsil sahəsində yapılacaq inqilabların təcrübəsindən
istifadə etmək və bu təcrübələrə
istinadən orta təhsil məsələsini islah etmək idi.
“Bolşevik cənnət”inin ilk günlərində sinif
və dərsxanəyə gələn tələbələrin
əllərində tüfənk və kökslərində 5
guşəli ulduz olduğu halda gəldiyi hər kəscə
mühüm bir həqiqətdir. İştə bu vəziyyətdə
təhsilə gəlmiş tələbələrin məqsədi”
hər xüsusda “Amerikanı geridə buraxmaq” idi.
Gərək mərkəz və gərəksə ətrafda
bulunan maarif komisarlıqları təxrib əməliyyəsinə
başladıqları zaman ilk zərbəyi professorlara endirdilər. Çünki yeni bir
dünya yaratmaq istəyənlər müəllim və
professorlar kimi elm adamlarına ehtiyac hiss etmiyorlardı. Bundan başqa zahirə aid hər hankı bir burjuazi
zehniyyəti kimi tələqqi edilir və əsasən proletar
sinifinə mənsub tələbələrin məfkurəsinə
müxalif görülürdü.
Mərkəzi
Komunist firqəsinin idarəsi altında hər bir ali məktəb və maarif
komisarlıqlarında vücuda gətirilmiş Komunist firqəsi
şöbələri (komyaçeyka) ilk işə ali məktəbləri
proletariləşdirməklə başladılar.
Professorlar və müəllimlər vəzifəyə
yeni qiyafətlə yəni müxtəlif köynəklə gəlməli
və tədris üsulları, qullandıqları təbirlər,
proletar harsına müxalif olmamaqla bərabər dərslər
dəzgah qarşısından gəlmiş əmələlərin
səviyyəsinə müvafiq olma-lıdır. Bundan başqa oxudulan dərslər
gərək mövzu və gərəksə məzmun etibarilə
proletar diktatorluğuna müxalif olmamalı və bütün
dərslər “tarixi materyalizm” və “komunizm manifesti”
nöqteyi-nəzərindən təhlil edilməlidir. Məsələn suyun kimyəvi tərkibi Marks və
Engelsin fikirlərinə təvafük etməli və digər
bir çox riyazi və mexanik məsələləri Lenin
yaxud Stalinin rəyinə müxalif bir şəkildə tədris
edilməməlidir.
Sovet məktəbinin iləri sürdüyü bu tələbləri
həzm edən və anlayan professorlardır ki, proletar
parasını ala bilməyə müvəffəq oldular.
Bilakəs bu yeni üsulları bir
dürlü anlamayan və bəyənməyən professorlar məsləklərini
tərk edərək həyatlarını idamə
üçün soqaq süpürmək və müxtəlif
sovet müəssisələrində qapıçılıq
kimi edən aşağı vəzifələri ifa etmək məcburiyyətində
qaldılar.
Professorları təmizlədikdən sonra artıq
sıra tədris planının islahına gəldi. Bu məsələdə
professorlar bir tərəfdə buraxılaraq bütün
işlərin tənzimi, tədris planının tərtibi,
komyaçeykaya mənsub tələbələrə müxtəlif
müəssisələrdən, fabrikalardan gələn əmələ
müməssillərinin əllərinə tövdi edildi.
İştə digər məsələlərdə
olduğu kimi tədris işlərində dəxi proletar
görüşü ilə hərəkət edən komunist tələbələr
elim naminə nə varsa 2-ci dərəcəyə buraxaraq tədris
planında 1-ci yeri proletar tərbiyəsinə, siyasi məsailə
təxsis etdilər. Ali məktəblər
“cahan inqilabının mübarizləri” tərəfindən nəticə
etibarilə bir propağanda ocağı və əskəri təlimlər
meydanına çevrildi. İştə bu surətlə
ali məslək məktəbləri
mühəndis texnik yetişdirəcəyinə, elm naminə
heç bir şey bilməyən siyasi adamlar, mübəlliğlər
yetişdirməklə müvəzzəf bulunuyordu. Bu məktəblərdən çıxanlar mühəndis
namilə əski mühəndislərin yerinə təyin
edilir və sovet sənayei bu cahil insanların əllərinə
verilirdi.
Beş sənəlik planın ortaya atılması sənaye
sahəsində çalışa biləcək bu kimi mütəxəssislərin
mümkün mərtəbə fəzlə miqdarda
yetişdirilməsi məsələsini icab etdirirdi. İştə bu məqsədlədir
ki, “5 illik planın” suya düşməməsini təmin
üçün Komunist firqəsi 5 sənəlik plan müddətincə
35-40 min kimyagər, böyük sənaye üçün
40-42 min makina mühəndisi və o qədər də elektrik
mühəndisi yetişdiril-məsini Maarif
Komisarlığına əmr etmişdi.
Heç şübhəsiz, yetişdiriləcək olan
bu mütəxəssislər inqilab əleyhdarı
“yabançı ünsür” olmamalı tam mənasilə
proletar məfkurəsilə məşbu bulunmalıdır. Bunu təmin
üçün Maarif Komisarlığı və
ayrı-ayrı ali məktəblərdə
təmizliyə başlandı. Təbiətilə sıqı bir təmizlik nəticəsində
ötədən bəri çalışan bəzi
“yabançı ünsürlər” inqilab əleyhdarı
mütəxəssislər dışarı atıldı. Bu meyldə bulunan komunistlər dəxi “firqə xəttindən
inhiraf (sapınma)” cürmilə (təqsirilə) qapı
dışarı edildilər.
Mütəxəssislərin 5 illik planı nasıl
olursa-olsun ikmal etmələri üçün “sosyalizm
yarışı” deyə ortaya bir şüar atıldı. Məzkur
şüar altında bilcümlə müəssisələr,
fabrika, emalatxanələr, ayrı-ayrı mütəxəssis
hətta professorlar arasında yarışlar başlandı.
Sənaye və məslək məktəblərinin daha
müsmir (faydalı) bir hala gəlməsi üçün
Maarif Komisarlığı idarəsindən alınaraq Azneft,
Donbas, Ural-trest kimi sənaye müəssisələrinə
verilməsi qərarlaşdırıldı.
“Amerikanı geridə buraxmaq” məqsədilə
açılmış bu sənaye səfərinə tələbələri
dəxi cəlb edilərək tələbələrə
bitirdikdən sonra məcburi hizmətdə bulunmaq şərtilə
məsləkinə müvafiq müəssisələrdə
yer verildi. Şübhəsiz bu tələbələrin həyatı,
bağlı bulunduğu müəssisə tərəfindən
təmin edilirdi. Sözdə pək münasib bir yol alan bu qəbil tədbir, tətbiqat sahəsinə
gəlincə gülünc bir şəkil alırdı. Məsəla digər müəssisələr kimi
firqənin əmri üzərinə balıq tresti dəxi
müəssisəsində çalışdırmaq
üçün 20 tələbə almağa məcbur
bulunurdu. Fəqət bu sahədə təhsil
görən və bu sahədə çalışan tələbə
bulunmayınca balıq tresti işin içindən
çıxmaq və məhz firqənin əmrini hərfiyən
yerinə yetirmək məqsədilə makina mühəndisliyi,
yaxud hüquq fakültələrində təhsildə bulunan
və heç bir vəchilə balıqçılıqla
münasibəti olmayan adamları alır və həyatlarını
təmin edirdi.
Bir çox müəssisələrdə də təxsisat
olmadığı üçün tələbələr
açıqda qalır və b.u surətlə gah komunist firqəsinə
və gah da digər müəssisələrə müraciət
etməklə vaxt keçirirlərdi. Hasili bütün
müəssisələr böyük bir anarşi içərisindən
bir türlü çıxamıyorlardı.
Tələbələri qəbul etməmək
üzündən müxtəlif müəssisələri idarə
edən və firqəyə mənsub olmayan bir çox
müdürlər vəzifələrindən əzl edildi.
Tələbələrin fəaliyyətini daha məqul
bir şəklə salmaq üçün əski tədris
üsulları kafi gəlmədiyindən yeni bir çox
Amerika və Alman üsullarına müraciət edildi. Fəqət
bütün bu üsulların tətbiqi üçün
lazımi vəsait olmadığından təşəbbüslər
iqamətə məhkum oldu.
Bu sahədə dəxi müvəffəq olmayan “Komunizm
mübarizləri” işin içindən çıxmaq
üçün tələbələrin fabrika və
emalatxanalarda çalışmasını təmin
üçün çarələrə baş vurdular. Bu surətlə
məktəbdə nəzəri olaraq keçilən dərsləri
tələbələr fabrikalarda təcrübi olaraq öyrənmiş
olacaqlardı. Fəqət bir tərəfdən
mövcud fabrika və emalatxanaların minlərcə tələbəyə
bir təcrübə yeri olmayacağı keyfiyyəti, digər
tərəfdən əksər tələbələrin nəzəriyyata
dalaraq təcrübədən istifadə etməməsi bu tərzin
dəxi pək də müsmir olmayacağını göstərirdi.
Tələbələrin
bütün tədris sənəsi nisbət etibarilə bu surətlə
təqsim edilmişdi:
1. Nəzəri
dərslər - 30%
2. Təcrübə
- 26%
3. Əskəri
təlim - 10%
4.
İctimai-siyasi işlər - 20%
5. Tətillər
- 14%
İştə bu cədvəldən belə
görüldüyü vəchilə tələbə öz tədris
işilə sənədə yalnız 50% məşğul
olur və mütəbaqi qismini müxtəlif ictimai və
siyasi işlərə sərf edirdi. Maddi zərurət üzündən
bütün tələbələrin xaricdə bir məmuriyyət
aldıqları da nəzəri-etibara alınırsa o zaman dərslərə
davamın və dərslərdən istifadənin nə qədər
az olduğu görülür.
Tərtib
etdiyimiz cədvəl Azərbaycan ali məktəblərində
mövcud tələbələrin miqdarını və digər
millətlərə nəzərən türklərin nisbətini
göstərməsi dolayısı ilə əhəmiyyətlidir.
Cədvəldən
görüldüyü vəchilə əsil yerli əhaliyi təşkil
edən türklərin miqdarı bilcümlə ali məktəblərdə orta hesabla 14% təşkil
edir. Halbuki Azərbaycan xalqı öz kisəsindən hər
sənə Politexnik İnstitutuna 990 min, Darülfünuna 1
milyon 200 min, Ziraət (k/t) İnstitutuna 750 min, yalnız bir tələbəsi
türk olan konservatoriyaya 630 min rublə təxsisat verir. Ali məktəblərdə türkləşdirmə
siyasətinin nə kimi yol təqib etdiyini təqdim etdiyimiz cədvəldəki
rəqəmlər kafi dərəcədə isbat edər, zənnindəyiz.
(Ardı
var)
“Odlu
Yurd”, 28 May 1930, ¹16
İSTİLA
TƏQVİMİ
(1920-nin
başından 1930-un nisanına qədər)
1920
1. Azərbaycan
istiqlalının cahan dövlətləri tərəfindən
təsdiq edilməsi.
2. Ermənilərin
Əskəranı zəbtləri. Milli ordumuzun hərəkətə
keçməsi. Ordumuzun Əskəranı
alması və Qarabağ-Zəngəzur cəbhəsində
böyük müvəffəqiyyətləri.
3. Qızıl Ordunun Azərbaycan hüdudunu keçərək
Bakı üzərinə yürüməyə
başlaması. Anadoluya yardım şüarı ilə
irəliləyən Qızıl Ordunun Bakıya girməsi.
4. Milli
hökumətin düşməsi. Süngü
gücilə təsis olunan Sovet hökumətinin ilk
icraatı. Verilən vədlərə rəğmən
məbus, vəkil, rical, siyasi firqə əzaları, zabitan və
münəvvərlər (ziyalılar) həbs olunuyorlar.
5.
Mühakiməsiz qətliamlar.
6.
Generallardan Murad Geray Tilexas, Haşımbəyli, Yusifov,
Süleyman Paşa və s. mühakiməsiz qətl olunurlar.
7.
“Müsavat” firqəsinə mənsub milliyyətpərvərlərdən
Məhəmməd Bağır bəy, Piri Mürsəlzadə,
Zərif, Hüseyin Müzəffər, Qasım Kazımzadə
bəylərin “Çeka” tərəfindən günahsız
öldürülmələri.
8. Evlər,
mağazalar, anbarlar, banklar, ticarətxanələr qarət
edilərək Moskvaya göndərilir.
9. Ordumuz
qismən İrana, qismən Rusiyaya sövq edilməklə,
qismən dəxi zabitlər şəhid edilməklə imha (məhv)
edilir. Qarabağ və Gəncədə duran hissələrin tərkisilah edilmələri
üçün əmr verilir.
10. Gəncədə
müsəlləh qiyam. Bir həftəyə qədər
davam edən qiyamın qan və atəş içərisində
yatırılmasından sonra Gəncədə qanlı qətliam.
11. Azərbaycanın
məruf pedaqoq və alimlərindən, Qazax müəllim məktəbinin
müdiri Firudin bəy Köçərlinin şəhid edilməsi.
12. Gəncə
valisi operator-doktor Xudadat Rəfibəyli qətl edilir.
13.
Zaqatala, Şəki, Salyan, Lənkəran və Qarabağ
üsyanları.
14. Azərbaycan Millət Məclisi rəisi Dr. Həsən
Bəy, Xariciyyə naziri Fətəli Xan Tiflisdə şəhid
edilir. Son baş vəkilimiz Nəsib Bəy qeyb olur.
15.
Qarabağdakı milli ordu hissələri uzun müqavimətdən
sonra İran Azərbaycanı təriqilə Türkiyəyə
keçir.
1921
1. Lənkəran
qəzasında və Muğanda müsəlləh müqavimət
davam edir.
2.
Üsyançılar, “Camal Paşa” adı ilə məruf
“Camal çavuşun” komandası altında qəzanın
dağlıq qismini, Astara və Şah Ağacını
işğal edirlər.
3. Sovet
hökumətinin Lənkəran əhalisinə bəyannaməsi.
4.
Muğan və Lənkəranda Qızıl Ordunun vəhşətləri
və türk qətliamı.
5. “Camal
Paşanın” şəhadəti. Üsyançılar
dağlara çəkilirlər.
6. Azərbaycan
ixtilalçı-sosyalistlərinin həbsi və Sibiryaya
sürülmələri.
7.
Gürcüstanla hərb münasibətilə Bakıda və
sair Azərbaycan şəhərlərində külliyyətli
həbslər.
8. Neft mədənlərində
yanğın.
9.
Bakıda “Ya ölüm, ya Vətən!” adlı gizli bir təşkilat
kəşf edilir.
1922
1. Lənkəran
dağlarında istilaya qarşı müsəlləh
müqavimət davam edir. Bakının
yaxınında “Qobustan” və “Daşlar” kimi məhəllərdə
Arslan namında bir gəncin dəstəsi ələ keçən
komunistləri terror etməyə başlayır.
2. Rəsulzadə Məhəmməd Əmin bəy
Moskvadan Avropaya keçməyə müvəffəq olur.
3. Xaricdə Milli Azərbaycan nəşriyyatının
işə başlaması.
4.
Göyçay ətrafında, Quba və Şamaxı
dağları ilə Qarabağda partizan hərəkatları əleyhinə
Qızıl Ordu hissələri sövq olunur.
5.
“Müsavat” firqəsinin gizli konqrası.
6.
Bakının Suraxanı, Sabunçu, Balaxanı, Bibiheybər
kimi neft ocaqlarında milliyyətpərvərlər
böyük yanğınlar yapırlar.
1923
1. Lənkəran,
Göyçay, Quba, Qarabağ dağları ilə Bakı ətrafında
və Gəncə ormanlıqlarında partizan hərəkatları
davam edir.
2. Gizli “Müsavat” təşkilatı “28 May 1918
İstiqlal Bəyannaməsini” - “Azərbaycan Misaqi Millisi” elan
edir.
3. Gizli “Müsavat” təşkilatına mənsub bir
çox milliyyətpərvərlər tövqif (həbs)
edilir.
4.
“Çeka” mövquf müsavatçılar namına
uydurulmuş bir Bəyannamə elan edir. Gizli
“Müsavat” heyəti mərkəziyyəsi bunu protesto olmaq
üzrə mətbu bir Bəyannamə ilə cavab verir.
5. Təşrini-əvvəlin
5-də Bakıda Müsavat firqəsinə aid gizli bir mətbəə
və təb edilməkdə olan gizli “İstiqlal” qəzetəsi
kəşf edilir. Bakıda, Gəncə, Qarabağ və Lənkəranda
ümumi həbslər başlayır.
6.
Kürdəmir və Göyçay ətrafında
böyük müsəlləh qiyam. Qiyamda
iştirak edən “Hümayun” nam bir köylü qızı əsir
və qətl edilir.
1924
1.
Mövquf (həbs olunmuş) müsavatçılar qeyri-insani
işkəncələrə qarşı “Çeka”da aclıq
qrevi elan edirlər.
2. Münəvvərlərdən,
tələbə və zabitlərdən ibarət olan müsavatçılar
Buzlu Şimal Dənizində olan “Solovki” adasına
sürürürlər.
3. Daxildə
gizli nəşriyyatın yenidən təsisi. “İstiqlal”
qəzetəsi çıxmaqda davam edir.
4. Lənkəran
dağlarında “Xan dərəsi” ətrafında Xan kişi və Çan kişi adlı və
“Güdələr” namı ilə məruf 2 qardaşın
partizan qurupu getdikcə qüvvət kəsb edir.
5. Dağlıq Qarabağın ermənilərə verilməsinə
qarşı Qarabağda hərəkatlar. Qarabağda
milli hərəkat rəhbərlərindən Seymur bəy xalq
hərəkatı əsnasında şəhid
düşür.
6. Komunist
firqəsində milliyyətçi bir qrup təşkil olunur.
1925
1.
Bakı, Gəncə, Qarabağ, Lənkəran, Salyan və
Şəkidə 600-ə qədər gizli “Müsavat” təşkilatına
mənsub olmaq töhmətilə milliyyətpərvər
münəvvərlər tövqif (həbs) olunur.
2. Solovkiyə
2-ci “Müsavat” qafiləsi sövq olunur.
3. Lənkəran
dağlarında “Güdələr” hərəkatı Lənkəranı
təhdidə başlayır.
4. Qarabağda Xan Əli və Qabil bəylərin
partizanları fəaliyyəti keçirlər.
5. Samux
ormanlarında partizan hərəkatı artır.
Komunist firqəsində milliyyətçi qurub Moskva əleyhinə
açıq çıxışlar yapır.
(Ardı
var)
M.B. (Mirzəbala
Məmmədzadə)
“Odlu
Yurd”, 27 nisan 1930, ¹14
TÜRKİYƏNİN
DOSTLARI
“Türkiyə milləti dostlarından bir qrup” imzası
ilə əvvəlcə “Pravda” qəzetəsi və sonra
bütün bolşevik mətbuatında “Türkiyə
Hökumətinə açıq bir məktub” nəşr
edilmişdir.
Bu məktubda Türkiyədəki komunistlərin tövqif
olunaraq “İstiqlal Məhkəməsi”nə verilmələrindən
müəəssir olan “Dostlar” Türkiyə hökumətinə
“dostanə” sərzənişlərdə (məzəmmətlərdə)
bulunuyor və ona “baba nəsihəti” veriyorlar: “Siz feodalizmi
kökündən qaldırıyorsunuz. Amənna
(inandıq), çox iyi ediyorsunuz, tarixi bir vəzifə
görüyor, burjua sistemini “qüruni-vüsta” məngənəsindən
xilas ediyorsunuz. Biz buna seviniyor, sizi təqdir
ediyoruz” diyorlar. “Halbuki sizi bu hərəkətdə təşci”
edən Türk komunistlərini də tövqif (həbs) ediyor,
dərəbəylərini tıxdığınız həbslərə
onları da çəkiyorsunuz, bunu isə anlamıyoruz” deyə
əlavə ediyor, “yapdığınız dəmir yollarda
açdığınız və açacağınız
fabrikalarda çalışan əmələnin məsləki
olan komunizmi feodalizm kibi məhv edəməzsiniz” deyə “dostanə”
bir ixtar yapıyorlar.
“Cümhuriyyət” rəfiqimiz “Rusiyadan gələn bu səda”ya
cavab verir.
Türkiyənin bulunduğu tarixi mərhələdə
yapılacaq təbii işin yapılan inqilabdan başqa
olmayacağını “Elmi mənasına görə, komunizmin
yapılamayıb, olsa-olsa, kəndi-kəndinə təkəvvün
(yaranma) və təhəqqüq (meydana çıxma) edəcəyini
bizzat Karl Markısın vəz etdiyi əsasa görə
süni və hələ cəbri komunizmə nə cəvaz
(icazə), nə də imkan olduğunu” söylədikdən
sonra “komunizm propağandası ilə məşğul 3-5
adamın Şeyx Səidlərdən fərqli olmayan macərapərəstlərdən
ibarət olub “Təqriri Sükun Qanunu” (Asayişi qoruma qanunu)
mövcibincə məzərrətləri (ziyanları)
önünə keçilmək lazım gəldiyini”
anlatıyor və bununla iktifa ediyor.
Türkiyədə komunizm təqibatı yeni degildir. “Cümhuriyyət”
qəzetəsinin yazdığı kibi, daha Sovet Rusiyası ilə
mübariz Türkiyə arasındakı dostluğun təəssüs
eylədigi ilk günlərdən etibarən, daxili komunizm
intriqası ilə mücadilə səfhələri də
başlamışdır.
Komunizmin propağandası ilə Türkiyə
“dost”larının iləri sürdükləri əmələ
hərəkatı arasında yerdən göyə qədər
fərq vardır. Rusiyadakı əmələ belə
komunizmi tamamilə mənimsəmiş deyildir. Milliyyətpərvər
Türkiyə ilə dostluğu çox müfid (faydalı)
gördügü halda, kəndi daxilindəki milliyyətpərvərligi
atəş və dəmirlə basdıran Rusiya, Komunist
Rusiyası ilə dostluğu müfid görən Türkiyəyə
nədən komunistlərə qarşı alınan tədabiri
caiz görəmiyor.
“Türkiyə milləti dostlarının” bu
açıq məktubuna müqabil “Cahan İnqilabı
dostları” Sovet hökumətinə xitabən nə
münasib bir açıq məktub yaza bilərlərdi. Bu məktubda
çox qüvvətli əsaslara istinad edərək deyilə
bilərdi ki, “Müstəmləkə və nim müstəmləkədəki
məhkum millətlərdə hürriyyət və istiqlal hərəkatının
irəliləməsini cahan inqilabının inkişafı
üçün müfid buluyorsunuz. Bu hərəkatı
təmin üçün təhti-idarəmizdə bulunan qeyri
rus millətlər, bilxassə Şərq millətlərinə,
tətbiq etdiginiz məzalimi azaltsanız, onların daxili
işlərinə qarışmasanız, məmləkətlərini
Qızıl Ordu çizməsi altında əzməsəniz,
bulunduqları dövrü-tarixi ilə mütənasib demokrasi
və milliyyət məfhumlarının məfkurəçisi
bulunan milliyyətpəvrərləri qətl, nəfy və həbsdən
vaz keçsəniz, nə əla edərsiniz!”
Bu tezisi
çox qumətli dəlillər və çox müəssir
vaqeələrlə isbat etmək və nəticədə,
“Türkiyə Dostlarından Bir Qrub”un vəz eylədigi
“Şimdi əcəba Türkiyə komunistləri nə vaqt
azad ediləcəklərdir?” sualına müqabil “Cahan
İnqilab Dostları”.
“Şu
halda Rusiya mənfələrindəki milliyyətçi və
istiqlalçı Türk məhbuslarını nə vaxt azad
edəcəksiniz?!” sualını daha ziyadə müvəffəqiyyət
və isabətlə vəz edə bilirlər!..
Azəri
(M.Ə.Rəsulzadə)
“Yeni
Qafqasiya”, 1 avqust 1924, ¹21
SALAM
TÜRKİSTANA
“Yeni Qafqasiya” qarelərini təbşir edir. “Yeni
Türkistan” məcmuəsi nəşr olundu. 4 sənəyə yaxın bir zamandan bəri məzlum
və əsir Türklüyün Qızıl Rus
istilasından çəkdiyi - çəkilməz əzabı
bütün dünyaya, bilxassə Türk və İslam
dünyasına anladan “Yeni Qafqasiya” artıq yalnız deyildir.
“Yeni Türkistan”ın əhəmiyyəti bu qədərlə
də qalmaz.
O mübariz Türklüyün sədasını, bizimlə bərabər,
bu cahana əks etdirəcəyi kimi hürriyyət və istiqlala
mütəvəcceh mücadiləmizdə dəxi bizi təqviyə
edəcəkdir (gücləndirəcəkdir). Azərbaycan
xalqının hürriyyət və istiqlalını
başlıca olaraq hədəf ittixaz edən “Yeni Qafqasiya”
hürriyyət və istiqlal mücadiləsinə atılan
Türkistanın həqiqi sədasına məkəs (əks
yeri) “Yeni Türkistan”ı çox səmimi bir həyəcanla
qarşıladı.
“Yeni
Türkistan” qızıl istila üzərinə
yurdlarını tərklə mültəci (qaçqın) və
mühacir sifətilə yaşayan türkistanlıların
vasiteyi-nəşri-əfkarı olaraq nəşr olunur və
“Türkistan” təbirini “Şərqi və Qərbi
Türkistana Qazaxıstan, Türkmənistanlara da şamil bir
isim” sifətilə alıyor və bu ismə verilən “Yeni”
sifəti ilə “Müstəqil Türkistan” mənasını
qəsd edir.
Müstəqil Türkistan: iştə yeni arqadaşımızın 2 kəlmədə ifadə edilən böyük proğramı! Müstəqil Azərbaycan və müstəqil Qafqasiya proğramını təqib edən bizim üçün başqa izahata lüzum yoxdur. Dərd - aşinayız, anlarız. Türklüyün ana yurdunu təşkil edən Türkistan istiqlalının federalist Türkçülüyün təsəvvür etdiyi müstəqil Türk elləri silsiləsindəki mövqei mühümdür. Türk Azərbaycanının təkrar istiqlalına qovuşması üçün Türkistan istiqlal hərəkatının ciddiyyət kəsb etməsi nə qədər mühümdür!.. 30 milyonluq Ukrayna, 12 milyonluq Qafqasiya yanında 12 milyonluq Türkistan: iştə bir miqdar ki, Rusiyanı adət əzəmətilə görməyə alışqan gözlərə soxulmalıdır!..
“Yeni Türkistan”, istiqlalını istihdaf etdiyi məmləkətin müstəqil həyata namizəd bir vətən olduğunu tarixi, harsi, iqtisadi və siyasi mülahizələrlə isbat edir. İlk nüsxədə ortaya atılan “Müstəqil Türkistan” tezisinin mütəaqib nüsxələrdə kəmali-müvəffəqiyyətlə müdafiə ediləcəyi hiss olunmaqdadır. Bundan dolayı yeni arqadaşımızı səmimiyyətlə təbrik edir, müdafei bulunduğu “Yeni Türkistan”a candan müvəffəqiyyət dilər - söyləriz:
“Salam
Türkistan”a!
Rəsulzadə
Məhəmməd Əmin
“Yeni
Qafqasiya”, 18 həziran
1927, ¹18
(Ardı
var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 2 fevral.- S.20-21.