Kövrək duyğuların
tüğyanı
Bir neçə şeir və poemalar kitabının müəllifi olan tanınmış neftçi-alim, şair-publisist Hacan Hacısoy heç bir yerdə özünü şair kimi təqdim etmir. Ancaq onun poetik topluları ilə tanış olan hər kəs poeziya aləmində özünəxas ədəb-ərkanı olan “çiynində söz yükü daşıyan bir yolçu” görür, başqa sözlə, narahat şair qəlbinin döyüntülərini eşidir.
H.Hacısoyun bədii yaradıcılığına nəzər saldıqda görünür ki, əsasən Vətən, Torpaq, Dünya, Zaman və insan mənəviyyatının müxtəlif probləmləri onun şeirlərinin kökünü və mayasını təşkil edir. Əsərlərinin bir hissəsi kövrək, nisgilli ovqata köklənmiş şeirlərdir. O, heca vəznində yazdığı şeirlərində klassik janrın uğurlu nümunələrini yaradıb. H.Hacısoyun gəraylıları aşıq şeir şəkillərinə məxsus keyfiyyətləri özündə ehtiva edən maraqlı sənət nümunələridir. Bu şeirlərdə folklordan gələn motivlər müasir düşüncə ilə birləşir. Şair müxtəlif həyat hadisələrini, günah, savab, tamah haqqında düşüncələrini içindən keçirərək şeirin məzmun qatına yerləşdirir.
Baxtı alın tərində gəz,
Ləl-gövhəri dərində gəz.
Hər şeyi öz yerində gəz,
Yağ axtarma şor içində.
Heç şübhəsiz, bu ənənəviliklə yanaşı, müəllifin başqa şeirlərində yeni məzmun keyfiyyətləri də diqqəti çəkir. Qarabağ savaşının ağrı və sarsintıları içində boy atan misralar vətəndə qərib olanların içində yol taparaq lirik “mən”in ağrılarına şərik olur:
Əldən gedən, gözdən itən,
Kimə qaldı o yurd Vətən.
Dərd əlindən
dil-dil ötən,
Sarı bülbül nə kefdəsən?
“Yurd yerində” şerində Laçından
qaçqın tələbə yoldaşının dedikləri
isə “El-obanın xəzan ömrü”nə oxunan
elegiyadır.
“Dərd
üst-üstə, qalaq-qalaq,
Dərmanını hardan alaq?
Göz
yaşıtək axan bulaq,
Yurdu ağlar yurd yerində”.
Doğma nəfəsə möhtac sarayların
harayı, “tənha qalmış ocaq daşının
çarəsizliyi” şeirin mayasıdır. Təkcə
didərgin ömrü yaşayanlar yox, qız-gəlin
yığnağından uzaq bulaqlar qəm-kədər
çökmüş dərələr, sükuta qərq
olmuş sıra dağlar “Matəm saxlar yurd yerində”.
Gəraylılar,
adətən, şən-şux notlar üzərində
köklənir, ancaq Hacanın gəraylılarında zəmanənin
etibarsızlığından, insanın nəfsindən,
kişiliyin sındırılmasından, bir sözlə, mənəviyyatda
gedən cılızlaşmalardan dil açan misralar
çoxdur. Nə yaxşı ki, ruhuna kədər,
yanğı, ümidsizlik hopmuş bəndlər axıracan
davam etmir. Son bənddə nikbin ümid yer
alır.
Könül,
olma ürəyi dar,
Bir
boşalan, bir də dolar!
El
qayıdar, bərpa olar,
Köhnə çağlar yurd yerində.
H.Hacısoy insan, insanlıq haqqında düşüncələrində
əsasən nikbin qalsa da, çiy insanların xəyanətini,
unutqanlıq və biganəliyi görəndə məyus olur. Yerdəkilərdən əli
üzüləndə çıxış yolu kimi Tanrıya
üz tutur: Tanrım, biz niyə beləyik?! Bu
şeirdə zaman-zaman ədəbiyyatımızı
düşündürən suallar fərqli şəkildə
qoyulub. Şeir hadisələrə
vaxtında reaksiya vermək baxımından da maraq doğurur.
Bu ədəbi tabloda tamahın, nəfsin önə
keçdiyi günümüzün illüstrasiyası çəkilib.
Onun cizgiləri şeirə bol təəssüf
hissi, bir də ironik münasibət gətirməklə oxucunu
xeyli düşündürür.
Müəllif
başqa bir şeirində deyir:
Üzə
çıxmaq üçün yeraltı sular,
Süzülür, durulur keçir yüz qatdan.
Ömür
yollarında iki keçid var:
Ya
qılıncdan keçmək, ya saqqal altdan!
Lirik “mən” “Çaqqal kölgəsində məst
olmaqdansa”, “Qılınc kəsərində qanım
axaydı!” istəyində qalır.Çünki saqqal altdan
keçmək nankorluq, mənəviyyatsızlıqdır. Digər
keçid isə kişiliyin, ucalığın bədii təsdiqidir.
O səbəbə bu əxlaqi keyfiyyət oxucuya əminliklə
ötürülür.
Göründüyu
kimi, “Yollar gördüm: dərə keçdim, dağ
aşdım” - deyən müəllifin şeirlərində
Yol obrazı diqqəti cəlb edir. Bu yollar
oxucunu qədim yurd yerlərinə-Borçalıya, Azərbaycana,
Xudafərinə oradan Turana aparıb çıxarır.
Ancaq
“Xırdalandım
dənə-dənə,
Yol
qalmadı məndən mənə”,
misralarındakı həsrət, nisgil bizi qarsıyır. Çünki
əzəli torpaqlarımız Qarabağın yolları indi
üzümüzə bağlıdır.
Qurulsa da
neçə tələ, gedirəm,
Övladımla
mən əl-ələ gedirəm,
Sonu ölüm olsa belə, gedirəm.
Döndər
məni Qarabağın yoluna!
Şeirdə
iki hiss vəhdətdədir: yurd yerləri, şəhid ruhunun
çağırışı ilə lirik qəhrəmanın
üsyankar çıxışı. Fikrin əyaniliyi,
istəyin aliliyi şeirin poetik intonasiyasinda aydınca duyulur.
Yollar üzünə nə qədər qapansa
da, lirik qəhrəman ümidsizləşmir, çünki bu
yol həm də haqqın-ədalətin yoludur.
H.Hacısoy özünü mühakimə edən, həm
də özünə hesabat verən ziyalı, harada düz,
harada səhv etdiyini etiraf edən şəxsiyyətdir. Oxucu müəllifin poetik aləmi
ilə tanış olduqca kövrək
duyğuların doğurduğu etiraf və hesabatların
şahidi olur:
Hər nəyin
var verib bada,
Qul oldum bir təmiz ada.
Bu əqidə
yolunda da,
Öldünmü
Hacan Hacısoy?
Digər şeirlərində hesabatla kifayətlənməyən
müəllif için dərin qatlarına enir. “Asılı”,
“Məni öz əlimdən qurtar, İlahi” şeirləri
lirik qəhrəmanın taleyi haqqında ciddi fikirləri
özündə ehtiva edir.
“İçim
nəhəng bir məngənə,
Çölüm
içimdən asılı”
- deyən müəllifin təbiəti ilə zəmanənin
gedişatı təzad təşkil edir. Qeyrət və
haqsızlıq... Bunlar bir-birini təkzib edən
qütblərdir. Hacan özünə qarşı o qədər
tələbkardır ki, hətta öz əlindən qurtarmaq
üçün İlahiyə müraciət edir:
Dəyirmanım
özüm, dənim özüməm,
Vallah, öz-özümə qənim özüməm.
Məni
dara çəkən mənim özüməm,
Məni öz əlimdən qurtar, İlahi.
Misralardakı fikirlər ümidsizliyin, acizliyin əlaməti
deyil, əksinə, daxili psixoloji yaşantıların məzmunlu
ifadəsi, başqa sözlə, mənəvi əzabların
poetikləşdirilməsidir.
Şair H.Hacısoyun şeir dili sadədir. Xüsusən
lirik şeirlərində şifahi poeziyanın dilinə məxsus
təbiilik, axıcılıq diqqəti cəlb edir.
Əlvan təşbehlər, atalar sözü, zərb məsələlər,
cinaslar təzadlı qarşılaşdırmalardan məqamında
istifadə onun şeir dilinə şirinlik gətirib:
Dəyirmanım
düzənlikdə,
Dəhnəsi dayanıb dikdə.
Daş-daşı
yedi, dənlikdə,
Dənim olmadı neyləyim.
Birinci bənddə cinasla yanaşı, xalq dili
üçün səciyyəvi olan “cızdağ olub”
frazeoloji dialektizmi şeirə yeni ifadə çaları gətirmişdir. 2-ci bənddə
“d” cingiltili samitinin yaratdığı alliterasiya şeirin
daşıdığı məna yükü ilə
yanaşı, rəvan səslənməsini də təmin
etmişdir.
Daha sonra mövzuya uyğun digər ifadə tərzlərinin
tapılması da müəllifin yaradıcılıq
uğurlarındandır. Bir gəraylıda həyatın təzadlı
məqamlarının ustalıqla ifadəsi şeirin
maraqlı oxunaqlığını təmin etməklə bərabər,
həm də müəllifin fərdi dəsti-xəttini müəyyənləşdirir.
Bədii yaradıcılığını əsasən
kövrək duyğulu, didaktik ruhlu şeirlər təşkil
edən şair H.Hacısoyun poemaları Vətən
yarayının əks-sədasıdır. Dərin yanğı hissi ilə
qələmə alınmış “Dərd örnəyi-Vətən”
poemasında xəyanət, unutqanlıq və biganəliyə
qarşı güclü ittiham var. Çünki “Könlü
qıyma-qıyma doğranan Vətən”dən yazmaq, “Vətənində
vətən həsrəti çəkmək”dən
ağır iş ola bilməz. Odur ki, əsərdə coşqun hiss və həyacan
sonadək davam edir. Giley, etiraf nə qədər
güclüdürsə, bir o qədər təsirlidir.
Daha sonra Xocalı faciəsi, Daşaltı xəyanəti
xatırlanır.
“Kəsilib
Şuşaya gedən yolumuz,
Daşaltı hələ də daş altındadır”.
Bu xəyanəti
kim bağışlasa da, nə torpaq, nə
də onun ər kişilərinin ruhu bağışlamayacaq.
Bir azca
düşünün ağıllı başlar,
Babaların ruhu didəcək bizi.
Dəlidağda
yatan abidə daşlar,
Oyanıb daşqalaq edəcək bizi.
Müəllifin təhkiyəsi ilə nəinki
babaların ruhu tarixin daş yaddaşı da torpağın
müqəddəslik rəmzi kimi poetik görüntüyə
gətirilir.
Kimdir Vətəni, milləti bu günə salan? “Təqsirkar tək ancaq fələkmi, babam?!” -
sorğusu ilə ortaya çıxan müəllif
erməni və onun havadarlarını göstərməklə
yanaşı, tarixdə buraxdığımız səhvləri
də sərgiləyir.
Bəzən müəllif tarixin şanlı səhifələrini
vərəqləyərək keçmişin həyat həqiqətlərinə
ayna tutur. Babalarımızın fədakarlığı
hörmətlə xatırlansa da, bu günlər onların
layiqli xələfi olmadığımızı etiraf edir.
O vaxt
götürmədi bu torpaq ləkə,
Qılıncla
pozuldu düşmənin səfi,
Soltan bəy
dərs verdi Andranikə,
Biz ola
bilmədik onun xələfi..
Yenə də ən çox qınaq obyekti
özümüzük.
Müəllifin ikinci poeması “Yurdum-yuvam...” adlanır. Əsərdə
Azərbaycanın ağrı-acısına geniş əhatəli
prizmadan yanaşılır.
Əsər milli ağrılarımızın poetik tərcümanıdır. Müəllif
poetik düşüncələrini, xalqımızın sinəsinə
çəkilən çalın-çarpaz dağları
yenidən görüntüyə gətirməklə ədəbiyyatımızda
“Azərbaycannamə” ənənəsinə sadiq qalıb.
Poemada qədim dövrdən bu günə kimi
xalqımızın tarixi yoluna işıq salmaqla bizi
taleyüklü məsələlər barədə bir daha
ciddi düşünməyə sövq edir. Müəllif
milli mövzuya digər ciddi motivlər də əlavə edib.
Onun Vətən haqqında düşüncələrində
təkcə bir xalqın deyil, bütün türk
xalqlarının istəyi poetik əksini tapıb.
Qarabağ probleminin mənbəyini poetik təfəkkürün
işığında təqdim etməyə
çalışır, əsasən də buna nail olur. Bölmənin sonunda da
xaraktercə nikbin olan müəllif səsini müasirlərinin
çağırışına qoşur:
De, nə
çıxır inləməkdən, ahu-zardan,
Ər
igidlər qisas alsın yağılardan!
Torpaqların
azad olsun, çıxsın dardan,
Ayağa
qalx, dirçəl sən, ey Azərbaycan!
Bəndlər həm də ümidsizlikdən, bədbinlikdən
xilas olub səfərbərliyə çağırış
marşı, həm də əsir torpaqlarımızın
gec-tez azad olunmasına inamın poetik ifadəsidir.
Poemanın ikinci hissəsi Vətənin digər
parası “Gözümün ağı-qarası
Borçalıya” həsr olunub. Onu da qeyd edək ki,
Borçalı müəllifin bədii
yaradıcılığında əzəli-əbədi
mövzulardan biridir.
Bir
qapısan beləcə,
Həm
açıq, həm kilidli...
Olsam da
gözdən uzaq,
Bir az vüsal ümidli,
Bir az hicran kimisən.
Ögey
gözlə baxılan,
Nahaq oda
yaxılan,
Qəlbi
şişə taxılan,
Azərbaycan
kimisən!
Poemada paralanmış Borçalının qayğı
və iztirabları ilə yanaşı, milli qürur və
iftixar hissi də aparıcı mövqedədir.
Müəllif əski yer-yurd adlarını poemada olduğu kimi verməklə, elin arxalandığı kişiləri bir daha xatırlamaqla tariximizə, qədimliliyimizə, keçmişimizə sevgisini göstərir. Əsərdə milli dərdlə fəxarət, sevinclə ağrı birləşir. Bu təzadların vəhdətindən yurd sevgisi, Vətən məhəbbəti boylanır.
Əsər yazılarkən süjetli poema yox, süjetli şeirlər kimi düşünülüb. Belə ki, poemalardakı “Azərbaycan”, “Borçalı”, “Bu yol bizi hara aparır görən”,”Tanrım, biz niyə beləyik” və s. şeirləri müəllifin vətəndaşlıq lirikasının bir qolu olmaqla yanaşı, poemada lirik qəhrəmanın istək və arzularını, ağrı və iztirablarını əks etdirməyə xidmət edir.
Fərhad XUBANLI
Pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru
Gürcüstan
525-ci qəzet.- 2019.- 2 fevral.- S.19.