Ağalar Bayramov - Səs
teatrı
İnsan
oğlu ilk dəfə dünyaya səsi ilə gəlir, səsi
ilə salam verir, səsi ilə salam
alır. Buludlar, çaylar, sular hamısı səs
olur. İnsan oğlu bu səslərə səsini
qatır. Ağlamaq, çağırmaq, səsləmək
səsini. Səs heç vaxt adamı
aldatmır, səsin içindəki titrəyiş əslində
ürəkdir. O, səni necə aldada bilər?
Gözəl
şairimiz Nüsrət Kəsəmənli deyir: "Səsin
həmin səsdir, baxışın ögey". Bəli, həmin səsi istəsən də, dəyişdirə
bilməzsən. Sözlər
yaranmamışdan qabaq, yəni dünyanın səs vaxtı
müharibələr yox idi. Elə ki, səsdən
istifadə azaldı, müharibələr başladı.
Analar balasını ilk dəfə səsindən
tanıyır. Kürrüklənən körpəni
bir anın içində ananın səsi sakitləşdirir.
Eşitdimi, uşaq anasını tanıyır
və sakit olur.
Get-gedə
dünya dəyişdi, səslər yerini sözlərə verdi. Sözlər ünsiyyət
vasitəsinə çevriləndə ilk dəfə adamlar
aldanmağa və aldatmağa başladılar. Sözlər adamı aldada bilir, amma səs yox.
"Adamın hansı yuvanın quşu"
olduğunu səsindən yaxşı bilirsən, sözləri
səni bəzən aldadır. Ona görə
də insanlar ilk dəfə səsdən ayrıla bilmirdilər.
Söz yaransa da, ilk olaraq sözün üstündə nəğmə
yaratılar ki, heç olmasa bir az insanlara
inam qalsın. Nəğmə də adamı
aldatmır. Axırda insanlar sözləri
səslə ayağa qaldırdılar, sözü dildən
qoparıb səsə çevirdilər.
İndi bu gün şeirimiz də səsə
qayıdır, təbiəti, yağışı, meşəni,
küləyi, at kişnərtisi, pələng nəriltisini
insan indi - indi yamsılayır. Şeirdə
alliterasiya güclənir. Alliterasiya nədir?
Səs. Nəyə görə bu gün
müğənnilər şairdən daha populyardır? Səbəb səsdir. Bu gün
kitabdakı şeirlər çətin oxunur, ya da heç
oxumur. Amma onu səsə çevirəndə
ürəkləri ovsunlayır, insanların əqlini, ruh
yaddaşını oyadır, çünki biz əvvəl səs
idik. Ruhumuzun mayası səsdir, elə ki,
ona toxuna bildin, qalib gələcəksən.
Bu gün Azərbaycanımızda yeni və orijinal bir səs
müəllifi də var - Ağalar Bayramov. Onun səs
muğamı, səs estradası, səs ansamblı tarixi
keçmişimizin sirləri ilə, gələcəyin
açılmamış qatları ilə doludur. Mübarizəmizi, laylamızı, Qarabağ atlarının
şahə qalxan səslərini, Qurbanın tarını,
Habilin kamanını öz qədim səsinə yükləyib
yol gedir gələcəyə Ağalar Bayramov. Birdən-birə təsəvvür edəndə ki,
səsimizin Ağalar Bayramov mərhələsi yoxdur və
olmayıb, onda səsin sükütu başlayır, şeirlər
vərəqlərə qayıdır, atlar qaçış
sürətindən düşür, durnalar telini salır.
Baxın,
Allah-Təala Koroğluya hər cür gözəllik:
boy-buxun, misri qlınc, şairlik, güc, Qırat,
bükülməyən qol verib. Yenə bu
gözəlliyin başında dəli nərə - səs
dayanır. Bu dəli nərə
döyüş meydanlarında düşməni
sarsıdır, haqq mübarizlərini ayağa qaldırır.
Bax həmin səsin bir tərəfi də
Ağalar Bayramovun səs tellərində və həm də təfəkkür
və ağlında doğulan min illik mədəniyyət
tariximizdən baş qaldıran səsdir.
Əslində, lap qədim zamanlarda dövlətçiliyimizi
möhkəmlədən atributlardan biri də səs olub. Bu dağdan o
dağa, o səngərdən bu səngərə uçan
qanadlanan səs bu gün də Ağalar Bayramovun ifasında
yaşayır. Ulu babalarımız
düşmən üstünə səslə gedib, səslə
qələbə çalıb. Tək əldən
səs çıxmaz - deyib babalar. Niyə məhz səs!
Yaxşı
yadımdadır, on il bundan öncə Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasında Ağalar Bayramovun dediyi "Vətən"
şeiri bütün zalı ayağa qaldırdı. İlk
anda düşündüyüm bu oldu: Ağalar Bayramovun
kitabdan əzbərlədiyi şeirə verdiyi səs və nəfəs
adamları elə bir başa Şuşaya aparmaq gücünə
malikdir. İlkin variantda "vətən"
şeiri kitabın bir səhifəsində səssizdi. Amma Ağalar Bayramov o şeirə odlu nəfəs, səs
verir, qulaq, göz, işıq verir, kağızdan qoparır,
ayağa qaldırır, onu Azərbaycanın qəhrəmanına
çevirir.
Ağalar Bayramovun səsi bu günün, dünənin səsi
deyil. Ağıla dolan ağıllaşan,
ağır-ağır ləngəriylə ahıllaşan səsdi.
Bu səs bir istiqamətli deyil, zəngüləli,
çox gedişli xaotik, xaotkliyin içində harmoniya təşkil
edən, zamanla ayaqlaşan, yaşa dolan bir səsdir. Bu səs Ağaları alov kimi bürüyür,
barmaqlardan, gözlərdən, çiyinlərdən
işıq şüaları hərəkətə gəlir.
Elə bil alov rəqs edə-edə çox
obrazlı dramaturgiyaya, ordan da səhnəyə çevrilir.
Burda səsin Ağalar Bayramov bəhri
başlanır. Şaquli yox, yaylım
dialoqlar ortaya çıxır. Səsin
içində mənfi və müsbət qəhrəmanlar
üz-üzə gəlir. Dərin dramatizm
ortaya çıxır və Səs teatrı yaranır.
Ağalar Bayramov bütov bir yaradıcılıq
ittifaqıdır. O, hara getsə, deyək ki, Şəkiyə, Qubaya,
Almaniyaya və ya Polşaya, harda olsa, o səs teatrının
repertuarında bütün Azərbaycan ədəbiyyatı
yazılır və bu yazılanlar səsin Ağalar Bayramov bəhrində
gözəl də oynanılır.
Neçə-neçə ədəbi dühanın,
görkəmli şair və yazıçıların əsərləri
Ağalar Bayramovun səs teatrında ölməzlik qazanıb
və tamaşaçıların yaddaşında dərin iz
buraxıb.
Mühüm dövlət tədbirləri, milli anım və
bayram günləri, əlamətdar hadisələrin
ildönümləri, ədəbi-musiqili gecələr onun səsinin
ecazkar bəhrində tamaşaçı və dinləyiciləri
milli ruha kökləyir, gələcəyə səsləyir,
könüllərdə yaşayıb yaratmağa bir ümid
tonqalı yandırır. Cəbhə bölgələrində
əsgərlər qarşısında oxuduğu şeirlər,
Aprel döyüşlərində şanlı ordumuzun
qazandığı qələbələr haqqında söylədiyi
fikirlər onun ifasında daha möhtəşəm səslənir,
eşidənlər bu səsin hikmətinə yenidən valeh
olurlar.
Ağalar Bayramovun ssenarisi və iştirakı ilə
çəkilmiş "Atamın kitabı" (Məmməd
Araz. 1996), "Zamandan kənarda" (Fikrət Qoca. 1997),
"Heç demirsən, Ələsgərim hardadı?" (Aşıq
Ələsgər. 1997), "Ələsgərəm, hər
elmdən halıyam" (Aşıq Ələsgər. 1998),
"Yol ayrıcında söhbət" (Məmməd Araz.
2000), eləcə də Mirzə Cəlilin, Əjdər Olun əsərləri
əsasında film-tamaşalar bu gün bu sahədə ən
dəyərli işlərdən sayılır.
O,
keçən illər ərzində müxtəlif səpkili
dövlət əhəmiyyətli tədbirlər vasitəsilə
dünyanın Köln, Ottava, Oslo, Kopenhagen, Brüssel, London,
Stokholm, Moskva, Sankt-Peterburq, Riqa, İstanbul və başqa
şəhərlərində mədəniyyətimizi və ədəbiyyatımızı
özünəməxsus səsiylə təbliğ edib.
Ağalar Bayramov 1983-cü ildən bu günə kimi Azərbaycan
Televiziyası və Radiosu, elecə də özəl teleradio
kanallarının ədəbi-bədii verilişlərinin
daimi iştirakçısıdır.
1991-ci ildən Azərbaycan Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində "Səhnə
danışığı" kafedrasında dosent vəzifəsində
çalışır, tələbələrə səhnə
danışığının sirlərini öyrədir. Yuxarıda
qeyd etdiyim kimi, onun "Səs teatrı" vətənimizə,
dövlətiminzin möhkəmlənməsinə, mədəniyyətimizin
çiçəklənməsinə xidmət edir.
Bu
yazını yazarkən son illər onun haqqında
yazılmış 70-ə qədər şeirlə tanış oldum. Fikrət Qoca, Musa Yaqub, Məmməd
Aslan, Əjdər Ol, Ramiz Qusarçaylı və bir çox
başqaları onun yaradıcılığında səs,
istedad, sənət, vətən, Azərbaycan sevgisini dönə-dönə
qeyd edirlər, vətən və xalq qarşısında xidmətlərini
xüsusi ilə vurğulayırlar. Böyük şairimiz
Musa Yaqub bir şeirində Ağalar Bayramova müraciət edir
və həmin şeirin rədifi (Nə deyim?) əslində,
bütün həqiqətləri üzə
çıxarır:
İl
ağacın nə mübarək böyüyür,
Yarpaq-yarpaq, dənə-dənə, nə deyim?!
Bir
şerimdə sözüm yarımcan olsa,
O
sözümü dirildənə nə deyim?!
Sənət
durmur bir ölçüdə, vəzndə,
Öz çəkim var sənət tərəzisində.
Sözün
rəngi cilvələnir səsində,
Söz - incidi, söz - dürdanə, nə deyim?!
Ona həsr edilən şeirlərdə əsas obraz səsdir. O səs ki, insanı vüsala qovuşdurur, ayrılıqları bitirir, ikiyə bölünmüş Azərbaycanı bir görür. Vaxtilə Ağalar
Bayramovun ifasında klassik şairlərimizin şeirlərini dinləyən akademik Tofiq Hacıyev demişdi: "Ağaların dadı, duzu özündədir, onu heç kim unutdura bilməz".
Kəlbəcər həsrətinə dözə bilməyən unudulmaz şairimiz Məmməd Aslan Ağalar Bayramova qulaq asanda "yurd həsrətinə od vuran səsdir bu səs" - söyləmişdi.
Bu il bu səsin sahibinin 65 yaşı tamam olur.
2002-ci ilin dekabrında Ağalar Bayramov Əməkdar artist adına layiq görülüb. Bu
illər ərzində dəyərli sənətkarımız
öz yaradıcılığını daha da inkişaf
etdirib, səsi, qiraəti, müəllimliyi, vətənpərvərliyi,
aktyorluğu ilə yeni uğurlar qazanıb.
Əziz dostum, gözəl sənətkarımız
Ağalar Bayramov! 65 yaşın mübarək olsun!
Qəşəm
NƏCƏFZADƏ
Əməkdar
mədəniyyət işçisi
525-ci qəzet.-
2019.- 5 fevral.- S.8.