Publisistik sözün gücü
ANARIN "SƏHƏR-SƏHƏR" YAZILAR TOPLUSU BARƏDƏ DÜŞÜNCƏLƏRİM
Bir vaxtlar "müharibə uşaqları" adlandırılan yazıçı və şairlərimizin əsərlərini mütaliə etməkdən yorulmazdıq.
Həmin əsərlərin təsiri ilə müharibəyə
nifrət ruhunda böyüyə-böyüyə bir də
gördük ki, özümüz də zorən müharibəyə
cəlb olunmuşuq, odun-alovun içindəyik,
yavaş-yavaş müharibə adamlarına
çevrilmişik. Gördük ki, yurd itkisindən belimiz
bükülüb, didərginlik, köçkünlük
ağrısından bağrımız qana dönüb,
haqsızlıq, ədalətsizlik iztirabında ümidlərimiz
yarpaq-yarpaq saralıb, xəzəl olub. Əsir
düşmüş ellərimizdən gələn hər səs-sədaya
qəhərlənmişik, acı göz yaşlarımız
içimizə axıb...
Yaşadığımız müharibənin dəhşətləri,
insan taleləri, Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsi qələm sahiblərini
düşündürən, yazmağa sövq edən
ağrılı bir mövzudur. Yüzlərlə
kitab və monoqrafiyada, habelə publisistik yazılarda, hekayə
və şeirlərdə bu problemə toxunulub, hər kəs
həmin mövzunu öz düşüncə süzgəcindən
keçirərək təqdim etməyə
çalışıb.
Təbii ki, bu mövzunun
işıqlandırılmasında publisistika həmişə
bədii yaradıcılığı qabaqlayır.Bunun səbəbi
təkcə publisistikanın zamanın salnaməsini yazmaq
missiyasında deyil, həm də dövrün
çağırışlarına daha tez cavab verə bilməsindədir.
Çağırışlara cavab isə o vaxt təsirli olur
ki, yazıçının əli zamanın nəbzində
olsun, onun yazıları real həyatla, dövrün ab-havası ilə
qidalansın. Çünki bütün hallarda
publisistikanın gücü sənədlilikdədir, gerçək
faktla bağlılıqdadır. Çağdaş Azərbaycan
nəsrinin klassiki, xalq yazıçısı Anarın ötən
ilin sonlarında "Mütərcim" nəşriyyatında
çapdan çıxmış "Səhər-səhər"
adlı publisistik yazılar toplusunu oxuyub bitirdikdən sonra bu
fikirlərin həqiqiliyinə bir daha əmin oldum. Kitabda müəllifin
hamımızın sevimli mətbuat nümunəsi "525-ci qəzet"də
"Səhər-səhər" rubrikası ilə bir il ərzində dərc olunmuş şənbə
yazıları yer alıb.
Anar müəllim bu kitabda mübaliğəsiz-filansız,
reallıqları və xalqımızın başına gələn
müsibətləri konkret faktlarla əks etdirərək Azərbaycan
həqiqətlərindən söz açır. Məhz sənədli
faktların danılmaz gücünə əsaslanan bu
publisistika oxucunun diqqətini dərhal özünə cəlb
edir, onu müəllifin mövqeyində durmağa, qələm
sahibi ilə həmfikir olmağa səsləyir.
Yaradıcı adamın kimliyi, həyata, insanlara
münasibəti, amal və mövqeyi onun yazdıqlarından,
toxunduğu mövzulardan bəllidir. Elin-obanın dərdi ilə ərsəyə
gələn əsərlər müəllifinin, ilk öncə,
yurdsevər insan
olmasının göstəricisidir. Təbii ki,
hər bir yazarın kitabı onun övladıdır. Doğrudan da, hər yeni əsər qələm
sahibinin qanı-canı bahasına, doğma, əziz övladtək
dünyaya gəlir, işıq üzü görür. Anar da öz sənət övladlarına - qələm
nümunələrinə gözünün nurunu içirir.
Xalqımızın mənəviyyat rəmzi
olan Anarın düşüncələri, sevgisi, vətəndaşlığı
onun qanı-canı bahasına, min bir əziyyətlə
yaratdığı əsərlərindədir. Narahat dünyamızın narahat adamı
özünü pərvanə tək oda-közə vurur.
Belə bir ömür
yaşamaq üçünsə Vətəni sevən
yanar ürək, həssas, duyğulu qələm sahibi olmaq
yetərlidir.
Altmışıncılar nəsrinin görkəmli
nümayəndəsi Anarın
yaradıcılığının mühüm qolunu
publisistika və esseistika təşkil edir.
Rəğbətlə qarşılanan "Səhər-səhər"
yazılar toplusu onun bu qəbildən olan
yaradıcılığının yeni, gözəl nümunəsi
kimi maraq doğurur və qeyd edim ki, publisistikamızda mühüm
hadisə kimi dəyərlidir.
Kitabda müəllifin gerçək dünyamızın
əzəli-əbədi dəyərlərinə, ana dilimizə,
söz-sənət sərraflarına, elm, ədəbiyyat və
incəsənət xadimlərinə həsr etdiyi esseləri, ədəbi
əsərlərə dair resenziyaları, müxtəlif
ölkələrə işgüzar səfərləri ilə
bağlı yol qeydləri də oxucuların ixtiyarına
verilib və maraqla oxunur. Bu yazıda Anarın Qarabağ
mövzusunda qələmə aldığı və kitabda
xüsusi yeri olan publisistik məqalələri barədə
fikirlərimi bölüşmək istəyirəm.
Deyirlər, müharibə siyasətin zor gücü ilə
davamıdır. Ermənistanın başladığı
təcavüzkar siyasət, işğalçı müharibə
xalqımızı bir daha imtahana çəkdi. Bu, həm də iradəmizi, nəyə qadir
olduğumuzu bütün dünyaya nümayiş etdirmək
sınağı idi. Qüdrətli sənətkar hələ
90-cı illərin əvvəllərindən başlayaraq, qəlbi
parçalanmış, yurd-yuvasını itirmiş, dərd
köynəyi geymiş soydaşlarımızla göz-gözə
durmağa, qələm nümunələri ilə onların qəlb
yaralarına məlhəm qoymağa özündə güc, təpər tapmış,
bunu bir missiya olaraq üzərinə
götürmüşdü. "Vətəni
bölünməz sərvətimiz, üz qoyduğumuz torpaq,
anadan olduğumuz evin işığı,
ocağımızın istisi" adlandıran Anar Qarabağ
müharibəsinin qanlı-qadalı illərində - bu
hünər vaxtı, qeyrət çağında publisist qələmiylə
yurd xilaskarlarını, elə hər birimizi düşmənə
qalib gəlməyə, işğal olunmuş
torpaqlarımızı azad etməyə səsləyirdi.
Tariximizi
gözəl bilən müəllifin yeni kitabında
böyük maraq kəsb edən "Qarabağımızın
qövr eləyən yaraları" adlı məqalədə
oxuyuruq: "Azərbaycan bütün bölgələriylə
vahid, bölünməz məmləkətdir... Vətənimizin
elə həssas bölgələri var ki, onların həm
keşməkeşli keçmişi, həm də yaralı
indisi var. Belə bölgələrdən biri - Azərbaycanın
ayrılmaz parçası, dilbər guşəsi, qədim
türk yurdu Qarabağdır. "Külli
Qarabağın"... başıbəlalı və cəfakeş
tarixinin sağalmaz yaraları daim
yazıçılarımızın diqqət mərkəzindədir".
Daha sonra məqalədə "çar rejiminin
məqsədli siyasətlə yabançıları (erməniləri)
Qarabağa köçürməsi, təzə
qonşuların xəyanəti və bu qanlı təməllərdən
bizim günlərə qədər uzanan əzablı
yollardan" söz açılır.
Nankor
qonşunun təcavüzü nəticəsində hərb
qovğalarının şiddətləndiyi o barıt qoxulu illərdə
doğma yurd yerlərindən didərgin düşmüş,
bütün insan hüquqları tapdalanmış
soydaşlarımızın haqqını tələb etmək
Anarın publisistikasında qabarıq şəkildə öz əksini
tapır. Bu, məntiqli və təqdirəlayiq
cəhətdir. Siyasi publisistika nümunəsi olan, müəlllifin
"siyasət təlxəyi" adlandırdığı
V.Jirinovskinin Ermənistanın dəyirmanına su tökən
sərsəmləmələrini, habelə Zori Balayanın
araqızışdırıcı millətçiliyini
ifşa edən "Yava-yava danışanlar" adlı məqaləsi
birnəfəsə oxunur.
Qələm sahibi bu avantürist siyasət dəllallarına
qətiyyətli, tutarlı cavab verir. Eyni zamanda, Qarabağ dərdimizdən
ürək yanğısı ilə söz açır:
"Minlərlə əhalinin yaşadığı şəhəri
yerlə-yeksan etdilər, minlərlə insan həlak oldu, itkin
düşdü, yaralandı, şikəst oldu... Erməni yaraqlıları tərəfindən
yandırılmış Azərbaycan kəndlərini
Xatınla, Sonqmiylə müqayisə edirlərsə,
Xocalı faciəsini ancaq Hirosima müsibətiylə
yanaşı qoymaq olar. Çoxmilyonluq Yaponiya
üçün 200 min əhalisi olan Hirosimanın Yer
üzündən silinməsi nə idisə, 7 milyonluq Azərbaycanın
neçə mindən artıq əhalisi olan şəhərinin
məhv edilməsi heç vaxt sağalmayacaq yaradır".
Qarabağ mövzusu, qanlı savaşın
ağrı-acıları, eyni zamanda, ölkəmizə
qarşı ədalətsizliklərin ifşası haqqında
bəhs etdiyimiz kitabın canına, ruhuna hopub.
Anar, dünyanın hansı yaxın və uzaq ölkəsinə
gedibsə, orada kimlərlə ünsiyyətdə olubsa, məqam
düşən kimi Qarabağdan, torpaqlarımızın
işğalından söz açıb, özlərini sivil
dünyaya "yazıq", "əzabkeş" millət
kimi qələmə verən ermənilərin rəzil xislətini
açıb göstərməyə çalışıb.
"Gələcəyi qətl etmək olmaz" sərlövhəli
məqalədə oxuyuruq: "İnsan qiyafəsində bir məxluq
uşaqlara qarşı hətta yırtıcı heyvanın
edə bilməyəcəyi qəddarlığı törədə
bilərmiş". Yaxud "bir erməni yazarının
etirafı çağdaş erməni ədəbiyyatı
üçün müstəsna sözlərdir: Türk
balalarının başını kəsən erməni
balalarının da başını kəsə bilər".
Doğrudur, cəlladların
milləti olmur.
Anar Xocalıda insanlığa qənim kəsilmiş
yırtıcıları heç erməni də adlandırmaq
istəmir.
Onun fikrincə, belə vəhşilərin, ümumiyyətlə, insan
növünə dəxli yoxdur. Publisistə görə,
"hər vaxtsız solan cocuq ömrü - xalqın, millətin
gələcəyindən nə isə aparır... Kim bilir, bəlkə
bu qətl edilən körpələrin arasında gələcəyin
böyük dahiləri - Üzeyir bəyləri,
Bülbülləri, Füzuliləri varmış..."
Anarın məqamında yazılmış və
geniş ictimai rəy doğuran bu məqalələri siyasi
publisistikanın sanballı nümunələridir.
"İşğaldan qurtulmuş Cocuq Mərcanlı
uşaqlarının xoşbəxtliyi məhz bu tarixi kənddə
yaşamalarında, gələcəyə ümidlərində
və bu ümidlərin doğrulması yolunda görəcəkləri
böyük quruculuq işlərindədir" ("Cocuq Mərcanlının
cocuqları" məqaləsindən).
Bu kəndin yağı tapdağından azad
olunmasından, Lələtəpədə dalğalanan
bayrağımızdan qürur duyan müəllif yazır ki,
"Cocuq Mərcanlı kimi qədim ad indi hardasa rəmzi mənada
səslənir və elə bil Qarabağda, Xocalıda məhv
edilmiş azyaşlı uşaqların şərəfinə
qoyulub". Həmin
məqalədə Anar publisistik sözün gücü ilə
belə bir həqiqəti təsdiqləyir: "Tarix boyu
böyük iztirablardan, haqsızlıqlardan keçib mənliyini,
heysiyyətini qoruyub saxlamış Azərbaycan xalqının
gələcəyini heç kəs heç kəsə
arxalanıb qətl edə bilməz".
Göründüyü
kimi, Anarın vətəndaş mövqeyi ilə seçilən,
ürək yanğısı ilə yazılmış bu
publisistika nümunələri mənəvi dəyərlərimizin
daşıyıcısı kimi, dövlətçiliyimizin
daha da möhkəmləndirilməsinə
yönəlmişdir. Bəli, Qarabağ
mövzusu bu gün də yazarın sanki vizit vərəqəsidir.
Anarın biganəliyə yad olan
döyüşən qələmi bu gün də Qarabağ həqiqətlərinin
dünya ictimaiyyətinə çatdırılmasına
öz töhfəsini verir. Başqa
sözlə, müəllifin azğın düşmənə
qarşı bu inadkar, qanlı savaşı indi də davam
edir.
Anar
"İki tarix" adlı məqaləsində Azərbaycan
əsgərinin möhtəşəm Aprel döyüşlərini
xatırladaraq soydaşlarımıza nikbin bir
çağırış edir: "Hələ də davam edən
düşmən qəddarlıqlarına qarşı
qürurumuzu qoruyub inkişaf edəcək, gündən-günə
güclənəcəyik! Qəsbkar layiq
olduğu cavabı alacaqdır. Bir il əvvəl
- keçən apreldə aldığı cavab kimi".
Bu
çağırışda düşməndən qisas almaq
yanğısı da var. Vətən yolunda şirin canından
keçən qardaşını itirmiş bacının,
oğul itirmiş ananın, ata itirmiş övladın
keçirdiyi həsrət və kədərin, kin və nifrətin
müqabilində, həm də qələm sahibinin çox
ağrı-acılı təsvirləri fonunda intiqama
çağırışı haqq qazandırılandır. Torpaq, yurd itkisinin qarşısında, doğma
insanın yoxluğunun doğurduğu iztirablarla müqayisədə
bu qisas hissi, yanğısı təqdirəlayiqdir.
Publisistlər dövrün salnaməsini yaradan qələm
sahibləridir.
Bu janr üçün ən məqbul cəhət
cəmiyyətdə gedən proseslərin mahiyyətinin,
gerçəkliyin obyektiv surətdə əks etdirilməsidir.
Tarixən qəbul olunmuş müddəaya
görə, publisistik sözün əsas məqsədi
insanları inandırmaqdır. Antik
dövrün filosof-natiqlərindən olan Diosfen əbəs
yerə demirdi ki, "mən sizi inandıra bilsəm, dediklərimə
əməl edəcəksiniz". Doğrudan
da, publisistik sözün əhəmiyyəti onun
mübarizliyi, müəyyən işi görməyə nə
dərəcədə sövq edə bilməsi ilə
ölçülür.
Bugünümüzün reallığının
doğurduğu hadisələrlə həmahəng "hərəkət
etmək" Anarın mübariz publisistikasının ən səciyyəvi
cəhətlərindəndir. Onun publisistikası
vaxta, zamana köklənərək qələm sahibinin fikir
yelkənini, təxəyyülünü qanadlandırır.
İncə, həssas təbiətli bu yaradıcı
insanın iradəsi, qətiyyəti, ədalətsizliyə
qarşı barışmaz mövqeyi oxucularında həmişə
xoş duyğular oyadıb. İşğal olunmuş ərazilərdən
didərgin düşmüş, taleyində
qaçqınlıq, köçkünlük yükü
daşıyan soydaşlarımızın problemlərini beynəlxalq
səviyyədə səsləndirən Anarın ovxarlı qələmlə
yazılmış hər sətri susan
vicdanlara ünvanlanıb.
Kitabdakı publisistik yazıları bir-birinə birləşdirən,
bağlayan və Azərbaycan oxucusunun sarı siminə toxunan
bir xətt var ki, bu da müəllifin millət sevgisi və vətən
təəssübkeşliyidir. Orijinal müəllif müdaxiləsi,
obyektiv mövqeyi ilə seçilən xalq yazıçısı Anardan əxz
olunası, öyrəniləsi çox şey var. Onun
yazılarını daim izləyən,
yaradıcılığına bələd olan bir şəxs
kimi deyə bilərəm ki, nikbin ovqat yaradan, sevindirən, bəzən
kədərli notlar üzərində köklənsə belə,
düşünməyə sövq edən bu qələm
nümunələri həmişə oxunan, arzuolunandır.
Çünki Anar, sözü ürəyinin odunda bişirməsə,
oxucusuna təqdim etməz. Onun cümlələri
Vətən eşqi ilə nəfəs alır,
yaradıcılığından Azərbaycan dünyası
boylanır. Ərsəyə gətirdiyi
bütün əsərləri, o cümlədən publisistik
yazıları bədiilik, lakonizm, səmimiyyət və hər
şeydən daha artıq vətəndaşlıq
yanğısı, unudulmaz cizgiləri ilə fərqlənən
və yaddaqalandır.
"Səhər-səhər" toplusunu döyüşkən ruhlu, yurd həsrətli, sabaha çağırış nidalı marşa bənzətmək olar. Qoy mübarizəyə səsləyən bu marş daim səslənsin. Səsləndikcə də Qarabağ harayı, Xocalı ah-naləsi, işğal altında qalan torpaqlarımızın iniltisi, haqq səsimiz dünyaya yayılsın!
Zemfira
MƏHƏRRƏMLİ
Yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2019.- 6 fevral.- S.7.