Bir şəkilin
tarixçəsi
YAXUD "İSTİQLAL UĞRUNDA" TOPLUSUNDAKI RƏSM
ƏLƏKBƏR RZAQULİYEVİNDİRMİ?
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Sual yarana
bilər ki, Ələkbər Rzaquliyev sink üzərində
hazırladığı başlıqları o dövrün
imkanları daxilində İstanbula necə göndərə
bilib? Bu suala dəqiq cavab tapa bilməsəm də,
məntiqlə cavab vermək olar. İstintaqdan
aydın olur ki, 1927-ci ildə Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
kitabları və Müsavat Partiyasının bəyannaməsi
hansısa yolla gənc rəssama gəlirmiş. Demək, həmin yolla da İstanbula materiallar
göndərmək mümkün imiş.
Ələkbər Rzaquliyevin övladları "Atamız
Azərbaycanın ilk komsomolçularından olub, 1922-ci ildə
Kommunist Partiyasına üzv qəbul edilib, partiya işində
yaxından iştirak edib, onu nahaqdan tutublar" - deyirlər.
İstintaq materialları, arxiv sənədləri, Sovetlərin
çöküşündən sonra çap olunanlar, efirdə
səsləndirilənlər isə onu göstərir ki,
sosialistlərin bir çoxu - bolşeviklərin təbliğatına
aldandıqlarını görənlər müxalifətə
çevriliblər. Necə deyərlər, hakimiyyəti dəyişmək,
ədalətli bir hökumət qurmaq üçün gizli təşkilatlar
yaradıblar. İstintaq sənədləri
də onu göstərir ki, Ələkbər Rzaquliyev Kommunist
Partiyasının üzvü olsa da, haqsızlıqlardan bezib,
gizli təşkilatlarla əməkdaşlıq etməyə
başlayıb.
"Ələkbər Rzaquliyev. Rəngkarlıq və
qrafika" kitabına Şirin Y.Məlikova sənədlər əsasında
olduqca dəyərli giriş yazıb. Bu yazını
oxuduqca ona ürəyimdə azı yüz dəfə "Afərin!"
dedim. Sonra da əlavə bilgi toplamaq
üçün internetdə axtarış verdim. Ələkbər Rzaquliyevlə bağlı məqalələrin
əksəriyyəti 2018-ci ilin payızında "Ələkbər
Rzaquliyev. Rəngkarlıq və qrafika"
kitabının çap və təqdimetmə mərasimi
günlərində nəşr edilib. Bir-birinə
çox bənzər olan bu yazıların müəllifləri
xatirələrdən istifadə etməyə
üstünlük veriblər.
Ələkbər
Rzaquliyev və Ruhulla Axundov
Bu
yazılardan doqquz il öncə, yəni 2009-cu il sentyabrın
26-da "525-ci qəzet" Çingiz Kərimovun "Ələkbər
Rzaquliyevin ağlı-qaralı dünyası" adlı məqaləsini
çap edib. Yazı rəssamı tanıtmaq və
sevdirmək baxımından diqqətçəkəndir.
Şirin və oxunaqlı yazılıb.
Orada deyilir: "Birinci sürgündən qayıdandan sonra
Ələkbər Bakıda təsadüfən bolşeviklərin
lideri Ruhulla Axundovla üz-üzə gəldi. Onun bu tezliklə
qayıtdığına təəccüblənib, təzədən
göstəriş verdi ki, onu sürgünə
göndərsinlər. Bu dəfə Ələkbəri
həbs edib soyuq Şimala, Solovkiyə yola saldılar".
Rəssamın
istintaq sənədləri ilə yaxından tanış
olan və ömür yolunu diqqətlə öyrənən
Şirin Y.Məlikova isə yazır: "Ə.Rzaquliyevi
istedadlı və gələcəyi olan kommunist kimi Ali Bədii
Texniki Emalatxanada (VXUTEMAS) təhsilini davam etdirmək
üçün Moskvaya göndərirlər.
Novinski bulvarında kirayələdiyi kiçicik
otağında ... həmkarı, məktəb yoldaşı və
həmyerlisi İbrahim Quliyevin hazırladığı
büstü qoymuşdu. Otağın ən görkəmli yerində
isə dostları Nazim Hikmətin və Mikayıl Rəflinin
portretləri asılmışdı. O illərdə
siyasi xadim Ruhulla Axundov da tez-tez Ələkbərin
qonağı olurdu. Rəssamın əsərlərinin
gənclər sərgisində nümayiş olunduğunu bilən
Ruhulla Axundov onunla görüşür və vernisaja baş
çəkərək əsərləri haqda təəssüratlarını
bölüşür. O, Rzaquliyevə maddi dəstək
göstərir..."
Gənc rəssam Moskvada yaşadığı illərdə
həm yaradıcılıq, həm də ideya-siyasi
axtarışlarda olub. O, Nazim Hikmətlə dostluq etməklə yanaşı,
məşhur fransız yazıçısı Anri Barbüs və
meksikalı rəssam Dieqo Rivera ilə də tanış
olub.
1928-ci ildə Moskvada gənc rəssamların sərgisi
açılıb. Ələkbər Rzaquliyevin bir neçə
əsəri sərgidə nümayiş etdirilib. "Axundov ona Bakıda sərgi keçirməyi və
yerli tələbələri ora cəlb etməyi təklif
edir. Rəssam bu təklifi həvəslə
qəbul edir". Bu sətirlərin müəllifi
Şirin Y.Məlikova istintaq sənədləri əsasında
məqalə yazmaqla kifayətlənməmiş, Ələkbər
Rzaquliyevin Ruhulla Axundov haqqında rus dilində
yazdığı xatirəsinin bir səhifəsinin fotosurətini
də kitabda çap etdirib.
1928-ci il iyulun 29-da Bakıda Azərbaycanın gənc
rəssamlarının ilk sərgisi açılıb. Orada Ələkbər Rzaquliyevin də bir neçə
rəngkarlıq və qrafika əsəri təqdim olunub.
Bir gün sonra isə gənc rəssamı həbs
edirlər.
Ruhulla
Axundov hakimiyyət uğrunda qruplaşmalarda
Azərbaycan Kommunist Partiyasının ikinci, sonra isə
birinci katibi işləyən Ruhulla Axundov 1926-cı ildə vəzifədən
uzaqlaşdırılır və yerinə Levon Mirzoyan gətirilir. Ruhulla Axundov
qrupdaşlarının köməyi ilə Azərbaycan SSR
Xalq Maarif Komissarı vəzifəsinə təyin edilir. 1927-1930-cu illərdə bu vəzifədə işləyir.
O dövrdə mədəniyyət məsələləri ilə
də Xalq Maarif Komissarlığı məşğul olurdu. Ruhulla Axundovun da gənc rəssam Ələkbəri
Bakıda keçiriləcək sərgiyə gətirməsi
təbii və normaldır. Ruhulla Axundovun
Ələkbər Rzaquliyevin Nəsrulla İsrafilov və
Ağakərim Əliyevlə dostluğundan, xaricdəki
müsavatçı mühacirlərlə əlaqəsindən
xəbəri olsaydı, onu heç Bakıya sərgiyə dəvət
etməzdi. Bu iş KQB müstəntiqlərinə də,
görünür, İbrahim Quliyevin həbsindən sonra məlum
olmuşdu.
1928-ci il iyunun 30-da həbs olunan
Ələkbər Rzaquliyev uzun istintaqdan sonra 5 illiyə Xüsusi Təyinatlı
Solovki Düşərgəsinə (SLON) göndərilir. 1933-cü ildə sürgün müddəti bitdikdən
sonra Bakıya qayıda bilir. Gənc rəssam
sürgündə olduğu dövrdə Ruhulla Axundovun da həyatı
siyasi mübarizənin burulğanlarında keçir.
1930-cu il avqustun 5-də Ümumittifaq
Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsi
"Azərbaycan məsələləri haqqında" ikinci
qərar qəbul edir. Qərara əsasən, Azərbaycan
Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsinin
birinci katibi N.Gikalonu yarıtmaz işinə görə vəzifədən
uzaqlaşdırır. Yerinə
Ümumittifaq Həmkarlar İttifaqı Mərkəzi
Şurasının (ÜİHİMŞ) ikinci katibi V.Polonski
təyin edilir. O, Bakıya gələn kimi N.Gikalonun və
Ə.Qarayev, N.Ağaverdiyev, L.Mirzoyan
üçlüyünün fəaliyyətini pisləyir,
Ruhulla Axundov isə respublikadan uzaqlaşdırılaraq
Zaqafqaziya Ölkə Komitəsi Mərkəzi Komitəsinin
katibiliyinə göndərilir.
"Sırtsov və Lominadzenin antipartiya qrupu"nun
üzvü kimi ifşa edilərək" vəzifədən
uzaqlaşdırılan Ruhulla Axundov 1933-cü ildə SSRİ
Elmlər Akademiyası Zaqafqaziya filialının Azərbaycan
şöbəsində işə başlayır. Bu zaman onun
Ələkbər Rzaquliyevi yenidən sürgünə
göndərə biləcək bir hökmü
qalmamışdı. O, rəqiblərini nüfuzdan
salaraq yenidən hakimiyyətə gəlmək
üçün gizli fəaliyyət göstərən
müxaliflərlə əməkdaşlıq etməyə can
atırdı.
Sürgündən
azad edilmə və təkrar həbs
1933-cü ildə Ələkbər Rzaquliyevə
Arxangelsk şəhərində yaşamağa icazə verilir. O, burada Su Nəqliyyatı
İşçilərinin Mərkəsi Klubunda rəssam
işləməyə başlayır. Sürgün müddəti
başa çatan Ələkbər Rzaquliyev 3 il
də orada yaşayır (1937-ci ildəki ittihamnaməsindən
aydın olur ki, 1933-1936-cı illərdə o, həbs və ya
sürgün cəzası almayıb. Bəlkə də,
sürgündən sonra ya vətənə dönməyib,
dönübsə, Bakıda iş tapa bilmədiyindən və
ya hansısa səbəbdən təkrar geri qayıdıb). Rəssam 1936-cı ildə Azərbaycana gələndə
Kirovabad (Gəncə) Dövlət Teatrında işləməyə
göndərilib. Ruhulla Axundov isə
1936-cı ildə "trotskiçilikdə və
müsavatçılıqda" ittiham olunurdu. "Əksinqilabi üsyançı, terrorçu mərkəzin"
üzvü kimi həbs olunaraq 21 aprel 1938-ci ildə güllələnir.
Ruhulla Axundovun 1936-cı ildə Ələkbər
Rzaquliyevi yenidən həbs etdirməsi və sürgünə
göndərməsi inandırıcı deyil.
Şirin Y.Məlikova yazır: "1937-ci ildə
Rzaquliyev yenidən həbs edilir. Azərbaycan SSR Xalq Daxili İşlər
Komissarlığı "üçlüyü"nün 3
noyabr 1937-ci il tarixli 24 saylı protokolundan:
"1928-ci ildə müsavatçı olduğu
üçün 5 il müddətinə həbs olunmuşdur. Sürgündən qayıtdıqdan sonra Sovet hakimiyyətinə
qarşı əksinqilabi faəliyyətini davam etdirməkdə
ittiham olunur. Sürgündən Kirovabad
şəhərinə qayıdıb orada keçmiş
müsavatçılarla əlaqəsini bərpa etmişdir.
Dövlət teatrında işləyən
aktyorlar arasında Sovet hakimiyyətindən narazı
olduğunu göstərmişdir. Yeni konstitusiyanın, eləcə
də kolxozçuların ünvanına böhtanlar
yağdırmaqla məşğul olub... On il
müddətinə islah əmək düşərgəsinə
göndərilsin, siyasi hüquqları beş il müddətinə
ləğv edilsin".
Ələkbər Rzaquliyev Varkuta-Peçora İslah
Əmək Düşərgəsində olarkən
kömür istehsalında, şaxta, dəmiryol tikintisində
işlədilir. 1944-cü il iyulun 10-da rəssam Komi
MSSR Kojva rayonu Abez qəsəbəsinə, Kojva-Vorkuta yolunun
tikintisinə göndərilir. Rəssamlıqla məşğul
ola bilməyən Ələkbər
Rzaquliyev yol tikintisində yaxşı işlədiyinə
görə 1944-cü il fevralın 12-də ona
"istehsalatdakı əla göstəricilərinə,
yüksək intizamına, vəzifələrinə məsuliyyətlə
yanaşmasına görə" ən yaxşı
inşaatçı kimi fəxri fərman da verilir.
Ələkbər Rzaquliyev 1947-ci ildə həbs müddəti
başa çatandan sonra Azərbaycana qayıdır. Bu dəfə
isə onu bədii dərnək rəhbəri kimi Şəkidə
işləməyə göndərirlər. Həbs və sürgünlər bununla da başa
çatmır. Rəssam 1949-cu ildə təkrar
həbs edilərək Krasnoyarsk Diyarındakı Abansk rayonunun
Beryozovka kəndinə sürgün edilir.
Üçüncü
həbsdən sonrakı azadlıq və
yaradıcılıqda yeni mərhələ
1953-cü ildə Stalinin ölümündən sonra ölkədə böyük aministiya həyata keçirilir. Bir milyona yaxın insan həbsdən və sürgündən azad edilir. Ələkbər Rzaquliyevin də işinə yenidən baxılır. 1928-ci ildə istintaq ittihamının müttəhimin ziddiyətli ifadələrinə əsaslandığı, dindirmənin qanundan kənar üsullarla keçirildiyi, müttəhimin protokolu imzalamaqdan imtina etdiyi müəyyənləşdirilir. Buna əsaslanaraq, Ələkbər Rzaquliyevin sonrakı ittihamları da qanunsuz sayılır və ona bəraət verilir.
"İstiqlal uğrunda" kitabı üzərindəki rəsm olmasaydı, onun ömür yolunu da, bəlkə, belə əhatəli izləməyəcəkdim. Araşdırmalardan sonra bu qənaətə gəldim ki, toplunun tərtibçiləri Azərbaycanda yaşayan və təhlükə altında olan rəssamın və şeirlərin müəlliflərinin adlarını açıq verməyiblər. Rəssam Türkiyədə yaşasaydı, yəqin ki, onun müəllif hüququna sayqı ilə yanaşar və adını, soyadını verərdilər.
Bu qənaətdəyəm ki,
istiqlalçı Azərbaycan gəncinin tablosunu yaradan məhz
Ələkbər Rzaquliyevdir. Hətta həmin rəsmin müəllifi
olmasa belə, başı müsibətlər çəkmiş,
yaradıcılığında milli-mənəvi dəyərlərimizi
geniş əks etdirmiş bu müsavatçı rəssamı
gənc nəsilə qədərincə tanıtmaq və
sevdirmək lazımdır.
Əli ŞAMİL
525-ci qəzet.- 2019.- 6 fevral.- S.6.