Maltada türk izləri
Bəsirə ƏZİZƏLİ
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Malta
türk və islam izlərinin geniş
şəkildə təsadüf olunduğu Avropa ölkələrindəndir.
Bunun da mühüm tarixi səbəbləri var.
870-ci ildən
etibarən iki əsr yarım müddət ərzində Malta
müsəlman ərəblərin hakimiyyəti altında olub,
Qozo adası uzun zaman Osmanlı hakimiyyətinin təsirinə
məruz qalıb, eyni zamanda, 1565-ci ildə Osmanlılar ilə
Malta cəngavərlərinin hərbi və dini ordeni
arasındakı Malta mühasirəsi kimi mühüm tarixi
hadisələr Maltada türk, islam və Şərq izlərinin
yayılmasına səbəb olub. Yerləşdiyi coğrafiyanın
strateji mövqeyi, müxtəlif ölkələrin burada
hakimiyyəti öz təsiri altında saxlaması, zaman-zaman
Aralıq dənizində fərqli dövlətlərin
nüfuz dairəsinə daxil olması Maltanın həm
tarixi-ictimai həyatında, həm də mədəniyyətində
çeşidli milli təsirlərin müşahidə
olunmasına gətirib çıxarıb. İtalyan,
fransız, ispan, ərəb, türklərlə
qarşılıqlı münasibətləri və müxtəlif
tarixi hadisələrdəki ortaq iştirakı Maltada həmin
millətlərin fərqli təsirindən də yan
qaçmayıb. Bizim üçün əhəmiyyətli
olan türk izləri bu gün də Maltada önəmli yerə
sahibdir. Türkiyəli yazar Muhsin
Kadıoğlu Maltaya həsr etdiyi kitabında qeyd edir ki, Malta
xalqı və orada yerləşdirilmiş St. Jean cəngavərlərinin
Osmanlı türkləri ilə ilk böyük
qarşılaşmaları Turqut Rəisin 1540-cı ildə
Qozoya, 1541-ci ildə Maltaya etdikləri səfərlərlə
başlamışdır. Trablusqarp səfərinə
gedən Sinan Paşa 1551-ci ildə Turqut Rəislə Qozo
adasını ələ keçirmişdir. Piyalə Paşa komandanlığı ilə
Osmanlı donanması da 1560-cı ildə ərzaq təchizatını
Qozodan təmin edib.
Maltada türklərlə bağlı ən mühüm
hadisə 1565-ci ilə təsadüf edən Malta mühasirəsi
olub. Bu mühasirə tarixdə və ədəbiyyatda ən
çox müzakirə olunan mövzulardan biridir. Osman Öndeş “Malta mühasirəsi” əsərində
sözügedən hadisəni “iki dinin amansız
savaşı” adlandırır. Çünki
Osmanlılar Avropada “İslamın qılıncı” kimi dəyərləndirilirdi
və onların Aralıq dənizi və Avropadakı
mövqelərinin möhkəmlənməsi mühüm təhlükə
kimi qarşılanırdı. Halil
İnalcık “Osmanlılar” adlı əsərində
yazırdı ki, türk ordusunun Vyana qapılarına qədər
gəlməsi Qərbdə heç bir zaman
yaxşılaşmayacaq bir türk travmasına yol
açdı. Şərqi Avropanı tamamən
fəth edən türklər Qərbi Avropa dövlətlərinin
daxili işlərinə qarışacaq ölçüdə
təsirli bir hala gəldi. Təbii ki,
bütün bunlar Avropa xristian dövlətlərinin türklərə
qarşı ciddi müqavimət etmələri
üçün güc toplamalarına səbəb oldu. Malta mühasirəsində məğlubiyyət
Osmanlı donanmasının Aralıq dənizində uzun
zamanlıq hakimiyyətinin də sonu idi. Bu
hadisə Maltanın müasir həyatında bir çox
baxımdan təzahür etməkdədir.
Maltanın paytaxtı Valletta şəhəri Malta
mühasirəsində türklərə qarşı
vuruşan orduya başçılıq edən sərkərdə
Jean Parisot De La Vallettenin şərəfinə bu cür
adlandırılıb. Hələ 1523-cü ildə Rados
mühasirəsində iştirak edən La Vallette 1557-ci ildə
Hospitalilər cəngavərlərinin Böyük Ustadı
olduqdan sonra bütün fəaliyyətini Osmanlı
hücumlarına qarşı dayana biləcək qalaların
tikilməsinə yönəldib. Ona görə
də mühasirə zamanı cəngavərlər kilsədən
çıxdığı zaman rahib onlara “düşmənimiz
qarşısında qüvvətliyik. Türklər
bizə qarşı deyil, güclü qala divarlarımıza
qarşı savaşacaqlar” sözlərini söyləyib.
M.Kadıoğlu Malta haqqındakı kitabında qeyd edir ki,
türklərin gələcəyi xəbərini alan La Vallette taxıl da daxil olmaqla bütün
məhsulların, hər növ yerli qida qaynağının
düşmənin əlinə kecməməsi
üçün gizlədilməsini əmr etdi. Bundan başqa, Malta cəngavərləri
bütün quyuları acı otlar və ölü heyvanlarla
zəhərlədilər.
27 il ərzində Valletta şəhərində
türklərin hücumlarından qorunmaq məqsədilə
tikilən qalaların bir özəlliyi də onların tunellərlə
bir-birinə bağlanması, qalaların altında müxtəlif
sığınacaqların tikilməsi idi. Hal-hazırda
Vallettada yerləşən Malta at War - Müharibə
müzeyinin alt qatı həmin sığınacaqlardan bir
nümunə kimi turistlərə və ziyarətçilərə
sərgilənir. Bu sığınacaqlar və
tunellər Maltanın ciddi şəkildə qorunması
planının önəmli bir parçası idi. Osman Öndəş yazır ki, Malta adasına bir
türk hücumu gerçəkləşəcəksə, əsla
güzəşt edilməməli idi. Malta
onların son sığınacağı idi və bu adadan məğlub
çıxmaları Osmanlı ordularının İtalya
yarmadasından çox asan şəkildə Avropanın
içərilərinə doğru irəliləməsi demək
olacaqdı. Bu isə müsəlmanların
xristian Avropanı yox etməsi demək idi. Bu təhlükənin ciddi və
şişirdilmiş şəkildə ifadəsi də
Avropadan kömək almaq məqsədinə yönəldilmişdir.
Malta savaşında türklərin mühasirəyə
aldığı St. Elma qalası da türklərə
qarşı savaşlarda qələbə qazanmaq məqsədiylə
tikilmişdir.
Dəniz boyunca uzanan qala böyük tarixi hadisənin
şahidi kimi indi də maraq cəlb etməkdədir.
Valletta
şəhəri qurulduqdan sonra 15 il
içində burada bir çox əzəmətli memarlıq
abidələri tikilmişdir. St. Jean cəngavərləri
Böyük Ustadının sarayı hesab olunan St. Jean
katedralı və Grandmaster Palace kimi möhtəşəm
saraylarda türklərlə mübarizəni əks etdirən
rəsm əsərlərinə də təsadüf edilir.
Grandmaster Palace 1571-ci ildə inşa edilmiş və
sarayın St. Michail və St. George salonlarında Malta
mühasirəsini təsvir edən 12 freska yer almaqdadır.
Bu əsərlərin müəllifi italyan rəssamı
Matteo Perez d Alecciodur.
Malta mühasirəsində Osmanlı ordusunun əsas
qüvvəsinə Avropada Draqut adlandırılan Osmanlı
admiralı, Aralıq dənizi bəylərbəyi Turqut Rəis
başçılıq edirdi. Qanuni Sultan Süleymanın
“Adanın fəthinə aid bütün işləri Turqut edə
bilər. Qətiyyən onun qərarından kənar
bir iş görməyin” deməsinə baxmayaraq, orduda
nizamsızlıq da vardır. 1565-ci ilin 22 iyun tarixində
St. Elma qalasının alındığı gün qala
bürclərindən atılan top gülləsindən Turqut Rəis
şəhid olmuşdur. Turqut Rəisin şəhid
olduğu yer Malta adasının Silema bölgəsində yerləşir.
Bura adanın Draqut burnu
adlandırılmaqdadır. Türk sərkərdəsinin
şərəfinə bir qala da tikilmiş, qala və Draqut
burnu St.Elma qalası ilə qarşı-qarşıya dayanaraq
Aralıq dənizinin kiçik bir hissəsi ilə
ayrılmışdır. Dəniz sahili ilə
səyahət edərək Draqut burnu və
qalasınıı ziyarət edən turistlər də Maltada
çoxluq təşkil edir. Lakin
hal-hazırda qala bağlı dəmir qapılar arxasında
qalmaqdadır.
Malta mühasirəsi zamanı türk ordularının
mühüm bir qismi adanın Marsa adlı bölgəsində
düzənlikdə yerləşmişdir. Buradakı
döyüşdə yüzlərlə türk əsgəri
həlak olmuşdur. Ona görə də həmin
yerdə Osmanlı şəhidliyi və cami tikilmişdir. Məzarlıq 1800-cü ildən
1964-cü ildə müstəqillik qazanan zamana kimi
Böyük Britaniyanın müstəmləkəsi olan
dövrdə -
Sultan Əbdüləzizin göstərişi ilə
1873-1874-cü illərdə Turqut Rəisin və şəhid
olmuş Osmanlı əsgərlərinin şərəfinə
tikilmişdi.
“Osmanlı” dayanacağı adlanan bu məkan Malta
mühasirəsi zamanı türklərin qərargahı
olmuşdur. Bura Maltanın ən məşhur memarları tərəfindən
hazırlanıb. Geniş ərazini əhatə
edən məzarlığın giriş hissəsində məscid
tikilib. Türk və digər müsəlmanların
dəfn edildiyi bu məkan indi də turistlərin
marağını cəlb edir. Lakin, təəssüf
ki, şəhidlik hazırda ziyarətçilər
üçün qapalıdır və uyğun idarələr
tərəfindən diqqətdən kənarda qalmaqdadır.
Malta mühasirəsi ilə bağlı rəsm və
digər eksponantlara Malta muzeylərində də təsadüf
edirik. Malta Maritime Museum - Malta Dənizçilik muzeyində
türklərlə savaş səhnələrini əks etdirən
rəsmlər də sərgilənir. The
Palace Armoury Vallettada Osmanlı dövlətinin Malta mühasirəsinə
aid rəsmlər vardır.
Maltada
Baş nazirlik idarəsinin yerləşdiyi Pinto
Qışlası Osmanlı İmperiyasının 36-cı və
son sultanı, 115-ci islam xəlifəsi VI Mehmed Sultan Vahideddin
(1861-1926) Qurtuluş Savaşından, Türkiyə
Böyük Millət Məclisi 1922-ci ildə xilafət ilə
səltənəti ayırdıqdan və səltənətin
ləğvindən sonra 17 noyabr 1922-ci ildə Maltaya
sürgün edilmiş və bir müddət burada qalıb. Şəhər mərkəzində yerləşən
bina turistlərin diqqətini cəlb edən məkanlardandır.
Malta həm
də Türkiyə və Azərbaycan ziyalılarının
və ictimai xadimlərinin sürgün edildiyi
adalardandır. XX əsrin əvvəllərində Əhməd
bəy Ağaoğlu, Ziya Gökalp, Said Halim Paşa,
Hüseyin Cahit Yalçın, Ahmet Emin Yalman, Salah Cimcoz, Celal
Nuri İleri, Ahmet Nesimi Bəy, Yunus Nadi, Celal Nuri və digər
145 dövlət adamı, ziyalı o dövrdə ingilis
müstəmləkəsi olan Maltaya sürgün edilmişdir.
1919-ci ildən başlayan həbs və
sürgünlər 1922-ci ildə sonuncu sürgünlərin də
buraxılması ilə başa çatmışdı.
Bu illər ərzində soydaşlarımız
Maltanın Polverista və Verdala bölgələrində
saxlanılmışdır.
Əhməd bəy Ağaoğlu sürgündən ailəsinə
yazdığı bir sıra məktublarında Polveristadan
yazdığını qeyd edir. Səməd Ağaoğlu “Atamın
dostları” kitabında yazırdı: “Atamın Maltada
keçən iki ilə yaxın əsarət həyatının
onun romantik, idealist ruhunda yaratdığı böyük
qarışıqlığı anama, bizə
yazdığı məktuplarda oxumaq mümkündür”. Ə.Ağaoğlu məktublarında və Malta
sürgünü ilə bağlı yazdığı
“Mütarikə və sürgün xatirələri” əsərində
qaldıqları yerin, ətraf məkanların təsvirinə
geniş yer verməyıb, yalnız kiçik detallara təsadüf
edilməkdədir.
Malta -
Polveristadan 29 noyabr 1920-ci ildə yazdığı məktubunda
Ə.Ağaoğlu Malta havasını belə təsvir edirdi:
“Bu məktubu yazarkən çöldə hava o kadar
xoş ki, sanki May ayıdır. Artıq
qarşıdakı təpəciklərdə sarı
çiçəkler açmış, hər tərəf yaşıllığa
bürünmüşdür.
“Dünyada havası bu qədər gözəl bir
ölkə yoxdur” deyən Z.Gökalp da 1920-ci ilin yanvar
ayında yazdığı məktubunda “çöldə
sarı çiçəklər açdığını”
qeyd edirdi. O,
üç mərtəbədən, hər mərtəbəsində
12 otaqdan ibarət binalarını təsvir edərkən
Polveristanı Maltanın ən yaxşı əsir kampusu kimi
dəyərləndirmişdi.
Z.Gökalp Malta mektublarında Polveristadan sonra bir müddət Verdalada saxlanıldıqlarını yazırdı. 11 dekabr və 5 yanvar tarixlərində Verdalada qaldığını yazan Gökalp məktublarında Maltanın bu bölgəsini də təsvir etmişdi. Verdala bölgəsi Maltada Polveristaya yaxın bir ərazidə yerləşir və o zamankı əsir kampuslarının bir hissəsi indi yaşayış evləri kimi istifadə olunmaqdadır. Sürgünlük dönəminin son günlərində yenidən Polveristaya göndərilmələri də Z.Gökalpın məktublarından bəlli olur.
Malta mədəniyyətlərin
qovuşduğu, tarixin yaşadıldığı bir ölkədir.
Tarixi abidələrin özəlliklərinin
qorunması, əsrarəngiz dəniz seyrləri, Aralıq dənizində
gözəl bir mənzərə yaratmış
coğrafiyası bu kiçik ada dövlətinə spesifik
çalarlar verməkdədir. Öz sakit mühiti, bəzən
çox səssiz küçələri ilə
qonaqlarını təəccübləndirən ada təbəssümlü
çöhrələri və isti ünsiyyətləri ilə
diqqəti cəlb edən insanların yaşadığı
bir məkandır. Adalar boyunca rast gəldiyimiz türk izləri
isə tariximizin sərhədlərdən kənarda da
yaşadığını göstərməkdədir.
525-ci qəzet 2019.- 8 fevral.- S.4.