Nəsiminin cavablı və cavabsız
sualları
Sualsız insan yoxdur və təbii ki, dili sualsız bircə
şairimiz də olmayıb. Amma ədəbiyyatımız
Nəsimidən çox sualları olan ayrı böyük
şairimizi də tanımır. Suallar onun
şeir yaratma üslubunun sabit özəlliklərindən,
düşüncə tərzinin, özünüifadəsinin
bariz cəhətlərindəndir.
Anadilli şeirimizin ən əski suallarının əks-sədası
Dədəm Qorqud oğuznamələrindən gəlir. Gəlimli-gedimli, son ucu
ölümlü dünyanın hər üzünə bələd
olan Qorqud Ata yaşayanlara, qalanlara alxışlarını
söyləməzdən öncə ömrün
etibarsızlığı, həyatın bitəriliyi
qarşısında naçarlığın yorğun təsdiqi
olan qəmli suallarını dilə gətirirdi:
Hanı dediyim bəy ərənlər?
Dünya mənim deyənlər?
Əcəl
aldı, yer gizlədi,
Fani dünya kimə qaldı?
Boy-boy adladıqca Qorqud Ata özü də,
öydüyü igidlərlə gözəllər də
suallar verirdi.
Yağıya qəzəbli, dosta məhrəm suallar,
sevgiliyə sevdalı, ataya-anaya sayğılı, nəvazişli,
ərkli suallar.
Və elə soylamalar da vardı ki, hər misrası
suallı idi.
İstər
Qamğan oğlu xan Bayandırın məclisindən
qanıqara qayıdan Dirsə xanın xatununa söylədiyi
giley-güzarlı bu şeir ola:
Xan qızı, yerimdən durummu?
Yaxandan-boğazından tutummu?
Qaba dizimin altına salımmı?
Böyük, iti, polad qılıncımı əlimə
alımmı?
Öz gövdəndən başını kəsimmi?
Can
şirinliyini sənə bildirimmi?
Alca qanını yer üzünə tökümmü?
Ya
Baybörə oğlu Bamsı Beyrəyin göbəkkəsmə
deyiklisi, nişanlısı Baybican qızı
Banuçiçəyə illər ayrılığından
sonrakı ilk görüşündə dəli ozan qiyafəsinə
girib söylədiyi eyhamlı suallar sıralanmış bu
şeir ola:
Beyrək gedəli Bam-bam təpə başına
çıxdınmı, qız?
Boylanıb dörd yanına baxdınmı, qız?
Qarğı kimi qara saçın yoldunmu, qız?
Qara gözdən acı yaş tökdünmü,
qız?
Payız alması kimi al yanağın
yırtdınmı, qız?
İstərsə
də işıqlı dünyaya açılan yeganə pəncərəsi,
tək gözü Aruz oğlu Basatın süngüsü ilə
çıxarılandan sonra ağlı başına gələn,
vicdana oxşar hissləri tərpənən,
peşiman-peşiman köhnə bəd əməllərini
yada salan Təpəgözün mağmun suallarının hıçqırtıları
gələn bu ağı-şeir ola:
Ağ
saqqallı qocaları çox ağlatmışam,
Ağ saqqalı, qarğışı tutdu olmaya,
gözüm, səni?
Ağbirçəkli
qarıları çox ağlatmışam,
Göz yaşları tutdu olmaya, gözüm, səni?
Bığ
yeri qaralmış igidləri çox yemişəm,
İgidliklərinin ahı tutdu olmaya, gözüm, səni?
Əlciyəzi
xınalı qızcığazları çox yemişəm,
Qarğışları tutdu olmaya, gözüm, səni?
İnsanlarımızın ilk təmas anındanca, hal-əhval
tutmaqla, “nə var, nə yox”la başlanan sual verib, cavab almaq
şakəri, təbii ki, fikir və duyğu həyatımızın
aynası olan şeirimizin də canına hopmaya bilməzdi.
Ana
kitabımızdan gələn sualları qatarlamaq vərdişi
ərəb və farsdilli şairlərimizə də xas idi,
İzzəddin Həsənoğludan üzü bu yana əksər türkdilli söz
ustalarımızda da (uzun zaman anadilli şeirimizin Adəminin
yeganə yadigarı saydığımız hər beyti
qoşa suallı, qoşa cavablı qəzəli ki, hər azərbaycanlıya
bəllidir:
Ayırdı
könlümü bir xoş, qəməryüz canfəza dilbər
Nə dilbər? Dilbər-i şahid. Nə
şahid? Şahid-i sərvər.
... Həsənoğlu
sənə gərçi duaçidir, vəli sadiq
Nə sadiq? Sadiq-i bəndə. Nə
bəndə? Bənde-yi çakər.
Müqəddəs Kitabın “Başlanğıcda
söz vardı” dediyi sayaq, biz də “Şeirimizin
başlanğıcında sual vardı” söyləyə bilərik).
Amma hər halda, bu babətdə Nəsimiyə
çatan olmaz.
Nəsiminin
anadilli şeirlərinin 1973-cü ildə akademik Həmid
Araslının tərtibində işıq üzü
görmüş toplusunda 287 qəzəl, müxtəlif poetik
şəkillərdə 154 ictimai-siyasi məzmunlu şeir, 4
müstəzad, 5 əlif lam və tərs əlifbalı
qoşqu, 3 tərcibənd, 2 məsnəvi, 1 müləmmə,
330 tuyuğ (doğrudur, kitabda həmin dördlüklər
“rübai və tuyuğlar” kimi təqdim edilir, bu, aşkar xətadır.
Bu bölümdəki şeirlərin
hamısı məxsusi vəzni olan, rəməl bəhrinin bəlli
ölçüləri ilə yaranan tuyuğlardır. Rübainin isə tamam başqa, özünəməxsus,
əruz daxilində ayrıca bir ada sayıla biləcək vəzn
özəllikləri və sabit qəlibləri var. Hər
dördlüyə rübai deyilməz və deyilirsə, bu,
bilməzlikdən irəli gələn yanlışdır) və
əlavə olaraq daha 15 şeir. Bütövlükdə
həmin nəşrdə 801 şeir yer almaqdadır.
287 qəzəlin 94-ü suallıdır və
onlardakı sualların sayı 269-dur. İctimai-siyasi məzmunlu
154 şeirin isə 51-i suallıdır və onlardakı
sualların miqdarı 235-ə çatır. 3 tərcibəndin 3-ü də suallıdır və
onlardakı sualların sayı 147-dir. 330 tuyuğun 23-ü
suallıdır və onlarda 35 sual keçir.
Beləliklə, bu sıradakı 774 şeirin 183-ü
suallıdır və onlarda Nəsiminin 686 sualı var.
İrad
tutula bilər ki, gələcəkdə daha kamil, daha geniş
nəşrlər ola bilər və o zaman
bu rəqəmlər dəyişər. Təbii,
mümkündür. Lakin araşdırılan nəşr
Azərbaycanda 2019-cu ilə qədər işıq üzü
görmüş ən həcmli Nəsimi şeirləri
toplusudur və hətta araşdırdığımız
şeirlər qatarına sabah bir neçə qəzəlin, tuyuğun,
müstəzadın və başqa şeirin əlavə edilməsi
mahiyyəti dəyişmir. Məqsədimiz bu həcmin
içərisində sualların sürəkliliyini göstərməkdir.
Həcm artarsa, aydın məsələdir ki, şairin
yaradıcılığına xas bu təmayülün, yəqin
ki, bir az da artması müşahidə
edilə bilər. Buradaca qeyd edək ki, hələlik Nəsiminin
türkdilli şeir mirasının ən mükəmməl təqdimi
sayıla biləcək Hüseyn Ayan nəşrində cəmi
783 şeir verilib: 3 məsnəvi, 457 qəzəl, 1 mürəbbe,
4 müstəzad, tərcibənd, 15 tuyuğ.
Türk,
fars, ərəbdilli şeirimizin son 1200 illik tarixi boyunca
yazıb-yaratmış çox məşhur, yaxud ən
parlaqlardan olmasa da, hər halda yetərincə
tanınmış və adı təzkirələrdə
keçən, irsi sanballı şairlər cərgəsində
anılan, ədəbi mirasına da bilavasitə bələd
olduğum minlərlə şairin arasında, tam qətiyyətlə
təsdiqləyirəm ki, özünə və dünyaya bu qədər
sual vermiş ikinci şairimiz yoxdur.
Elə bu göstərici özlüyündə çox
şey deyir və mütəfəkkir şairin suala aludəliyi
dolayısınca düşünməyə dəvət edir. Və istər-istəməz
sual doğur: Niyə belədir? Nədən Nəsimi
suala bunca həvəslidir?
Sual insanı kamilləşməyə aparan ən
qısa yollardan biridir. İnsan ömrü uzunu saysız suallar
versə də, onun ən dili suallı çağı
uşaqlıq dövrüdür. Məhz
dil açdığı ilk illərdə verdiyi bol-bol
sualların sayəsində insan oğlu adamlaşmağın əsas
yolunu qısa zaman kəsiyində adlayır, nə qədər
inanılmaz səslənsə də, həyatı boyu
götürəcəyi informasiya yükünün əsas
hissəsini elə bu dövrdə mənimsəyir.
Hələ
Nəimiyə məftun kəsilərək Nəsimi olduğu
daha sinli çağlarında deyil, bir qədər də gənc
olduğu və Həllac Mənsurun vurğunu kimi Hüseyni təxəllüsünü
daşıdığı əyyamlarda yazdığı erkən
qəsidələrindən birində İmadəddin
yaradılışın, törəyişin əsrarını
açmağa cəhd edir və özünün də əslində,
gerçək yaşından çox qoca, bəlkə də
sadəcə qoca deyil, xeyli qədimi olduğunu təsdiqləyirdi.
İdrakasığmaz,
səbəbini anlamadığı ilahi hikmətlərin
arasında vurnuxaraq dünyaya, göylərə, öz ruhuna
üz tuturdu, yaşından qat-qat qocaman olmasının heyrəti
ilə “duruxub qalma, söylə görüm” deyirdi, anlamaq istəyirdi
ki, bu əski ruhu ona haradan gəlib, niyə məhz bu ruhun
yuvası olaraq onun vücudu seçilib:
Vardır
sualım çün sana, vergil cavab, qalma
dona:
Bu ruh-i qədimi mana, degil ki, sən qandan gəlir?
Suala maillik qədimlərdən filosoflara xas xüsusiyyətdir
və bunun klassik ülgüləri qədim Yunanıstanın
elmi mühitində, təhlilçi düşüncə
şəbəkəsində şəkillənmişdi. Ağıllı sual verə
bilməyin ayrıca bir mədəniyyət sayılmasına,
müdrik sual qoymağı bacarmağın cavab verməkdən
daha çətinliyinə inanan Pifaqor (570-490 m.ə.) çiy
suallar verməsinlər deyə tələbələrinə 3
il ağızlarını sualla
açmağa icazə verməzmiş.
Fəlsəfə tarixinə “Sokrat metodu” kimi
düşmüş 3 qayda iki tərəf arasında
aparılan dialoq vasitəsilə həqiqət və bilik
axtarışlarını nəzərdə tutur. Dahi
Sokratın (469-399 m.ə.) bu metodunun birinci qaydası suallar
verib, məsələlər qaldıraraq özünü bilən
kimi göstərən həmsöhbətin özündənrazılığını
toxtatmaq, ona nəinki heç nə bilmədiyini, daha artıq
- dayaz bilik sahibi olduğu halda öz cahilliyindən bixəbər
qalmasını anlatmaqdır.
Sokratın nəzərincə sorğu-sualdakı ikinci məqsəd
müsahibi özünüdərkə dəvət etmək,
eləcə də onu öz içərisindəcə uyuyan,
anlaşılmayan, örtülü qalan mətləblərə
yönəltməkdir.
Üçüncü Sokrat üsulu isə suallar və
alınan cavablar vasitəsilə qarşıdakının
beynində həqiqətin oyanmasına xidmət edir.
Sokrat metodunu yüksək dəyərləndirən
Aristotel (384-322 m.ə.) bunu ümumən elmi metodun əsası,
təməli sayırdı.
Nəsimi şeirlərini vərəq-vərəq
çevirdikcə onun qoyduğu əlvan suallar topasına bu
klassik qəlibin birbaşa təsirini sezirik. Bu da səbəbsiz
deyil. Çünki eyni üsullardan Nəsiminin yaxın
və uzaq sələfləri olmuş, risalələrini və
“Divan”larını şairimizin də mütaliə etdiyi ərəb
və fars mütəfəkkirləri
gen-bol yararlanmışdılar.
Nəsiminin ustadı Fəzlullah Nəimi də məşhur
əsərlərindən birini - hürufiliyin gizlinclərini
şərh edən “Növmnamə”sini eyni biçimdə əvvəldən
axıradək sual-cavab üzərində qurmuşdu.
“İstehza”, “kinayə” deyilən birinci Sokrat qəlibinə
uyğun sualı Nəsimi nadanlığını anladıb
qəflət yuxusundan oyandırmaq istədiyi kəslərə
verirdi. Dəvət edirdi ki, həqiqəti içərinizdə
arayın, bütün düşüncə inciləri sənin
dənizə bənzəyən varlığındadır.
Və məntiqi
dəmir sualıyla qarşısındakını dirəyirdi
kor dalana: Bir yandan Allah hər yandadır deyirsən, digər tərəfdən
də mahiyyətə dalmayıb zahirə uyursan, Kəbəni
bütxanədən fərqləndirirsən. Axı
Allah hər yerdədirsə, bir məkan digərindən niyə
üstün bilinsin? Mühüm olan zahir deyil, batindir, əsas
göz önündəki məkan yox, düşüncəndəki,
qəlbindəki Haqdır:
Ey Həqi
hər yerdə hazırdır deyən əgrinəzər,
Bəs nə mənidən seçərsən Kə`bədən
bütxanəyi?
“Mayevika”
- biliyin yaranmasına köməketmə sənəti hesab edilən
ikinci Sokrat qaydasına uyğun gələn sualların
düzüldüyü bir qəzəlində Nəsimi
insanın gözünü açmağa, daxilindəki daha
saf hissləri, daha ali düşüncələri
səksəndirib hərəkətə gətirməyə
çalışır. Soruşur, məsləhət
görür ki, ey qızıl-cəvahirat toplamaq həsrətiylə
yaşayan, daha yaxşısı budur ki, mərifət arzula,
çünki insandakı mərifət elə həm
qızıldır, həm ləl-cavahirat.
Ey daşə
vü türabə deyən qiymət-i göhər,
İnsan bu hüsn-i lütf ilə gövhər degilmidir?
Ey həsrətin
zər ilə gövhər, istə mərifət,
İnsanda mərifət göhər ü zər
degilmidir?
Surətdə,
ey deyən ki, münəzzəhdürür ilah,
Gəl həqqə bax ü gör ki, müsəvvər
degilmidir?
Ya
başqa bir örnək:
Olmayan
fani özündən mürtəfe olmaz hicab,
Faniyəm dersən əcəb, bu zərq ü
tamatın nədir?
Nur-i həqdən
urma laf, ey kəndisindən bixəbər,
Bilmədin çün səndə ol müsbah ü
müşkatın nədir?
Ürəfa
bəzmində, hürufi toplantılarında, bektaşi
yığnaqlarında, sufi dərnəklərində
şeir məclislərinin necə cərəyan etməsi haqda
müəyyən bilgilərimiz varsa da, mənqibələrin
orada cərəyan edənləri ayrıntıları ilə
dəqiq təsvir edən soraqları yoxdur. Ürəkdən
bunu dəqiq bilmək keçir ki, tutalım, Nəsimi
hürufiçi şeirlərindən hansınısa bu cərəyana
yeni qatılmışların məclisində oxuyaraq
misraları necə xırdalayırmış, müridləri
sətirlərin alt qatındakı mətləblərdən nə
sayaq agah edirmiş? Bəlkə bir qəzəlin
şərhi elə bir neçə saatlıq söhbət
üçün qığılcıma çevrilirmiş?
Nəsiminin suallarla dolu bir sıra şeirlərini
oxuduqca onların sanki bir mühazirənin konspekti, ediləcək
moizənin tezisləri olduğu gümanı yaranır. Çünki
bu şeirlərin içərisində aydınlatma, nə
şəkildəsə yozum yoxdur - yalnız suallardır.
Dərhal belə təsəvvür yaranır ki, bu qəbil
şeirləri səsləndirəndən sonra
başlayırmış misra-misra izah etməyə, o
parçadan işıq alan mətləblər
ətrafında müridlərin qafasına fəlsəfi qənaətlərini
ötürməyə.
Bircə
hər misrası suallı bu tuyuğu görün:
Əlləməl-əsma ibarətdir nədən?
Sure-yi “Taha” işarətdir nədən?
Adəm-i xaki kinayətdir nədən?
Lövh-i məhfuzi bəşarətdir nədən?
Aşıq şeirində bu, bir deyişmənin
başlanğıcı olan bənd sayıla bilər. Çünki
belə söyləyən aşığın ardınca onun
digər həmkarı elə həmin təhər 4 misrada bu
tuyuğda sətir-sətir qoyulan suallara bir-bir cavab verməli
idi. Vermədisə, bağlanmış - məğlub
sayılırdı. Nəsimidəsə
cavab yoxdur, yalnız suallardır və yəqin ki, hürufilərin
təlim məclislərindəmi, ya ürfani söhbətlərə
yığışdıqları əsnadamı belə
misraları oxuyandan sonra ya bədahətən şeirlə, ya
da yerli-yataqlı izah, şərh edə-edə “qızıl
xırdalayırmış”.
“Quran”dan
gələn “Əlləməl-əsma” deyimi “Bütün şeylərin
adını bilən” deməkdir və Adəm Peyğəmbəri nəzərdə
tutur. Bəs niyə Adəm bütün əşyanın
adını biləndir? Bu sualın
cavabı “Quran”ın “Bəqərə” surəsinin 3 ayəsindədir.
30-cu ayə xəbər verir ki, Allah “Mən yer
üzündə xəlifə yaradacağam” deyəndə mələklər
narazılıq edirlər ki, biz sənə sitayiş etdiyimiz
halda yer üzündə fəsadlar törədəcək,
qan tökəcək bir kəsi yaratmaqmı istəyirsən?
Allah onlara “Siz mənim bildiyimi bilmirsiniz” söyləyir.
Bu,
artıq 31-ci ayənin anlatdığıdır ki, Allah Adəmə
bütün şeylərin adını öyrədir və
sonra həmin şeyləri mələklərə göstərərək
deyir: “Əgər özünüzü haqlı hesab edirsinizsə,
bunların adlarını mənə söyləyin!”
Və
32-ci ayədə mələklər etiraf edir: “Pərvərdigara!
Sən paksan! Sənin bizə öyrətdiklərindən
qeyri heç şeyi bilmirik. Həqiqətən,
Sən hər şeyi bilən və hikmət sahibisən”.
Belə olanda Allah Adəmə buyurur ki, hər şeyin
adlarını mələklərə də öyrətsin.
Bəs tuyuğun ikinci sualının cavabı nədir,
“Taha” surəsi nəyə işarəymiş?
“Quran”ın
135 ayədən ibarət 20-ci surəsi olan “Taha”, peyğəmbər
hədislərinin təsdiqincə, “Yasin” surəsiylə
yanaşı, Həzrət Adəmin xəlq edilməsindən
2 min il əvvəl yaradılıb və İmam Sadiqə
istinad edilən fikir var ki, “Taha” surəsini oxumağı tərk
etməyin. Çünki Allah onu sevir və hər kim onu oxuyar, onu da sevər. Allah Qiyamət
günü bu insanların əməl dəftərini sağ əlinə
verər, onlar hesablarını çətin çəkməzlər”.
Məhəmməd Peyğəmbər bu surənin
fəzilətlərini uca tutar və söylərmiş ki, həmin
surəni oxuyanlara Qiyamət günündə ellik mühacirlərin
və ənsarın - İslamın yaranması və
yayılmasında xidməti olmuş bütün Məkkə əhlinin
duaları hayan olar.
Beləcə, “Taha” surəsi əvvəl-axır bir
gün mütləq gələcək Qiyamət gününə
və ona bağlı yüz cür mətləbə işarə
imiş.
Adəm-i
xaki - torpaqdan yaranmış, torpaq üstündə
yaşayan, torpaqla yeksan olan insan oğlu, Lövh-i məhfuz -
Haqqın dərgahında saxlanan, üzərində
dünyanın əvvəlindən sonunadək baş verənlərin
hamısı, insanların ömürləri, taleləri, səmavi
kitabların mətni yazılan, Qiyamət gününədək
hifz ediləcək Yaddaş lövhəsi, Allah “kompüterinin
hard diski” işarəyə dönərək, yolgöstəriciyə
çevrilərək bir axşam ariflər məclisində
köksü də, beyni də bilik və ilhamla ləbələb
Nəsimi kimi dahiyə nələri dedirtməzdi?!
Qədim
yunan tarixçisi və filosofu Plutarx (40-127)
başqasını danışdırmaq, düşünməyə
sövq etmək, dillənməyə təşviq etmək məqsədi
daşıyan suallara belə izah verirdi: “Çox zaman biz cavaba
ehtiyac duymadan başqa birisinin səsini eşitmək, qəlbinə
yol tapmaq, onu söhbətə çəkmək
üçün sual veririk. Cavablarınla
başqalarını qabaqlamağa, onların diqqətini
çəkməyə, düşüncələrinə
hakim kəsilməyə cəhd etmək ona bənzəyir ki,
başqa birisini öpməyi arzulayan adamı irəli
atılaraq öpməyə başlayırsan,
başqalarına yönəlmiş baxışları
özünə sarı yönəltməyə
çalışırsan”.
Nəsimidə elə sual var ki, zahirən sualdır, əslində,
cavabı onun içindədir və bu sualı verməkdə
də məqsəd başqasından cavab almaq deyil,
özünün bu mətləbə dair mövqeyini
qabartmaqdır.
Nəsimidə elə sual var ki, cavabının
olmaması əvvəldən bəllidir. Və əksinə, elə
sual da var ki, çoxlu, hərdənsə saysız qədər
cavabı mümkündür (Hərçənd, məntiq
elmində bu qayda da var ki, düzgün qoyulmuş bir sualın
yalnız bir düzgün cavabı və saysız miqdarda
yanlış cavabı var. Lakin bu, poeziyadır və şeirin
iti qanadı, ilhamın sərhədtanımaz
uçuşları adi məntiqin çərçivələrini
tez-tez aşaraq başqa fəzalara da yetməyə qadir olur).
Nəsiminin elə sualı var ki, həmin sualı verənin özünə, öz içərisinə yönəlib və o suala həmin sualı verəndən sərrast cavabı heç kim tapa bilməz, lap tapsa belə, sualı verənin ən dürüst hesab etdiyi cavabı da əvvəldən öz qəlbində hazır olduğundan ağla gələ biləcək bütün mümkün cavabları əsl cavaba sadəcə yaxınlaşma sayaraq elə sual yiyəsinin söylədiyi cavabla da şərik çıxmaqdan savayı çarə qalmır.
Yəni Füzuli “Mən kiməm?” deyirsə, bir ayrısının o suala nə cavab verə biləcəyindən asılı olmayaraq, ustadın özünün dərhal, elə sualın ardınca verdiyi cavab var ki, onun üstündə dayanmalıyıq və bu sualı dilə gətirməkdə də məqsəd kimdənsə nəsə eşitmək yox, elə başlanğıcdan həmin cavabı önə çəkməkmiş:
“Mən kiməm? Bir bikəs ü biçarə vü bixaniman
Taleyim aşüftə, iqbalim nigun, bəxtim yaman”.
Nəsiminin də silsilə şeiri var ki, onlar elə “Mən
kiməm?” sualına cavabdır. Başqa şairlər
“Mən kiməm” sualı verib cavabını söyləyir.
Nəsimi həmin cavabı sualı vermədən
bəyan edir, kimliyini mərtəbə-mərtəbə
açıqlayır. Başdan-başa
cavablardan ibarət o şeirlərdə sualın özü
yoxdur. Di gəl, sual olmasa da, olduğu bilinir, hər cavab
misrasından əvvəl o sual təsəvvür edilir:
Mən
mülk-i cahan, cahan mənəm, mən!
Mən həqqə
məkan, məkan mənəm, mən!
... Mən
atəş-i nur-i eşq-i həqqəm,
Musayə
zəban, zəban mənəm, mən!
Yaxud:
Zahir
ü batin mənəm, peyda vü həm pünhan mənəm,
Məzhərəm, həm müzhərəm, həm məzhərin
məzhuriyəm.
... Həm
mənəm meyxanə vü künc-i xərabat-i əzəl,
Həm şərabəm, həm anın peymanə vü
ənguriyəm.
... Asimanəm,
həm zəminəm, həm bulut ü, həm buxar,
Əbr-i neysanəm, yəməm, həm lölö-i mənşuriyəm.
Və ya:
Buğdayam,
həm asiyabəm, həm xəmir ü həm fətir,
Səlsəbilin xəmriyəm, xümmariyəm, məxmuriyəm.
... Həm
mənəm məqsud ü məqsəd, həm təmənna,
həm dilək,
Həm mənəm hər işdə zakir, həm anın məzkuriyəm.
Nəsimidə sual var, bir kəsi, bir zümrəni, sual da var, hamını cavab axtarmağa səfərbər edir.
Sual var, səni yönəldir, açıl, danış, ürəyini boşalt deyir, sual da var, xəbərdarlıqdır, “bəlkə sussan, daha yaxşıdır?” eyhamıdır.
Yaxın və Orta Şərq xalqlarının beşqanadlı - bəyan, bədi, məani, əruz, qafiyədən ibarək klassik poetikasında bədii suala aid 3 ənənəvi poetik fiqur vardır: sual-cavab, təcahül-i arif və təəccüb. Bunlar bədii sualın bir-birindən xəfif fərqi olan çeşidləridir.
Təcahül-i arif sual olmağına sualdır, amma cavab almaqçün deyil, şairin öz həyəcan və duyğu kükrəyişlərini çatdırmaqdan ötrü seçilən vasitədir. “Təcahül-i arif” - yəni arif olanın, əslində, bilgin olan kəsin özünü bilməzliyə vuraraq suallar verməsidir. Təəccüb də gözəllik qarşısında şair matqalmanı və heyranlığını çatdırmağa köklənmiş poetik fiqurdur.
Bunların üçü də Nəsimidə var, ancaq bədii sual anlayışına fəlsəfi çalarlar da qataraq şairimiz bu dairəni ona qədər heç bir fars və türkdilli şairdə olmayacaq qədər genişləndirib, zənginləşdirib, lətifləşdirib.
Nəsiminin suallı qəzəllərindən birinin axırıncıdan əvvəlki beyti sual-nida qarışıq bir ahənglə bitirdi:
Şəkkərin dadnı gedirdi ləbin,
Allah-Allah, nə dadlu şəkkərsən!
Şəkərin də dadını aparan, şirinliyi ilə şəkərdən də üstün olması şəkk doğurmayan elə Nəsiminin öz şeiri idi.
Bu həqiqəti həmin suallı, bir az da suallı-nidalı şeirinin məqtəsində - son beytində artıq tam qətiyyətlə - nidalı sonluqla Nəsimi özü bəyan edirdi, padşah olmasını bildirirdi, şah-i kişvər - ölkə hökmdarı olduğunu car çəkirdi.
Bir güclü adamın özünü lap sözdə belə şah elan etməsi tarixin bütün dövrlərində taxt-tac sahiblərini hürküdüb, “olmadı elə, oldu belə” gümanı ilə bu yava danışan dili, iddialı başı nəzarətə götürməyə, tədbir tökməyə sövq edib.
Amma Nəsiminin şahlığının qabağını necə alasan?!
Bir hakimiyyət ki hökmü göylərdən gələ, ona necə qarşı durmaq olar?!
Ey Nəsimi, cahanı tutdu sözün,
Övnəkəllah ki, şah-i kişvərsən!
Nəsiminin ömür yolu, məfkurə mübarizələri və qələm yadigarları ilə bağlı cavabı tapılmış və tapılmamış suallar çoxdur. Hələ zaman ötdükcə yeni-yeni suallar da yaranacaq.
Şairin bu cəsarətli və əmin bəyanatı isə heç vaxt heç bir sual doğurmayacaq.
Həqiqətən də, sözü insanları fəth edib və cahan boyu addımlayır.
Söz Səltənətinin ölməz
şahlarından olmaq səadəti İmadəddin Nəsiminin
əbədi qismətidir!
Rafael
HÜSEYNOV
Milli
Məclisin Mədəniyyət komitəsinin sədri, akademik
525-ci qəzet.- 2019.- 16 fevral.- S.16-17.