Cəfər Cabbarlı irsinin tədqiqi
yolunda daha bir uğurlu addım
2018-ci ilin Prezident İlham Əliyev tərəfindən
“Cümhuriyyət ili” elan olunması bir sıra
ziyalılarımızı əsaslı tədqiqatlara cəlb
etdi. Bu sırada professor Asif Rüstəmlinin çap
etdirdiyi bir neçə kitab da önəmli yer tutmaqdadır.
Filologiya elmləri doktoru Asif Rüstəmlinin həmin
kitablarından biri də "Cəfər Cabbarlı və
milli istiqlal hərəkatı" kitabıdır. Cəfər
Cabbarlının 120 illiyinin qeyd edilməsi haqqında Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin Sərəncamına ehtiram əlaməti
olaraq Asif müəllimin fundamental tədqiqatına əsaslanmaqla
Cabbarlının fəaliyyətinin indiyədək az tədqiq olunmuş tərəflərinə
nəzər salmaq yerinə düşər. Qeyd
edək ki, elmi redaktoru akademik İsa Həbibbəyli olan
"Cəfər Cabbarlı və milli istiqlal hərəkatı"
kitabı faktlara və arxiv materiallarına istinad olunaraq
yazılıb. Doqquz yarımbölümdən
ibarət tədqiqatda Cəfər Cabbarlının
uşaqlığından ölümünə qədər həyatı
və fəaliyyəti izlənilib.
Kitabın birinci bölümü "C.Cabbarlının
həyat və yaradıcılığının ilk
dövrü" adlanır. Bədii notlarla
başlayan bu hissədə ədibin atası Qafar kişinin
vaxtsız ölümündən sonra anası Şahbikə
xanımın onun təhsili ilə ciddi maraqlandığı
nəzərə çatdırılır. Kiçik Cəfərin şeir əzbərləməyi
bibisi Zərnişandan, rəsm çəkməyi
qardaşı Heydərdən, əlifbanı Ümnisə
arvaddan, yazı vərdişlərini isə Mirzə
Əbdülqədir İsmayılzadədən öyrəndiyi
vurğulanır. İlk təhsilinə
1905-ci ildə başlayan C.Cabbarlının mətbuatda ilk
çıxışı 1907-ci ildə "Tazə həyat"
qəzetində çap etdirdiyi "Təşəkkür"
hesab olunur. Onun 1909-cu ilin payızında müsabiqədən
keçərək Bakı şəhər Alekseyev adına 3-cü Ali-ibtidai məktəbə
daxil olması və burada ondan bir yaş böyük Mirzə
Bala Məhəmmədzadə ilə bir sinifdə oxuması da
diqqətə çatdırılır.
İkinci bölüm olan "Cümhuriyyətəqədərki
ədəbi-mədəni mühit"də
C.Cabbarlının 1915-ci ildə İsa bəy Aşurbəyovun
köməkliyi ilə Bakı Politexnik Məktəbinin
elektro-mexanika şöbəsinə daxil olduğunu oxuyuruq. Həmçinin,
C.Cabbarlının M.B.Məhəmmədzadə ilə nəsr
və şeir yarışmasında birincilik qazanmaqları,
türkçülük ideyalarına əsaslanaraq gizli tələbə
cəmiyyətlərinə qatılmaqları, müxtəlif səpkili
yazılarla mətbuatda çıxış etmələri,
milli musiqimizin əsaslarını öyrənməsi,
"Qardaş köməyi" məcmuəsinin çapı
və başqa məqamlar bu hissədə ətraflı
araşdırılır. Maraqlı faktlardan biri də ədibin
indiyədək çap olunmayan "Gözəllik və
sevda", "Göz aç sən...", "Böyük
türk şairi Tofiq Fikrətə", "Qaçqın
çocuq və yaxud sail" və b. şeirlərinin
adlarının çəkilməsidir. Bu hissədə
müəllifin əsas məqsədlərindən biri
C.Cabbarlının ailəsinin timsalında 1918-ci ilin mart
qırğınında dəhşətlər
yaşamış soydaşlarımızın həqiqətlərini
göstərmək olub. "Ulduz"un
tamaşasından iki gün sonra erməni bandalarının
"İsmailiyyə" binasını məhv etmələri,
insanları vəhşicəsinə öldürmələri
gənc şairin "Dur, ey xar olan millət" tipli mərsiyələrində,
"Əhməd və Qumru" hekayəsində,
"Bakı müharibəsi" pyesində ifadəsini
tapmış, tədqiqatda bu barədə ətraflı məlumat
verilmişdir. Bunlar da kitabın sadəcə
faktları təqdim etmədiyini milli duyğuları təbliğ
etdiyinin göstəricisidir.
"Tələbə cəmiyyətindən
türkçülüyə" adlanan
üçüncü bölümdən başlayaraq
Cabbarlı ilə Mirzə Balanın əməkdaşlığının
daha da möhkəmlənməsi, birgə mübarizələri
əksini tapır. Onun indiyədək tam çap olunmayan
"Həyat və mübarizə" şeirinin də həmin
illərin milli ruhunu özünə hopdurması tədqiqatçının
nəzərindən qaçmayıb. Bu
bölümdə müəllif iki türk dövlətinin
qalib ziyalılarının cəm olduğu toplantını
xüsusi ustalıqla canlandırır. F.Xoyskinin,
Ə.Ağaoğlunun, M.Ə.Rəsulzadənin tarixi nitq
söylədiyi həmin tədbirdə Fətəli xanın Cəfər
Cabbarlını xilaskar ordunun komandanı Nuri Paşaya tədqim
etməsi möhtəşəm şəkildə təsvir
olunur: "29 yaşlı Bakının fatehi, general Nuri
Paşa 19 yaşlı, "Ədirnə fəthi"nin
müəllifi, söz sərkərdəsi Cəfərlə
qucaqlaşdı". Cabbarlının həmin
toplantıda Paşaya verdiyi sözə əməl edərək
onun obrazını "Bakı müharibəsi" əsərində
yaratması, əsərin uğurla səhnələşdirilməsi
qardaşlığın qələbəsi kimi təqdim
olunmuşdur. Bu hissədə eyni zamanda, Məclisi-Məbusanın
(Parlament) fəaliyyəti də müasir
dünyagörüşü ilə
işıqlandırılıb. Digər
üzvlər kimi C.Cabbarlının "Dağ kəndlərindən
- Sayad Xızı" mövzusunda qurultayda məruzə ilə
çıxış etməsinə də münasibət
bildirilib.
"C.Cabbarlının cümhuriyyət dövrü
yaradıcılığı" fəslində böyük
sənətkarlarla yanaşı, Cabbarlının da
"Ədirnə fəthi", "Ulduz və ya trablis müharibəsi",
"Bakı müharibəsi" pyeslərinin də səhnələşdirildiyi
qeyd edilir.
"Ulduz"un günümüzə çatan yeganə əlyazma
nüsxəsinin Əliheydər Ağabalayev, "Ədirnə
fəthi"nin isə Məmməd
Əlili tərəfindən
köçürüldüyü sübut olunur. Tədqiqatçı hazırda mətni əlimizdə
olmayan "Bakı müharibəsi" pyesi haqqında mətbuatda
yayımlanmış bir çox yazılardan sitatlar gətirərək
əsərin mövzusu və ideologiyası haqqında
aydın təsəvvür yaradır. Verilən
sitatların hamısında ermənilər tərəfindən
türklərə qarşı törədilmiş vəhşiliyin
əksi ifadə olunmuşdur. Dövrün bədii mənzərəsini
canlandıran tədqiqatçı yazır ki,
"Cümhuriyyət bayramının birinci
ildönümü milli himn sahəsində
yaradıcılıq prosesinə güclü təkan verdi".
Həmin
dövrdə milli təfəkkürü ilə xüsusi
seçilən Cabbarlı haqqında M.B.Məhəmmədzadənin
layiqli fikirlərinə də istinad edilib: "Cəfərin
hürriyyətçiliyi və milliyyətçiliyi türk
hürriyyətçiliyi idi. Yurdçuluq onun nəzərində
türk millətinin geopolitik durumundan doğuyordu. Azərbaycan yurtçuluğu Cəfərdə
türk milliyyətçiliyi deməkdir". Belə ruhda yazılmış əsərlərinə
nümunə olaraq "Sevdiyim", "Azərbaycan
bayrağına" şeirləri göstərilir.
Bununla bağlı A.Rüstəmlinin şərhi də
özünəməxsusdur: "Azərbaycan Cümhuriyyətinin
bu dövlət atributuna saysız-hesabsız şeirlər, nəğmələr
həsr olunsa da, üç boyalı, ay və səkkiz
guşə ulduzlu milli bayrağın simvolika
açımını ilk dəfə poeziyaya gətirən Cəfər
Cabbarlıdır. Onun "Azərbaycan
bayrağına" şeiri milli rəmzlərimizin ilk poetik əlifba
dərsliyidir".
Kitabın
"Cəfər Cabbarlı və gizli
"istiqlal"çılar" bölümündə səsvermə
yolu ilə təşkilata rəhbərliyin M.B.Məhəmmədzadəyə
tapşırılması, ümumi katibliyə isə Cəfər
Cabbarlının gətirilməsi haqqında bilgilər
verilir. Həmçinin, onların fəaliyyətinin
həmişə ÇK-nın diqqət mərkəzində
olduğu xüsusilə qeyd edilir. Buna
görə də istiqlalçıların partiyanın
leqallaşdırılmasilə bağlı sovet höküməti
ilə danışıqlar aparmaq üçün nümayəndələr
seçməyi təklif etməkləri məsələsinə
də aydınlıq gətirilir. Cabbarlının onlarla
əlaqəsi arxiv sənədinə əsasən sübut
olunur: "Müəyyən edildi ki, Cəfər Cabbarzadə
1919-cu ildən "Müsavat" partiyasının
üzvüdür, Müsavat höküməti dövründə
məsul vəzifələrdə
çalışmışdır. Hal-hazırda
gizli Müsavat təşkilatında işləyir". Bu səbəbdən də Bakı Dövlət
Universitetinin Tibb fakültəsinin ikinci kurs tələbəsi
olan C.Cabbarlı 1923-cü ilin mayın 5-də həbs təhlükəsi
ilə üz-üzə qalması və bir daha həmin ixtisas
üzrə təhsilini davam etdirə bilməməyi təəssüflə
xatırladılır.
"Məxfi
əməliyyat... Məhbəs həyatı"
bölümündən məlum olur ki, 1923-cü il iyunun 14-də
"Axtarış həyata keçirən komissar Danilyan Azərbaycan
ÇK-sının sədri Mir Cəfər Bağırovun
yenicə imzaladığı 202 saylı orderi ona təqdim
etdi". Lakin C.Cabbarlı tək deyildi, "İyunun 14-dən 15-nə
keçən gecə seçmə üsulla 15 nəfər
tanınmış ziyalı, ictimai-siyasi xadim, jurnalist həbs
olunmuşdu". A.Rüstəmli qeyd edir ki,
C.Cabbarlının "Bakı müharibəsi", "Araz
çayı" pyesləri və başqa əsərləri
evi axtarılarkən müsadirə edilmiş və geri
qaytarılmadığı üçün itmişdir. Həbsdə olarkən həyat yoldaşı Sona
xanıma yazdığı şeirlərin tarixçəsinə
nəzər salındıqca həmin dövrün bir çox
ziddiyyətli məqamlarına da şərh verilmişdir.
Hətta ədib həbsdə olarkən "Maarif və mədəniyyət"
jurnalının 4-5-ci birləşmiş sayında
"Qız qalası" poemasının bir hissəsinin
baş redaktor Tağı Şahbazinin cəsarəti sayəsində
çap olunması da təqdir edilir.
"C.Cabbarlı teatr məktəbində" bölümündə həbsdən sonra əvvəlki stenoqrafçı və tərcüməçi vəzifələrini itirən, işsizlikdən əziyyət çəkən Cabbarlının teatra üz tutması belə qiymətləndirilir: "Cabbarlı ilk milli teatr məktəbinin qurucusu və ya rəhbəri statusuna layiq olduğu halda onun tələbəsi olmaq istəyirdi". Bunlar azmış kimi onu 5 oktyabr 1923-cü ildə yenidən həbs edirlər və yenə də əlyazmaları müsadirə olunur. "İstiqlal"çıların ikinci həbsi" bölümündə 1923-cü il oktyabrın 5-dən 6-na keçən gecə başlayan və bir ay davam edən kütləvi həbslərdə 20 nəfər azadlıq mücahidinin saxlanılması faktı da sənədlər əsasında qeyd olunur. A.Rüstəmli bildirir ki, həbs olunanların hamısından, o cümlədən, gənc dramaturqdan da Mirzə Balanın harada olması soruşulmuşdur. "Mirzə Bala ilə uzun illər yaxın dost olduqlarını bilən ÇK əməkdaşları istədikləri məlumatları ala bilmədikləri üçün Cəfər Cabbarlıya əzab və işgəncələr verdikdən sonra onu soyuq payız günlərində su doldurulmuş quyuya (qarsa) salmaqla iradəsini qırmağa cəhd göstərsələr də, buna nail ola bilmirlər". Müəllif həbsdə olan vaxtlar "Qız qalası" poemasının itirilmək təhlükəsindən sovuşmasında Tağı Şahbazinin rəsmi müraciətinin önəm daşıması minnətdarlıq hissi ilə yad edilir. A.Rüstəmli Cabbarlı və məsləkdaşlarının aqibətini faktlara əsasən təqdim etməklə həmin dövrün əsl real mənzərəsini canlandırmışdır. Bu zaman yenə də mənbəyə istinad edilərək "İstiqlal" qəzetinin 26 aprel 1923-cü il 15-ci nömrəsində "28 Aprel faciəsi münasibətilə" başlıqlı intibahnamədən sitat gətirir: "Bu gün hər kəsə açıq-aydındır ki, 27 aprel faciəsi kommunistlərin hər yerdə çağırdıqları və bağırdıqları kimi Azərbaycan köylü və işçilərinin inqilabı deyil, sadəcə Rusiya ordusunun vəhşicəsinə istilasıdır".
Bunlardan əlavə məlum olur ki, Cabbarlı həbsdə olarkən evləri qarət olunmuş, anası cərrahiyə əməliyyatı keçirmişdi. Həyatının bütün keşməkeşlərinə baxmayaraq, Asif müəllimin də qeyd etdiyi kimi "kor təsadüf" nəticəsində adı "Djabar Zade Kafar" şəklində yazılır və bu onun həbsdən çıxmağına səbəb olur.
Kitabın son bölümü
olan "Ədibin vaxtsız vəfatı" hissəsində
müxtəlif versiyaların olduğu qeyd edilsə də,
A.Rüstəmli Sona xanımın yazdıqlarına əsasən
Cabbarlının xəstəlikdən vəfat etməsi
faktına üstünlük verir. Hətta onun cəsədinin
yarıldığını, ürək iflicindən
dünyasını dəyişdiyi bildirilir. Beyninin isə
yarılmadan Moskvaya beyin üzrə tədqiqat institutuna
göndərilməsi göstərilmişdir.
Sağlığında cisminin, ölümündən sonra cəsədinin
dinclik tapmamağına baxmayaraq, Cabbarlının bədii irsi
əbədi yaşarlılıq qazanıb.
Gülnar
SƏMA
525-ci qəzet.- 2019.- 19 fevral.- S.7.