Həyat, söylə, sən kiminsən...
- Cəfər Cabbarlı - 120
Nə gözəl bir gündür bu gün. Sanki kimsənin dərdi-səri,
qüssəsi yoxmuş. Hər yerdən musiqi,
çalıb-oxumaq, gülüş səsləri gəlir.
Sanki həyat yalnız firavanlıqdan, insanlar
xoşbəxtlərdən ibarət imiş.
...
Kömürçü Qafar kişi zahirən
olmasa da, qəlbində ikiqat sevinc içindədir. Çünki Novruz sevinci ilə yanaşı, ona Uca
Allah tərəfindən bir mükafat da verilib. Belə ki, həmin gün onun oğlu dünyaya gəlib.
Bu hadisədən
üç il keçəndən sonra
Qafar kişi dünyasını dəyişdi. Onun
yoxluğu ailənin vəziyyətini olduqca
ağırlaşdırdı. Kişi zəhmətinə,
kişi əməyinə, kişi
gücünə bağlı olan kənd həyatı, ailə
başçısının yoxluğundan Xızıda qərar
tuta bilmədi və Bakıya qohumlarının yanına
köçməyə məcbur oldu.
Bir
neçə il belə keçdi. Balaca Cəfər anasının bişirdiyi
çörəkləri şəhər bazarlarında,
meydanlarında satıb ailəsinə kömək eləyirdi.
Lakin anası Şahbikə xanım onu heç
olmasa təhsildən məhrum etməmək üçün əvvəl
məhəllə mollasının yanında "Çərəkə",
sonra Molla Qədirin yanında Quran oxumağa qoyur. Müqəddəs Quranı çıxandan sonra
balaca Cəfər 1905-ci ildə Starıy Poçtovıy
küçəsi 25-də yerləşən Hacı Məmmədhüseyn
Bədəlovun şəxsi mülkündə açılan
üç sinifli "Yeddinci Müsəlman-rus məktəbinin
birinci sinifinə daxil olur. Cəfərin
ilk müəllimləri Süleyman Sani Axundov, Abdulla Şaiq, Rəhim
bəy Şıxlınski, Əliməmməd Mustafayev idi.
O, 1908-ci ildə həmin məktəbi əla qiymətlərlə
bitirir, bir müddət ailəyə kömək eləyir.
Sonralar Bakıda Alekseyev adına
üçüncü ali ibtidai məktəbdə oxuyur. 1915-də ildə buranı bitirib sənədlərini
Bakı-Texniki Məktəbinin elektro-mexanik şöbəsinə
verir. Hələ ibtidai məktəbdə
oxuduğu zaman müəllimlərin təsiri ilə Azərbaycan
və rus şairlərini mütaliə edir və özü də
şeir yazmağa başlayır. Onun əlyazmaları
içərisində hələ tam bitməmiş bir
neçə hekayə, şeir, opera mətni və roman
vardır. Bu yaxınlarda professor Asif Rüstəmli ədibin
şəxsi arxivindən üzə çıxan on
üç yaşında qələmə aldığı "Kazım
bəy" romanını latın
qrafikasına çevirərək çapa hazırlayır.
İstər
rus-müsəlman məktəbində, istərsə də
Alekseyev adına üçüncü ali məktəbdə
oxuyan zaman o, həm müsəlman Şərqinin korifeyləri
Nizaminin, Nəsiminin, Füzulinin həyatına,
yaradıcılığına, həm dünya ədəbiyyatı
klassiklərinin, həm də rus mütəfəkkirləri
Dostayevskinin, Tolstoyun, eləcə də Puşkinin bədii
irsinə bələd olur, öyrəndikcə öyrənir,
dramaturgiyanın qaydalarını yaddaşına həkk edir,
eyni zamanda, klassik şeirin poetik qəliblərini, bədii ifadə
vasitələrini əxz edirdi. Bütün
bunlar Cəfərin həm şair, həm
yazıçı-dramaturq, həm də güclü bir vətənpərvər
kimi yetişməsinə zəmin yaradırdı.
Cəfərin əlyazmaları içərisində hələ
tamamilə bitməmiş, məktəbli xətti ilə
yazılmış bir neçə şeir, hekayə, opera mətni
və hətta roman da vardır. Bəzi tədqiqatçılar
Cabbarlının 1913-cü ildən öz yazıları ilə
qəzet idarələrinə gəldiyini göstərirlər.
1990-cı ilin əvvəllərinə qədər belə
hesab edilirdi ki, Cabbarlının ilk mənzuməsi 1915-ci il aprel ayının 3-də "Məktəb"
jurnalının 6-cı nömrəsində çap
olunmuş "Bahar" şeiridir. Lakin dramaturqun əsərlərini
son illərdə tədqiq edən tədqiqatçı-alim
Asif Rüstəmlinin axtarışlarından məlum oldu ki,
C.Cabbarlının ilk lirik və satirik şeirlərinin
tarixini 1915-ci ilin aprel və iyun aylarında çap edilmiş
"Bahar" və "Əl götür" şeirlərindən
deyil, "Həqiqəti-Əfkar" qəzetinin 5 noyabr
1911-ci il 2-ci nömrəsində dərc edilmiş
"Eşidənlərə" və "Şücaətim"
şeirlərindən başlamaq lazımdır.
Ay Baba,
salma qalmağal, cövrü cəfadan əl götür!
Dəng
eləmə cəmaəti, cəbrü əzadan əl
götür!
Sən
kimi çoxları gəlib, bənd eləyib cəmaəti,
Hamısının çərən-pərən,
boş danışıqdır adəti.
Xalqa ziyan
verib hamı, zaid edib şəqavəti;
Boş
yerə yorma ağzını, dadü nəvadan əl
götür,
Ay Baba,
salma qalmağal, cövrü cəfadan əl götür!
"Cəfərin şeirləri axıcı və mənalı
idi. Abdulla Şaiqdən sonra yeni məktəbdə onu
şeir yazmağa gənc müəllimlərdən Pənah
Qasımov və sinif yoldaşı, ədəbiyyata, teatra dəlicəsinə
vurğun Hacı Cabbarzadə (Hacınski) sövq edirdi. Hətta, Hacı Cabbarzadə (Hacınski) onun bəyənilən
lirik və satirik şeirlərindən bir qismini qəzet və
jurnallarda nəqşini tövsiyə edir, bu istiqamətdə
ona yaxından köməklik də göstərirdi".
Bir-birinin
ardınca "Vəfalı Səriyyə", yaxud
"Göz yaşları içində gülüş",
"Solğun çiçəklər", "Nəsrəddin
şah", "Trablis müharibəsi və ya Ulduz",
"Ədirnə fəthi", "Bakı müharibəsi",
"Aydın" kimi Azərbaycan səhnəsini bəzəyən
əsərlər yazmış, lirik və satirik şeirlərlə,
bir sıra hekayələrlə müxtəlif mətbuat
orqanlarında çıxışlar etmişdir. Onun yaradıcılığı zaman etibarı ilə
çox davam etməsə də, siyasi-ictimai cəhətdən
çox əhəmiyyətli bir dövrün, 1915-1934-cü
illər arasındakı 20 illik bir tarixi mərhələni əhatə
edir. O, yaradıcılığa şeirlə başlasa
da, ən gözəl əsərlərini dramaturgiya
janrında yazmış və Azərbaycanın görkəmli
dramaturqu və teatr xadimi kimi tanınmışdır.
Cabbarlının yaradıcılığını vərəqləyərkən
onun bədii ədəbiyyatın hər bir sahəsində fəaliyyət
göstərdiyini görürük. Yazıçının
yaradıcılığında hekayə janrı da
özünəməxsus yer tutur. Heç təsadüfü
deyil ki, onun yuxarıda qeyd edildiyi kimi, hələ 16
yaşında ikən qələmə aldığı
"Aslan və Fərhad" hekayəsi əslində, böyük
bir əsərin mövzusudur ki, C.Cabbarlı bu mövzunu
kiçik bir hekayədə olduqca ustalıqla, peşəkarlıqla,
insanın tükünü ürpəşdirən dramatik səhnələrlə
əhatə etmişdir. Hekayədə Aslan və
Fərhad adında iki qardaşdan danışılır.
Hekayənin başlanğıcında Cabbarlı bir müəllif
olaraq öz dilindən belə yazır:
"Böyük bir şəhərin ən qaranlıq və
tənha küçələrindən birində olan
kiçik, birmərtəbəli evdə iki qardaş, bir
bacı yaşayırdı. Qardaşlardan biri on
altı yaşında Fərhad, o birisi iyirmi altı
yaşında Aslan idi. Bacıları isə on beş yaşında Züleyxa adında bir
qız idi. Bu kiçik ailədə baş verən
və vaxtilə mənə söylənilən olduqca mütəssər
bir hadisə mənim qəlbimi sıxdığı
üçün bu hadisəni möhtərəm oxuculara
söyləməklə onları da öz dərdimə şərik
etmək fikrindəyəm".
Dramatik səhnələrlə zəngin bir mövzunu niyə
faciə-dram əsərinə çevirməməsinin
çox güman ki, səbəbi bu əsərin sosializmin dar
çərçivəsinə sığmayacağından irəli
gəlirdi. Bir də ki, yəqin fikir verdiniz, burda bir gün Uca
Allah tərəfindən hökmən baş verəcək
qiyamət günündən də söz açılır.
Bütün bunlar da dahi sənətkarın sovetlər dönəmində
bizlərə təqdim olunduğu kimi ateist, materialist,
allahsız kimi deyil, Uca Allaha möhkəm inanan, eyni zamanda,
olduqca vətənpərvər, yəni Azərbaycanın
müstəqilliyini istəyən bir insan olduğu
açıqcasına görünür. Lakin Cəfər
Cabbarlının hətta güclü bir iman sahib olduğu
onun məhz Azərbaycanın üçrəngli
bayrağına həsr etdiyi müəzzəm bir şeirdə
öz əksini tapır:
Buraxınız
seyr edəyim, düşünəyim, oxşayayım,
Bu sevimli üç boyalı, üç mənalı
bayrağı.
Mələklərin qanadım üzərinə kölgə
salan?
Nə
imiş bu aman Allah?! Od yurdunun
yarpağı.
Göy yarpağlı, al çiçəkli,
yaşıl otlar topasımı?
Xayır, xayır? çiçək solur, otlar yerdə
tapdanır.
Fəqət
bizim bayrağımız ucaları pək seviyor,
Yıldızlardan, hilaldan da yüksəklərdə
fırlanıyor.
"Azərbaycan Cümhuriyyətinin bu dövlət
atributuna saysız-hesabız şeirlər, nəğmələr
həsr olunsa da, üç boyalı, ay və səkkiz ulduzlu
milli bayrağın simvolika acımını ilk dəfə
poeziyaya gətirən Cəfər Cabbarlıdır. Onun "Azərbaycan
bayrağına" şeiri milli rəmzlərimizin ilk poetik əlifba
dərsliyidir. Milli ruhlu Azərbaycan gəncliyinin
maariflənməsində, ictimai şüurun
oyanışında C.Cabbarlının poetik irsinin əhəmiyyəti
danılmazdır. "Sevimli ölkəm",
"Sevdiyim", "Azərbaycan bayrağına" şeirləri
mövzusu, ideya istiqaməti, fonematik səslər sistemi,
musiqiyə uyarlığı etibarilə milli himnin
yaranması prosesində təməl, mərhələ
missiyasını daşıyan layiqli sənət nümunələridir"
(1.s.69).
Sovetlər dönəmi zamanında belə bir fikir
formalaşmışdı ki, Cəfər Cabbarlı zatən
bütün yaradıcılığı boyu İslam
ehkamlarına, İslam qanunlarına qarşı mübarizə
aparmışdır. Söz yox ki, bunu onun bəzi əsərlərində
görmək olar. Lakin əslində, bu
tamamilə belə deyildi. Cabbarlı olduqca
peşəkar, necə deyərlər qələmini bir zərgər
dəqiqliyi ilə işlədə bilən sənətkar
idi. Əslində, elə indicə dinlədiyimiz
şeirə rəğmən də deyə bilərik ki, sənətkar
heç vaxt İslam dininə qarşı mübarizə
aparmamışdı. O, İslam ehkamlarına, İslam
qanunlarına çox yaxşı bələd idi və bu
mütərəqqi dinin nə qədər işıqlı, nə
qədər cahanşümul bir din olduğunu olduqca gözəl
bilirdi. Bu səbəbdən də onun 1920-ci ilə
qədər yazdıqları əsərlərin arasında
insanları küfrə çağıran heç bir
işarət yoxdur. Lakin 1920-ci ildə 11-ci
Oızıl Ordu Azərbaycanı işğal edəndən,
Azərbaycanın müstəqilliyinə son qoyandan etibarən
Şura hökümətinin iti qılıncı bir çox
qabaqcıl ziyalılarımızın, vətənpərvər
insanlarımızın başını kəsdi və ona
boyun əyməyənlərin mütləq boynunu
vuracağını nümayiş etdirdi. Cəfər
Cabbarlını isə Azərbaycan Demokratik Cumhuriyyəti
aparatının ən fəal üzvlərindən biri
olduğu üçün həbs edib "Palaç" ləqəbli
general Pankratovun "Osobıy otdel" deyilən zirzəmisinə
gətirib iki aydan yuxarı işgəncə verdilər.
Bütün nəslinin kəsiləcəyindən qorxan Cəfər Pankratovun əmrlərinə riayət eləməyə məcbur oldu, lakin hələ cəmisi iyirmi bir yaşı olmağına baxmayaraq, qələmini sözaltı mənalarla olduqca ustalıqla işlədə bilən ədib Pankratovun zindanından çıxandan sonra yazdığı bütün əsərlərdə məna içində məna verdi. Məsələn, həmin zindandan çıxandan sonra qələmə aldığı və həmin vaxtdan etibarən yüz dəfələrlə tamaşaya qoyulan "Od gəlini" əsərində əslində, Azərbaycan xalqının qəhrəman oğlu Babəkin obrazı kimi çözülən Elxan ərəb xilafəti tərəfindən edam olunmamışdan hayqırır; - "Hamı deyir ləilahəilləllah, lakin mən demirəm!"
Diqqət edin! Bütün mövcudat, bütün məxluqat ləilahəilləllah deyir, lakin təkcə Elxan bunu inkar eləyir! Söz yox ki, bu da öz növbəsində Cəfər Cabbarlının sözaltı mənalarla Uca Allahın varlığını, Ondan başqa Allahın olmadığını açıq-aydın təsdiq etdiyini subuta yetirir.
(Ardı var)
Vüqar
ƏHMƏD
AMEA
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
"Mətbuat tarixi və publisistika" şöbəsinin
müdiri, filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2019.- 20 fevral.- S.6.