Məhəbbət üçbucağı
və ya "Cariyə"nin eşqlə imtahanı...
Hardan gəldiyini, necə gəldiyini, nə
üçün gəldiyini bilməzsiniz. Bir yaz
günü, günəşlə qol-boyun olduğunuz, göylərdən
üstünüzə yağan alovun istisinə aldanıb nazik
paltarla şəhərin küçələrini
dolandığınız anda, heç olmazın zamanda gələn
və sizi saçınızın ucundan ayaq
barmaqlarınıza qədər isladan, soyuğunu iliklərinizə
qədər hiss etdirən yağış kimidir. Nə baş verdiyini bilməz, elə küçənin
ortasındaca donub qalarsınız. Nə
irəli gedəcək cəsarətiniz var, nə də dala
qayıdacaq heyiniz. O qədər ani olub ki, hər
şey, yağışdan qorunacaq yer tapmaq belə
ağlınıza gəlməz.
Bütün bu çaşqınlıq, ətinizi
ürpərdən soyuq, kirpiklərinizin ucundan süzülən
damlaların narahatlığı cəmi bir neçə dəqiqə
çəkər. Bəs sonra nə olur? Yağış kəsir? Yox! Sonra
siz yağışa öyrəşirsiniz. Bədəninizin onunla təması artıq sizi
narahat etmir. Üşüməyiniz də
dayanıb. Bir az sonra isə artıq
bu təmas sizə xoş gəlməyə başlayır.
Hiss edirsiniz ki, saçlarınız da, kirpikləriniz də, əlləriniz
də, dərinizin hər qarışı da
yağışla bütünləşməkdən məmnundur.
Artıq nəinki ondan narahat olur, hətta
zövq alırsınız.
Eşq də bizi gözləmədiyimiz yerdə yaxalayan
yağış kimidir. Öncə çaşqınlıq, sonra
öyrəşmək, sonra məmnunluq, sonra həzz, sonra isə
vazkeçilməzlik gətirər. Bu dəfə
də duyğu yağışının altında əlacsız
qalarsınız. Hələ bir də
eşqiniz qarşılıqsız, ya da ümidsizdirsə,
onda aldığınız nəfəs belə zəhərə
çevrilib öncə boğazınızı, sonra
bütün vücudunuzu yandırar, sizi yavaş-yavaş əridər.
***
Türkiyəli tarixçi alim, yazıçı
Gül İrəpoğlunun "Cariyə" romanı da
ümidsiz eşq hekayəsidir. Bu eşq hekayəsi
zaman olaraq bizdən uzaqda, çox uzaqda baş verir. Roman bizi üç əsr öncəyə -
Osmanlı imperatorluğunun dövrünə aparır. XXI əsrin ikinci onilliyinin sonlarında yaşayan,
texnologiya dövrünün övladı olan biz, birdən-birə
özümüzü XVIII əsrdə Osmanlı sultanı I
Əbdülhəmidin sarayında, daha doğrusu, hərəmxanasında
tapırıq. "Hərəm",
"hərəmxana" sözlərini belə tarix
kitablarının tozlu səhifələrindən
tanıdığımız halda, bu səfər öncə
heç də cəlbedici görünmür. Amma bir cariyə tərəfindən sultana yazılan
eşq məktublarından təsirlənərək qələmə
alınan roman elə ilk səhifədən oxucunu öz
dünyasına rahatlıqla daxil edir.
Roman
üç nəfərin dilindən fraqmentlər şəklində
qələmə alınıb: Sultan Əbdülhəmid, cariyə
Eşqdil və hərəmağası Cəfər. Bu insanlar
eyni sarayda illərdir bir yerdə yaşasalar da, hərəsinin
öz dünyası, hərəsinin öz duyğuları,
düşüncələri var. Bu fərqliliyin əsas səbəbi
isə öncə onların statuslarıdır kimi
görünsə də, əslində, həyatın onlara
yazdığı qədər, qismətdir.
***
Roman Eşqdilin sultana ünvanladığı sevgi məktubu
ilə başlayır. Elə ilk məktubdanca oxucu öyrənir
ki, hərəmxanadakı yüzlərlə cariyədən
biri olan Eşqdil cəmi bir dəfə sultanın diqqətini
cəlb edib və sultan onu öz yatağına layiq
görüb. Onunla keçirdiyi bir gecə əvvəllər
sevgi nədir bilməyən, heç bir kişi
ilə təması olmayan qızın ürəyində
silinməz izlər buraxır. O, həmin gecənin də təsirilə
sultana aşiq olur. Səbrlə növbəti dəfə
sultanın onu xatırlamasını, onu yenidən yanına
çağırmasını gözləyir. Sultan isə sanki daha onu unudur və bir də
çağırmır. Bu, əvvəllər
Eşqdili narahat etmir. Onun
yaşadığı bakirə, əl dəyməmiş, nəfəs
toxunmamış eşqdir. Ona görə də
belə gözəl və baş
döndürücüdür. O, aşiq olduğu adama
qarşı həsrətdən başqa heç nə hiss
etmir.. Amma günlər keçdikcə həsrət
özüylə başqa hissləri də gətirir... Daha
gözlənilməz, daha güclü...
***
Əsərdə sultanın hərəmxanaya gəlişi,
hərəmxana sakinlərinin bu gəlişə
hazırlığı Cəfər ağanın dililə təsvir
olunur. Bu təsvirləri oxuduqca təkcə hərəmxana
deyil, böyük bir saray gözlər önündə
canlanır. Təsvirin bu cür
canlılığı, parlaqlığı həm müəllifin
sənət tarixi üzrə professor olmağından, həm
də axıcı, detalları özünəməxsus şəkildə
əks etdirməyi bacaran təhkiyəçiliyindən
qaynaqlanır. Burada təkcə xarici
görünüşü deyil, həmçinin, həm
Avropayla uyğunlaşmağa çalışan, həm də
ənənələrindən, kökündən ayrı
düşməmək üçün səy göstərən,
müharibələrdə dincliyini itirən Osmanlının
düşdüyü vəziyyəti də təsvir olunur.
Uzun illərdir bütün dünyaya meydan oxuyan
imperatorluğun günəşi artıq sönməkdə,
gücü zəifləməkdədir. O güc, qüvvət,
o iddia artıq tarixə qovuşmaq üzrədir. Amma sultan sarayı yenə də əzəməti ilə
olduğu yerdə qalıb. Sultan həm
saray sakinlərinin, həm də xalqın yeganə
istinadgahıdır.
Burada həm də saray daxilindəki münaqişələr,
yalanlar, xəyanətlər də göstərilir. Müəllif
bu mühüm nüansların üzərində çox
dayanmasa da, oxucu həm Cəfər ağanın, həm də
sultanın danışdıqlarından ölkənin
düşdüyü vəziyyəti anlayır.
Oxuduqca onu da görürsən ki, hökmdar,
böyük bir imperatorluğun yeganə söz sahibi, ya da onun
nəslindən olmaq hələ xoşbəxtlik demək deyil. Bəlkə də
bəzi məqamlarda ən böyük bədbəxtlikdir.
Bunu Sultan Əbdülhəmidin taleyində daha
yaxşı görmək mümkündür. Hökmdar
atasının ölümündən sonra əmisinin və
qardaşlarının hakimiyyəti illərində məcburən
dustaq həyatı yaşayan Əbdülhəmidin bu
dustaqlığı düz 44 il çəkir.
44 il sanki bir qəfəs içində, insanlardan uzaq, baş
verən hadisələrdən xəbərsiz, bitib-tükənmək
bilməyən qadağalarla yaşadıqdan sonra 49
yaşında taxta çıxan Əbdülhəmidin
keçən 44 ilin yaratdığı qorxuları,
depressiyaları, inancları, qəribəlikləri və
eşqləri rəvan dillə anladılır. Çox
uzun illər özünün öldürüləcəyini
gözləyə-gözləyə günlərini başa
vuran, sevdiyi qadını, doğulacaq körpəsini
ölümün ağzından qurtarmaq üçün
özündən uzaqlara göndərməyə məcbur
qalan Əbdülhəmid hakimiyyətə sahib olandan sonra belə
bu qorxularına qarşı çıxa bilmir. Qorxu hissi artıq onun damarlarına, iliklərinə
qədər işləyib. Bəzən
qorxunun ünvanı, obyekti, şəkli dəyişsə də,
özü və hiss etdirdikləri dəyişmir. Belə ki, hətta sultan qadın sevgisindən belə
qorxuya düşür. Bir qadına
bağlanmaq, ona həyatında yer vermək, onun
duyğularını hiss etdirməsi sultanı təlaşa
salır. Həmin an o qadından
uzaqlaşır. Onu düşünməməyə,
görməməyə çalışır. Bilir ki, görsə, düşünsə, aşiq
olacaq. Eşq isə hər kəsin çəkə
biləcəyi bir yük deyil. Hökmdar belə olsan...
***
Sarayda ümidsiz eşqə düşən başqa bir
insan isə hərəmağası Cəfərdir. Tarixdən
bildiyimiz kimi, hərəmağaları ya uşaqlıqda, ya da
bu vəzifəyə təyin olunan zamanlarda xədim olunan
insanlardır. Onlara sevmək, sevilmək,
qadınla təmasın həzzinə varmaq bircə əməliyyatla
qadağan edilir. Cəfər ağa isə
o qədər də "şanslı" deyil.
Əbdülhəmidin dustaqlıq zamanlarının yeganə
dostu, həmdəmi olan Cəfər ağa o, taxta
çıxanda da ən "yaxın adam"
statusunda qalır. Onda 29 yaşı olan Cəfərə
sultan bütün həyatını dəyişəcək
bir təklif edir. Elə bir təklif ki, onunla həyatı
iki hissəyə bölünəcək: ondan öncə və
ondan sonra. Sultan onun hərəmxanaya ağa
olmasını istəyir. Çünki hərəmlərini
başqa heç kimə əmanət edə bilməz. Bəli, bu, bir imtiyaz, vəzifə, hər kəsin
sayğıyla davranacağı bir rütbə idi. Amma nəyin hesabına? Şərtlər
bəllidir. Cəfər əgər bunu qəbul
edərsə, əməliyyat olunacaq. Özü də 29
yaşında - ömrünün ən parlaq
çağında, qarşı cinsə, evliliyə ən
çox ehtiyac duyduğu, qadınla təmasın
dadını bildiyi bir zamanda... Amma sultana olan
bağlılığı onun bu qorxunc şərtə əməl
etməyinə gətirib çıxarır. Taleyin ironiyasımı, yoxsa şansmı, bilinməz,
amma əməliyyat gözlənilən nəticəni vermir.
Cəfərin qadından uzaq durması
üçün nə fiziki, nə də mənəvi əngəl
yaranmır. Amma bunu açıqca etiraf etmək,
hərəmağasının əslində, bir xədim
olmadığını demək olardımı? Əlbəttə,
yox! Bu həqiqət Cəfərlə birgə
yaşayacaqdı. Və heç kim
bilməməli idi.
Cəfər tez-tez özünə sual verir. Bir kişini xədim
edib qadından uzaq saxlamağı düşünənlər,
görəsən, onun hisslərini, ürəyini də xədim
etdiklərini düşünürlər? Bəs
ürəkdəki duyğular necə olsun? Onları insanın əlindən hansı əməliyyat,
hansı həkim, hansı bıçaq ala bilər ki?
Hərəmlərə ağalıq edən Cəfərin
də qəlbinə sevgi atəşi düşür. Özü də sultanı
coşğun məhəbbətlə sevən cariyə
Eşqdilin atəşi... O, cariyənin sevgisindən xəbərdardır,
amma bu sevgi onu qorxutmur. Çünki təcrübəli
hərəmağası Eşqdilin əslində, hökmdara
deyil, sevginin, eşqin özünə aşiq olduğunu
yaxşı dərk edir. Amma bəzən
hissləri ona güc gələ bilir. O, sevdiyi
qadının başqasına olan hisslərini qısqanır,
bundan narahat olur. Dilə gətirməyi, hiss
etdirməyi isə bacarmır. Bəs
eşq sonsuza qədər gizli qala bilərmi? Deyəsən,
yox..!
***
Eşqdil isə illərlə Əbdülhəmidi sevməyə,
ona məktublar yazmağa davam edir. Ancaq zaman keçdikcə
və bir daha sultanın diqqətinə layiq olmadıqca bu məktublarda
və öz əliylə düzəltdiyi kağız
bağçalarda həsrətdən daha çox şikayət,
giley-güzar, hətta bəzən hikkə də nəzərə
çarpır. Cariyə eşqə
aşiq olduğunu, ünvanın elə də fərqi
olmadığını dərk edir. Bu həqiqəti
isə ona Cəfər ağa göstərir. Cəfər ağanın təqdim etdiyi eşq daha
parlaq, daha gözqamaşdırıcıdır. Bu eşq insanın ağlını başından
alır, əvəzində həyatın bütün zövqlərini,
ən gözəl həzləri önünə sərir.
İmtina etməkmi? Əsla! Eşqdil də
bu mükafatdan imtina etmir! Artıq onun sevgisinin
ünvanı bəllidir.
Sultan Əbdülhəmidin aqibəti isə tamamilə başqa cür olur. İllərdən sonra o, əsl həqiqəti dərk edir. Cəmi bir dəfə vüsalına yetdiyi, sonra illərlə ağlının bir küncündə qalsa da, xatırlamağa qorxduğu, özünü onunla bağlı xatirələrdən uzaq tutduğu cariyə Eşqdilə aşiq olduğunu, onu hər şeydən və hər kəsdən çox sevdiyini anlayır. Bu dəfə məktub yazmaq, yalvarmaq, vüsal həsrətilə qovrulmaq onun növbəsidir. Bu eşq o qədər saf, o qədər müqəddəsdir ki, o, sultan olmağına rəğmən sevdiyi cariyəsini zor gücünə yatağına gətizdirmir. Aşiq olduğu qadının özünün ona gəlməyini, sevgisinə eyni sevgi ilə qarşılıq verməyini istəyir, arzulayır. Bu isə artıq mümkün deyil. Sultanın vəziyyəti əlindəki nemətin dəyərini itirəndən sonra anlamaq kimi bir şeydir. Sonrakı peşmanlıq isə heyf ki, fayda vermir. Və sultan bu həsrətin alovunda yanıb kül olur.
***
Eşqdir bu! Bir ilıq təbəssümdən
alov alıb, bir soyuq baxışla sönə bilən... XVIII əsr
Osmanlı sarayında da belədir, XX əsr Qərbində,
XXI əsr Şərqində də... Hər zaman aktual, hər
zaman eyni, hər zaman haqqında söz etdirməyi bacaran...
Şəninə cild-cild kitablar, misra-misra şeirlər
yazılmağına baxmayaraq, nə sözü bitir, nə təsiri.
Verdiyi xoşbəxtlik də, düçar etdiyi iztirab da həmişə
yenidir, həmişə təzə. Hər eşqə
düşən elə bilir ki, sevgini, məhəbbəti o kəşf
edib. Dünyada ondan əvvəl
bu hiss yoxmuş, ondan sonra da olmayacaq... Amma həqiqət
budur ki, insan var olduqca sevgi də, eşq də olacaq. Bütün
məsələ onunla necə davranmağı bilməkdir...
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 22 fevral.- S.7.