Qadın və qağayı
Səhər saatları idi. İstanbul bu
günə də yağışla başlamışdı.
Arada əsən küləyin uğultusu uzaqdan eşidilən qadın qışqırtısına qarışmışdı.
Əvvəl-əvvəl buna çox
da əhəmiyyət
vermirdim. Ancaq külək
zəifləyəndə, narahat
edən səslər daha aydın duyulduğundan fikir verməmək mümkün
deyildi.
Adama elə gəlirdi ki, elə indicə çöldə kimisə
şişə çəkirdilər. Getdikcə maraq
məni daha da bürüyürdü.
Buna baxmayaraq, söhbət
ara vermədən
irəliləyirdi. Hiss edirdim
ki, yox, eyni “işgəncə” davam edir. Həmsöhbətim yazıçı, rejissor,
musiqiçi, ssenarist,
siyasətçi Zülfü
Livaneli idi. Bütün diqqətim danışdıqlarında
olsa da, çöldən gələn
səsə etinasız
qala bilmirdim, fikrimin dağınıq olduğu artıq açıq-aşkar sezilirdi.
Hətta
arada onu dinləyə-dinləyə səsə
qulaq kəsilirdim.
Öz-özümə, axı,
burada - belə sakit və nəzarət
altında olan yerdə, necə bu qədər vecsizlik ola
bilər, niyə kimsə bu səsin
sahibinə yardım etmir deyə düşünürdüm. Bir qədər
sonra baxdım ki, artıq mövzudan tamamilə qopub, gələn “fəryad”a köklənmişəm.
Dözə bilməyib, cümləsini
kəsdim, bayaqdan bəri kəsməyən
səsin hardan gəldiyini soruşdum.
Üzümə baxıb güldü.
- Qağayıdır o, qağayı...
- Qadın səsinə bənzəyir. Sanki əzab
çəkir!
- Qağayılar həmişə
belədir. Anton Çexovun “Qağayı”
pyesi, hətta onun əsasında 4 pərdəli teatr tamaşası var. Olduqca maraqlıdır. Orada Nina obrazında
qağayının dəniz,
göl sevgisindən, köksündən yara almasından, eşq əzabından bəhs edilir. Buna görə
pyesin adı “Qağayı”dır.
- Qadın da belədir
də... Yaralandıqca sevir, sevdikcə
yaralanır. Böyük eşqə
tutulanda isə qağayı kimi ondan əl çəkə
bilmir. Düşünür ki, həyatından
göl keçdi, dəniz də oldu, indi isə
okean tapıb, bundan sonra hansı
böyük su hövzəsi olmalıdır
ki, onun başına dolansın?!
- Dediklərin mənə
Fyodor Dostoyevskinin həyat
yoldaşı Anna Qriqoryevnanı
xatırlatdı. Əri öldükdən
sonra eynilə sənin kimi düşünür. Deyir
ki: “Dostoyevski daha yoxdur! Yaxşı,
bundan sonra necə bir kişi sevməliyəm
ki, ən azı ona bərabər
olsun. İndi elə kişi
haradan tapım?! Lev Tolstoy var, amma
o, evlidir. Dostoyevski idi,
o da öldü!”
Təəccübdən gözüm genişlənir,
üzümə dərin
məyusluq, sonu görünməyən ümidsizlik
yayılır. İkimiz də susuruq.
İndi qağayı səsi qulağıma fərqli gəlir. Elə bil israrla sonsuz labirintləri, lay-lay
qatları açmağın
mesajını verir.
O, fikrini tamamlamamış, gözlərini uzağa zilləyib nəsə düşünür. Mən isə
belə havada qağayının rəqs
edirmiş kimi pəncərənin önündə
süzməyini maraqla
izləyirəm. Şahidi olduğum
mənzərə düşündürür,
xəyala qərq edir, uzaqlara aparır, özümə
etiraf edə bilmədiklərimi beynimdə
çəkib çevirməyə
vadar edir. Bu məqamda küləklə
yağışın bir-birini
döyürmüş kimi
ora-bura çırpılması
diqqət çəkir.
Biri şiddətləndikcə, digəri
daha da artır.
Elə bilirsən ki, iki çılğın sevgili növbəti davalarından birini edir. Bu dəfə
kimin kimi məğlub edəcəyi
ilə bağlı sanki bəhsə giriblər. İkisi də nə
qədər gücü
varsa sərgiləyir.
Hə, çöldəki hava eyni buna bənzəyirdi.
Onlar özlərini şüşəyə
çırpdıqca, bayaqdan
gələn səslər
artıq eşidilməməyə
başlanmışdı.
Xeyli vaxtdır susan
Zülfü Livaneliyə
üzümü çevirirəm.
Təbəssümü ilə sükutu
pozur. Anna Qriqoryevna haqda danışdıqlarına davam
edir.
Anna Fyodor Dostoyevskinin həyat
yoldaşı, ya da, bəlkə tək mənası və ya kainatın
mərkəzi idi. Bu qadın yazıçının
həyatının çətin
məqamında onun qarşısında çıxmışdı.
Gənc,
balaca bir stenoqramçı idi.
Dostoyevski “Qumarbaz” romanını
demək olar ki, cılız, 20 yaşlı bu qızın köməyi ilə, özü də 29 gündə yazıb. Sadəcə diktə edib
və qız onun dediklərini yazıya alıb. İşin sonunda Dostoyevski Anna ilə üz-üzə oturub və deyib: “Anna, əgər bu yaşlı adam
(onda Dostoyevskinin cəmi 46 yaşı vardı, amma artıq özünü qoca sayırdı) gənc qıza vurulsaydı və ona evlənmək təklifi etsəydi, sən buna necə
baxardın?” Anna cavab verir: “Mən xoşbəxt olardım və bir an
belə düşünmədən
bu yazıçıya
bütün həyatımı
həsr etməyə hazır olardım...”
Üç ay sonra evlənirlər. Evliliklərinin ilk illəri Dostoyevskinin qumara olan düşkünlüyü
ucbatından sarsıntılı
keçir. Annanın
qızıllarını, nişan üzüyünü
girov qoyur. Doğrudur, sonra qadın üzüyünü geri
ala bilir. Amma ağır
günlər keçirirlər.
Dörd uşaqları dünyaya gəlir, bunlardan sadəcə ikisi yaşayır. Uşaqları doğulduqduqdan sonra yazıçının qumar
hərisliyi nisbətən
səngiyir. Hətta
Anna xatirələrində belə
deyirdi: “Heç bir şey Fyodorla
ilk dəfə qarşılaşdığım
vaxt yazıq, zavallı görüntüsünü
tərif edə bilməz. Fikirləri qarışıq, yalnız, əsəbi, aciz və xəstə
kimi görünürdü”.
Kitablarının birində ərinin
ona verdiyi dəyərdən isə ağız dolusu danışırdı: “Elə
diqqət çəkən
gözəlliyim yox idi. Nə xüsusi qabiliyyətim,
nə qeyri-adi fikirlərim, nə də fərqli zəkam vardı, sadəcə orta təhsil almışdım.
Bunun qarşılığında ağıllı,
istedadlı, bacarıqlı
kişidən böyük
sayğı görür
və hardasa onun mənə səcdə etdiyinə şahid olurdum”. Hə, Anna fərqində deyildi, amma dahi yazıçı
onu hər zaman ən böyük
dəstəkçisi, ən
uğurlu əsərlərinin
ərsəyə gəlməsində
yanında olan yeganə qadın sayırdı. Heç kimin
dərk etmədiyi qədər onu anlamışdı.
Qadın eşqdə güclü tərəfdir, sirdir, sehirdir, üzdükcə üzə biləcəyin,
dibinə gedib çıxa bilmədiyin ən duru dərinlikdir. Dostoyevski kimi
ruhu kirli, həyatı dağınıq,
içkidən, qumardan
başı açılmayan
kişinin ən böyük səadəti
idi, Anna. Dahinin xilaskarı
o, onun bəxş etdiyi sevgi idi.
Hətta evləndikdən sonra da yazıçının
keçmiş sevgililərindən
məktublar gəlirdi. Belə məktublardan
biri toy səyahəti
zamanı Annanın əlinə keçmişdi.
Bu, onun qəlbinə qısqanclıq, qorxu qığılcımları salmışdı
və iztirablarını
kağıza bu cür köçürmüşdü:
“Məktubu oxuyanda elə həyəcanlandım
ki, bilmədim nə edim. Mən tir-tir
əsirdim, uçuna-uçuna
ağlayırdım. Qorxurdum ki,
köhnə bağlılıqları
yenilənər və
onun mənə olan sevgisi ötüb
keçər. İlahi, belə
bir bədbəxtliyi mənə göstərmə!”
Doğrudur, Dostoyevski həmin məktubları oxuyanda əlləri əsir, gözləri yaşla dolurdu. Ancaq geri qayıtmaq
heç ağlına
da gəlmirdi. Çünki Anna Qriqoryevna onun
həm dostu, həm ilk oxucusu və tənqidçisi, məsləhətçisi olmuşdu,
ömrünün sonunadək
hər işdə, hər əməldə yazıçının qoruyucu
mələyinə çevrilmişdi.
Məişət məsələlərindən qətiyyən başı
çıxmayan, sadəlövh
və tez inanan, istənilən xahişə etirazsız
hay verən Fyodor bütün
qayğılarını Anna Qriqoryevnaya həvalə etmişdi. Daha doğrusu, Anna bu
yükü özü
boynuna götürmüşdü.
Bu fədakar qadın
iradəli xarakteri sayəsində yazıçının
həyatında ilk dəfə
olaraq maddi problemlərini yüngülləşdirə
bilmişdi. Hətta
Annanın sayəsində
o zamanadək qarşısıalınmaz
istəyi olan qumardan da xilas
ola bilmişdi.
Təmkin və səbrlə
dəhşətli epilepsiya
tutmalarında sevdiyi kişiyə dəstək
olur, sürgün zamanı işgəncələrdən
pozulmuş səhhətinin
yaxşılaşması üçün
inadla səy göstərirdi. Dostoyevski gözlərini
əbədi yumanda
Anna Qriqoryevnanın 35 yaşı
var idi. O, ömrünün sonunadək
Fyodor Mixayloviçin muzeyinin
təşkili, əsərlərinin
nəşri ilə məşğul oldu və bir daha
heç vaxt ərə getmədi.
Qadın
və qağayı...
İndi aralarındakı körpünü
daha dəqiq görə bilirdim.
... Həmin gün yağış kəsmədi, eləcə
yağdı, yağdı,
yağdı. Biz isə
qəhvə içə-içə
söhbətə İstanbulla
davam etdik!
İstanbul
14.02.19
Türkan TURAN
525-ci qəzet.- 2019.- 23 fevral.- S.24.