Anlaşılmayan aydın - Nuri Bilgə
Ceylan
Saniyədə
24+1 sayda fotonun mavi ekranda eyni sürətlə əvəzlənməsi ilə gözümüz aradakı kiçik fərqləri anlamır, sürətli və davamlı hərəkəti görür və ordan anladıqlarını beyinə ötürür. Filmdir bu... Böyük
bir heyranlıqla, zövqlə izlədiyimiz, asudə
vaxtlarımızı ən yaxşı şəkildə dəyərləndirmək
deyəndə ilk ağıla gələnlərdən.
Əlbəttə, hər filmə də aid etmək olmur bu təyinləri...
Hər kəs həyatı görər, hər kəs
baş verənlərə bu və ya digər şəkildə
reaksiya verər. Bu, insan olmağın birinci özəlliyidir
yəqin ki. Ancaq yaradıcı insan olmaq hər
kəsin baxdığında kimsənin görmədiyini
görə bilmək, sonra isə onu elə onların
özünə təqdim etməkdir. Bu sahədə ədəbiyyatçıların
və rejissorların öhdəsinə daha böyük iş
düşür. Amma hər ədəbiyyatçı
və rejissor da həyata sadiq qalmır, insan duyğu və
düşüncələrini ön plana çıxarmaq,
insanın özünü özünə təqdim etmək zəhmətinə
qatlaşmır.
“Yalqız
ölkə”nin yalqız adamı...
Rejissor
vardır gəncliyi fotoqrafçılıq sənətilə
bağlanmış, illərlə sevgi ilə məşğul
olduğu sənətin izlərini 30 yaşından sonra
arxasına keçdiyi kameraya da daşıyan, filmin “24+1”
özəlliyini heç zaman unutmayan, bundan ən usta şəkildə
istifadə etməyi bacaran. Türkiyənin ən
məşhur, bütün fotoqraflıq təcrübələrindən
istifadə edərək tamamilə fərqli üslub yaradan,
çox zaman anlaşılmayan, amma dünya kino tarixinə
öz ölkəsinin adını qızıl hərflərlə
yazdırmağı bacaran rejissor Nuri Bilgə Ceylandan gedir
söhbət. Çəkdiyi hər filmi
ilə yaşadığı mühitin - Anadolu
insanının ruh halını, duyğu və
düşüncələrini, dünyayla münasibətini ən
incə detallarına qədər işləyən,
tamaşaçısına bəzən aydın, bəzən
də dolayı yollarla çatdıran Nuri Bilgə 1980-ci illərdən
sonra o dövrü cəsarət edib filmlərdə göstərə
bilən bir rejissordur həm də.
Cəmi üç günün içərisində
bütün filmlərinə baxdığım rejissorda məni
həyəcanlandıran, özünə çəkən,
beynimi durmadan məşğul edən nələrsə
vardı. Onun filmlərini bir sözlə şərh etmək
lazım gələrsə, yəqin ki, “təknəfərlik”
sözü tam uyğun olacaq. Mükafatlandırma
mərasimində Türkiyəni “yalqız ölkəm”
adlandıran Ceylan əslində, özü də
yalnızdır. Öz dünyasında,
öz içində, həyata, insanlara, sənətə
baxışında yalnızdır. Çəkdiyi
filmlər də tamaşaçısından məhz o
yalqızlığı tələb edir.
Sonradan izlədiyim, oxuduğum müsahibələrində,
haqqında çəkilmiş sənədli filmlərdə
onunla bağlı müşahidələrimdə
yanılmadığımı gördüm. Sən demə,
onu öyrənmək üçün öz dilindən
düşüncələrini dinləməyə gərək
yoxmuş, o, elə bütün filmlərində
özüdür, özündəndir. Ona
görə də bu qədər anlaşılmaz və bir o qədər
də aydındır.
Müsahibələrindən birində özü
haqqında dediyi bir fikir isə məni çox həyəcanlandırdı. İllərdir, özümdə
müşahidə etdiyim, ancaq heç cür sözləri
yanaşı qoyub ifadə edə bilmədiyim fikri Ceylan sanki məhz
məni şərh etmək üçün demişdi:
“Heç zaman nə istədiyimdən əmin olmuram, ya da istədiyimi
düşündüyüm şeydən daha
yaxşısı ola biləcəyi
inancını daşıyıram”. Kim bilir, bəlkə
də bütün uğurun sirri məhz bundadır?!
Fərqlilikdən
doğulan filmlər
Onun kino
sevdası hələ lap balaca ikən, sonralar bir neçə
filmlərində görəcəyimiz, daha yaxından
tanıyacağımız Yenicədə başlayıb: “O illər
necə yaşayacağımızı, necə yaşamaq
lazım olduğunu bizə film öyrədirdi. Belə
bir uşaqlığımız olub bizim. Xatırlayıram
ki, Yenicədə olanda, bir gün çərpələng
uçururdum. Bacımla rəfiqəsini
gördüm. “Filmə getmişdik” dedi. “Məni niyə
çağırmadınız?” dedim. Həmin an o filmə
getmədiyim üçün, böyük ağrı hiss etdim. Həmin
hissi indi də xatırlayıram. Yenicədə
bir yazlıq, bir də qışlıq film vardı. 3000 əhalisi olan balaca qəsəbəydi.
Adını dəqiq xatırlamasam da, ilk baxdığım
film “Poseydon Macərası”na bənzər
ağ-qara macəra filmi idi. Fil bir gəmiyə
hücum çəkirdi. Filmin mənə
təsiri haqqında danışmağıma ehtiyac yoxdur”.
Onu fərqli edən təkcə çəkdiyi filmləri
deyil, elə ilk başda filmə, kinoya yanaşma tərzidir. Əslində,
filmləri çətindir, anlaşılmazdır deyənləri
anlamaq da elə asan olmur. Çünki NBC
filmlərini həyatdan fərqləndirmək, onların film
olduğuna inanmaq çətindir. 30
yaşından sonra kinematoqrafiyaya gələn, çəkdiyi
ilk filmi ilə artıq diqqətləri öz üzərində
toplamağı bacaran rejissor bütün yaradıcılığı
boyu öz ideallarına sadiqlik göstərir. Həyatda görməzdən gəldiyimiz, bəzən
həqiqətən görmədiyimiz, yanından etinasızca
keçdiyimiz detallar onun filmlərində başqa rəng,
başqa ab-hava qazanır, sanki ətə-qana gəlib
insanı özünə şərh edir, “bax, həqiqət
budur” -deyir. Özünün də dediyi kimi:
“Baxmağı bacarsaq, həyat çox rənglidir, insan mənzərəsi
dünyanın ən zəngin mənzərəsidir. Yanınızdakı stola baxın, orda mütləq
bir hekayə var”.
Maraqlıdır
ki, bizim gözümüzdə böyütdüyümüz, az qala ilahilik qazandırdığımız, əlçatmaz
hesab etdiyimiz, heyrətlə baxdığımız film
çəkmək sənəti Nuri Bilgə üçün
heç də elə görünmür. Bu qədər
mükafatlar, uğrular qazanan, olduğu sektorda adını ilk
sıralara yazmağı bacaran rejissor gördüyü
işi daha da böyütmək, qürrələnmək əvəzinə
hər zaman təvazökardır, bütün müsahibələrində
qeyri-adi heç nə etmədiyini, sadəcə içindən
gələn kimi, həyatı və kinonu gördüyü
kimi ekran işlərini yaratdığını deyir: “Film
çəkmək çox çətinmiş kimi bir mif var.
Filmlə məşğul olanlar da, gördükləri
işin ciddiyə alınması üçün bu fikri daha
da alovlandırır. Yaxşı film çəkmək
ayrıdır, amma film çəkmək asan bir şeydi.
Doğurdan da, çətin deyil”.
Bəs,
yaxşı film deyəndə nəyi nəzərdə tutur? “Məncə, yaxşı film bəlli bir estetik və
əxlaqi duyumluqla dərinə işləyən mülahizəni
bir yerə gətirə bilən filmdir”.
“Qoza”
filmindən başlanan yol
Nuri Bilgə Ceylan filmlərinin həm ssenaristi, həm də
rejissorudur. Ta
uşaqlığından kinoya qarşı içində
başqa bir sevgi, maraq daşıyan, həmişə
özünü bu sahədə görən, işə
başlamaq üçün yetəri qədər bilgi və
müşahidəyə, texniki imkanlara malik olan Ceylan nədənsə
film çəkməyə ürək etmirdi. Hər
dəfə bu istəyini içində boğur, qeyri-müəyyən
vaxta qədər təxirə salırdı. Ta ki, 1995-ci
ildə ilk və yaradıcılığındakı tək
qısametrajlı film olan “Qoza”nı
çəkənə qədər.
“Yaşadığım qorxu bacarıqsızlıqdan irəli
gəlmirdi. Məsələ bu idi ki, nə etsəm də,
ssenari yazmağı bacarmırdım. Beləcə
illər keçdi. Sonra nəhayət ki, 20 dəqiqə
çəkən qısametrajlı filmim “Qoza”nı
yaratdım. Bu film bütün qorxularıma cavab
verən təcrübə idi. Çəkiliş bir il çəkdi. Ssenari yox idi.
Duyub, hiss etdiklərimlə və
qavradıqlarımla tuta bildiyim bir dünyanı əllə
tutula biləcək hala gətirirdim. Dialoq
yox idi. Birdən-birə o filmi çəkməyə
başladım. “Qoza” yarandı. Necə olduğu barəsində heç bir fikrim yox
idi. Lakin “Kann” Festivalına qəbul edilincə,
özümə güvənməyə başladım. Öyrənməyə
çalışdığım film texnikası, bu filmin
çəkilişi zamanı oldu”.
Həqiqətən də filmdə nə ssenari var, nə
də bircə dialoq. Sanki kamera ətrafındakı gözünə maraqlı
dəyən hər şeyi yaddaşına ötürür, hər
detala diqqət ayırır. Tamaşaçını
da məhz bu diqqətlə özünə çəkə
bilir. Sadəcə küləyin, xışıldayan
yarpaqların, bir yerdən başqa yerə sovrulan fotoların,
açılıb-örtülən qapıların, yanan
sobanın, oxuyan quşların, nəfəs alan
insanın səsini eşitdiyimiz filmdə şəkillə səsin
vəhdətinə valeh olmamaq mümkün deyil. Mövzu o qədər aydın, o qədər təmizdir
ki, üstündə düşünmək, axı, “rejissor nə
deyir?” sualını vermək ehtiyacı belə duymuruq. Hər epizodda rejissorun özünü
yoxladığı göz önündədir. 20 dəqiqəlik film Nuri Bilgənin qorxularıyla cəsarətinin
çarpışmasını da xatırladır. Ancaq o, kamera arxasına keçdiyi anda qorxuları
artıq məğlub olmuş, cəsarəti isə zəfər
bayrağını başı üstündə yelləyirdi.
Mətnsiz,
süjetsiz, ağ-qara “Qoza”nın
yaranmasını elə türk dilində, Ceylanın
özünün ifadə etdiyi kimi şərh edək: “Kendimi
fırlatır gibi başladım o filmi çekmeye. Bitirdiğimde de neye benzediği konusunda gerçekten
bir fikrim yoktu”.
Bəlkə də gözəlliklər məhz bilinməzliklərdən
doğur. Nəyi gözlədiyimizi, nəyi istədiyimizi hər
zaman bilməli, öncədən planlamalıyıq deyə
bir şey yoxdur. Ceylan da plan-proqram adamı
deyil anlaşılan. Nə yaranırsa,
birdən yaranır, gözləmədiklərimizdən
yaranır.
Həyata atdığı ilk addımlarında olduğu
kimi, kinoya doğru ilk addımlarında da ən
yaxınları - valideynləri Emin və Fatma Ceylan vardı
yanında və filmində. Uzun illər birlikdə
yaşamış, sonra ayrı düşən ər-arvadın
görüşünü əks etdirən “Qoza”da hadisələr
rejissorun uşaqlığının keçdiyi, həyatında
silinməz izlər buraxan Yenicədə keçir. Davamlı Ceylan izləyicisi getdikcə Yenicəni
daha yaxından, hər bir halı ilə tanıyacaq.
Nuri Bilgə bu qısa filmi ilə gələcək filmlərinin
anonsunu verir sanki. Sonralar onun demək olar ki, hər filmində
görməyə alışdığımız təbiət-insan
münasibətlərinin təməli də “Qoza”da qoyulur.
Burada kişi ilə qadının
timsalında insanın getdikcə təbiətlə
bütünləşməsi öz əksini tapır. Rejissor təbiətdən gələn insanın təbiətə
qarşı olduqca həssas münasibətini hərəkətlər
və görüntülərlə çatdırır.
İki
yerdə qadın və kişi
ayrı-ayrılıqda güzgüdə özlərinə
baxırlar. Andrey Tarkovskinin “Güzgü” filmini
xatırladan bu epizodlarda insanın ruh halı, psixoloji durumu
aydın şəkil alır. Hər
şeydən qaçan insanın son dayanacağı öz
içidir. Güzgü də insanın
özünün özünə qayıdışıdır.
Bundan başqa, filmdəki dəyişkən təbiət
mənzərələri də Tarkovskidən gətirilən
sitatlardır. Ümumiyyətlə, Nuri
Bilgə Ceylan yaradıcılığında Tarkovskidən təsirlənmə,
bəzi hallarda isə bəhrələnmə özünü
göstərir. Özünün kinoya olan
marağında, qazandığı bilgi və təcrübələrdə
bu ustad rejissorun təsiri olduğunu isə Ceylan heç zaman
gizləməyib.
Arı pətəyini vurub aşıran, daim sapandla gəzən
10-12 yaşlı oğlan (Turqut Topraq) isə rejissorun
uşaqlığı kimi təqdim olunur.
Ceylan filmlərinin özünəməxsus cəhətlərindən
biri də xarakterlərin heç birinin digərindən önə
çıxmaması, eyni səviyyədə qalmasıdır. Ona görə
də onun filmləri üçün “baş rol” terminini
işlətmək heç də asan məsələ deyil.
Eyni zamanda, “Qoza”dan başlayaraq, bütün filmlərində sonlara doğru tempin aşağı düşməsi də görünür ki, tamaşaçı üçün ilklərdən biridir. Həyəcanlı və gözlənilməz sonluğa alışan tamaşaçı birdən-birə qeyri-müəyyən sonluqla qarşılaşır. Bu da rejissorun tamaşaçısı ilə hesablaşmasıdır, əslində. O, heç nəyi qanun şəklində izləyiciyə qəbul etdirmir. Sonlara doğru öncəki səhnələri təkrarlamaq, yada salmaqla izləyiciyə bir daha düşünmək və hadisələri analiz etmək şansı verir. Həmçinin, tamaşaçı öz-özüylə düşünərkən obrazın tənhalığını da yaxşı anlamaq fürsəti qazanır.
Filmə seçilən ad da diqqət çəkir. Bu, təkcə gözəl
bir ipəkqurduna dönən tırtılı qoynunda
mühafizə edən qoza deyil, həm də “Qəsəbə”,
“May sıxıntısı”, “Uzaq”, “İqlimlər”, “Bir
zamanlar Anadoluda”, “Üç meymun”, “Qış yuxusu”, “Əhlət
ağacı” kimi filmləri ilə dünya kino tarixinə adını
yazdıran önəmli bir rejissorun - Nuri Bilgə Ceylanın pərvazlandığı
“Qoza” idi...
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2019.- 23 fevral.- S.19.