Afad Qurbanovun ümumi dilçilik dərsləri
Afad
Qurbanov Azərbaycan ali məktəbləri üçün
ümumi dilçilik dərsliyi yaratmaq axtarışlarına
1960-cı illərin ortalarından başlamışdır.
2011-ci ildə
"Elm" nəşriyyatının çap etdiyi ikicildlik
fundamental "Ümumi dilçilik" kitabının
"Ön söz"ündə Azərbaycan MEA-nın prezidenti
Mahmud Kərimov haqlı olaraq
göstərir ki, "Azərbaycan dilçiliyində
ümumdilçilik problemləri sahəsindəki ilk
sanballı elmi araşdırmalar professor Afad Qurbanovun adı ilə
bağlıdır. O, ümumi dilçilik sahəsinə dair
davamlı olaraq tədris proqramları, kitablar, dərsliklər,
dərs vəsaitləri yaratmışdır.
...
A.Qurbanovun 1977-ci ildə çap olunmuş "Ümumi
dilçilik" adlı dərsliyi Azərbaycanın pedaqoji təhsil
müəssisələri üçün milli zəmində
yazılmış ilk dərslik kimi çox böyük əhəmiyyətə
malikdir".
Həmin dərslik daha da təkmilləşdirilərək
iki cilddə (I hissə, 1989; II hissə, 1993) nəşr
edilmiş, əvvəl 2004-cü ildə, görkəmli alimin
vəfatından sonra isə 2011-ci ildə ikicildliyin təkrar
nəşri olmuşdur.
Afad Qurbanovun "Ümumi dilçiliy"i (və
bütövlükdə ümumi dilçilik dərsləri)
bizim üçün, bir tərəfdən, böyük
tarixi təcrübədirsə, digər tərəfdən, həmin
təcrübə üzərində təzahür edən elə
bir müasirlikdir ki, ümumi dilçiliyin problemlərini, demək
olar ki, bütün miqyası ilə təsəvvür etməyə
(və öyrənməyə) hərtərəfli imkanlar
açır.
Dərslik "Giriş"lə başlayır. Və burada
dilçilik fənləri sistemində "ümumi
dilçiliy"in yeri, məqsəd və vəzifələri,
həcmi və quruluşu barədə kifayət qədər
mükəmməl məlumat verilir.
Afad
Qurbanov yazır:
"Ali məktəblərdə
1950-ci ilə kimi "Ümumi dilçilik" fənnində,
əsasən, N.Y.Marrın "Dil haqqında yeni nəzəriyyə"si
və ümumi şəkildə yazı haqqında məlumatlar
tədris edilirdi. Lakin 1950-ci il müzakirələrindən sonra həmin fənnin məzmunu
tam dəyişdirilmiş, buraya dilçiliyin müxtəlif
sahələrinə dair başlıca problemlər daxil
edilmiş və əsaslı şəkildə tədris
olunmağa başlanılmışdır".
Əslində, Azərbaycanda ümumi dilçilik kursunun
tədrisinin əsası 1919-cu ildə Bakı Dövlət
Universitetinin (və onun tərkibində ümumi dilçilik
kafedrasının) yaradılması ilə qoyulur. "Dilçiliyimizin məbədi
(BDU-nun ümumi dilçilik kafedrasının tarixi)"
kitabının müəllifi Adil Babayev göstərir ki,
"ümumi dilçilikdən dərs deyən
V.B.Tomaşevskinin, M.V.Belyayevin, P.O.Piloşevskinin xidmətlərini
kiçiltmədən demək olar ki, onlar bu fənn
üçün... B.Çobanzadə və başqaları qədər
can yandırmamışlar... Bəkir
Çobanzadə Bakıya gələn kimi 1924-cü ildə
türkologiyada ümumi dilçiliyə aid "Türk- tatar
lisaniyyatına mədxəl"... yarada bildi".
Professor Bəkir
Çobanzadə "Mədxəl"də ümumi
dilçiliyin mövzusunu kifayət qədər dəqiq
müəyyən edirdi:
"Lisan elmində tədqiq mövzusu insanların nitqi,
lisanıdır. Lisan isə ən ümumi və geniş mənada hiss və
fikirlərimizi ifadə edən işarətlərin öylə
bir məcmusudur ki, bunları hassələrimiz vasitəsilə
fəhm və tələqqi etmək və eyni zamanda, iradəmizlə
təkrar istehsal etmək mümkün olur".
Ancaq çox təəssüf ki, 1920-ci illərin
ortalarından etibarən bütün Sovetlər Birliyində
akademik N.Y.Marrın "dilçilikdə yeni təlim"i nəinki
hakim olmağa, hətta tədricən yeganə həqiqi
marksist dilçilik nəzəriyyəsi kimi qəbul edilməyə
başladığından xüsusilə 30-cu illərin
sonlarına doğru ümumi və ya nəzəri
dilçilik axtarışlarına kəskin ideoloji məhdudiyyət
qoyuldu. Və
sovet dilçiliyinin tarixi üçün nə qədər
paradoksal olsa da, tamamilə təbiidir ki, aparılan genişmiqyaslı
"dilçilik müzakirələri" 50-ci illərin əvvəllində
"yeni təlim"in - marrizmin məhz antimarksizmdə ittiham edilməsilə
başa çatdı.
Adil
Babayev yazır:
"1961-ci
ildə ümumi dilçilik kafedrasının dosenti (sonra professoru) N.N.Məmmədov
1945-ci ildən oxumağa
başladığı mühazirələr əsasında
"Dilçiliyin əsasları" adlı dərsliyini nəşr
etdirdi. Bu əsər Azərbaycan dilçiliyində
B.Çobanzadənin "Mədxəl"indən sonra ilk
hadisə idi".
Sovet ideologiyasının üzvi tərkib hissəsi olan
sovet, eləcə də Azərbaycan sovet dilçiliyi 60, 70 və
80-ci illərdə demək olar ki, az-çox mükəmməl
bir ümumi dilçilik təlimi yarada bilmədi. Həmin illərdə tərtib
olunmuş dərsliklərdə aparıcı "metod"
dünyada geniş yayılmış (və SSRİ-nin
hüdudlarına daxil ola bilən) ümumi dilçilik nəzəriyyələrinin
məhz sovet ideologiyası mövqeyindən "tənqidi
şərh"indən ibarət idi ki, həmin "şərhlər",
bir qayda olaraq, məsələn, Vilhelm fon Humboldt, Ferdinand de
Sössür, Leonard Blumfild, Lui Yelmselev... kimi dahi dilçilərin
dil haqqındakı mülahizələrini çox hallarda təhrif
edirdi. Bu baxımdan Azərbaycanda, ümumən
müttəfiq respublikalarda vəziyyətin daha
acınacaqlı olduğunu xüsusi qeyd etmək
lazımdır. Hər şeydən əvvəl
ona görə ki, dünya dilçiliyi klassiklərinin əsərləri
nəinki müttəfiq respublika xalqlarının dillərinə
(o cümlədən, Azərbaycan dilinə), eləcə də
əksəriyyəti rus dilinə tərcümə edilmədiyinə
görə ən populyar nəzəriyyələri belə,
ilk mənbədən öyrənmək mümkün deyildi.
Əvvəl Afad Qurbanovun (1977), sonra isə Ağamusa
Axundovun (1979) "Ümumi dilçilik" dərsləri məhz
belə bir siyasi- ideoloji şəraitdə meydana
çıxdı.
Afad
Qurbanov xatırladır ki, ümumi dilçilik problemləri
müəyyən illər ərzində iki müstəqil fənn kimi
tədris olunmuşdur:
"Dilçiliyə giriş" və "Ümumi
dilçilik".
1985-ci ildən
ali məktəblərdə dilçiliyin əsaslarını
təşkil edən problemlər "Ümumi
dilçilik" adı altında bir fənn kimi tədris
edilməyə başlanılmışdır".
İlk "Ümumi dilçilik" dərsliyi müəllifinin
elmi-metodik baxımdan tamamilə əsaslı təşəbbüsü,
çox təəssüf ki, bugünə qədər müəyyən
maneələrlə qarşılaşmaqda, universitetlərimizdə
həm dilçiliyə giriş, həm də ümumi
dilçilik fənləri tədris olunmaqdadır. Əlbəttə, eyni fənnin
bu cür "mərhələli" tədrisi, bir tərəfdən,
təkrarçılığa, digər tərəfdən isə,
onun tələbələrdə iki müxtəlif fənn (və
nəticə etibarilə, fərqli elmlər) təəssüratı
yaratmasına gətirib çıxarır. Odur ki, həmin
süni paradoksun aradan
qaldırılmasına, heç şübhəsiz,
ciddi ehtiyac vardır.
Afad
Qurbanov yazır:
"Dilçilik
fənləri sistemində xüsusi yer tutan "Ümumi
dilçilik" fənni filoloji təhsilin məzmununu zənginləşdirməkdə
və onun səviyyəsini yüksəltməkdə xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. "Ümumi dilçilik" fənnini
düzgün təsəvvür etmək üçün ilk
növbədə iki anlayışı - ümumi dilçilik
sahə kimi və ümumi dilçilik fənn kimi - bir- birindən
fərqləndirmək lazımdır. Ümumi
dilçilik sahə kimi olduqca geniş anlayışdır.
Dil haqqında elmin ümumi dilçilik sahəsi
dedikdə bütün ümumi nəzəri məsələlər
buraya aid olur. Lakin ümumi dilçilik fənn
kimi dar mənada, tədris mənasında götürülən
anlayışdır. Buna görə də
"Ümumi dilçilik" fənnində dilçiliyin
bütün fənlərinin əsaslarını təşkil
edən müəyyən problemlərdən normativ şəkildə
bəhs olunur. "Ümumi dilçilik" fənni bəzən
"Dil nəzəriyyəsi", "Dilçilik nəzəriyyəsi"
və "Dilçiliyin əsasları" kimi də
adlandırılmışdır. Son müzakirələrdə
fənnin adı birmənalı olaraq "Ümumi
dilçilik" formasında məqsədəuyğun
sayılmışdır".
Afad Qurbanovun "Ümumi dilçiliy"i iki cilddə
nəşr olunsa da, ümumi dilçilik problemlərini
bütün mövcud miqyası ilə əhatə etmək
baxımından bütöv bir əsərdir. Lakin nəşrdə həmin
bütövlüyə məhz texniki baxımdan əməl
olunmadığına görə metodiki yanlışlıq
yaranır. Belə ki, birinci cild artıq dörd
bölməni əhatə etdiyindən, ikinci cild birinci yox,
beşinci bölmədən başlanmalı idi.
Çünki "Ümumi dilçilik" dərslik-monoqrafiyası
quruluşu etibarilə, faktik olaraq, altı bölmədən
ibarətdir:
I.
Dilçiliyin ümumi problemləri.
II. Dil və
onun xüsusiyyətləri.
III. Dillər
və onların təsnifi.
IV.
Yazı nəzəriyyəsi məsələləri.
V. Dillə
əlaqədar məsələlərin nəzəri əsasları.
VI. Dil tədqiqatının
mərhələləri və metodları.
Ağamusa
Axundovun "Ümumi dilçilik" dərsliyinin quruluşu
bundan fərqlidir:
I.
Dilçilik tarixi.
II.
Dilçiliyin nəzəriyyəsi.
III.
Dilçiliyin metodları.
Lakin ümumdilçilik problemlərinin əhatə
olunması baxımından müəyyən uyğunluqlar da
yox deyil. Sadəcə,
Ağamusa Axundov öz dərsliyinə "Dilçiliyə
giriş" məsələlərini və ya
mövzularını daxil etməmiş, Afad Qurbanov isə
ümumdilçilik problemlərini, ardıcıl müdafiə
elədiyi elmi-metodiki konsepsiyaya uyğun olaraq,
"Dilçiliyə giriş"lə "Ümumi
dilçiliy"ə ayırmamışdır.
Afad
Qurbanovun kitabında birinci bölmə xeyli geniş olub 1)
dilçilik elmi və onun obyekti, 2) dilçilik elminin
yaranması və inkişafı, 3) dilçiliyin mövqeyi,
4) dilçiliyin əlaqəsi, 5) dilçiliyin sahələri
və 6) dilçiliyin şöbələri kimi ümumi
problemləri əhatə edir.
Müəllif
yazır:
"Dilçilik anlayışını ifadə etmək
üçün Azərbaycan dilində dilçilik,
dilşünaslıq, linqvistika və dil haqqında elm terminlərindən
istifadə olunur. Birinci terminin ünsürləri
(dil+çi+lik) mənşəcə xalis Azərbaycan dili
vahidlərindən ibarətdir. İkinci terminin
(dil+şünas+lıq) tərkibindəki şünas morfemi fars mənşəli olub, həmin dildəki
öyrənmək mənasını ifadə edən
"şenaxtən" feilindəndir. Son
zamanlar dil haqqında elm anlayışını bildirmək məqsədilə
dilçilik ədəbiyyatında linqvistika termininin də
işlədilməsinə rast gəlirik. Linqvistika
termini latınca lingua (yəni dil) sözündən və
yunanca - istika şəkilçisindən əmələ gəlmişdir.
Hazırda
dilçiliyimizdə hər üç termin sinonim
kimi işlənir; lakin dilçilik terminindən daha çox
istifadə olunur".
Afad Qurbanov aydın izah edir ki, "dil olduqca mürəkkəb
və həm də çoxcəhətli bir ictimai hadisədir. Onun elmi tədqiqi
ilə təkcə dilçilik deyil, bir sıra başqa elmlər,
o cümlədən, fəlsəfə, məntiq, psixologiya,
antropologiya loqopediya, kibernetika elmləri də məşğul
olur. Bu elmlərin hər biri dilə öz
mövqeyindən yanaşır. Başqa
sözlə desək, həmin elmlərin nümayəndələri
dildə ancaq maraqlandıqları cəhətləri
axtarırlar. Lakin dilçilik elmində
dil geniş və hərtərəfli öyrənilir. Bu elm öz obyektinin hər iki cəhəti ilə, yəni
həm zahiri səslənməsi, həm də daxili - məna
cəhəti ilə maraqlanır. Bu cəhətlərə
məxsus olan hər bir hadisənin təbiəti, mahiyyəti
və xüsusiyyətlərini bütün incəliyi ilə
öyrənir, bunların necə və nə
üçün yarandığı səbəblərini
obyektiv şəkildə aydınlaşdırır".
Məlumdur ki, ümumi dilçilik kursunun tədrisi, bir
qayda olaraq, dilçiliyin tarixindən başlayır. Və yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, "Ümumi dilçilik" müəllifinin
vaxtilə "Dilçiliyin tarixi" (1976) kitabı da nəşr
olunmuşdu.
Afad Qurbanov göstərir ki, "dil haqqında elmin əsrlərə
görə belə qeyri-bərabər inkişafı onun
tarixini dövrləşdirmək problemini son dərəcə
çətinləşdirir. Ümumiyyətlə,
bu məsələyə dair filoloji ədəbiyyatda müxtəlif
mülahizələr vardır. Belə ki, bəzi alimlər
dilçiliyin tarixini üç dövrə, bəzi alimlər
isə iki dövrə bölmüş və XIX əsrə kimi olan
dövrü qeyri-elmi, yaxud elməqədərki dövr
adlandırmışlar. Əlbəttə, XIX əsrədək
olan dövrü qeyri- elmi hesab etmək fikri doğru deyil,
çünki hələ qədim dövrlərdə
dilçiliyin çox mühüm problemlərindən, o
cümlədən, dilin mənşəyi, mahiyyəti,
cümlə üzvləri, nitq hissələri, qrammatik
kateqoriyalar, sözün morfoloji tərkibi və sair müəyyən
dərəcədə elmi surətdə şərh
olunmuşdur".
Və
müəllif öz dövrləşdirməsini təqdim
edir:
"I dövr - Dilçilik rüşeymlərinin (dil
haqqında görüşlərin) tədricən meydana
çıxması, dil haqqında elmin təşəkkül
yoluna qədəm qoyması (eramızdan əvvəl - yeni
eranın IV əsri).
II dövr - Şərqdə nəzəri dilçilik
mülahizə və görüşlərinin get-gedə
çoxalması (V- XV əsrlər).
III dövr - Nəzəri dilçiliklə
yanaşı, tətbiqi dilçilik axtarışları
coğrafiyasının genişlənməsi (XVI- XVIII əsrlər).
IV dövr - Dilçiliyin tam müstəqil ictimai elm
statusunu alması (XIX əsr).
V dövr - Dilçiliyin şaxələnməsi, elmi- tədqiqat
metodlarının kəmiyyətcə zənginləşməsi,
yeni perspektiv istiqamətlərin meydana gəlməsi (XX əsr
- XXI əsrin əvvəli)".
Həmin dövrləşdirməyə uyğun olaraq dilçilik tarixi müfəssəl şərh edilir. Və müəllif qədim Misir, qədim hind, qədim Çin, qədim yunan, qədim Roma dilçiliyi barədə müəyyən təsəvvür yaratdıqdan sonra orta əsrlər Şərq dilçiliyinə keçir. Əksər dilçilik tarixi mütəxəssisləri bu mənada, adətən, "ərəb dilçiliyi" və ya "ərəb-müsəlman dilçiliyi" anlayışlarından istifadə etdikləri halda Afad Qurbanovun "Şərq dilçiliyi"nə üstünlük verməsi, fikrimizcə, anlaşılan olub, elə bir ciddi mübahisə törətmir. Əksinə, o baxımdan daha məntiqi görünür ki, orta əsrlərdə ümumən elmi-mədəni təfəkkürdə Şərqlə Qərbin kifayət qədər sistemli oppozisiyası yaranır. Və dil haqqındakı elmdə də özünü göstərən həmin oppozisiya o zaman aradan qalxır ki, Qərb yeni dövrün əvvəllərindən öz idrak prinsiplərini tədricən Şərqə diktə etməyə başlayır.
Orta əsrlər Şərq dilçiliyindən bəhs edərkən müəllif dahi türkoloq Mahmud Kaşğarinin məşhur "Divani-lüğat-it- türk"ünə (XI əsr) geniş yer ayırır. Və yazır:
"Mahmud Kaşqarlının "Lügət"i hazırkı lüğətlərdən olmayıb, linqvistik-nəzəri məlumatlarla zəngin dilçilik əsəridir. Bu əsərdə leksik-semantik məsələlərlə yanaşı, dilin fonetik xüsusiyyətlərinə, qrammatik quruluşuna dair də fikirlər irəli sürülür. Buna görə də haqlı olaraq dilçilik ədəbiyyatında bu əsər "türkoloji ensiklopediya" adlandırılır. Mahmud Kaşqarlının "Lüğət"i türk dillərinin tarixini öyrənməkdə ən mötəbər mənbələrdən biridir".
(Ardı var)
Nizami
CƏFƏROV
525-ci qəzet.- 2019.- 26 fevral.- S.6.