"Vəsvəsə"li həyatlar
Döyüşdə
əsgərlər son gülləni özlərinə
saxlayırlar, çıxılmaz anda son ümid olan
ölüm üçün. YUĞ Dövlət Teatrının rejissoru, eyni zamanda,
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin "Səda" tədris teatrının direktoru
Gümrah Ömər isə quruluş verdiyi əsərlərdə
sona saxladığı o gülləni də
tamaşaçının başına çaxır.
Öldürmək üçün yox, ayıltmaq, diriltmək
üçün...
İyunun 30-u günəşin buludların arasından
özünə yol açıb "evinə" tələsdiyi
saatlarda Kukla Teatrının binasından çıxarkən
beynim bu fikirlərlə məşğul idi. İçimdəki vəsvəsə
az öncə baxdığım tamaşa
ilə ahəng yaradıb bütün diqqətini öz üzərinə
çəkməyi bacarmışdı. İsti
yay günlərinin bezarlığı ilə mövsümə
ilk yekun vuran YUĞ Teatrının son tamaşasını həmin
gün izlədik. "Vəsvəsə"nin premyerası ilə teatr 30-cu
mövsümü tamamlayıb tamaşaçılarına
"gələn mövsümə qədər" dedi.
Norveç
dramaturqu Henrik İbsenin "Vahimə" əsəri əsasında
hazırlanmış "Vəsvəsə"
tamaşasının quruluşçu rejissoru Gümrah Ömər,
quruluşçu rəssamı Əməkdar rəssam Rəşid
Şerif, geyim üzrə rəssamı Elnarə Bəkirova,
musiqi tərtibatçısı Səbinə Süleymanova,
rejissor assistenti Səidə Süleymanovadır. Tamaşada
Əməkdar artist Elxan Abbasov (Keşiş Manders), aktyorlar Mətanət
Abbaslı, Zümrüd Qasımova (Frü Alvinq), Amid
Qasımov (Keşiş Manders), Vüqar Hacıyev, Oqtay Mehtiyev
(Enqstrand), Elgün Həmidov (Osvald), Ləman Mərrih və
Günel Səfərova (Regina) çıxış edirlər.
İlk dəfə 1882-ci ildə səhnələşdirilən
bu əsərdə burjua ailəsinin dağılmasının
faciəsindən, eləcə də cəmiyyətdə
qadağan edilmiş mövzulardan bəhs olunur. Buna görə
də pyesin səhnələşdirilməsinə Avropanın
bir çox ölkələrində icazə verilməyib.
Əsər
elə ilk səhnəsindən gözlərimizi öz üzərinə
çəkib, "sona qədər məni izləməyə
məhkumsan" - dedi. Biz də o məhkumluğumuzu
boynumuza alıb gözlərimizi kiçik səhnəyə
zillədik. Tərtibatı son dərəcə sadə
olan səhnədə beş aktyor
görünür. Dar, yarı qaranlıq, bir-iki
dəzgahın düzüldüyü səhnə müxtəlif
məkanları, müxtəlif situasiyaları özündə
cəmləyəcək, bu, indidən məlumdur. Bəs necə? Çox sadə: dəqiq
rejissor yozumu, peşəkar aktyor oyunu ilə.
Gümrah Ömərin insan axtarışı, onun daxilinə
varmaq cəhdləri bu tamaşada da özünü qabarıq
şəkildə göstərir. "Otello"da
rejissor ağlını itirən insanın heyvaniləşdiyini
iddia edirdisə, burada itirilən mənəviyyatdır. Və müəllifin fikrincə, mənəviyyatsız
insan öncə azadlığını, sonra isə
bütünlüklə mənliyini itirib yoxa çevrilir.
Əsərdə yalançı mənəvi dəyərlərin,
saxtalaşdırılmış cəmiyyətin içi
boş tabularının insanları bir fərd kimi sıradan
çıxardığı, onun öncə
azadlığına, sonra isə mənəviyyatına təcavüz
etdiyi göstərilir.
Mərhum ərinin xatirəsini əbədiləşdirmək
üçün onun xatirəsinə uşaqlar evi tikdirən
xanım Frü Alvinq öncə kübar, dəyərlərə
sadiq, cəmiyyətin qoyduğu tabuları öz həyat tərzinə
çevirmiş qadın təsiri bağışlayır. O qadın ki, vəzifəsi
ərinə sadiq qalmaq, bütün
şıltaqlıqlarına dözmək, uşaq doğmaq, cəmiyyətdə
ərinin soyadına layiq şəkildə özünü
aparmaq, hətta onun ölümündən sonra belə bu
sadiqlikdən dönməməkdir. Bəs o ər
kimdir? Əməl edilən, sadiq qalınan
mənəvi dəyərlərə layiqdirmi? Bunun cavabını tamaşaçı uşaqlar
evinə xeyir-dua vermək üçün gələn
keşişlə xanımın söhbətində tapır.
Məlum olur ki, xanımın əri əyyaş,
arvadbaz, pozğun insan olub. Hətta öz
evindəki qulluqçudan qeyri-qanuni qızı da var ki, həmin
qız da yenidən burada qulluqçu kimi
çalışır. Regina adlı bu
qız gəncdir, gözəldir. Ögey
qardaşının da, atalığı dülgərin də
diqqətini öz üzərinə çəkib. Amma xanım Alvinq rəssam oğlu Osvaldla
Reginanın izdivacına qarşı çıxmağa məcburdur.
Və hadisələrin kuliminasiya nöqtəsi
yetimlər evinin naməlum səbəbdən yanması olur.
Bundan sonra kələfin ucu getdikcə
açılır. Regina rahat şərait,
gözəl həyat sorağı ilə dülgər və
keşişlə birgə dülgərin əxlaqsızlıq
evinə gedir. Xanım Alvinq isə oğlu
ilə birlikdə daxili təlatümlərinin, mənəvi
sarsıntılarının ağuşunda qalır. Ancaq bu təlatümlər nəticəsində
üzərindən atdığı mənəvi yük onun
daxili azadlığına qovuşmasına gətirib
çıxarır.
Gümrah Ömər dəst-xəttindən
tanıdığımız hərəkətvari həll bu
tamaşada da özünü göstərir. Sözlər, onun
arxasında gizlənən məmun və İbsenin ideyası
hərəkətlərin içərisində hər irəliləyən
dəqiqədə bir az da əriyib yoxa
çıxır. Obrazların bir-birinə olan
münasibəti, zamanın sürətli axını
"fırlanmalarda" ustalıqla canlandırılır.
Stabil səhnədə fırlanan və hər
fırlanmada dəyişən hadisələri, yeni hiss, yeni
duyğu axınını sərgiləyən obrazlar bədən
dillərində, mimikalarında bunu rahatlıqla nümayiş
etdirirdilər. İllərlə həqiqətlərin
üzə çıxacağından vahimələnən
xanım Alvinqin vəsvəsəsi, şıltaq Reginanın
havalardakı duyğuları, keşişin əsl din xadimi
kimi dəyərlərə, qanunlara
bağlılığı, dülgərin hiyləgərliyi,
xəstə Osvaldın mağmınlığı sırf hərəkətlərdə
gizlənmişdi.
Azadlıqdan danışan rejissorun aktyorlarına
azadlıq verməməsi, əlbəttə, absurd
görünərdi. Aktyorlar səhnədə tamamilə azad və
sərbəst idilər. Onlar canlandırdıqları
obrazlarla o qədər bütünləşmişdilər ki,
kiçik, dar səhnə, dəyişməyən dekorasiya
belə nə onlara mane olurdu, nə də
tamaşaçıya. Canlandırdıqları
qəhrəmanlarla birgə haldan-hala düşən aktyorlar səhnədə
istədikləri kimi davranır, bir-birlərinə mane olmamaq
şərtiylə azad və sərbəst hərəkət
edirdilər. Bu da bilavasitə əsərin
ideyasına xidmət edirdi.
Gümrah
Ömərin Avropanın bir çox ölkələrində
səhnələşdirilməsi qadağan olunan əsərə
müraciət səbəbi və orda tapdıqları da son dərəcə
maraqlıdır:
"İndiki dövrümüzdə, cəmiyyətimizdə
insanların bir sıra məişət, ideoloji, sosioloji
problemləri təbii ki, həll olmaq üzrədir. İnsanlar bu
problemləri qısa zamanda kənardan yardım almaq lazım
olsa belə, həll edirlər. Buna
baxmayaraq, onların mənəvi dünyasında problemlər
artmaqdadır. Bu cür problemlər isə
bəzən çox uzun zaman həll oluna bilmir. Məncə, toplumun ən vacib məsələsi
insan faktorudur. Bu baxımdan İbsen cəmiyyətdə
insan, onun mənəvi problemlərini "Vahimə" əsərində
qabartmağa çalışıb. Mən
hesab edirəm ki, bu gün də bizim üçün
ideallaşdırdığımız mənəvi dəyərlər
var ki, təəssüf, bəzən onlar
göründüyü kimi olmur. Və bu
cür göründüyü kimi olmayan məsələlər
zaman-zaman bizi uçuruma, mənəvi böhrana aparıb
çıxarır. Hər bir insan öz mənəvi
dünyasında yaranmış uçurumu aradan qaldırmaq
üçün çox ciddi mübarizə
aparmalıdır. Bu mübarizə təbii
ki, onun yaşadığı mühitdən, ətrafından,
ideallarından, arzularından ibarətdir. Bu
şəraiti özünə yaradan insan çətinliklə
də olsa, bu məsələlərdən keçəcək.
Mənəviyyat çox önəmli və vacib
sahədir. Bəzən insanlar mənəvi
dəyərləri itirir, onları aşağılayırlar,
önəmli olmadığını iddia edirlər. Ancaq sonra məlum olur ki, mənəviyyatını
itirən insan hər bir şeyini itirir. Çünki
insanın təməl prinsiplərindən biri mənəviyyatıdır.
Mənəviyyatlı insan daxilən azaddır.
Bu baxımdan İbsenin bu əsəri bizə
müəyyən istiqamətdə işıq tutdu. Düşünürəm ki, bu gün bizim cəmiyyətimizdə
də bu kimi problemlər mövcuddur. Bunu
kiməsə, nəyəsə bağlamaq mümkün deyil.
Bu, fərdin öz daxilində, keçmişində
apardığı mübarizədir. Biz də
çalışdıq ki, insanlardakı mənəviyyat
azadlığına işıq tutaq. Çünki
mənəviyyatı azad insan bütün sıxıntılardan
qurtulmağı bacarır".
Son dərəcə ağır və bu
günümüz üçün də aktual olan məsələləri
cəmi birhissəli psixodramatik əsərə
sığdırmaq və onu tamaşaçının
önünə açıq güzgü kimi sərmək
yaradıcı heyətin ən böyük uğuru hesab oluna
bilər. Cəmiyyətin
bu güzgüdə özünü görüb-görməmək
məsələsi isə zamanın öhdəliyindəki
problemdir.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.-
2019.- 6 iyul. S. 12.