"Mürtəce"
Azərbaycan romantikləri - Timuçin Əfəndiyevin
yazısı
Bakı
Xoreoqrafiya Akademiyasının rektoru, Əməkdar elm xadimi,
professor
Sosrealizm ədəbiyyatşünaslığı uzun
müddət Azərbaycan romantizmini iki yerə - mütərəqqi
və mürtəcelərə bölərək ikinciləri
burjuaziya ilə bağlamış, adlarını çəkmiş,
lakin yaradıcılıqları haqqında geniş məlumat
verməmişdir.
Bu
romantiklərin içərisində Əbdülxalıq Cənnəti,
Ağadadaş Müniri, Əliabbas Müznib, İbrahim Tahir
Musayev, Əhməd Kamal, İsmayıl Səfa, Seyid Zərgər
kimi şairlərin yaradıcılığının ideya və
forma cəhətdən ədəbiyyata yenilik gətirmədikləri
iddia olunurdu. Lakin zaman keçdikcə bu
şairlərin hər biri öz fərdi üslubları,
mövzu və problematikaları baxımından ədəbiyyatımızın
faktlarından olduğu aydın oldu.
Əhməd Kamal
Sovet dövründə Ə.Hüseynzadə,
Ə.Ağaoğlu ilə birlikdə tənqid olunan yazarlardan
biri də Əhməd Kamal idi. Ə.Hüseynzadənin
dəvəti ilə Türkiyədən gələn
Ə.Kamalın yaradıcılığı uzun illər
araşdırmalardan kənarda qalıb, yalnız tənqid
edilib. Onun
yaradıcılığının bir hissəsi
"Füyuzat" dərgisi ilə bağlı olub. Romantik poeziyanın nümayəndəsi kimi Azərbaycanda
şeirləri çap olunub, ədəbi mühitdə
tanınıb.
Əhməd Kamal 1873-cü ildə İstanbulda
Osmanlı ordusunun miralayı (polkovnik - T.Ə.) Əhməd
Rasimin ailəsində doğulmuşdu. Ə.Kamalın
dörd yaşı olarkən atası Bosniya-Hersoqovina
üsyanı zamanı vəfat etmişdi. İlk
təhsilini öndə gedən maarif ocaqlarından hesab olunan
Darüşşəfəq məktəbində almış,
təhsilini Parisdə davam etdirmək istəsə də,
müəyyən səbəblərlə bunu gerçəkləşdirə
bilməmiş və İstanbulda Qalata poçtunda işləməyə
başlamışdı. O, gənc yaşlarından
yaradıcılığa yönəlir və ilk şeiri 1895-ci
ildə İsmayıl Səfanın baş mühərrirliyi
ilə dərc edilən "Maarif məcmuəsi"ndə
işıq üzü görür. 1897-1898-ci
ildə isə Ə.Kamalın redaktorluğu ilə "Pul məcmuəsi"
dərgisi çap olunub. Bununla belə,
siyasi və ədəbi mövqe baxımından Ə.Kamal
daha çox "Sərvəti-fünun"çu hesab olunur.
Bir müddət siyasi toplantılara
qatılıb, siyasi arayışlar içində olub.
Ə.Kamal 1900-cü ildə siyasi səbəblər
üzündən ölkəni tərk edir və gizlincə
Yunanıstana gedir. Burada "İcmai-ümmət" qəzetini
çıxarmış və II Sultan Əbdülhəmidin
taxta çıxmasının 25 illiyinə təsadüf edən
elə ilk sayındaca "Bir gün Əzrayıl haqqından
gələr, ey Firoun", - deyə qəzetin birinci səhifəsində
xitab edirdi. Lakin qəzetin cəmi səkkiz
sayı çıxdıqdan sonra nəşrini
dayandırmış, Ə.Kamal isə Misirə getmişdir.
1905-ci ildə Əhməd Cövdətin Misirdə
nəşr etdiyi "Doğru yol" qəzetində ədəbiyyat
səhifəsini hazırlamaqla məşğul olur. Bir qədər sonra isə özünün
redaktorluğu ilə "Doğru söz" qəzetini nəşr
etməyə başlayır. 1907-ci ildə
"Doğru yol" qəzeti bağlandığından o da
Qahirəni tərk etmək məcburiyyəti
qarşısında qalmışdır. Bir
müddət Bolqarıstanda qalmışdır. Nəhayət, Ə.Hüseynzadə onu Bakıya dəvət
etmişdir. 1960-cı ildə çap olunan "Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi" kitabında Ə.Kamal
haqqında yazılırdı: "Ə.Hüseynzadə
şairlik xəyalında olan Əhməd Kamalı Sabirin, Səhhətin
qarşısına çıxarmaq istəyirdi. Lakin ilk addımlardan gəlmə şairin zəmanənin
ən geridə qalmış mühafizəkar bir adamı
olduğu meydana çıxdı. Əhməd
Kamalı mütərəqqi mətbuatda tənqid etməyə
də ehtiyac qalmadı. O, hər cürə sağlam, real
düşüncə əleyhinə yazdığı bir-iki
şeiri ilə özünü kifayət qədər ifşa
etmiş oldu".
Ə.Kamal "Füyuzat"ın ən fəal üzvlərindən
olur, demək olar ki, hər sayında bir və bir neçə
yazısı dərc olunur. Dərginin sonuncu
sayında gedən "İsbati-iştibah" məqaləsindən
də görünür ki, Ə.Kamal ideyaları uğrunda
axıradək getməyi bacarır. Məqalədə dərginin
qapanmasına rəğmən, mübarizə əzminin davam
edəcəyini anons edən publisist, şair yazırdı:
"İştə, sözümüz burada bitdi,
"Füyuzat" da bu nömrədə bağlandı. Amma bizim dilimiz bağlanmadı, bağlanmaz və
bağlanmayacaqdır. Özü-sözü
düzgün bir qəzetə intişar
edincəyə qədər ixtiyari-sükuta məcbur
olduğumuzu və "Füyuzat" məsləkində bir
qəzetə, yəni mənafeyi-insaniyyə və milliyeyi-tərəqqi
və hüriyyəti-kamilə və müsavati-şamilə
dairəsində ərz və müdafieyi-əqdəm və əqdəsi-şərait
ittixaz etmiş bir qəzetə intişar etdiyi təqdirdə
hətta məccanən hazır olduğumuzu ərz edəriz"
("Füyuzat", 1907, ¹32, s. 13).
"Füyuzat" qapandıqdan sonra belə Azərbaycanı
tərk etmir, müəllimliklə məşğul olur. O, tezliklə Balaxanı məktəbinə
müdir təyin olunur. Ə.Kamalın müəllim
kimi əsas işlərindən biri tədrisin türkcə
aparılması idi. 1908-ci il
Türkiyə inqilabının baş verməsindən sonra vətənə
getsə də, burada qala bilməmiş və yenidən
Balaxanı məktəbindəki işinə dönmüşdür.
Bir neçə illik maarif işlərindən
sonra yenidən mətbuata qayıtmış və "Günəş"
qəzetinin baş redaktoru olmuşdur. Tezliklə
onu "Füyuzat"ın yolunu davam etdirən "Yeni
füyuzat" dərgisində görürük. Redaktoru Əlipaşa Səbur olan məcmuədə
Ə.Kamalın şeirləri və məqalələri
çap olunurdu. Bu zaman bu dərgidə
çalışan müəlliflər - A.Şaiq, Sabir,
Əliabbas Müznib, Axund Yusif Talıbzadə və b
simasında redaksiyada türkçü bir ruh hakim idi. 1911-ci ilin martında Azərbaycanda tutulan qəzet əməkdaşlarının
içərisində Ə.Kamal da var idi. Çox
çətinliklə həbsdən çıxdıqdan sonra
o, Türkiyəyə getmişdir.
Ə.Kamal
1938-ci il aprelin 9-da Türkiyədə vəfat
etmişdir.
Ə.Kamalın
imzası "Füyuzat"ın 1907-ci il
17-ci sayından görünməyə başlayır. Şairin burada "Fəlsəfeyi-pərişan"
adlı şeiri çap olunmuşdur. Şeirin
altında "Doğru söz" qəzetəsi sahibi və
mühərriri Əhməd Kamal" imzası qoyulmuşdu.
Görünür ki, bu şeiri Ə.Kamal Qahirədən
göndərmişdir. Şeir romantik poeziyanın ilk
nümunələrindən biri kimi özünün fəlsəfi
yönü ilə diqqəti cəlb edir:
Vurdiqca
yıxdı beynimi əmvaci-iztirab!
Bən
danəyəm, zaman bana oldu bir asiyab!
Bir qəlb
heç müəmmər olurmu görür ikən:
Düşmən
xarab, dost xərabü-zaman xərab!
İnsana
bir kitab denir, bən də öyləyəm,
Lakin
yabançıdır bana da bəndəki kitab!
Bir
cümleyi müğəlitədir kainat həp,
Yekdigərə
məal deməkdir xəta, səvab!
İsbati-qəsdi-xilqətə
dair suallarım,
Hər əksi-sövtdən
aliyor nəfy ilə cəvab!
Xilqət
yürür, fəqət yenə bir yerdə bər qərar,
Həp əski
ruh, əski əməl, əski piçi tab...
("Füyuzat",
1907, ¹17, s.7)
Dərginin 19-cu sayında Ə.Kamalın üç
yazısı getmişdir. Bunlardan biri şeir,
ikisi isə məqalədir. Bundan da
aydın görmək olar ki, şair dərgiyə gələn
kimi fəal şəkildə işə qoşulmuş, həm
şeirlər, həm də publisistik məqalələrlə
çıxış etmişdir. Bu
yazılardan biri "Bolqarıstan" adlanır. Ə.Kamal bu yazısında Bolqarıstanda yaşayan
müsəlmanlardan danışırdı. Ə.Kamal
Bolqarıstanda hər il türklərin əmlaklarını
dəyər-dəyməzinə satıb Türkiyəyə
köç etmələri üzərində dayanır və
bunun heç də bolqar hökümətinin zülmündən
baş vermədiyini dilə gətirir. Onun
fikrincə, kəndlilər cahilanə bir təəssübdən
bu cür qərarlar verirlər. O, müsəlmanların
biri-birinə qarşı laqeydliklərinin bu vəziyyəti
doğurduğuna əminliyini ifadə edərək
yazırdı: "Bu gün aləmi-islamın hər tərəfində
yeni oyanan millətlərə nisbətlə həqiqətən
xariqüladə sayılacaq intibahlar müşahidə
olunuyor. Bu intibahlar önündə bir-birinin əhvalından
hər dəqiqə xəbərdar olmağa, bir-birini xəbərdar
etməyə çalışıyır. İştə bu səbəblə Bolqariya müsəlmanlarında
gördüyümüz əhvali-məruzeyi-müəssifə
bu acı, fəqət doğru sözlər bizə söylətdi.
"Xacənin vurduğu yerdə gül bitər"
sözü türk zərbü-məsəlindəndir.
Binaənəleyh Bolqariyadakı müsəlman
qardaşlarımız bizim bu acı sözlərimizdən
dilgir olmamalı, bəlkə yaxında bizi haqlarında təqdir
və təhsin yazmağa məcbur edəcək hərəkətlər
izharına çalışmalıdırlar"
("Füyuzat", 1907, ¹19, s. 10).
Ə.Kamalın
Bakıya gəlişini "Füyuzat" dərgisi
"İdarə" imzası ilə "Yeni qələm
yoldaşımız" adlı məqalə ilə qeyd
edirdi. Burada deyilirdi: "Əhməd Kamal bəg ən-əsl
istanbullu olub Daüşşəfəq məktəbi-alisindən
nəşət etdikdən sonra ibtida o məktəbdə ədəbiyyat
müəllimi təyin olunmuş və bir tərəfdən
də "Sabah" və "Sərvəti-fünun" qəzetələrində
türk ədəbiyyatına xeyli xidmətlərdə
bulunmuş və "Yeni ədəbiyyati-cədidə"yə,
yəni ədəbiyyatın ən son tərəqiyyat və təcəddüdatına
Tofik Fikrət, Cənab Şəhabəddin, İsmayıl Səfa,
E.Nadir, Hüseyn Suad, H.Sirət, Süleyman Nəsib bəglərlə
bərabər qeyrət etmişdir" ("Füyuzat",
1907, ¹18, s.3).
Göründüyü kimi, "İdarə"
imzalı yazının Ə.Hüseynzadə tərəfindən
yazıldığını nəzərə almış
olsaq, bu qiymətin Ə.Kamala verilən kifayət qədər
yüksək olduğunu görmək olar. Hər halda,
onun İ.Səfa, T.Fikrət və b. ilə yanaşı
tutulması bunu deməyə əsas verir.
Ə.Kamalın Bakıya gəlişi müəyyən
bir canlanma yaratmışdı. "Füyuzat"ın
18-ci sayında şairin Şekspirə nəzirə olaraq
yazdığı "Gözəlim, açma maziyi"
şeiri ilə yanaşı, M.Hadinin "Təxəttüri-mazi"
şeiri arasında yalnız mövzu deyil, romantik vüsət
baxımından da səsləşmələrin olması
göstərir ki, eyni yaradıcılıq atmosferində
olmuş və bir-birinə təsir göstərmişlər.
Ə.Kamal yazırdı:
Soldurur
nışeyi-şəbabətini,
Sənə
ondan əsən zəhərli hava!
Söndürür
qəlbinin hərarətini,
İstəməm
bən açılmasın orda!..
***
Ah, mazi!.. O səhneyi mülim,
Sənə
məchul qalsın ey gözəlim:
İstəməm,
anlama: həyat nədir!..
***
Yəs...
ümmid... naleyi-qahir...
Bir
cidali-töhi... həyat denir
Bunu sən
bilmə... ah, bilməyəlim!..
("Füyuzat",
1907, ¹18, s.5)
Şeirin məzmununda lirik qəhrəmanın əhvali-ruhiyyəsi
poetik şəkildə ifadə olunub. Romantik qəhrəmanın
düşüncəsində nisgilli keçmişdən
qurtulmanın əhvalı təsvir edilmişdir. Demək lazımdır ki, Ə.Kamalın bu şeiri
forma baxımından bir yenilik idi. Bunu
müəllif özü də "Şeksprin "sone" təbir
olunan nəğmələrinə bir nəzirədir", -
qeydi ilə vermişdi.
Ə.Kamalın bu soneti ədəbi mühitdə bir
canlanma yaratmışdır. Belə ki, dərginin
növbəti sayında əslən Cənubi Azərbaycandan
olan Səid Səlmasinin (1887-1909) "Etmə israr" adlı
şeiri çap olunur. Ə.Kamal
yaradıcılığındakı bu yeniliyi təqdir edən
ədəbiyyatşünas V.Quliyev bu ədəbi təcrübəni
yüksək qiymətləndirərək: "Əhməd
Kamal dolayı yolla olsa da, sonetin dünyanın zəngin poeziya
məktəblərindən biri sayılan fars şeirinə yol
tapmasına yardım göstərmişdir", - (Quliyev V.
"Füyuzat"ın iki yazarı. Bakı,
Elm və təhsil, 2017. s. 138) qənaətinə
gəlir. Ədəbiyyatşünas H.Həşimli də
bu fikirdədir ki: "Ə.Kamalın sonetində olduğu
kimi. "Etmə israr"da da qəmgin
keçmişdən uzaqlaşmaq, niskilli xatiratı unutmaq sədası
var, yəni romantik düşüncələr bədbinlikdən
nikbinliyə dönüşün poetik təcəssümünü
yüksək sənətkarlıqla canlandırır. S.Səlmasinin bu şeiri müəyyən bir sonetə
poeziyamızda yazılmış ilk nəzirə kimi maraq
doğurur" (Həşimli H. Azərbaycan ədəbi
mühiti və türk dünyası. Bakı,
"Mütərcim", 2009, s. 77).
Maraqlıdır
ki, Ə.Kamal S.Səlmasinin şeirinin sonunda "Ə.K."
imzası ilə "mülahizə" adlı qeyd də
yazmışdır. Bu qeyddə S.Səlmasinin şeirinə
yüksək qiymət verilir: "Ədəbiyyat ilə
istiğlal edən şairlərimizin bu şeirdəki
hüsni-ədayə və lətafəti mövdayə diqqət
etmələrini rica edəriz... Böylə
küçük, fəqət məziyyət etibarilə
böyük şeirlər yazmağa qayrət etsələr, ədəbiyyata
daha ziyad xidmət edərlər" ("Füyuzat", 1907,
¹18, s. 5).
Ə.Kamalın "Füyuzat"ın sonrakı
saylarında "İştiqayi-rindanə" (1907, ¹20)
şeiri, ona cavab olaraq M.Hadinin dərginin sonrakı sayında
"Navayi-rindanə" (1907, ¹21) şeiri çap
olunmuşdur.
Bu qarşılıqlı şeirləşmələr
də göstərir ki, romantik ədəbiyyatın
yayılmasında Ə.Kamalın şeirlərinin və bu ədəbiyyatın
müdafiəsində durmasının rolu böyük
olmuşdur. Şairin "Şəbgərdi
xəyal" (1907, 26) şeiri çap olunur. Səkkiz bənddən
ibarət olan şeirdə qəm, kədər notları
üstünlük təşkil edir:
Bu həyatın
həmuleyi-kədəri,
Ziri-qəhrində yorğun inləyorum.
Yenə
qeyrətlə daim iləri,
Götürüm ruhumu sürükləyoram.
***
Gah olur
bir vərəm təsəllisi
Şəbi-fikrimdən intizar edərəm.
Bir səhər
xəndeyi-təcəllisi...
Bu təsəllilə müüttəsil gedərəm.
***
Bu müxəyyəl
səhrlərə aid
Etdigim hər suala ağlarkən.
Həp
müqəssi cavablar varid
Şu
içindən fəğan edən gecədən!
("Füyuzat",
1907, ¹18, s.5)
Ə.Kamalın romantik poeziyasında vətən və
millət amili getdikcə güclənir. "Yeni
füyuzat" jurnalında dərc edilən şeirlərində
milli ruh hakim olur. Baş mühərriri olduğu bu qəzetin
səhifələrində Namik Kamalın "Vətən mənzumələri"ni dərc etməklə yanaşı,
özünün də yaradıcılığında milli
ruha üstünlük verməyə başlayır. Əgər
1908-ci il Türkiyə inqilabına qədərki
yaradıcılığı istibdada qarşı idisə,
1910-cu ildən sonra poeziyasında vətən faktoru önə
çıxır. Onun bu dövrdə çap
olunan şeirlərində xalqı vətənə kömək
etməyə, onu düşdüyü dardan qurtarmağa səsləyir.
1910-cu ildə dərc edilən "Təraneyi-vətən"
şeiri isə hətta Cümhuriyyət dövründə
çox məşhur olmuş, marş kimi
ağızlarda dolaşmışdır:
Vətən
əldən gediyor,
Bizə fəryad ediyor.
Yetiş
imdadə diyor,
Yürü,
fəryadına gəl!
Vətən
imdadına gəl!
***
Hər tərəf
doldu ədu,
Kərbala xatiri su.
Su
bulunmazsa ağu!
Yürü,
fəryadına gəl!
Vətən
imdadına gəl!
("Füyuzat",
1907, ¹26, s.4)
Şair Vətəni Ana ilə bir tutur və onun Anadan da
uca olduğunu bəyan edərək uğrunda ölməyi
üstün tutur. Şeirin ritmi, mövzusu və sadəliyi
Azərbaycan poeziyasında bundan sonra yaranan milli marşlara
müəyyən təsir göstərmişdir. Ümumiyyətlə, Azərbaycan romantizminin təşəkkülündə
Ə.Kamal poeziyasının öz yeri vardır.
Timuçin ƏFƏNDİYEV
525-ci qəzet.-
2019.- 6 iyul. S. 14.