"Mürtəce" Azərbaycan
romantikləri
Sosrealizm ədəbiyyatşünaslığı
uzun müddət Azərbaycan romantizmini iki yerə - mütərəqqi
və mürtəcelərə bölərək ikinciləri
burjuaziya ilə bağlamış, adlarını çəkmiş,
lakin yaradıcılıqları haqqında geniş məlumat
verməmişdir. Bu romantiklərin içərisində
Əbdülxalıq Cənnəti, Ağadadaş Müniri,
Əliabbas Müznib, İbrahim Tahir Musayev, Əhməd Kamal,
İsmayıl Səfa, Seyid Zərgər kimi şairlərin
yaradıcılığının ideya və forma cəhətdən
ədəbiyyata yenilik gətirmədikləri iddia olunurdu. Lakin zaman keçdikcə bu şairlərin hər
biri öz fərdi üslubları, mövzu və
problematikaları baxımından ədəbiyyatımızın
faktlarından olduğu aydın oldu.
Əbdülxalıq Cənnəti
Yeni dövr poeziyasının görkəmli
nümayəndələrindən biri Əbdülxalıq Cənnəti
(1855-1931) Azərbaycanın romantik şairləri olaraq ədəbiyyat
tariximizə daxil olub. Klassik poeziya ənənəsini
yeni dövrdə davam etdirənlərdən biridir. Əsərlərini klassik üslubda yazan
Bakışairlərindən biri kimi poetik məclislərin ən
fəal nümayəndələrindəndir. "Qız qalası" və "Qılınc və
qələm" poemalarının müəllifidir.
Əbdülxalıq Cənnəti Qafarzadə
1855-ci ildə Bakı şəhərində anadan olub. Onun həyatı
haqqında geniş məlumatlar olmasa da, ana babasının
Bakı xanı Hüseynqulu xanın ovçubaşısı
olan Səfərəlinin oğlu olduğu, 9 yaşında dərsə
gedib xüsusi müəllim yanında iki il yarım oxuması
haqqında məlumatlar vardır. Ailə vəziyyətinə
görə on iki yaşından işləməyə
başlamışdır. Şeir
yaradıcılığına gənc yaşlarından
başlamışdır.
Yaradıcılığının ilk dövründə
klassik üslubda Azərbaycan və fars dillərində
şeir və qəzəllər yazmışdır. "Məcmə-üşşüəra" cəmiyyətinin
fəal üzvlərindən olmuşdur. O zaman şeir məclislərinə
qatılan gənc şairlərlə şeirləşmələrdə
yaxından iştirak etmiş və uğurlar
qazanmışdır. O, şeirlərini müxtəlif təxəllüslərlə
yazmışdır. Bu təxəllüslər
içərisində "Vasif", "Əttar", "Həccarzadə",
"Daşkəsənoğlu" və b. mühüm yer
tutur. Yaradıcılığının ən
yetkin çağında "Cənnəti" təxəllüsünü
işlətmiş və bu təxəllüslə
tanınmışdır. Onun şair S.Ə.Şirvaninin
də iştirak etdiyi bir məclisdə şeirləşməsi
ilə bağlı tədqiqatçılar Sona Xəyal və
Mustafa Mailoğlu yazır: "Bir dəfə yeddi şairin
şeirləşdiyi məclisdə Seyid Əzim də
iştirak edirmiş. Cənnəti hamıya üstün gəldikdə
Seyid Əzim demişdir: "Təəccüb edirəm ki,
bunlar hamısı məşhur ikən, siz nə
üçün belə kəmnam qalmısınız?" Cənnəti
bu suala belə cavab vermişdir: "Kiminin məşhurəti
olur, kiminin hünəri" (Cənnəti Ə. Vətən
təranələri. Bakı, Nurlan, 2006, s. 3).
XX əsrin əvvəllərindən
ictimai-siyasi hadisələrin təsirilə şeirlərində
ictimai motivlər meydana çıxmış və müasir
həyat məsələlərinə geniş yer vermişdir. Bu
şeirlərin bir çoxu azadlıq və hürriyyət məsələlərinə
həsr edilmişdir. Ə.Cənnəti
şeirlərində vətən və millət mövzusunun
yer aldığı ilk şairlərdəndir. Xüsusilə, klassik formada bu mövzu nadir hallarda
özünün bədii həllini tapır. Şair Ə.Müznib onun şeirlərini məhz bu
xüsusiyyətinə görə yüksək qiymətləndirir
və onu şeirimizin "Hürriyyət peyğəmbəri"
adlandırır. Onun yazdığına
görə, "Cənnətinin hürriyyət şeirləri
yazdığı vaxtda nə Sabirin, nə də Hadinin
hürriyyət haqqında düşünüb şeir
yazmadığı" göstərilir. Onun
yeni ruhda yazdığı şeirlər o zaman "Təkamül",
"Dirilik" və "İrşad" qəzetlərinin
səhifələrində dərc olunurdu. Ə.Müznib
əlyazmasını araşdıran tədqiqatçıların
yazdığına görə, şairin dini mövzuda
"Mühəssənati-şəriət" adlı risaləsi,
nəsihətnaməsi, "Yənbuii-hikmət", "Təhvilül-övzan"
adlı ədəbiyyat qaydaları kitabı, əxlaq elminə
dair üçcildlik əsəri, altı min beytlik divanı və
"Əs-səfər fil-həzər" adlı romanı
olmuşdur" (Cənnəti Ə. Vətən təranələri.
Bakı, Nurlan, 2006, s. 3).
Sovet ədəbiyyatşünaslığında
adı mürtəce romantiklər sırasında çəkilən
Ə.Cənnətinin şeirləri sağlığında
çap olunmuşdurmu? Onun 20-ci illər mətbuatında
dərc edilməsi məlum olan yeganə əsəri "Dəmir"
şeiridir. Şeir "Maarif və mədəniyyət"
jurnalının 1924-cü il aprel ayında
gedib. Şair bu şeirində də
özünün yaradıcılıq üslubuna sadiq
qalır. Dövrün inqilabi, ideoloji basqılarına
boyun əyməyən şairin bu şeirində bəzi poetik
suallara da rast gəlmək mümkündür:
Ey bibəsirət, aç gözün ətrafə
qıl nəzər,
Əfsürdə qılmasın səni
füqdani-simü zər,
Toprağı zər yapar, kişi
olsa ər oğlu ər,
Gər açsa cövhərin dəmirin
sahibi-hünər.
Ecaz göstərib, bəşəri mat edər dəmir,
Zatında cövhər olduğun isbat edər
dəmir.
...Bir fikr ver ki, bunları asan edən nədir,
Muzi olan səbai hərasan edən nədir,
Yüksək cibali xak ilə yeksan edən nədir,
Vəhşisifət xəlayiqi insan edən
nədir.
E'caz göstərib, bəşəri mat edər dəmir,
Zatında cövhər olduğun isbat edər
dəmir.
("Maarif və mədəniyyət", 1924 ¹ 4, s. 9)
Lakin bu böyük ədəbi irs
haqqında məlumat verilməmiş, sovet dövründə əsərləri
dərc edilməmiş və haqqında araşdırmalar
aparılmamışdır. Bunun başlıca səbəbi
şairin mürtəce romantiklər sırasına daxil edilməsi
və "mürtəce romantiklər"
anlayışında bir düşmən obrazının
yaradılması olmuşdur. Dövrün ən mötəbər
tədqiqat əsərində (Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi. 3 cilddə, 2 c., B., 1960, s. 772) onlar haqqında
yazılırdı: "Bunların (mürtəce romantiklər
nəzərdə tutulur - T.Ə.) əksəriyyəti XIX əsrin
axırlarında şeir deməyə nəzirəçi
şairlər kimi başlamış, yeni əsrin əvvəllərində
də yenə müasir dünyadan xəbərsiz nəzirəçi
şairlər olaraq qalmışdılar. Onlar məclislər
düzəldib bir-birilə bəhsə girir, öz yaxın
adamlarından başqa heç kəsin diqqətini cəlb etməyən,
heç kəsə lazım olmayan qəzəl, qəsidə,
mədhiyyələri ilə öyünür, təsəlli
tapır və bu yazılardan özləri üçün
hansı məqsədlə isə divan tərtib edib
saxlayırdılar. Bunlar müasirlikdən
çox-çox uzaq düşmüş adamlar idi. Yeri gələndə maarifdən, mədəniyyətdən
yazsalar da, onlar şeirə, ədəbiyyata, əsasən
öz intim duyğularını və daha çox məhəbbət
ehtirasını ifadə edən bir vasitə kimi
baxırdılar". Əlbəttə, bu
sözlərdə müəyyən həqiqət var idi, ancaq
bunlar həmin şairlərin
yaradıcılığının digər xüsusiyyətlərini
kölgə altına almamalı idi. Bu
şairlərin yaradıcılığındakı subyektiv
duyğular, eləcə də millilik, vətənpərvərlik
kimi amillər, romantik əhvali-ruhiyyə poeziyanın əsas
mövzularından olmuşdur. Buna baxmayaraq, sovet
dövründə şairin yaradıcılığı haqqında
az da olsa tədqiqatlar
aparılmışdır. 1946-cı ildə romantizmin görkəmli
tədqiqatçılarından biri Mir Cəlalın
Akademiyanın Ədəbiyyat və Dil İnstitutunun
"Əsərləri"nin birinci cildində,
daha sonra isə Cəfər Xəndanın məqalələrinin
çap olunması sükut buzunu
sındırmışdır. C.Xəndanın şairin
yaradıcılığına böyük qiymət verib onun
"Seçilmiş əsərləri"nin
buraxılmasını təklif etməsindən dörd il
sonra "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi"nin 2-ci
cildində şairin yaradıcılığı kəskin tənqid
olunurdu. Ona görə dəşairin nə əsərləri
dərc edilmiş, nə də haqqında tədqiqatlar
aparılmışdır. Yalnız 80-ci
illərdə ədəbiyyatşünas N.Qarayevin "Poetik məclislər",
C.Rəmzinin "Deyilən söz yadigardır"
kitablarında şairin bir neçə qəzəli dərc
edilmişdir.
Ə.Cənnətinin sovet dövründə ədəbi
irsinin araşdırılmamasının iki səbəbi
olmuşdur: birincisi, onun şeirlərində milliliyin və
azadlıq probleminin qabarıq verilməsi, ikincisi, mürtəce
romantiklər sırasına daxil edilməsi. Onun
mürtəce romantiklər sırasına
qatılmasının əsas səbəblərindən biri isə
"Füyuzat" dərgisində nəşr edilməsidir.
Çünki sovet ədəbiyyatşünaslığında
bu dərgidə nəşr edilən şairləri mürtəce
romantiklər sırasına daxil etmək tendensiyası
başlıca yer tuturdu. Zamanla bu
tendensiyadan əvvəlcə A.Səhhət, A.Şaiq, daha
sonra isə M.Hadi qurtulmuşdur. Ə.Cənnətinin
isə belə bir şansı olmamış, bunun
üçün də mürtəce romantiklər
sırasında qalmışdır. Əslində, Ə.Cənnətinin
"Füyuzat" juralında cəmi bir şeiri dərc
edilmişdir. Bu da dərginin 24-cü
sayındakı "Fəxriyyə" şeiridir.
Şeir "Əbdülxalıq Qafarzadə" imzası ilə
"Füyuzat"ın 1907-ci il 7 avqust
tarixli 24-cü sayında getmişdir. Lakin bu
şeir ədəbi mühitdə böyük rezonans
doğurmuş və ona müxtəlif nəzirə və təxmislər
yazılmışdır. Şeirdə diqqəti
çəkən bəzi məqamlar vardır. Bu məqamlardan biri poeziyada mövzu və
problematikanın dəyişməsidir. Klassik
formadan istifadə etməsinə rəğmən, şair
romantik ədəbi cərəyana məxsus bədii təsvir
və ifadə vasitələrindən və obrazlardan istifadə
etmişdir.
Hərçənd düçari-mühəni-əhli-cəfayiz,
Hərçənd bu əyyamdə pabəndi-bəlayiz,
Ey xar görən bizləri, bizlər nücəbayiz,
Meydani-həmiyyətdə ələmdari-vəfayiz.
Turanlılarız, sahibi-şə'nü şərəfiz
biz,
Əslafımızın nayibi xeyrül-xələfiz
biz.
Ey zülmi-cəhalət, həzər et
göz yaşımızdan,
Dur olmalısan toprağımızdan,
daşımızdan,
Bu yolda mədəd bizlərə məsləkdaşımızdan,
Hürriyyət üçün vaz
keçəriz can-başımızdan.
Turanlılarız, sahibi-şə'nü şərəfiz
biz,
Əslafımızın nayibi, xeyrül-xələfiz
biz.
("Füyuzat" jurnalı, 1907 ¹ 24, 7 avqust, s. 6)
Şeirin bəndlərinin
"Turanlılarız, sahibi-şəni şərəfiz biz,
Əslafımızın nayibi, xeyrül-xələfiz biz"
misraları ilə bitməsi və mövzunun milli fəxarət
hissinə həsr olunması poetik dərketmədə yeni bir
təmayüldən xəbər verirdi. İndiyədək
publisistika və ictimai fikirdə Turan ideyası bu və ya digər
şəkildə mövcud olsa da, turançılıq və
onunla fəxr edilməsi poeziyada bu şəkildə öz əksini
tapmamışdı. Şeirin məhz
"Füyuzat"da dərc edilməsi də elə bununla
bağlı idi. Turançılıq
ideyası ən çox bu dərginin səhifələrində
yayılırdı. Filologiya elmləri doktoru Ş.Vəliyev
"Füyuzat ədəbi məktəbi"
monoqrafiyasında bu barədə yazır: "Əgər
"Füyuzat" jurnalının nəşrinə qədər
Azərbaycan ədəbi-ictimai fikrində
turançılığa xalis əxlaqi dəyər, bədii-estetik
keyfiyyət kimi baxılır, o yalnız mifik-kosmopolitik məkanı
təsvir etmək üçün əsas
götürülürdüsə,
füyuzatçıların yaradıcılığında
bu ideya həm də siyasi-fəlsəfi notlarla, elmi-nəzəri
prinsiplərlə zənginləşdi.
Füyuzatçılar Turana mifik bir ölkə, super dövlət
kimi deyil, real tarixi coğrafiyası olan bir ərazidə
türk xalqlarının mədəni-mənəvi
birliyini yaşadan ideal bir cəmiyyət kimi
baxırdılar".
Bu cəhətdən Ə.Cənnətinin
"Fəxriyyə"sində ilk dəfə olaraq poetik məkanda
özünü turanlı adlandıran toplumun bununla fəxr
etməsi təsvir olunur. Buna qədər
Ə.Hüseynzadənin "Sizlərsiniz, üy qövmi-macar,
bizlərə ixvan" misraları ilə başlayan qitəsi
yazılmışsa da, dərc edilməmişdi. Ə.Cənnəti
isə "Turanlılarız...", - deyərək
bütöv bir qövmi poetik cəhətdən birləşdirmək
məqsədilə turanlı olmaqdan şərəf
duyduqlarını demək istəyir:
Cür'ət bizə gəhvarədə adət
verilibdür,
Məktəbdə bizə dərsi-bəsalət
verilibdür,
Ehrazi-zəfər, töhfeyi-himmət verilibdür,
Əvvəlcə bizə
müjdeyi-nüsrət verilibdir.
Turanlılarız, sahibi-şə'nü şərəfiz
biz,
Əslafımızın nayibi, xeyrül-xələfiz
biz.
Övsafi-nəcibə qoyulub tinətimizdə,
Əxlaqi-pəsəndidə əyan sirətimizdə,
Bir mövdiədir feyzi-hünər fitrətimizdə,
Məknuzi-ləali ədəbi-xilqətimizdə.
Turanlılarız, sahibi-şə'nü şərəfiz
biz,
Əslafımızın nayibi, xeyrül-xələfiz
biz.
Ə.Cənnətinin bu poetik
manifestasiyası M.E.Yurdaqul, Z.Göyalp, Ə.Hüseynzadənin
ictimai-siyasi Turanı və turançılığı iləüst-üstə
düşürdü. Şeirdə
türklük, türkçülük və
turançılıq duyğuları millətin gələcəyinə
yönəlik vətəndaşlıq hisslərini
formalaşdırırdı. Cəmiyyətdə hələ
sünni-şiə qarşıdurmasının hökm
sürdüyü bir zamanda "Turanlılarız..."
ideyasının poetik manifestində Turan mədəni-mənəvi
birliyi müdafiə edilir:
Ey Cənnəti, biz sidqü səfadən ururuz dəm,
İxvani-səfayız ki, vəfadən ururuz dəm,
"Sanma ki, əbəs feyzi-dəvadən ururuz dəm,
Bu millətə daruyi-şəfadən
ururuz dəm".
Turanlılarız, sahibi-şə'nü şərəfiz
biz,
Əslafımızın nayibi, xeyrül-xələfiz
biz.
Azərbaycanda poetik
turançılığın formalaşmasında Ə.Cənnətinin
böyük rolu olmuşdur. Təsadüfi
deyil ki, satirik şairimiz M.Ə.Sabir şeirdəki bədii xətti
və ideyadan istifadə edərək özünün "Fəxriyyə"sini
yazır. Əgər 1907-ci il avqustun
7-də Ə.Cənnətinin şeiri çap olunursa, cəmi
iyirmi gün sonra avqustun 26-da M.Ə.Sabirin "Fəxriyyə"si
"Molla Nəsrəddin" jurnalında dərc edilir.
Şair burada şairin ciddi şəkildə irəli
sürdüyü "Turanlılarız..." ideyasına
satirik planda münasibət bildirərək yazırdı:
Zülmətsevər insanlarız üç-beş
yaşımızdan,
Fitnə göyərir torpağımızdan,
daşımızdan,
Tarac edərək bac alırız
qardaşımızdan,
Çıxmaz, çıxa bilməz də bu adət
başımızdan...
Əslafımıza çünki həqiqi xələfiz
biz,
Öz qövmümüzün başına əngəl-kələfiz
biz!
M.Ə.Sabir Ə.Cənnətinin
yazdıqları şərəfli tarixə başqa yöndən
baxaraq tarixdə şəxsiyyətlərimizin bir-birinə
hücum etməsi, təriqət davasının
aparılmasına diqqət çəkir. Lakin
əsas məsələ hansı kontekstdə olsa da,
turançılıq ideyasının poetik məkanda yenidən
gündəmə gəlməsi və bu dəfə romantik
manifestin satirik yöndən təsvir edilməsi idi.
XX əsrin əvvəllərində
Ə.Cənnətinin yaradıcılığında yeni bir səhifə
açılır; bu səhifə yaxın gələcəkdə
xalqı gözləyən azadlıq və hürriyyət
duyğusu idi. Şair böyük bir uzaqgörənliklə
"Cərəs sədasımı, yoxsa fəğani
hüriyyət, Yaxınlaşıbmı bizə
karivani-hüriyyət?", - deyə sual edirdi. İlk
yazdığı "Hüriyyət" şeirində
xalqı əsarətdə qalmamağa, özünün
azadlığını tələb etməyə səsləyirdi. Görünür ki, əsrin əvvəllərində
baş verən inqilabın təsiri romantik şairin də
yaradıcılığını etkiləmiş, xalqı
"Rüstəm dastanı"nın yeni
bir səhifəsi "hüriyyət dastanı"nı
yazmasını istəmişdir.
Duayi-xeyrlə daim cənabına yarız,
Unutmarız səni, ey qədrdani-hürriyyət.
Hə bir dua ilə, bil, canü mal ilə daim,
Səninlə biz də varız canfəşani-hürriyyət.
Cəhənnəmi demək övladu Cənnəti sana gər,
Binanın etməsə daim bəyani-hürriyyət.
("Təkamül" 1907, 3 fevral)
Romantizm ədəbi cərəyanının
müraciət etdiyi hürriyyət, azadlıq mövzusuna
Ə.Cənnəti bir neçə dəfə müraciət
etmiş və şeirlər yazmışdır. "Hüriyyət"
adlı onun yaxın tarixlərdə yazdığı bir
neçə şeiri vardır. Bu şeirlərdə
xalqın çoxdan gözlədiyi azadlıq duyğusu tərənnüm
edilir.
Başında var isə şuri-şərabi-hürriyyət,
Qulaq ver, çala hər kim
rübabi-hürriyyət.
Qəsuri-Qeysəri viranədən betər görürəm,
Ümumi-mərdümə açmazsa
babi-hürriyyət.
Gözümə kül görünür misli-atəşi-Nəmrud,
Məşamə yetməsə
buyi-gülabi-hürriyyət.
Adın mədrəsə qoymaqdan isə, cəhl evi qoy
O məktəbi ki, yox onda kitabi-hürriyyət.
Şair hürriyyəti yaxın və
doğma hesab edir, onun əldə edilməsi üçün
mücadilə verilməsini istəyir. Məlumdur
ki, romantiklərin ən çox müraciət etdiyi
mövzular hürriyyət, vətən və millət
anlayışları olmuşdur ki, hər üç məfhum
həm də bir-birinə çox yaxındır.
Romantizmşünas alim V.Osmanlı doğru yazır ki:
"Bizim romantizmin də, romantik yaradıcıların da mili-ədəbi-tarixi
xidməti bu üç anlayışla - "hürriyyət",
"millət" və "Vətən" sözlərilə
bilavasitə bağlıdır. İyirminci əsrin
başlanğıcında məhz romantizm ədəbiyyatı
Vətəni, milləti və hürriyyəti-bu ümumxalq
problemini zamanın əsas probleminə çevirə
bilmişdilər" (Osmanlı V. Azərbaycan romantikləri.
B., 1985, s. 8). Doğrudan da, Ə.Cənnətinin
yaradıcığından hürriyyət mövzusu
qırmızı bir xətlə keçir. O, hürriyyəti
yalnız arzulamır, həm də onun artıq qapının
ağzında olduğunu, qazanıldığını poetik
qətiyyətliliklə bildirir. Hətta bəzən
"Könül, ta var əlində sağəri-şarşari
hüriyyət, Şərabi eyşi nuş et,
ta əlində var hüriyyət", - deyə şair bu
azadlığın artıq əldə edildiyi fikrinə gəlib
çıxır:
Suvarmış məmləkət gülzarını əhrar
qanı ilə
Hökumət bağbanı, ta bitə əzhari-hürriyyət.
Günəş tək kəsbi-şöhrət eyləməzmi,
olsa hər kimsə
Nizami-aləm içrə mətlə'i-ənvari-hürriyyət?
Müzəyyən eylər əlhəq səfheyi-tarixi təsviri
O kəs kim, dəhrdə baqi qoyar asari-hürriyyət.
Verir su məmləkət bağinə mərdüm
qanlı yaş ilə,
Sola ibrət dirəxti, gər yetirsə bari-hürriyyət.
Cəvanlar almağa hürriyəti can ilə talibdir,
Məşayix bəs nə yüzdən eyləməz əfkari-hürriyyət!?
"Hürriyyətə xitab" tərkib bəndində
isə şair onu xitabla tərənnüm edir, "qamətində
gizli qiyamət əlaməti", "Zahir yüzündə
rövzeyi-cənnət əlaməti", "Qürbündə
aşkar səadət əlaməti", - deyə vəsf
edir, onsuz cahanın heç nə olduğuna diqqət çəkir.
Hürriyyət onun üçün hər şeydir:
Hürriyyət olmasa, nədü məclis,
nədir büsat?
Hürriyyət olmasa, hanı işrət,
hanı nişat?
Ey tifli-sadədil, sənə layiqmidir
qimat?
Ey şirxarə ağzına cari olur
müxat.
Yox qüvvətin qəmatini çak etməyə sənin,
Yox qüdrətin dimağinı pak etməyə
sənin.
Ə.Cənnətinin "Əziz dostum Müznib cənablarına",
"Mənsur cənablarına nəzirə deyil,
cavabdır", "İntibah", "Torpaq", "Hilal
imiş", "Vətən təranəsi" və s.
şeirlərində romantiklərin vətən və millət
problematikası əks etdirilir. "Vətən
təranəsi" şeirində digər romantiklər kimi vətəni
tərənnüm edir, onu düşməndən
qorumağı, yolunda "xəncər kimi" durmağı
tövsiyə edir. Vətən şair üçün
hər şeydir - hər şeydən əvvəl, namusdur, ona
görə də onu göz bəbəyi kimi qorumaq
lazımdır:
Namusi-vətən hifzi üçün bəzl edəlim
can,
Ta vizrü vəbali götürək gərdənimizdən.
Can ilə, dil ilə, pul ilə, həm qələm ilə,
Bu yolda dəriğ etməyəlim hər
fənimizdən.
Ə.Cənnəti
yaradıcılığı romantik poeziyanı zənginləşdirmək
və ona yeni çalarlar gətirmək baxımından bədii
dəyərini qoruyub saxlayır.
Timuçin ƏFƏNDİYEV: Bakı Xoreoqrafiya
Akademiyasının rektoru, Əməkdar elm xadimi, professor
525-ci qəzet.-
2019.- 5 iyul.- S.10.