Görünməyən
kadrların dedikləri - Əlisəfdər Hüseynov
yazır
“DƏLİ KÜR”
FİLMİNDƏN BİR EPİZODUN POETİKASI HAQQINDA
Bu il
100 illik yubileyini təntənə ilə qeyd etdiyimiz görkəmli
yazıçı İsmayıl Şıxlı
özünün şah əsəri olan "Dəli
Kür" romanında epik əksetdirmə tərzi ilə
lirik-psixoloji üslubun sintezi əsasında XIX əsr Azərbaycan
kəndində baş verən mürəkkəb ictimai, əxlaqi
proseslərin bədii salnaməsini bədii cəhətdən
təravətli, canlı obrazların taleyi fonunda çox
ustalıqla yaratmış, Azərbaycan romanını təhkiyə
texnologiyası, mövzu-problematika dairəsi baxımından
xeyli zənginləşdirmişdir.
Bu
roman əsasında düz 50 il əvvəl çəkilmiş
eyniadlı film nəsr əsərlərinin
ekranlaşdırılmasının müxtəlif aspektləri,
bir sıra mübahisəli məqamları ətrafında
geniş fikir mübadiləsi
aparmaq üçün zəngin material verir.
Roman,
insanın yaşadığı mühitlə, zamanla əlaqələrinin
bədii inikasını verən şaxəli süjet xəttinə
malik əsərdir. Belə bir əsəri birseriyalı filmin
dramaturji təməli kimi
götürməyin
qeyri-mümkünlüyünü başa düşən
müəllif haqlı olaraq onu ekran üçün yenidən
işləmiş, süjetin şaxələrini, əgər
belə demək mümkünsə, xeyli dərəcədə
"arıtlamış", bir çox epizodları, müəyyən
personajları ixtisar etmiş, yaxud dəyişdirmiş, əsərə
yeni epizodlar, ən başlıcası isə romanda bitməyən
bədii zamanı filmdə tamamlamaq məqsədi ilə əsərə
epiloq formasında yeni sonluq (final) əlavə etmişdir.
Biz
bu yazıda ustad yazıçının məhz ssenari
variantında yaratdığı və rejissor Hüseyn Seyidzadə
tərəfindən çox uğurlu ekran həlli
tapılmış bir epizod haqqında
danışacağıq.
***
Şərtləşək
ki, "Dəli Kür" filmindən
götürdüyümüz epizodu nəzərdən
keçirməzdən əvvəl "Dəli Kür"
romanının mövcudluğunu və filmin bu romanın
motivləri əsasında çəkildiyini "unuduruq".
Çünki romanda haqqında söhbət gedəcək
Salatın-Əhməd xətti tamam başqa parametrdə
işlənmiş, bu iki personaj arasındakı münasibətlər
başqa situasiyanın predmetinə çevrilmiş, fərqli
detalların dili ilə ifadə olunmuşdur. Filmdə
Salatının rus Əhmədə olan gizli (və sirli) məhəbbətinin
ekran ifadəsi üçün seçilən vasitələr,
qurulan oyun, tətbiq olunan mizanlar kommunikativ planda informasiya zənginliyi
(ekranda gördüklərimizin ötürdüyü ilkin,
birbaşa informasiya, üstəgəl, epizod-işarənin bətnindən
doğan əlavə mənalar), hərəkət-plastika
sisteminin dolğunluğu, xalis kino poetikasına uyğun
bitkinliyi (planlar, rakurslar zərgər dəqiqliyi ilə
seçilmişdir, aktyorların jest və mimikaları təbiidir
və epizodun ali məqsədinə yönəldilmişdir) və
nəhayət, akustika
sırasındakı sadə, fəqət ifadəli ekran
dilinin özgürlüyünü tamamlayan məqamlar (burada
döyülən pəncərə şüşəsinin
taqqıltısından, H.Əliyevin ifasında "Segah"
muğamının melodiyalarından başqa ayrı səs-küy
eşidilmir, Əhmədin dediyi "kimsən"
sözündən başqa personaj nitqinə yer verilməmişdir) diqqəti cəlb edir.
...
Novruz bayramı axşamı örpəyinin altında nəyi
isə ciddi-cəhdlə gizlədərək ətrafdakı
canfəşanlığa əhəmiyyət vermədən
harasa tələsən Salatının görüntüsü
ilə filmin süjetində yeni hadisə planı yaranır.
Qarşısına çıxan adamların onu
tanımaması üçün tələsik, fəqət
ürkək-ürkək addımlayan Salatın hər halda onu
tanıyan bir qadına təslim olur, onunla bayramlaşır və
bu zaman səsindəki titrəyiş, sözünü qurtaran
kimi nəzərlərini dərhal yerə dikməsi onun nə
isə mübhəm bir sirrindən soraq verir. Sonrakı kadrda
görünənləri burada
sözlə təsvirə çəkmək çətin
olsa da, hər halda mümkündür və təfərrüatları,
detalları bir kənara qoyub birbaşa əsas mətləbin
üstünə gələk ki, Salatın kəndin kənarında
yerləşən poçtaya gizlində sevdiyi Əhmədlə
"bayramlaşmağa", gətirdiyi gül dəstəsini
pəncərə qarşısına qoyaraq bu dünyada kiminsə
Əhmədə biganə olmadığını, onu
sevdiyini, amma kimliyini bildirməsinin
mümkünsüzlüyünü anlatmağa gəlibmiş.
Sonuncu məqam gətirdiyi payı və gül dəstəsini
pəncərənin qarşısına qoyub içəri
boylanan, şüşəni
taqqıldatdıqdan sonra gizlənməyə yer axtaran
Salatının alışıb-yanan gözlərində, həyacandan
az qala partlamaq dərəcəsinə çatan ürəyinin
qaldırıb-endirdiyi sinəsində, üzünün
yalnız Tanrıya yalvarış anlarında bürünə
biləcəyi işığında yaşanır. Rejissor bu
kiçik epizodun kadrdaxili mizanını ifadəli formada həll
edib: Gizlənməyə yer axtaran Salatın ön plandakı
ağacın gövdəsinə sığınır və
biz kadrın dərinliyində
gül və bayram payı qoyulmuş pəncərəni
məhz bu rakursdan görürük (bir azdan pəncərə
açılacaq, Əhməd başını çölə
çıxarıb "kimsən" deyə soraqlayacaq və
sorğusuna cavab almayanda gülümsəyib pəncərəni
bağlayacaq).
Situasiyanın
"ön və arxa planların vəhdəti" prinsipi ilə
təqdimi 2 baxımdan diqqəti cəlb edir:
1.
Ön və arxa planlar hadisənin cərəyan etdiyi məkanın
sərhədləri kimi qavranılır və nəticədə
kadrın kompozisiya bütövlüyü təmin olunur.
2. Məkanın
dərinliyini öndən - bu səhnədə aparıcı
personaj olan Salatının baxış bucağından, onun
mövqeyindən izləmək imkanı verir.
Pəncərə
açılandan sonra Salatın daha da həyəcanlanır,
ağacın gövdəsi arxasında az qala əriyib yox
olmağa çalışır. Bu görüntünü
sintaqmatik ardıcıllıqla - montaj üsulu ilə də
vermək olardı. Amma bizcə, o zaman epizodun dramatizmi təsirli alınmazdı,
Salatının psixoloji yaşantıları
tamaşaçı tərəfindən o qədər də dərindən
yaşanmazdı. Tamaşaçı üçün pəncərəni
kimin açmasını, pəncərə
qarşısına qoyulumuş şeylərə necə
reaksiya verməsini Salatın kadrda ola-ola, onun nələr
çəkdiyini görə-görə izləmək daha
maraqlıdır.
Beləliklə,
təsvir etdiyimiz epizodun informasiya planındakı məna
vurğusu bizim üçün tam mənada
aydınlaşdı: Gənc qız sevdiyi oğlanla
bayramlaşmağa gəlib və eyni zamanda, ona olan münasibətini
gül dəstəsi ilə sərgiləyir.
Nağıllarımızdan, dastanlarımızdan gələn
motivlərlə süslənmiş çox romantik bir səhnədir.
Məhəbbət oyununun oğlan - qız (aşiq - məşuq)
tandemində məşuqun öz hissələrinə bu dərəcədə
təslim olub aşiqin gözdən-könüldən uzaq tənha
komasına yaxınlaşmaq dərəcəsində
reallaşan cəsarətinə çox az hallarda rast gəlirik.
Bu mənada Salatının cəsarəti
risk amili doğurmaqla yanaşı, onun özü,
yaşantıları qədər cazibəlidir. Epizodu bizim
üçün baxımlı, maraqlı edən əsas məziyyətlərdən
biri də elə budur.
Vəssalammı?
Gördüyümüz bu romantik səhnənin məna tutumu elə
bununlamı tamamlanır?
Əlbəttə
yox. Belə olsaydı bir neçə kadrı diqqət mərkəzinə
çəkib barəsində ayrıca danışmağa dəyərdimi?
Kino
qəribə aləmdir; kadrlar, epizodlar bir-birinə calanır,
amma əsas kadrlar, epizodlar bir-birinə calanan bu kadrların,
epizodların (onlar nə qədər ifadəli olsalar belə)
arasında qalır, onlar görünmür, fəqət
görünməyə-görünməyə fikrin ifadəsi
planında görünənlərdən daha fəal rol
oynayır; onlar görünənlərlə görünməyənlərin
toqquşduğu, partlayış yaratdığı məqamların
zəncir tək əlaqələnmiş bütöv bir
strukturu kimi fikrin formalaşması, ekranda gözlə
görünməyən, təsvirlə verilməyən,
sözlə deyilməyən, amma öz-özünə
görünən, danışan və duyulan məna
laylarını yaradır. Filmin dilinin zənginliyi, emosional təsir
qüvvəsi də məhz bu görünməz kadrların
ifadə etdiyi məna çalarlarındadır. Və bu mənada
haqqında bəhs etdiyimiz kadrların kadrarxası məqamları
barədə də ayrıca danışmağa dəyər.
Salatının
həyəcandan alışıb-yanan sifəti, qalxıb-enən
sinəsi, yalvarışla gizlənməyə
yer axtaran baxışları konkret məkan və zamanda
onun keçirdiyi ruhi-psixoloji
sarsıntıları bildirməklə yanaşı, həm də
işarəyə, koda çevrilir, bu məsum
qızcığazın keçmişini, bu gününü,
gələcəyini və bütövlükdə faciəli
taleyini bəlirləyən ifadə gücü qazanır. Bu mənada
bəy qızı olan Salatının bədbəxtliyi
yaşam və düşüncə tərzinə görə
kəndlərində arzuolunmaz şəxsə
çevrilmiş, "rus"
ayaması ilə damğalanmış birisinə
vurulmasında və qarşı tərəfin
qızılgül dəstəsi ilə bildirələn məhəbbətə
etinasız, biganə (və bəlkə də ironiyalı)
münasibətindədirsə, faciəsi
yaşadığı mühitin, aldığı tərbiyənin
davranış etiketini sözün müəyyən mənasında
ayaqlamasında, onu sevdiyi oğlanın ayağına (gizli
şəkildə də olsa) gətirən istəyin boyunun
sonu görünməyən keçmişə və gələcəyə
qədər uzanmasındadır. O, "cinayət"
başında yaxalanarsa, "murdar" və "mürtəd"
adlandırılan birisinə vurulması faş olarsa, necə
ağır bir qınağa, tənəyə və cəzaya
məruz qalacağını yaxşı bilir, amma şərəf
və ləyaqətini və bəlkə də həyatını
riskə qoymağa özündə cəsarət də
tapır. Və bu cəsarət Salatının hərəkətinə
bütün zamanlarda qadın doğulmalarının əziyyətini
çəkənlərin, məhz qadın olduqlarına
görə sevgilərindən umsuq qalanların, istəkərini,
duyğularını dilə gətirə bilməyənlərin
öz qismətlərinə qarşı
qaldırdıqları mənəvi üsyan rəngi verir. Amma
müəyyən ölçülərə
salınmış, daha doğrusu, müəyyən
ölçülərdən ibarət olan həya və ismət
təəssübkeşliyi ilə məhəbbət kimi sərhədsiz
azadlığın qarşılaşmasından yaranan paradoks
Salatını haradasa gülünc, dildə gətirilməsə
də, ürəkdən keçən və hətta filmdə
incə bir eyhamla sezdirilən rişxənd obyektinə də
çevirir (heç ağlı başında olan qız da
(özü də bəy qızı) gecə vaxtı belə
yüngül sərgüzəşt
havasına uyarmı?)
Gecə
xəlvətcə bizə sevgili-yar gəlmiş idi,
Üzü
aydan da gözəl nazlı nigar gəlmiş idi.
Məşhur
qəzəlin bu misralarının filmdə Çernyayevskinin
və Əhmədin dilindən nə məqsədlə
deyildiyini və o məqsədin həqiqət anını
tutmaq çox müşküldür. Amma o misraların
deyildiyi anda Salatının səmimiyyətinə acımamaq
olmur.
Sevgilisinə
yuxuda qovuşan mücərrəd aşiqin erotik
fantaziyaları, yanğısı müstəvisindən
heç də kənarda olmayan bu misraların boyu
Salatının fədakarlığının boyndan çox
kiçikdir - hətta bu fədakarlıq yarımçıq
təsir bağışlasa belə.
Salatın
Azərbaycan ədəbiyatında indiyə qədər
yazılmış və bundan sonra yazılacaq bütün qəzəllərin
qəhrəmanlarından daha cazibəli, daha səmimidir və
bu səmimiyyəti duymaq hər kişinin işi deyil.
Salatın
hardan bilsin ki, onun hər gün gətirdiyi gülləri
Əhməd etinasızlıqla masanın üstünə
atır, bu gülləri gətirənin kimliyi, öz istəyində belə
israrlı olması onu qətiyyən maraqlandırmır və
ümumiyyətlə, onun Radişşevin "Peterburqdan
Moskvaya səyahət" kitabı ilə zəbt olunmuş
ürəyində məhəbbətə, qadın sevgisinə
yer yoxdur?
Bəlkə
bunu bilmək heç Salatına lazım da deyil?
Bəlkə
Salatın Əhmədi sevgilisi kimi yox, gələcək
övladlarının biri kimi sevir?
Onda
Salatının öz məhəbbətindən nə qədər
zövq aldığını duymaq gərək.
Salatını
bu kasıb, balaca koma tərəfə belə cizli və
israrlı gəlişləri öz sevgisini diri ikən
içində dəfn etdiyini anlayan, bununla barışan bir
insanın həmin sevginin məzarını ziyarət etməsinə
də bənzəmirmi?
Elə
isə Salatının nə hisslər keçirdiyini
yaşamaq gərək.
Və
bir də polislər Əhmədi Radişşevin kitabına
ürəyində bu qədər səxavətlə yer
ayırdığına görə həbs edib aparanda
Salatının necə sevindiyini görmək gərək.
Kino
kamera ilə çəkilir. Əsl filmlərdə isə kamera dünyanı Allahın
gözü ilə görür, həyatın (və
insanların) sirlərini, ziddiyyətlərini bizim
üçün görümlü obrazlara çevirir. Bu mənada
təkcə "Dəli Kür" filmində yox, ümumiyyətlə,
Azərbaycan kinosunda Allahın gözünün
işığının ən çox
düşdüyü səhnələrdən biri -
haqqında bəhs etdiyimiz səhnə, obraz isə -
Salatındır.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 10 iyul. S. 20.